גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לרכב הזה יש טווח רציני ועיצוב ייחודי, חבל שהמחיר גבוה כל כך

הקרוס–אובר הענק של קיה מציג עיצוב ייחודי, מרחב מכובד לשבעה נוסעים וטווח רציני ● חבל שהמחיר מגביל אותו למספר לקוחות מצומצם ● מבחן דרכים

Kia EV9 / צילום: יח''צ
Kia EV9 / צילום: יח''צ

באוקטובר אשתקד הודיעה פולקסווגן על שיתוף פעולה עם XPENG, שתפתח ותייצר עבורה בסין את הפלטפורמה לדור עתידי של מכוניות חשמליות. כמה חודשים מאוחר יותר הודיעה סטלנטיס על שת"פ דומה עם LeapMotor. ואילו לאחרונה הודיעו הרגולטורים בארה"ב ובאירופה על הטלת מכס כבד על כלי רכב חשמליים שמיובאים מסין. המהלכים הללו הם בבחינת "הנפת דגל לבן" של תעשיית הרכב המערבית לנוכח העליונות הסינית בפלח החשמלי, והכרה בכך שבלי תמיכה חיצונית אין ליצרנים המערביים דרך להישאר תחרותיים בביזנס הזה.

היחידים שעדיין מנסים להתמודד מול הסינים הם היצרנים הדרום-קוריאנים בהובלת יונדאי וקיה. אין להם (עדיין) מענה למחירי הרצפה הסיניים בפלח החשמלי העממי, אבל הם ממשיכים להשתמש במשאביהם כדי להרחיב נוכחות בנישות משודרגות, שנוכחות הסינים בהן עדיין מזערית. אחת מהנישות היא רכבי קרוס-אובר עם שבעה מקומות, שבה מתחרה ה-EV9 החדש של קיה.

עיצוב חיצוני

חיצונית ה-EV9 מאמץ שפת עיצוב חדשה ומקורית, אפילו בוטה, שלא מנסה לפנות למכנה משותף רחב כמו רוב הכלים הסינים. לרכב יש קווי מתאר כלליים של צעצוע לילדים שתפח לממדי ענק. החרטום מאסיבי, גבוה ורבוע עם מכסה מנוע שטוח ופנסים צרים ואנכיים.

פרופיל הצד מציג קווים גיאומטריים פשוטים וקשתות גלגלים זוויתיות, שסוגרות על חישוקי ענק בעיצוב ייחודי, שעליהם צמיגי "בלון". קו הגג שטוח ומדגיש את אורכו המרשים של הרכב - קצת יותר מ-5 מטר - ועיצוב החלק האחורי מזכיר קצת את ריינג'רובר. זה עיצוב שדורש הסתגלות אך מבטיח תשומת לב בכל מקום אליו מגיע הרכב.

פנים הרכב

הכניסה לתא נוחה בהתחשב בגובה הרכב. הדלתות ענקיות ונפתחות בזווית רחבה, וגם נוסעים נמוכים או גבוהים לא נדרשים למאמץ פיזי. כראוי לרכב שתוכנן במחשבה על השוק האמריקאי, התא במידת "קינג סייז". המושבים הקדמיים יכילו ללא קושי נוסעים גדולים ורחבים, משטחי הזכוכית הפנורמיים מספקים תצפית מצוינת לכל כיוון, הקונסול המרכזי בין המושבים רחב מספיק כדי להציב עליו מחשב ואפילו ההגה ענק.

תודות לבסיס גלגלים של 3.1 מ', שורת המושבים השנייה מספקת מרחב נטול מגבלות לשלושה מבוגרים. גם צמד המושבים בשורה השלישית עם מרחב סביר לרגליים ולראש ומבלי "תחושת צינוק". עם זאת, הגישה למושב האחורי דורשת גמישות. מי שיבחר בגרסה בעלת שישה מושבים, יקבל מושבים נפרדים בשורה השנייה, שניתן לסובב כדי להפוך את התא לחדר ישיבות על גלגלים.

מולטימדיה ומצלמות

הנדסת האנוש ידידותית ומתוכננת היטב, עם מערך פיקוד שבמרכזו שני מסכים רוחביים גדולים וחדים שמציגים תפריטים גדולים ומאורגנים. יש גם מתגי שליטה פיזיים על מערכות חיוניות ובהן המיזוג, מערכת הקול, מראות הצד וכו'. חבל שאין פיקוד קולי מתקדם כמו אצל מותגי הפרימיום. פה ושם יש כמה מוזרויות, כמו מיקום מתג הכיבוי וההפעלה של הרכב על מוט ההילוכים שליד ההגה, הצבת בורר מצבי התכנות בתחתית ההגה ומסך פיקוד נפרד למערכת האקלים, שמוסתר רוב הזמן מעיני הנהג.

האבזור התקני נדיב, כמתבקש בפלח המחיר הזה, וכולל בין השאר מושבים חשמליים ממוזגים, גג חשמלי מפוצל, מערכת קול רצינית, ריפוד עור, שליטה נפרדת למיזוג מאחור ומערך מערכות בטיחות אקטיביות. גם איכות והחומרים מרשימה וכמעט כל פינה עטויה בחומרים נעימים למגע.

תא מטען

תא המטען מספק נפח שימושי של 333 ליטר אפילו כשכל המושבים מאוכלסים. קיפול המושבים האחוריים, שמתבצע בקלות באמצעות מתג חשמלי, מפנה מרחב הטענה עצום שמתאים גם לצרכים מסחריים. בתא המטען יש אפילו שקע לחיבור מכשירי חשמל ביתיים, למי שנערך ל"תרחישי עלטה" למיניהם.

מנוע וסוללה

שוחרי הביצועים יכולים להזמין את הרכב בגרסה עם שני מנועים ו-384 כ"ס, אך היא בעלת שישה מושבים בלבד. דגם הבסיס בו נסענו מגיע עם מנוע אחורי בודד בהספק 204 כ"ס. לשתי הגרסאות סוללה זהה בקיבולת מרשימה של כ-100 קילוואט-שעה. ההספק של גרסת הבסיס לא מרשים עבור רכב ששוקל 2.5 טונות לפני נוסעים ומטען, ומי שמצפה לריגושי תאוצה לא ימצא אותם. מצב התכנות הספורטיבי מחדד את תגובת הדוושה אבל לא יוצר יותר מדי דרמה.

הבונוס המרכזי שנלווה לגרסת הבסיס הוא טווח מוצהר של עד 563 ק"מ בין טעינות. בקיץ הישראלי, כשהמזגן פועל במרץ כדי לקרר את התא הגדול, אפשר להגיע לכ-420-450 ק"מ, הישג מכובד בהתחשב בממדיו ומשקלו של הרכב ובמזג האוויר הלא ידידותי לסוללות.

הפלטפורמה החשמלית של הרכב תומכת בטכנולוגיה של 800 וולט והמשמעות היא טעינה אולטרה-מהירה, שיכולה לקצר משמעותית את זמני הטעינה אם תמצאו מטען ציבורי זמין שתומך במהירויות כאלה.

על הכביש

בניגוד להרבה מפלצות חשמליות, ששוקלות כמו משאית ומתנהגות על הכביש בהתאם, הקרוס-אובר הקוריאני שומר על הנהג מחובר היטב לגלגלים ולכביש ומעניק היגוי מדויק ונינוח. המאסה באה לידי ביטוי בנטיית גוף די מוחשית בפניות הדוקות, והממדים מהווים נטל בעת חיפוש אחרי חניה ברחובות צרים או בחניונים. אבל במהירויות גבוהות היציבות הכיוונית מרשימה וצל"ש מיוחד מגיע למתלים, שמצליחים לנטרל ביעילות כמעט כל מהמורה מבלי לטלטל את הנוסעים. זה לא עניין של מה בכך ברכב חשמלי גדול ללא מתלי אוויר, ונסענו במכוניות חשמליות יותר יקרות ויוקרתיות, שהיו פחות נוחות. עם זאת, מעל 130 קמ"ש יש רעשי רוח וצמיגים.

מחיר

גרסת הבסיס עולה 429 אלף שקל והגרסה הדו-מנועית עם שישה מושבים עולה 489 אלף שקל. המחירים האלה דוחקים בתדמית "העממית" של קיה, אבל בהתחשב בחבילה הכוללת הם לא בלתי הגיוניים, במיוחד לבעלי משפחות גדולות שלא רוצים לוותר על הנעה חשמלית. ויש בפלח דגמים מתחרים עם פחות מרחב, עידון וטווח, שעולים הרבה יותר. בשורה התחתונה זהו הישג אוטומוטיבי מרשים ואם ה-EV9 רומז לגבי האיכויות של האחות הקטנה והעממית EV3, שתגיע בקרוב, הפלח עתיד לעבור מהפך.

חלק מהמתחרות

מרצדס EQB

440-500 אלף ש' לקרוס-אובר של מרצדס שמציע 7 מושבים, כשהמרחב בשורה השלישית מתאים בעיקר לילדים. מנוע 228 כ"ס וטווח חשמלי של עד 410 ק"מ.

Mercedes Benz EQB / צילום: יח''צ

הונגצ'י E-HS9

399-499 אלף ש' לדגם מבית FAW הסינית. כלי ענק ומפואר עם 6 או 7 מושבים בשלוש שורות. שני מנועים בהספק 551 כ"ס וטווח של 441 או 515 ק"מ בהתאם לגודל הסוללה.

Hongqi E HS9 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

שינויים בתקציב / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בימים אלה ממש הכנסת מעבירה מיליארדי שקלים. למה?

הכנסת מעבירה כספים מיד ליד והרוחות מתלהטות - אבל למה זה בכלל קורה? ● העיניים נשואות לתקציב המדינה, אבל בסוף השנה הוא בדרך כלל נראה שונה מאוד ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

שפיר הנדסה / צילום: בר - אל

שפיר הנדסה במימוש ראשון: מוכרת כ-40% משלושה פרויקטים למוסדיים

על פי מזכר ההבנות, ההחזקות בפרויקטים, יועברו לשותפות מוגבלת בשליטת שפיר, והגופים המוסדיים ירכשו ממנה יחידות בשיעור שבין 33.5% ל־38.5% ● העסקה, שנעשית לפי שווי של כמיליארד שקל, היא למעשה מהלך ראשון של מימוש נכסים בתחום הזכיינות מצד החברה

מארק צוקרברג, סונדאר פיצ'אי, סאטיה נאדלה, אנדי ג'סי / צילום: ap

"הקפקס": הסעיף שנחשב לשולי בדוחות ענקיות הטק, וכעת גונב את ההצגה

גוגל, אמזון, מיקרוסופט ומטא הציגו זינוק בהוצאות הון, קפקס (CAPEX), אך גם שמרו על רווחיות ● הוצאות אלה הן השקעות בתשתיות ובציוד הוני לטווח ארוך, שהפכו לליבת מהפכת ה־AI ● אולם בשוק עולות תהיות: האם ההחזר העתידי יצדיק את ההשקעה המסיבית?

דגמים בולטים בציי הרכב / צילום: יח''צ

עודפי ליסינג, הנחות חריגות וירידת ערך מואצת: הכללים בשוק היד שנייה משתנים

השינויים התחרותיים והטכנולוגיים המואצים שחלים בשוק הרכב החדש משפיעים בצורה ישירה ומשמעותית גם על שוק המכוניות מיד שנייה ● אילו הרגלים חדשים כדאי לקונים ומוכרים לשקול לאמץ, היכן מסתתרות המציאות הזולות, ומאילו מלכודות מומלץ להיזהר?

Jaecoo 7 צ'רי / צילום: יח''צ

מהפך בשוק הרכב: קבוצת צ'רי הסינית עקפה את המסירות של טויוטה

קבוצת צ'רי הסינית טיפסה למקום השני במסירות הרכב מתחילת השנה עם המותגים צ'רי וג'אקו, תוך שהיא עוקפת את טויוטה שנמצאת כעת במקום השלישי בחלוקה ליצרניות ● יונדאי מוטורס שומרת עדיין על ההובלה עם כ־52 אלף מסירות מצטברות ● בענף הרכב מצפים כי בחודשים הבאים ימשכו מבצעי ההנחות על רכבי "אפס קילומטר"

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות, שלומי יוסף

פרשת "יד לוחצת יד": ביהמ"ש הורה להאריך את מעצרו של יו"ר ההסתדרות בשבוע

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ב-10 ימים: "אחת מפרשות השחיתות הציבורית הגדולות שנחקרו" ● השופטת: "אם בר-דוד ישוחרר, יש חשש לתיאום עדויות" ● סנגורו: "ידיו נקיות, הוא לא קיבל שקל" ● גם מעצר אשתו של בר-דוד ומעצרו של סוכן הביטוח עזרא גבאי הוארכו בשבוע ● סנגורו של גבאי טען: במשטרה אמרו לו - "תביא ראיה על ארנון ותלך הביתה"

חדר מסחר / צילום: תמר מצפי

האם בגלל השינוי בבורסה יקוצרו שעות העבודה בכלל המשק?

החל מינואר 2026, המסחר בבורסה בת"א יתקצר מ־36 ל־34 שעות שבועיות, בעקבות ביטול יום העבודה בראשון והוספת ארבע שעות מסחר בשישי ● מעבר למטרות הסנכרון עם הבורסה בעולם, קיצור שבוע העבודה מסמל את המשך המגמה של איזון בין עבודה לפנאי בשוק המקומי

רובע 3, תל אביב / צילום: גיא ליברמן

עיריות ת"א וירושלים עותרות לדיון נוסף בפסיקת העליון בנוגע להיטלי השבחה

שתי העיריות אינן משלימות עם פסק הדין שניתן לפני כשבועיים, שעלול לעלות להן בהפסדים של מיליוני שקלים ואף מיליארדים מהיטלי השבחה ● מומחים מעריכים כי סיכויי הבקשות להתקבל אינם גבוהים

תאת טכנולוגיות / צילום: איור: גיל ג'יבלי, צילום: מתוך אתר החברה

האם יש עוד הזדמנות במניה הביטחונית שזינקה 100% בשנה?

מדור מיוחד של גלובס מנתח פעם בשבועיים מניה אחת. והפעם: תאת טכנולוגיות היא אחת מחברות התעופה והביטחון הוותיקות בבורסה עם חוזים מול ענקיות כמו לוקהיד מרטין ובואינג השוק שלה צומח בקצב מסחרר, המניה עלתה 300% בשנתיים, והתמחור עדיין לא יקר ביחס לענף ● מדור חדש

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

מה אומרת חוקת ההסתדרות על מעורבות היו"ר בפלילים?

לפי חוקת ההסתדרות, במקרה ש"הוגש כתב אישום נגד יו"ר ההסתדרות בגין עבירה שיש עמה קלון, יפנה יועמ"ש ההסתדרות לראשות השיפוט בתביעה להשעייתו" ● לפיכך, כרגע אין מניעה מיידית מבר-דוד להמשיך לשאת בתפקידו בגדר נחשד בפרשה; תהליך כזה יתחיל אם וכאשר יוגש נגדו כתב אישום בשחיתות שתוגדר כעבירה שיש עמה קלון

לוגו ביט / צילום: יח''צ

הקרב על הפקדונות: ביט תיתן ריבית 4%, אבל יש כוכבית חשובה

ביט מציעה ללקוחות להפקיד כסף באותם כיסי חיסכון כך שיצבור ריבית בפיקדונות ייעודיים ● הסכום המקסימלי להפקדה הינו 20,000 שקל, לאחר שלושה חודשים, הקרן והריבית ייפרעו אוטומטית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; אמזון ואנבידיה הובילו את הנאסד"ק לעליות

הנאסד"ק עלה בכ-0.5% ● אמזון חתמה על עסקת ענק בגובה 38 מיליארד דולר עם OpenAI ● מיזוג ענק בארה"ב: קימברלי קלארק תרכוש את קנוויו תמורת 48.7 מיליארד דולר ● וול סטריט: שבע המופלאות מהוות כבר כ-40% מ-S&P 500, "ביג שורט" מזהיר מבועה ו"מלך האג"ח" מוכר אג"ח ארה"ב ● ההיסטוריה מלמדת: סבירות של 86% שגם נובמבר ודצמבר יסתיימו בעליות בניו יורק

בנין הוועד הפועל של ההסתדרות בת''א / צילום: עינת לברון

ההסתדרות, הג'ובים והדירקטורים: כך נוצרה הקרקע לצמיחת השיטה שנחשפה

ההסתדרות זוכה למעמד יוצא דופן שמאפשר לה לא רק למנות את הדירקטורים בגופים שתחתיה, אלא גם דריסת רגל משמעותית בחברות הממשלתיות ● האירועים הנוכחיים מצטרפים לביקורת החריפה ולניסיונות להגביל את הכוח הזה באמצעות חקיקה

האם הריבית על העו''ש משתלמת? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

כולם מציעים עכשיו ריבית על העו"ש, אבל האם זה באמת משתלם?

אפליקציית התשלומים ביט של בנק הפועלים מציעה ללקוחות 4% ריבית על היתרה החיובית ומצטרפת לשורה של בנקים ופלטפורמות תשלומים עם הצעות דומות ● אבל הסכומים המוצעים מסתכמים לרוב במאות שקלים בשנה בלבד, והאלטרנטיבות נראות אטרקטיביות יותר

מתחת לרדאר: המדינה שמהדקת את הלחץ על יצוא ביטחוני לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: חברות ביטחוניות באוסטרליה מעידות כי יש הגבלות חדשות על יצוא לישראל, ישראל לא הצליחה להתקרב למנהיג המורדים החות'ים עבד אל־מלכ אל־חות'י ואיך ישראל תושפע אם זוהרן ממדאני ייבחר לראש עיריית ניו יורק  ● כותרות העיתונים בעולם 

מצעד של קבוצת פוליסריו, התנועה לשחרור סהרה המערבית / צילום: ap, Guidoum Fateh

תפקידה של ישראל בעסקה שתצייד את מרוקו במטוסי F-35 אמריקאים

הממלכה הצפון־אפריקאית מעוניינת לרכוש מארה"ב מטוסי קרב בשווי 17 מיליארד דולר, ברקע המתיחות בסהרה המערבית ● לפי דיווחים, ישראל לא מתנגדת לעסקה ותשתף פעולה בהליך ● הרצון להתחמש מסביר את "השקט התעשייתי" שהפגינה מרוקו במהלך המלחמה

אסדת כריש / צילום: איל יצהר

בעלות מוערכת של מאות מיליוני דולרים: אנרג'יאן תקים צינור גז למדינה חדשה

אנרג'יאן מתכננת להקים צינור שיחבר את אסדת כריש למתקן ייצור חשמל של קבוצת Cyfield בלרנקה ● המהלך מותנה באישור הממשלה המקומית ועשוי לשבור את מונופול היבוא שלה, ואם יאושר, תהפוך קפריסין ליעד יצוא הגז השלישי של ישראל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; בנק לאומי הגיע לשווי שוק של 100 מיליארד שקל

מדד ת"א 35 קפץ בכ-1% ● ג'י סיטי רכשת 8% ממניות חברת הבת הפינית, סיטיקון ● שפיר הנדסה מכניסה שני גופים מוסדיים לפרויקטי הזכיינות לפי שווי של כמיליארד שקל ● סיגמא קלריטי: הזינוק במניות הבנייה, מוגזם, ההזדמנויות בת"א הן לא בענף הזה ● ה-OECD נותן לישראל תחזית פיסקאלית ארוכת טווח יחסית חיובית

אילוסטרציה: Shutterstock

פרשת השחיתות החדשה: איך התגמול של סוכני הביטוח שוב במרכז

תגמול סוכני הביטוח נמצא במוקד פרשת השחיתות הגדולה "יד לוחצת יד", שנחשפה הבוקר ● עפ"י החשד, בעלים של סוכנות ביטוח העניק הטבות שונות בתמורה להעברת לקוחות לסוכנות שלו ● על שולחן האוצר נמצאת רפורמה שאמורה להסדיר את הענף ולמנוע ניגודי עניינים, אך היא כנראה לא תקודם בשל לחצים פוליטיים

רשות המסים / צילום: איל יצהר

הקלות מס לקרנות והטבות לחוזרים: כך מנסים באוצר לבלום את הירידה בהשקעות

הטבות מס דרמטיות, פטור ממע"מ ויצירת ודאות במיסוי - אלו רק חלק מהסעיפים הכלולים ברפורמה חדשה שנועדה להגביר את האטרקטיביות של ההייטק הישראלי ● מומחים במשק מברכים על היוזמה, אך קיים חשש מפני התנגדות של קרנות השקעה בתחומים כמו נדל"ן שאינן צפויות ליהנות מהרפורמה