גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משקיע העל כבר הפסיד על המניה שלה 600 מיליון דולר: האם הרבלייף תצליח לעשות קאמבק?

במשך שנים סבלה הרבלייף מתדמית ירודה בשל טענות על תוכניות תזונה רשלניות ושיווק בשיטת הפירמידה ● כעת היא מטפסת לחוד החנית של הספורט הישראלי ונותנת חסות לוועד האולימפי ● האם זה ישיב את אמון הצרכנים, מה הקשר למקדונלד'ס, ואיך זה אמור לשנות לביל אקמן, שכבר הפסיד על מנייתה 600 מיליון דולר?

הרבלייף / צילום: Shutterstock
הרבלייף / צילום: Shutterstock

חשד לקשר בין מוצרי הדיאטה של חברת הרבלייף לבין שורת חולים שסבלו מכשל תפקודי בכבד הסעיר את המדינה לפני כמעט שני עשורים. השנה הייתה 2005, משרד הבריאות חקר, החברה הפסיקה לשווק בישראל את אחד מ־25 תכשיריה ופרשת הרבלייף הוסיפה להדהד בכותרות שנתיים ויותר לאחר מכן. במקביל היו מי שטענו כלפיה כי מדובר בתרמית פירמידה - שיטת שיווק שלפיה מוצרי החברה לא נמכרים בחנויות, אלא בידי מפיצים עצמאיים בשיווק רב־שכבתי, ולמעשה האנשים היחידים שמרוויחים ממנה הם אלה שבראש. גורמי האכיפה לא הכריזו כי מדובר בפירמידה, אבל השילוב של שני סימני השאלה הגדולים סביב החברה הביא רבים לחשוב באותן שנים כי מדובר בסופה של הרבלייף בישראל.

ברוכים הבאים לאולימפיאדת השבת הנעורים
סמים במיתוג נאצי הם הלהיט האחרון באירופה
הצוללת | מרוץ החימוש שלא חשבתם עליו, אבל אי־אפשר לברוח ממנו

ובאמת, במשך שנים אפשר היה לחשוב שהיא אינה פעילה יותר בארץ, שכן נעלמה לגמרי מהרדאר. אלא שבשנים האחרונות קצת קשה לפספס אותה ובעיקר את הקהל שלה, שמקפיד להעלות ברשתות החברתיות סרטונים עם שייקים עתירי חלבון (כך נטען שם) בטעמי שוקולד סניקרס ווניל עוגיות, קבוצות אימונים נמרצות ותמונות לפני ואחרי שמציגות היקפים חדשים.

מוצרי הרבלייף / צילום: Shutterstock

לא זו בלבד אלא שבשני העשורים שחלפו היא בכלל טיפסה אל חוד החנית של הספורט: הרבלייף תומכת אישית במתחרים אולימפיים וגם מעניקה חסות לוועדים אולימפיים ולמשלחות למשחקים, בהם גם אלה של ישראל בפריז.

האם מדובר באותם המוצרים שהוטלו בספק, מה לגבי הטענות שנשמעו שוב ושוב, ואיך מחברה שנתפסה כסכנה בריאותית היא הפכה לכזו שמספקת תוספי מזון וחלבון לספורטאים תחרותיים?

"הסיפור של הרבלייף מזכיר קצת את מקרה מקדולנד'ס אחרי 'Super Size Me'", אומר אבי זיתן, מומחה לשיווק ואסטרטגיה. זיתן מתייחס לסרט "לאכול בגדול" מ־2004, שבו הבמאי מורגן ספרלוק תיעד את השינוי בחייו ובבריאותו כשאכל רק ארוחות מקדונלד'ס במשך חודש. ענקית המזון המהיר טענה אז כי הסרט לא השפיע כלל על מדיניותה, אך בעקבותיו ובעקבות סרטים דומים העצימה את הדגש שהיא שמה על אכילת מזון בריא. "ספרלוק כמעט מת. זו הייתה נקודת שבר במקדונלד'ס, אבל היא יצאה ממנה להצלחה מאוד גדולה.

מורגן ספרלוק, במאי ''לאכול בגדול''. קווי דמיון בין הרבלייף למקדונלד'ס / צילום: Associated Press, Ben Hider/Invision

"הרבלייף עברה תהליך מאוד דומה", אומר זיתן. "המנכ"ל (רון פורת - אל"ו) הבין שהוא צריך לעשות שינוי משמעותי מתדמית של מוצר שלא ראוי לצריכה של אנשים, ושיש בעיני אנשים ספק אם הוא בריא או לא, למוצר שהם ירצו לצרוך. היו לא מעט משברים בתחומי המזון, כמו פרשת הסיליקון של תנובה והריקול של כלל מוצרי שוקולד עלית בעקבות סלמונלה, שכל עוד אף אחד לא מת אפשר היה לסלוח עליהם ולשנות תדמית".

"התלבשו על טרנד החלבון"

אבל המהפך, לדברי זיתן, לא היה רק תדמיתי. "כדי לצאת מהמשבר ולהראות לציבור שאיבד את הביטחון שהם מאוד אמינים, בהרבלייף עשו בעשור האחרון עבודה מטורפת. הם קודם כול הכניסו מוצרים חדשים שמתחברים לטרנד הבריאות, שיש להם רמות סוכר יותר נמוכות ויותר חלבון והמון מרכיבים שמבוססים על מחקרים. החברה כולה ברחבי העולם עברה למהלך של Seed to Feed, שהם מגדלים גם את הזרעים שמשמשים במוצרים שלהם, שהמוצר מגיע ישר מהאדמה".

חלק מרכזי נוסף במהלך היה הרחבת המוצרים. "הם הוציאו את עצמם מהתדמית של מוצרי דיאטה בלבד והתלבשו על טרנד עולמי וישראלי חזק מאוד - יותר חלבון, פחות סוכר, יותר סיבים, יותר בריא, שזה השינוי האמיתי הבסיסי. כך הם נכנסו כמתחרים לזירה הזאת".

השלב האחרון היה להעניק תוקף של אמינות, "אז הם הלכו לוועד האולימפי והתחברו לסגל. מוצרי בריאות של הרבלייף ניתנים לספורטאים בהתאמה אישית, הם משקיעים בליגה הגבוהה של השחקנים וזה מאיר אותם באור חיובי מאוד".

השינוי הזה החל ב-2016, במשחקי ריו, כשהרבלייף נתנה חסויות לוועדים אולימפיים וכן לכ־50 ספורטאים מ-16 מדינות. בפריז 2024 הרבלייף מעניקה חסות לוועדים האולימפיים של הודו, יוון, וייטנאם, איטליה, מקסיקו וישראל.

משלחת ישראל לאולימפיאדה. המוצרים משולבים בתזונת כלל הספורטאים / צילום: עודד קרני - באדיבות הוועד האולימפי בישראל

לפני כעשור גם נכנס לתפקיד מנכ"ל החברה בישראל רון פורת. הוא הגיע לחברה מחברת פרוקטר אנד גמבל, שם שימש כסמנכ"ל מכירות קפריסין ומלטה, ולא ידע הרבה על הרבלייף - אבל הבין את המשימה הבוערת שמונחת על שולחנו.

"ב-2013, טרם הצטרפותי, המשקל של הפרסום השלילי נגד החברה בישראל היה הרבה יותר גבוה מהיום", אומר פורת. "אבל כשראיתי שמדובר בחברה בינלאומית שפעילה ביותר מ־90 שווקים, נסחרת בוול סטריט ועובדים בה אנשים מאוד מאוד מכובדים, למשל מייקל ג'ונסון, המנכ"ל העולמי, שהיה לפני זה בדיסני אינטרנשיונל ועוד הרבה אנשים עם הרבה מאוד קרדיט ברמה הרפואית, הספורטיבית והניהולית, אז זה פתח לי את המחשבה", הוא מספר.

רון פורת, מנכ''ל הרבלייף ישראל / צילום: נדיה פונכץ

"התפקיד הכי משמעותי שהיה לי בהתחלה, ויהיה משמעותי גם בעשר השנים הקרובות, הוא לבנות את התדמית של החברה. להרבלייף אין בעיה של מודעות, מכירים אותה, אבל כן הייתה לה בעיה של תדמית. הרבה דברים שקרו לה במהלך השנים הצטברו לתדמית לא טובה, לפעמים בצדק, אבל הרבה פעמים שלא בצדק".

מכירות של 5.1 מיליארד דולר ב-2023

הרבלייף נוסדה בארה"ב ב־1980. המייסד, מארק היוז, מכר אז את תוכנית ההפחתה במשקל "המקורית" היישר מתוך תא המטען של מכונית. כעבור כשנתיים כבר נפתחו לחברה סניפים בקנדה ובמדינות נוספות בעולם, והמכירות הגיעו לכ־2 מיליון דולר. ב-1986 היא החלה להיסחר בבורסת נאסד"ק. באותם ימים החברה התרחבה בזירה הבינלאומית במהירות וקיימה אירועי ענק במדינות כמו ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה וקנדה, שבמסגרתם חגגה את הצלחת המפיצים הקיימים של המוצרים וגם גייסו מפיצים חדשים מבין הלקוחות.

לאחר מותו של היוז ב־2000 החברה נרכשה בידי משקיעים פרטיים והונפקה מחדש בבורסת ניו יורק ב־2004, שם היא נסחרת כיום בשווי שוק של כ־1.25 מיליארד דולר. בפברואר צנחה מניית הרבלייף ב־32% ביום אחד לאחר תוצאות ותחזיות מאכזבות במיוחד, אך מאז הצליחה להתאושש ולשוב לאותן רמות מחיר. כיום החברה פועלת ב־96 מדינות, 56 מהן באירופה, יש לה כ־2,000 מוצרים ובשנת 2023 עמדו המכירות העולמיות שלה על 5.1 מיליארד דולר.

לישראל הגיעה הרבלייף בראשית שנות ה־2000, וכיום יש לה כ-25 אלף צרכנים רשומים של המוצרים, רובם נשים. כ-13 אלף הם בסטטוס של "לקוח מועדף" וקונים את המוצרים לצריכה אישית וכ-12 אלף בסטטוס של מפיצים. החברה לא מעסיקה את המפיצים, אלא פועלת בשיטת שיווק רשתי או שיווק רב-שכבתי: המוצרים נמכרים ישירות ללקוחות, ללא חנויות, מחסנים ומלאי, והמפיצים של החברה מתוגמלים גם עבור מכירותיהם האישיות וגם עבור המכירות שמבצעים הסוכנים שהם מגייסים תחתם.

גם זה כאמור הוביל לביקורת על החברה: כאשר כל מפיץ מרוויח מהמפיצים שתחתיו מתקבל תרשים בצורת פירמידה. אלא שבאתר החברה מדגישים כי בשיווק רשתי "מדובר במוצר מוחשי ובעל ערך", וכי ההכנסות מגיעות ממכירות ולא מצירוף מפיצים חדשים שנדרשים לשלם על ההצטרפות.

בין המאבקים היותר מתוקשרים בזירה הבינלאומית היה זה של המשקיע המיליארדר ביל אקמן, מנהל קרן הגידור הניו־יורקית Pershing Square. אקמן, שעלה לכותרות לאחרונה כשרכש בינואר 5% ממניות הבורסה בתל אביב תמורת כ־100 מיליון שקל יחד עם אשתו נרי אוקסמן, פתח במתקפה נגד החברה בראשית 2012. הוא טען כי מדובר בהונאת פירמידה וקרן הגידור שלו השקיעה מיליארד דולר בהימור נגד (שורט) מניות הרבלייף.

כשנתיים לאחר מכן פתחה נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC) בחקירה נגד החברה, בחשד כי הוליכה לקוחות שולל וגרמה להם להאמין כי ניתן להרוויח סכומי כסף משמעותיים ממכירת מוצריה. החקירה הסתיימה ב־2016 בהסדר שבמסגרתו הסכימה הרבלייף עם FTC על תשלום של 200 מיליון דולר במטרה ליישב את ההאשמות.

"ההסדר ידרוש שהרבלייף תבנה מחדש את עסקיה כך שהמשתתפים יתוגמלו לפי מה שהם מוכרים ולא לפי מספר האנשים שהם מגייסים", אמרה נציבת ה-FTC דאז אדית רמירז. הרבלייף, שאותה כינה אקמן "עסק קרימינלי", הורשתה להמשיך לפעול אך נדרשה להוכיח כי מוצריה נמכרים ללקוחות בפועל. בשורה התחתונה לא נקבע כי מדובר בפירמידה.

ב־2018 חיסל אקמן את פוזיציית השורט בהפסדים עצומים, שעד היום היקפם לא ידוע, אך על פי הערכות, מתוך מיליארד הדולר הוא הפסיד כ-600 מיליון. לאחר קריסת המניה בפברואר כתב בפוסט: "זהו יום טוב מאוד להמשיך בשורט הפסיכולוגי שלי נגד הרבלייף" והביע צער על שה־FTC בחרה להגיע לפשרה עם הרבלייף בשעתו.

"הספורטאים צורכים בגלל החסות"

בזירה המקומית עלו לאורך השנים טענות שלפיהן החברה הבטיחה הבטחות שווא על הרזיה מהירה, אך בפועל מוצריה גרמו נזק למשתמשים בהם. במקרה של טענותיה של נ' מדובר אף במקרה קיצוני. "נתקלתי בפרסומת של מישהי בפייסבוק, שלא היה אפשר להבין ממנה במובהק את השייכות להרבלייף. היה כתוב 'רוצה לרזות? צרי איתי קשר ואני אלווה אותך בירידה במשקל'", היא מספרת לגלובס. נ' נפגשה עם אותה מפרסמת שהציגה את עצמה כתזונאית. "היא בנתה איתי תפריט והסבירה לי שחלק מהמוצרים בתפריט אני צריכה לרכוש - שייקים ואבקות של הרבלייף".

נ' לא הכירה את הרבלייף. "הייתי בת 24, ילדונת, עם יחס בעייתי לאוכל, והתחלתי איתה את התהליך. היום אני מבינה שאין סיכוי שהיא הייתה תזונאית. הייתי על תפריט של 800 קלוריות ביום שהתבסס על השייקים והאבקות האלה, בלי פחמימות בכלל. זו הייתה התעללות בגוף שלי".

נ' המשיכה עוד כחצי שנה וירדה במשקל משמעותית. "אבל הייתי מאוד רעבה כל הזמן, ואחרי חצי שנה נכנסתי לבינג'ים של אכילה מטורפת. היא ממש עודדה אותי ובסוף הזמינה אותי לאירוע לכל המצטיינות. אבל התברר שזה אירוע שהמטרה שלו הייתה לגייס אותי למכור את המוצרים של הרבלייף. ברגע שהבנתי שזה הקטע הפסקתי הכול.

"בסוף הייתי צריכה להתמודד עם העובדה שלא הייתה לי מערכת יחסים בריאה עם אוכל, והלכתי לטיפול בהפרעות אכילה. היום זה כבר מאחוריי".

באותן שנים עלו ברשת סיפורים דומים על אכזבות מהבטחות שווא להרזיה מהירה וניסיונות גיוס של הלקוחות למכירת המוצרים בעצמם. במקביל, למרות שבמסגרת ההסדר בארה"ב נקבע כי לא ניתן לכנות את פעילות החברה פירמידה, הטענות הללו לא שקעו והמשיכו לצוץ מעת לעת ברשתות החברתיות. בישראל הן עלו בין היתר במסגרת קבוצת הפייסבוק "עוצרים את הנוכלות של הפירמידות".

גם מחוץ לקבוצה עלו מעת לעת פוסטים נגד החברה. באחד מהם ממאי 2020 טען ר', תזונאי ומאמן כושר: "שבועיים של פעילות בקליניקה אחרי הקורונה וכבר הגיעו עשרה (!!!) נפגעי הרבלייף ויועצי התזונה שלהם. המבוכה מהעובדה שנפלו בפח בהבטחות ל'שייק מזין' ו'ירידה מובטחת' היא פרייסלס".

"עד לפני כמה שנים על כל עשרה מטופלים היו מגיעים אליי שני נפגעי הרבלייף", הוא מספר לגלובס. "אנשים הגיעו אליי עם מגוון של תופעות. אצל אנשים בלי מצבים קליניים ברקע ראינו פגיעה במדדים. אנשים שמגיעים עם מצבים קליניים לקליניקה זה כבר מבחינתי ממש בעיה, כי אלה אנשים שיש להם בעיות שקשורות בכליות או איזושהי בעיה של רגישות לסוכר, והם צורכים מוצרים של הרבלייף שרק יכולים להחמיר את המצב שלהם".

לטענת ר', שעבד עם ספורטאים אולימפיים, "אני סבור שספורטאי שמכבד את עצמו לא ייקח את הסיכון וישתמש במוצרים של הרבלייף. מי שמדבר היום על המוצרים האלה בחיוב, עושה זאת כי הוא מקבל מהם חסות, אבל אני לא מאמין שהוא צורך את המוצרים".

בתזונה של הסגל האולימפי

ד"ר איילת וינשטיין, ראש המחלקה לתזונת ספורט ומחקר מכון וינגייט ורכזת תחום התזונה של הספורטאים האולימפיים והפראלימפיים, לא מסכימה עם הטענות. "למכון וינגייט יש את האחריות לטפל בספורטאי ההישג. אני לא כפופה לוועד האולימפי ולא קשורה לחסות שהרבלייף נותנים לוועד האולימפי. אנחנו מכירים את כל הביקורות שהיו בעבר הרחוק על מוצרי החברה, ואנחנו לא נותנים לספורטאים שום דבר שלא נבדק מדעית, אז הלכנו ובדקנו את הדברים בעצמנו. הרבלייף לא עשו רק מתיחת פנים תדמיתית לחברה, אלא הוציאו ליין של מוצרים ייעודיים שמתאימים לספורטאים.

הדיאטנית האולימפית ד''ר איילת וינשטיין / צילום: ד''ר אסנת פליס דואר

"הספורטאים בסגלים האולימפיים צורכים בתוך המסגרת הזאת שלל מוצרי הרבלייף, ממשקאות איזוטוניים, דרך משקאות התאוששות ועד חטיפי חלבון שהם מוצרי בסיס. אנחנו עברנו כמובן על כל האישורים שלהם, והמוצרים שלהם נבדקו בתווי התקן ברמה הגבוה ביותר. אחד מהם הוא Inform sport, המוסד הכי גבוה למכון תקנים שקשור בספורט, מעבדות אובייקטיביות שהמטרה שלהן היא לבחון את האיכות והחומרים ולוודא שהם נקיים".

מבחינתכם זו חותמת הכשר גבוהה.
"זו חותמת למהדרין, מה שנקרא. ברגע שיש לנו את האישורים האלה, אני יודעת שהמוצרים עברו בדיקות ראויות ואנחנו נותנים את התוספים תחת ייעוץ תזונתי. כל ספורטאי מקבל אותם בהתאם לבדיקות הדם שלו ולתקופה בעונה. לאחרונה התחלנו להשתמש גם במוצרים של הרבלייף שהם לא רק ייעודיים לספורט והרחבנו את המעגלים למוצרי אלוורה, סיבים ועוד דברים שקשורים למערכת העיכול".

אתם לא חוששים מבעיות כבד ונזקים לבריאות של הספורטאים על רקע הטענות שעלו בעבר?
"לא. הספורטאים אצלנו מנוטרים על בסיס בדיקות דם חמש־שש פעמים בשנה. הם מטופלים בצורה מאוד מאוד קפדנית כך שאם הייתה איזושהי בעיה מן הסתם היינו רואים אותה. מ־2015, כשהם חתמו על ההסכם עם הוועד האולימפי, ועד היום ספורטאים משתמשים במוצרים האלה ולא נתקלתי בבעיות בריאותיות".

שיתוף־פעולה נוסף שמחזק את המוצר, במיוחד בעולם הספורט, הוא זה של החברה הבינלאומית עם כריסטיאנו רונאלדו. הכדורגלן הכוכב מקבל מהחברה חסות מאז 2013, ורק לאחרונה חידש את ההסכם עם החברה, שהפכה לשותפה הבלעדית שלו בקטגוריית מוצרי התזונה, הבריאות והספורט.

כריסטיאנו רונאלדו. מקבל מהחברה חסות מאז 2013 / צילום: באדיבות הרבלייף

"בסוף נקבע שאין שום קשר"

"זה בסדר גמור שיש לנו מבקרים", אומר פורת, מנכ"ל הרבלייף ישראל. "אני חושב שאין חברה או מוצר שאין להם מבקרים. ניהלתי גם מוצרים יותר גדולים מזה שאני מנהל היום ונתקלתי גם אז בביקורת, אבל בסופו של דבר יש עובדות. הטענות מ־2005 לפגיעות בכבד בעקבות מוצרי החברה נבדקו בידי מומחים גם בארץ וגם בעולם, מומחים עצמאיים, לא של הרבלייף, ובסופו של דבר נקבע שאין שום קשר.

"אנחנו חברה שמשווקת ביותר מ־90 מדינות ויש לנו מיליוני צרכנים ביום, ככה שאם היו באמת בעיות איכות במוצרים שלנו הן כבר היו מתגלות מזמן - דברים שקשורים לכבד, דברים שקשורים לסוכר או כל טענה אחרת".

פורת אומר עוד כי להרבלייף יש שליטה בשרשרת הייצור מהגידול ועד להפצה, מה שמסייע לבקרה שלה על המוצרים. "אנחנו מגדלים את חומרי הגלם שלנו - הסויה, האלוורה, התה ועוד הרבה מאוד חומרים אחרים. אנחנו שולטים על כל שרשרת ההפצה שלנו מבחינת האיכות והבקרה. יש לנו שישה מפעלים בעולם, והמפעל בצפון קרוליינה הוא היום הדוגמה לאופן שבו צריך מפעל לתוספי תזונה להיות. חברות אחרות שבאות לפתוח מפעלים בתחום הולכות לשם בשביל לראות את הסטנדרט".

"לכן", אומר פורת, "זה בסדר גמור שיש טענות, אבל במבחן התוצאה עד היום אף אחת מהן לא הוכחה. הן סתם נזרקו באוויר. יש שורה של מחקרים שמראים שהמוצרים שלנו בטוחים. את פורמולה 1, השייק שלנו, שותים כל יום בעולם מיליוני אנשים. בחשיבה לוגית, אם באמת הייתה בעיה בריאותית או מוסרית, זה הרי היה מתגלה מזמן".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טסלה עלתה ב-3% לשיא, סירקל זינקה ב-9%, וויקס ב-5%

מטבעות הקריפטו התאוששו מעט היום, אך האיום המרכזי עליהם נובע מעליית הריבית הצפוייה ביפן ● גילת ירדה בעקבות הנפקת מניות למוסדיים ● בורסת נאסד"ק מבקשת להאריך את שעות המסחר שלה ל־23 שעות ביממה ● מחירי הנפט בארה"ב ירדו היום לשפל מאז מאי ומסתמנים כשנה הגרועה ביותר שלהם זה שבע שנים ● האבטלה בארה"ב בשיא של כ-4 שנים ● נעילה שלילית באירופה

עו''ד יהודה גור, מונה לשותף בפירמת הליטיגציה הבינלאומית קווין עמנואל / צילום: Quinn Emanuel

פירמת הליטיגציה הגדולה בעולם ממנה שותף ישראלי

עו"ד יהודה גור פועל ממשרד הפירמה בניו יורק ומייצג לקוחות בפני בתי משפט פדרליים ומדינתיים, כמו גם מלווה לקוחות ישראלים בהליכים בארה"ב ● בעבר התמחה אצל המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן ושימש כעורך הראשי של כתב העת "עיוני משפט" באוני' תל אביב

הקמפוס שצפוי לקום בקריית טבעון / הדמיה: אנבידיה

"ישראל הפכה לבית השני שלנו": מנכ"ל אנבידיה מאשר כי יוקם קמפוס ענק בקריית טבעון

בהמשך לחשיפת גלובס, אנבידיה מאשרת כי תקים בקריית טבעון קמפוס על 90 דונם שתרכוש מרמ"י, אשר יהפוך אותה למעסיק הפרטי הגדול במדינה ● הענקית מבקשת להקיף אותו באזורי מסחר ומסעדות ולהשקיע בטיפוח שטחים ירוקים, וכמו כן נוכחותה צפויה לחייב חיזוק של תשתיות האנרגיה והתחבורה באזור ● האכלוס הראשוני: רק בעוד כשש שנים

ירון קיקוז, בעלים ומנכ''ל פריים אנרג'י / צילום: שחר גל

הגורמים שעלולים לסבך את מכירת השליטה באלומיי לעופר ינאי

מגעים שניהלו בעלי השליטה באלומיי עם מספר רוכשות אפשריותהובילו אחת מהן, פריים אנרג'י, לדווח כי " תפעל לשמירת זכויותיה" ● גם מחזיקי האג"ח של אלומיי בוחנים את צעדיהם לנוכח העסקה עם נופר של ינאי

ועדת הכנסת, ארכיון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אושרו בטרומית: צמצום סמכויות נשיא העליון וביטול נבחרת הדירקטורים

הכנסת אישרה בקריאה טרומית שורת הצעות חוק שהקואליציה קידמה ● בין ההצעות: העברת סמכות שיבוץ ההרכבים בבג"ץ מידי נשיא העליון לתוכנת מחשב וקיום בחינות לשופטים במשפט עברי ● בחזית החברות הממשלתיות: מינוי דירקטורים שאינם עומדים בתנאי הסף וכן צמצום האיסור על זיקה פוליטית בקרב בכירי החברות

שר התרבות והספורט מיקי זוהר המהדורה המוקדמת, קשת 12, 09.12.25 / צילום: לשכת עורכי דין

הח"כים יזכו להעלאת שכר? זה הסכום שהם קיבלו בפעם האחרונה

ההתנגדות להעלאת שכר הח"כים היא "פופוליסטית"? לפי מיקי זוהר, הח"כים בכלל לא נהנו מעליות שכר בשנים האחרונות ● הטענה אולי נשמעת מפתיעה, אבל מתברר שהיא לא שגויה ● המשרוקית של גלובס 

קורסרה רוכשת את המתחרה אודמי / צילום: Shutterstock

פלטפורמת הלימודים שהקימה הישראלית רוכשת את המתחרה בעסקת מיליארדים

קורסרה, שהוקמה על ידי דפנה קולר, תרכוש את אודמי בעסקת מניות בשווי כ־2.5 מיליארד דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

"לא לבעלי לב חלש": מה צופים מומחי ההשקעות לוול סטריט ב-2026?

מומחי השקעות בוול סטריט מנסים להעריך את כיוון השוק ב־2026 ● רובם מעריכים שנה חיובית, גם אם תנודתית, בזמן שאחד מזהיר מסיכון למיתון שידחוף את S&P 500 כלפי מטה ● BDO: "זה לא שוק לבעלי לב חלש. המניות מתומחרות לשלמות, ויש אפס מרווח לטעויות"

מטוסי וויזאייר / צילום: יח''צ

התקדמות במגעים עם משרד התחבורה: וויזאייר בדרך לשני בסיסי פעילות בישראל

חברת התעופה ההונגרית ומשרד התחבורה השיגו הסכמות על הקמת שני בסיסי פעילות בישראל, בנתב"ג וברמון, עם כוונה להפעיל טיסות פנים ולהגדיל תדירויות כבר ממרץ ● בשבוע הבא חברות התעופה הישראליות יזומנו לרשות התעופה האזרחית להביע את התנגדותן למתווה המתגבש ● וגם: הדרישה של וויזאייר שירדה מהשולחן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באוצר חוששים: צה"ל בדרך למיצוי מכסת המילואים לכל 2026

לפי ההסכמות התקציביות בין משרד האוצר למערכת הביטחון, מילואימניקים ישרתו מספר מוגבל של ימים בשנה ● אולם, לוחמים קיבלו צווים לינואר 2026 שעוקפים זאת ● האם התקציב בדרך להיפרץ?

מערכת CUAS של אלביט, נגד כלי טיס בלתי מאוישים / צילום: אלביט מערכות

דיווח: איחוד האמירויות היא הלקוחה המסתורית החדשה של אלביט

לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין", הלקוחה מאחורי העסקה האסטרטגית שנחתמה בנובמבר בהיקף של 2.3 מיליארד דולר היא איחוד האמירויות ● אלביט שמרה על עמימות ביחס לתוכן ההסכם ולמדינה הרוכשת, וציינה רק כי הוא יתפרס על פני שמונה שנים ● העסקה מצטרפת לשורת עסקאות ביטחוניות בהיקפי שיא, על רקע צבר הזמנות שממשיך לטפס

צילום: Shutterstock, Satenik Guzhanina

האינדיקטור שמראה התמתנות משמעותית במחירי השכירות

נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע סיפק הוכחה נוספת להתקררות בשוק הנדל"ן: מחירי הדירות רושמים ירידה שמונה חודשים ברצף ומציגים קצב עלייה שנתי זניח - זאת לעומת 2.6% בשוק השכירות ● אבל בהפניקס צופים התקררות חדה בחודשים הקרובים

גבינות בסופרמרקט / צילום: שירה ספיר

פורסמה חלוקת המכסות ליבוא גבינה צהובה; מה יהיה המחיר לצרכן?

משרד הכלכלה הודיע על חלוקת מכסות ליבוא גבינה צהובה בפטור ממכס בהיקף של 5,900 טון, במסגרת הליך תחרותי שבו היבואנים התחייבו למחיר מרבי לצרכן ● לפי הודעת המשרד, המחיר לצרכן של גבינה צהובה מיובאת צפוי להישאר נמוך בעשרות אחוזים ממחירי המותגים המובילים בארץ

"מצרפת ועד אוסטרליה, מניו יורק ועד אמסטרדם": יהודים נאלצים להסתתר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: האנטישמיות זורעת פחד בקהילות היהודיות בעולם, האקרים האיראנים מציעים פרס כספי עבור מידע על ישראל, וקניה קיבלה מישראל מערכת הגנה אווירית של רפאל ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ לשעבר נפתלי בנט / צילום: שבוע הסייבר באוניברסיטת ת''א

בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו"

חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● שר החוץ סער: "הרשות הפלסטינית מסווה תשלומים למחבלים כתשלומים לגמלאים של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים" ● נתניהו הודיע לאמריקאים: אמנה נציג למו"מ עם סוריה שיחליף את דרמר ● עדכונים שוטפים

מדד תשומות הבניה / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המכות שנופלות על יזמי הנדל"ן אחת אחרי השנייה

ההאטה בענף הולכת ומעמיקה, אך היא לא המכה היחידה שנוחתת על יזמי הנדל"ן ● מדד תשומות הבנייה השלים קפיצה של 5% בשנה, מה שמכביד עוד יותר על צד ההוצאות

הדמיה של מתקן ההשבה המתוכנן / צילום: ג'ני ויינשטיין, אדריכלית נוף

לראשונה בישראל: יוקם מתקן שמייצר חשמל מפסולת

מתקן חדש להשבת אנרגיה מפסולת בגליל המערבי צפוי לקום תוך שלוש שנים ולאתגר את תחנות הכוח ● תמלוגי המוזיקאים זינקו בעשרות אחוזים השנה ל־13.6 מיליון שקל ● רשת סאלח דבאח משיקה סניף ענק מחודש בהשקעה של כ־7 מיליון שקל ● 200 נשים בכירות התכנסו במוזיאון ת"א לכבוד התערוכה "לו נשים היו שולטות בעולם" ● וגם: מינויים חדשים בענפי האנרגיה, הפינטק והבריאות ● אירועים ומינויים

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

ראש הממשלה נתניהו העניק את האישור: עסקת הגז הגדולה עם מצרים יוצאת לדרך

האישור של נתניהו מגיע לאחר הסדרת התנאים בין משרד האנרגיה לחברות הגז, לקראת הרחבת ההפקה ממאגר לוויתן והיצוא למצרים ● התמורה בעסקה: 35 מיליארד דולר

הסנטימנט בשווקים מתקרב לרמה של ''שוריות קיצונית'' / צילום: Shutterstock

מנהלי הקרנות אופטימיים, אבל נתון דרמטי אחד מסמן שהשווקים עומדים לרדת

סקר מנהלי הקרנות הגלובלי של בנק אוף אמריקה מצביע על אופטימיות שלא נראתה בשווקים מזה כארבע וחצי שנים ● רמת המזומנים בקרב מנהלי הקרנות ירדה לשפל של כל הזמנים, מאז שהחלה עריכת הסקר ב-1999 ● לפי הבנק, כאשר רמת המזומנים הייתה סביב רמה זו, שווקי המניות בעולם ירדו ב-2% בארבעת השבועות העוקבים

צחי נחמיאס / צילום: ורד פיצ'רסקי

מגה אור די סי של צחי נחמיאס במגעים להקמת מעבדות אנבידיה במעל למיליארד דולר

כפי שנחשף בעבר בגלובס, אנבידיה בונה חוות שרתים שנייה לשימוש פנימי בפארק התעשייה מבוא כרמל ● כעת נודע כי חברת מגה אור די. סי של צחי נחמיאס היא בין הנושאים ונותנים לבניית המבנה שבו תשוכן החווה, כאשר אנבידיה תהיה אחראית על ציודו והפעלתו של המרכז