גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תאונה אחת תמחק חבל ארץ שלם: ההצעה המסוכנת שמקדמת הממשלה

תוך התעלמות מאזהרותיו של המשרד להגנת הסביבה, הממשלה מקדמת הצעה שתגדיל את שינוע הנפט של קצא"א מאילת לאשקלון ● זאת, כאשר התשתית הקיימת דולפת בממוצע כל שנתיים

מפרץ אילת / צילום: Reuters, Ammar Awad
מפרץ אילת / צילום: Reuters, Ammar Awad

הכותב הוא יזם ובעל חברות בתחום האנרגיה הירוקה וחובב טבע. כותב במדור "תרבות חיות" של גלובס על התנהגותם של בעלי החיים

ב־24 במרץ 1989 נכנסה מיכלית הנפט "אקסון ואלדז" לנמל הנסיך וויליאם בדרום אלסקה. בכניסה, היא סטתה מנתיב השיט ופגעה בשונית אלמוגים רדודה. בטן האוניה נפערה כתוצאה מעוצמת מהפגיעה, וחמישית ממטענה, כ־40 מיליון ליטרים של נפט גולמי, הודלפו והוזרמו למימי המפרץ.

הנפט הזורם מאזרבייג'ן: מנוף הלחץ שארדואן טרם השתמש בו 

האסון, עד היום, נחשב לאסון הנפט הגדול בהיסטוריה, עם נזקים שלא ניתן לאמוד בכסף. האזור הפך מפנינה משגשגת, לגיהנום עלי אדמות. מתו מאות אלפי ציפורי ים, יונקים ודגים, וגם כעבור עשרות שנים, בעלי החיים והסביבה לא הצליחו להשתקם לחלוטין.

האוכלוסיות הצטמצמו עד לכדי כמעט הכחדה מוחלטת, כלכלת הדייג והתיירות באזור נהרסה לחלוטין, קהילת בני האדם שחיה באזור הצטמצמה משמעותית בשל הפגיעה הכלכלית והמעבר לאזורים אחרים.

בעקבות האסון, מושל אלסקה העביר החלטה להגבלת כמות הנפט הנכנסת לנמל, החלטה שעומדת בעינה עד היום.

מאלסקה הרחוקה לישראל שלנו, בחודשים האחרונים עולה ויורדת, בהתאם ללחץ הציבורי, הצעה שמקודמת על ידי ראש הממשלה, שר האוצר והשר לשיתוף־‏פעולה אזורי, להגדלת ואף הכפלת תפוקת קצא"א (קו צינור אירופה אסיה בע"מ) מאילת לאשקלון.

בפועל, הממשלה מבקשת לבטל את מדיניות "אפס תוספת סיכון" במפרץ אילת שהתוותה השרה להגנת הסביבה לשעבר, תמר זנדברג, ולפיה קצא"א איננה יכולה לשנע נפט בהיקף העולה על 2 מיליון טון בשנה.

ההחלטה, בצדק, מדירה שינה מעיני ארגוני הסביבה אבל גם מעיני ראשי הערים בדרום, דוגמת אילת, אשקלון ואשדוד, וגם מעיני ראשי המועצות המקומיות שבשטחן עובר הצינור - מועצת רמת נגב, הערבה התיכונה, חבל אילות ומצפה רמון.

כולם, ביחד ולחוד, שלחו אין ספור מכתבים מתחננים למשרדי הממשלה הרלוונטיים, כשהטענה העיקרית היא שהגדלת כמות המיכליות תסב למפרץ אילת נזק ימי בלתי הפיך, וכל דליפה בצינור היא פוטנציאל לנזק סביבתי יבשתי שלא ידענו כמותו.

עד כה, לא קיבלו ראשי הערים והמועצות האזוריות תשובה קונקרטית מה יעלה בגורלם, והם חיים בהמתנה ארוכה להחלטת הממשלה בנושא.

אסון הנפט של אקסון ואלדז, 1989 / צילום: ap, Rob Stapleton

חוות־הדעת המקצועית

החששות נובעים בעיקר מההיסטוריה הבעייתית של קצא"א. בעשור האחרון אירעו חמש דליפות (אשר ידועות לציבור ופורסמו) מהצינור של קצא"א, כל זאת בזמן שכמות הנפט המוזרמת בו היא בסך הכל רגילה, ומותאמת לתשתית הקיימת.

אם בעשור שלם הצינור דלף חמש פעמים, מה יקרה בדליפה הבאה כשהכמויות בו יהיו נניח פי 10, כפי שמתוכנן? כיצד ניתן לנהל סיכונים כה גבוהים עם תשתית כה בעייתית ועם ניסיון עבר כה מפוקפק? איך אפשר לחשוב על הגדלת כמויות בתשתית שדולפת בממוצע כל שנתיים? מי שמתייחס לנושא התשתית בחוות־הדעת שלו הוא המשרד להגנת הסביבה, שטוען שמדינת ישראל אינה ערוכה באופן מספק לאירוע לאומי של זיהום ים בשמן במצב התשתית הקיים היום.

לדבריהם, הפערים כוללים מחסור משמעותי בתקני כח אדם, תקציב שנתי, הקמת תחנות נוספות לטיפול בזיהום שמן בים ותגבור המתקנים הקיימים.

העמדה של המשרד להגנת הסביבה מצטרפת גם לעמדת ארגוני הסביבה ומומחים לנושא. כולם טוענים כי אין תשתית מתאימה להגדלת תפוקת זרימת הנפט, ועד שלא תהיה כזאת הדיונים בנושא מיותרים ופוטנציאל הנזק לאסון גבוה מדי.

אינטרס מסחרי גרידא

חוות־דעת נוספות המגיעות מגורמים במשרד האנרגיה, המל"ל והביטחון, גורסות גם הן שאין בהגדלת התפוקה כל אינטרס ביטחוני או אנרגטי בחירום או שגרה.

עם כינון הסכמי הנורמליזציה מול מדינות אברהם, חתמה חברת קצא"א על הסכם חסוי לשינוע נפט מאיחוד האמירויות לרחבי העולם - דרך מפרץ אילת ואשקלון. אולם, גם הצהרות פומביות מכיוון איחוד האמירויות מדגימות טענה דומה - אין לנו כל צורך בהגדלת התפוקה, היא לא מיועדת אלינו ולא דרשנו אותה.

היות והנפט אינו מיועד לשוק האנרגיה המקומי, המשמעות היא שמדינת ישראל בסך הכל משמשת תחנת מעבר לנפט, ובהיעדר אינטרס ביטחוני או אנרגטי בחירום, שאותו ניתן להסביר בעיקר בעתות מלחמה, נותרנו עם אינטרס מסחרי בלבד.

המערכת האקולוגית במפרץ אילת / צילום: Reuters

האינטרס הכלכלי אולי יעשיר את קופת המדינה, אבל גם עלול לחסל את מפרץ אילת, החיים בו, התיירות והעסקים. נכון לזמן כתיבת שורות אלה, ההחלטה בדבר ביטול מדיניות "אפס תוספת סיכון" שוב ירדה מסדר היום של שולחן הממשלה, כרגע עד להודעה חדשה, אולי מאילוצי לוח זמנים או אולי בשל לחץ ציבורי ההולך וגובר נגד יישום ההחלטה.

טוב תעשה הממשלה, אם תנחה בראש ובראשונה על הכנת התשתית באופן מיטבי לפני כל דיון על הגדלת תפוקת הנפט. כשהתשתית תתואם לכמויות נפט גדולות בהרבה מהנוכחיות, כולל התשתית לתפעול אזור אסון, אפשר יהיה לדון בנושא מחדש.

בכל אופן, בכל תשתית שתוקם, גם אם תותאם לכמויות גדולות בהרבה, בפועל, עשרות מיכליות נפט יגדשו את מסוף נמל אילת בכל יום. האם זה הנוף אותו אנחנו רוצים בתמורה לממון? האם ניתן בכלל לנהל סיכונים כה גבוהים כשתאונה אחת בלבד עלולה למחוק חבל ארץ שלם?

עוד כתבות

מימין: המפיק חיים סלוצקי, מנכ''ל רשת 13 אמיליאנו קלמזוק, הבמאי והיוצר גלעד טוקטלי, סמנכ''ל התוכן והשיווק של HOT אורי גל ויוצר הסדרה עמרי אסנהיים / צילום: ענת מוסברג

בהשתתפות גלנט וכוכבי: רשת 13 ו-HOT8 יצרו סדרת דוקו על ה-7.10

רשת 13 ו-HOT8 ערכו הקרנת בכורה לסדרת הדוקו "מה קרה לצה"ל", העוסקת באירועי ה-7 באוקטובר, בסינמה סיטי גלילות ● חברת נמלי ישראל ו‑SeaNovation משיקים קול קורא ליזמים וסטארט-אפים, במטרה לפתח טכנולוגיות חדשניות לשיפור היעילות התפעולית בנמלים ● קבוצת פז משנה את שם אחת מתחנות הדלק שלה ל"מודיעין הראל - דרך צור", על שם החייל צור אברהם ז"ל, שנפל בקרב בדרום רצועת עזה ביוני 2024 ● אירועים ומינויים

ביל אקמן / צילום: ענבל מרמרי

משקיע העל ביל אקמן בראיון בלעדי לגלובס: "זו הטעות הכי גדולה שישראל עושה"

אקמן, ממנהלי קרנות הגידור הבולטים בעולם, השקיע 100 מיליון שקל בבורסה בתל אביב בשיא המלחמה, וגם אחרי עלייה של כמעט 300%, הוא מצהיר שלא ימכור "לעולם" ● כעת הוא בוחן הזדמנויות נוספות בישראל ● בראיון לגלובס הוא מסביר למה אינו מאמין בגיוון יתר בהשקעות, מה למד מוורן באפט - ולמה הטעות הגדולה של ישראל היא שהמדינה מאפשרת פייק ניוז ולא משקיעה בהסברה

עכביש שפרזיט השתלט עליו / צילום: Reuters, CABI/Cover Images

זן מפחיד במיוחד של עכבישים התפרץ בארה"ב. מה חושבים עליהם החוקרים?

לאחרונה הגיעו לארה"ב עכבישים זומביים, שפרזיטים השתלטו עליהם וגורמים להם לצאת למתקפות מבעיתות ולא אופייניות ● יצורים שמשתלטים על בעלי חיים אחרים ומשנים את התנהגותם היו תמיד חלק מעולם החי, כולל בני אדם ● פרופ' פרדריק ליברסאט, מהחוקרים המובילים של פרזיטים כאלה, אומר שהם יכולים להיות מפתח להבנה של מחלות נפש ומוח

חדשות מענף הרכב / צילום: יח''צ

החל מ-150 אלף שקל: האירופאים מנסים לתת פייט לסינים עם דגם הרכב הזה

שוק הרכב המקומי נערך לגל רכבים סיניים חדשים שהוצגו בתערכה הבינלאומית בגרמניה ● דיפאל, BYD, צ’רי והונגצ’י עם דגמים חשמליים והיברידיים ● פולקסווגן משיקים דגם חדש של סקודה כתגובה אירופית ● השבוע בענף הרכב

שייח'ה אל–מיאסה הקטארית. מהדמויות החזקות בעולם האומנות / צילום: Reuters, Ammar Abd Rabbo/ABACAPRESS

קטאר וסעודיה הולכות על אחד ממנועי ההשפעה הגדולים בעולם - הוליווד

קטאר הפכה לשחקנית מרכזית בעולם האמנות והקולנוע, כשהיא משקיעה הון עתק ביצירות ובסרטים ● בסעודיה גם מנסים למשוך את הוליווד כשריאד בונה תעשיית קולנוע משל עצמה ● הפרדוקס הוא ששתי מדינות המפרץ ממשיכות לצנזר את אותה התרבות שהן מבקשות לממן

גם זה קרה פה / צילום: דוברות משרד האוצר, גיא יחיאלי

סאגת הגוש הגדול מלמדת: לפעמים משתלם לחכות 50 שנה

כמה זמן לוקח להבדיל בין גבר לאישה ● מה ייתן מגה-משרד של עורכי דין ● ולמנהלים המיוחדים לגוש הגדול היה שווה לחכות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בודקים את המיתוס. החצב כלל לא מסמן את בוא הסתיו / צילום: 11asaf - ויקיפדיה

החצב כלל אינו מסמן את בואו של הסתיו

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: הפרח התמיר הפך לסמל של התחלות חדשות וחילופי עונות, אבל לא ממש בצדק

דניאל רמות, מנכ''ל ויה (Via) / צילום: יח''צ

החברים מתלפיות הנפיקו הלילה חברה בניו יורק: ״לקח לנו חמש שנים להשיג לקוח״

חברת התחבורה הציבורית הדיגיטלית ויה, שהוקמה על ידי דניאל רמות ואורן שובל, צפויה להתחיל להיסחר הערב בבורסת ניו יורק לפי שווי של מיליארדים ● בריאיון לגלובס מספר רמות על הפיבוט הגדול מה-B2C למכירת טכנולוגיה לערים וממשלות, על הדרך הממושכת לשכנע את המשקיעים, ועל החזון להפוך ל"מוח הדיגיטלי" של התחבורה הציבורית בעולם

טיילור רובינסון, החשוד ברצח צ'ארלי קירק / צילום: Reuters, EYEPRESS

דיווח: טיילור רובינסון, בן 22 מיוטה - הוא החשוד ברצח צ'ארלי קירק

"אני מקווה שהוא יקבל עונש מוות", אמר הנשיא האמריקני לאחר שהודיע כי ככל הנראה נעצר המתנקש, והוסיף כי לא צפה בסרטון הירי: "לא כך רציתי לזכור אותו" • מקור אישר לרויטרס את דברי טראמפ: החשוד נמצא במעצר של כוחות הביטחון ביוטה • בניו יורק פוסט דיווחו: החשוד ברצח קירק - טיילר רובינסון, בן 22 מיוטה

טקס החתימה על הסכמי אברהם בוושינגטון / צילום: ap, Alex Brandon

המסחר פרח, הפוליטיקה דרכה במקום: הנורמליזציה במבחן המציאות

הסכמי אברהם שנחתמו בספטמבר 2020 היוו מפץ במזרח התיכון, וסימנו עידן של שלום, השקעות זורמות ונורמליזציה שתתרחב למדינות האזור ● האמירותים הפכו לשותפי סחר מהותיים ומרוקו התחמשה בנשק כחול־לבן, אבל הרחוב הערבי זועם והמלחמה בעזה לצד דיבורים על סיפוח מערערים את יסודות ההסכמים ● החזון תלוי בתחזוקה שקטה וזהירה ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ במסעו האחרון במזרח התיכון, מאי 2025 / צילום: Reuters, Brian Snyder

חזון טראמפ להגמוניה אמריקאית במזה"ת הוכיח: כלכלה מנצחת דיפלומטיה

יציבות הסכמי אברהם ברקע המלחמה במזרח התיכון, מחזקת את מה שטראמפ דגל בו מלכתחילה: תמריצים כלכליים וביטחוניים יוצרים קשרים חזקים יותר מפרוטוקולים דיפלומטיים ● כעת, כשהרחבת ההסכמים על הפרק, בוושינגטון שואפים לבנות אלטרנטיבה אזורית לסין ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

עינת גז / צילום: יונתן בלום

את מי להרוג ראשון? "משחק חברה" בהשתתפות עינת גז מסעיר את הרשת - "רק סאטירה"

הרשת סוערת לאחר שהיזם והמשקיע דני לשם הפתיע את מנכ"לית חד הקרן פאפאיה גלובל, עינת גז, עם קלפי משחק בשם "Kill Kill Kill", וביקש ממנה לקבוע "את סדר ההריגה", בין אלכס בואזיז, מנכ"ל ומייסד הסטארט-אפ המתחרה, דיל, דובי פרנסס וראש הממשלה בנימין נתניהו ● איך הגיבה גז?

צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

השבוע בשווקים: הכל יחוויר ביחס לאירוע הזה

הבורסה המקומית תקבל דחיפה חיובית קטנה ממניות הארביטראז' מחר, לאחר שסיכמה שבוע חיובי, במהלכו שברה שיאים חדשים ● בוול סטריט, מדדי הנאסד"ק וה-S&P 500 נסחרים סביב שיא כל הזמנים, לאחר שתחזית הצמיחה של אורקל הדהימה את השווקים ● ובערב יום רביעי, תפורסם בארה"ב החלטת הריבית שכולם מחכים לה

נמל התעופה הבינ''ל בדובאי / צילום: Shutterstock

ההיעלמות הטורקית והנאמנות האמירותית: כך הפכו הסכמי אברהם לחבל הצלה לנוסעים הישראלים

הסכמי אברהם לא רק הביאו לפתיחת קווים ישירים לאזור המפרץ, אלא שינו את מפת התעופה הישראלית מקצה לקצה ● דובאי ואבו דאבי הפכו לשער נוח למזרח, זמני הטיסות התקצרו, המחירים ירדו - והחברות מהאמירויות שמרו על יציבות גם בשיא המלחמה ● ועדיין, הן מתקשות למלא את הוואקום שהותירו הטורקים ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

בכיר חמאס ח'ליל אל-חיה / צילום: ap, Khalil Hamra

התקיפה בקטאר: נבדקת האפשרות - בכירי חמאס כלל לא שהו במבנה

ניסיון חיסול בכירי חמאס בדוחא: גוברת ההערכה שאיש מבכירי חמאס לא חוסל • שרי החוץ של צרפת, בריטניה וגרמניה פרסמו הצהרת גינוי משותפת לתקיפת צה"ל בדוחא • 48 חטופים - 707 ימים בשבי - עדכונים שוטפים 

הרכבת הקלה ביפו. חיבור ישיר ומהיר למרכז העיר / צילום: Shutterstock

עלייה בביקוש ובמחירים: יפו נהנית מפריחת נדל"ן בזכות הקו האדום

המחירים הגבוהים, הריבית הגבוהה ופתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה מובילים לשינוי בהעדפות הרוכשים בתל אביב: בעוד המחירים בלב העיר בירידה, הביקוש לדירות ביפו עולה ● באילו אזורים כבר עלו המחירים, ואיפה עוד אפשר למצוא הזדמנויות?

מה מלמד אותנו נאום ה–82% של סמוטריץ'? / צילום: צילום מסך יוטיוב

מה מלמד אותנו נאום ה-82% של סמוטריץ'?

נאומו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מזכיר את הלקח המצמרר של דרום אפריקה: הלבנים הוזמנו להציע חלוקה הוגנת, אך מנהיגם העדיף את חזון האפרטהייד הגדול - והם הפסידו הכול

התחדשות עירונית. שינוי גישה / צילום: טלי בוגדנובסקי

המפקחים על רישום מקרקעין משנים כיוון: שוויון בין בעלי הדירות מעל לאינטרס החיזוק

שתי פסיקות חדשות בתל אביב מסמנות קו חדש בהתחדשות העירונית: לא עוד "דייר סרבן" כמעכב פרויקט, אלא שומר סף על זכויות הקניין והאיזון בין בעלי הדירות

VOYAH COURAGE 2025 / צילום: יח''צ

זה רכב אופטימלי למי שמחפש ממדים, אבזור ותחכום ועוד במחיר נמוך

הקרוס-אובר החשמלי קוראז' של וויה, מותג הפרימיום של דונגפנג, מציע ממדים חיצוניים ופנימיים מכובדים ואבזור מקיף ● הטווח רק ממוצע לפלח ונוחות הנסיעה בינונית, אבל תמחור פתיחה אגרסיבי מציב אותו גבוה ברשימת התמורה ● מבחן דרכים

סוללות פטריוט בסעודיה, עליהן הלייזר הסיני נועד להגן / צילום: ap, Andrew Caballero-Reynolds

החיסרון של מערכת הלייזר שאיש לא צפה מראש

מערכת הלייזר הסינית נוחלת כישלון בסעודיה, כיצד זה קשור לישראל? • הודו משיקה תוכנית הגנה רב־שכבתית הכוללת את ברק 8 הישראלי ● לוקהיד מרטין סוגרת עסקת מיירטי פטריוט בהיקף שיא ● ואוקראינה מחזירה לשימוש את המל”טים הטורקיים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות