גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לכולם יש כרטיס מועדון, ואף אחד לא משלם מחיר מלא. זה המנגנון הכלכלי מאחורי התופעה

המרדף אחרי הנחות הפך לשגרה אצל הישראלים, ומועדוני הצרכנות הם כבר כוכבי השעה ברכישת כרטיסים ללונה פארק, לספארי, למוזיאון ולכל אטרקציה אפשרית ● מאחורי ההטבות עומדת מכונה משומנת שמבססת את המודל הכלכלי שלה על פרסום, וגם יודעת לשחק בנו עם טריקים פסיכולוגיים ● איך הבינה המלאכותית קשורה לזה, והאם בשורה התחתונה זה משתלם לנו?

כך עובד מנגנון ההנחות הגדול בישראל / צילום: Shutterstock
כך עובד מנגנון ההנחות הגדול בישראל / צילום: Shutterstock

 

בחודש שעבר ביקר צוף בר אור בהחלקה על הקרח עם ארבעת אחיו. כשהגיע לשלב התשלום, על פי עדותו בטוויטר (X), המוכר ניסה לעזור: "עם איזה מועדון אתה משלם?". בר אור לא ממש הבין. "מה? לא יודע, אני רוצה חמישה כרטיסים". אך המוכר לא ויתר: "מורים? שוטרים? חבר? בהצדעה? כאל?". בשלב הזה בר אור החליט לבדוק וגילה שהוא שייך לכאל. במקום לשלם 325 שקל, הוא שילם רק 194.

המיליונרית היהודייה שמייצרת איברים כדי לנצח את המוות
עם או בלי ויזת זהב: שוק הדיור של ליסבון לא עוצר
"ההגירה הישראלית לפורטוגל התגברה משמעותית אחרי 7 באוקטובר"

"אף אחד לא משלם מחיר מלא, זו פיקציה", כתב בהמשך הציוץ. "יש פה תרבות שבה לכל מקום, לפני שהולכים, צריך למצוא הנחה. אני נשאר ער עד 12 בלילה כדי לקנות 1+1 לקולנוע, אנשים מחכים לנסיעה לאילת כדי לקנות מוצרי חשמל. זו תרבות שבה מוסכם שכולנו צריכים לבזבז זמן כדי למצוא קומבינה מוסכמת, במקום שדברים יהיו פשוט במחיר שהם צריכים להיות בו".

במילים אחרות, מחיר מלא בישראל הפך לכזה שמיוחס בעיקר לפראיירים. קחו למשל את הפסטיגל, שיחל בחודש דצמבר. המחיר המלא באתר עומד על 159 שקל, אך נראה שגם המארגנים לא נאיבים מספיק לחשוב שמישהו באמת ישלם את זה. קצת מתחת לכפתור "הזמנת כרטיסים" כבר מופיעה רשימת ההטבות, בהן המועדונים אמריקן אקספרס, מקס, הפועלים וונדר ופליי קארד. בקרוב צפויים להצטרף לרשימה גם חבר, פיס פלוס ואשמורת, ויתחיל המרדף אחרי ההנחה הכי גדולה. זה גם מה שקורה באתרים של הלונה פארק, הספארי, מוזיאונים שונים ומגוון אטרקציות.

מנתוני חברת המחקר שופ אנליטיקס, המנטרת את רכישות הישראלים באונליין, עולה כי בשנה האחרונה לא פחות מ-50% מהישראלים רכשו הטבות ושוברים באחד מ-35 מועדוני הצרכנות וכרטיסי האשראי. או בקיצור, אם אתם לא חלק מהמסיבה הזאת, כנראה שהיא פשוט על חשבונכם.

המודל: שיתוף־עולה עם גורמים עסקיים, ועמלות

המרדף אחרי ההנחות הפך לשגרה יומיומית עבור לא מעט מהישראלים. כמעט כל אחד יכול להשיג כרטיסים או הטבות באמצעות אפליקציות, קבוצות וואטסאפ ייעודיות או ברשתות חברתיות. אפליקציית FID למשל מרכזת את כל ההטבות וההנחות שקיימות. בתוך כל זה, בשנים האחרונות מועדוני הצרכנות תופסים תאוצה. "יוקר המחיה החריג הופך את המועדונים לפתרון נוח וזמין המקל את הוצאות משק הבית", מסביר נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס.

נתי יעקובי, מנכ''ל שופ אנליטיקס / צילום: יח''צ

אם בעבר ניתן היה למצוא במועדוני צרכנות בעיקר כרטיסים לפסטיגל ולספארי, היום המגוון רחב הרבה יותר וחולש על כל תחומי החיים - מהנחות בתחנות דלק, דרך הטבות ברשתות מזון ועד קורסים בשוק ההון. "השוק מאוד גדל בשנים האחרונות, ולצד מועדוני הצרכנות יש גן חברות כרטיסי אשראי ובנקים שמשיקים תוכניות נאמנות", מסבירה גנית הראל, מנכ"לית מועדון הצרכנות הוט. "כל המועדונים רוצים להילחם על הארנק של הצרכן. כל אדם היום מחזיק לפחות שני כרטיסי אשראי בארנק, וכל אחד מאותם גופים רוצה לייצר כמה שיותר ערך ללקוח".

אך למרות שההנחות נמצאות בכל המועדונים, יש מי שמחזיקים בהנחות המשמעותיות ביותר. כך למשל, ארגונים כמו חבר (לאנשי קבע) ואשמורת (הסתדרות המורים) מקבלים סבסוד משמעותי ממשרדי המדינה הרלוונטיים - הביטחון והחינוך - שמאפשרים להם להציע הצעות זולות משמעותית מאחרים. "זו אחת מהתשתיות של אותם מועדונים, וזה חלק מהמשחק", אומר גורם בשוק. "ההבדלים במחירים נובעים מעומק הכיס שהארגון מוכן לשים כדי לסבסד את ההטבה. לפסטיגל למשל יש שלושה מחירים: הפומבי לכל ישראל, הנחה בארגונים הבינוניים והפחות חזקים, והנחה גדולה יותר דרך מפלצות כמו חבר והסתדרות המורים. חבר היה ידוע בסבסוד העמוק שלו, ולכן הציע את המחיר הנמוך ביותר בדרך כלל".

גנית הראל, מנכ''לית מועדון הצרכנות הוט הנכנסת / צילום: אסנת רום

כדי להבין מעט יותר למה המחירים משתנים בין המועדונים צריך לצלול למודל הכלכלי שלהם. "המהות של מועדוני הצרכנות היא לבקש מהחברות הגדולות הנחות בתמורה לפרסום", מסביר מוטי אלבז, מנכ"ל פירמת הייעוץ האסטרטגי־שיווקי Success Code. "על אותן הנחות המועדון יכול להעניק הנחות נוספות, אבל אף אחד לא יחשוף כמה כרטיסים הוא מקבל מהחברה עצמה (כלומר, מהי כמות הכרטיסים שהחברה מקצה לו - ש"ס). זה משחק כלכלי שמתבסס גם על התקציבים".

איך זה עובד בפועל? "כשיש אירוע מבוקש כמו הפסטיגל, אנחנו פונים למפיקים ומביעים עניין ברכישת כרטיסים", מסביר אילן דרור, מנהל אגף קשרי לקוחות מפעל הפיס. "ישנו מחיר מחירון שהמפיק מפרסם, אבל כמעט אף אחד לא קונה במחיר הרגיל. אנחנו מקבלים הנחה מסוימת על מחיר המחירון, ועל ההנחה הזאת אנחנו מסבסדים הנחה נוספת לטובת המנויים שלנו. זו הסיבה להפרשים בין המועדונים השונים - כשמועדון אחד מסבסד ב־50 שקל ואחר ב־60. זה תלוי במדיניות המועדון".

אילן דרור, מנהל אגף קשרי לקוחות מפעל הפיס / צילום: שי וידר

צביקה פיליפס, סמנכ"ל השיווק במפעל הפיס, מציין את שיקולי הספקים דווקא מול המועדונים הגדולים. "ספק צריך לשמור על איזון כך שמחיר השוק לא יהיה הרבה יותר גבוה ממה שמשיגים דרך המועדונים. לכן לא פעם במופעים שפונים לקהל גדול המפיקים מעדיפים לא לתת מחיר למועדונים שיש להם מאות אלפי לקוחות, מפני שמחיר השוק יורד".

מוטי אלבז, מנכ''ל פירמת הייעוץ האסטרטגי־שיווקי Success Code / צילום: עידו סקעת

מזווית אחרת, הראל מהוט מסבירה איך נוצר הקשר עם החברות הגדולות. "שיתופי־הפעולה עם הגורמים העסקיים הרלוונטיים מתחילים לאחר ניתוחי דאטה וסקרים של החברים שלנו, שמאפשרים לנו להבין על מה הם היו רוצים שנשים דגש. זה מתחיל בכך שאנחנו דואגים שהשותף העסקי ייצר את הצעת הערך הרלוונטית עבורנו - הטבה, הנחה או מבצע. בתמורה אנחנו חוסכים לו בעלויות הפרסום".

וכשמסתכלים על החברות במועדון מנקודת המבט של הלקוח, אי אפשר שלא לשאול את השאלה - האם זה באמת משתלם? הרי גם דמי החבר משחקים כאן תפקיד. "יש כרטיסי אשראי שפטורים מעמלות לתקופה של חצי שנה או שנה, יש כרטיסים שמשלמים בגינם דמי חבר למועדון הצרכנות, ויש כאלה שבהם לא משלמים דמי חבר", מציינת הראל. "מדובר בהטבה שכשמתרגמים אותה לכסף, במכפלות של שנים, היא משמעותית, ולא תמיד מביאים אותה בחשבון". כך, הדבר עשוי לעיתים לייצר מציאות שבה השורה התחתונה לא מיטיבה עם הצרכן, בטח אם הוא מחזיק בכמה כרטיסים.

צביקה פיליפס, סמנכ''ל השיווק במפעל הפיס / צילום: איקי מימון

גם המועדונים לא חפים מאינטרסים

את המועדונים בישראל ​אפשר למפות לשלושה סוגים: כאלה הפתוחים לכולם תמורת דמי תשלום חודשיים כמו פיס פלוס (אתר ההטבות של מפעל הפיס); מועדונים על בסיס השתייכות מקצועית כמו חבר ואשמורת; ומועדוני כרטיסי אשראי ובנקים כמו שופרסל, קרפור, רמי לוי, פוקס והמצטרפים הטריים קבוצת גולף-סטימצקי-סונול שהשיקו כרטיס אשראי בתחילת החודש ודלתא שהשיקו מועדון הלקוחות השבוע.

הראל מסבירה כי בגדול מועדון צרכנות אינו גוף מסחרי, ותפקידו להגדיל את הרווחה של החברים ולהפחית את יוקר המחיה. "קנייה באמצעות מועדון כזה אמורה לחסוך הרבה כסף".

עם זאת, יש לציין שמועדוני הצרכנות לא חפים מאינטרסים. חלקם אמנם נותנים הצעות ערך גבוהות, אבל שיתוף־פעולה שמבצע מועדון צרכנות עם חברות לעיתים גורר אחריו דמי ניהול גבוהים, שיכולים להגיע למיליוני שקלים. זו, לפי גורמים בשוק, אחת הסיבות להפסקת שיתוף־הפעולה בין חבר לשופרסל, שסירבה להמשיך לשלם סכומים בני שבע ספרות לאחד המועדונים החזקים בארץ. או בקיצור - גם אם הכוונה טובה, בסוף זה ביזנס.

כך או כך, מניתוח של שופ אנליטיקס, שבדק רכישת הטבות ושוברי קנייה במועדוני צרכנות וכרטיסי אשראי ברבעון השני של השנה, עולה כי מועדון פיס פלוס של מפעל הפיס, שפתוח לכל הציבור מעל גיל 18, הוא הגדול והמוביל בשוק. הוא ריכז כ־34% מהזמנות השוברים וההטבות שהיו ברבעון. "העובדה שפיס פלוס פתוח לכל עם ישראל תמורת דמי מנוי חודשיים, בשילוב הגרלות מבית מפעל הפיס, הופכת אותו למועדון הגדול והמוביל בישראל", אומר יעקובי.

אחרי פיס פלוס, מועדון ביחד בשבילך של ההסתדרות הוא השני בגודלו, והוא מרכז כ־12% מהזמנות השוברים במועדונים. מיד אחריו מועדון בהצדעה של משרתי המילואים, המרכז כ-8% מההזמנות ברבעון השני, והוא צבר תאוצה ניכרת עם תחילתה של המלחמה - דבר שגרם לו לבסס את מקומו כמועדון הצרכנות השלישי בגודלו בישראל. מועדון חבר של אנשי הקבע נמצא במקום הרביעי והוא מרכז כ-6% מהזמנות השוברים.

"קהל רוכשי ההטבות הוא קהל נלהב", מסביר יעקובי. "מועדוני הצרכנות מתאפיינים בתדירות רכישה גבוהה: 63% מהחברים רכשו הטבות יותר משלוש פעמים במהלך הרבעון השני. מועדון פיס פלוס מתאפיין בתדירות רכישה גבוהה יחסית (6.3 רכישות ללקוח ברבעון), לעומת מועדון אשמורת (3.9 רכישות ללקוח)".

סוג נוסף של הטבות ניתן למצוא גם באפליקציות של כרטיסי האשראי, שמעניקות נקודות, או "פינוקים", שכמותן תלויה בסכום ההוצאות החודשי. בין אותם פינוקים ניתן למצוא הנחות על אטרקציות, מוזיאונים, טיסות, בתי מלון ועוד. עם זאת, מדובר במנגנון שמזין את עצמו - אותן הטבות שמוענקות על ידי חברת האשראי, גורמות ללקוח להוציא כספים נוספים בכרטיס. הלקוח בסופו של דבר מרוויח הנחות על מגוון תחומים, אבל גם חברת האשראי מרוויחה סכומים נוספים שמשולמים באמצעות הכרטיס.

 

"התחושה שאני שייך לקבוצה מובחרת"

המגמה הבולטת כיום בשוק מועדוני הצרכנות, כמו בכל השווקים למעשה, היא יצירת חוויות לקוח מותאמות אישית המבוססות על AI ו־Machine Learning. כלים אלה מאפשרים לחברות לזהות דפוסי קנייה ולהתאים הצעות שיווקיות באופן מדויק יותר. כך, לקוחות זוכים להנחות שמתאימות לתחומי העניין שלהם, וגם נוטים לצרוך יותר מוצרים. מותגים כמו שופרסל וסופר־פארם למשל משתמשים בטכנולוגיות פרסונליזציה כדי לשלוח ללקוחותיהם קופונים מבוססי נתוני צריכה קודמים.

"ישנן ענקיות קמעונאות בעולם כמו וולמארט וקוסטקו שאף הלכו רחוק יותר והטמיעו מערכות מתקדמות של Generative Ai", אומר אלבז. "כלומר, מערכת בינה מלאכותית יוצרת הבונה מבצעים חדשים שמעולם לא היו עד לפני רגע, והכול מבוצע בשברירי שניות בהתאם לנקודת הזמ ן שבה נמצא הלקוח. אז ניתן להגיע לרמה הגבוהה ביותר של מועדוני לקוחות ו־100 מיליון אנשים מקבלים 100 מיליון מבצעים שונים".

מלבד הבינה המלאכותית, מועדוני הלקוחות משתמשים במגוון טריקים שיווקיים כדי לעודד אותנו לצרוך יותר. אחת השיטות המרכזיות היא ניצול תחושת ההחמצה, FOMO. "מועדוני לקוחות מציעים מבצעים לזמן מוגבל, מה שמפעיל לחץ על הצרכן לרכוש מהר", מסביר אלבז. הוא אף מציין כי הצעות של "הנחות בלעדיות" לחברי מועדון משדרות ייחודיות ומייצרות הרגשת VIP שמביאה לצריכה מוגברת. חברות גם משתמשות במודלים של צבירת נקודות המבוססים על עקרונות פסיכולוגיים שמגבירים את הרצון להגיע ליעדים שונים.

לצד זאת, אלבז מציין כי ההנחות האלה בסופו של דבר עשויות לעלות ביוקר. "הדבר גורם לכך שחברי מועדון מוציאים יותר כסף על קניות לאורך השנה ממה שתכננו מראש. מחקרים רבים מראים כי חברות המציעות מבצעים והטבות מיוחדות למנויים במועדון לקוחות רואות עלייה של 30% עד 40% בממוצע בקניות, הרבה יותר מגובה ההנחה הממוצעת שנתנו. לכן בשורה התחתונה הרווח הנקי של הרשת עולה".

ד"ר דנה טבת, מומחית בהתנהגות צרכנים מבית ספר אריסון למינהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, מנסה להסביר מה יש במועדוני הצרכנות שכל כך מושך את האנשים. לצורך כך היא משתמשת במה שקורה בארה"ב. "שם בבית ממוצע יש בארנק כ-16.6 כרטיסי מועדון, ורק ב-45% מהם נעשה שימוש, כך שנשאלת השאלה למה הם צריכים כל כך הרבה כרטיסים. חלק מהתשובה מתבסס על התועלת שאנחנו מקבלים, וחלק על כך שאין בידול בין המועדונים כמעט. אף אחד מהם לא מצליח לגייס נאמנות צרכנית, אבל בסוף זה עובד על הצרכים הפונקציונליים, ההדוניים והפסיכולוגיים שלנו.

ד''ר דנה טבת, מומחית להתנהגות צרכנים / צילום: גבריאל בהרליה

"הפן הפונקציונלי הוא כמובן החיסכון בכסף, בזמן ובנוחות. אמנם בלונה פארק יעלו את המחירים, כי הם מבינים שלכולם יש הנחה, אבל האנשים שיש להם מועדון ומקבלים הנחה, מרגישים שמחה. זה חלק מהתחושה של 'דפקנו את המערכת'.

"זה גם מוביל לצרכים הפסיכולוגיים - אנחנו לא רוצים להרגיש פראיירים, וזה מאוד ישראלי. לכל זה צריך להוסיף מועדונים כמו הייטקזון או של חברות התעופה שנותנים לנו תחושה של סטטוס גבוה, מה שתורם להערכה העצמית שלי וההרגשה שאני שייך לקבוצה מובחרת".

את גם מדברת על פן של הנאה.
"נכון, ההנאה מאפיינת מועדוני לקוחות או מותגים - החברות בקליקה, האירועים, המתנות. למשל חברים במועדוני חברות התעופה לא עומדים בתור. כל המועדונים - מהבסיסיים עד המתוחכמים - יודעים לתת משהו מהתמהיל הזה ולנגן על שלושת הפקטורים האלה. הנחשקות היא משהו שמאוד מנגנים עליו, שלא כל אחד יכול, לא כל אחד מתקבל".

בשורה התחתונה, למרות כל ההיבטים הפסיכולוגיים - בשימוש מדויק כנראה נצליח לחסוך לא מעט כסף, עם המועדון הנכון במחיר הנכון. אבל בשביל זה צריך לא לרוץ לכל הטבה שאנחנו לא באמת צריכים, ולא לשלם עמלות לעשרות מועדונים סתם ככה. בכל זאת, אף אחד לא אוהב לצאת פראייר.

עוד כתבות

צעירים בעבודה / אילוסטרציה: Shutterstock, ImageFoto

הצצה לראש של הצרכנים הבאים שיניעו את הכלכלה הישראלית

בני הדור ה־Z בישראל בגילאי 16-28 מעדיפים לבקר בחנויות פיזיות, נעזרים בכלי בינה מלאכותית כדי לקבל החלטות קנייה, ומאמינים למשפיענים לא פחות מאשר לחברים ולבני משפחה - כך עולה מסקר מקיף שערכה חברת ויזה ● והכי חשוב: אל תגעו להם בסמארטפון

מיכה קאופמן, מנכ''ל פייבר / צילום: באדיבות Fiverr

הפיטורים בפייבר: AI זה חשוב, אבל חשוב גם לדעת איזה AI

מיום הופעתו של ChatGPT, היה ברור שפלטפורמות הפרילנסרים - כמו פייבר ומתחרתה Upwork - יצטרכו להשתנות ● בפוסט שכתב אמש מנכ"ל פייבר מיכה קאופמן, בו הכריז על פיטורי כרבע מהעובדים, הוא ציין את המילה "AI" לפחות 16 פעמים. אבל האם החברה אכן מנצחת ב-AI? ● וגם: מה חושבים על פייבר בבית ההשקעות אופנהיימר?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הנאסד"ק וה-S&P 500 ננעלו בשיאים חדשים; גוגל זינקה לשווי של מעל 3 טריליון דולר

הנאסד"ק עלה בכ-0.9% ● הסנטימנט החיובי בוול סטריט בא בעקבות דבריו של טראמפ על כך שהמו"מ מול סין מתקדם היטב ● טסלה קפצה בכ-3.5%, לאחר דיווח לפיו המנכ"ל אילון מאסק רכש מחדש מניות של החברה ● הזהב בשיא כל הזמנים ● החל מרביעי: 36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם. רוב תשומת־הלב אל הפד, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה בקדנציה של טראמפ

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל Fiverr / צילום: שלומי יוסף

פייבר הישראלית הודיעה שתפטר 250 עובדים

מייסד ומנכ"ל חברת פייבר, מיכה קאופמן, הצהיר היום כי החברה צפויה לפטר 250 עובדים, במטרה להתאים את מבנה החברה לעידן ה-AI ● קאופמן ציין כי המהלך הוא חלק מתוכנית טרנספורמציה שמטרתה להפוך את החברה לממוקדת-AI, רזה ומהירה יותר, עם פחות שכבות ניהול

השרה מאי גולן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

החשדות, המעצר של המקורב והחשש מתיאום גרסאות: פרשת מאי גולן מסתבכת

השרה מאי גולן זומנה לחקירה לאחר שחוקרי להב 433 פשטו על המשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה שבראשותה, וכן עצרו עו"ד המקורב לה ● לפי החשד, עובדיה עשו שימוש בעמותות ככלי להוצאת כספים בניגוד לחוק ● מומחים מעריכים: יגויסו עדי מדינה

ועדת החוץ והביטחון / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

בג"ץ: הגדלות הרמטכ"ל לא חוקיות, הסדירו אותן תוך 3 חודשים או שיבוטלו

בג"ץ נותן ארכה עד סוף שנת 2025 להסדיר את הנושא, אחרת כל ההגדלות יבוטלו ● יש לכך חשיבות גדולה בשווי עשרות מיליארדי שקלים לכל פורשי צה"ל בפנסיה תקציבית ● העותרות, עמותת "צדק פיננסי" ו"רווח נקי": "מסע של למעלה משש שנים הגיע לסיומו עם אמירה מרכזית של בית משפט שכולם כפופים לחוק וצה"ל לא יכול לעשות דין לעצמו"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

מארה"ב ועד יפן: היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם. ומתי בישראל?

היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם, מארה"ב ועד יפן ● את מירב תשומת־הלב ימשוך הנגיד האמריקאי, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה לאחר תשעה חודשים ● ומה לגבי ישראל? בתחזית הפסימית, הריבית כלל לא תרד עד סוף השנה

איך ישפיעו דברי נתניהו על הכלכלה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

"נחזור לתקופת האבן": הבכירים מנתחים את נאומו החריג של נתניהו, ומי פחות נבהל?

כלכלנים בכירים, גם כאלו שצברו שעות עבודה רבות מול נתניהו, תהו מה פשר אמירותיו החריגות, שאף הביאו לירידות בבורסה ● "משק אוטרקי יהיה אסון לכלכלת ישראל וישפיע על איכות החיים של כל אזרח", הזהיר נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר ● אמיר איל, הבעלים של קבוצת ההשקעות אינפיניטי-אילים: "'אוטרקי' נשמע מבודד, אבל אני רואה בזה עוצמה ויכולת עמידה"

אוגוסט היה חודש טוב לחוסכים / אילוסטרציה: Unsplash, andre taissin

מה הכסף שלכם עשה באוגוסט? חברת הביטוח שעקפה את כולם ובית ההשקעות שנשאר בתחתית

חודש אוגוסט הסתיים עם תשואה ממוצעת של 1.1% במסלולים הכלליים ● חברת הביטוח מנורה בלטה בביצועים טובים, ואילו ילין לפידות ומור התמקמו בתחתית עם ביצועים חלשים ● המסלולים מחקי מדדי ה-S&P 500 הציגו תשואה שלילית למרות הזינוק במדד

אילן רום, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: ברוך גרינברג

מנכ"ל האוצר: "תקציב הביטחון מתנהל בלי תקרה וחורג מכללי המינהל התקין"

מנכ”ל משרד האוצר אילן רום מתח ביקורת חריפה על ניהול תקציב הביטחון וטען כי התקציב הכפיל את עצמו מאז פרוץ המלחמה מבלי שננקטו צעדי התייעלות ● רום התריע כי ניהול ימי המילואים מתבצע "ללא בקרה וללא אחריות" ומשליך על המשק כולו ● במקביל, תקציב 2025 צפוי להתרחב ב־31 מיליארד שקל ולהעמיק את הגירעון ל־5.2% ● עלות המבצע הנוכחי לכיבוש העיר עזה עדיין לא נכללה – ועלולה להביא לפריצת מסגרת נוספת

סמנכ''ל האוצר, יוראי מצלאוי / צילום: עודד קרני

כפי שנחשף בגלובס: האוצר משיק תוכנית תמריצים למוסדיים שישקיעו בתשתיות

לפי התוכנית שנחשפה, התזכיר אמור להעלות את תקרת הפטור מ-20% ל-49% עבור קופת גמל בודדת, ומ-50% ל-75% עבור השקעה משותפת של מספר קופות ● הודעת האוצר מהיום אישרה את הכיוון הכללי, אם כי לא פירטה את האחוזים הספציפיים החדשים

העזתים שברחו מעזה בעזרת ChatGPT

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ישראלים לא יוכלו להתקבל לאקדמיה הצבאית היוקרתית של בריטניה החל משנה הבאה, הצרות של איראן צפויות להחמיר, ארה"ב נאלצת לכבות שריפות במזרח התיכון, וסיפורו של עזתי שברח מעזה בעזרת אופנוע ים ו-ChatGPT ● כותרות העיתונים בעולם 

עשן עולה מעל עזה, הערב / צילום: ap, Leo Correa

גורם ביטחוני: התקיפות מהאוויר בעיר עזה - עצימות ומשמעותיות

הרמטכ"ל אחרי השלמת ההכנות לכניסה לעזה: "אנחנו פועלים בנחישות להסרת איומים, ופועלים לשימור עליונות מבצעית בכלל הזירות ● אמיר קטאר: "נחושים לעשות כל מה שנדרש כדי להתמודד עם התוקפנות הישראלית" ● מזכיר המדינה האמריקאי מרקו רוביו למשפחות חטופים: "עובדים על עסקה כוללת למרות שאנחנו יודעים שחמאס תמיד ינסה להשאיר אצלו חטופים" ● 48 חטופים - 710 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

רוברט פ. קנדי, שר הבריאות של ממשל טראמפ / צילום: Reuters, Elizabeth Frantz

הדיווח שגרם לצניחת המניות והעקיצה של מנכ"ל פייזר: חברות החיסונים תחת מתקפה

פרסום על כך ששר הבריאות של טראמפ מתכוון להציג נתונים על נזקי החיסונים לקורונה הובילו לירידות של מניות פייזר, מודרנה וביונטק ● מה עומד מאחורי הדיווח, עד כמה החברות צפויות להיפגע ומדוע בשוק כבר יש מי שצופים את פרישת השר המתנגד לחיסונים

מרכז הפיתוח של אנבידיה במבוא כרמל, אחד האזורים שהגיעו לישורת האחרונה / צילום: אסף גלעד

ההחלטה מתקרבת ומסתבכת: ראש העיר שמאיים בעתירה נגד עסקת אנבידיה

עיריית נשר הודיעה כי תגיש עתירה אם יינתנו לענקית השבבים אנבידיה הטבות ופטור ממכרז "בניגוד לחוק" לטובת הקמת מרכז פיתוח חדש ● עם זאת, החוק מאפשר לעשות זאת במקרים חריגים ● גורמים בשוק: "אם יוצגו שיקולים לגיטימיים, אין סיכוי אמיתי לעתירה כזו"

ניר צוק, שמוליק האוזר ויובל אלוני באירוע ההשקה של בנק אש / צילום: גדי סיארה

בלי עמלות עו"ש: בנק חדש בישראל יוצא לדרך

בנק אש, שבין מייסדיו נמצא היזם הטכנלוגי ניר צוק, יפתח את שעריו לקהל בתחילת 2026 ויציע חשבון עו"ש ללא עמלות, ריבית זהה לכל המפקידים, ומחצית מההכנסות שלו יופקדו בחשבונות הלקוחות – שינוי שמאתגר את הבנקים המסורתיים בארץ ● עם זאת, הבנק לא יפעל בתחום המשכנתאות ולא מתכנן להציע מסחר בניירות ערך

כשמכוניות חדשות נמכרות בהנחות ענק, לא קונים מכוניות יד שנייה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בחסות הנחות של עשרות אלפי שקלים - רכב בן שנה עשוי לעלות יותר מרכב חדש

היבואנים תקועים עם מלאי גדול, ועשרות אלפי רכבי "אפס קילומטר" מוצעים בהנחות של עשרות אלפי שקלים ● לצד התחרות האגרסיבית שנוצרה בין הדגמים החדשים, ההשלכות מורגשות גם בשוק המשומשות ● הנפגעים העיקריים: רכבים שעלו לכביש בשלוש השנים האחרונות

מושגים לאזרחות מיודעת. ייצוג הולם / צילום: Shutterstock

המינוי של סמוטריץ' נבלם? זה המקור של הנימוק המפתיע

הכנסת חוקקה, הממשלה החליטה, והמדינה קיבלה על עצמה לתת ייצוג הולם לנשים בשירות הציבורי ● אבל במשך שנים זה לא קרה, בג"ץ ביקש לשים לזה סוף - וכעת המינוי לראש אגף התקציבים נתקע ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

פרויקט ורטיקל סיטי ברמת גן / הדמיה: DBLK - ברעלי לויצקי כסיף דה לה פונטן אדריכלים; 3dvision

מגדל המגורים הגבוה בישראל יוצא לדרך. מי יגור בקומה 72, וכמה דמי ניהול ישלמו?

400 מהדירות במגדל ברמת גן מיועדות להשכרה לטווח ארוך במסגרת "דירה להשכיר", עם דגש על קהל יעד של משפחות צעירות ● גובה שכר הדירה ודמי הניהול טרם נקבע, אך בפרויקט מבטיחים בשורה: "החלפנו את עובדי הניקיון ברובוטים וחסכנו כמעט 50% מהעלויות" ● גלובס עושה סדר

הנפקת אודיטי טק. מציעה אופציה בפרמיה של פי 2 על מחיר המניה / צילום: 2023 Nasdaq, Inc. / Vanja Savic

הנפקות של 4 מיליארד דולר: בשוק נוהרים לאג"ח עם ריבית של 0%

גיוס חוב באמצעות אג"ח להמרה בריבית 0% הפך לטרנד לוהט בוול סטריט עם גיוסים של מיליארדי דולרים, גם בקרב חברות ישראליות ● מה עורר מחדש את המכשיר שכמעט ונעלם?