גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדת הכלכלה דנה בהקלות בחוק על מנת להשיב את חברות התעופה הזרות

מתכננים לטוס בתקופה של אי-יציבות? קחו בחשבון שהזכויות שלכם לפיצוי כספי עלולים להיות מוגבלים בקרוב ● האם תיקון בחוק שירותי תעופה יחזיר את החברות הזרות, ומה הסיכוי שזה יקרב את ישראייר להפעיל קו לארה"ב? ● גלובס עושה סדר 

אילוסטצריה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock
אילוסטצריה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

היום (ב') מתקיים דיון בוועדת הכלכלה שעסק בתיקון חוק שירותי תעופה, המכונה "חוק טיבי". מאז שפרצה המלחמה, חברות התעופה שפעלו בישראל נאלצו להתמודד עם שיבושים תכופים, ביטולי טיסות, וקושי תפעולי משמעותי. החוק הנוכחי, שנכתב למקרים של ביטולים בימי שגרה, מחייב את החברות לספק פיצויים והטבות נוספות לנוסעים. עבורן, החוק מכביד ובלתי אפשרי ליישום בימי חירום, כאשר ביטולי טיסות ושיבושים מתרחשים בשל סיבות ביטחוניות שלא בשליטתן. ריינאייר חשפה כי היקף העלויות הקשורות בביטולי הטיסות מישראל ואליה מאז אוקטובר 2023 עומד על סך של למעלה מ-3.8 מיליון אירו, ישראייר חשפה כי היא מתמודדת עם גל של תביעות משפטיות בעקבות ביטולי ושיבושי טיסות שנגרמו בשל המלחמה, בסכום מצטבר של 2.2 מיליון שקל.

אלו חברות התעופה הזרות שדוחפות לתיקון חוק שירותי תעופה
ישראייר במכתב חריף למשרד התחבורה: "מצב בלתי נסבל שמחייב תיקון"

אילו חברות הביעו עניין בתיקון החוק ומה כל אחת מהן רוצה לתקן?

עד כה, למעלה מ-15 חברות תעופה הביעו עניין בתיקון החוק, אולם מעטות אלו שהתבטאו בנושא באופן גלוי, כגון בריטיש איירווייז, ריינאייר וישראייר. בריטיש איירווייז, יחד עם מספר חברות נוספות (לפי הערכות מדובר בוויזאייר, איזיג'ט ודלתא) דורשות שני שינויים עיקריים בחוק: ראשית, פטור זמני מחובת הפיצוי לנוסעים שטיסותיהם בוטלו בשל המצב הביטחוני. שנית, הגבלה בחובת מתן טיסה חלופית, החברות הזרות מציעות שהחובה הזו תחול עד סכום מסוים בלבד, כך שלא יידרשו לספק כרטיס יקר באופן משמעותי מהמחיר ששולם בכרטיס המקורי.

גם ישראייר הביעה תמיכה בתיקון הזה. נזכיר כי יו"ר רשות התעופה האזרחית (רת"א), שמואל זכאי, הודיע על קיום משא־ומתן עם חברות התעופה הישראליות ישראייר וארקיע להפעלת מטוסים חכורים לצפון אמריקה, מהלך שעדיין לא הבשיל לכדי ביצוע, בין היתר בשל ההתניה של ישראייר להעביר קודם את תיקון החקיקה שיאפשר לה להפעיל קווים לארה"ב מבלי להסתכן בתביעות עתידיות. ריינאייר, לעומת זאת, תומכת בהצעה עם שינוי משמעותי: היא דורשת לבטל את החובה לספק כרטיס חלופי לנוסעים שבוטלה טיסתם.

מה הסיכוי שחברות ישראליות נוספות יפעילו טיסות לארה"ב?

התיקון בחוק יקל על החברות הישראליות להפעיל טיסות חכורות לארה"ב, אך יש עוד מספר אתגרים שיצטרכו לעבור לפני: עליהן לחכור ב"חכירה רטובה" (חכירה שמשמעותה השכרה של המטוס, כולל הטייסים וצוותי האוויר, לחברת תעופה אחרת, שהיא זו שמשווקת ומוכרת את הכרטיסים), מטוסים רחבי־גוף שעומדים בדרישות הבטיחות בארה"ב, למצוא צוותים זרים שיסכימו ללון בישראל, וקבלת רישיונות הפעלה מרשויות התעופה האמריקאיות.

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, הביע נכונות במהלך הדיון להפעיל טיסות לארה"ב, אם תינתן הקלה בחוק. "נוכל להפעיל טיסות לארה"ב ולהוריד את המחירים לצרכנים. אבל חוק כזה הורג אותנו אם אנחנו מתמחרים רווח של 100 דולר לנוסע ויש ביטולים ואנחנו נצטרך לשכן אותם בבית מלון במנהטן בזמן הזה כחלק מהנדרש בחוק, זה הימור גדול מדי בשבילנו".

כיצד שינויים כאלה בחוק ישפיעו על הנוסעים?

השינויים יכולים לתרום להגדלת היצע הטיסות לישראל וממנה, ובכך לירידת מחירים ולשיפור התחרות. מצד שני, בתקופות חירום הנוסעים יזכו להטבות חלקיות בלבד עבור ביטולי טיסות, בהשוואה להטבות שמספק החוק בימי שגרה. כך למשל, במצבי חירום, חברות התעופה יידרשו להחזיר לנוסעים את עלות הכרטיס או להציע כרטיס חלופי. עם זאת, חובת הפיצוי הכספי תבוטל. כמו כן, בתקופות רגילות, חברת תעופה נדרשת להודיע 14 ימים מראש כדי להימנע מתשלום פיצוי. אך במצבי חירום, תקופת ההודעה המוקדמת תקוצר ל-3 ימים בלבד. עם זאת, החוק עדיין יחייב את חברות התעופה לספק שירותי לינה לתקופה מוגבלת של לפחות שני לילות.

עד כמה הקלות בחקיקה משמעותית בכדי להשיב את החברות הזרות?

לדבריה של נחמה רונן יושבת ראש קבוצת ממן המעניקה שרותי תעופה לעשרות חברות תעופה בינלאומיות, "אם יש מכנה משותף לכל חברות התעופה הקטנות והגדולות במסגרת הטיעונים למה לא לחזור לישראל זה חוק טיבי, שמחייב אותן לפצות את הנוסעים בטיסה חליפית ולעיתים גם בלינה ומעמיס עליהן עלויות של עשרות מיליוני דולרים. אין עוד מקום בעולם שחברות התעופה צריכות להתמודד עם מצב של ביטול טיסות באופן כה תכוף שלא תלוי בהן ולכן הדבר האלמנטרי שניתן היה לעשות בהוראת שעה עם תיחום ברור של זמן זה להשהות למשך מספר חודשים את יישום חוק טיבי.

"מעבר לכך, גילינו בעיה מהותית בקרב טייסי החברות שניתנת לפתרון באופן מיידי ובעלות לא משמעותית. לחלק נכבד מהטייסים יש משכנתאות וביטוחי החיים שלהם משועבדים לטובת המשכנתא. חברות הביטוח לא מוכנות לבטח אותם במידה והם טסים למדינות שהן במצב מלחמה. חברות התעופה לא מוכנות להשלים לטייסים את השיפוי וזה מניע אותם מלטוס לישראל. אם נצליח להגיע להסדר עם חברות הביטוח שמדינת ישראל תשלים למשך תקופה קצרה את השיפוי שיעניק להם כיסוי מלא על ביטוח המשכנתא בעת הטיסה לישראל, ניתן יהיה לשחרר את אחד מצווארי הבקבוק המהותיים שהביאו למצב הנוכחי".

במהלך הדיון בועדה, עו"ד שירלי קציר, שותפה וראש מחלקת תעופה, תיירות ומלונאות בפישר (FBC), המייצגת את בריטיש איירוויז ומספר חברות תעופה זרות, ציינה כי לפחות 5 חברות יחזרו לישראל באופן וודאי, אך סירבה לנקוט בשם החברות בשל חסיון משפטי.

האם חזרה של חברות ענק תשפיע על חברות נוספות שיחזרו?

רונן, סבורה כי "חברות התעופה הקטנות שיכולות לטוס לישראל ממשיכות לשמור על הקו בהיקף זה או אחר, הבעיה שלנו היא עם חברות התעופה הבינוניות והגדולות ובראשן יונייטד איירליינס וקבוצת לופטהנזה. על מנת להציל את הקיץ הבא נדרש להפעיל את כל האמצעים, ממנהל הקו בישראל ועד לרמה של נשיא המדינה, על מנת לשכנע אותן לחזור להפעיל את הקו. לראייה, ביוני האחרון היינו עדים להשפעה המיידית של הודעת החזרה של יונייטד על כל חברות התעופה הבינוניות והגדולות שפועלות בנתב"ג".

לביטולי החברות הגדולות כמו החברות האמריקאיות וקבוצת לופטהנזה, השפעה ישירה על הביטולים של שאר החברות. חברות התעופה נושאות את עיניהן לענקיות התעופה, כחברות ענק שעובדות עם מערכות ניהול סיכונים חיצוניות וגופי מודיעין אזרחיים, שמאפשרים להן להעריך מצבים ביטחוניים במדינות ולעשות שיקולים בהתאם. בעבר, ראינו שקבוצת לופטהנזה מהווה "ברומטר" לפעילות התעופה בישראל, בהיותה קבוצת התעופה הגדולה בעולם.

אם יתקבל תיקון החוק, איזה זכויות יישמרו לנוסעים?

נוסעים שטיסתם בוטלה ימשיכו להיות זכאים להחזר כספי מלא על כרטיס הטיסה או לכרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתם - זכות זו תישמר בכל מצב, כולל בתקופות חירום, ללא תלות בזכאות לפיצוי כספי. במקרה של ביטול טיסה או עיכוב ממושך, הנוסעים ימשיכו לקבל שירותי סיוע בסיסיים כמו מזון, שתייה, הסעה ולינה (לתקופה מוגבלת), שירותי תקשורת חינמיים (למשל, שיחות טלפון או גישה לאינטרנט).

חברות התעופה יחויבו להודיע לנוסעים על ביטול טיסה או שינוי מועדיה בפרק זמן סביר של 14 ימים במצב רגיל או 3 ימים בתקופת חירום. הנוסעים ימשיכו להיות זכאים לקבל מידע ברור על זכויותיהם, כולל פרטים על שירותי סיוע ופיצוי. במצבי שגרה, זכויות הנוסעים נותרות ללא שינוי: הודעה מוקדמת של 14 ימים תחייב את חברות התעופה במתן פיצוי כספי, ושירותי לינה יינתנו ללא מגבלת לילות.

האם יש פערים שהתיקון בחקיקה לא נותן להם מענה?

בלובי 99 מבהירים כי בכדי למנוע פגיעה בנוסעים, יש להתנות את מתן ההקלה המוצעת לחברות התעופה בכך שהן יידעו באופן אקטיבי את הנוסעים על הזכויות המגיעות להם ויטפלו בכל הפניות לפיצוי שהגיעו אליהן בנוגע לשירותי סיוע והחזר כספי. כמו כן, למרות התמיכה בתיקון, אין הבטחה פומבית חד-משמעית מצדן של חברות תעופה זרות שתיקון החוק יוביל לחזרתן לפעילות מלאה בישראל. לצד ההתאמות המשפטיות, ישנם שיקולים נוספים כמו מצב ביטחוני, נכונות של צוותי אוויר לטוס לישראל וגמישות תפעולית של חברת התעופה.

סימן עובדיה, מנכ"ל קרוז תור, סבור כי "כיום, השאלה המרכזית אינה קשורה לשינויים רגולטוריים, אלא ליכולת לייצר מציאות של יציבות ביטחונית ארוכת טווח. רק הפסקת אש כוללת עם לבנון והחזרת תחושת הביטחון עשויות להוות את הקרקע לחזרת חברות התעופה הגדולות, כדוגמת לופטהנזה והאמריקאיות, לפעול בישראל. אמנם, התאמות בחוק שירותי התעופה יכולות לשפר את תנאי הפעילות בשוק המקומי, אך הן לבדן אינן יכולות לגבור על החשש המרכזי - ביטחון הנוסעים והצוותים. עם זאת, ברגע שחברה בינלאומית גדולה תשוב לישראל, הדבר עשוי לשמש זרז משמעותי לחזרתן של חברות נוספות".

עוד כתבות

קופלן. ברקע: פרסום של סקר פולימרקט על הבחירות בניו יורק, השבוע / צילום: AP, Richard Drew, Olga Fedorova

כך נער הקריפטו מניו יורק הפך את חוכמת ההמונים לאימפריה של מיליארדים

בתחילת ימי הקורונה, שיין קופלן המרושש פיתח מחדר האמבטיה בדירתו את פולימרקט - פלטפורמת חיזוי שמנהלת הימורים על המציאות ● הוא רתם משקיעי־על ושווי החברה זינק למיליארדים, תוך איום על תעשיית הסקרים המסורתית ● בקרוב גם טראמפ ינסה להתחרות בו

אלטמן עם טראמפ וראשי אורקל וסופטבנק בהכרזה על סטארגייט / צילום: ap, Julia Demaree Nikhinson

מרכז נתונים בשווי יותר מ־7 מיליארד דולר ייבנה עבור הפרויקט של אורקל ו־OpenAI

הקמפוס בעיירה סליין במישיגן, הוא האתר הרביעי שהוכרז במסגרת הסכם הענק שנחתם בין שתי ענקיות הטכנולוגיה ● את המרכז בונה חברת RELATED

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

ביטול חופשות, קיצוץ הטבות וקיזוז פנסיות: הקרב על תקציב הביטחון מתחיל

בחוק ההסדרים של האוצר עולות מספר הצעות קונקרטיות לקיצוץ בהטבות שהצבא מציע, כמו גם לחימה בימי המילואים המוגזמים שהצבא מחלק ● בין ההצעות המרכזיות: ביטול חופשות שחרור, הטבות מס על רכב וקיזוז פנסיה תקציבית

דירה להשכרה / צילום: שלומי יוסף

ההגבלות המתוכננות על החזקת מזומן והחובה שתוטל על בעלי הדירות להשכרה

במסגרת הצעת התקציב מבקש שר האוצר לחדש את היוזמה שנבלמה פעם אחר פעם בתקציבים קודמים להחיל חובת דיווח על הכנסות משכר דירה, גם כאלה שנמוכות מרף תשלום המס ● עוד בטיוטה: הטלת חובת דיווח על פלטפורמות מקוונות המשמשות לביצוע עסקאות השכרת נדל"ן, כמו Airbnb ו-Booking, אפס מס לעולים חוזרים והגבלת החזקת מעל 200 אלף שקל במזומן

גולן, קמי וגלעד פלם / צילום: אלעד ברמי

גם יין הוא אידאולוגיה: על ההחלטה האמיצה של יקב פלם להתמקד אך ורק בטרואר של הרי יהודה

ב-25 שנות קיומו, הסגנון של יקב פלם הלך והתהדק, והוא ניכר היטב ביינות, שזכו להצלחה בארץ ובעולם ● עם הרוח הגבית הזו החליטה משפחת פלם שהיקב יהיה עצמאי ומקומי לחלוטין

אלן דבנששון / צילום: באדיבות Arbox

כשהתחיל להתאמן בקרוספיט גילה בעיה. הפתרון שלה הביא לו מיליון משתמשים

במשך שלוש שנים ניסה אלן דבנששון לגרום לפיתוח שלו להצליח: "עברנו מלקוח ללקוח כדי לייצר קהל. מימנו את זה מהכסף שלנו ובקושי סגרנו את החודש. עליתי עשרה ק"ג" ● היום הוא מעסיק כ־50 עובדים וכבר ביצע רכישות משמעותיות בניסיון להשתלט על השוק ● שיחה קצרה עם מייסד ומנכ"ל ארבוקס, פלטפורמה לניהול עסקים קטנים

 

צ'ארלס, מלך הממלכה המאוחדת / צילום: Associated Press, Frank Augstein, Pool

מיהן שתי ענקיות הטכנולוגיה שהכריזו על שותפות להרצת עומסי עבודה של AI?

מי כתב וביים את הסרט "מפגשים מהסוג השלישי", למה המלך צ'רלס הודיע כי יסלק את אחיו אנדרו ממעונו הרשמי, ואיזה בעל חיים מופיע על דגלה של אקוודור? ● הטריוויה השבועית

משה ינאי / צילום: רחל ינאי (מתוך ויקיפדיה)

כיצד הגיע משה ינאי לפשיטת רגל ומדוע הדירות והמסוקים שעל שמו לא עזרו?

היזם הסדרתי, שמכר בעבר חברות לענקיות IBM ודל, מצוי במרכזו של מאבק משפטי בישראל ובארה"ב לאחר שנפתח נגדו הליך כינוס נכסים ● קרן האשראי שינטילה דורשת לממש נכסים ודירות בשווי עשרות מיליונים, וטוענת כי ינאי מכר מניות בניגוד להסכם איתה ● ינאי מאשים את הקרן בריביות מופרזות על ההלוואות ומבטיח: מכירת אינפינידט תכסה את כל החובות

78 שנים של שחיתות / צילום: לע''מ

78 שנים של שחיתות: איך הסתיימו הפרשות שהתפוצצו ברעש גדול?

"יד לוחצת יד" הרעישה את ישראל, אבל זאת לא הפעם הראשונה שפרשות שחיתות פרצו לחיינו בקול נפץ אדיר ● חלקן שלחו את בכירי השלטון לכלא, באחרות היו מי שהעדיפו לשלוח יד בנפשם - והיו גם כאלה שנגמרו בלא כלום ● ומי היה נביא השחיתות בהסתדרות? ● חשד לשחיתות בהסתדרות, פרויקט מיוחד   

מה צפוי השבוע בשווקים? / אילוסטרציה: Shutterstock

אילו מניות יעיבו מחר על המסחר בת"א, ומה צפוי בנתוני האינפלציה

אילו מניות דואליות יעיבו מחר על המסחר בבורסה המקומית? ● עונת הדוחות בת"א צוברת תאוצה. בין המדווחות הבולטות השבוע: טאואר, אל על, ובזק ● מה צפוי במדד המחירים לצרכן בישראל וכיצד ישפיע על החלטת הריבית? ● גם בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה אך השבתת הממשל עלולה לעכב אותם ● וגם: 
המנכ"ל והמייסד שיקבל את חבילת השכר הגדולה בתולדות וול סטריט

פרופ' בועז המאירי / צילום: יח''צ אוניברסיטת תל אביב

החוקר שקיבל 2 מיליון דולר כדי לגלות איך אפשר לפתור סכסוכים אלימים

פרופ' בועז המאירי, ראש התוכנית לניהול סכסוכים וגישור באוניברסיטת ת"א, קיבל לאחרונה מענק יוקרתי ממועצת המחקר האירופית ● המטרה: לבחון אילו התערבויות מועילות בסוגי סכסוכים שונים בין קבוצות אוכלוסייה ● המחקר ייערך בין השאר בקולומביה, בניגריה ובארה"ב ● האם ממצאיו יוכלו להועיל גם לחברה הישראלית?

השיבה מקנדה

6,000 ישראלים עברו לשם במלחמה. עכשיו הם נאלצים לחזור: "מרגישים מהגרים"

חינוך טוב, הזדמנויות תעסוקה, קהילה מחבקת ומדיניות הגירה מקלה במיוחד הביאו יותר מ־6,000 ישראלים לעבור לקנדה מאז תחילת המלחמה ● אלא שבשטח חולפים חודשים עד שהם מורשים לעבוד, זכויות בסיסיות נמנעות מהם, האנטישמיות גואה - ו־30% מהם כבר התייאשו וחזרו ● כך נגוז חלום הרילוקיישן הנוצץ בטורונטו

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

בציפייה להסכמי אברהם: משלחת של רשות החברות תצא לקזחסטן

משלחת רשמית של רשות החברות הממשלתיות ונציגות מעשר חברות - בהן מקורות, קצא"א ונתג"ז - תצא לקזחסטן בשבוע הבא יחד עם השר דוד אמסלם ● על רקע הצטרפותה האפשרית של המדינה להסכמי אבהרם, בישראל מזהים הזדמנות לשיתוף פעולה בעיקר בתחום תשתיות המים, וכן בתחומי האנרגיה והסייבר

חניות נכים באשקלון / צילום: Shutterstock

לכל רכב חמישי יש תו נכה? הצעד שישים סוף לחגיגה

לנוכח הזינוק החריג במספר תוי הנכה, שהוצמדו כבר ל־18% מכלי הרכב, חוק ההסדרים מציע מספר צעדים להתמודד עם התופעה: להעביר את סמכות האישור מרשות הרישוי לגופים רפואיים מוסמכים ולבצע בדיקה מחודשת של תוי נכה קיימים ● האוצר טוען כי הליכי בדיקה מקלים הולידו ניצול לרעה הפוגע בנגישות של נכים שזקוקים לתו

דירת גן בדרום ירושלים / צילום: רימקס שירז מרכז ירושלים

"השוק רותח": בכמה נמכרה דירת גן עם בריכה בירושלים?

דירה בת 5 חדרים ברחוב אליעזר שילוני בירושלים, עם גינה בשטח של 195 מ"ר, נמכרה תמורת 5.8 מיליון שקל ● "יש ביקוש חזק מאוד לדירות בירושלים, השוק ממש רותח" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

רני וינברג וד''ר גיא וינברג / צילום: יוסי צבקר

"היינו שמחים להוריד מחיר, אבל אין לנו אפשרות": המשפחה שמחזיקה במאות דירות בתל אביב בראיון

גיא ורני וינברג, מבעלי חברת הנדל"ן מ.ו. השקעות, מקדמים השבחה והתחדשות עירונית בנכסים שרכשה המשפחה במשך ארבעה דורות • הם כמעט לא מוכרים, ובאשר למחירים הם אומרים: "היינו שמחים להוריד מחיר, אבל אין לנו אפשרות. אנחנו מחויבים לשתי מפלצות: האחת חוק מכר והשנייה היא הרגולציה של בנק ישראל"

''הנוף העירוני'' השתנה ללא היכר בגרמניה / צילום: Shutterstock

גרמניה משנה כיוון: "אין יותר סיבה להעניק מקלט לסורים"

שר החוץ הגרמני עורר סערה כשאמר כי הוא אינו צופה שפליטים רבים מסוריה יחזרו "בשל מצב התשתיות" ● קנצלר גרמניה הבהיר כי בקרוב לא תהיה מניעה לגרש פושעים סורים וכי הוא מצפה ש"הסורים יעזרו לבנות מחדש את ארצם" ● הנשיא א־שרע יבקר בברלין כדי לדון בעניין

הביטויים שאנחנו אומרים כדי להישמע חכמים אבל מפספסים בענק / צילום: Shutterstock

הביטויים שאנחנו אומרים כדי להישמע חכמים אבל מפספסים בענק

פרשת ההסתדרות שהסעירה השבוע את המדינה קיבלה את השם "יד לוחצת יד" - גרסה משובשת (ובמקרה הזה מכוונת) של הביטוי "יד רוחצת יד" ● בעקבות כך, יצאנו לחפש את הביטויים שאנחנו אומרים כדי להישמע משכילים ורהוטים, אך בפועל משתמשים בהם באופן עקום למדי

נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ארדואן מחפש להעניש את ישראל, אבל נגמרו לו הכדורים במחסנית

ארדואן מחפש להעניש את ישראל, אבל צו מעצר מקומי באמצעות התביעה של איסטנבול הוא צעד שאופייני לו בסגירת החשבונות הפוליטית הפנימית בטורקיה ● האם מישהו חושב כי ראש הממשלה, שר הביטחון, או אפילו מפקד חיל הים יבקרו אפילו בשנים הקרובות באנקרה?

בודקים את המיתוס. הדורבן לא באמת יורה את קוציו / צילום: ויקיפדיה - Rushenb

לא יורה וכן פוגע: הדורבן לא באמת משגר את הקוצים שלו

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: מיוון העתיקה ועד למשחקי המחשב יוחסה היכולת הזו למכרסם הקוצני, אך לא בצדק