ויטרינות זכוכית ואלמנטים מפלדה יצוקה, ובינם עמודי אבן / צילום: ערן תורג'מן
בבירת ישראל ירושלים מתקיימים בכפיפה אחת מבנים רבים שלא נס ליחם - פנינים ארכיטקטוניות שנבנו בתקופות שונות, תחת דתות ושלטונות מגוונים וככאלה הם מייצגים תפיסות מגוונות, כשהמקשר בין כולם הוא השימוש באבן הירושלמית המסורתית. בעשורים האחרונים נבנים ברחבי העיר פרויקטים יוצאי דופן - אחד מהם הוא ביתם של יזם ואיש עסקים, רעייתו ושני ילדיהם המתבגרים, שאותו תכננו האדריכלים דן והילה ישראלביץ, המתמחים בבתי יוקרה.
"המגרש שקיבלנו לידינו מעניין ובעל טופוגרפיה ייחודית, שממוקם בלב סביבת בניינים ובתים פרטיים וביניהם שזורים גלריות ובתי קפה", כך לדברי האדריכל דן ישראלביץ. "בשטחו ניצב מבנה עתיק לשימור, ששימש לאורך מאות שנים למגורים, ועל פי ההנחיות נדרשנו לשמור על מרחק מינימלי של לפחות עשרה מטרים בינו לבין הבית החדש".
"הטופוגרפיה המקורית, שנמוכה משמעותית ממפלס הרחוב, נותרה בעינה, כך שהבית עצמו נובע מהמפלס התחתון וגג המבנה נושק לגובה הרחוב - באופן הזה תכננו מעטפת שרובה ככולה מורכבת מרלסים של פלדה, שהותקנו בעבודה הנדסית דקדקנית, וויטרינות זכוכית אווריריות שנפתחות אל עבר פטיו המרוצף באבן טבעית, מעין גן אינטימי פנימי הנסתר מעיני העוברים והשבים ומהווה מוקד מושלם לאירוח. על מנת להתגבר על הפער בין הגבהים יצרנו מדרגות מתונות שמחלקות את המגרש למקטעים. הן מוקפות בטרסות גדולות רוויות בצמחייה אורבנית, שעובדת היטב עם ריבוי המפלסים והדרך משער הכניסה לבית הופכת להדרגתית, נעימה וחווייתית".

בפועל, החומות שבהיקף הבית משמשות כחזיתות: "המגרש שקוע לגמרי וקונספט התכנון רותם את הנתון הזה לטובתו. מכיוון שכך יכולנו לייצר מערכת קשרים פנטסטית בין האגפים והקומות לחוץ", אומר האדריכל. "ככלל, האדריכלות שיצרנו אינה אופיינית לירושלים: הלקוחות שיוועו לבית מודרני אך בד בבד נדרשנו לשמור על תקנות הבנייה בעיר שמכתיבות שימוש בחיפוי אבן ירושלמית בכ-75% מסך המבנה. תוואי השטח וקומפוזיציית המבנה אפשרו לנו ליישם את מרבית החיפוי בחזית דלת הכניסה ואת הפאות הנותרות יכולנו לייצר מוויטרינות זכוכית ואלמנטים מפלדה יצוקה, שבינם שזורים עמודי אבן המייצרים מקצב ומעצימים את ממד הגובה. באמרת המבנה יצרנו טוויסט מודרני: האבנים תחומות במסגרות פח שחורות, מדוקקות ומשוננות והן מאזנות את המסות ומקשרות בין סגנונות לכאורה מנוגדים: האולטרה מודרני לצד זה העתיק".
מהחוץ לפנים
השער הראשי וגרמי המדרגות מובילים את הבאים לחזית הכניסה, שם תוכננה דלת גדולה ומונומנטלית: "כיוון שהדלת היא צדדית בחרנו להבליט אותה ולהפוך אותה למוקד כוח אקסקלוסיבי ודינמי, על מנת שלא תיטמע ותלך לאיבוד, ויצרנו דלת פרספקטיבות בדוגמת קיפולי אוריגמי עשויים מנחושת", אומר ישראלביץ. "דרכה נכנסים ישירות לחלל הציבורי רחב הידיים, שם מצויים הסלון, המטבח ופינת האוכל, ומהם נגלה הגן הפנימי שמשמש הלכה למעשה כ'אאוטדור ליבינג' ותחום בין שלוש קירות זכוכית שמגוננים עליו מפני משטר הרוחות הערות באזור. בסביבת בריכת השחייה תוכננו אזורי ישיבה הכוללים ספות, כורסאות ומיטות שיזוף, ובסמוך ממוקם מטבח חוץ מקצועי ועצום בגודלו שמשתרע על פני לא פחות מ-40 מטרים רבועים".
בקומת הקרקע גם סוויטת השינה של אחד מילדי המשפחה, גרם מדרגות מפלדה שנאמן לגיאומטריית המבנה והמעלית המקשרת בין המפלסים. "הבית תוכנן בצורת ח' שאפשרה לנו לחלק את הקומה הזו לשני אגפים, כך מתקיימת הפרדה מוחלטת בין פונקציות האירוח לאזור הפרטי", מסביר האדריכל. "עיצוב הפנים הוא מודרני בתכלית, ועם זאת, בחרנו לעטוף את החללים בחומרים כדוגמת אבן טבעית, שיש ודקטון, שמקנים להם מראה חמים, עשיר ועתיר בשכבות ורבדים. לתחושה הזו תורמות גם יצירות אמנות משובחות שבני הזוג אצרו לאורך השנים ושולבו בחלקים שונים של הבית".
גרם המדרגות מוביל לקומת המגורים העליונה, שבה תוכננה סוויטת שינה נוספת לאחד הילדים (בדיוק מעל הסוויטה שבקומת הקרקע) וכן אגף ההורים. "הסוויטות בבית גדולות במיוחד, אלה של הילדים משתרעות על פני שטח של כ-90 מטרים רבועים כל אחת, ומאסטר ההורים מתפרס על פני שטח של כ-130 מטרים רבועים וכולל פרט לאזור שינה מרווח חדר ארונות מפנק וחדר רחצה שפונה לפטיו פנימי שופע צמחייה, כך שניתן לרחוץ בו באינטימיות מלאה ובאין מפריע".
המפלס התחתון הוקדש כולו ל-entertainment וכולל ג'קוזי בנוי שקוע ברצפת הקומה, אולם ביליארד, חדר כושר וחדר קולנוע ביתי. המבנה העתיק הסמוך שומר בקפידה והוסב ללאונג' בר, שמשרת באופן תדיר את בני המשפחה שמרבים לארח: "שטחו כ-60 מטרים רבועים, עובדה שאפשרה לנו לתכנן בו בר משקאות מהוקצע, אזורי ישיבה וסלון פנימי", מסכם האדריכל.