גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיקון חוק המטרו אושר בכנסת הלילה. מה יקרה עכשיו?

האישור בקריאה שנייה ושלישית במליאה משלים כשלוש שנים של עבודה על התיקון • מה המשמעות של האישור, ומה השלבים הבאים בדרך למימוש הפרויקט? ● גלובס עושה סדר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet
מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

אחרי עבודה שנמשכה בפועל כשלוש שנים, עוד מימי הממשלה הקודמת, אושר הלילה תיקון חוק המטרו בכנסת. החוק אושר בקריאה שנייה ושלישית, ברוב של תשעה תומכים ואפס מתנגדים, והוא ייכנס לספר החוקים באופן רשמי.

בכך הושלם שלב מרכזי בדרך להקמת מטרו גוש דן, פרויקט התשתית הגדול ביותר שנעשה בישראל עד היום כנראה - אך עד שנראה את נסיעתה הראשונה של הרכבת התחתית, יעברו עוד הרבה מים בירקון.

מה משמעות התיקון שאושר כעת, ומה צפוי לקרות כעת? גלובס עם שאלות ותשובות מרכזיות. 

בלעדי | עיריית תל אביב יוצאת למאבק במשרד התחבורה בגלל עיכוב פרויקט הענק שלה
"מס המטרו" שמטילה תל אביב: הארנונה צפויה להתייקר בשנה הבאה

מהו חוק המטרו?

חוק המטרו מגדיר את המסגרת החוקית של מיזם הקמת הרכבת התחתית בגוש דן, המתוכננת לפעול בשלושה קווים לאורך כ־150 ק"מ ולעבור ב־24 רשויות שונות עם 109 תחנות. החוק אושר באופן חלקי בשנת 2021 וכלל ארבעה פרקים. התיקון לחוק מוסיף פרק חמישי, וכעת הוא כולל את הפרקים הללו: פרק א' - הגדרות כלליות; פרק ב' - קידום מיזם המטרו; פרק ג' - מימון ופיתוח מיזם המטרו; פרק ד' - פעילות גורם מוסמך לקידום מיזם המטרו (במקור כותרתו הייתה "הוראות שונות"); פרק ה' - הוראות מיוחדות להסרת חסמים לשם קידום מיזם המטרו.

מדוע נדרש תיקון לחוק המטרו?

ראשית, חוק המטרו אושר ב־2021 באופן חלקי, ועוד בעת אישורו היה ברור שיידרשו לו תוספות. לאורך הדרך התברר כי ישנו צורך גם בתיקונים ובעדכונים, כמה מהם משמעותיים, ועל כן הוחלט על קידום תיקון לחוק. התיקון יצא לדרך כבר באוגוסט 2021, קרי לפני שלוש שנים, אז הונח לקריאה ראשונה על שולחן הכנסת.

מאז הוא עבר דרך ארוכה: בנובמבר 2021, תחת ממשלת בנט־לפיד, נפתחו הדיונים הראשונים בתיקון, בוועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים. הוועדה אף הספיקה לאשרו לקריאה שנייה ושלישית, אך הוא לא אושר בכנסת - שהתפזרה זמן קצר לאחר מכן.

בראשית ימיה של הממשלה הנוכחית הוחל דין רציפות על התיקון לחוק, כדי לאפשר את קידומו מהנקודה שבה נעצר, אך במקביל הוחלט על קיום דיונים נוספים בתיקון החוק, להכנסת עוד שינויים אליו, בוועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ יעקב אשר. 14 דיונים התקיימו בוועדה, עד לאישור הנוסח לקריאה שנייה ושלישית בשבוע שעבר.

מהו השינוי המשמעותי ביותר בתיקון לחוק?

נראה כי השינוי הדרמטי ביותר הוא הפחתת מס השבחת המטרו. יזמים רבים טענו לאורך הדרך כי היטלי ההשבחה בתוואי המטרו, שהוחלו מראשית 2023 ומסתכמים ב־75%, גבוהים מדי וגורמים הלכה למעשה לקיפאון בפיתוח לאורך התוואי, ששטחו כ־18 אלף דונמים (על פני הקרקע, לאורך הקווים המתוכננים). בתום דיונים רבים בנושא הזה ספציפית, סוכם כי מס השבחת המטרו ירד עד לסוף שנת 2030 ב־15% ויעמוד על 60%. לאחר מכן הוא יעמוד על 72% באופן קבוע.

מומחים שונים טוענים כי השינוי הזה לבדו יכול "להניע את גלגליו" של המיזם, שכן מחצית מעלויותיו תמומן ממיסים שונים, בהם היטלי ההשבחה שייגזרו מתנופת הפיתוח לאורך התוואי. "השינוי יביא לכך שכל האזור יתעורר", אמרה לאחרונה שמאית נחמה בוגין, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.

אילו שינויים מרכזיים נוספים מציע התיקון החדש?

קצרה היריעה מלהכיל את כלל השינויים שמציע התיקון לחוק המטרו, אך אלה כמה מהעיקריים: קביעת היטל מימון המטרו, מעין מס נוסף שנוגע לנכסים שאינם למגורים (למעט עסקים ששטחם פחות מ־100 מ"ר); הקניית מקרקעין בשטח מסוים למדינה מתוך מיזם בתוואי המטרו שזכויות הבנייה בו הוגדלו ב־80 אלף מ"ר ויותר; תיקון שמאפשר למדינה להפקיע קרקע גם אם זו אינה מיועדת לצורך ציבורי; הקמת מועצה מאסדרת שתהיה אחראית על תיאום בין החברה המבצעת לגופי תשתית אחרים סביב קידום המיזם; הסדרת קידום מתחמי פינוי־בינוי בתוואי המטרו; הפחתה ברף הרעש המותר בזמן ביצוע העבודות; ועוד.

האם יש גם מענה לעסקים שייפגעו מעבודות הקמת המטרו?

כן. אחד השינויים האחרונים שהוכנסו לתיקון חוק המטרו הוא סעיף "סיוע לעסקים בסביבת תוואי העבודות", שאליו דחף ביתר שאת יו"ר הוועדה, ח"כ אשר. הסעיף קובע כי יוקצו לסיוע לעסקים 500 עד 550 מיליון שקל. הסיוע ייקבע בין היתר על־פי סוג העסק ותלותו בקבלת קהל, המרחק מגדר העבודות ומידת ההפרעה שיוצרות העבודות מבחינתו. על־פי התיקון, הסיוע הכספי לא יהיה מותנה בהוכחת פגיעה בהכנסות העסק, בפגיעה ברווחיותו או בבחינת הוצאות שהוציא העסק בפועל.

למה כל זה קרה רק עכשיו?

הדיונים ב"סבב" הנוכחי החלו עוד ביוני 2023 ונמתחו על פני יותר משנה מסיבות שונות, בהן כמובן פרוץ מלחמת "חרבות ברזל". בשבועות האחרונים הדיונים נכנסו לקצב גבוה, ככל הנראה גם על רקע החשש מפיזור הכנסת במציאות המורכבת שבה אנו נמצאים בימים אלה, שיביא שוב לדחייה משמעותית - כפי שקרה בכנסת הקודמת. לאחר שהתיקון אושר לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הפנים והגנת הסביבה, הזדרזו מקדמיו להעלות אותו להצבעה עוד השבוע, רגע לפני שמושב הקיץ מסתיים והכנסת יוצאת לפגרה.

מה המשמעות שבאישור התיקון לחוק?

החוק ייכנס כעת רשמית לספר החוקים, ובכך יושלם כל מהלך החקיקה סביב מיזם המטרו. אומנם ישנם עוד אלמנטים סביב מיזם המטרו שטרם הושלמו (ומיד נרחיב גם לגביהם), אך הפעילות ב"חזית" הזאת הסתיימה, כנראה, לאחר שנים.

האם הושלם כל מהלך תכנון הקווים?

לא, וכאן נגרם אחד העיכובים המשמעותיים. הקו הראשון שאושר הוא קו M3 באורך 32 ק''מ, קו חצי־טבעתי שיחבר בין כל הקווים וישרת את הערים בת ים, חולון, אזור, אור יהודה, גבעת שמואל, קריית אונו, פתח תקווה, תל אביב, רמת השרון והרצליה, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם גליל ים ומערב רמת השרון, תל השומר ואור יהודה.

קו המטרו השני שאושר הוא קו M1 - אך רק בחלקו. זהו הקו הארוך ביותר, באורך של כ־85 ק"מ, ושינוע בציר צפון-דרום בין הערים רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד, וכן דרך אזורי פיתוח עתידיים ובהם תע"ש השרון, צומת גלילות, חולון וצריפין. הקו הזה פוצל לשלוש תוכניות, ורק שתיים מהן אושרו. השלוחות לרעננה, לכפר סבא, להוד השרון ולהרצליה טרם אושרו לנוכח התנגדויות שונות למיקום הדיפו.

קו המטרו השלישי שאושר הוא קו M2, שיהיה באורך 25 ק''מ וינוע בציר מזרח-מערב. הקו ישרת את הערים פתח תקווה, רמת גן, בני ברק, גבעתיים ותל אביב, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם אזור סירקין.

ומתי תאושר תמ"א 70?

תמ"א 70, "תוכנית מתאר ארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין תל אביב", היא התוכנית אשר קובעת בפועל את אפשרויות הפיתוח לאורך תוואי המטרו - קרי כמה אפשר יהיה לבנות לאורך שלושת הקווים. הרעיון הוא לאפשר פיתוח רב ככל האפשר, הן בשל ההיגיון לפיו יש לעודד התפתחות מאסיבית בסביבת המטרו, והן כדי לממן את הוצאות הקמת הפרויקט. אישורה של תמ"א 70 מתעכב גם הוא זמן רב, והתוכנית נמצאת בשלב הערות הוועדות המחוזיות.

"על רשויות התכנון לעשות ככל יכולתן כדי להביא לאישור תמ"א 70 כמה שיותר מהר, כדי לעלות שלב נוסף ולקדם את מיזם המטרו למימוש כבר בשנים הקרובות", אומר עו"ד ישי איציקוביץ, מנהל מחלקת הנדל"ן במשרד אגמון עם טולצ'ינסקי. "מעבר ליתרונות ולחשיבות של העניין עצמו, קידום מהיר יצמצם את אי־הוודאות סביב המיזם, המהווה חסם בכל הליך תכנוני".

כמה יעלה הפרויקט?

אומדן העלויות נכון להיום הוא 150 מיליארד שקל, אך לפי הערכות שונות, בפועל הסכום מגיע כבר לכ־200 מיליארד בעקבות הצמדת השקל: לפי דוחות של ארגונים בינלאומיים ושל בנק ישראל, בישראל פרויקטים מתייקרים ביותר מ־70% עם הזמן. חוק המטרו נועד למנוע התייקרויות כאלה, אבל בענף משוכנעים שהוא לא יעמוד בתקציב המתוכנן.

ומתי המטרו יתחיל לנסוע?

בממשלה הבטיחו את פתיחתו של המטרו בהדרגה מהשנים 2032-2034, אך מנכ"ל נת"ע היוצא חיים גליק העריך באחרונה כי הפרויקט לא יצא לדרך לפני 2040.

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

המהלך המדאיג שנרקם באירופה ועומד מאחורי נאום ספרטה של ראש הממשלה

זמן קצר לפני שנתניהו הצהיר כי ישראל בדרך ל"משק סגור", התקבל בממשלה מסמך חדש שמבשר על העמקת הבידוד הכלכלי ● הנציבות האירופית הודיעה כי תקדם את השעיית הסכם הסחר החופשי מול ישראל באופן רשמי ● בינתיים, גורמים בכירים מספרים כי נציגי מודי'ס ביקרו בארץ בשבוע שעבר והביעו חששות מהמגמה השלילית

האם הורדת הריבית תכניס כסף חדש לוול סטריט? / צילום: Shutterstock

ההיסטוריה מלמדת: לא תמיד השווקים עולים אחרי הורדות ריבית

וול סטריט מחכה להורדות ריבית מתחילת השנה, אבל ההיסטוריה מלמדת שלא תמיד הקלה מוניטרית משמעותה עליות בבורסה, במיוחד בטווח הקצר ● בזמן שבשוק מצפים שטריליוני דולרים יזרמו מהקרנות הכספיות לשוק המניות, יש מי שמצננים את ההתלהבות: "הכסף הזה לא יזוז"

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המאבקים בבנק ישראל מחריפים: הנגיד תקף פומבית את הוועד, שלא נותר חייב

לאחר הפרסום בגלובס על המאבק הפנימי בבנק ישראל, העימות עלה מדרגה והפך לפומבי, כאשר הנגיד אמיר ירון התעמת חזיתית עם ועד העובדים החדש ● על רקע המשבר העמוק הכולל עזיבות בכירים ומשבר אמון חסר תקדים, היחסים המתוחים במוסד הגיעו לסף פיצוץ

אסף נתיב, ינקי קוינט, רם בלינקוב, אבי אדרי ועו''ד רונה ברגמן נוה / צילום: פרטי

ינקי קווינט נגד משרד האוצר: "רוב היום אני מתעסק בחסמים"

בכירי ענף ההייטק הגיעו לפתיחת המשרדים החדשים של קרן ההון סיכון פיטנגו ● פורום המנהיגות הנשית מציין 5 שנים להקמתו ● ואיזו שאלה הצליחה להוציא את ינקי קווינט משלוותו? ● אירועים ומינויים

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

תשעה חודשים של ציפייה: האירוע שכל הכלכלה העולמית מחכה לו מגיע

בשוק מעריכים בהסתברות של 96% שהפד יוריד את הריבית הערב ב-0.25% - לראשונה השנה ואחרי חמש החלטות רצופות ללא שינוי ● ב-CNBC סימנו מספר מניות שצפויות להרוויח מהורדת הריבית המסתמנת

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל פייבר / צילום: יואב הורנונג

ביד אחת מפטרת וביד השנייה שוכרת משרדים חדשים: לאן הולכת פייבר?

השבוע הודיעה חברת המסחר המקוון על פיטורי 250 עובדים והצטרפה למגמה בהייטק של החלפת עובדים ב־AI ● המנכ"ל רוצה לחזור ל"מצב סטארט־אפ", אז למה שכר לאחרונה משרדים בגלילות?

סטארמר מעניק לנשיא טראמפ בבית הלבן את ההזמנה מהמלך צ'ארלס / צילום: ap, Carl Court

גרעין והשקעות במיליארדים: בבריטניה מקווים שביקור טראמפ ימריץ את הכלכלה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יבקר השבוע בבריטניה, וראש הממשלה קיר סטארמר נחוש לנצל הכרזות על השקעות בתחום הבינה מלאכותית והאנרגיה הגרעינית כדי לשפר את התדמית הכלכלית של הממלכה ● למשלחת האמריקאית יצטרפו מנכ"לי החברות OpenAi ואנבידיה

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים הערב / צילום: צילום מסך

נתניהו: "הייתה אי-הבנה. כלכלת ישראל מדהימה את העולם"

לאחר שאמר כי ישראל "תצטרך יותר ויותר להסתגל לכלכלה עם סממנים אוטרקיים", הופיע נתניהו במסיבת עיתונאים בעברית ובאנגלית ואמר: "השקל חזק, הבורסה חזקה, ורואים כניסת משקיעים זרים לישראל"● בנוסף הבהיר רה"מ כי דבריו על משק אוטרקי כוונו רק לצורך בעצמאות בסקטור הביטחוני

מימין: יוסי בכר ז''ל יו''ר הוועדה, דוד קליין ז''ל נגיד בנק ישראל דאז, ובנימין נתניהו שר האוצר דאז. / צילום: אריאל ירוזולימסקי

20 שנה לרפורמה שטלטלה את שוק ההון: מה קרה לכוחם של הבנקים?

כשחברי ועדת בכר בישרו על הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, בכירי המערכת הבנקאית הזהירו מפני משבר ● שני עשורים לאחר מכן כבר ברור שהבנקים לא רק שלא נפגעו מהרפורמה ההיא, אלא רק התחזקו מאז ● מודל העמלות, השליטה בשוק ההלוואות וחדרי המסחר שלהם שמרו על ההגמוניה לאורך השנים ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "כול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה

דור עיני וחיים דנון / איור: גיל ג'יבלי

יבואנית הרכב יוצאת להנפקה: המספרים נחשפים וגם תכנון המס

המספרים בהנפקת UMI נחשפים: תגייס לפי שווי של 3.4 מיליארד שקל, ותחלק דיבידנד של 270 מיליון שקל לבעלים, משפחות עיני ודנון ● בשוק מסבירים את המהלך, שנקט לאחרונה גם רמי לוי, ב"דילוג" על תשלום מס חברות

השותפים ארנון דינור, גיל גורן ויורם שניר והשותפה הבריטית לורל באודן / צילום: 83North

למרות האקזיטים הגדולים: קרן ההייטק הישראלית שהודיעה על סיום דרכה

ארבעת המשקיעים מאחורי קרן ההון סיכון 83North הודיעו כי הקרן הגיעה לסוף דרכה וכי לא יגייסו קרן המשך ● "אף אחד מאיתנו לא חושב שאנחנו מדהימים בניהול ובבניית הדור הבא", אמר ארנון דינור ל-Institutional Investor

מגדל THE PARK / צילום: מתוך ויקיפדיה

בניין PARK כמשל: המעגל השני של גוש דן נאבק למצוא שוכרי משרדים

45 קומות המשרדים שבנו אמות ואלייד יקבלו בקרוב טופס אכלוס, אבל עוד לא דווח שנסגרו חוזי שכירות ● בשוק הנדל"ן המסחרי מצביעים בעיקר על האזור הבעייתי: "לא בני ברק ולא תל אביב"

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

לאחר שאיבדה 31% משוויה, מאנדיי תרכוש מניות של עצמה ב-870 מיליון דולר

הרכישה נועדה להצביע על אמון הדירקטוריון וההנהלה בכיוון החברה ולאותת לשוק שבחברה מאמינים שמחיר המניה מוערך בחסר ● החברה עורכת היום מפגש עם משקיעים בניו יורק, בו היא צפויה לספק מידע על החזון לעתיד על רקע ה-AI, על האסטרטגיה ועל יעדיה הפיננסיים

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ההבטחה גדולה, הסיכוי נמוך: מאחורי היוזמה להכנסת אובר לישראל

מירי רגב מקדמת צוות לבחינת כניסת שירותי הנסיעות השיתופיות לישראל, בעוד נהגי המוניות, שטרפדו את היוזמה ב־2016, מאיימים בתגובה ● ההערכה: המהלך לא יגיע לקו הסיום עד הבחירות

קארין קלר־סוטר, נשיאת שווייץ / צילום: ap, Julia Nikhinson

תרנגולות תמורת הפחתת מכסים: הדיל ששווייץ מציעה לארה"ב

שווייץ נדהמה בחודש שעבר לגלות כי בעקבות שיחת טלפון לא טובה של הנשיאה עם הנשיא טראמפ, הוא הטיל מכסים בגובה 39% כמעט על כל הסחורה השוויצרית ● כעת, המדינה העצמאית מוכנה לפתוח את השוק שלה לתרנגולות שעברו חיטוי בכלור, למרות התנגדות ארגון הצרכנים השוויצרי, בתמורה להפחתת המכסים

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

רכישות האונליין: האתרים הבינלאומיים בעלייה, הישראליים בירידה

רכישות הישראלים באונליין בחודש אוגוסט הסתכמו בהיקף דומה לזה של יולי ● באתרים הישראלים נרשמה ירידה של 6%, ובאתרים הבינלאומיים נרשמה עלייה של 3% ● בתמהיל האתרים המובילים בולטת נוכחות אתרים מתחום התיירות והאירוח ● "בגזרה הבינלאומית, הטריו הסיני - עליאקספרס, שיין וטמו - שומר על ההגמוניה" ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין