גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

10 שעות במעבורת: למה אנחנו כבר לא שטים מחיפה לקפריסין

גל ביטולי הטיסות גרם לרבים להיזכר במעבורות שחיברו מדי יום בין חיפה לאיים הסמוכים, והיו יכולות להיות פתרון נפלא לעשרות אלפי הישראלים שנתקעו באירופה ● בכירי עולם הספנות מספרים על דעיכת תיירות המעבורות לטובת הקרוזים היוקרתיים, ומסבירים למה זה כבר לא ריאלי להחיות את קווי השיט הנוסטלגיים

אוניית פאלומה של מנו ספנות, 1990 / צילום: באדיבות מנו ספנות
אוניית פאלומה של מנו ספנות, 1990 / צילום: באדיבות מנו ספנות

לאחר עשרים שנה שבמהלכן התרגל הנוסע הישראלי לטיסות לואו־קוסט, קשה לדמיין מה היה כאן בעידן אחר, שבו הטיסות היו מצרך יקר ואוניות סיפקו מפלט במחיר שפוי לתיירים הרפתקנים. עד תחילת האלף הנוכחי ניתן היה להגיע לחיפה ברכב הפרטי, לעלות על מעבורת, ולבלות בים יום או יומיים במסע לקפריסין, יוון או איטליה ומשם להמשיך בכבישי אירופה לעבר פריז, ברצלונה או אמסטרדם.

ראיון | הוא תכנן להיות פרופסור לסוציולוגיה. היום הבנקים הגדולים בעולם משקיעים בו
חצי שעה של השראה | בכירי המשק מספרים: זו הייתה העבודה הראשונה שלי

באותם ימים, שהגיעו לשיאם בשנות התשעים, ניתן היה למצוא על סיפונן של מעבורות פשוטות למראה צעירים אחרי צבא בשקי שינה על הסיפון, חיילי או"ם שחזרו מסוריה לביקור מולדת באירופה, וצליינים שבאו כדי להתחקות מקרוב אחר תחנות חייו של ישו. המעבורות היו יוצאות בשמונה בערב מנמל חיפה ובשש בבוקר למחרת כבר היו עוגנות בנמל לימסול בקפריסין. מי שרכש כרטיס מתאים, יכול היה להמשיך משם גם לרודוס, לאיי הים האגאי, לפיראוס ולונציה.

ישראלים רבים שחוו את המסע הזה לפני עשורים נזכרו במעבורות שחיברו מדי יום בין חיפה לקפריסין לאחר שעשרות חברות תעופה נמנעו בבת אחת מלהגיע לכאן. עוד לפני האיסור שהטיל האיחוד האירופי, החליטו חברות רבות כמו איזיג'ט, וויזאייר, ריינאייר ואייג'יאן איירליינס להפסיק את טיסותיהן ארצה והותירו עשרות אלפי ישראלים - חלקם בעלי צו 8 או צרכים רפואיים דחופים - תקועים באירופה ללא אופק של חזרה.

משרד התחבורה לא השכיל לשכור מטוסים לשם החזרתם והסתפק בהמרצת חברות התעופה הפרטיות - אל על, ארקיע וישראייר להגדיל את מספר הטיסות ליעדים כמו קפריסין או יוון. אך זיכרון המעבורות שפקדו את ישראל באלף הקודם הביא את שרת התחבורה מירי רגב לחפש פתרון ימי למשבר התעופה, שבסופו של דבר העלה חרס. במשרד שקלו את האפשרות לחכור אוניות נוסעים מקווים קיימים באירופה, אך בשל העלויות הכבדות, חוסר ההתכנות הכלכלית וריבוי הבעיות הלוגיסטיות הרעיון לא קודם.

מכשיר הטלפון של זרי רוזנפלד, מנכ"ל חברת הספנות על שמו שהביאה בעבר לחיפה את קווי המעבורת של חברת סלמיס הקפריסאית, לא הפסיק לצלצל מפרוץ המלחמה. לקוחות סקרנים התקשרו לברר האם אפשר פשוט להגיע לנמל לימסול, לעבור את ביקורת הגבולות, לטפס על מעבורת ובתוך לילה לעגון בחיפה. "התשובה היא שלחכור אונייה כזו במיוחד לשם כך היא משימה קשה מאוד", אומר רוזנפלד לגלובס. "אין תור של ספינות שכאלה שרק מחכות שייקחו אותן, הן משמשות כעת קווים באיי יוון בשיא העונה. מה גם שחכירה של אונייה אפילו ליום אחד היא הוצאה כבדה על צוות, דלק, שירותי נמל וביטוח. הפעלת שירות מעבורת מישראל לקפריסין או יוון איבדה מזמן את הכדאיות הכלכלית, ולראיה השירות הזה פסק מלהתקיים לפני יותר מעשרים שנה".

זרי רוזנפלד, מנכ''ל רוזנפלד ספנות / צילום: פרטי

"הצעירים ישנו בשקי שינה על הסיפון"

מי שהיה מגיע לנמל חיפה בתקופת השיא של קווי מעבורות הנוסעים, היה יכול לראות אפילו ארבע אוניות שעוגנות בבת אחת - מעלות ופורקות תיירים וצליינים. "באותה התקופה, החיילים המשוחררים לא היו נוסעים למזרח או לדרום אמריקה - הם היו מגיעים לחיפה בספונטניות וקונים כרטיס על הסיפון", נזכר רוזנפלד. "קפריסין היתה עבור רבים הנסיעה הראשונה לחו"ל אחרי הצבא ותחנה ראשונה במסע באירופה. הם היו ישנים בשקי שינה על הסיפון ומנגנים בגיטרה בלילות, וביום שותים בירה ומשתזפים. האוניות הפליגו לאט, במהירות של 13 קשר. הרי אין מה למהר אם אתה רוצה להגיע לנמל בבוקר למחרת".

הם היו קונים את הכרטיסים הזולים, בין 30-50 דולר לקפריסין, מספר רוזנפלד, אך לא תמיד החוויה היתה זולה: בשנים שבהם הונהג מס נסיעות, לכל כרטיס כזה היה מוצמד מס של 150 דולר, שהיה לעיתים גבוה פי 4-5 מכרטיס ההפלגה עצמו.

המעבורות בין חיפה לקפריסין ומשם לשאר אירופה החלו לשייט כבר בשנות השישים. כספי ספנות הביאה לישראל את אוניותיה של חברת HML היוונית שהפליגו מחיפה עד למרסיי או ונציה במשך שבועיים. "ישראלים רבים היו לוקחים את הרכב הפרטי שלהם ונוסעים לחודש־חודשיים באירופה", נזכר יובל כספי, מנכ"ל החברה. "מחירי השכרת הרכב באירופה היו גבוהים, אבל סידורי הביטוח לרכבים ישראליים בחו"ל היו נוחים, מה שהביא רבים לבחור בסוג זה של חופשה".

בשנות השבעים הפך השיט הארוך לבלתי משתלם לחברות הספנות וכך התגבש הקו שפעל כמעט באופן קבוע במשך ארבעים שנה: שבעה ימים בין חיפה לפיראוס, דרך קפריסין וכמה מאיי יוון. אלה שבחרו להמשיך ולנסוע לתוככי אירופה נדרשו לעשות זאת דרך היבשה ביוגוסלביה, או בדרך הים לכרתים ולאיטליה.

כספי מגלה שמסחר ותיירות התערבבו לא פעם אלה באלה על המעבורות: מדיניות המטבע הזר שהונהגה בימיו של שר האוצר יורם ארידור בתחילת שנות השמונים הביאה רבים לרכוש רכבים באירופה ולהביאם לישראל במעבורת. "ישראלים ניצלו את הקנייה המשתלמת לטיול באירופה ושילבו פעמים רבות בין השניים כך שאלה עלו פחות או יותר כמו רכב חדש בישראל", אומר כספי. גם חיילי כח "אונדורף" של האו"ם שהוצבו בגבול הסורי, שהיו פינים ברובם, נהגו לרכוש רכבי יוקרה בישראל ולהוביל אותם במעבורת לאירופה, עד פינלנד, שם יכלו למכור את הרכב ברווח ניכר הודות להטבת מס שזכו לה.

התנועה הזו לא הייתה יכולה להמשיך ולהיבנות רק ממכוניות והנוסעים הפשוטים - לכן החלו חברות הספנות להעמיס על גבי המעבורות משאיות ועליהן מכולות לייצוא פירות וירקות. אלה היו יוצאות מהערבה או הגליל עמוסות במנגו או באבוקדו, הועמסו על גבי המעבורת בתחילת השבוע, ובסופו כבר היו מוצאות את דרכן לבירות מערב אירופה.

רוזנפלד מזכיר שלא היה מדובר רק בישראלים שמחפשים נסיעות זולות לחו"ל אלא בתנועה דו כיוונית ערה, שהיתה אחראית על חלק ניכר מתיירות הצליינים בישראל שמקורה במזרח הים התיכון. כספי מספר כי ההפלגה לישראל הפכה למוצר מבוקש גם בקרב תיירים שתכננו טיול בקפריסין: "הם היו נוסעים לשבועיים בקפריסין והיו מקבלים במסגרת החבילה יום בארץ הקודש - זה הפך ללהיט גדול".

אוניית אריון בנמל פיראוס. ב־1981 הוטבעה בחיפה באמצעות מטען חבלה פלסטיני / צילום: ויקיפדיה, Gordon Dalzell

נוסעים במעבורות שהעדיפו להשתכן בחדר וליהנות ממנעמי האונייה שילמו כ־150-280 דולר להפלגה ללימסול, כאשר אלה שהגיעו עם רכבם הפרטי נדרשו להוסיף עוד 150 דולר לקפריסין ועד 450 דולר לפיראוס, שהיתה התחנה הסופית. המעבורות סיפקו בדרך כלל תנאים בסיסיים למדי, רחוקים מאלה של הקרוזים כיום: קפיטריה שהזכירה לרבים חדר אוכל קיבוצי וסיפקה ארוחות חמות פשוטות בתוספת תשלום, אולם שבו התנהלו מופעים צנועים - נגני בוזוקי או להקת רקדניות קאן־קאן שנשכרה מאוקראינה, ואולמות נוסעים שדמו למעין אוטובוס. לעיתים רחוקות, אמנים שהפליגו לחו"ל הופיעו על האוניות: כספי זוכר בשנות השבעים הופעה של הגשש החיוור בדרך לאיטליה וערבי זמר של בני אמדורסקי, חנן יובל ואפי נצר בשיט ליוון בשנות השמונים.

מספר חברות התחרו אז על הכיס של הישראלים. סומרפין הישראלית של מאיר הלוי הביאה את אוניות "ביל"ו" ו"נילי", שיכלו לשאת גם טנקים וציוד מלחמתי מאירופה, והפליגו לצרפת ואיטליה. רוזנפלד הביאה את המעבורות של סלמיס הקפרסיאית, כספי ספנות הביאה את אוניות החברה היוונית "פוסיידון", כמה מאוניות חברת "סול ליינס" הקפריסאית (שאוניותיה הוצאו משירות למשך מספר ימים לצורך פינוי תנועת אש"ף מביירות ב־1982), ואוניית "אריון" בבעלות חברת הספנות של האי לסבוס, שהוטבעה בחיפה ב־1981 על ידי מטען חבלה פלסטיני. מנו ספנות של משה מנו ייצגה את אפרודסה ליינס עם האוניות "פאלומה" ו"סילבר פאלומה". חברה נוספת, לואיס קרוז, שגם אותה ייצגה מנו, התמחתה באוניות קטנות לצליינים שהיו עוגנות בחיפה ליום אחד, ללא מטענים או רכבים.

משה מנו. עלייתם של הקרוזים המפנקים הביאו לירידה בביקוש למעבורות / צילום: יובל פלג

כיום אף אחת מהחברות לא מביאה מעבורות לישראל ובעשרים השנה האחרונות חדלו מכך בהדרגה: סלמיס עברו לעסוק במטענים בלבד; פוסיידון חדלו לשוט לישראל, ומנו ספנות מתמחה בקרוזים שלא מאפשרים לישראלים להזמין כרטיס חד כיווני מישראל לקפריסין או בחזרה.

יובל כספי, מנכ''ל כספי ספנות / צילום: פרטי

גם אז, המצב הביטחוני המתוח עשה את שלו

למרות הפשטות ותחושת ההרפתקנות והספונטניות שהשרו המעבורות, הביקוש להפלגות ירד עד שחברות הספנות החלו לבטל בזו אחר זו את הקווים לישראל בתחילת שנות האלפיים. חששם של התיירים ואנשי הצוות להפליג לישראל בימי האינתיפאדה השנייה והמלחמה בעיראק היווה את מסמר הקבורה של שירותי המעבורות של סלמיס, אפרודסה ולואיס. באפריל 2003 החליטה סלמיס למכור את "ניסוס קיפרוס" כגרוטאת ברזל לחברה הודית.

"כניסת טיסות השכר לישראל הביאה להוזלה כה משמעותית, שלהפלגה במעבורת לא היה כמעט יתרון במחיר", מסביר יובל פלג, איש התקשורת הוותיק של מנו ספנות שהפליג במעבורת פעמים רבות. "השכרות הרכב בחו"ל הפכו לזולות ולנגישות יותר כך שלמפליגים לא היה צורך בהעברת הרכב לחו"ל, דבר שהיה כרוך בהוצאות ובירוקרטיה של שינוי מספר רישוי וביטוח". הנוסעים שחיפשו כרטיסים במחירים עממיים, נטשו לנמלי התעופה בן גוריון, שדה דב ועובדה.

כספי מספר כי קווי המעבורות שלו פסקו להגיע לישראל ב־2011 לאחר פרשת המרמרה. קו קבוע שהיה מפעיל לנמל אלניה בחצי האי הטורקי התרוקן מנוסעים והפך ללא־משתלם. רוזנפלד היה מעלה תריסר נוסעים לאוניות משא שנקראות "גלנועים" שיועדו לקפריסין או סלוניקי, אך מאז הקורונה פסק מכך בשל תלונות הנוסעים על התנאים שקיבלו במהלך הדרך.

"זו מגמה עולמית", הוא מספר. "נוסעים לא מוכנים להפליג כיום יותר מיום או יומיים באוניות ישירות, ורוב הקווים שפעילים בתחום הזה בעולם - ביוון, איטליה או סקנדינביה - מפליגים למשך שעות בודדות או יום לכל היותר. חברת קיונארד הבריטית מציעה הפלגת קרוז ברמה של שבעה כוכבים בכיוון אחד מסאות'המפטון באנגליה לניו יורק - אבל מדובר ביוצא מן הכלל".

השינוי המשמעותי בענף התחבורה הימית התרחש במקביל לדעיכת המעבורות בתחילת שנות התשעים, עם צמיחתן של אוניות הקרוז. מנו ספנות החלה להביא לישראל את "סילבר סטאר" ואוניות ה"איריס", כספי הביאה את "מגי'ק" ו־NCN הנורווגית, ורוזנפלד הביאה את "סלמיס סטאר", "סלמיס גלורי" ו"פילוקסניה". אלה הציעו הפלגות יקרות בתנאי הפלגה משופרים: חדרים מרווחים, חדרי אוכל שופעים, הופעות חיות ואולמות קזינו. הקרוזים הזרים הציעו לא רק יעדים בקפריסין, יוון ואיטליה אלא גם אתרים במדינות כמו סוריה, לבנון ומצרים. אך אלה לא היוו תחליף למעבורות: לא ניתן היה לרכוש כרטיס חד כיווני לחו"ל, והנוסעים נתבקשו להתחייב כי יחזרו בכל עגינה בנמל זר בחזרה לאונייה עד שקיעת החמה עד לחזרה לחיפה. כך, הן כונו בתחילת הדרך הפלגות "חיפה־חיפה".

"יש פתרונות, אך המדינה צריכה להיות שותפה"

כספי לא רואה פתרון ימי אמיתי לפינוי ישראלים מקפריסין או יוון. "כשיריב לוין שימש כשר התיירות הוא רצה לפתוח קו מעבורות לקפריסין - אבל אי אפשר באמת להחזיר את הקו הזה לחיים", הוא אומר. "קשה לקחת אונייה שמשרתת קו ביוון או באיטליה ולהביא אותה למשימת פינוי חד פעמית מקפריסין. הרי מה יקרה אם מחר יחזרו הטיסות? זה יהפוך את כל העניין ללא־כלכלי. אם זו אונייה שעובדת על קו קיים היא דורשת כסף רב כפיצוי על אובדן עבודה וכדי להסביר מדוע היא סוטה מהמסלול הרגיל שלה, ואם זו מעבורת שלא עובדת - צריך לצוות אותה. העלות היא עשרות אלפי דולרים ליום, ובשביל זה צריך נוסעים משלמים רבים. בימים שבהם פינו את אש"ף מביירות, היו אלה הסעודים ששילמו הון רב כדי לפנות אותם. איש כיום לא רוצה לכסות את הסכום כדי להביא אלפי ישראלים".

"כבר לפני כמה שנים הכנו כמה הצעות לפתרונות של הפלגות בשעת חירום מישראל ואליה שלא באמצעות אוניות קרוז - שלא מתאימות לסוג כזה של הפלגה בשל מחירן הגבוה ועלויות התפעול", מספר פלג ממנו ספנות. "לחברה יש פתרונות שלדעתה מתאימים גם היום, אבל הם דורשים שהמדינה תהיה שותפה ליוזמה וצד פעיל בתוכנית. חברה פרטית, כמה שהיא פטריוטית, לא יכולה להרים פתרונות כאלה על חשבונה".

עם זאת, ולמרות חוסר המעשה של המדינה בתחום, מודה פלג כי ישראלים ממשיכים ליצור קשר עם החברה כל אימת שאוניית קרוז חונה בקפריסין בדרכה לישראל. בני המזל שבהם מפונים על ידי החברה במשימה מיוחדת, שכוללת שכירת שירותי גבול, נמל ומכס, אך זה לא פתרון שיכול לתמוך בהמונים.

הצעה נוספת שירדה במהירות היא סירת "הידרופויל" (סנפירית) - אונייה השטה במהירות גבוהה יחסית של 25 קשר. "פעם ניסו לקשר את ישראל עם קפריסין עם הידרופויל, אבל הנוסעים הקיאו. אלה אוניות שלא מתאימות לים שבין קפריסין לישראל, מכיוון שגלים רבים חוזרים מהחוף", אומר כספי.

עוד כתבות

דירת חדר ליד שוק הכרמל / צילום: דניאל בוזגלו - צימוקי נכסים

בכמה נמכרה דירת חדר בשטח של 15 מ"ר ליד שוק הכרמל בתל אביב?

במרכז תל אביב, ליד שוק הכרמל, נמכרה דירת חדר בשטח של 15 מ"ר, בקומת קרקע, תמורת 800 אלף שקל ● הרוכשים הם זוג מאזור השפלה שרכש את הדירה להשקעה, ובכוונתו לשפץ אותה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס / צילום: ארמיס

דיווח: חברת הסייבר הישראלית ארמיס במגעים למכירתה תמורת 7 מיליארד דולר

ארמיס הישראלית במגעים למכירתה לחברת ServiceNow האמריקאית תמורת עד 7 מיליארד דולר - כך מדווח בלומברג ● לפי הדיווח, העסקה עשויה להיות מוכרזת בימים הקרובים

עבאדי־בויאנג’ו / צילום: רמי זרנגר

שר האוצר החליט: מיכל עבאדי בויאנג'ו תמונה לתפקיד החשכ"ל

לאחר טענות כי תחת כהונתו של סמוטריץ' אין נשים בכירות במשרד האוצר, מנסים לגבש דיל בסביבתו למינוי אישה לתפקיד החשכ"לית תמורת אישור מינויו של מהרן פרוזנפר, המועמד של סמוטריץ' כממונה על התקציבים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

"המדינה המצטיינת בשוק ההון": המקום המפתיע שישראל קטפה במדד של המגזין היוקרתי

למרות החששות ממיתון עולמי על רקע מלחמת הסחר של טראמפ, הכלכלה העולמית סיימה את 2025 ביציבות ● בדירוג הכלכלות החזקות של האקונומיסט ישראל מזנקת מהמקום ה-6 בשנה שעברה, למקום השלישי, בעיקר בזכות ביצועי שיא של שוק ההון המקומי

ליפמוטור ו-GEELY משיקות דגמים חדשים במחירי רצפה (יחסית) / צילום: יח''צ

מלחמת המחירים בין הסיניות מסלימה: ליפמוטור ו-GEELY משיקות דגמים חדשים במחירי רצפה

קבוצת סמלת השיקה היום את הקרוס-אובר החשמלי המשפחתי החדש B10 של המותג ליפמוטור, במחיר "שובר סגמנט" של כ-139 אלף שקל לגרסת הבסיס ● המותג GEELY השיק בסוף השבוע האחרון את הקרוס אובר החדש STARRAY ומחירו מתחיל מ-169 אלף שקל

הפגנת חוסכי סלייס מחוץ לביהמ''ש הבוקר / צילום: עמירם גיל

ביהמ"ש על פרשת סלייס: הליך פלילי יכול היה לסייע להשבת הכסף

בדיון לאישור הסדר החוב בחברת הגמל שקרסה, השופטת יעקבי רמזה לקיום חקירה סמויה במישור הפלילי ואמרה: "אני אופטימית ומאמינה בצדק ושאנשים יקבלו בסוף את הכסף. ברור לי ששנתיים זה מעבר להרי החושך למישהו שצריך תרופות" ● בין הנושאים שעלו: התביעות המתגבשות נגד בעלי השליטה ודיון עתידי בבג"ץ על ערבות מדינה לחוסכים

איל פז, מנכ''ל מאסטרקארד ישראל / צילום: יח''צ

עם מאות עובדים וכבר בגיל 37: הקידום המטאורי של מנכ"ל חברת התשלומים

"התגייסתי לקורס טיס, אבל אחרי תשעה חודשים הבנתי שזה לא מתאים לי וחתמתי ויתור. עברתי לתותחנים. בהתחלה זה היה הלם של בוץ ותותחים, אבל בסוף יצאתי לקצונה" ● שיחה קצרה עם איל פז, מנכ"ל מאסטרקארד ישראל

העסקה נסגרה: אלביט עקפה את טורקיה, ותספק נשק לפרו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: פרו תרכוש שלוש מערכות ארטילריה של אלביט בהיקף של 60 מיליון דולר, ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל האשים את חמאס בפשעי מלחמה, ושיתוף הפעולה הצרפתי-אמריקאי שיכול לפרק את חיזבאללה מנשקו ● כותרות העיתונים בעולם

צילום של אוהד צוינברג, המקום הראשון בקטגוריית ''טבע וסביבה'' / צילום: ap, אוהד צוינברג

"עדות מקומית": אירוע הצילום המרכזי חוזר לרגעים הגדולים של 2025

תערוכת הצילום העיתונאי והתיעודי הגדולה בישראל חוזרת, ובמרכזה רגעי השנה הסוערת: מטילים בליסטיים מאיראן ועד מחאות החרדים וההלוויות הצבאיות ● מתוך כ-7,000 עבודות הוצגו 64 עבודות, המשקפות את פרדוקס החיים כאן: הכאב והטלטלה לצד היופי המבצבץ מבין הסדקים

הפקולטה. על משפיענים פיננסיים / צילום: Shutterstock

היינו רוצים לחשוב שמשפיענים פיננסיים פועלים בעיקר ממניעים מקצועיים. בפועל הם יעשו הכול בשביל עוקבים

מחקרים שופכים אור לא מחמיא על המשפיענים הפיננסיים הפועלים ברשתות החברתיות ● ההמלצות של רובם מונעות מחשש מהחמצה (FOMO) ומהיצמדות לעדר ומתברר שדווקא הפחות מיומנים זוכים ליותר עוקבים ● וגם, הטייה בלתי מודעת פוגעת בהזדמנות לפצות על ייצוג מגדרי חסר בתחום

40 עד 40 2026

ההרשמה לפרויקט 40 הצעירים המבטיחים של גלובס יוצאת לדרך

לנבחרת 40 הצעירים המבטיחים עד גיל 40 ל־‏2026, שמתפרסמת זו השנה ה־21, אנחנו מחפשים נשים וגברים מכל קצות החברה הישראלית שמובילים שינוי ויוזמה, בעלי עשייה מרשימה מוכחת ואופק מבטיח ● אם אתם רואים עצמכם מתאימים או מכירים אנשים ראויים, מוזמנים להגיש מועמדות ● ההרשמה תיסגר ב־31 בדצמבר

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

התוואי התת קרקעי ברפיח / צילום: דובר צה''ל

שורדי שבי פנו בדרישה לנתניהו: "תקים ועדת חקירה ממלכתית"

צה"ל תקף בדרום לבנון בפעם השלישית היום ● המסר של חמאס לפעילי הארגון לאחר החיסול: "גלו ערנות וזהירות" ● משרד הפנים של חמאס: אחמד זמזם, קצין במשרד הפנים של חמאס - חוסל בידי חמושים במחנה הפליטים אל-מע'אזי שבמרכז הרצועה ● עדכונים שוטפים

כסף בקיר. עם טינר בן דוד / צילום: יח''צ

המשקיע שהתחיל עם 150 אלף שקל ומחזיק כיום תיק נכסים בארץ ובארה"ב

טינר בן דוד התחיל את מסע ההשקעות שלו בגיל 23 עם דירה קטנה בשדרות, המשיך לכמה בתים בקליבלנד ומשם לדירה עם בעיית רישום בגבעתיים ● בראיון לגלובס הוא מספר על הדרך ונותן טיפים למשקיעים מתחילים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ביטול פיטורי היועמ"שית: "פסק הדין של בג"ץ היה צפוי ומתבקש"

בג"ץ ביטל היום בפסק דין דרמטי את החלטת הממשלה להדיח את היועמ"שית גלי בהרב-מיארה וכן את החלטת הממשלה ששינתה את המנגנון להפסקת כהונתה ● פרופ' יניב רוזנאי: "פסק הדין נכון ומוצדק" ● עו"ד רז נזרי: "לא בכדי גם השופטים שמוגדרים שמרנים הצטרפו לפסק הדין; שמרנות אין משמעה הפקרות"

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

סטארלינק של אילון מאסק תצייד את הלוויינים שלה בשבבים מקריית גת

אקסייט לאבס של יזם השבבים הסדרתי אביגדור וילנץ תספק לסטארלינק של אילון מאסק שבבי תקשורת מהירים לדור הבא של הלווינים שלה - ה-V3 ● מתג התקשורת שפותח בחברה ישמש כמרכז הרשת במהירות גבוהה בלוויני ה-V3

דירת שלושה חדרים בטלביה, ירושלים / צילום: דוד דוד, רימקס

רווח של 400 אלף שקל בשבוע: הדירה בירושלים שנמכרה פעמיים

הדירה בנויה על קרקעות שהיו שייכות לכנסייה בשכונת טלביה בירושלים, והפער במחירים עומד על מאות אלפי שקלים ● הבתים במתחם הוקמו בין שנות ה-50 לתחילת שנות ה-60 במאה הקודמת. חלקם מבני רכבת וחלקם מבנים רגילים, וכולם בני 4 קומות

מיכל עבאדי-בויאנג'ו / צילום: איליה מלינקוב

עבאדי-בויאנג'ו חוזרת לצמרת האוצר, ומינוי פרוזנפר כנראה יוכשר

מיכל עבאדי־בויאנג'ו חוזרת לתפקיד החשבת הכללית באוצר º זאת, במסגרת מהלך שיאפשר לשר האוצר להשלים גם את מינויו של מהרן פרוזנפר לממונה על התקציבים לאחר שנפסל

מגרש ריק ברחוב איינשטיין בת''א / צילום: איל יצהר

אחרי 25 שנה: המס שבדרך חזרה לשוק הנדל״ן. כל הפרטים

המס יטיל חובת תשלום על קרקע פנויה, עבור הגדלת הכנסות המדינה ● עם זאת, מומחים מזהירים כי העיוותים מהעבר עלולים לחזור, בעוד חברות נדל"ן צפויות להעדיף לשלם ולא לשמש קרקעות ● גלובס עושה סדר

התוכנית הסודית של גרמניה למלחמה עם רוסיה / צילום: Reuters, Thomas Imo

במשך שלוש שנים התכוננה גרמניה למלחמה עם פוטין. ואז הכול קרס

הפלישה לאוקראינה ב–2022 הניעה מרוץ חימוש שאירופה לא ידעה כמותו מאז מלחמת העולם השנייה ● גרמניה שמה את כל הז'יטונים על מתווה בן 1,200 עמודים שהגתה ושמרה בחשאיות - למקרה של עימות עם רוסיה ● הוא כלל השקעה של 166 מיליארד אירו בתשתיות, גיוס חובה ורענון שיטות מימי המלחמה הקרה ● אלא שכשהגיע הרגע לתרגיל מבצעי שיוכיח שהיא מוכנה - הכול קרס