גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטרנד החדש בהובלה של רכבים מסין, והמכוניות שנחתו בישראל

לאחרונה, מיובאים ארצה אלפי כלי רכב חדשים מסין שמגיעים באמצעות אוניות מכולה, במקום באמצעות ספינות ייעודיות להובלת רכב - זה מה שעומד מאחורי התופעה ● וגם: סמארט משיקה קרוס־אובר חשמלי חדש בישראל, וקיה משיקה משפחתית להמונים ● השבוע בענף הרכב

כלי רכב חדשים בקונטיינרים בנמל חיפה / צילום: יח''צ
כלי רכב חדשים בקונטיינרים בנמל חיפה / צילום: יח''צ

יבואני כלי הרכב הסינים החלו לייבא לישראל לאחרונה אלפי כלי רכב חדשים במכולות, במקום באמצעות ספינות ייעודיות להובלת רכב (RORO) כפי שהיה עד היום. לגלובס נודע כי לאחרונה נפרקו בארץ מאות כלי רכב חדשים מסין, שהגיעו באמצעות אוניות מכולה, ועוד אלפי כלי רכב נמצאים בדרכם לישראל.

ניתוח גלובס | באוצר בונים על הנהגים שימלאו את הבור: אלה הגזירות המתוכננות
מבחן דרכים | מוכנים לשלם מעל חצי מיליון שקל על חשמלית סינית? זו כנראה בשבילכם

"הטרנד" החדש החל בשנה שעברה על ידי נמל המפרץ ו-MG, והתרחב לנמלים וליבואנים נוספים. הוא החל לצבור תאוצה לאחרונה מאז החלו מתקפות החות'ים בים האדום, שהובילו חברות ספנות ייעודיות לרכב להטיל מגבלות על מעבר בתעלת סואץ ו/או על עצירה בישראל.

כיום מייבאים רכב בצורה הזו גם המותג צ'רי של קרסו, טסלה, שכבר ייבאה לנמל אשדוד משלוח גדול של כלי רכב במכולות בעיצומה של המלחמה בדרום, ומותגים סיניים גדולים נוספים ששולחים לישראל כלי רכב בלעדית במכולות, או נוסף על RORO. ביניהם גם BYD ,GEELY וצ'רי.

מקורות בענף הרכב אומרים כי ההעדפה הטבעית להובלת רכב מהמזרח לישראל היא עדיין באמצעות ספינות RORO ייעודיות. אולם המעבר למכולות מתבצע כיום בגלל מספר סיבות.

הראשונה היא ירידה בזמינות של ספינות כאלה בקווים מהמזרח, בין השאר בשל "רכבת ימית" של מאות אלפי כלי רכב, שמייצאים כיום היצרנים הסינים למקסיקו, ברזיל ומדינות נוספות בדרום אמריקה, שבהן הביקוש לרכב מתוצרת סין שובר שיאים. נוסף על כך הזמינות של ספינות מכולה מהמזרח היא גבוהה, כמעט כל שבוע.

סיבה נוספת היא, שהעלות הכולל של הובלת רכב ישירה לישראל באמצעות מכולה, שנחשבה בעבר גבוהה יותר מזו של הובלה בספינה ייעודית, ירדה משמעותית. זאת בשל הזינוק בעלויות ההובלה בספינות RORO, שחלקן נאלצות כיום לפרוק את כלי הרכב בתחנות ביניים באירופה ולהוביל אותן משם באמצעות שטעון. רוב המכולות בגודל 40 רגל מכילות שניים עד ארבעה כלי רכב, מה שמקזז את העלות משמעותית.

שוק ההובלה והפריקה משתנה

הטרנד החדש כבר מתחיל לשנות את התמונה בשוק ההובלה והפריקה של כלי רכב לישראל, שמגלגל קרוב ל-300 מיליון דולר בשנה בעלויות הובלה, פריקה ואחסון. בין השאר נודע לגלובס כי גם נמל הדרום החדש, שעד כה לא פעל בתחום הרכב, החל לפרוק בתחומו כלי רכב שמגיעים במכולות.

גם נמל המפרץ החדש בחיפה, שהיה החלוץ בפריקת רכב ממכולות, נערך להגברת פעילותו בתחום וצפוי לפרוק בתחומו בקרוב אלפי כלי רכב של MG, שיגיעו מסין במכולות. נוסף על כך נכנסות שחקניות חדשות לשוק הובלת הרכב מהמזרח לישראל, שבו הייתה צים דומיננטית עד כה, ביניהן מארסק, MSC ועוד.

נחת בישראל: הקרוס־אובר החשמלי סמארט #3

יבואנית הרכב כלמוביל, המייבאת את מותג סמארט לישראל, החלה לשווק השבוע את הקרוס-אובר "סמארט #3", שהוא "האח הגדול" של הדגם סמארט 1, אשר שווק בישראל עד כה.

אורכו של הסמארט #3 4.4 מ', רוחבו 1.84 מ', גובהו 1.6 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.78 מ', כ-3.5 סנטימטרים ארוך יותר מהדגם 1.

סמארט #3 / צילום: יח''צ

הרכב ישווק בישראל בתצורה הנעה אשר כוללת מנוע אחורי בודד בהספק של 271 כ"ס, עם סוללה של 62 קילוואט, אשר מספקת טווח נסיעה שבין 435 ל-455 ק"מ, בהתאם לגרסה.

במקביל משווקת גם גרסת "בראבוס", אשר כוללת שני מנועים בהספק הכולל של 428 וטווח של עד 415 ק"מ.

הבראבוס מאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.7 שניות.

המחירים מתחילים בכ-205 אלף שקל לדגם הבסיס ומגיעים עד 250 אלף שקל לדגם "בראבוס".

קיה מרחיבה את היצע הדגמים החשמליים בישראל עם מיני־וואן ומשפחתית להמונים

השבוע השיקה טלקאר, יבואנית קיה, את הקרוס-אובר החשמלי הגדול EV9. אורכו של הרכב כ-5 מ', רוחבו 1.98 מ', גובהו 1.75 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 3.1 מ'. הרכב מותאם להסעת שישה או שבעה נוסעים, בהתאם לגרסה, ויש לו מערך פיקוד דיגיטלי מתקדם ותא מפואר.

הוא משווק בשתי גרסאות עיקריות. הראשונה עם מנוע בודד בהספק 203 כ"ס וסוללה של 100 קילוואט עם טווח של עד 563 ק"מ. מחירה מתחיל ב-429 אלף שקל. השנייה מצוידת בשני מנועים בהספק משולב של 384 כ"ס, ובאותה סוללה, עם טווח של עד 505 ק"מ. מחירה מתחיל בכ-489 אלף שקל.

לפני סוף השנה צפוי לנחות כאן גם הקרוס-אובר החשמלי הקומפקטי החדש של קיה, EV3, שמיועד לפלח העממי מול ATTO3 של BYD ודומיו. החודש החל השיווק המוקדם שלו באירופה.

הקרוס־אובר החשמלי EV9 / צילום: יח''צ

בשלב הראשון יושקו באירופה שתי גרסאות; גרסת הטווח הרגיל מצוידת בסוללה של 58 קילוואט-שעה ובטווח של עד 410 ק"מ ב-WLTP. מחירה בגרמניה יתחיל בכ-37 אלף אירו, זול יותר בכ-1,000 אירו מהמחיר של ATTO3.

גרסת הטווח הארוך מצוידת בסוללה של 81 קילוואט-שעה עם טווח של עד 600 ק"מ ב-WLTP. מחירה בגרמניה כ-43 אלף אירו. שני הדגמים מצוידים במנוע בודד בהספק 204 כ"ס.

עוד כתבות

עדכון תוכנה במכונית / צילום: יח''צ

מומחים מזהירים מהיעדר רגולציה על עדכוני תוכנה מרחוק בכלי רכב: פגיעה בבטיחות וסיכוני סייבר

כל כלי הרכב "החכמים" שירדו לכביש בשנתיים-שלוש האחרונות, לא רק חשמליים, מקבלים כיום עדכוני תוכנה מהיצרן ישירות דרך הרשת או בעת טיפולים במוסכי היבואנים - מה שחושף אותם לתקלות ולהתקפות סייבר ● וגם: מה יקרה ליבוא מאירופה ואיזה טנדר חשמלי הגיע לארץ ● השבוע בענף הרכב

בלוקסמבורג מנסים להבין: למה המדינה הפרו-פלסטינית נבחרה להנפיק אג"ח ישראליות?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: בריטניה צפויה להכריז על הכרה במדינה פלסטינית, בגרמניה מתווכחים על התמיכה בישראל, ובלוקסמבורג מבקרים את ההחלטה לסייע להנפיק אג"ח ישראליות ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון

פרויקט &EAST של רבוע כחול נדל''ן / צילום: רבוע כחול נדלן

כפי שנחשף בגלובס: Jfrog תשכור משרדים בעסקה של כ־650 מיליון שקל

עפ"י ההסכם עם רבוע כחול נדל"ן, חברת התוכנה תתפוס שטח של 15 אלף מ"ר בפרויקט, ותוכל להתרחב עד ל־20 אלף מ"ר • ההכנסות המוערכות לרבוע כחול נדל"ן בגין כל תקופת השכירות, כולל תקופות האופציה, הן כ־500 מיליון שקל

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

שבע תובנות על תפקיד מיתוג המעסיק ועל מה שהוא דורש

מה צריך כדי להיכנס לתפקיד מיתוג מעסיק? ● עיון ב-15 מודעות למשרות מסוג זה העלה תובנות על משמעות התפקיד, מקומו בארגון ולאן התחום מתקדם ● טור אורח

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

"עובדים על ההסכם כבר שנה, טראמפ לא היה מעורב": פרטים חדשים על עסקת אנבידיה-אינטל

"אני בתפקיד הזה כבר חצי שנה - וכבר ביומי הראשון בו עסקתי בפרטי ההסכם", גילה מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, במסיבת עיתונאים לרגל חתימת עסקת הענק ההיסטורית בין שתי החברות ● ראש תחום מניות טכנולוגיה בבית ההשקעות האמריקאי DA Davidson: "המוטיבציה של אנבידיה להשקיע באינטל היא כפולה - היא יכולה לעזור לגוון חלק מהייצור הרחק מ-TSMC והיא יכולה לתמוך בממשל האמריקאי"

מאגר תמר. בעיגול: אהרון פרנקל / צילומים: מארק ישראל סלם, מורג ביטן

יומיים ברצף: אהרון פרנקל קונה עוד מניות תמר פטרוליום ב־52 מיליון שקל

יום אחד בלבד לאחר רכישת 9% ממניות תמר פטרוליום, איש העסקים אהרון פרנקל ממשיך להגדיל את החזקותיו ומוסיף 1.5% נוספים בסכום של 52 מיליון שקל ● הרכישה הנוכחית מעלה את פרנקל להחזקה של 17.5% ממניות תמר פטרוליום בשווי של 612 מיליון שקל

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

המניה שמשקיע העל הימר עליה: 3 הזדמנויות ליום שאחרי הריבית

הורדת ריבית נחשבת לבשורה טובה לשווקים, אבל יש מי שירוויחו במיוחד ● ניר אורגד מבנק לאומי מסמן מניות עם פוטנציאל גדול לעליות אחרי השינוי המוניטרי בארה"ב. אחת מהן נהנתה רק לאחרונה מהשקעת ענק מביל אקמן ● נתון בשבוע

זוהר לוי, מנכ''ל אמפא / צילום: תמר מצפי

מעל מיליארד וחצי שקל: אמפא השלימה גיוס חוב ענק

החברה, שהונפקה לפני כחודשיים ופועלת בתחום הנדל"ן המניב והמימון, גייסה סדרת אג"ח בהיקף כולל של 1.75 מיליארד שקל ● החברה מתכננת להשתמש בכספים לפירעון הלוואות שנטלה, תוך חיסכון ניכר בעלויות המימון

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

איך חברה שגייסה פחות מ־5 מיליון דולר נמכרה ביותר ממיליארד דולר?

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק ● והפעם: אובר משקיעה מיליונים בחברת רחפנים ישראלית ● פריצת ענק בסיילספורס מאיימת על פאלו אלטו ● וגם: סקר חדש מגלה כמה האמריקאים מפחדים מבינה מלאכותית • חדשות ההייטק

גיא ברנשטיין, מנכ''ל פורמולה / צילום: יח''צ

נמוך מהציפיות: פורמולה חתכה את מחיר מניית מיכפל בהנפקה כדי לעמוד ביעד הגיוס

אחרי סדרת אקזיטים מרשימים, חברת התוכנה פורמולה בניהולו של גיא ברנשטיין נאלצה לדלל את עצמה כדי לעמוד בגודל הגיוס בהנפקת מיכפל שהושלמה הלילה ● מיכפל גייסה 300 מיליון שקל, בדיוק כפי שתכננה לגייס, אך שווייה ירד ל-770 מיליון שקל (לפני הכסף), חלף תכנון מקורי לשווי של 900 מיליון שקל

קרוקטים ב''מלגו ומלבר'' / צילום: זהר פלגי

13 שנה אחרי שפתחה דלתות, "מלגו ומלבר" מדויקת מתמיד

השף מוטי טיטמן החליט בשנה האחרונה להנגיש את המסעדה שלו, כך שתהלום את המצב הרגשי והכלכלי במדינה. זה רק מחמיא לה

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

האם הסכמי מתנה קודמים לזכות הקדימה של בן זוג לפי חוק המקרקעין?

זוג הורים העניקו מחצית מגרש לבנם וכלתם, ובהסכם המתנה התחייבו הזוג כי להורים תהא זכות קדימה לרכישת הזכויות בעתיד במחיר שווי הבית, במקרה שזה יועמד למכירה ● בעת שפרץ סכסוך גירושים, הכלה ביקשה לממש את זכות הקדימה בחוק המקרקעין ● מה פסק ביהמ"ש?

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

בעלת המניות הגדולה בבורסה מחסלת את ההחזקות. והתשואה פנומנלית

מניקיי שרכשה את מניות הבורסה ב-2018 מכרה את יתרת מניותיה, 5.6%, לגופים מוסדיים בארץ ובחו"ל ● לפני כמה חודשים מכרה הקרן 4.8% ממניותיה לבורסה לניירות ערך עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, במהלך שגרר ביקורת ציבורית

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

אחרי ספרד, גם יוון מאיימת לבטל עסקת נשק עם ישראל

טורקיה מתקדמת עם פיתוח מטוס הדור החמישי קאאן וצפויה להטיס אב־טיפוס ב־2026 ● הקרבות בעזה מאיימים על עסקה ביטחונית של מאות מיליונים עם יוון ● לוקהיד מרטין ו־BAE מפתחות מל"טים אוטונומיים שילוו מטוסי קרב ● וארה"ב חושפת פצצות ימיות חדשות ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אימי עירון ויעל גל / איור: גיל ג'יבלי

"לשים את העובד במרכז": מיתוג מעסיק הוא לא קוסמטיקה אלא כלי קריטי

גלובס ופלייטיקה משיקים את מדד מיתוג המעסיק 2025 ● שתיים מבין חברות הוועדה המייעצת, אימי עירון ויעל גל, שוחחו עם גלובס על המשמעות של מיתוג מעסיק לחברה, ואיך התחום צמח ב־13 השנים האחרונות

המשרוקית. על הפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק / צילום: ap, Alex Brandon

הלקח החשוב מהפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק - שהגיעו גם לארץ

דקות אחרי הירי ביוטה, היו כבר מי ש"ידעו" מי הרוצח ומה המניעים שלו ● עד כה תיאוריות שונות הופרכו שוב ושוב, אבל זה לא מפריע להן להמשיך ללוות אותנו ● הפרשה מלמדת אותנו שיעור קריטי בצריכת מידע בסביבה טכנולוגית

השותפים ארנון דינור, גיל גורן ויורם שניר והשותפה הבריטית לורל באודן / צילום: 83North

בעיתוי מפתיע: קרן ההייטק הוותיקה מודיעה על סוף דרכה

ארבעת המשקיעים מאחורי קרן ההון סיכון 83North הודיעו כי הקרן הגיעה לסוף דרכה, וכי לא יגייסו קרן המשך ● "אף אחד מאיתנו לא חושב שאנחנו מדהימים בניהול ובבניית הדור הבא", אמר ארנון דינור ל-Institutional Investor

100 אלף נכי צה''ל עד 2030 / צילום: Shutterstock

יש מיליון וחצי אנשים עם מוגבלות. איך משלבים אותם בקהילה?

שיעור התעסוקה של אנשים עם מוגבלות עומד על 26% בלבד, והממשלה ניסתה לשנות את זה ● בדרך היא נתקלה בחסמים ממשלתיים ופרלמנטריים, ורק מעט באמת התבצע ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחרי שילוב אנשים עם מוגבלות