גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך משתנה עולם הפודקאסטים הישראלי: פחות מאזינים ברכב, ויותר צופים בבית

השנה נרשמה האטה בפרסום בפודקאסטים, שהתקשו לממש את הפוטנציאל למרות הגידול בהאזנה ובצפייה ● דרור גנות וכפיר נוח, בעלי ADIO המתמחה בשיווק דיגיטלי באודיו, מציגים את מנועי הצמיחה ל–2025: צילומי אולפן, Podfluencers, אירועים חיים וחסות שנותן המגיש

דרור גנות וכפיר נוח, מייסדי ADIO / צילום: ליאת מנדל
דרור גנות וכפיר נוח, מייסדי ADIO / צילום: ליאת מנדל

בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים מגלים את עולם הפודקאסטים. אבל בעוד שבתחילת הדרך היה מדובר בעיקר בהאזנה בזמן נהיגה או ריצה, היום כבר מדובר קודם כל בצפייה בבית (הרכב רק במקום השני) על חשבון הטלוויזיה - מה שמשנה את כל כללי המשחק עבור התחום הצעיר הזה, ועבור המתחרים שלו במרחבי הפרסום הדיגיטלי. ואגב, מדובר במגמה עולמית.

רשת בת 80 שנה מחפשת חילוץ מהמשבר. ומוכנה לשלם 100 מיליון דולר
סיכום שנה בפרסומות: האהובות, הזכורות והמשרדים שהצטיינו

כדי להבין במה מדובר, צריך להסתכל על המספרים והנתונים. בישראל פועלים היום כמה אלפי פודקאסטים, שמאות מהם שייכים לחברות מסחריות. מסקר חדש שערכו בחברת ADIO של דרור גנות וכפיר נוח, מהחברות הבולטות בישראל בשיווק דיגיטלי באודיו, נושאי ההאזנה המועדפים על ישראלים הם מוזיקה, חדשות ואקטואליה, פוליטיקה, בידור ולייף סטייל, בריאות וניו-אייג', ובמקום האחרון - ספורט.

רוב ההאזנה מתקיימת בבוקר ובערב. כ-75% מאזינים לפחות פעמיים בשבוע. האמצעי הפופולרי ביותר להאזנה הוא הטלפון הנייד, ולאחר מכן מסך הרכב והמחשב האישי. פלטפורמות ההאזנה המובילות הן יוטיוב וספוטיפיי. כ-60% מהמאזינים זוכרים את הפרסומות בפודקאסטים. קטגוריות הפרסום הזכורות ביותר הן בנקאות, ביטוח, אקדמיה, מוצרי חשמל, מזון ומשקאות ומוצרי טיפוח.

"שנה קשוחה לתעשייה"

לכאורה, התחום נשמע מבטיח מאוד. אלא שאחרי כמה שנים של מגמת עלייה, השנה נרשמה האטה בקצב הפרסום בפודקאסטים - או כמו שגנות מכנה זאת, "הוא עדיין לא מצליח לממש את הפוטנציאל שלו". התוצאה היא שחלקם לא שורדים לאורך זמן.

"השנה האחרונה הייתה קשוחה לתעשיית הפודקאסטים העצמאים בישראל", מסביר גנות. "קודם כל, קיימת שמרנות בשוק הפרסום, ובמיוחד במלחמה, הרבה מפרסמים חיפשו מרחב מוגן. יותר קל להם לפרסם באזורי תוכן קלילים כמו תרבות ובידור, מאשר בתוכן 'קשה'.

"הסיבה השנייה היא שאין מספיק הסדרה של הנתונים. האקסל סופג הכול, וכשאי אפשר לתקף דברים, יש ירידה בהכנסות. סיבה שלישית ומשמעותית היא שלא ניתן לבסס את המודל הכלכלי על חסויות ופרסום בתוכן בלבד, ולא לכל שחקן בשוק הפודקאסט יש רוח יזמית כדי לעשות יותר מזה. להפיק את 20 הפרקים הראשונים זה און דה גו, עם הפרק ה-79 זה כבר קשה יותר".

לשפר את המוניטיזציה

גנות ונוח הקימו את ADIO ב-2012, ולחברה יש שותפות עסקית בלעדית עם ספוטיפיי. בארבע השנים האחרונות היא מפעילה את רשת הפודקאסטים אודיותר, שכוללת בין היתר את יוצרי התוכן ליאל אלי, מתן פרץ ורז ספני, ומגיעה לכ-5 מיליון האזנות בחודש.

השניים מונים ארבע מגמות בעולם הפודקאסטים שיתעצמו בשנה הקרובה: צמיחה מהירה של תחום הווידאו, התפתחות ה-Podfluencers, התרחבות לאירועים חיים, ופרסום בקולו של המגיש. המגמות האלה מרמזות גם על המוניטיזציה של התחום.

המגמה הבולטת ביותר היא צילום אולפני הפודקאסטים. ב-2024 נרשם בעולם זינוק של 39% בצפייה בפודקאסטים, בעיקר בקרב דור ה-Z, וגם בישראל נרשמה עלייה. לכאן נכנס שוק הפרסום בווידאו, שכולל לא רק פרסומות מצולמות אלא גם קידום מוצרים באולפן. לפי גנות, בעתיד הפודקאסטים ישודרו גם בערוצי טלוויזיה, ושם ניתן יהיה לשלב פרסומות כמקבצי פרסום במודל CTV.

הפוד-פלואנסרים הם משפיענים שהפודקאסט מהווה חלק בלתי נפרד מהפורטופליו הדיגיטלי שלהם. "בסקר של ספוטיפיי, 63% אמרו שהם סומכים על מגיש הפודקאסט יותר ממשפיען 'רגיל'. זה קורה כי יש שם מעורבות מאוד גבוהה. לכן אנחנו לוקחים משפיענים קיימים, ומביאים אותם אלינו. ליאל אלי, למשל, היא יוצאת תוכן מדהימה שהפוד הוא הרדיו הפרטי שלה, ויש בו יותר עומק מסטורי", אומר גנות.

"אירועים חיים מתאימים לפודקאסטים עם קהילות חזקות. אנחנו מקיימים אירועים באולמות של 300-500 צופים שהם חלק מהקהילה, ופודקאסטרים מצליחים לייצר מזה הכנסות. אגב, המפגש מוקלט ומצולם, והופך לפרק בפני עצמו. ב-2025 נפתח הרבה מפגשים כאלה עם חסויות, ואולי עם קהל יותר גדול. מנגד, אי אפשר לעשות את זה כל שבוע. אולי אחת לחודש או רבעון".

המגמה האחרונה היא כאמור פרסום בקולו של המגיש. "לפעמים 900 איש מוכנים לשלם 120 שקל כדי לבוא למפגש עם הפודקאסטר, אז גם פרסומת בקול שלו היא מוערכת", אומר נוח. גנות מחזק: "זה עובד כי יש הפרסום מותאם לקהילה קיימת, שמתאפיינת ברמת מעורבות וקשב מאוד גבוהה. אין צורך בפרסום סמוי, כי כל המחקרים מראים שהמאזינים אוהבים שהמנחה של הפודקאסט מרוויח ממנו כסף. במחקר של Acast ו-OMD מצאו שהשימוש בפרסום בקולו של הפודקאסטר מספק פי 4.9 החזר על ההשקעה, מה שהופך אותו לאחד מערוצי המדיה הרווחיים ביותר מבחינת אפקטיביות".

הנדל"ן עדיין בחוץ

המודל הכלכלי והטכנולוגי של ADIO מבוסס על הטמעת מערכות פרסום דינמיות בפרקים חדשים ובקטלוג הקיים. "המשמעות של מערכת פרסום דינמית היא שאנחנו בודקים היכן אתה ממוקם, לאיזה סוג של תוכן אתה מאזין ובאיזו שעה ביום, ואז שרת הפרסום שלנו מתאים לך פרסומות", מסביר נוח. "באותו זמן, שני אנשים ישמעו פרסומות שונות". התמחור עומד על 20-25 אלף שקל לחסות בפרק של פודקאסט מצליח (מעל 30 אלף האזנות), ותקציב ממוצע עומד על 100 אלף שקל.

"החברה שלנו צומחת ב-30% משנה לשנה, כי מפרסמים מחפשים פלטפורמות של מגע יומיומי עם הקהלים שלהם, ואצלנו הפלטפורמות מאוד פרסונליות", מסביר גנות. "לא מדובר במקבצים ארוכים, שטח הפרסום קטן - לרוב הפודקאסטים אין אפילו שלוש פרסומות - אבל אי אפשר לדלג עליו, כלומר שומעים את הפרסומת בוודאות. בנוסף, אנחנו מודדים את ההאזנה, מה שמאפשר לשנות קריאייטיב תוך כדי תנועה".

למרות הצמיחה בתחום, לא כל השחקנים הגדולים נכנסו אליו. "יש מפרסמים בודדים בשוק שלא עובדים איתנו", מציין גנות. "מי שלא חזק בפודקאסטים, אלה ענפי הנדל"ן, העיצוב, האוכל והרכב - למרות ששם זה לכאורה הכי מתאים, כי מאזינים בזמן נהיגה. אבל אני חושב שעכשיו, כשהתחום כולל הרבה וידאו שגם יוצא לסושיאל, אולי זה ישתנה".

בימים אלה משיקים ב-ADIO את מה שאמור להוות מנוע צמיחה חדש: Zerem, רשת פרסום אודיו דיגיטלית לחברה החרדית, בשיתוף עם קבוצת מיקי ברזל (חדרי חרדים). המטרה: לגייס מפרסמים שמעוניינים להגיע לקהל שמהווה 14%מהאוכלוסייה.

"גילינו שבחברה החרדית יש הרבה יותר דקות האזנה מאשר במגזר הכללי", אומר נוח. "זה הגיוני, כי המדיום הנפוץ ביותר הוא אודיופוני - תחנות רדיו, ערוץ מורשת, פודקאסטים וקווים של האזנה ל-IVR (מענה קולי אינטראקטיבי). עכשיו אנחנו מריצים פיילוט עם אנשי קריאייטיב מהעולם החרדי. יש פחות תגובות שליליות ממה שחשבנו".

למעשה, זרם מחוברת לכל גופי השידור המובילים בחברה החרדית בתחום האודיו, הרדיו והפודקאסטים, ומציעה תשדירי פרסום באורך של עד 30 שניות בתחילת האזנה, ללא יכולת דילוג. חבילות הפרסום המטורגטות מתומחרות ב-20-50 אלף שקל. "אנחנו מציעים למפרסמים לקנות בנק חשיפות כדי שיטעמו את המדיה החדשה, ומאמינים שזה יצמח בהתאם לביקוש", מסביר גנות.

הצעד הבא הוא פודקאסטים בערבית. "בחברה הערבית אין לה הרבה תחנות רדיו, ולכן לדעתנו חלק מהמינויים העתידיים יגיעו משם. כשאנחנו מסתכלים על שוק הסטרימינג, זה לגמרי מנוע צמיחה".

מה יהיה האתגר הגדול ב-2025?
נוח: "להגדיל את התקציבים ממשרדי הפרסום, על חשבון האופליין. אבל אני גם מאמין שהעוגה תגדל".

גנות: "לדעתי זה דווקא יהיה על חשבון תקציבי הדיגיטל. הפוד-פלואנסרים יגיעו ליותר עיניים ואוזניים בכל ממשק ובכל ערוץ".

עוד כתבות

האירוע שקיימה ניקוסיה עם סטארט-אפ ניישן סנטרל / צילום: Startup Nation Central

אחת הידידות הקרובות של ישראל שואפת להעמיק עוד יותר את הקשרים

קפריסין קיימה יחד עם סטארט-אפ ניישן סנטרל את אירוע Tech Horizons of the Mediterranean ● מאות מנהלי ועובדי פלאפון ו-yes לקחו חלק בשבוע מעורבות חברתית ● התערוכה שמוצגת במודיעין בהשתתפות אמנים מכל אירופה ● וזה המנכ"ל החדש של אקוואריוס ● אירועים ומינויים

מבלים בפסטיבל הבירה ''הופי'' / צילום: עידן עטייה

למה בוטל פסטיבל הבירה שעשה לישראל יופי של הסברה?

פסטיבל הבירה הבינלאומי "הופי" נערך בתל אביב 4 שנים, הביא הנה נציגי מבשלות בירה מחו"ל ואף שבר חרמות בזמן המלחמה ● השנה הוא לא יתקיים בשל רגולציה מחמירה: "הדרישה אבסורדית, עלות הבדיקה הנדרשת עולה על שווי הסחורה"

טסלה, אקספנג וטויוטה. ''דגמי בסיס'' מוזלים / צילום: יח''צ

הדגמים המוזלים של טסלה והחשמלית החדשה של טויוטה מגיעים לישראל. כמה הם יעלו?

יצרניות הרכב החשמלי החלו להשיק "דגמי בסיס" חדשים ומוזלים שפונים לקהל יעד רחב יותר ● חברת טלקאר החלה לשווק את הטנדר החשמלי החדש של חברת KMG ● "שגריר" מכניסה לישראל מסחריות חשמליות ● ומותג הרכב השלישי במספר בישראל של קבוצת צ'רי הסינית הושק רשמית ● השבוע בענף הרכב

אודי כגן בקמפיין ביטוח 9 / צילום: צילום מסך יוטיוב

ענף הפיננסים משתלט על הפסקת הפרסומות: דיסקונט הזכורה ביותר, ביטוח 9 האהובה

הפרסומת של דיסקונט היא הזכורה ביותר זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה● ביטוח 9 מחזירים לאוויר פרסומת ישנה לרגל סוף השנה ● וחברת התקשורת פרטנר מתברגת גבוה כבר בשבוע הראשון באוויר

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

"צעירים רואים בשוק המניות הכנסה קבועה. הם לא מבינים שתיקונים היסטוריים יכולים לקחת 20 שנה"

ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Matt Rourke

בסיס בירח והגדלת קצב הטיסות: SpaceX מאשרת שתצא להנפקת ענק

חברת החלל של אילון מאסק מכרה מניות למשקיעים קיימים לפי שווי של 800 מיליארד דולר, ומאותתת על הנפקה ב-2026 לפי שווי ענק של 1.5 טריליון דולר ● לפי דיווחים, ההנפקה מיועדת לממן תוכניות ארוכות טווח להקמת בסיס על הירח

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

כך הפך השקל לאחד המטבעות החזקים מול הדולר - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

למרות אי־הוודאות הביטחונית, השקל התחזק מתחילת 2025 בכ־11% ● גורמים בשוק קרנות הנאמנות מעריכים כי בקרוב צפויה עלייה רוחבית בדמי הניהול ● האנליסט שרואה בשוק הישראלי תמונה חריגה: "בשנה הבאה לא יהיה משק בעולם המערבי שיתקרב אלינו בצמיחה" ● וגם: אלו התחזיות של מנהלי בתי ההשקעות הגדולים

כלב-רובוט בדמות אילון מאסק / צילום: Reuters, ZUMA Press Wire

הלהיט הוויראלי חדש: כלב-רובוט עם פרצוף של מאסק ב-100 אלף דולר

לאמן ביפל, שהצית את טירוף ה־NFT ונחשב לאחד האמנים החיים היקרים בעולם, יש אטרקציה חדשה במחיר מופקע: רובוט דמוי כלב, שלגופו פרצוף אמיתי להפליא של מיליארדי טק כמו אילון מאסק, מארק צוקרברג וג'ף בזוס ● ביפל: "זה לא נגד אף אחד, גם אני אחד מהכלבים"

גליל מדיקל בפארק ההייטק יקנעם / צילום: גיל ארבל

מפעל גליל מדיקל ביקנעם ייסגר, ופעילותו תועבר לאירלנד

בעלת השליטה בוסטון סיינטיפיק החליטה להעביר את הפעילות של מפעל גליל מדיקל לאירלנד, במעבר הדרגתי שיושלם ב-2028 ● עפ"י הערכות, במפעל מועסקים כ-100 עובדים

שלמה קרעי, הליכוד הוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת, 08.12.25 / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

הרפורמה בתקשורת של קרעי: מה העובדות שמאחורי השינויים?

בשבועות האחרונים שמענו שלל טענות בעד ונגד הרפורמה בתקשורת שמוביל השר קרעי ● האם לגוף החדש שיקום באמת יש זיקה פוליטית, מה תהיה מעורבות הממשלה ברייטינג, ואיך תושפע מזה עצמאות גופי החדשות? ● המשרוקית של גלובס עושה סדר

ח'אן יונס / צילום: ap, Jehad Alshrafi

קצה חוט חדש: ישראל בודקת שטח שבו ייתכן שנקבר החטוף החלל רן גואילי

בישראל חוששים להישאר באפלה לקראת שלב ב' של הפסקת האש ברצועת עזה, אליו חותרת ארה"ב, ומתנים את תחילתו בהשבת החלל החטוף האחרון רן גואילי ● טראמפ מתכנן למנות גנרל אמריקני לפקד על הכוח הבינלאומי בעזה ● לפי מקורות בביירות, השליחה האמריקאית הזהירה כי ישראל תבצע תקיפות גדולות ומשמעותיות נגד חיזבאללה  ● חברת הסייבר פאלו אלטו: חשפנו קמפיין ריגול מתקדם של חמאס ● מגעים חשאיים בבית הנשיא להקמת ועדת חקירה ממלכתית ● עדכונים שוטפים

הפקולטה. על משפיענים פיננסיים / צילום: Shutterstock

היינו רוצים לחשוב שמשפיענים פיננסיים פועלים בעיקר ממניעים מקצועיים. בפועל הם יעשו הכול בשביל עוקבים

מחקרים שופכים אור לא מחמיא על המשפיענים הפיננסיים הפועלים ברשתות החברתיות ● ההמלצות של רובם מונעות מחשש מהחמצה (FOMO) ומהיצמדות לעדר ומתברר שדווקא הפחות מיומנים זוכים ליותר עוקבים ● וגם, הטייה בלתי מודעת פוגעת בהזדמנות לפצות על ייצוג מגדרי חסר בתחום

ג'נסן האונג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה, ועמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח בישראל, במפגש עם אבינתן אור ונועה ארגמני

שורד השבי אבינתן אור נפגש עם מנכ"ל אנבידיה במטה החברה בארה"ב

המפגש התקיים במהלך ביקור של צמרת ההנהלה הישראלית במטה החברה בקליפורניה, כאשר אבינתן הגיע למקום בליווי בת זוגו, נועה ארגמני, שנחטפה עמו מהנובה ● ערב חטיפתו לפני יותר משנתיים, עבד אבינתן בצוות פיתוח הספקטרום של כרטיס התקשורת של אנבידיה

עוזי סופר, מנכ''ל אלפא תאו / צילום: אלפא תאו, מיכאל טולוב

חברת הביומד הישראלית שזינקה בוול סטריט בעקבות ניסוי בטיפול בסרטן המוח

הניסוי החדש הקפיץ את מניית אלפא טאו ב-21% מתחילת השבוע ● החברה עומדת להגיש את הטכנולוגיה שלה לאישור שיווק ביפן, אם יתקבל, יהיה זה המוצר המסחרי הראשון של החברה שעדיין אין לה הכנסות

זום גלובלי / צילום: Shutterstock

המכסים החדשים על סין, והבלונים שגרמו למצב חירום

ברקע האיומים של טראמפ להטיל מכסים על מקסיקו, האחרונה נוקטת צעדים נגד סין ● בליטא הכריזו על מצב חירום. הסיבה: בלונים ● ואיך פרסומת אחת עוררה זעם בהולנד - עד שנאלצה לרדת מהמסך? ● זום גלובלי, מדור חדש 

מנה ב''לונל'' / צילום: דוד מויאל

כך הפך שיפוד טוסיקים לסמל ההצלחה הקולינרית של פלורנטין

שלוש מסעדות שכדאי להכיר ברביעיית פלורנטין ● "לונל" מביאה לשכונה ביסטרו שף צרפתי-תימני עם פרשנויות יצירתיות למנות מהמטבח של סבתא ● "סיח" מציעה שיפודייה מודרנית שמבוססת על ליקוט, התססות ונתחים לא שגרתיים ● "מפגש שאבי" הוא פופ-אפ של טבחית-נוודת שמגישה אוכל מסורתי ואינטימי בסטייל מקומי

קרקע חקלאית / צילום: Shutterstock

הקרקע החקלאית הוחזרה למדינה: הסעיף שהפך את העסקאות לחסרות ערך

פסק דין חושף כיצד מצגים מפתים על "הפשרה קרובה" התגלו כעסקה נטולת ערך - בגלל סעיף אחד שהוסתר מהרוכשים

מנכ''ל אפל טים קוק. לפי דיווח בבלומברג יעזוב ב–2026 / צילום: ap, Richard Shotwell

האם אפל הולכת בעקבות IBM? השאלות הגדולות בעקבות גל העזיבות

שורת מנהלים בכירים עזבה בשנה האחרונה את אפל במה שנראה כמו חילופי דורות בארגון שמשיל את עורו ● ברקע: הניסיונות הכושלים של ענקית הטכנולוגיה להכות את המתחרים ב-AI, תרבות זהירה מדי שמבריחה טאלנטים והיערכות לסוף עידן המנכ"ל טים קוק ● בריחת מוחות או ניקוי אורוות?

חולי סרטן חיים יותר שנים. אבל המדינה לא ערוכה / צילום: AI

"אולי אם הייתה לי קרחת היו רואים אותי": חולי סרטן חיים יותר שנים. אבל המדינה לא ערוכה לזה

מדע הסרטן והטיפול המתקדם בו הביאו בשורה לחולים, ובישראל כשני שלישים מהם זוכים לחיות יותר משנה מרגע הגילוי ● אלא שבפועל נוצר פה פסיפס מורכב של אנשים, עם צרכים שונים ומשתנים, שמערכות התמיכה לא יודעות לעכל: ממימון תרופות, דרך מענה בקהילה ועד הניסיון להשתלב בשגרה ובעבודה ● כרגע אין תוכנית לאומית ו"החולים החדשים" נופלים בין הכיסאות

לנה הידי ב''המופקרים''. הגבולות מיטשטשים / צילום: באדיבות נטפליקס

קורט סאטר חוזר להלך על התפר בין פשע להפקרות, הפעם במערב הפרוע

גם ב"מופקרים", הדרמה החדשה של יוצר "ילדי האנרכיה", לא חסרים דם, אלימות ופשע. רק שהפעם הזירה היא המערב הפרוע ● במרכז העלילה ניצבות שתי משפחות יריבות: האחת ענייה ונטולת מעמד, השנייה עשירה ומבוססת, ובחזית עומדות נשים חזקות שמובילות את הסיפור