גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה איבדה דיסני בגלל הטכנולוגיה ואיך תמציא את עצמה מחדש

ההצלחה המטאורית של סרטי האנימציה הממוחשבת קברה את השיטה המסורתית של דיסני ● אלא שבסרט חדש גדולי האנימטורים מתעקשים: כל מה שצריך הם אמביציה טכנית וסיפור מצוין

''צעצוע של סיפור'', שנעשה באנימציה ממוחשבת. ''יצאתי מהאולם ואמרתי: זה הסוף של האנימציה הדו־ממדית'' / צילום: Shutterstock
''צעצוע של סיפור'', שנעשה באנימציה ממוחשבת. ''יצאתי מהאולם ואמרתי: זה הסוף של האנימציה הדו־ממדית'' / צילום: Shutterstock

בדצמבר 1934 עלה לאקרנים הסרט המונפש הראשון באורך מלא של וולט דיסני, "שלגיה ושבעת הגמדים". הסרט הציג חידושים טכנולוגיים, הצית את דמיונם של הצופים וסלל דרך חדשה בשדה סיפור הסיפורים. שלגיה נוסח דיסני הפכה לפנים הקנוניות של הנסיכה. הפצת הסרט הזניקה את מה שנהיה לאחד מהמפעלים שהגדירו - הן תרבותית והן מסחרית - את המאה האחרונה.

היוצר של "הסופרנוס" יושב על ספת הפסיכולוג ומספק זהב טהור
עם סצנת אונס, מימון שבוטל וקשיי הפצה, הסרט מושך האש על טראמפ בדרך לבוחרים

מי שמעידה שהיא פחות התחברה לסרט פורץ הדרך היא רייצ'ל זגלר, שמככבת כשלגיה ברימייק שעתיד לעלות במרץ. החידוש מבית דיסני, שכותרתו "שלגיה" (בלי שבעה גמדים), נקלע עוד בטרם צאתו לשורה מרשימה של סערות ציבוריות. רבות כבר דובר בסערות האלו: הסרט זוכה לביקורת משלל אגפים על ניסיונותיו וכישלונותיו לייצר גרסה מעודכנת ותקינה פוליטית של המקור, והפך לדוגמה מובהקת של מגרעות גל הרימייקים החמדני של דיסני בעשור אחרון. אולם אופיו הנוכחי של הדיון בשלגיה מחמיץ מרכיב מכריע בהתעייפות המותג של דיסני: זה האמנותי.

יש מי שסבור (לכו תבינו) שסוד קסמה של דיסני, זה שמביא את ההצלחה המסחרית, היה טמון מאז ומתמיד בהצטיינותו בשתי האמנויות שחרותות על דגלו: אנימציה וסיפור. נציגים נלהבים של העמדה הזאת הם יוצרי ומשתתפי הסרט התיעודי "עפרונות נגד פיקסלים" (ב-Apple TV+), רובם בוגרי אולפני האנימציה של דיסני.

בשורה לא מעודדת

הסרט מזהה את השפעתם הסוחפת של סרטי האולפנים בראש ובראשונה עם המדיום שקנה להם תהילה: האנימציה הדו־ממדית המסורתית. הוא שוטח את ההיסטוריה של האולפנים מהפריזמה של הטכניקה האמנותית, שמתחילה בקו של עיפרון שצויר ביד, ונחתמת ביצירות דוגמת דמבו ובת הים הקטנה. המרואיינים כולם אנימטורים וקולנוענים, בהם אגדת האנימציה גלן קין, שחתום על "היפה והחיה" ו"טרזן", ויוצר "פאמילי גאי" סת' מקפארלן. הם לא מסתירים את הנוסטלגיה שנקשרת באנימציה המסורתית, אך מתעקשים: העושר והברק של תור הזהב בדיסני רשום על שם בעלי מלאכה חלוציים כמו דיסני האיש וצוות אשפי־האנימציה שלו מימי הקמת האולפנים, "תשעת הזקנים של דיסני".

המורשת השאפתנית של מנהל האולפנים האלמותי תמיד קיימה מערכת יחסים מורכבת עם חדשנות טכנולוגית. ממש בעיצומו של מה שמכונה "הרנסנס של דיסני" בשנות התשעים, שהפגיש בין המסורת הסגנונית של האולפנים למבנה מחזות־הזמר של ברודוויי, עשו בדיסני את צעדי השילוב הראשונים של אנימציה ממוחשבת בסרטיהם.

הכלים החדשים שימשו לבניית סביבה תלת־ממדית בתוך הסרטים הדו־ממדיים, ואפשרו תנועת מצלמה וזויות שההנפשה המסורתית מתקשה איתן. אחד הניסויים הראשונים היה גרסה מונפשת של ספר הילדים "ארץ יצורי הפרא". הדינמיות הזו שיוותה לסרטים שהשתמשו בתבונה בכלים הללו - בהם "מלך האריות", "היפה והחיה" ו"אלדין" - רעננות יצירתית. אבל לאנימציה הממוחשבת התלוותה גם בשורה לא מעודדת לאנשי האנימציה המסורתית. טוני בנקרופט, הבמאי של "מולאן", מספר בדוקו איך הגיב להקרנה הראשונה של סצנה מתוך "צעצוע של סיפור", שכולה אנימציה ממוחשבת: "אני זוכר שיצאתי מהאולם עם אנימטורים אחרים, בזמן שחזרנו לעבודה על 'מלך האריות', ואמרתי: זה הסוף של האנימציה הדו־ממדית".

התחזית של בנקרופט התממשה במהרה. ההצלחה המטאורית של סרטי האנימציה הממוחשבת הגיעה עם דעיכה באיכות התוצרים הדו־ממדיים, והשילוב של השניים גזר כיליון על השיטה הדיסנית המסורתית. היסטוריון הקולנוע לאונרד מלטין מתאר בדוקו איך בהנהלת דיסני האשימו את המדיום הדו־ממדי עצמו בכישלון המסחרי של סרטי ראשית שנות האלפיים, במקום את התוכן הבינוני שלהם; ומחלקת הדו־ממד של דיסני נסגרה.

פתח לשבלוניות

עם הויתור על המדיום, סבורים יוצרי הדוקו, ויתרו בדיסני על דבר מה חיוני ואנושי שפיעם בסרטים שלהם. במדיום הדיגיטלי אין לדעתם כל פגם; להפך: סרטים כמו "צעצוע של סיפור", "רטטוי" או "שרק" הם קלאסיקות. אבל ההישענות על מודלים ממוחשבים במקום על שרבוטים עבודת יד פותחת פתח לשבלוניות ולעבודה בפס ייצור, שהולכים ומשתלטים על הוליווד.

יוצרי הדוקו אינם מיואשים. למעשה, מחוץ לאולפני דיסני, הדו־ממד ומורשתו לא מתו מעולם. לא בכדי זוכה פרס האוסקר המונפש של 2023 הוא "הילד והאנפה" של אולפני ג'יבלי היפניים. האנימטור אלכס הירש מזכיר בסרט את הפריחה של סדרות אנימציה דו־ממדית על המסך הקטן - בהן גם "גרוויטי פולס" שהוא יצר (ובת הדודה שלה "ריק ומורטי").

למעשה, בתקופה שבה האנימציה הדיגיטלית נעשית אחידה ולא מעניינת, הרצון לספר סיפור בצורה מקורית ומבריקה מחזיר גם את היוצרים בהוליווד של ימינו לבחון מחדש את כור מחצבתם. שוברי קופות מונפשים מהשנים האחרונות ("ספיידרמן: ממד העכביש", הסרט האחרון בסדרת "שרק") משלבים לתוך האנימציה הממוחשבת טכניקות ומרכיבים של אנימציה עבודת יד, ומגיעים כך לשיאים אמנותיים חדשים. אף שאולפני דיסני עצמם עסוקים כיום במיחזור, ובהתאמה של הצלחות עבר לזמננו במקום בהפקת יצירות על־זמניות, יוצרי הסרט סבורים שרוח תור הזהב של ההנפשה נשמרת בכל מקום שבו יוצרים מקפידים לשלב בין סיפור מצוין לבין אמביציה טכנית.

עוד כתבות

רוברט אנטוקול, דיוויד קוסטמן, גבי ויסמן / צילום: אוהד רומנו, נובה, נועם גלאי

למה נובה יורדת אחרי דוחות טובים, והישראלית הקטנה שצונחת בוול סטריט

דוח מצויין לנובה, אך תחזית פושרת מפילה את המניה ● התוצאות של פלייטיקה מאכזבות, אך החברה מאשררת את התחזית ● הכנסות טידס (אאוטבריין לשעבר) זינקו, אכזבה בשורה הרווח, המניה צוללת

תומר בר־זאב ממייסדי איירון סורס (מנכ''ל) וזיג, ועומר קפלן  ממייסדי איירון סורס וזיג / איור: גיל ג'יבלי

למה הסטארט-אפ החדש של מייסדי איירון סורס רכש מפעל למזון כלבים

סטארט־אפ חדש של מייסדי איירון סורס רוכש ומשווק מותגים קיימים בתחום מזון לחיות וקוסמטיקה ● פלטפורמת המסחר האלקטרוני משלבת AI ומדע נתונים כדי לחזות את הצלחתם של מוצרים ולהפיצם ● יותר מ־40 מיליון דולר גויסו - אך הנוכחות הדיגיטלית של המותגים בשוק הרווי עדיין ראשונית

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

בציפייה להסכמי אברהם: משלחת של רשות החברות תצא לקזחסטן

משלחת רשמית של רשות החברות הממשלתיות ונציגות מעשר חברות - בהן מקורות, קצא"א ונתג"ז - תצא לקזחסטן בשבוע הבא יחד עם השר דוד אמסלם ● על רקע הצטרפותה האפשרית של המדינה להסכמי אבהרם, בישראל מזהים הזדמנות לשיתוף פעולה בעיקר בתחום תשתיות המים, וכן בתחומי האנרגיה והסייבר

אלטמן עם טראמפ וראשי אורקל וסופטבנק בהכרזה על סטארגייט / צילום: ap, Julia Demaree Nikhinson

מרכז נתונים בשווי יותר מ־7 מיליארד דולר ייבנה עבור הפרויקט של אורקל ו־OpenAI

הקמפוס בעיירה סליין במישיגן, הוא האתר הרביעי שהוכרז במסגרת הסכם הענק שנחתם בין שתי ענקיות הטכנולוגיה ● את המרכז בונה חברת RELATED

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת תל אביב ננעלה בירידות; ICL צללה ב-15%, נובה ב-8%

מחזור ענק בעקבות עדכון המדדים: 13.4 מיליארד שקל ● ICL נפלה בעקבות דיווח כי זיכיון ים המלח ייפתח בשנים הקרובות למכרז ● תוצאות שיא לנובה, אך תחזית פושרת הפילה את המניה ● טבע זינקה אתמול ב-17% אחרי פרסום הדוחות והפכה לחברה השנייה בגודלה בבורסה ● היום יתבצע עדכון המדדים בבורסה

רני וינברג וד''ר גיא וינברג / צילום: יוסי צבקר

"היינו שמחים להוריד מחיר, אבל אין לנו אפשרות": המשפחה שמחזיקה במאות דירות בתל אביב בראיון

גיא ורני וינברג, מבעלי חברת הנדל"ן מ.ו. השקעות, מקדמים השבחה והתחדשות עירונית בנכסים שרכשה המשפחה במשך ארבעה דורות • הם כמעט לא מוכרים, ובאשר למחירים הם אומרים: "היינו שמחים להוריד מחיר, אבל אין לנו אפשרות. אנחנו מחויבים לשתי מפלצות: האחת חוק מכר והשנייה היא הרגולציה של בנק ישראל"

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי / צילום: דוברות בנק ישראל

המהלך שיפתח את שוק הפיקדונות לתחרות מגיע לכנסת. בבנקים צפויים להיאבק בו

האם בקרוב נראה עוד "בנקים קטנים" שמציעים פיקדונות? תזכיר חקיקה בנושא פורסם לראשונה, וכעת האירוע עובר לידי הכנסת ● המועמדים העיקריים לנגוס בנתח של הבנקים הם המוסדיים וחברות כרטיסי האשראי, אך ההיסטוריה מלמדת שהשלמת החקיקה לא תהיה פשוטה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

היועמ״שית: מינוי קולה - התערבות פוליטית פסולה בהליכים פליליים

אתמול בערב קבעה בהרב-מיארה כי החלטתו של שר המשפטים להטיל על השופט בדימוס אשר קולה, לחקור את פרשת הפצ״רית - אינה חוקית ● קראה למחוק את העתירה שהוגשה נגד עיסוקה בחקירת הפרשה לנוכח הודעתה כי לא תעסוק בכך

מל''ט מסוג הרמס / צילום: אלביט מערכות

המדינה שהצהירה שלא תרכוש נשק ישראלי גילתה שהיא לא יכולה בלי

ממשלת הפיליפינים הצהירה כי בשל סירובה של ישראל להכיר בגבולות המים הכלכליים שלה בים סין הדרומי, היא תפסיק לבצע הזמנות חדשות של ציוד ביטחוני מישראל • בארגנטינה מעוניינים לרכוש 72 מערכות ארטילריה, כחלק ממגמת המודרניזציה של הצבא ● ברוסיה הציגו מערכת הגנה אווירית רובוטית נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● וגם: בעקבות מחסור חריף, החלה באוקראינה לייצר פגזי 155 מ"מ ו־105 מ"מ, עם סיוע טכני מהתאגיד הצ'כי CSG ● השבוע בתעשיות הביטחונית

זוהרן ממדאני. מגלם דור חדש / צילום: Reuters, Jose Luis Magana

ממדאני הוא רק סימפטום? כך מתגבש הדור החדש באקדמיה האמריקאית נגד ישראל

ניצחונו של זוהרן ממדאני בבחירות לראשות עיריית ניו יורק מגלם דור חדש ביחסו העוין לישראל, ונוכח בשני צדי המפה הפוליטית בארה"ב ● מומחים מזהירים: אם בעבר האמריקאים חשו הזדהות איתנו, כעת פריחת הגישה הפוסט־קולוניאליסטית באוניברסיטאות מצמיחה איבה כלפינו

הנהלת Vast Data / צילום: Vast Data

ואסט דאטה הישראלית חתמה על חוזה ענק בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר

חוזה ענק לחברת ואסט דאטה הישראלית: תספק שרתי אחסון נתונים עבור שרתי AI של ענקית הבינה המלאכותית האמריקאית קורוויב ● המהלך עשוי לגלם עבור החברה גידול בקצב ההכנסות של עד 390 מיליון דולר בשנה

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

המערכת הפיננסית בארה"ב הרימה דגל אדום, והנגיד פאוול בפלונטר

מצוקת הנזילות בשוק מביאה למצב שבו הריביות על ההלוואות בפועל (מחיר הכסף) אינן יורדות בקצב התואם את הורדת הריבית של הפד ● הבנק המרכזי בארה"ב נזהר ממשברי נזילות כלקח ממשבר 2008, ולכן הפסיק לצמצם את המאזן, ומשאיר אצלו טריליוני דולרים בנכסים

משה ינאי / צילום: רחל ינאי (מתוך ויקיפדיה)

כיצד הגיע משה ינאי לפשיטת רגל ומדוע הדירות והמסוקים שעל שמו לא עזרו?

היזם הסדרתי, שמכר בעבר חברות לענקיות IBM ודל, מצוי במרכזו של מאבק משפטי בישראל ובארה"ב לאחר שנפתח נגדו הליך כינוס נכסים ● קרן האשראי שינטילה דורשת לממש נכסים ודירות בשווי עשרות מיליונים, וטוענת כי ינאי מכר מניות בניגוד להסכם איתה ● ינאי מאשים את הקרן בריביות מופרזות על ההלוואות ומבטיח: מכירת אינפינידט תכסה את כל החובות

עלמה זק ואסי כהן בקמפיין מאוחדת / צילום: צילום מסך

דאבל בינה מלאכותית, דאבל אסי כהן: השחקן האהוב מוביל את הפסקת הפרסומות

הפרסומת האהובה ביותר שייכת לקופ"ח מאוחדת, שכהן הוא הפרזנטור הקבוע שלה, ובמקום החמישי בזכירות נמצאת בזק שהחתימה אותו כעת כפרזנטור - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות

מפעלי ים המלח של איי.סי.אל (כיל) / צילום: Shutterstock

פשרה של מיליארדים: הזיכיון על ים המלח ייפתח למכרז, ICL תקבל פיצוי ענק מהמדינה

רבים מהמכשולים שמנעו את השינוי הדרמטי הוסרו, ונראה שבשנים הקרובות ייפתח מכרז חדש על זיכיון ים המלח ● המכרז יעגן את השמירה על איכות הסביבה ויגדיל משמעותית חלק הממשלה ● כל הפרטים על הפשרה ועל הוויתורים שעשו הצדדים

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

שיא של 15 שנים: מה הוביל למחזור המסחר החריג כל כך בבורסה?

היום בנעילת המסחר ביצעה הבורסה את עדכון המדדים הגדול בתולדותיה, כתוצאה מכך, רשמה מחזור עצום בנעילה ● מיהן החברות שיצאו או שנכנסו למדדים? ● ולמה אנרג'יאן זינקה למרות שנשרה ממדד ת"א 35? ● שאלות ותשובות

פיטורים / אילוסטרציה: Shutterstock

שיא של 20 שנה במספר המפוטרים באוקטובר האחרון בארה"ב

בחברת ההשמה Challenger מסבירים כי לאחר גל הגיוסים הגדול בתקופת הקורונה, חברות רבות "מתקנות מסלול" על רקע אימוץ מואץ של טכנולוגיות בינה מלאכותית, האטה בהוצאות הצרכנים והעסקים ועלויות תפעול גבוהות ● "מי שמפוטר כיום מתקשה יותר למצוא עבודה במהירות"

מורי ארקין / צילום: שלו אריאל

שוק הביומד מתעורר? מורי ארקין מגייס קרן של 40 מיליון דולר

בין המשקיעים בגיוס של קרן ארקין דיגיטל נמצאות הקרנות וינטג' פרטנרס וקבוצת הראל ● הסכום אומנם לא גדול מאוד, אך מדובר בחדשות משמעותיות לסקטור הביומד בישראל, בו גויסה מתחילת המלחמה רק קרן אחת

ההשפעה האדירה של ההסתדרות / איור: גיל ג'יבלי

מהפוליטיקה ועד הביטוח: ההשפעה האדירה של ההסתדרות

פרשת השחיתות "יד לוחצת יד" ממחישה את עוצמתה של ההסתדרות ואת עומק אחיזתה במשק ● מהמונופול על עובדי המדינה ועד השליטה במגזר הפרטי, משביתות ועד רפורמות - ארגון העובדים הזה שולח יד בכל ● חשד לשחיתות בהסתדרות, פרויקט מיוחד  

מפעלי ICL בים המלח / צילום: ap, Ariel Schalit

ICL תקבל פיצוי במיליארדים, אז למה המניה צונחת?

לאחר שפורסם מזכר ההבנות של הסכם הפשרה מול האוצר בזיכיון ים המלח, אחד הנכסים החשובים ביותר של ICL, מניית החברה צנחה לאורך יום המסחר בשיעורים דו-ספרתיים ● מה הבטיחה המדינה ל-ICL, ומה יקרה ב-2030? ● גלובס עושה סדר