גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פחות מסי נמל וסבסוד ביטוח: איך מתמרצים חברות זרות לטוס לישראל

פחות מ-20 חברות תעופה פועלות כיום בישראל, כולל המקומיות ● מומחים בענף מציעים שלל דרכים לתמרץ חברות זרות לשוב

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי
נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

גל ביטולי הטיסות הנוכחי, על רקע המתקפה האיראנית והתגובה הישראלית הצפויה, הוא לא הראשון מאז פרצה המלחמה, ובסבירות גבוהה גם לא האחרון. בכל פעם חברות תעופה זרות רבות עוצרות כליל את טיסותיהן לנתב"ג באופן מיידי ולתקופה מסוימת, מה שיוצר חוסר ודאות וכאוס.

לדוגמה, גל הביטולים האחרון, שהחל עם "מתקפת הביפרים" בלבנון, הביא כמעט לסגירת השמיים, כך שהיום יש פחות מ-20 חברות תעופה (בהן שלוש ישראליות) שממשיכות לפעול בישראל. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד למעלה מ-80 חברות תעופה פעלו בארץ. 

לאחר הדיון באיחוד האירופי: שתי חברות משמעותיות ממשיכות בהקפאת הטיסות לישראל
בצל המצור בשמיים: היעד המפתיע שדרכו טסים בחזרה לארץ
המחירים בשמיים, התחרות בשפל: למה אל על לא מוכרזת כמונופול?

גל הביטולים האחרון השפיע בין היתר גם על התנועה לישראל וממנה בראש השנה, אחת התקופות העמוסות ביותר בחופשות ובביקורי משפחות בחו"ל. החברות הזרות המשיכו להתנדנד, החברות הישראליות אל על וישראייר צמצמו את פעילותן, בהיותן חברות שומרות חגים ושבתות, ובכך האפשרויות לטוס ולחזור מישראל הפכה כמעט בלתי אפשרית.

האם יש דרך לגרום לחברות התעופה הזרות לשוב לישראל חרף המצב? מומחים בענף סבורים שכן, אבל כדי שזה יקרה נדרשת חשיבה יצירתית והתערבות אקטיבית של המדינה. חברות התעופה הישראליות, בטח כששתיים מהן לא פועלות בשבתות ובחגים, אינן מספיקות כדי לתת מענה.

מקרה אחד לשם המחשה: בתוך ים הביטולים בחג ובשבת, חברת התעופה ארקיע הצליחה באופן חריג לחכור מטוס אמריקאי ב"חכירה רטובה", שמשמעותה השכרה של המטוס, כולל הטייסים וצוותי האוויר, לטובת הפעלת טיסות חילוץ לארץ. במילים פשוטות, ארקיע היא רק המוח והמתווך מאחורי המטוס, שמופעל על-ידי חברה זרה וצוות זר לחלוטין. זאת, בשונה מ"חכירה יבשה", אז מדובר במטוס בלבד.

סבסוד ביטוח והנחה במסי נמל

"חכירה רטובה" היא שיטה אחת אבל לא השיטה היחידה. מומחים בענף מסבירים כי לעתים מדובר בעלויות כבדות לחברות, כך שההפעלה אינה תמיד משתלמת. כדי שהכלי הזה יהיה אפקטיבי ויעמוד לרשות החברות, מומחים טוענים כי נדרשת התערבות אקטיבית של המדינה ואולי אף סבסוד חלקי.

נושא אחר שמכביד על החברות הוא עלויות הביטוח, שזינקו לאור המצב הביטחוני. בענף סבורים כי אם המדינה תקל על החברות הזרות בסוגיה זו, חלקן לפחות יחזרו בהקדם.

"בתקופה כזו יש מקום ליצירתיות", מסבירה שירלי כהן-עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס. "ברור שעלויות הביטוח של החברות הזרות עלו, ולכן המדינה יכולה להשתתף ולסבסד חלק מהן. בשביל המדינה זה כסף קטן באופן יחסי, ולחברות זה תמריץ בעל ערך רב. הקווים לישראל הם רווחיים - גם כשאין תיירות נכנסת, הישראלים טסים", היא מוסיפה.

גם יוסי פתאל, מנכ''ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, סבור כי התערבות של המדינה בסוגיית הביטוח תקל על חזרתן של החברות זרות. לדעתו, המדינה צריכה להיות המבטחת בעצמה. "הממשלה לא פועלת מספיק כדי להודיע לחברות הביטוח שהיא תבטח גם את חברות התעופה הזרות, וזה יוצר בעיה. אם המדינה לא מבטחת את החברות, היא מביעה חוסר אמון בעצמה. זה מוביל את חברות הביטוח לסרב".

אפשרות אחרת לתמרוץ החברות הזרות, לפי פתאל, היא מתן הנחות עם מסי הנמל. מדובר במס שמשלמות חברות התעופה עבור כל נוסע, ונקבע על-ידי הרשויות בכל מדינה. המס הזה יכול להשתנות בין נמל תעופה אחד לאחר ואף בין טרמינלים. כך למשל, המס בטרמינל 3 גבוה כמעט פי שלושה מזה שנגבה בטרמינל 1. עבור כל נוסע יוצא בטרמינל 3 חברות התעופה משלמות כ-28 דולר, בעוד שבטרמינל 1 הוא עומד על כ-12.

השיטה שנוסתה בשדה רמון

מומחים מציינים כי ניתן לעודד חברות לשוב לישראל גם באמצעות מענקים. בעבר, עם תחילת הפעילות בשדה התעופה ברמון, חברות התעופה הזרות שפעלו בו קיבלו מענקים בהיקף של 60 אירו לנוסע (בלי קשר למחיר ששילם עבור הטיסה), זאת במטרה לעודד תיירות חורף מאוקטובר ועד לפסח. בינתיים המדינה לא נקטה שיטה זו מאז פרוץ המלחמה.

כהן-עורקבי מאשת טורס מציינת כי ניתן גם להסיר חסמים רגולטוריים, כמו אלה שמונעים מחברות לפעול. "חברות אירופיות יכולות לטוס מאירופה לישראל, אך לא מישראל ליעדים מחוץ לאיחוד האירופי, וחברות מחוץ לאיחוד אינן יכולות לטוס לישראל או לאירופה בקלות. בזמני חירום כמו עכשיו יש לפתוח את השוק יותר ולהתאים את הרגולציה למצב", מוסיפה.

יהודה זפרני, מנהל תחום התיירות במועדון הצרכנות הוט, מציע שהפתרון יבוא על חשבון החברות שאינן טסות לישראל כבר תקופה ארוכה. לטענתו, צריך לקחת את ה"סלוטים" ששומרים עבורן ולהעביר אותם לחברות אחרות. "לא ייתכן שחברות יחליטו מתי שמתחשק להן לבטל טיסות. הקווים לישראל הם קווים רווחיים, בין הרווחיים ביותר בעולם. על כל חברה שמבטלת יש להביא חברה אחרת ולתמרץ אותה במקום".

ולמרות הכול, ההמלצה החריגה של רשות התעופה האירופית EASA שלא לטוס לישראל היא אולי הנקודה הקריטית ביותר. גורמים בענף מסבירים כי בשונה ממה שהכרנו עד כה בסבבי הביטולים הקודמים, המלצה מסוג זה היא קריטית. כל עוד היא קיימת, גם באמצעות התעריפים הנדיבים ביותר יהיה קשה עד בלתי אפשרי לגרום למסה של חברות לשוב לישראל. 

עוד כתבות

תעשיות ביטחוניות / צילום: אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מצגת ואתרי החברות

אלביט כבר בפנים: הבורסה משיקה מדד חדש

הבורסה משיקה בעוד חודש וחצי שני מדדי מניות חדשים - אחד ייענה לתחום הלוהט בשנה האחרונה של מניות ביטחונית ● המדד השני יהיה מדד ת"א תשתיות, שיכלול חברות שפועלות בתחום התשתיות הלאומיות או הציבוריות

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל פייבר / צילום: יואב הורנונג

ביד אחת מפטרת וביד השנייה שוכרת משרדים חדשים: לאן הולכת פייבר?

השבוע הודיעה חברת המסחר המקוון על פיטורי 250 עובדים והצטרפה למגמה בהייטק של החלפת עובדים ב־AI ● המנכ"ל רוצה לחזור ל"מצב סטארט־אפ", אז למה שכר לאחרונה משרדים בגלילות?

מייסדי נבן אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: טריפאקשנס

עוד הנפקה ישראלית: נבן צפויה להגיש תשקיף למסחר בניו יורק

כבר שנים שנבן נחשבת למועמדת ליציאה להנפקה, אך כעת זה קורה: חברת התיירות העסקית האמריקאית, שנוסדה בידי ישראלים, צפויה להגיש בקרוב תשקיף גלוי למסחר בבורסה בניו יורק ● עפ"י ההערכות, החברה תנסה לגייס לפי שווי של 7-8 מיליארד דולר ● ברקע, זו החברה הרביעית שיוצאת להנפקה, במה שנראה כמו הגל הישראלי הגדול ביותר מאז 2021

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות לקראת החלטת הריבית מחר; טסלה עלתה ב-2.5%, מטא ב-2%

נעילה שלילית באירופה ● אורקל עולה בעקבות ההסכם להפעלת טיקטוק בארה"ב ● TD Cowen הורידה את הדירוג של וורנר ברדרס ל"החזקה" ● ישראליות: סולאראדג', וויקס ובריינסוויי זינקו ● טראמפ תובע את ה"ניו יורק טיימס" בגין לשון הרע; מניית העיתון יורדת ● מחר בארה"ב תתקיים החלטת הריבית, בשוק מצפים להורדה של 0.25% ● המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו ב־0.6% בחודש שעבר לעומת יולי, מעל הצפי

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "כול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק

מימין: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושרת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס, בריסל / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

הסנקציות של האיחוד האירופי: השפל ביחסים ומי עדיין תומך בישראל?

הנציבות האירופית הכריזה על תוכנית חסרת תקדים לסנקציות חריפות על ישראל, וחלק מהצעדים כבר יצאו לדרך ● מה יהיו השלבים הבאים, כמה כסף נפסיד ואילו מדינות מובילות את המהלך? ● שאלות ותשובות

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ההבטחה גדולה, הסיכוי נמוך: מאחורי היוזמה להכנסת אובר לישראל

מירי רגב מקדמת צוות לבחינת כניסת שירותי הנסיעות השיתופיות לישראל, בעוד נהגי המוניות, שטרפדו את היוזמה ב־2016, מאיימים בתגובה ● ההערכה: המהלך לא יגיע לקו הסיום עד הבחירות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

תשעה חודשים של ציפייה: האירוע שכל הכלכלה העולמית מחכה לו מגיע

בשוק מעריכים בהסתברות של 96% שהפד יוריד את הריבית הערב ב-0.25% - לראשונה השנה ואחרי חמש החלטות רצופות ללא שינוי ● ב-CNBC סימנו מספר מניות שצפויות להרוויח מהורדת הריבית המסתמנת

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט לאחר הורדת הריבית הצפויה בארה"ב

הפד הוריד את הריבית, צופה עוד שתי הורדות השנה אך רק אחת ב-2026 ● מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, דיבר על אכזבתו לאחר הדיווח לפיו סין אסרה על חברות הייטק במדינה שלא לרכוש שבבים שלה ● וגם: ב-CNBC מסמנים שלוש מניות שירוויחו מהורדת הריבית המסתמנת

המדינה המפתיעה שמתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: האם ישראל תתקוף בכירי חמאס בטורקיה, מצרים פורסת מערכת הגנה סינית בגבול עם ישראל, יפן לא תכיר במדינה פלסטינית, ורשת SBS האוסטרלית מתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון ● כותרות העיתונים בעולם 

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה

דור עיני וחיים דנון / איור: גיל ג'יבלי

יבואנית הרכב יוצאת להנפקה: המספרים נחשפים וגם תכנון המס

המספרים בהנפקת UMI נחשפים: תגייס לפי שווי של 3.4 מיליארד שקל, ותחלק דיבידנד של 270 מיליון שקל לבעלים, משפחות עיני ודנון ● בשוק מסבירים את המהלך, שנקט לאחרונה גם רמי לוי, ב"דילוג" על תשלום מס חברות

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: Reuters, Yves Herman

עדיין טעון אישור: הנציבות האירופית ממליצה על השעיית הסכם הסחר החופשי עם ישראל

בנציבות האירופית התכנסו היום כדי לגבות את הצהרת הנשיאה להמליץ צעדים משמעותיים נגד ישראל, ובראשם דרישה להשעות את הסכם הסחר החופשי ● אלא שהיא זקוקה לרוב מיוחס שעד כה לא התגבש ● הפוקוס על איטליה, שעד כה הביעה התנגדות למהלכים כאלה והייתה לצד גרמניה הבלם האחרון ● כך או אחרת, בממשלה לא יכולים לטעון שמדובר בהחלטה "חפוזה ומפתיעה"

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?

ח''כ אריאל קלנר, הליכוד יומן הלילה, גלי ישראל, 27.08.25 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

תזכורת תקופתית: בנט ולפיד לא הגדילו את הכסף הקטארי

תחת נתניהו החל להיכנס כסף מקטאר לממשלת חמאס ברצועה, ונקבע כי הסכום יעמוד על 360 מיליון דולר ● למרות הטענות בקואליציה, תחת בנט ולפיד זה לא השתנה ● המשרוקית של גלובס

אסף נתיב, ינקי קוינט, רם בלינקוב, אבי אדרי ועו''ד רונה ברגמן נוה / צילום: פרטי

ינקי קווינט נגד משרד האוצר: "רוב היום אני מתעסק בחסמים"

בכירי ענף ההייטק הגיעו לפתיחת המשרדים החדשים של קרן ההון סיכון פיטנגו ● פורום המנהיגות הנשית מציין 5 שנים להקמתו ● ואיזו שאלה הצליחה להוציא את ינקי קווינט משלוותו? ● אירועים ומינויים

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר ה־SEC פול אטקינס / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

טראמפ רוצה לבטל את הדיווחים הרבעוניים. וול סטריט לא תיתן לו

נשיא ארה"ב קרא השבוע לבטל את הדוחות הכספיים הרבעוניים וטען: "פעם בשישה חודשים זה אמור להספיק". ברשות ני"ע החלו לקדם את השינוי ● אלא שירידה בדיווחים עלולה להוביל לתנודתיות במחירי המניות וייתכן שחברות ימשיכו בתדירות הנוכחית כדי לזכות באמון השוק