גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כמו דומינו": כך השביתה תאונה אחת את כל גוש דן

תאונות הדרכים יוצרות פקקים שמשפיעים לא רק על הנהגים ברכב הפרטי, אלא גם ובעיקר על התחבורה הציבורית ● הבעיה הזו אמנם לא ייחודית לישראל, אך היא מורגשת בה הרבה יותר כי הגידולים בביקושים במדינות וערים אחרות היו יותר מתונים ואיפשרו השתדרגות של התשתיות התחבורתיות באופן הדרגתי

צומת עזריאלי / צילום: איל יצהר
צומת עזריאלי / צילום: איל יצהר

איך תאונת דרכים אחת שיתקה אתמול (ד') בערב את כל הכבישים ברחבי מטרופולין גוש דן? זו השאלה שככל הנראה העסיקה רבים מהאנשים שעמדו שעות ארוכות בפקקים לאחר שהתרחשה תאונת דרכים בצומת יגאל אלון - השלום, באחד המחלפים העמוסים והמרכזיים ביותר בישראל. 

העלאות מסי הרכב בדרך. איך ניתן לייעל את ההוצאות ולחסוך אלפי שקלים?
העלאת מס בדרך: כלי הרכב שיתייקרו באלפי שקלים לפחות ב־2025

הפקקים השפיעו לא רק על הנהגים ברכב הפרטי אלא גם ובעיקר על התחבורה הציבורית, שכן אוטובוסים עמדו בפקק ולא סיימו את מסלולם כדי לצאת למסלול נוסף. כך, אוטובוסים לא הגיעו לתחנות והמשבר הורגש לא רק במוקד הגודש אלא בכל המטרופולין, זו הסיבה שגם נוסעים בקריית אונו, המרוחקת יחסית ממחלף השלום, המתינו אתמול למעלה משעה לאוטובוס. 

חוקרים מסבירים שהתשובות לכך הן רבות וחלקן לא אינטואיטיביות, אבל כבר עכשיו ברור אפשר להגיד: כך הולכת להראות שגרת חיינו.

מערכת התחבורה במטרופולין ת"א נמצאת על סף שבירה

מתכנן התחבורה יונתן רוזין מסביר שמערכת התחבורה במטרופולין ת"א נמצאת על סף שבירה, ולכן "בכל פעם שיש תאונה, הפגנה, חסימה, או אפילו צמצום נתיבים משמעותי באחד מצווארי הבקבוק של המערכת - כמו מחלף השלום - כל שאר המטרופולין נופל כמו דומינו". 

לדבריו, "יש עבודות בכל הצירים הראשיים שמובילים לת"א, אין מספיק מערכות הסעת המונים (דוגמת רכבת קלה ומטרו - א"ז), אין מספיק העדפה לאוטובוסים, אז רוב האנשים מעדיפים לשבת בפקק ברכב הפרטי שלהם מאשר באוטובוס - ואפשר להבין אותם. התוצאה היא "ספירלת מוות" של התחבורה הציבורית, ואנחנו צופים בה בזמן אמת". 

הפרופ' אראל אבינרי, מומחה לתשתיות מאפקה - המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, מסביר שהאירוע החריג אתמול לא צריך להפתיע איש. "יש זחילה כלפי מעלה בביקושים במטרופולינים לביצוע נסיעות. מן הסתם, התשתיות לא מתחדשות בקצב שמדביק את הביקושים ואותן התשתיות הקיימות שהגיעו לקיבולת מלאה - אז וודאי שכל דבר קטן יכול לגרום לקריסה שלהם". 

בנוסף לדבריו, העובדה שהעומסים מתפזרים על פני רוב שעות היממה, ולא רק בשעות ההגעה והחזרה מהעבודה כבעבר, יוצרת מצב שגם ההתאוששות מאירועים כאלו היא איטית יותר. "לצערנו נראה יותר ויותר מקרים כאלה ובשעות יותר מוזרות של היום משום שלמעט השעות הקטנות של הלילה יש עומסים שמביאים לכך שמשכי הנסיעה מתארכים פי שניים. האמת היא שכבר כמעט אין לנו סיטואציה של נסיעה חופשית ללא עומס ולכן כל התאוששות מאירוע כזה לוקחת זמן".

הצמיחה המהירה בישראל פגעה ביכולת ההערכות

הבעיה הזו לא ייחודית לישראל, ואולם לדברי פרופ' אבינרי היא מורגשת בה הרבה יותר כי הגידולים בביקושים במדינות וערים אחרות היו יותר מתונים ואיפשרו השתדרגות של התשתיות התחבורתיות "בישראל הגידול באוכלוסייה ובביקושים לנסיעות הם גדולים מאוד יחסית לעולם המפותח שבו יכולים להיערך מבעוד מועד לשינויים בביקושים ואצלנו הם נערכים בתקופות כ"כ קצרות כך שגם פתרונות כמו מטרו ורק"ל לא הולכים לפתור את הבעיה הזו כי גם בנייתם מתמשכת מאוד לאט". 

ובכל זאת, קשה להבין כיצד לתאונה אחת יש השפעה ברדיוס כל כך גדול. יונתן רוזין מסביר שפקקים מתפתחים בצורה לא אינטואיטיבית "נגיד שהייתה תאונה במחלף השלום, כמו אתמול, ושני הרכבים שהיו מעורבים בה חוסמים נתיב וחצי-שניים. באותו רגע, הקיבולת של הצומת יורדת משמעותית כי יותר רכבים צריכים לחצות את הצומת דרך פחות נתיבים". 

לדבריו, "ספציפית, הפעולה של השתלבות רכבים ממספר נתיבים לנתיב בודד ("השתזרות") - שבמקרה הישראלי, כל אחד מנסה להידחף על חשבון השני - היא זו שמעכבת את התנועה. כך, נוצרת תגובת שרשרת, כי בזמן שנהגים נלחמים על לעקוף את התאונה, זרם הרכבים מאחוריהם ממשיך להיבנות (לפני שווייז התריע בפניהם על תאונה או פקק). ואם מוסיפים לזה נהגים שנכנסים לצמתים לא פנויים, אז הפקק מתחיל להסתעף ולייצר זרועות חדשות, מה שמאיץ את הפקק בצורה אקספוננציאלית". 

"לכל תשתית תחבורתית יש קיבולת", מוסיף פרופ' אבינרי, "בקיבולת המקסימלית מובן לכולם שאי אפשר להכניס יותר מכוניות, אבל התופעה הזו מתרחשת עוד הרבה לפני כן. העמסה על מערכת תחבורה שמתנהלת בתנועה חופשית לא תהיה מורגשת יותר מדי, אבל במערכת עמוסה כל דבר קטן ואפילו לא תאונה אלא סתם רכב שעומד בצד הדרך או מישהו שנוסע קצת יותר לאט ואירועים קטנטנים כאלה מייצרים אפקט דומינו שמוביל לקריסה תחבורתית ויהיו כאלו יותר ויותר. בהמשך אפילו נתקשה להסביר למה זה קורה בגלל שכשהמערכת על הקצה כל דבר קטן גורם לאפקט מצטבר ולא נבין איך יש פקק לפנינו כשאין שום שיבוש ברמזורים, תאונת דרכים או עבודות בכביש. - כך ייראו החיים במטרופולינים". 

צורך בשינוי חד של מדיניות ברחבי המטרופולין

ואולם, לא מדובר בגזירת גורל ויש פתרונות שיכולים לחלץ את ישראל מהמשבר אבל הם מורכבים, דורשים אומץ ולא נעשים כאן מספיק. "ברמה הטקטית-מיידית, צריך לאפשר לרשויות מקומיות סמכות לאכוף חסימת צמתים עם אמצעים אלקטרוניים, זה יכול לעזור מאוד וברמה האסטרטגית, יש צורך בשינוי חד של מדיניות ברחבי המטרופולין, בטח לאור הדחיות הצפויות ברוב פרויקטי הסעת ההמונים המתוכננים". שינויי מדיניות שנעשו בערים בעולם כוללים כלים רבים כמו הגבלת חניה וניהול התמחור שלה, צביעת נתיבים לתחבורה ציבורית, סלילת שבילי אופניים, החלת אגרות גודש ואמצעים נוספים.

לדברי פרופ' אבינרי הבעיה היא גדולה יותר מהתחבורה "הרבה אנשים נזרקים לאזורים הצפופים והעמוסים לא בגלל נסיבה תחבורתית אלא בגלל נסיבות תכנוניות של פיזור לא נכון של מקורות תעסוקה ומגורים ויתר השימושים".

לדבריו, "אם מסתכלים על הצפיפויות אנחנו לא נורא צפופים כמו שהיינו יכולים להיות, וצפיפות היא לא תמיד בעיה כי אפשר להיערך אליה עם תשתיות להסעת המונים ואם היינו מסיטים אליהם חלק מהביקושים, זה היה פחות נורא. אבל זה דורש תכנון מראש וישראל היא לא כזו".

לדבריו, "אין תכנית אסטרטגית למדינה ולכן אנחנו לא יודעים איך האוכלוסיה תפוזר בעוד 20 שנה. זו הסיבה שמערכות תחבורתיות קורסות. אי-אפשר לבנות היום מערכת תחבורתית שתדע לטפל בפיזור אוכלוסיה שאין לנו מושג איפה תגור, תעבוד, וכיצד תסע ולאן. לכן, כל עוד אין חשיבה אסטרטגית ארוכת טווח לא תצליח שום חשיבה תחבורתית לפתור את זה". 

עוד כתבות

דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית פוסט ברשת Truth, 26.6.25 / צילום: ap, Michael Perez

חנינה בלי הרשעה: האם הנשיא יכול לחלץ את נתניהו ממשפט?

הקריאה של הנשיא האמריקאי להפסיק את משפט נתניהו העלתה לשיח את האפשרות שהנשיא הרצוג יעניק לו חנינה ● אלא שנתניהו טרם הורשע בדבר, מה שמקשה על כניסה למסלול הזה ● וגם: מה חשב בזמן אמת אהרן ברק על הרעיון?

נתב''ג. הישראלים חזרו להזמין חופשות / צילום: ap, Matias Delacroix

רוב החברות הזרות לא יחזרו לנתב"ג בקיץ. לאן בכל זאת תמצאו טיסה בפחות מ-200 דולר

על אף המספר המצומצם של חברות התעופה שפועלות כיום מנתב"ג, עדיין ניתן למצוא כרטיסי טיסה ברגע האחרון במחירים יחסית זולים, בעיקר ליעדים קרובים כמו קפריסין ויוון ● ייתכן שפתיחתו מחדש של טרמינל 1 באוגוסט יזרז את חזרתן של חברות הלואו קוסט, מה שיגדיל את היצע הטיסות

דונלד טראמפ / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

טראמפ הודיע כי חתם על הסכם סחר עם וייטנאם

"זה יהיה הסכם שיתוף פעולה נפלא בין שתי המדינות שלנו. התנאים הם שוייטנאם תשלם לארצות הברית מכס בגובה 20% על כל המוצרים שיישלחו לשטחנו, ומכס של 40% על כל העברה דרך מדינה שלישית", כתב טראמפ

השבוע בעולם / צילום: רויטרס - PA Images

האם ארה"ב נוטשת את אוקראינה והאם חייזרים מתקרבים על גבו של אסטרואיד

אוקראינה חוששת שהפעם ארה"ב מתכוונת ברצינות לנטוש אותה ● פצצת המכסים מתקתקת - וטראמפ עושה עסקים עם קומוניסטים מכובדים מאוד ● שרת האוצר הבריטית מוחה דמעות ● ביבשת אמריקה הבוחרים מחפשים שמאל קיצוני ● עצם בין כוכבי סר לביקור ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יירוט טיל מעזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

תבעו את הקבלן על איחור במסירת דירה, ובית המשפט קבע: מלחמת "חרבות ברזל" היא כוח עליון

בית המשפט המחוזי דחה ערעור של רוכשי דירה על איחור במסירה, וקבע כי הנחיות פיקוד העורף והשלכות המלחמה מהוות נסיבות בלתי צפויות, שמצדיקות את הדחייה בקיום החוזה

חדשות ההייטק / צילום: ap, Michael Perez

החברה הישראלית שתספק נחילי רחפנים חמושים לארה"ב

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק • והפעם: Base44 של היזם מאור שלמה נמכרה לוויקס ב-80 מיליון דולר בעסקה יוצאת דופן, ענקית המחשוב שמאמינה בחברת הקוונטום הישראלית, חברת הרחפנים הישראלית, אקסטנד, זכתה במכרז לאספקת נחילי רחפנים חמושים משוטטים שפרסם משרד ההגנה האמריקאי בהיקף של 10 מיליון דולר, וגם סערה סביב מתכנת הודי שמואשם בהונאה סדרתית ● חדשות ההייטק

לידיעת המתווכים / איור: Shutterstock

לידיעת המתווכים: חובת הדיווח החדשה שבדרך

הצעת חוק חדשה שהפיץ משרד המשפטים תחייב מתווכי מקרקעין לזהות את הלקוחות, לדווח ולנהל רישומים בכל העברת כספים ● לחוק יהיו כמה השלכות משמעותיות, בהן הפחתת היכולת לבצע עסקאות פיקטיביות או להסוות את זהות הנהנים האמיתיים בעסקאות נדל"ן

הזדמנות לבנות מחדש / צילום: ap, Bernat Armangue

"אין כוח בעולם שיעצור עכשיו פרויקט תמ"א": בוועדות התכנון משנים גישה במתן היתרי בנייה

ההרס הרב שגרמו הטילים מאיראן העלה את הצורך בפתרונות מיגון מיידיים ● משיחות עם גורמים ובעלי תפקידים ברשויות ניכר כי לנגד עיניהם עומד הצורך בהפחתת הבירוקרטיה בוועדות, לצד פתרונות כמו היתרים מהירים להריסה, או מכירת דירות שנפגעו למדינה ● כמו כן, מורגשת ירידה בסרבנות לפרויקטים מצד דיירים ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד 

מצלמות לרחפנים של נקסט ויז'ן / צילום: יח''צ

המצלמה שהפכה את האלוף במילואים, ולא רק אותו, למיליונר כבד

המניה שזינקה ב־2000% בארבע שנים, המימושים שהניבו לבכיריה 800 מיליון שקל והאלוף במיל' עמירם לוין שרשם אקזיט עצום ● איך הפכה חברה ביטחונית קטנה מרעננה לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים של שוק ההון, והאם יש סדקים בחלום של נקסט ויז'ן?

יונדאי טוסון הייבריד 4X4 / צילום: יח''צ

מלחמת הסחר שולחת אלינו רכב חדש מאמריקה. האם הוא גם משתלם?

הגרסה האמריקאית של הטוסון, שהגיעה לישראל באדיבות מכסי טראמפ, מציעה תוספת מקום ומערכת הנעה היברידית חסכונית ● המחיר מציב לה אתגר שיווקי ● מבחן דרכים

מאפים וסלטים ב–Benno / צילום: אורנה בן חיים

היקב עם המיתוג המוזר שמוכר 10,000 בקבוקים בשנה

יקב בוטיק עם בלנד ייחודי, סדנת קרמיקה משעשעת, הרצאה בשפת הסימנים ותפריט עם נגיעות מקורדון בלו ● מצאנו חמלה לנפש ביישובים סביב נתב"ג ● חגית אברון תופרת יום

דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב / צילום: ap, Evan Vucci

נעילה אדומה באירופה; טראמפ: מדינות יתחילו לשלם מכסים ב-1 באוגוסט

טראמפ הודיע כי 10 עד 12 מדינות יקבלו הודעה היום בנוגע לשיעור המכס שיוטל עליהן, וכי מכסים בטווח שנע בין 10% ל-70% ייכנסו לתוקף בתחילת אוגוסט ● דאקס מאבד 0.7%, קאק נסוג ב-0.9% והפוטסי נחלש ב-0.2% ● הביטקוין ירד ביממה האחרונה ב-0.6%, וכעת ערכו של מטבע אחד עומד על כ-108,870 דולר ● היום יום העצמאות בארה"ב - לא יערך מסחר בוול סטריט

שמואל דונרשטיין / צילום: אייל טואג

אחרי תשע שנים, פועלים אקוויטי נפרד מהחזקותיו ברב בריח: מיהם המוסדיים שרכשו?

בית ההשקעות מור ולצידו סדרה של קרנות גידור רכשו מניות רב בריח בסכום של 55 מיליון שקלים ● המכירה התבצעה בדיסקאונט של כ-10% ממחיר השוק, אך עדיין גבוה ב-57% ביחס לשער מניית רב בריח מלפני כשנה

שחרור חטופים בעסקה האחרונה / צילום: ap, Abdel Kareem Hana

חמאס בהצהרה רשמית: "העברנו למתווכות תשובה ברוח חיובית, מוכנים להכנס מיד למו"מ"

דיווח בערוץ אל-ערבי הקטארי: חמאס העביר תשובה חיובית להצעה להפסקת האש בעזה - עם בקשה לתיקונים ● סמל אסף זמיר מדימונה נפל מירי נ"ט בדרום רצועת עזה, יאיר ז"ל נפל בתאונה מבצעית ● צה"ל מאשר: השגנו אחיזה מבצעית בכ-65% משטח הרצועה ● 50 חטופים - 637 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

התחדשות עירונית בת''א. התחום תופס יותר משליש מהתחלות הבנייה / צילום: דיויד לוין

בשוק ללא חסמי כניסה, חלומות הרווח של היזמים כנראה מוגזמים

13 חברות נדל"ן הצטרפו לבורסת תל אביב במחצית הראשונה של השנה, חלקן אפילו לא מסרו פרויקט עדיין ● במקום שהריבית הגבוהה תנקה את השוק, רק צצים עוד ועוד יזמים - וההוצאות שלהם דווקא גדלות

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המהפכה בדיני החוזים יוצאת לדרך: כך היא תעבוד

ועדת החוקה אישרה את הצעת החוק שהוביל היו"ר שמחה רוטמן לביטול הפסיקה המאפשרת לבתי משפט לפרש חוזים בהתאם לכוונת הצדדים ● במקומה, הצדדים לחוזה הם שיקבעו כיצד לפרשו, זולת מספר החרגות ● בענף חלוקים לגבי ההשלכות ונערכים לשינוי דרמטי

כריסטין לגארד, נשיאת ה־ECB / צילום: Associated Press, Michael Probst

התחזיות התבדו: האירו זינק מול הדולר, אך לאירופה יש כמה סיבות לדאוג

לפני חצי שנה ההערכות ניבאו דעיכה - אבל מאז האירו זינק ב־14% מול הדולר ושבר שיא של 4 שנים ● לצד שביעות הרצון בבנק המרכזי האירופי, גוברים הקולות המזהירים מפני פגיעה ביצוא וביציבות הכלכלית ● האם האירו בדרך להפוך למטבע רזרבה או שמדובר בשיא חולף?

נתב''ג / צילום: Shutterstock

חברות הלואו קוסט יחזרו? טרמינל 1 ייפתח באוגוסט

טרמינל 1 צפוי להיפתח מחדש בתחילת החודש הבא - מה שמעלה את הסיכוי שחברות הלואו קוסט יקדימו את חזרתן לארץ ● חזרתן של החברות עשויה לתרום משמעותית להגדלת היצע המושבים ולהורדת מחירי הטיסות, שהתייקרו מאוד מאז תחילת המלחמה

קובי זריהן בשיחה עם עו''ד רונית סיטון זלקינד / צילום: שיר הלוי

הממונה על הגנת הצרכן: "יש לי רק 8 מפקחים על 650 אלף עסקים"

קובי זריהן הסביר באירוע של משרד עוה"ד פירון מדוע הרשות לא פרסמה הקלות לקמעונאיות המזון במהלך המערכה נגד איראן ● יאיר אבידן, המפקח על הבנקים לשעבר, וד"ר שלומית וגמן-רטנר, ראש רשות איסור הלבנת הון ומימון טרור לשעבר, מצטרפים למרכז הפינטק הישראלי ● אירועים ומינויים

הדמיית מגדל הספירלה של קבוצת עזריאלי בתל אביב / צילום: KPF

עסקת ענק: משרד עורכי הדין שעובר למגדל הספירלה של עזריאלי

משרד עורכי הדין נשיץ, ברנדס, אמיר, ישכור 11,000 מ"ר במגדל הספירלה של עזריאלי ● על פי הערכות בשוק, המחיר לרמת מעטפת עומד על כ-130 שקל למ"ר, כך שהמשרד ישלם כ-17 מיליון שקל בשנה ● וגם: הריבית עוד לא ירדה - אבל היזמים מתנפלים על המכרזים: יותר מ־130 הצעות לארבעה מגרשים בת"א וביבנה ● חדשות השבוע בנדל"ן