גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לרכב הזה יש טווח רציני ועיצוב ייחודי, חבל שהמחיר גבוה כל כך

הקרוס–אובר הענק של קיה מציג עיצוב ייחודי, מרחב מכובד לשבעה נוסעים וטווח רציני ● חבל שהמחיר מגביל אותו למספר לקוחות מצומצם ● מבחן דרכים

Kia EV9 / צילום: יח''צ
Kia EV9 / צילום: יח''צ

באוקטובר אשתקד הודיעה פולקסווגן על שיתוף פעולה עם XPENG, שתפתח ותייצר עבורה בסין את הפלטפורמה לדור עתידי של מכוניות חשמליות. כמה חודשים מאוחר יותר הודיעה סטלנטיס על שת"פ דומה עם LeapMotor. ואילו לאחרונה הודיעו הרגולטורים בארה"ב ובאירופה על הטלת מכס כבד על כלי רכב חשמליים שמיובאים מסין. המהלכים הללו הם בבחינת "הנפת דגל לבן" של תעשיית הרכב המערבית לנוכח העליונות הסינית בפלח החשמלי, והכרה בכך שבלי תמיכה חיצונית אין ליצרנים המערביים דרך להישאר תחרותיים בביזנס הזה.

היחידים שעדיין מנסים להתמודד מול הסינים הם היצרנים הדרום-קוריאנים בהובלת יונדאי וקיה. אין להם (עדיין) מענה למחירי הרצפה הסיניים בפלח החשמלי העממי, אבל הם ממשיכים להשתמש במשאביהם כדי להרחיב נוכחות בנישות משודרגות, שנוכחות הסינים בהן עדיין מזערית. אחת מהנישות היא רכבי קרוס-אובר עם שבעה מקומות, שבה מתחרה ה-EV9 החדש של קיה.

עיצוב חיצוני

חיצונית ה-EV9 מאמץ שפת עיצוב חדשה ומקורית, אפילו בוטה, שלא מנסה לפנות למכנה משותף רחב כמו רוב הכלים הסינים. לרכב יש קווי מתאר כלליים של צעצוע לילדים שתפח לממדי ענק. החרטום מאסיבי, גבוה ורבוע עם מכסה מנוע שטוח ופנסים צרים ואנכיים.

פרופיל הצד מציג קווים גיאומטריים פשוטים וקשתות גלגלים זוויתיות, שסוגרות על חישוקי ענק בעיצוב ייחודי, שעליהם צמיגי "בלון". קו הגג שטוח ומדגיש את אורכו המרשים של הרכב - קצת יותר מ-5 מטר - ועיצוב החלק האחורי מזכיר קצת את ריינג'רובר. זה עיצוב שדורש הסתגלות אך מבטיח תשומת לב בכל מקום אליו מגיע הרכב.

פנים הרכב

הכניסה לתא נוחה בהתחשב בגובה הרכב. הדלתות ענקיות ונפתחות בזווית רחבה, וגם נוסעים נמוכים או גבוהים לא נדרשים למאמץ פיזי. כראוי לרכב שתוכנן במחשבה על השוק האמריקאי, התא במידת "קינג סייז". המושבים הקדמיים יכילו ללא קושי נוסעים גדולים ורחבים, משטחי הזכוכית הפנורמיים מספקים תצפית מצוינת לכל כיוון, הקונסול המרכזי בין המושבים רחב מספיק כדי להציב עליו מחשב ואפילו ההגה ענק.

תודות לבסיס גלגלים של 3.1 מ', שורת המושבים השנייה מספקת מרחב נטול מגבלות לשלושה מבוגרים. גם צמד המושבים בשורה השלישית עם מרחב סביר לרגליים ולראש ומבלי "תחושת צינוק". עם זאת, הגישה למושב האחורי דורשת גמישות. מי שיבחר בגרסה בעלת שישה מושבים, יקבל מושבים נפרדים בשורה השנייה, שניתן לסובב כדי להפוך את התא לחדר ישיבות על גלגלים.

מולטימדיה ומצלמות

הנדסת האנוש ידידותית ומתוכננת היטב, עם מערך פיקוד שבמרכזו שני מסכים רוחביים גדולים וחדים שמציגים תפריטים גדולים ומאורגנים. יש גם מתגי שליטה פיזיים על מערכות חיוניות ובהן המיזוג, מערכת הקול, מראות הצד וכו'. חבל שאין פיקוד קולי מתקדם כמו אצל מותגי הפרימיום. פה ושם יש כמה מוזרויות, כמו מיקום מתג הכיבוי וההפעלה של הרכב על מוט ההילוכים שליד ההגה, הצבת בורר מצבי התכנות בתחתית ההגה ומסך פיקוד נפרד למערכת האקלים, שמוסתר רוב הזמן מעיני הנהג.

האבזור התקני נדיב, כמתבקש בפלח המחיר הזה, וכולל בין השאר מושבים חשמליים ממוזגים, גג חשמלי מפוצל, מערכת קול רצינית, ריפוד עור, שליטה נפרדת למיזוג מאחור ומערך מערכות בטיחות אקטיביות. גם איכות והחומרים מרשימה וכמעט כל פינה עטויה בחומרים נעימים למגע.

תא מטען

תא המטען מספק נפח שימושי של 333 ליטר אפילו כשכל המושבים מאוכלסים. קיפול המושבים האחוריים, שמתבצע בקלות באמצעות מתג חשמלי, מפנה מרחב הטענה עצום שמתאים גם לצרכים מסחריים. בתא המטען יש אפילו שקע לחיבור מכשירי חשמל ביתיים, למי שנערך ל"תרחישי עלטה" למיניהם.

מנוע וסוללה

שוחרי הביצועים יכולים להזמין את הרכב בגרסה עם שני מנועים ו-384 כ"ס, אך היא בעלת שישה מושבים בלבד. דגם הבסיס בו נסענו מגיע עם מנוע אחורי בודד בהספק 204 כ"ס. לשתי הגרסאות סוללה זהה בקיבולת מרשימה של כ-100 קילוואט-שעה. ההספק של גרסת הבסיס לא מרשים עבור רכב ששוקל 2.5 טונות לפני נוסעים ומטען, ומי שמצפה לריגושי תאוצה לא ימצא אותם. מצב התכנות הספורטיבי מחדד את תגובת הדוושה אבל לא יוצר יותר מדי דרמה.

הבונוס המרכזי שנלווה לגרסת הבסיס הוא טווח מוצהר של עד 563 ק"מ בין טעינות. בקיץ הישראלי, כשהמזגן פועל במרץ כדי לקרר את התא הגדול, אפשר להגיע לכ-420-450 ק"מ, הישג מכובד בהתחשב בממדיו ומשקלו של הרכב ובמזג האוויר הלא ידידותי לסוללות.

הפלטפורמה החשמלית של הרכב תומכת בטכנולוגיה של 800 וולט והמשמעות היא טעינה אולטרה-מהירה, שיכולה לקצר משמעותית את זמני הטעינה אם תמצאו מטען ציבורי זמין שתומך במהירויות כאלה.

על הכביש

בניגוד להרבה מפלצות חשמליות, ששוקלות כמו משאית ומתנהגות על הכביש בהתאם, הקרוס-אובר הקוריאני שומר על הנהג מחובר היטב לגלגלים ולכביש ומעניק היגוי מדויק ונינוח. המאסה באה לידי ביטוי בנטיית גוף די מוחשית בפניות הדוקות, והממדים מהווים נטל בעת חיפוש אחרי חניה ברחובות צרים או בחניונים. אבל במהירויות גבוהות היציבות הכיוונית מרשימה וצל"ש מיוחד מגיע למתלים, שמצליחים לנטרל ביעילות כמעט כל מהמורה מבלי לטלטל את הנוסעים. זה לא עניין של מה בכך ברכב חשמלי גדול ללא מתלי אוויר, ונסענו במכוניות חשמליות יותר יקרות ויוקרתיות, שהיו פחות נוחות. עם זאת, מעל 130 קמ"ש יש רעשי רוח וצמיגים.

מחיר

גרסת הבסיס עולה 429 אלף שקל והגרסה הדו-מנועית עם שישה מושבים עולה 489 אלף שקל. המחירים האלה דוחקים בתדמית "העממית" של קיה, אבל בהתחשב בחבילה הכוללת הם לא בלתי הגיוניים, במיוחד לבעלי משפחות גדולות שלא רוצים לוותר על הנעה חשמלית. ויש בפלח דגמים מתחרים עם פחות מרחב, עידון וטווח, שעולים הרבה יותר. בשורה התחתונה זהו הישג אוטומוטיבי מרשים ואם ה-EV9 רומז לגבי האיכויות של האחות הקטנה והעממית EV3, שתגיע בקרוב, הפלח עתיד לעבור מהפך.

חלק מהמתחרות

מרצדס EQB

440-500 אלף ש' לקרוס-אובר של מרצדס שמציע 7 מושבים, כשהמרחב בשורה השלישית מתאים בעיקר לילדים. מנוע 228 כ"ס וטווח חשמלי של עד 410 ק"מ.

Mercedes Benz EQB / צילום: יח''צ

הונגצ'י E-HS9

399-499 אלף ש' לדגם מבית FAW הסינית. כלי ענק ומפואר עם 6 או 7 מושבים בשלוש שורות. שני מנועים בהספק 551 כ"ס וטווח של 441 או 515 ק"מ בהתאם לגודל הסוללה.

Hongqi E HS9 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

100 אלף נכי צה''ל עד 2030 / צילום: Shutterstock

יש מיליון וחצי אנשים עם מוגבלות. איך משלבים אותם בקהילה?

שיעור התעסוקה של אנשים עם מוגבלות עומד על 26% בלבד, והממשלה ניסתה לשנות את זה ● בדרך היא נתקלה בחסמים ממשלתיים ופרלמנטריים, ורק מעט באמת התבצע ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחרי שילוב אנשים עם מוגבלות

המשרוקית. על הפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק / צילום: ap, Alex Brandon

הלקח החשוב מהפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק - שהגיעו גם לארץ

דקות אחרי הירי ביוטה, היו כבר מי ש"ידעו" מי הרוצח ומה המניעים שלו ● עד כה תיאוריות שונות הופרכו שוב ושוב, אבל זה לא מפריע להן להמשיך ללוות אותנו ● הפרשה מלמדת אותנו שיעור קריטי בצריכת מידע בסביבה טכנולוגית

שי פולונסקי (מימין) ומיקי זיסמן / צילום: יח''צ

יזמי הנדל"ן שיש להם מלאי של 3 מיליארד שקל בת"א

ברקע המציאות המורכבת של ענף הנדל"ן, שני המייסדים של חברת ההתחדשות העירונית בולווארד־ג'נסיס, מיקי זיסמן ושי פולונסקי, ממשיכים להאמין בתל אביב ● לאחרונה חתמו על הסכם עם חברת העיר הלבנה, נהנים לבנות ברובעים 3 ו־4 ולא חוששים משדה דב בתור תחרות

פרויקט &EAST של רבוע כחול נדל''ן / צילום: רבוע כחול נדלן

כפי שנחשף בגלובס: Jfrog תשכור משרדים בעסקה של כ־650 מיליון שקל

עפ"י ההסכם עם רבוע כחול נדל"ן, חברת התוכנה תתפוס שטח של 15 אלף מ"ר בפרויקט, ותוכל להתרחב עד ל־20 אלף מ"ר • ההכנסות המוערכות לרבוע כחול נדל"ן בגין כל תקופת השכירות, כולל תקופות האופציה, הן כ־500 מיליון שקל

רמי שבירו ואשתו רונית / צילום: אביב חופי

ב-30 מיליון שקל: הבית החדש של רונית ורמי שבירו

בני הזוג שבירו רכשו וילה חדשה בהרצליה פיתוח ב-30 מיליון שקל ● וגם: טופ גאם פתחה מפעל חדש בשדרות בהשקעה של 60 מיליון דולר – המפעל התעשייתי הראשון בעוטף מאז המתקפה ● אירועים ומינויים

נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית, שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת, דוברות בתי המשפט

היועמ"שית מול לוין: לא לכבד צו שיפוטי - ריסוק הדמוקרטיה


בכירי מערכת המשפט, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה ושר המשפטים יריב לוין התכנסו לטקס הפרישה של שופט העליון יוסף אלרון • אחרי פרישתו, 11 שופטים בלבד יכהנו בעליון ● לוין: "גיוון מערכת המשפט - המפתח להשבת האמון הציבורי" • נשיא העליון יצחק עמית על המתיחות עם אלרון: "לא סוד שהיו לנו חילוקי דעות" • אלרון בנאום הפרישה: "מוטרד מהכרסום באמון הציבור במערכת המשפט"

אימי עירון ויעל גל / איור: גיל ג'יבלי

"לשים את העובד במרכז": מיתוג מעסיק הוא לא קוסמטיקה אלא כלי קריטי

גלובס ופלייטיקה משיקים את מדד מיתוג המעסיק 2025 ● שתיים מבין חברות הוועדה המייעצת, אימי עירון ויעל גל, שוחחו עם גלובס על המשמעות של מיתוג מעסיק לחברה, ואיך התחום צמח ב־13 השנים האחרונות

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: ענבל מרמרי

התגובה בשווקים, ומה יעשה בנק ישראל? ליאו ליידרמן מנתח את הורדת הריבית של הפד

לאחר תשעה חודשים של המתנה, הפד הוריד את הריבית, והשאלה הגדולה היא מה צפוי בהמשך ● פרופ' ליאו ליידרמן מנתח את ההשפעות הצפויות על הבורסה האמריקאית, מעריך שבנק ישראל יכול לנקוט צעד דומה בסוף החודש, ומתייחס לפער הריביות ההיסטורי שייפתח בין המדינות

מאגר תמר. בעיגול: אהרון פרנקל / צילומים: מארק ישראל סלם, מורג ביטן

יומיים ברצף: אהרון פרנקל קונה עוד מניות תמר פטרוליום ב־52 מיליון שקל

יום אחד בלבד לאחר רכישת 9% ממניות תמר פטרוליום, איש העסקים אהרון פרנקל ממשיך להגדיל את החזקותיו ומוסיף 1.5% נוספים בסכום של 52 מיליון שקל ● הרכישה הנוכחית מעלה את פרנקל להחזקה של 17.5% ממניות תמר פטרוליום בשווי של 612 מיליון שקל

השבוע בעולם / צילום: Anthony Behar - רויטרס

טראמפ מבקר, סטארמר צונח, 3,500 ק"ג קוקאין מוברחים בצוללת לספרד

הבריטים מתכוננים לכרות עוד ראש ממשלה ● טראמפ הורג עוד מבריחי סמים ● 3,500 ק"ג קוקאין בחופי ספרד ● סינים נתבעים לשלם 80 מיליארד דולר על הרעלת מקורות מים בזמביה ● מודל חדש של AI יחזה 1,231 מחלות ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אמיר ירון וג'רום פאוול / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער ריביות היסטורי מול ארה"ב: כך זה ישפיע על המשק

בצל חוסר הוודאות הביטחונית ורמת האינפלציה, ישראל מתקשה להצטרף למגמה הגלובלית של הורדות הריבית - ועפ"י ההערכות, לאחר הורדת ריבית הפד אתמול, הפער ביחס לארה"ב צפוי להתרחב אף יותר בהמשך השנה ● ההשלכות עשויות להיות דרמטיות: מהשקל ועד לאג"ח ונוטלי המשכנתאות

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

המניה שמשקיע העל הימר עליה: 3 הזדמנויות ליום שאחרי הריבית

הורדת ריבית נחשבת לבשורה טובה לשווקים, אבל יש מי שירוויחו במיוחד ● ניר אורגד מבנק לאומי מסמן מניות עם פוטנציאל גדול לעליות אחרי השינוי המוניטרי בארה"ב. אחת מהן נהנתה רק לאחרונה מהשקעת ענק מביל אקמן ● נתון בשבוע

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

באופן חריג: בית המשפט הכלכלי פסק נגד רשות ני"ע והזהיר מפני עודף דיווחים לציבור

ביהמ"ש קבע כי חברת הנדל"ן דקמא והמנכ"ל נתנאל לורנצי לא היו צריכים לדווח על הפרה של הסכם הלוואה שהעניקה החברה בגובה 10 מיליון שקל, שכן ההפרה לא הייתה מהותית ● הרשות אף חויבה בתשלום הוצאות בגובה 20 אלף שקל ● רשות ני"ע: "לומדים את פסק הדין"

בלוקסמבורג מנסים להבין: למה המדינה הפרו-פלסטינית נבחרה להנפיק אג"ח ישראליות?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: בריטניה צפויה להכריז על הכרה במדינה פלסטינית, בגרמניה מתווכחים על התמיכה בישראל, ובלוקסמבורג מבקרים את ההחלטה לסייע להנפיק אג"ח ישראליות ● כותרות העיתונים בעולם 

עומר אדם בקמפיין לאומי / צילום: צילום מסך מיוטיוב

לאומי ודיסקונט ראש בראש: מי הפרסומת הזכורה ביותר, ומי הפרסומת האהובה

בנק לאומי אחראי השבוע לפרסומת הזכורה ביותר, ואילו בנק דיסקונט מתברג במקום השני בזכירות - אך הראשון באהדה. כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● פרטנר משלבת בין הדור הצעיר לשיר בן כ–60 שנה, ומתברגת גבוה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מניות השבבים הובילו את וול סטריט לשיאים; מניית אינטל זינקה ב-23%

ארבעת המדדים המובילים, כולל ראסל 2000 קבעו שיאים ● אנבידיה תרכוש מניות אינטל בשווי 5 מיליארד דולר, היום הכי טוב של המניה מאז 1987 ● רוש רוכשת את 89bio בעסקה של עד 3.5 מיליארד דולר, הנרכשת מזנקת ב-90% ● מספר תביעות האבטלה הראשונות ירד בשבוע שעבר ל-231 אלף, לעומת 264 אלף בשבוע שעבר ● הדולר עלה בשוק המט"ח בעקבות סגירה של פוזיציות שורט על המטבע האמריקאי

גם זה קרה פה / צילום: ראובן קסטרו - פול וואלה, מוטי מילרוד

הפאניקה המיותרת שהצית נתניהו הזכירה לשוק את הסיכונים

ראש הממשלה דיבר בלי לחשוב ● מה יעשו הח"כים עם הגדלות הרמטכ"ל ● ואיך קופץ אחד לגובה עושה בית ספר להישגים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בנייה / צילום: Shutterstock

העדכון ההיסטורי של מדד תשומות הבנייה הפתיע לרעה את הקבלנים

בלמ"ס שינו את הרכב המדד לראשונה זה 14 שנה, ובענף ציפו לקפיצה חדה ● לאחר שנרשמה עלייה של 0.4% בלבד, הקבלנים טוענים: לא משקף את העלויות האמיתיות של שכר העובדים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת תל אביב ננעלה בעליות בהובלת מניות הטכנולוגיה

מדד ת"א 35 עלה ב-1.2% ● ירידות חדות בת"א נרשמו אתמול על רקע "נאום ספרטה" והתמרון בעזה, בהובלת מדדי הביטוח והפיננסים ● הפד הוריד אמש את הריבית בארה"ב לרמה של 4.25%, צופה שתי הורדות נוספות עד סוף השנה ● השקל נחלש מול הדולר ומחירי הנפט ירדו לאחר ימים רצופים של עליות ● וגם: האם הורדת הריבית עלולה דווקא להגדיל את הסיכון בשוק המניות?

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

האבטלה בהייטק מזנקת, ומספר המשרות הפנויות צונח

מחקר חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מצביע על עלייה באבטלה בענף ההייטק, ירידה במספר המשרות הפנויות והעמקת פערים מגדריים וגאוגרפיים, זאת לצד איום הולך וגובר של אוטומציה ובינה מלאכותית על שוק העבודה