גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דיון של רבע שעה בוועדת הכלכלה על כביש 6 יעלה לציבור עוד מיליארד שקל

משרדי התחבורה והאוצר נכנעו לדרישת יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, ויסבסדו הוזלה של 1.2 שקלים מתעריף הנסיעה במקטע ההארכה הצפוני שיוקם בכביש 6 ● שבע חברות כבר עברו את שלב המיון המוקדם של המכרז, וחלקו החדש של הכביש באורך 22 ק"מ אמור להיפתח בשנת 2028

כביש 6 / צילום: שלומי יוסף
כביש 6 / צילום: שלומי יוסף

רבע שעה של דיון בכנסת הפכה החלטה בת 14 שנה ועלתה לציבור עוד מיליארד שקל: בממשלה נכנעו לדרישת יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, ויממנו הוזלת שקל אחד מתעריף הנסיעה המתוכנן בהארכה של כביש 6 צפון - במיליארד שקל מתקציב המדינה. זאת בניגוד להחלטה שהתקבלה על ידי הממשלה רק בשנה שעברה. נזכיר כי בתקציב המדינה לשנה הבאה הוחלט בנוסף לייקר את התחבורה הציבורית ב־25%.

השמיים נופלים: מה יעצור את משבר התעופה החמור שאליו נקלעה המדינה
החניון ריק, השאטלים נזנחו: מה קרה להבטחה שהנתיב המהיר יקל על הפקקים  

ביקושים גבוהים

בשנת 2010 הממשלה הנחתה את משרד התחבורה לבחון את הארכת כביש 6 צפונה עד לראש הנקרה באמצעות המגזר הפרטי. במסגרת שיטת המימון של שותפות ציבורית־פרטית (BOT), גוף פרטי מקבל זיכיון מהמדינה כדי לממן, לתכנן, לבנות ולהפעיל את הכביש לתקופה קצובה, ובתמורה הוא רשאי לגבות אגרה. ביסוד החוזה הזכייני נקבעות הנחות ותחזיות שבוחנות את השימוש בכביש, ובהתאם להן נקבעת האגרה. מסיבה זו, ובשל השימוש המועט בו יחסית, הוחלט שחלקו הדרומי של כביש 6 יהיה תקציבי, כלומר מסובסד מתוך קופת המדינה.

לעומת זאת, בחלקו הצפוני של הכביש צפויים ביקושים רבים, ולמעשה הוא עתיד להכפיל את הקיבולת של כבישי הצפון ולפי ההבטחות אף לרווח את הנסיעה בכבישים המקבילים לו - כביש 4 וכביש 70. ואולם, לרוב, הבטחות אלו לא מתממשות. כך, לפי דוח מבקר המדינה שפורסם החודש, במקטע המרכזי של כביש 6 שאמור היה להיות כביש מהיר, מהירות הנסיעה כבר צנחה ל־34 קמ"ש, זאת לנוכח גידול האוכלוסיה בישראל והעובדה שהוכחה במחקרים לאורך שנים שכבישים מגיעים לנקודת שיווי משקל בביקושים להם. כך, אם הכביש ריק - אנשים ישנו הרגלים ויסעו בו יותר עד שיתמלא.

העקרונות סוכמו

בכל אופן, אין ספק שבישראל רשת הכבישים לא מושלמת, וכבר לפני 14 שנה הוחלט על השלמת כביש זה לאורכה של המדינה. החלק הבשל יותר מגיע ממחלף סומך עד קיבוץ בית העמק, וביוני אשתקד החליטה הממשלה לפרסם מכרז להקמתו ככביש אגרה. חודש לאחר מכן, אישררה גם ועדת הכלכלה את ההחלטה. "ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום את החלטת הממשלה להאריך את כביש 6 צפונה. זאת בהתאם לחוק כבישי אגרה, שקובע כי הממשלה רשאית להחליט על קטעים נוספים של כביש ארצי ככביש אגרה, באישור ועדת הכלכלה", נמסר מטעמה. ביולי השנה אישרה הממשלה את עקרונות החוזה הזכייני, כשתקופת הזכיינות תעמוד על 34 שנים ותעריף האגרה לרכב פרטי יעמוד על 4.63 שקלים כולל מע"מ.

הכביש, באורך 22 ק"מ ייבנה ככביש דו־מסלולי ותלת נתיבי ובמסגרתו יוקמו שלושה מחלפים חדשים - אבליים, מכר ובית העמק, ותישמר רצועה למסילת רכבת עתידית, אם תתוקצב. במקום שיפונה בכביש 4 מובטחת השקעה בתחבורה הציבורית.

עלות הקמתו 3 מיליארד שקלים שימומנו על ידי הזכיין. בנוסף, השקיעה המדינה כ־700 מיליון שקל בקידום הזמינות לעבודות, כלומר הפקעות ופינוי הקרקע. העבודות אמורות להתחיל בסוף שנת 2025 וחלקו החדש של הכביש אמור להיפתח ב־2028. עשרה ימים לאחר האישור בממשלה, שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגישו לוועדת הכלכלה את העקרונות שסוכמו לאישורה. אלא שאז החלה מסכת שטרפה את הקלפים; יו"ר וועדת הכלכלה דרש הנחות לתושבים, ובעקבותיו שרת התחבורה רגב "התהפכה" ודרשה נסיעה בחינם.

"מצידי אל תעשו מכרז"

בדיון קצר שהתקיים בסוף החודש שעבר בוועדה, שארך 15 דקות, דחה ביטן את ההחלטה לאשר את ההסכם וזאת חרף העובדה ש־7 קבוצות כבר עברו את שלב המיון המוקדם. ביטן דרש את הארכת שנות הזיכיון בתמורה להנחות, או לחילופין את הפיכת חוזה ביצוע הכביש לתקציבי במקום זכייני, אך נציגי האוצר השיבו לו שהמשמעות היא שתושבי הצפון אולי ישלמו פחות - אבל לאורך יותר שנים.

כשסגנית החשכ"ל אשרת דוד הזכירה שהמכרז פורסם לאחר אישור ועדת הכלכלה, ביטן היתמם ואמר, "איזה אישור ועדת כלכלה? אני פעם ראשונה… לפני הבחירות הקודמות? בסדר". דוד ניסתה להגן על ההחלטה, ואמרה "כבר אישרתם שמדובר בפרויקט זכייני, כבר יש לנו זכיינים שמתמודדים. יש חשיבות גם לתת ודאות ויציבות למשק". ביטן השיב: "אוקיי, חברי הוועדה השתנו".

נציגי האוצר הסבירו שהפחתת המחיר תעלה לקופת המדינה מיליארד שקל: "גם אם הם צודקים אני עדיין עומד על ההצעה שלי… תעצרי את הפרויקט, אין שום בעיה". אמר.

"חברי הכנסת מכירים היטב את המצב הפיסקאלי", המשיכה נציגת אגף תקציבים, לשווא. "מדובר בעלויות עתק. צריך להדגיש - מיליארד שקל מענק הקמה זה לא דבר שנפרס על פני 34 שנים. זה בשנים הקרובות. זה אירוע תקציבי שאין לו מקור". לאחר דין ודברים סיכם ביטן, "בעניין הזה אנחנו נאלצים להגיד לכם שאנחנו דוחים את הבקשה שלכם. מצידי אל תעשו מכרז, ואל תעשו את הכביש בשלב הזה".

ואכן, המכרז עדיין לא פורסם. בדיוני התקציב סיכמו במשרדי האוצר והתחבורה לממן הפחתה של רבע מעלות הנסיעה בכביש כך שתעמוד על כ־3.4 שקלים במקום 4.6 שקלים, בהנחה שהסבסוד יתחלק להנחות באופן שווה. כך, בשונה מהמודל התקציבי של כביש אגרה שבמסגרתו הנוסעים הם המממנים, כלל הציבור משתתף בהקמתו ולא מתוך סיבות מקצועיות כלל, שכן לא נעשו בדיקות בנושא; אלא, על פי גורמים בענף, מסיבות פוליטיות בלבד.

כל זאת, בשעה שחלו קיצוצים דרמטיים במשרד התחבורה אשר ביניהם גם העלאת תעריף התחבורה הציבורית ב־25%, משישה שקלים לכרטיס לשמונה שקלים, לצד העמקת הנחות לאוכלוסיות ייעודיות כמו נסיעות בחינם לגמלאים וכן הנחות לתושבים במעמד סוציו־אקונומי נמוך.

שני המהלכים הללו נחשבים ל"רעים" מבחינה תקציבית, שכן מתן הנחות אלו משקף הוצאה שלא מחזירה את עצמה ולא מייצרת הנעה של גלגלי המשק. ועדיין, ההחלטה לסבסד נסיעות בכביש, לצד ההחלטה לייקר את התחבורה הציבורית, מהווה היפוך למטרתו המוצהרת של משרד התחבורה - לעודד נסיעות בתחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי.

ממשרדי האוצר והתחבורה נמסר בתגובה: "המכרז למקטעים הצפוניים של כביש 6 נמצא בימים אלו בהכנה בשיטת BOT. כחלק מאישור תקציב המדינה, הוחלט לעדכן את המודל הפיננסי ולהקטין את התעריף הצפוי להיגבות מהנוסעים. זאת, לאור העומס בכבישים החלופיים למקטעים אלו (כבישים 4 ו-70) והרצון לחזק את האזור שנפגע במלחמת חרבות ברזל".

תגובת ח"כ דוד ביטן: "בניגוד למה שאומר האוצר אין לזה עלות אם יגדילו את שנות הזיכיון בהתאם. זה תלוי בהם".

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

תשעה חודשים של ציפייה: האירוע שכל הכלכלה העולמית מחכה לו מגיע

בשוק מעריכים בהסתברות של 96% שהפד יוריד את הריבית הערב ב-0.25% - לראשונה השנה ואחרי חמש החלטות רצופות ללא שינוי ● ב-CNBC סימנו מספר מניות שצפויות להרוויח מהורדת הריבית המסתמנת

תעשיות ביטחוניות / צילום: אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מצגת ואתרי החברות

אלביט כבר בפנים: הבורסה משיקה מדד חדש

הבורסה משיקה בעוד חודש וחצי שני מדדי מניות חדשים - אחד ייענה לתחום הלוהט בשנה האחרונה של מניות ביטחונית ● המדד השני יהיה מדד ת"א תשתיות, שיכלול חברות שפועלות בתחום התשתיות הלאומיות או הציבוריות

דור עיני וחיים דנון / איור: גיל ג'יבלי

יבואנית הרכב יוצאת להנפקה: המספרים נחשפים וגם תכנון המס

המספרים בהנפקת UMI נחשפים: תגייס לפי שווי של 3.4 מיליארד שקל, ותחלק דיבידנד של 270 מיליון שקל לבעלים, משפחות עיני ודנון ● בשוק מסבירים את המהלך, שנקט לאחרונה גם רמי לוי, ב"דילוג" על תשלום מס חברות

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

רכישות האונליין: האתרים הבינלאומיים בעלייה, הישראליים בירידה

רכישות הישראלים באונליין בחודש אוגוסט הסתכמו בהיקף דומה לזה של יולי ● באתרים הישראלים נרשמה ירידה של 6%, ובאתרים הבינלאומיים נרשמה עלייה של 3% ● בתמהיל האתרים המובילים בולטת נוכחות אתרים מתחום התיירות והאירוח ● "בגזרה הבינלאומית, הטריו הסיני - עליאקספרס, שיין וטמו - שומר על ההגמוניה" ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

מימין: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושרת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס, בריסל / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

הסנקציות של האיחוד האירופי: השפל ביחסים ומי עדיין תומך בישראל?

הנציבות האירופית הכריזה על תוכנית חסרת תקדים לסנקציות חריפות על ישראל, וחלק מהצעדים כבר יצאו לדרך ● מה יהיו השלבים הבאים, כמה כסף נפסיד ואילו מדינות מובילות את המהלך? ● שאלות ותשובות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

קארין קלר־סוטר, נשיאת שווייץ / צילום: ap, Julia Nikhinson

תרנגולות תמורת הפחתת מכסים: הדיל ששווייץ מציעה לארה"ב

שווייץ נדהמה בחודש שעבר לגלות כי בעקבות שיחת טלפון לא טובה של הנשיאה עם הנשיא טראמפ, הוא הטיל מכסים בגובה 39% כמעט על כל הסחורה השוויצרית ● כעת, המדינה העצמאית מוכנה לפתוח את השוק שלה לתרנגולות שעברו חיטוי בכלור, למרות התנגדות ארגון הצרכנים השוויצרי, בתמורה להפחתת המכסים

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

המדינה המפתיעה שמתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: האם ישראל תתקוף בכירי חמאס בטורקיה, מצרים פורסת מערכת הגנה סינית בגבול עם ישראל, יפן לא תכיר במדינה פלסטינית, ורשת SBS האוסטרלית מתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון ● כותרות העיתונים בעולם 

שר ההגנה הפיליפיני, ג'יבו טאודורו / צילום: ap, Anupam Nath

הלקוחה הביטחונית הבולטת במזרח הרחוק מפסיקה לרכוש מערכות מישראל

שר ההגנה הפיליפיני הודיע אתמול כי מדינתו לא מתכוונת לרכוש אמל"ח נוסף מישראל, בשל המלחמה ברצועת עזה ● הפיליפינים מהווים יעד יצוא משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות, ובין השנים 2023-2019 היוו את יעד היצוא השני בהיקפו מתוך כל העסקאות, אחרי הודו ולפני ארה"ב

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המאבקים בבנק ישראל מחריפים: הנגיד תקף פומבית את הוועד, שלא נותר חייב

לאחר הפרסום בגלובס על המאבק הפנימי בבנק ישראל, העימות עלה מדרגה והפך לפומבי, כאשר הנגיד אמיר ירון התעמת חזיתית עם ועד העובדים החדש ● על רקע המשבר העמוק הכולל עזיבות בכירים ומשבר אמון חסר תקדים, היחסים המתוחים במוסד הגיעו לסף פיצוץ

הנפקת ריסקיפייד, אוגוסט 2021 / צילום: CRC MEDIA

הנפקת הסייבר הגדולה של השנה מגיעה לוול סטריט. ואיפה הישראליות בתחום?

הנפקת נטסקופ, שתצא לדרך השבוע בניו יורק, נבחנת בזכוכית מגדלת ע"י תעשיית הסייבר כולה ● אחרי שנים שבהן חברות ישראליות ובינלאומיות העדיפו להימכר לרוכשים אסטרטגיים ולא לצאת לבורסה - ואלו שכן הונפקו בעיקר מאכזבות - בשוק מקווים לנקודת מפנה

iPhone 17 Air / צילום: צילום מסך

הוזלה של מאות שקלים: כמה יעלה האייפון החדש?

בשבוע שעבר השיקה אפל את האייפון 17, וכעת חברת פלאפון מפרסמת את המחירון הצפוי ● הדגם הבסיסי יעלה כ-700 שקל פחות מהדגם המקביל באייפון 16, והמגמה זהה בכל הדגמים ● ומה עוד השתנה באייפון החדש?

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון

אסף נתיב, ינקי קוינט, רם בלינקוב, אבי אדרי ועו''ד רונה ברגמן נוה / צילום: פרטי

ינקי קווינט נגד משרד האוצר: "רוב היום אני מתעסק בחסמים"

בכירי ענף ההייטק הגיעו לפתיחת המשרדים החדשים של קרן ההון סיכון פיטנגו ● פורום המנהיגות הנשית מציין 5 שנים להקמתו ● ואיזו שאלה הצליחה להוציא את ינקי קווינט משלוותו? ● אירועים ומינויים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

התוצר לנפש ושיעור החוב: מה למדנו מנאום ההבהרה של נתניהו?

אחרי הנאום שחולל סערה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להרגיע את הציבור והשווקים ● הוא רצה לגבות את דבריו בנתונים וגרפים, לא תמיד זה עזר ● האיחוד האירופי לא עד כדי כך חסר משמעות, וכשמסתכלים על התוצר צריך להתחשב בעוד גורמים ● אבל יש גם נתון שהוא אכן חיובי, אם כי גם אותו יש לשים בהקשר הנכון ● המשרוקית של גלובס

מימין: יוסי בכר ז''ל יו''ר הוועדה, דוד קליין ז''ל נגיד בנק ישראל דאז, ובנימין נתניהו שר האוצר דאז. / צילום: אריאל ירוזולימסקי

20 שנה לרפורמה שטלטלה את שוק ההון: מה קרה לכוחם של הבנקים?

כשחברי ועדת בכר בישרו על הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, בכירי המערכת הבנקאית הזהירו מפני משבר ● שני עשורים לאחר מכן כבר ברור שהבנקים לא רק שלא נפגעו מהרפורמה ההיא, אלא רק התחזקו מאז ● מודל העמלות, השליטה בשוק ההלוואות וחדרי המסחר שלהם שמרו על ההגמוניה לאורך השנים ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

לאחר שאיבדה 31% משוויה, מאנדיי תרכוש מניות של עצמה ב-870 מיליון דולר

הרכישה נועדה להצביע על אמון הדירקטוריון וההנהלה בכיוון החברה ולאותת לשוק שבחברה מאמינים שמחיר המניה מוערך בחסר ● החברה עורכת היום מפגש עם משקיעים בניו יורק, בו היא צפויה לספק מידע על החזון לעתיד על רקע ה-AI, על האסטרטגיה ועל יעדיה הפיננסיים