גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העלאת מסים מתקרבת לענף הרכב: אלו הדגמים שצפויים להתייקר באלפי שקלים

מס הקנייה על רכב בישראל הוא מהגבוהים בעולם, אך בינואר 2025 הוא צפוי לטפס עוד מדרגה כדי למלא את קופת האוצר ● איך יושפעו כלי הרכב המונעים בבנזין, מה הדרמה שמצפה לשוק החשמליות, והאם עוד אפשר להפוך את הגזירות?

האוצר נערך להעמקת המיסוי בשוק הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
האוצר נערך להעמקת המיסוי בשוק הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל מנהלת מלחמה במספר זירות שונות כבר קרוב לשנה, וטרם ידוע מתי תסתיים. בשל עלויות המלחמה הרבות, המדינה מחפשת בדחיפות מקורות מימון נוספים. אחד הפתרונות, באופן לא מפתיע, מצוי בשוק הרכב, מקור המסים הוותיק של האוצר.

בכמה יתייקרו הרכבים החשמליים בינואר? המתווה החדש שעל הפרק
סכנת התייקרות של 7,000 שקל לעשרות אלפי רכבים שנתקעו בנמל בגלל המלחמה

בפרק המיסוי של התוכנית התקציבית לשנת 2025, שפורסם החודש, אף נכתב בבירור: "מס הקנייה על רכבים פרטיים הינו מקור משמעותי למדינת ישראל, כאשר בשנת 2023 נגבו באמצעות מס הקנייה 13.95 מיליארד שקל".

לאור זאת ולאור עומק הבור התקציבי, אין זה מפתיע שפרק המיסוי שהוצג החודש כולל שורה של צעדי מיסוי די מורכבים, שמשמעותם הסופית היא העלאה חדה במס הקנייה על רכב מינואר 2025 שיביאו להתייקרות רוחבית משמעותית. לטובת הצרכנים שמתלבטים האם להקדים את הקנייה או לחכות להתבהרות המצב, מצורף מורה נבוכים.

מדוע בחר האוצר להגדיל הכנסות באמצעות קיצוץ הטבת "המס הירוק"?

קיימים יש שני הסברים. ההסבר הרשמי של האוצר הוא, ש"המס הירוק" הנוכחי נקבע במקור (2010) כדי לקדם רכישת כלי רכב מופחתי זיהום תוך שמירה על מס קנייה אפקטיבי של 72%. אולם לטענת האוצר "כתוצאה מהרפורמה שיעור המס האפקטיבי ירד בצורה גבוהה בהרבה" ־ מה שהביא ב־2023 לאובדן הכנסות (תיאורטי) של כ־3 מיליארד שקל. האוצר טוען שהקיצוץ הרוחבי של 4000 שקל בהטבה, שאותו הוא מתכנן לתחילת 2025, "ישמר את התמריץ היחסי שמעודד קניית רכבים מופחתי זיהום אוויר".

ההסבר הלא רשמי הוא ה"נראות הציבורית" של המהלך. למרות שזו העלאה במס הקנייה על כלי רכב חדשים לכל עניין ודבר, אפשר לארוז אותה ולהציגה לציבור בתור "הקטנת הטבות מס". כלומר גרסה הרבה יותר "מרוככת" והרבה יותר קשה להבנה על ידי הציבור. בכך היא נמנעת מלדרוך על המוקש הפוליטי, שנלווה להעלאת מסים ישירה. את השיטה הזו גם קל יותר "לשווק" ל־OECD, שכבר נזף בישראל לא פעם על מס הקנייה המופרז על רכב, שנהוג כאן, והמליץ להמיר אותו במס נסועה.

בניגוד לעדכונים שונים במס הירוק, שבוצעו בעבר, הפעם מדובר בשינוי רוחבי, שלא מדלג על אף קטגוריה. כרגיל, הנפגעים העיקריים מהמהלך הם הדגמים הזולים והנקיים ביותר, שהטבת המס הירוק מהווה כיום חלק משמעותי בתמחור הכולל שלהם. כך למשל כלי רכב עירוניים קטנים מקבוצת זיהום 1 ו־2 נהנו עד כה ממלוא הטבת המס הירוק בגובה כ־18 אלף שקל (שמופחתים מהמחיר ליבואן, לא מהמחיר לצרכן). ההטבה שלהם תעמוד כעת על כ־14 אלף שקל בלבד.

זה לא הכל: במקביל לקיצוץ ההטבה מוחמרת גם הנוסחה שמשמשת לחישוב השיוך של כל דגם חדש לקבוצת זיהום מסוימת. כתוצאה מכך הרבה דגמים "יטפסו" לקבוצות זיהום גבוהות יותר ולכן הטבת המס עליהם תקטן עוד יותר. ולכל זה אפשר להוסיף גם מע"מ.

בענף מעריכים כי גם אם היצרנים והיבואנים יספגו חלק ניכר מההתייקרות עדיין מכוניות עירוניות קטנות עם מנועי בנזין יתייקרו בשיעור של עד כ־7,000 שקל ומכוניות הייבריד ופלאג־אין "עממיות" יתייקרו בשיעור שבין 3,000 ל־6,000 שקל בהתאם לקבוצת הזיהום. מלבדם דגמים מקבוצות הזיהום הגבוהות (14 ו־15), יקבלו "טיפול" מס מיוחד.

מה יקרה למכוניות המזהמות ביותר?

עד היום המכוניות המזהמות ביותר, ששייכות לקבוצה 14 ו־15, היו די "אדישות" לקיצוצים במס הירוק. זאת מכיוון שהן ממילא כמעט ולא מקבלות הטבה. אבל כעת הן חוטפות קנס. דגמים מקבוצה 14, שמקבלים היום הטבת מס ירוק סמלית של כ־2450 שקל (מתוך 18 אלף שקל מקסימליים) יאבדו גם אותה ובנוסף "יחטפו" תוספת מס של כ־1,530 שקל.
הדגמים מקבוצה 15, קבוצת הזיהום הבכירה, יחולקו כעת לשלוש קטגוריות בהתאם לרמת הזיהום וייענשו כעת ב"מס זיהום", שגובהו עד 7,500 שקל. חלק מהדגמים הללו הם רכבי יוקרה יקרים, שבעליהם די אדישים לשינויי מס "קלים". אבל יותר מ־75% מהמכירות של דגמים בקבוצות הזיהום 14 ו־15 בישראל הן של דגמי קרוס־אובר עם מנועי בנזין ודיזל, שפופולריים בקרב המעמד הבינוני וציי הרכב דוגמת יונדאי טוסון, קיה ספורטג', רכבי צ'רי למיניהם ועוד. אלה עשויים להתייקר בתחילת 2025 באלפי שקלים, אולי אפילו למעלה מעשרת אלפים, אלא אם כן יהיה מאמץ תמחור משולב של היצרנים והיבואנים לטובת שימור נתח שוק.

ומה יקרה למכוניות חשמליות?

אם את השפעת "רפורמת" המס הירוק של מכוניות הבנזין וההייבריד ניתן להגדיר בתור "נזק היקפי", את מה שצפוי לקרות למס הקנייה על חשמליות בינואר 2025 כבר אפשר להגדיר "סיכול ממוקד". על פי ההצעה שעל שולחן האוצר תבוטל הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי, שהייתה קיימת מתחילת העשור הקודם, ומס הקנייה עליהם יזנק מ־35% כיום ל־83% כמו על כל כלי הרכב.

בתור "פיצוי" מציע האוצר שהם ימשיכו לקבל את מלוא הזיכוי במס לפני הקיצוץ. כלומר עד כ־18 אלף שקל (במקום עד כ־14 אלף). אולם זה פיצוי זניח. ההתייקרות של החשמליות עשויה לנוע בין 7,000־8,000 שקל ויותר בדגמים חשמליים "משפחתיים" ועד עשרות אלפי שקלים בכלי רכב חשמליים יוקרתיים יותר.

עם זאת, סביר להניח שהיצרנים הסינים, ששולטים בפלח, יעשו מאמצים גדולים לבוא לקראת השוק הישראלי. במיוחד לאור העובדה שהטלת המכסים על רכב חשמלי סיני באיחוד האירופי פוגעת במכירותיהם ומשאירה אותם עם עודף ייצור.

מתי נרגיש את זה?

התשובה תלויה בעיקר בשאלה "איזה מלאי יספיקו היבואנים לייבא ולשחרר ממכס לפני עליית המס". כרגע מדובר על כ־60־70 אלף כלי רכב, חלקם הגדול חשמליים, שאמורים להגיע ארצה ולהשתחרר במס הנוכחי עד דצמבר. אולם מצב החירום, והתקנות הדרקוניות של רשות הנמלים שפורסמו בימים האחרונים, מגבילות את היקף פריקת הרכב בנמלים. יתר על כן רבים צופים להתרסקות נוספת של השקל ביחס למטבעות היבוא ועובדה זו לבדה יכולה לקזז מבחינת היבואנים את כל הכדאיות של הזמנת מלאי מסיבי בעיתוי הנוכחי. בכל מקרה המלאים צפויים למתן את ההתייקרות בתחילת 2025 וסביר להניח שאת מלוא השפעת המס הירוק נרגיש ברבעון השני או השלישי של 2025, כאשר המלאים הקיימים יסתיימו.

מה יקרה למשומשות?

"על הנייר" מחיר המכוניות המשומשות אמורים לעלות ביחד עם העלייה במחירי החדשות וזה אמור להקל על לקוחות "משדרגים" להסתגל למחירים הגבוהים. הבעיה העיקרית היא שמחירי המשומשות בפועל נגזרים מהיצע וביקוש, ואם תנאי המשק יורעו הביקוש יפחת בקרב השכבות הפחות חזקות, שהן הלקוחות המרכזיים של המשומשות.

מה הסיכוי לשינוי ברגע האחרון?

כרגע, קלוש. אמנם יש לחצים מאחורי הקלעים למתן את המהלך אבל האוצר זקוק לכסף בדחיפות וספק אם יש מישהו במערכת שיכול לבלום מהלך שאמור לגייס כ־650 מיליון שקל. במיוחד אם האלטרנטיבה היא מהלכי מס הרבה יותר כואבים ורגישים ציבורית.

עוד כתבות

מימין: אייסו קאנט, מייסד פולסייד וג'ייסון ורנר, מייסד פולסייד / איור: גיל ג'יבלי

חברת ה־AI ששווה מיליארדים מגיעה לישראל ופוזלת למערכת הביטחון

חד־הקרן האמריקאי פולסייד, שמפתח מנוע פיתוח תוכנה אוטונומי המתחרה בג'מיני, רוצה לגייס את המהנדסים מישראל ● הוא כבר חתם עם כמה מענקיות הביטחון בארה"ב, כולל משרד ההגנה

בית המשפט העליון / צילום: יוסי זמיר

שני פסקי דין סותרים והשאלה בדרך לעליון: מי יממן תביעות ייצוגיות?

שני פסקי דין הפוכים בנוגע לאפשרות מימון תביעה ייצוגית ע"י קרן פרטית ניתנו לאחרונה, והסוגיה תוכרע בעליון ● הראשון קבע כי קרן הפועלת למטרת רווח תנהל את ההליך לא תמיד לטובת התובע, ואילו לפי השני איסור מימון הוא מחסום לתביעות שמצריכות משאבים כלכליים

גדעון תדמור, יו''ר ומייסד נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

חגיגת המימושים בת"א: שתי מנהלות בנאוויטס מכרו מניות ב־29 מיליון שקל

אחרי זינוק של כ־870% בחמש השנים האחרונות, יועמ"שית שותפות הנפט וסמנכ"לית הכספים שלה מימשו חלק מהחזקותיהן ● שווי החזקותיו של המייסד והיו"ר גדעון תדמור זינק ל־1.3 מיליארד שקל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; מדד הבנקים ירד ב-0.5%, נקסט ויז'ן זינקה ב-17%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.3% ● נקסט ויז'ן דיווחה היום על העסקה הגדולה בתולדותיה, בגובה של 76.8 מיליון דולר ● איחוד האמירויות היא הלקוחה מאחורי עסקת הענק של  אלביט, כך לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין" ● וגם: שתי מניות השבבים הישראליות שזכו להמלצה מג'פריס

מייסדי נאבן, אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: נאבן

בעקבות עזיבה מפתיעה של סמנכ"לית הכספים: מניית נאבן נופלת בחדות

מניית נאבן, שהונפקה בנאסד"ק לפני כחודש וחצי, נסחרת כעת בכחצי משווי ההנפקה ● עם זאת, המנכ"ל מציין: "מעולם לא הייתי אופטימי יותר בנוגע להזדמנויות שיש לפנינו"

מצלמת NightHawk2 של נקסט ויז'ן על רחפן / צילום: נקסט ויז'ן

מניית נקסט ויז'ן זינקה לשיא: "עסקה שמבטיחה צמיחה חזקה גם ב־2026"

חברת הטכנולוגיה הביטחונית קיבלה הזמנה של כ־77 מיליון דולר - הגדולה בתולדותיה ● לידר: "עסקה פנומנלית שמהווה קפיצת מדרגה" ● מניית נקסט ויז'ן זינקה בכ־240% בשנה האחרונה

ניקאש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

מנכ"ל פאלו אלטו לגלובס: “אין חשש לפגיעה בתגמול עובדי סייברארק”

ניקש ארורה, שהגיע לביקור בישראל, התייחס לתקופת הביניים סביב אקזיט הענק שטרם הושלם, והבטיח בהירות לעובדים ● בדבריו ציין את החותם שהשאיר ניר צוק בחברה גם אחרי עזיבתו, וסימן את האתגרים הבאים של עולם הסייבר בעידן הבינה המלאכותית והמחשוב הקוונטי

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

משגרים ללא רקטות אמריקאיות: הצעד של ממשל טראמפ נגד אלביט

עפ"י דיווח של אתר דיפנס אקספרס, ארה"ב לא מאשרת למדינות אירופה להשתמש ברקטות וטילים אמריקאים במשגרים של אלביט ● הסיבה לצעד החריג היא חשש ל"דליפות טכנולוגיות", אך במשרד ההגנה הגרמני מציינים כי ניתן לטפל בחשש הזה בעזרת עדכוני תוכנה

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ לצד מנהיגי קטאר, טורקיה ומצרים / צילום: ap, Evan Vucci

מרוץ חימוש: ההתעצמות הצבאית מסביב לישראל

שורת מדינות ערביות מתעצמות צבאית - בחסות ממשל טראמפ ● בישראל נערכים לתקיפה נרחבת בדרום לבנון ● מאז שהחלה הפסקת האש בצפון: 380 מחבלים חוסלו, כ-1,200 פשיטות קרקעיות בוצעו בידי צה"ל ● בעקבות הפיגוע באוסטרליה: בצבא חידדו הנחיות לחיילים בחו"ל ● טראמפ על חיסול ראאד סעד: אנחנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש ● דיווחים שוטפים

מה יחזיר את הקונים לשוק הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

בעולם כבר למדו: הפחתות ריבית לא מייצרות ביקוש לדירות - וזו הסיבה

בזמן שאצלנו בנק ישראל רק החל להוריד את הריבית, מאירופה ועד צפון אמריקה הבנקים המרכזיים נמצאים בעיצומה של סדרת הפחתות ● עם זאת, הנתונים מראים כי השפעת המדיניות המוניטרית על מחירי הדיור חלשה יחסית ● למרות ההבדלים בין הכלכלות והאתגרים של ישראל, נשאלת השאלה: האם גם כאן נראה מגמה דומה?

הדמיית פארק ''טבעון טק'' / הדמיה: Oilin

הסכום נחשף: כמה תשלם אנבידיה על הקרקע של הקמפוס היוקרתי שלה?

אנבידיה תשלם בשלב הראשון סכום של 90 מיליון שקל על הקרקע עליה יוקם מרכז הפיתוח ● הקמפוס אמור להשתרע על 160 אלף מ"ר, במרכז תעסוקה חדש בקריית טבעון בשם "טבעון טק" שנמצא כעת בשלבי תכנון ● עלותו צפויה להגיע למאות מיליוני שקלים לפחות

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ נגד BBC: תובע 10 מיליארד דולר על "השחרת שמו"

נשיא ארה"ב טוען כי ב-BBC ערכו קטעים מנאום שנשא ב-6 בינואר 2021, מה שיצר מצג שווא כאילו הוא קרא לתומכיו לפרוץ לבניין הקפיטול ● טראמפ מנהל תביעות גם נגד "ניו יורק טיימס", "וול סטריט ג'ורנל" ועיתון באיווה - שלושתם הכחישו את הטענות

עופר ינאי, בעלי נופר אנרג'י / צילום: נועם גלאי

התיאבון של עופר ינאי: רוכש את השליטה באלומיי לפי מיליארד שקל שווי

חברת האנרגיה המתחדשת נופר שמוביל ינאי, רוכשת 46% ממניות אלומיי, המחזיקה בתחנת הכח דוראד, תמורת 460 מיליון שקל ● בין המוכרים - יו"ר הפועלים לשעבר שלמה נחמה

שיעורי האינפלציה / צילום: Shutterstock

קצב האינפלציה בנובמבר - 2.4%; מחירי הדירות ירדו חודש שמיני ברצף

האינפלציה ירדה בחודש נובמבר ב-0.5%, בהתאם לצפי ● הסעיפים הבולטים בהם נרשמו ירידות: סעיף הטיסות, סעיף ירקות ופירות טריים וסעיף תרבות ובידור ● מנגד, סעיף המזון רשם עלייה של 0.4% ● יניב פגוט, סמנכ"ל המסחר של הבורסה: "סביבה נוחה לבנק המרכזי להפחית את הריבית במשק כבר ב-5 בינואר"

יהודה מורגנשטרן / צילום: כדיה לוי

התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי מורגנשטרן לממלא מקום מנהל רמ”י

התנועה לאיכות השלטון מבקשת לבלום את כוונת שר הבינוי והשיכון למנות את מנכ"ל משרדו, יהודה מורגנשטרן, למ"מ מנהל רמ"י ● בתנועה טוענים כי המינוי, הנעשה בשעה שוועדת האיתור למנהל קבוע רק החלה את עבודתה, עלול להקנות למורגנשטרן יתרון בלתי הוגן על פני מועמדים אחרים, לפגוע בעצמאות ועדת האיתור ובשוויון ההזדמנויות ואף לעורר חשש לניגוד עניינים ולמינוי פוליטי

מנהיגים מאירופה וארה''ב ממתינים לדיונים בלשכת הקנצלר בברלין / צילום: ap, Markus Schreiber

הפסקת האש מתקרבת? הפסגה בברלין שמשרטטת איך תיראה אוקראינה

גרמניה כינסה שורת מנהיגים אירופיים יחד עם זלנסקי והמתווכים האמריקאים במטרה להציג חזית מאוחדת ולהשיב להצעת הבית הלבן ● לראשונה, שורטט מתווה ל"יום שאחרי" באוקראינה: שיקום במימון רוסי, כוח אירופי במדינה וערבויות אמריקאיות ● הכדור שוב במגרש הרוסי

ראש ממשלת צרפת סבסטיאן לקורנו / צילום: ap, Thomas Samson, Pool

באיחוד כבר חגגו הסכם סחר עם אמריקה הלטינית, ואז צרפת נזכרה בחקלאים שלה

הסכם סחר חופשי רחב־היקף עם מדינות מרקוסור היה אמור להיחתם בימים הקרובים, עם הבטחות להגדיל את היצוא האירופי בעשרות אחוזים ● אלא שהתנגדות צרפתית ברגע האחרון, בטענה לפגיעה בחקלאות, מעכבת את המהלך ומציפה מתחים פנימיים באיחוד האירופי

שידורי ספורט / אילוסטרציה: Shutterstock, daphnusia

המחיר של חבילת הספורט יעלה שוב? הדרישה החדשה של צ'רלטון

צ'רלטון הודיעה לספקיות הטלוויזיה כי חבילת הצפייה במובייל תבוטל בינואר הקרוב, והציבה דרישה חדשה: התייקרות כוללת לכלל הלקוחות או ביטול גורף של האפשרות לצפות דרך הסלולר ● הוט כבר הודיעה ללקוחותיה על עליית מחירים, בעוד יתר הספקיות עדיין בוחנות את צעדיהם מול ספורט1

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

השנה בה נשברו כל המיתוסים בשוק הרכב / צילום: AI

הסיניות השתלטו, החשמליות נזנחו: הנתונים שמאחורי השנה הדרמטית בשוק הרכב

בשנה החולפת השתנו חוקי המשחק בגזרת הרכב הישראלי: מלאים עצומים הכבידו על השוק ועיוותו את תמונת המכירות, המכוניות החשמליות נזנחו לטובת פלאג-אין, הסינים כבשו את השוק, ומותגים ותיקים נדחקו לקרן זווית ● האם 2026 צפויה להיות סוערת יותר?