גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכוניות החשמליות ייעלמו? הדגם החדש שישטוף את כבישי ישראל

ענף הרכב נערך ליבוא מוגבר של דגמים חדשים עם הנעת "פלאג־אין", שמחירם דומה לשל דגמים מקבילים עם הנעה חשמלית לגמרי, בשל הצפי לירידת מכירות חדה בפלח החשמלי לאחר תום המלאים הנוכחיים ● וגם: הדגמים החדשים של אאודי ו-KIA שהושקו בישראל ● השבוע בענף הרכב

הקרוס–אובר החדש של המותג JAECOO / צילום: יח''צ
הקרוס–אובר החדש של המותג JAECOO / צילום: יח''צ

עליית המסים על רכב חשמלי בפתח, ויוצרת טלטלות בענף. לפי הערכות עדכניות, בנמלי ישראל ובמגרשי האחסנה כבר יש כיום מעל 35 אלף כלי רכב חשמליים, ומספרם עשוי להיות מוכפל עד סוף דצמבר. הם ישוחררו ממכס עד סוף השנה במיסוי הנמוך, וישווקו במשך שני הרבעונים הראשונים של 2025 לכל הפחות.

כך תמנפו את הלחץ של היבואניות כדי לקנות מכונית בהנחה
מבחן דרכים | החל מ-178 אלף שקל: האם הגולף החדשה תשחזר את ההצלחה?

אולם במקביל כבר נערכים בענף ליבוא מוגבר של דגמים חדשים עם הנעת "פלאג־אין", בעיקר מתוצרת סין, שמחירם דומה לשל דגמים מקבילים עם הנעה חשמלית לגמרי. גורמים בענף הרכב מגדירים את המגמה בתור "גידור סיכונים", בשל הצפי לירידת מכירות חדה בפלח החשמלי לאחר תום המלאים הנוכחיים. דגמי הפלאג־אין כבר אינם נהנים כיום בישראל מהטבות מס, למעט זיכוי בשווי השימוש, אולם הם פונים לקהל רחב יותר ובעיקר ללקוחות ציים, שנוסעים מאות קילומטרים בשבוע.

את יריית הפתיחה ביצעה השבוע כלמוביל, שהחלה לשווק את הקרוס אובר החדש של המותג ג'אקו (JAECOO), ששייך לקבוצת צ'רי הסינית, עם הנעת פלאג־אין. הדגם, ששווק עד כה עם מנוע בנזין בלבד, מצויד במערכת שמשלבת מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר, מנוע חשמלי וסוללה בקיבולת 18.3 קילוואט־שעה. טווח הנסיעה על חשמל בלבד הוא עד 91 ק"מ בתקן האירופי, ההספק הכולל הוא 342 כ"ס וההנעה קדמית. הדגם מגיע עם אבזור מקיף בשתי רמות גימור והמחיר נע בין 190 ל־203 אלף שקל, כ-20 אלף שקל יותר מגרסת הבנזין. כלמוביל מתכננת להשיק ב-2025 עוד ארבעה דגמי פלאג-אין חדשים של החברה.

גם "שלמה מוטורס", יבואנית BYD, נערכת להשיק מתחרה פלאג-אין ראשון. BYD היא היצרנית הגדולה ביותר בסין של דגמי פלאג־אין מפיתוח עצמי, וההחלטה לשווקם גם באירופה נובעת גם מהטלת המכסים הכבדים על חשמליות מתוצרת סין באיחוד האירופי.

הראשון של BYD

דגם הפלאג־אין הראשון של החברה, שיגיע לאירופה ולישראל כבר בדצמבר, הוא הקרוס אובר SEAL U, ששווק עד כה בגרסה חשמלית בלבד. גרסת הפלאג־אין, שמכונה DM־I, זהה כמעט בעיצובה לגרסת הבנזין אולם מצוידת במערכת שמשלבת מנוע 1.5 ליטר, מנועים חשמליים וסוללה של 18.3 קילוואט־שעה, עם טווח חשמלי של עד 80 ק"מ בתקן WLTP.

הרכב מגיע לאירופה בשתי גרסאות: עם הנעה אחורית ומנוע חשמלי בודד נוסף על מנוע הבנזין, עם הספק משולב של כ־215 כ"ס; והנעה כפולה, שמשלבת שני מנועים חשמליים נוסף על הבנזין, עם הספק משולב של 320 כ"ס. המחירים באירופה גבוהים מעט ממחירי הגרסה החשמלית, שמחירה בארץ מתחיל ב־190 אלף שקל.

גם קבוצת קרסו, יבואנית המותג צ'רי של קבוצת צ'רי, צפויה להתחיל לייבא ב־2025 את גרסאות סדרת ה־TIGGO עם הנעת פלאג־אין. ככל הידוע צ'רי מתכוונת להשיק באירופה ב־2025 גרסאות פלאג־אין של הדגמים טיגו 8 ושל הקרוס־אובר הגדול טיגו 9, שטרם שווק בישראל. לשניהם מנוע 1.5 ליטר היברידי משולב עם מנוע חשמלי וסוללה של 19.5 קילוואט־שעה, שמאפשרת לנוע על חשמל בלבד לטווח של כ־82 ק"מ.

קרסו בוחנת גם אופציה של יבוא דגמי הפלאג־אין ממפעל ההרכבה האירופי החדש של צ'רי, שהחל לפעול השבוע ליד ברצלונה. המפעל פועל בשיתוף חברה מקומית ומייצר את דגמי הטיגו פלאג־אין תחת שם המותג המקומי EBRO.

גם כדורי, מוותיקות היבואניות מסין, בוחנת התחלת שיווק בישראל של גרסאות הפלאג־אין של SKYEWLL, שכבר נמכרות בסין. ואילו LeapMotor, שהחלה לשווק השבוע בישראל את הקרוס-אובר החשמלי החדש C10 (ראו ידיעה נפרדת) צפויה להתחיל לשווק במחצית השנייה של 2025 גרסת פלאג־אין עם סוללה גדולה וטווח משמעותי.

אאודי A5 החדשה: מחליפה גם את דגם ה-A4 ומגיעה גם בגרסת S5 הספורטיבית

חברת צ'מפיון מוטורס השיקה השבוע בישראל את הדור החדש של אאודי A5, שמחליפה גם את דגם ה־A4. הרכב הוא בתצורת סדאן אבל כולל דלת אחורית מתרוממת לצורך שיפור יכולת אחסון המטען.

אורכה של המכונית 4.83 מ' והיא ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.89 מ'. תא הנוסעים החדש מציע שלושה מסכים דיגיטליים ודור חדש של מערכות בטיחות עם יכולות אוטונומיות משופרות.

אאודי A5 החדשה / צילום: יח''צ

הרכב משווק בישראל בשלב הראשון עם מנוע 2 ליטר טורבו־בנזין וסיוע היברידי קל בהספק של 204 כ"ס. במקביל תשווק הגרסה הספורטיבית S5 עם הנעה כפולה מנוע V6 בנפח 3 ליטר, שמייצר 367 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל־100 קמ"ש ב־4.5 שניות. המחיר עומד על 349 אלף שקל לדגם ה־A5 ו־635 אלף שקל לדגם ה־S5.

נחת בישראל: דור חדש למיניוואן הגדול של קיה הקוריאנית, מ־290 אלף שקל

חברת טלקאר השיקה בישראל את הדור המחודש של המיניוואן הגדול "קרניבל". הרכב עבר מספר שינויי עיצוב, בעיקר בחרטום, ומאפשר לשנע נהג ושבעה נוסעים. תא הנוסעים עבר עדכון שכולל מסך פנורמי שמשלב את מסך המולטימדיה ולוח מחוונים ושדרוגים להנדסת האנוש.

kia carnival / צילום: יח''צ

החידוש המרכזי הוא אופציה למערכת הנעה היברידית במקום מנוע הדיזל היוצא. המערכת משלבת מנוע 1.6 ליטר טורבו־בנזין ומנוע חשמלי עם הספק משולב של 245 כ"ס. בנוסף מוצע הרכב עם מנוע V6 בנזין בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 291 כ"ס. האבזור התקני שודרג בכל הגרסאות וכך גם מערך הבטיחות האקטיבית. מחיר דגם הבנזין מתחיל ב־290 אלף שקל ואילו הגרסה ההיברידית עולה 335 אלף שקל.

מכוון לפלח המרכזי של השוק: קרוס־אובר חשמלי חדש של המותג LeapMotor

חברת סמלת השיקה השבוע בישראל את רכב הקרוס־אובר החשמלי החדש C10 של המותג Leapmotor שמשווק מחוץ לסין, במסגרת הסכם אסטרטגי עם קבוצת סטלנטיס. הרכב פונה לפלח המרכזי של השוק עם אורך של 4.74 מ', רוחב 1.9 מ', גובה 1.68 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.82 מ'.

הוא משווק בישראל בתצורת הנעה אחת שכוללת מנוע אחורי בהספק 215 כ"ס וסוללה בקיבולת 70 קילוואט־שעה, שמאפשרת טווח של עד 424 ק"מ ב־WLTP. קצב טעינת הסוללה הוא עד כ־84 קילוואט.

רכב הקרוס־אובר החשמלי החדש C10 של המותג Leapmotor / צילום: יח''צ

הרכב משווק בשתי רמות גימור שלשתיהן מערך פיקוד דיגיטלי עם מסך מולטימדיה בגודל 14.6 אינץ' ולוח מחוונים דיגיטלי, חלון גג עם וילון, ריפוד עור סינתטי, מושבים קדמיים חשמליים ועוד. לגרסה הבכירה יש דלת תא מטען חשמלית, חישוקי 20 אינץ' ועוד. המחירים מתחילים ב־170 אלף שקל ומגיעים עד 185 אלף לגרסה הבכירה.

עוד כתבות

משחתת אמריקאית מפליגה מפורט־אוף־ספיין על רקע מתחים גוברים באזור בין ארה''ב לוונצואלה / צילום: Reuters, Andrea de Silva

נפט וקרטלי סמים: ארה"ב בדרך לעימות חזיתי ראשון זה שנים

על רקע החרפת המאבק בקרטלי הסמים, בעולם מדווחים על היערכות אמריקאית למבצע צבאי נגד משטר מדורו ● בעוד טראמפ טען כי אין כוונה לתקוף, בוונצואלה נערכים צבאית ופונים לרוסיה בבקשה לעזרה ● וגם: איך העימות הפוטנציאלי ישפיע על שוק הנפט העולמי?

חדר מסחר / צילום: תמר מצפי

האם בגלל השינוי בבורסה יקוצרו שעות העבודה בכלל המשק?

החל מינואר 2026, המסחר בבורסה בת"א יתקצר מ־36 ל־34 שעות שבועיות, בעקבות ביטול יום העבודה בראשון והוספת ארבע שעות מסחר בשישי ● מעבר למטרות הסנכרון עם הבורסה בעולם, קיצור שבוע העבודה מסמל את המשך המגמה של איזון בין עבודה לפנאי בשוק המקומי

רובע 3, תל אביב / צילום: גיא ליברמן

עיריות ת"א וירושלים עותרות לדיון נוסף בפסיקת העליון בנוגע להיטלי השבחה

שתי העיריות אינן משלימות עם פסק הדין שניתן לפני כשבועיים, שעלול לעלות להן בהפסדים של מיליוני שקלים ואף מיליארדים מהיטלי השבחה ● מומחים מעריכים כי סיכויי הבקשות להתקבל אינם גבוהים

המשקיע האינטליגנט / צילום: איור: גיל ג'יבלי

השקעה במניות לא תמיד משתלמת: מה קרה לגמלאים שנקלעו לשוק דובי?

בוול סטריט מתחזקת הגישה, מגובה בניתוחים, כי אין אלטרנטיבה למניות עבור החוסכים לטווח ארוך ● הסטטיסטיקה משקפת עדיפות למניות על פני השקעה באג"ח ובמזומן, אבל אף אחד לא מבטיח 100% ודאות ● ועל מה תסתמכו כשתצאו לפנסיה במהלכו של שוק דובי

נוחיק סמל, מנכ''ל סוני סמיקונדקטור ישראל / צילום: מארק נומדר

סוני יוצאת מפעילות השבבים בישראל: מפצלת החוצה את אלטייר שרכשה לפני עשור

מרכז פיתוח השבבים של סוני בישראל, התמחה בשנים האחרונות בשבבי תקשורת עבור רשתות תקשורת LTE ודור חמישי במיוחד לתחום שרשראות האספקה ● סוני, שרכשה את אלטייר סמיקונדקטור לפני עשור, תחזור להתקיים כישות עצמאית, כאשר סוני תיהפך לבעלת מניות בה

בית שמש / הדמיה: olin

מהחרדים עד הירוקים: מתנגדים מכל כיוון לתוכנית לשכונה חדשה בבית שמש

הוועדה המחוזית ירושלים דנה במשך 11 שעות באלפי התנגדויות לתוכנית להקמת 2,600 יחידות דיור בבית שמש ● מעבר להרס השטחים הפתוחים ולאופי הבנייה, המתנגדים חוששים שמשרד השיכון מעביר רק חלק מהתוכנית בוועדה, ואת היתר הוא מתכוון לאשר בוותמ"ל

תשואות הגמל והפנסיה / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

בדקנו 17 שנה של תשואות הגמל והפנסיה כדי לנסות לענות על שאלה אחת: איך תיראה 2026?

ב־17 השנים האחרונות היו רק 3 פעמים שבהן המסלולים הכלליים בפנסיה ובגמל הציגו תשואה גבוהה מזו שהחוסכים הישראלים נהנים ממנה עד כה השנה ● בדרך כלל, שנה פנומנלית גררה אחריה שנה יחסית חלשה, אבל הפעם יש מי שמשוכנעים שהסטטיסטיקה משקרת

סיכום חודש ספטמבר בתעשיית הקרנות / צילום: Unsplash

סיום המלחמה החזיר את הישראלים לבורסה בת"א: גיוסים של 2.7 מיליארד שקל בקרנות

אחרי חודשיים בהן נרשמה זליגה משמעותית של כספים מהקרנות המשקיעות בבורסה המקומית אל מעבר לים, המשקיעים הישראלים בקרנות חזרו באוקטובר לשוק המקומי ● לראשונה מזה 7 חודשים פדיונות בכוכבת של התעשייה – הקרנות הכספיות

בניין להב 433 / צילום: גלובס

אל על ורכבת ישראל מדווחות: המשטרה פשטה על משרדי ועדי העובדים כחלק מפרשת "יד לוחצת יד"

משטרת ישראל פשטה על משרדי ועדי העובדים של רכבת ישראל, אל על, האוניברסיטה העברית ומכון וינגייט ● זאת חלק מפרשת השוחד שבמסגרתה נעצרו עשרות בכירים, ובה מעורבים גם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ועדי עובדים גדולים וראשי ערים

יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

ההסתבכות של הפצ"רית: העבירה שעל הפרק, ומה הבעיה במינוי המחליף?

בנוסף לחשד להדלפת הסרטון משדה תימן, האלופה יפעת תומר־ירושלמי עשויה להיות מואשמת בדיווח "בעייתי" לבג"ץ ● דיווחי כזב לביהמ"ש לא הביאו להרבה הרשעות, אבל בכל זאת יש תקדים מפורסם ● ולמה צריכים לשים לב לפני שממנים את המחליף?

שינויים בתקציב / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בימים אלה ממש הכנסת מעבירה מיליארדי שקלים. למה?

הכנסת מעבירה כספים מיד ליד והרוחות מתלהטות - אבל למה זה בכלל קורה? ● העיניים נשואות לתקציב המדינה, אבל בסוף השנה הוא בדרך כלל נראה שונה מאוד ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

מנכ''ל OpenAI סם אלטמן ומנכ''ל אמזון אנדי ג'סי / צילום: ap

38 מיליארד דולר: עסקת הענק של אמזון עם OpenAI

ענקית הבינה המלאכותית של סם אלטמן נפרדת ממיקרוסופט ופונה לאמזון בהסכם ענק לרכישת שירותי ענן ב־38 מיליארד דולר ● המהלך נועד להתמודד עם המחסור בכוח מחשוב לעיבודי AI ● מניית אמזון מזנקת ב־10%

פטריות של חברת מרינה / צילום: עינת לברון

חברת מרינה פטריות רוצה להנפיק בבורסת ת"א לפי שווי של מיליארד שקל

בימים אלה שוקדת חברת מרינה פטריות על הכנת תשקיף על בסיס דוחות הרבעון השלישי, מתוך מטרה להנפיק אותה לקראת פברואר 2026 ● ההערכות בשוק הן שטיוטה פומבית ראשונה של התשקיף צפויה עשויה להתפרסם עוד לפני סוף השנה הנוכחית

מתחת לרדאר: המדינה שמהדקת את הלחץ על יצוא ביטחוני לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: חברות ביטחוניות באוסטרליה מעידות כי יש הגבלות חדשות על יצוא לישראל, ישראל לא הצליחה להתקרב למנהיג המורדים החות'ים עבד אל־מלכ אל־חות'י ואיך ישראל תושפע אם זוהרן ממדאני ייבחר לראש עיריית ניו יורק  ● כותרות העיתונים בעולם 

עו''ד יפעת תומר ירושלמי, צילום: דובר צה''ל

מעצרם של הפצ"רית ושל התובע הצבאי לשעבר הוארך: "חשש לשיבוש לפחות ב-2 פעולות חקירה"

הדיון על הארכת מעצר תומר-ירושלמי וסולומש התקיים בדלתיים פתוחות, הפצ"רית נכנסה לאולם הדיונים לא אזוקה • החוקרת הציגה לשופטת דוח סודי והבהירה: "מדובר בפרשה לא פשוטה" • עורך דינה: "אין שום סיבה להניח שהפצ"רית תשבש חקירה" • הסיבה להארכת המעצר: שיבוש ומסוכנות • הציטוטים מהדיון

עזרא גבאי / איור: גיל ג'יבלי

"כולם חשדו שיש שטיקים": סוכן ביטוח אחד עומד בלב הפרשה החמורה

עזרא גבאי נחשב לאחד מסוכני הביטוח הפרטיים הגדולים בישראל, מחובר היטב לצמרת ההסתדרות, למרכז הליכוד, לעיריות ולחברות ממשלתיות ● כעת הוא נעצר בחשד למעורבות בפרשת השחיתות בהסתדרות ● סנגורו: "כל עסקה הייתה באמצעות מכרז"

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

כצמן מבצר את השליטה במדינות הנורדיות: קונה מניות סיטיקון בפרמיה של 36% על מחיר השוק

חברת המרכזים המסחריים ג'י סיטי נדרשת לפי החוק בפינלנד להגיש הצעת רכש על סיטיקון בעקבות עלייתה בשיעור האחזקה בה ● בנוסף מקדם כצמן הנפקת נכסים בפולין

מארק צוקרברג, סונדאר פיצ'אי, סאטיה נאדלה, אנדי ג'סי / צילום: ap

"הקפקס": הסעיף שנחשב לשולי בדוחות ענקיות הטק, וכעת גונב את ההצגה

גוגל, אמזון, מיקרוסופט ומטא הציגו זינוק בהוצאות הון, קפקס (CAPEX), אך גם שמרו על רווחיות ● הוצאות אלה הן השקעות בתשתיות ובציוד הוני לטווח ארוך, שהפכו לליבת מהפכת ה־AI ● אולם בשוק עולות תהיות: האם ההחזר העתידי יצדיק את ההשקעה המסיבית?

בניין גב־ים בהרצליה / צילום: איל יצהר

ביהמ"ש בולם פשרה שהותירה את משקיעי גב־ים ללא פיצוי

בעל מניות בגב־ים הגיש תביעה ייצוגית בטענה כי מכירתה לנכסים ובניין קיפחה את הציבור ● הוסכם כי נכסים ובניין תתרום 4 מיליון שקל לחיילים, אך ביהמ"ש מתנגד: "הקבוצה לא מקבלת דבר"

חדשות הביומד / צילום: יונתן בלום

גלוטן הוא לא הבעיה? כתב העת שמערער על אחת הרגישויות הפופולריות בעולם

מאמר בכתב העת הרפואי "Lancet" טוען כי רוב האנשים שמדווחים על רגישות לגלוטן אינם מגיבים אליו כלל ● רמי לוי יתרום 5 מיליון שקל למכון השיקום של הדסה ● NeuroKaire הישראלית משתפת פעולה עם Compass Pathways הבריטית בתחום התרופות הפסיכדליות ● יורוג’ן קיבלה קוד ביטוחי קבוע לתרופה החדשה שלה ● ומחזור סטארט־אפים חדש של קרן דנגור והשגרירות הבריטית יתמקד בבריאות הנפש ● השבוע בביומד