גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהפכת ביטוחי הבריאות: כ-2 מיליון איש יעברו אוטומטית לביטוח זול יותר

רפורמת ביטוחי הבריאות תיכנס לתוקפה ביום שבת, כדי לצמצם כפל ביטוחים ולחזק את שירותי הרפואה הציבוריים ● בפועל, 1.8 מיליון מבוטחים יועברו אוטומטית לפוליסה שאומנם זולה יותר, אך גם פחות מקיפה ● מי שיתעקש לשמור על הכיסוי המורחב ישלם הרבה יותר ● וקופות החולים ייאלצו להתמודד עם גידול דרמטי בביקושים ● גלובס עושה סדר

מהפכת ביטוחי הבריאות הפרטיים / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL
מהפכת ביטוחי הבריאות הפרטיים / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

ביום שבת הקרוב תיכנס לתוקפה אחת הרפורמות המשמעותיות בתחום הבריאות, שנוגעת לכמעט 2.5 מיליון אזרחי מדינת ישראל. על פי הרפורמה של משרד האוצר, שחלקים גדולים ממנה נעשים בניגוד לעמדת הרגולטור האחראי על תחום הביטוח - רשות שוק ההון, 1.8 מיליון מבוטחים בביטוח בריאות פרטי "מהשקל הראשון", יועברו באופן אוטומטי לביטוח זול יותר אך גם מקיף פחות הנקרא ביטוח "משלים שב"ן" (ביטוח שמשלים את הכיסוי בתשלום שמציעות קופות החולים).

ניתוח גלובס | אלטשולר שחם הגזים? החשיפה של כספי הישראלים לחו"ל בשיא כל הזמנים
בנק ישראל מזהיר: "שיעור האשראי בפיגור דומה לתקופת הקורונה, חשש לעלייה בסיכון"

רגע לפני שהרפורמה יוצאת לדרך, גלובס עושה סדר בשאלות הבוערות.

מהן הפוליסות הקיימות?

ככלל, מתוקף חוק ביטוח בריאות ממלכתי, הציבור מקבל את שירותי הבריאות הבסיסיים שלו מקופות החולים באמצעות סל הבריאות. על הרובד הבסיסי זה, אפשר לרכוש בתוספת תשלום כיסוי רפואי נוסף בקופות החולים (שב"ן - שירותי בריאות נוספים), כשהיקף השירותים והטיפולים הכלולים בכיסוי תלוי בעלות הנגבית. כיום כ-80% מהציבור מחזיק בשב"ן של קופות החולים.

הרובד השלישי והיקר ביותר הוא ביטוח פרטי שמציעות חברות הביטוח. בין הכיסויים שהן מציעות, יש את הכיסוי לניתוחים פרטיים בישראל שמוצע בשני מנגנוני כיסוי נפוצים - "כיסוי שקל ראשון" ו"כיסוי משלים שב"ן". כיסוי "שקל ראשון", בו מחזיקים 1.8 מיליון ישראלים, אומר שבעת צורך בניתוח בישראל, המבוטח פועל מול חברת הביטוח והיא זו שמכסה את עלויות הניתוח (בחירת מנתח ובית חולים), בהתאם לתנאי הכיסוי, במלואן.

כיסוי "משלים שב"ן", בו מבוטחים כ-550 אלף איש, אומר שבעת צורך בניתוח בישראל, המבוטח פועל במקביל לחברת הביטוח גם מול השב"ן (הביטוח המשלים בקופת החולים), וצריך למצות את זכויותיו בביטוח המשלים. חברת הביטוח תכסה, בהתאם לתנאי הפוליסה, כל הוצאה מעל ומעבר לכיסוי של השב"ן. לדוגמה: אם שולמה בשב"ן השתתפות עצמית, חברת הביטוח תחזיר את העלות. אם השב"ן כיסה את עלויות המנתח ולא את עלויות בית החולים, חברת הביטוח תכסה את עלויות בית החולים. חברת הביטוח יודעת שהיא מכסה רק את ההפרשים הללו, ולכן עלויות הכיסוי נמוכות בהשוואה לכיסוי "משקל ראשון".

 

למה באוצר יזמו את השינוי?

נכון להיום, כ-40% ממי שמחזיקים בשב"ן של קופות החולים מחזיקים גם בביטוח פרטי. באוצר טוענים במשך שנים שהחזקה צולבת זו מייצרת כפל ביטוח, ולכן יזמו את הרפורמה שהובילה לחוק "צמצום כפל ביטוח", שהוביל אגף התקציבים עם משרד הבריאות. הטענה היא שאותו כפל ביטוחי מסתכם בכ-1,300 שקל לשנה - השקולים על פי הערכת האוצר לכ-30% מעלויות הביטוח למשק בית.

בנוסף, טענה רווחת מצד המצדדים ברפורמה היא שחברות הביטוח לא באמת נשאו בעלויות מהשקל הראשון, מכיוון שחלק מהכיסויים ניתן גם דרך קופות החולים. כלומר, הן גובות תשלום עבור כיסויים שהמבוטחים מנצלים דרך קופות החולים, כך שהאחרונות למעשה מסבסדות לחברות הביטוח חלק מהעלויות. באוצר מאמינים שהרפורמה תשנה זאת, כיוון שמעבר להעברת המבוטחים באופן אוטומטי לפוליסת משלים שב"ן, הרפורמה קובעת גם כי חברות הביטוח ישלמו חלק מהעלות של הניתוח שמתבצע דרך השב"ן גם אם המבוטח עצמו מחזיק בפוליסה מהשקל הראשון (שיבוב בעגה המקצועית).

מה קורה ב־1 ביוני?

כל המבוטחים באופן פרטי בפוליסת ניתוחים מהשקל ראשון, שנרכשו לאחר פברואר 2016, יועברו לפוליסת משלים שב"ן. חברות הביטוח שלחו על כך עדכון למבוטחים, ומי שרוצה להישאר בפוליסת שקל ראשון צריך להודיע על כך באופן אקטיבי.

על אילו כיסויים תשפיע הרפורמה?

השינוי מתייחס רק לפוליסת הניתוחים. זו הפוליסה השנייה מבחינת היקף ניצול הביטוח אחרי הכיסויים האמבולטוריים (לדוגמה פיזיותרפיה, התייעצויות ובדיקות אבחנתיות). לא תהיה השפעה על ביטוחי תרופות, השתלות או ניתוחים בחו"ל.

"אנשים רבים שקיבלו את המכתב מחברת הביטוח על השינוי הצפוי לא מבינים את האמור בו ואת המשמעויות של הדברים, ומקבלים החלטות שגויות על דעת עצמם או לאחר התייעצות עם אנשים שגם הם לא מבינים את הרפורמה", אומר עו"ד שי אופז, יועץ לביטוח בריאות. "הם יבטלו גם כיסויים שאין להם בקופות החולים וכאלה שהרפורמה לא נוגעת אליהם כמו כיסוי לתרופות שמחוץ לסל או להשתלות וטיפולים מיוחדים בחו"ל, ויהפכו לחשופים להיעדר כיסוי חשוב ומהותי".

על מי הרפורמה לא תשפיע?

הרפורמה מתייחסת רק למבוטחים שרכשו את הפוליסה הפרטית שלהם אחרי הרפורמה בביטוחי הבריאות של 2016, או שהחליפו פוליסה ישנה בפוליסות שיצאו לשוק לאחר פברואר 2016. בנוסף, מבוטחים בביטוחי בריאות קבוצתיים (קולקטיביים), לדוגמה דרך מקום העבודה, לא יושפעו בינתיים מהשינוי. עם זאת, כאשר המעסיק יחדש את הפוליסה הקבוצתית, ייתכן שיחול שינוי.

"בביטוחים קבוצתיים החברות מתקשות לתמחר את הפוליסה החדשה, בעיקר בגלל היעדר ניסיון לגבי היקף השיבוב שישלמו לקופות החולים. חברת הייטק שרוצה להישאר אטרקטיבית בעיני העובדים שלה ומעניקה להם כיום כיסוי מהשקל הראשון לא תמיר את הפוליסה למשלים שב"ן כדי להימנע מתלונות ומחוסר שביעות רצון של העובדים וכדי לא לגרוע מאיכות הכיסוי שהעניקו להם. המחירים קופצים בצורה לא פרופורציונלית, ובמקום לייצר הפחתה בהוצאה הפרטית על הבריאות, מושג אפקט הפוך וההוצאה מתייקרת", אומר עו"ד אופז.

האם הפרמיות יתייקרו?

מאוד. על פי נתונים של רשות שוק ההון שהוצגו במהלך דיון בוועדת הבריאות של הכנסת לקראת כניסת הרפורמה, פרמיית ביטוח מהשקל הראשון קפצה בממוצע ב-39% כאשר בחלק מקבוצות הגיל, כמו למשל בשני הקצוות - בני 20 ומטה ובני 66 ומעלה - מדובר בזינוק של 45%. אצל הצעירים מדובר אומנם בעשרות שקלים, אך אצל המבוגרים הפערים כבר מגיעים למאות שקלים. גם בפוליסת משלים שב"ן, שכאמור זולה יותר מראש, נרשמה התייקרות, אך זו עמדה בממוצע על 2.3%.

האם לרפורמה יש סיכונים?

"כבר היום עמית בביטוח המשלים של קופת החולים שרוצה לקבל תור לניתוח במסגרת הביטוח המשלים סובל מתורים ארוכים", מסביר ד"ר אודי פרישמן, מומחה בתחום ביטוחי הבריאות והסיעוד ובעלי חברת הייעוץ פרש קונספט. "אחרי הרפורמה ההמתנה לתור תהיה כפולה כי כמות המבוטחים שינצלו את הביטוח המשלים תגדל דרמטית. כמות הרופאים מנגד לא תגדל, ונמצא עצמנו מחכים חודשים לניתוח. גם הבירוקרטיה תוכפל כי הלקוח לא יתנהל מול גוף אחד אלא מול שני גופים".

"הרפורמה הזו תחזיר אותנו לימי ה'רפואה השחורה'. אם אדם רוצה שפרופסור איקס ינתח אותו והוא לא יכול לקבל אותו באמצעות הביטוח כי חברות הביטוח כבר מצמצמות את רשימת הרופאים שלהן משיקולים כלכליים, ואותו רופא לא עובד עם השב"ן כי רוב הרופאים שעובדים עם הביטוחים המשלימים הם לא הבכירים ביותר, הלקוח ילך למומחה, ישלם לו ישירות, והוא ינתח אותו באופן פרטי", מזהיר פרישמן.

היכן נכנסים סוכני הביטוח לתמונה?

במקביל למכתבים ששלחו חברות הביטוח למבוטחים, סוכני ביטוח ערכו שיחות עם לקוחותיהם כדי להסביר את המהלך. בשוק עלה חשש שחלק מהשיחות נעשו במטרה למנוע מעבר מפוליסת שקל ראשון מכיוון שהיא יקרה יותר וגם מביאה לסוכנים פרמיה גדולה יותר, לעומת הפוליסה הזולה של משלים שב"ן.

נשיא לשכת סוכני הביטוח, שלמה אייזיק, התייחס לכך בדיון בכנסת ואמר כי אם האוצר לא רוצה שמבוטחים ירכשו פוליסה מסוג זה אז "שיורידו את המוצר מהמדף", והוסיף כי "הדבר היחיד שמעסיק את סוכני הביטוח זו מערכת היחסים שלהם עם המבוטחים שלהם".

עוד כתבות

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

ישראל זיו בטוח: זה יהיה העיתוי הנכון למלחמה בצפון

האלוף במיל' ישראל זיו מתייחס בראיון לגלובס ללקחים מאסון הנגמ"ש, הסכנה שבן גביר מציב להמשך המלחמה והאם ניתן להימנע ממלחמה גם בצפון ● "במלחמת התשה, לישראל יש הרבה יותר מה להפסיד מאשר לבנון. אז צריך לעשות כל מאמץ כרגע לא להיכנס או לא להיגרר לתוך מלחמה"

נאלי פאנדור, שרת החוץ של דרום אפריקה, במסגד בקייפטאון / צילום: Reuters, ESA ALEXANDER

הבוחרים בעולם עייפו מממשלותיהם, האם זה ישפיע על היחס לישראל?

מהודו דרך צרפת וכלה בדרום אפריקה, הרגלים של שנים משתנים בן לילה בעקבות בחירות שנערכו לאחרונה או שעומדות להיערך ● ממשלות של איש אחד או של מפלגה אחת יצטרכו כעת לחפש הסכמות רחבות יותר ● בדרום אפריקה ייתכן שגם ישראל תרגיש את התוצאות

ההפגנה נגד הממשלה מול הכנסת, הערב (ב') / צילום: ברק דור

מפגינים הגיעו 100 מטר ממעון רה"מ ופרצו מחסומים

ארגוני המחאה הודיעו על החרפת המאבק נגד הממשלה: "איבדה כל לגיטימיות, נפגין בצורה חוקית ולא אלימה" דיווחים על עומסים בדרך לירושלים, חסימות רבות בעיר ● בתום העצרת המרכזית מול הכנסת צפויה צעדה למעון ראש הממשלה ברחוב עזה

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

לקופות סלייס הושבו רק 16 מיליון ד' מהכספים שהושקעו בקרנות חוץ

עמיתי סלייס העבירו לקרנות חוץ סכום של 240 מיליון דולר ורק מיעוט מהם חזר לקופות החברה - כך עולה מעדכון ששלח היום המנהל המורשה, רו"ח אפי סנדרוב, לעמיתי קופת הגמל בניהול אישי ● לדבריו, "אנו ממשיכים בתהליכים לאיתור עסקאות נוספות"

פעילים כורדים עם תמונת מנהיג המחתרת הכלוא, עבדוללה אוג'לאן / צילום: ap, Lewis Joly

המשחק הכפול של איראן: ביד אחת חוברת לטורקיה ובשנייה מוכרת נשק לכורדים

טהרן ואנקרה משלבות זרועות בחודשים האחרונים, בין היתר כחזית אנטי–ישראלית ● אבל לא הכול ורוד ביחסים האלו: כשהטורקים תוקפים את המחתרת הכורדית, הם מוצאים עצמם מול טילים איראניים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

קריסת הקונספציה המתנגדת להנפקת מניות נחותות הצבעה

בשנים האחרונות, רגולטורים ובורסות שונות בעולם, הסירו את התנגדותם להנפקה ומסחר במניות נחותות הצבעה ● בישראל, הנפקת מניות נחותות הצבעה אסורה על פי החוק - יחד עם זאת, לאחרונה, הוצע להתיר מסחר בבורסה בת"א במניות נחותות הרשומות למסחר בבורסות "מוכרות" זרות

משתתפי התוכנית מיוטה ומישראל / צילום: רמון סינגלטרי ג׳וניור

בזמן שקמפוסים רבים הפכו זירה עוינת לישראל, יש מי שמייצר שיתופי פעולה

אוניברסיטת יוטה יוצאת בתוכנית חדשה בשיתוף מרכז החדשנות הישראלי פרונטיר, במטרה לפתח את הנגב הישראלי על בסיס ידע משותף ● "מדובר בחיבור היסטורי", אומרים יוזמי המהלך ● ישראל מתגייסת 

מפעל אינטל בישראל / צילום: אינטל

העיכובים בקריית גת הם רק הסימפטום: המשקיעים דוחפים לפצל את אינטל

העיכוב בהקמת המפעל החדש בקריית גת הוא רק סדק אחד באסטרטגיית הרחבת הייצור של אינטל, שסובלת ממצוקת מזומנים קשה ונאלצת לשתף קרנות השקעה גדולות ● "הברירה של אינטל כעת היא לרכז את הייצור בחברה נפרדת", אומר לגלובס אוראל לוי ממור קרנות נאמנות

חודש חיובי בקרנות ההשתלמות / אילוסטרציה: Shutterstock

קרן ההשתלמות שהשיגה תשואה דו ספרתית מתחילת השנה, ומי אחרונה בטבלה?

קרנות ההשתלמות רשמו תשואה ממוצעת במסלול הכללי של 1.3%, ו-2.4% במסלול המנייתי ● לאחר שנתיים של ביצועים חלשים, אלטשולר שחם מובילה מתחילת השנה בכל המסלולים ● הצמדה למדד S&P 500 היוותה עוגן של יציבות למול התנודתיות בבורסה המקומית

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החברות הבינלאומיות מתרחקות מישראל: צניחה חדה במחקרים הקליניים

ועדה מייעצת של ה-FDA, אישרה תרופה של של אלי לילי לטיפול באלצהיימר ● פרופ' סיגל סדצקי, מצטרפת לחברת הסטארט אפ בריאה (Briya) ● וגם: ב-2023 חברות השקיעו במחקרים בישראל את הסכום הנמוך ביותר שנמדד מאז 2014

ניר בצלאל, מנכ''ל Moovit / צילום: Moovit

אחרי מינוי המנכ"ל החדש - מוביט מפטרת 10% מהעובדים

מוביט, אפליקציית הנסיעות בתחב"צ, הודיעה על פיטורים של כ-25 עובדים ● האפליקציה נמכרה לאינטל לפני כ-4 שנים, והחליפה מנכ"ל לפני כחודשיים

מדוזות. למה הן פה ואיך נלטפל אם נצרבתם / צילום: Shutterstock

מכת מדוזות בחופי ישראל: מתי הן יעזבו ואיך אפשר להתגונן

עם תחילת הקיץ מגיעות לחופי הארץ המוני מדוזות ● האם הצריבה שלהן מסוכנת, למה הן מאתגרות את כל מה שחשבנו על חיים ומוות, ולמה יש חוקרים שמאמינים שהן ישמידו את העולם ● גלובס עושה סדר

הקריה למחקר גרעיני במגב / צילום: Shutterstock

דיווח: ישראל משדרגת את כור הפלוטוניום שלה בקריה למחקר גרעיני בדימונה

לפי דוח מכון סטוקהולם למחקרי שלום, בעוד שישראל מעולם לא הכירה באופן פומבי בכך שיש לה נשק גרעיני, מסתמן שהיא משפרת את מאגר האמצעים הגרעיניים שלה ● הדוח קובע כי ישראל נמצאת במקום השמיני בטבלת המדינות בעלות ראשי הקרב הגרעיניים. אילו מדינות בצמרת הטבלה?

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותרו לפרסום שמות של 2 חללי צה"ל: סמל שלום מנחם וסמ"ר צור אברהם

לוחמי ההגנה האווירית יירטו כטב"ם במרחב הימי של נהריה, צה"ל תקף בלבנון ● בג"ץ הורה לעצור את ביקורת מבקר המדינה על צה"ל והשב"כ ● צה"ל מבהיר: אין בדרום הרצועה הפסקה של הלחימה, אלא הפוגה באזור ספציפי בלבד ● הותרו לפרסום שמותיהם של שבעה מבין שמונת לוחמי ההנדסה שנפלו בתקרית ברפיח, בקרב בצפון הרצועה נפלו שני לוחמי מילואים בשריון ● עדכונים בולטים

סדרת הנטפליקס ברידג'רטון / צילום: LIAM DANIEL/NETFLIX

החידה האמיתית של ברידג'רטון: כמה פרס של 5,000 ליש"ט שווה היום?

בסדרת הטלוויזיה ברידג'רטון, המלכה שרלוט מציעה פרס של 5,000 ליש"ט, בדקנו כמה הוא שווה היום ● וגם: כבר אז הכנסות המעמד העליון התבססו על נכסי נדל"ן והשקעות, ומה היו ההוצאות השנתיות שלהם?

מסעדות יהודיות בברלין נאלצות לסגור שעריהן וזו הסיבה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האזהרה של הגנרל שהוביל את המלחמה האמריקאית באפגניסטן, ה-BBC מסקר באופן מוטה את המלחמה בצפון, הסעודים מתרשמים מהכלכלה הישראלית ומסעדות יהודיות בברלין נסגרות בגלל אנטישמיות • כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; ברודקום עולה ב-6%, גיימסטופ צוללת ב-10%

הנאסד"ק קופץ בכ-1.3% ● מדד קאק מתאושש לאחר ירידה של 6% בשבוע שעבר, הירידה הגדולה ביותר שלו בשנתיים ● קתי ווד: מניית טסלה תוכפל פי 15 עד 2029 ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה ● בנק לאומי: צפויה התהדקות של שוק הנפט, הגידול בביקוש יעלה על ההיצע

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ולן בלווטניק, בעל השליטה ברשת 13 / צילום: איל יצהר, טים בישופ

המינוי השנוי במחלוקת של מנכ"לית חדשות 13: מה הסיכוי שבג"ץ יתערב?

בעקבות ההכרזה על מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13, החליטו עיתונאי החברה לפנות ליועצת המשפטית לממשלה לקראת עתירה לבג"ץ ● הטענות העיקריות עוסקות בסבירות המינוי ובניגוד העניינים לכאורה שבו מצויים חברי הדירקטוריון

גילעד אלטשולר / צילום: שלומי זירה

הערכות בשוק: אלטשולר שחם רכש מניות מבנה ב-200 מיליון שקל

אחרי שדיבר על הורדת החשיפה למניות ישראליות, בשוק מעריכים כי בית ההשקעות אלטשולר שחם רכש מניות של חברת הנדל"ן המניב מידי חברת כלל ביטוח ● מניית מבנה ירדה ב-18% מתחילת השנה, מה שעשוי להוות הזדמנות לרוכשים

מאגר הגז ''תמר'' / צילום: יח''צ

שנתיים מאז החלה לפעול: 6 מיליארד שקל נצברו בקרן העושר

רשות המסים פרסמה היום תחזית מעודכנת של גביית היטל בגין רווחי נפט ורווחי יתר ממשאבי טבע בשנים הבאות: התחזית לגביית היטל רווחי נפט וגז עד שנת 2033 גדלה ל-55-72 מיליארד דולר, במקום 45-53 מיליארד דולר עפ"י התחזית הקודמת