גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עד שיבנו על השטח, תוכנית תע"ש כבר תהיה שריד ארכיאולוגי לא עדכני

בית המשפט העליון החליט לאחרונה לחייב עריכת סקר קרקע במתחם תע"ש, דבר שידחה את מימוש התוכנית למועד בלתי ידוע ● ראשי הערים יבקשו להכריז על אזור תע"ש כעל יער, תוך שימור אלפי עצי האקליפטוסים במקום

תוכנית תע''ש / הדמיה: יח''צ
תוכנית תע''ש / הדמיה: יח''צ

"נולדתי על הגדר של תע"ש במורשה, וכילד אני זוכר שהבטיחו 'תע"ש תתפנה עוד חמש שנים ויבנו כאן'. מאז יש לי נכד, שהולך עוד מעט לצבא, וממשיכים להבטיח", מספר ראש עיריית רמת השרון, איציק רוכברגר.

שינוי במודל התמריצים: תוכנית משרד השיכון להשכרה ארוכת־טווח נחשפת
●  עשר עסקאות גדולות תוך שנה: ההתחדשות העירונית לוהטת 

תוכנית תע"ש היא תוכנית מתארית שנהגתה ב־2005, כלומר לפני כ־20 שנה, ומאז עברה שינויים שונים. ב־2018 אושרה מהדורה שלה להקמת 23 אלף יחידות דיור, ולאחר מכן עלה מספרן ל־36.6 אלף. שטחה 7,430 דונם, ובסך הכל היא אמורה להוסיף כ־120 אלף תושבים לאזור, בשטחים המוניצפליים של הרצליה, הוד השרון, רמת השרון והמועצה האזורית דרום השרון.

הבעיה החריפה ביותר בתוכנית היא זיהום הקרקע החמור שבמתחם, כתוצאה מהפעילות של התעשייה הצבאית במקום במשך עשרות שנים. עלויות טיהור הקרקעות מוערכות במיליארדי שקלים. התוכנית סבוכה תכנונית וביצועית, והנה שלוש הערות בנוגע אליהם.

איציק רוכברגר, ראש עיריית רמה''ש / צילום: ראובן קפוצינסקי


1 הזיהום מאפיל על כל סוגיה תכנונית

זיהום הקרקע מאפיל על כל סוגייה תכנונית אחרת שקיימת בתוכנית, ולמעשה מטיל סימני שאלה כבדים על היכולות לממש אותה. הרעיון המקורי היה לממן את טיהור השטח מההכנסות ממכירת הקרקעות. "עוד לפני 20 שנה אמרנו להם שזה לא הגיוני, להפוך ככה את הפירמידה", אומר רוכברגר, שהוא ראש העיר הוותיק ועתיר־הניסיון ביותר במאבקי תע"ש. "אמרנו שצריך קודם כול לעשות את הסקרים ולבדוק את הקרקע, ואז לתכנן. לא הקשיבו לנו".

ואמנם, שופטי העליון עוזי פוגלמן, אלכס שטיין ועופר גרוסקופף פסקו כי הוראה שניתנה בתוכנית להנפיק היתרי בנייה למתקני טיהור הקרקע ניתנה בהליך פגום וללא בסיס עובדתי מספיק.

לפיכך פסקו השופטים כי הוצאת היתרי בנייה למתקני הטיהור תותנה בביצוע סקר קרקע שיבחן את השטח שעליו מתוכנן להקים את מתקני הטיהור, בהגשת תסקיר השפעה על הסביבה בהתייחס למתקני הטיהור והפעלתם, וכן יישום מנגנון לשמיעת התנגדויות בהתייחס לסוגיה זו.

לכאורה מדובר בפסיקה טכנית, אך כל הצדדים, כולל מינהל התכנון, מתייחסים אליה כאל פסיקה משמעותית שתעכב את יישום התוכנית במשך שנים רבות.


2התכנון: "לא עדכני מבחינת שימושי הקרקע"

אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון, סבור שלא רק הזיהום הוא הבעיה. "יש כאן התעקשות של גופי התכנון על תוכנית שאולי הייתה נכונה לשעתה, אבל היום בראייה עדכנית היא לא נכונה. לא מבחינת תכנון עירוני ולא מבחינת שימושי הקרקע ומשך זמן היישום שלה", הוא אומר.

כאן עולה שאלת תאריך התפוגה של תוכנית מתארית. "תוכנית גדס" שהיא תוכנית המתאר הראשונה של תל אביב, שעיצבה את פני הצפון הישן ומרכז העיר, נהגתה בסוף שנות ה־20 של המאה הקודמת; תוכנית המתאר של חיפה אושרה ב־1934.

שתיהן נחשבו מוצלחות לזמנן, אולם כבר בשנות השבעים החלו להרגיש פרנסי העיר בשתי הערים את התיישנותן. הן הוחלפו בתוכניות מתאר אחרות רק ב־2016, עשורים אחרי שהפכו מגורם שעיצב פני עיר לגורם תכנוני מיושן ומעיק, שלא ענה על צורכי העיר והתושבים.

אמיר כוכבי ראש עירית הוד השרון / צילום: איל יצהר

מאז, קצב התפתחות הטכנולוגיה, השתנות אורחות החיים שלנו ואמצעי התחבורה, והעבודה - הואץ בהרבה.

"כבר לא מתכננים ככה מרחבים עירוניים יותר", אומר כוכבי. "עצם התכנון של תא שטח חדש במקום המיקסום של תאי שטח קיימים הוא תכנון מיושן. מעבר לזה התוכנית עצמה מבחינה אורבנית שגויה.

"התוכנית למעשה מוסיפה עיר בין שלוש ערים ואז מחלקת אותה בין הערים. עירוב השימושים שגוי עד לא קיים לערים הקולטות. הפתרונות הציבוריים יתפרסו על תשתית קיימת שהיא בחסר. פתרונות התחבורה באזור שהוא גם ככה הכי צפוף במדינה רק מעמיקים את הבעיה. האיתנות הכלכלית של חלק מהערים תיפגע בגלל החלוקה של מגורים ומסחר, בלי שזה ייעשה בצורה נכונה על ערים קיימות. נוסף לכל אלה, תהיה פגיעה באגן ניקוז משמעותי".

במינהל התכנון מסרו בעניין כי: "תוכנית מש/1 אושרה בשנת 2018. מאז, אישרה הוועדה המחוזית המשותפת בשנת 2021 תוכנית צל המעדכנת את התכנון בהתאם לתמורות התכנוניות שקרו בשטח, ובהם המטרו (בשטח התוכנית כלולות שתי תחנות של קו M1 - תע"ש מזרח ותע"ש מערב - א.מ.) העדכון כולל הן פריסה עדכנית של ייעודי קרקע, והן היקפים מותאים לסביבת מטרו. התוכנית היא כאמור מסמך צל המתווה מדיניות שאינו סטטוטורי. התוכניות המפורטות לכשיקודמו יתוכננו בהתאם לתוכנית הצל. הליך טיהור הקרקע והמים מתקדם במקביל, בהתאם למצב המלחמתי ולדרישות הביטחוניות שעדיין פועלות בשטח".

בינתיים, יוזמה חדשה של ראשי הערים שתעכב עוד את מימוש התוכנית היא להכריז על אזור תע"ש כעל יער, תוך שימור אלפי עצי האקליפטוסים במקום. "נפגשנו עם שר החקלאות אבי דיכטר לגבי האפשרות להכריז על המקום כיער, מה שיבטל את הבנייה", אומר כוכבי. הניסיון מלמד שגם עניין זה יגיע במוקדם או במאוחר לבית המשפט.

3 לחשוב על חלופה לטובת הדורות הבאים

בשבוע שעבר פורסם כי מפעל אלתא הוותיק של התעשייה האווירית באשדוד יועתק למיקום חדש בעיר "לטובת הקמה של כ־70 אלף יחידות דיור חדשות". ברמ"י ציינו בנוגע לאלתא כי "הפינוי יושלם בתוך ארבע שנים ממועד אישור התוכנית, ורמ"י תישא בעלויות ההעתקה ובאחריות להריסת המבנים, טיהור הקרקע ושיקום מי התהום".

ייתכן שבאלתא הזיהום פחות חמור מאשר בתע"ש, אולם אפשר רק להמר שגם באשדוד, עד שייבנו 70 אלף דירות חדשות יעברו שנים ארוכות.

בשורה התחתונה: דרוש מינהל תכנון עם יותר אומץ ויותר אמת פנימית, שיצא ויאמר את מה שברור לכל: שתוכנית תע"ש רמת השרון אינה בת יישום בשנים הקרובות, ולפיכך מבוטלת.

כשתוכנית תע"ש תתגשם, אם בכלל, היא תהיה מוצר ארכיאולוגי. סביר להניח שכותב שורות אלה, חלק מהקוראים וחלק מחברי הצוותים התכנוניים במינהל התכנון ששוקדים על קידום התוכנית - לא יחזו בהתגשמותה.

לכן, כל דקת זמן ואנרגיה שמשקיעים בה - הם בזבוז נטו. עדיף להודות בטעות, לסגת לאחור, ולחשוב מחדש מה עושים עם השטח הענקי הזה, למען הדורות הבאים.

עוד כתבות

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

בזמן המלחמה מול איראן: הבורסה אישרה את המעבר למסחר בימי שישי

לפני כשבועיים החליט דירקטוריון הבורסה על שינוי התקנון - באופן שהמסחר בה יתקיים החל מהשנה הבאה בימים שני עד שישי, במקום ראשון עד חמישי כיום ● IBI: "זהו מהלך חשוב הן בהיבט של חיבור שוק ההון הישראלי והבורסה לני״ע לעולם והן מבחינת בפעילות חבר הבורסה מול הלקוחות" ● איגוד בתי ההשקעות: "מדובר במהלך מורכב הכרוך בשורה של סוגיות רגולטוריות ותפעוליות שטרם הוסדרו"

בעלי סוכנות נטו פיננסים וקרן וולת'סטון, מימין: עידן כץ, אילן בן-ישי וירון פיטארו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: תמר מצפי, אתר החברה, שאטרסטוק

רשות ני"ע מאשימה את בעלי וולת'סטון: "גייסו כסף במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל"

הרשות מאשימה את הבעלים של קרן ההשקעות בנדל"ן וולת'סטון, ירון פיטארו, אילן בן ישי ועידן כץ, בגיוס כספים במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל ● לפי החשד, השלושה הציעו השקעות בסיכון גבוה, שלא על־פי תשקיף, תוך הטעיית המשקיעים והצגת מצגי שווא באשר לניגוד העניינים בו היו מצויים

לחיזבאללה יש דרישות מישראל בתמורה להתפרקות מנשקו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הפרשן שמסביר איך פוטין הרוויח מהמלחמה באיראן; "בגידה"- בכירים באיראן כועסים על רוסיה; איראן מסרבת לשתף פעולה עם האו"ם בנושא הגרעין;  וגם: הדרישות של חיזבאללה כדי שיתפרק מנשקו • כותרות העיתונים בעולם

מתקרבים לגיל פרישה? החיסכון שיכול לתת לכם קצבה פטורה ממס

"תיקון 190" נשמע טכני, אך הוא מאפשר ניהול כסף פרטי דרך קופת גמל - עם שיעור מס שונה, גמישות בהשקעה וגם כמה מגבלות שחשוב להכיר ● למי הוא מתאים ומתי זה משתלם? לפני שמפקידים - חשוב להבין את כל המשמעויות

איור: גיל ג'יבלי

"המדינה שלנו זקוקה לאלטרנטיבה": הסכסוך בין טראמפ למאסק עולה שלב

איל ההון תקף ברשת החברתית X את חוק התקציב הענק והשנוי במחלוקת של הנשיא, ושוב איים בהקמת מפלגה מתחרה ● התגובה של טראמפ לא איחרה לבוא: "מאסק קיבל יותר סובסידיות מכל אדם אחר בהיסטוריה" ● החוק צפוי להגדיל את הגירעון האמריקאי ב־3.8 טריליון דולר

ארז קמיניץ, לשעבר המשנה ליועמ''ש / צילום: אייל טואג

עו"ד ארז קמיניץ: "המדינה חייבת לעשות מסלול ירוק להיתרים"

על רקע הפגיעות בעורף, קמיניץ מציע מודל של שולחן עגול, בלי רפורמות חדשות, שנוטות להתעכב ואינן מתאימות למצב חירום ● "שיתוף פעולה בין מינהל התכנון, רשות המסים, רמ"י, משרד הפנים, משרד המשפטים וגופים נוספים הוא הכרחי. אין טעם להניע תהליכים ללא גיבוי ממשלתי רחב", אמר קמיניץ

אלעד טנא / צילום: איה אפרים

ידיעות אחרונות במגעים עם העורך הראשי של מקור ראשון לתפקיד בכיר בקבוצה

אחרי שעורך העל של הקבוצה, אבי משולם, הודיע על סיום תפקידו, בקבוצת התקשורת מנהלים מגעים עם אלעד טנא - העורך הראשי של מקור ראשון מקבוצת ישראל היום ● לטנא יש רקורד בתקשורת הישראלית ואף בידיעות אחרונות עצמה

האם בסקנדינביה יותר מ-80% מהעובדים מאוגדים לעומת 20% בישראל?

מה מצב ההתאגדות בישראל לעומת סקנדינביה? לא מדהים, אך יש לכך סיבות ● המשרוקית של גלובס

דן ברונר מנכ''ל חברת ורינט פותח את יום המסחר בנאסד''ק / צילום: יח''צ

דיווח: קרן תומא בראבו מנהלת משא ומתן לרכישת ורינט

על פי דיווח שפורסם בבלומברג, קרן תומא בראבו מנהלת משא ומתן לרכישת ורינט, המספקת פתרונות למוקדי שירות ● מטעם החברות סירבו להגיב

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

אירופה מוכנה להסכם סחר עם ארה"ב, אך לא ללא תמורה

האיחוד שואף שהסכם הסחר עם ארה"ב יכלול מכס אחיד של 10% על חלק נרחב מהיצוא האירופי, אך מבקש מהאמריקאים התחייבויות להפחתת מכסים בתחומים מרכזיים כמו תרופות, אלכוהול, שבבים ומטוסי נוסעים

משמאל לימין: מייסדי אימג'ין, יהונתן צלח, דין ביתן ושחר פורת / צילום: אייל טואג

גיוס של 23 מיליון דולר לחברת אימג'ין AI בהובלת לארי אליסון

גיוס סבב נוסף בהיקף של 23 מיליון דולר לאימג'ין AI, שפיתחה טכנולוגיה לגילוי מהיר של סרטן, שאותו מוביל, כמו את סבב הגיוס הקודם, מייסד חברת אורקל והמשקיע לארי אליסון ● בעקבות הגיוס הנוכחי, סך ההשקעות בחברה מגיע ל-45 מיליון דולר

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: ap, Tsafrir Abayov

בעקבות רפורמת הנשק של בן גביר: כמות התלונות על המשרד לביטחון לאומי גדלו פי 6

רפורמת הנשק של השר בן גביר הביאה לגל של 370 אלף בקשת לרישיון נשק מתחילת המלחמה, שהביאה לעומס בירוקרטי יוצא דופן ● 1,436 תלונות על המשרד לביטחון לאומי הוגשו בשנה החולפת, לעומת 226 תלונות בלבד בשנה שעברה ● רבות מהתלונות הן של חיילים בחזית שלא הצליחו להוציא רישיון נשק אזרחי

מערכת ההגנה האווירית SPYDER בתצורת All in One / צילום: רפאל

המערכת שמאחורי עסקת הענק של רפאל, ולמה היא לא ממש פועלת בישראל?

רומניה תרכוש את מערכת ההגנה האווירית ספיידר של רפאל, בעסקה בשווי של כ־2.2 מיליארד דולר ● העובדה שמכירתה לא דורשת אישור אמריקאי, לצד התאמתה לאיומים מתמרנים כמו מל"טים וטילים בליסטיים, הופכת אותה למבוקשת במיוחד בשוק הביטחוני הנוכחי

דיון בוועדת החוקה / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

ועדת החוקה אישרה: השינוי הדרמטי בדיני החוזים מתקרב

הצעת החוק כוללת הסדר שהוביל היו"ר רוטמן, ולפיו הצדדים לחוזה יקבעו בעצמם כיצד יש לפרשו ● ההצעה נועדה לבטל את פסק הדין המזוהה עם נשיא העליון לשעבר ברק, ואשר העניקה סמכות רחבה לבתי המשפט לפרש חוזים ● יועמ"ש ועדת חוקה: "חשש שחוסר הודאות רק יגדל"

החוסכים הישראלים מסכמים חצי שנה פנומנלית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

החודש ההיסטורי שסידר לחוסכים הישראלים את אחת התקופות הטובות אי פעם

המחצית הראשונה של שנת 2025 הייתה עמוסה בטלטלות בארץ ובעולם, ועדיין חוסכי הגמל והפנסיה צפויים ליהנות מתשואות שלא נראו כמותן זה שנים ● הסיבה המרכזית: הבורסה בתל אביב שהפכה לאחת החזקות בעולם, ושברה שורה של שיאים היסטוריים ● ובכל זאת, במסלול אחד ייצאו מאוכזבים

מנכ''ל הבורסה לני''ע, איתי בן זאב / צילום: ניקי וסטהפל

שתי בעלות המניות הגדולות בבורסה לני"ע מוכרות מניות ב-700 מיליון שקל

קרן מאניקיי האוסטרלית וקרן נובו נורדיסק, שתי בעלות המניות הגדולות של הבורסה לניירות ערך, מוכרות חלק גדול מהחזקותיהן בסכום מצטבר של 700 מיליון שקל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; טסלה ואנבידיה ירדו ומשכו את נאסד"ק למטה

נאסד"ק ירד ב-0.8% ● תשואות האג"ח האמריקאיות טיפסו לאחר שפאוול אמר שלולא מלחמת הסחר, הריבית בארה"ב הייתה יורדת ● נעילה מעורבת באירופה ● הדולר בעולם בשפל של מעל 3 שנים • S&P 500 חצה לראשונה את רף ה-6,200 נקודות • גאופוליטיקה, מלחמת הסחר ו-"רגע ליז טראס" - בבלומברג מנתחים את הסיכונים בוול סטריט במחצית השנייה של השנה

ג'ף בזוס / צילום: ap, John Locher

ג'ף בזוס מכר מניות אמזון בשווי 737 מיליון דולר

ג'ף בזוס מכר כ-3.3 מיליון מניות בשווי 737 מיליון דולר, במסגרת תוכנית מכירה מוסדרת שמתפרסת עד מאי 2026 ● לאחר המכירה, בזוס מחזיק בכ‑905 מיליון מניות, ועדיין מהווה הבעלים הפרטי הגדול ביותר בחברה

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה דומה

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי ירד ב-0.6% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה מעורבת ● פסגות: הפד לא יוריד את הריבית לפני 2026, למרות הלחצים של הנשיא טראמפ ● וגם: הבנק האמריקאי שמסביר עד מתי הראלי בוול סטריט יימשך

מטוסים בנתב''ג / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

חברות התעופה מבקשות פטור רטרואקטיבי על הטיסות שבוטלו, איך זה ישפיע עליכם?

חברות התעופה פנו בבקשה דחופה להעניק להם פטור רטרואקטיבי מחובת מתן הטבות לנוסעים שטיסותיהם בוטלו או שונו בעקבות מבצע "עם כלביא" ● במקביל, אלפי ישראלים כבר תובעים את חברות התעופה על הפרת זכויותיהם במהלך תקופת המבצע ● נראה כי בחברות התעופה מנסים לדחוף לשינויים רגולטוריים כדי להימנע מתביעות הענק ● ומה קבעו בתי המשפט במשברי תעופה עולמיים?