גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלכודת שווי השימוש: כמה באמת משתלם לקחת רכב צמוד מהעבודה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ברבעון הראשון של 2025 צפויים לעלות על הכביש יותר מ־70 אלף רכבי ליסינג חדשים ● השנה מדובר במבחר עצום, כאשר גם כלי הרכב החשמליים נכנסים למיינסטרים, ומשוואת כדאיות הליסינג משתנה לנוכח העיוותים של מס שווי השימוש - שהפך לפרה החולבת של המדינה

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock
מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

הרבעון הראשון של השנה הוא עונת ההצטיידות העיקרית של ציי הרכב בישראל. בממוצע כשליש מרכבי הציים מוחלפים בחדשים בתקופה הזו, בסביבות 70-80 אלף כלי רכב, שסיימו את תקופת הליסינג שלהם. זו גם התקופה שבה עשרות אלפי עובדים שזכאים לרכב צמוד מתלבטים באיזה רכב לבחור.

ב-200 אלף שקל: המכונית שתדרוש מכם חלוקת קשב של טייס
בלעדי | לא רק גזירות: רשות המסים תאריך הטבה לחלק מהרכבים הצמודים

השנה ההתלבטות קשה במיוחד בשל הצפיפות התחרותית חסרת התקדים בשוק הרכב הישראלי, שמגדילה את ההיצע העומד לבחירת העובדים. בנוסף, כלי הרכב החשמליים הפכו בשנה החולפת לחלק מהמיינסטרים בישראל עם קרוב לרבע מהמכירות. אם מוסיפים לכך סימני שאלה לגבי שווי השימוש, מקבלים אתגר משמעותי. ננסה לפזר כאן חלק מהערפל.

המשוואה שהשתנתה

התשובה לשאלה "למי רכב צמוד משתלם", היא "תלוי למי". למדינה הוא משתלם בהחלט, וגם לחברות הליסינג, אבל לא בהכרח שגם למקבלי הרכב.

המשוואה של "תועלות מול עלויות" ברכב ליסינג מוכרת היטב; התועלת העיקרית היא שימוש בלתי מוגבל ברכב ללא מינוסים כמו ספיגת הערך על הרכב בתום תקופת השימוש (שלפחות בחלק מהמקרים היא מיתוס, ראו בהמשך).

מצד שני, רכב ליסינג צמוד ב־2025 הוא סיפור שעלותו כוללת לא רק את חוזה הליסינג, שמתייקר במקביל להתייקרות כלי הרכב, אלא גם את מס "שווי השימוש", שלא השתנה ב־15 השנים האחרונות ומטרתו לשקף את שווי השימוש "הפרטי" שעושה העובד ברכב.

בעשור הקודם המשוואה הזו הייתה מאוזנת פחות או יותר, מה שתרם ליציבות היחסית במספר כלי הרכב הצמודים בישראל. אבל בשלוש השנים האחרונות השתנתה המשוואה, וכיום נראה שכל הגורמים בשרשרת הערך של הרכב "עושים סיבוב" על מקבלי הרכב הצמוד.

"השותף" העיקרי הוא משרד האוצר, שהפך את מס שווי השימוש לפרה חולבת עם הכנסות ממוצעות של כ־5.5 מיליארד שקל בשנה. במס הזה יש עיוותים רבים. נתחיל בכך, שהוא מחושב לפי 2.48% ממחיר המחירון הרשמי של הרכב שבו בוחר העובד, כפי שהוא מופיע במחירון היבואן בתחילת השנה (או בתחילת שיווק הדגם). אלא שבשוק הרכב הישראלי קיים פער עצום בין מחיר המחירון הרשמי לבין המחיר ה"אמיתי" או "מחיר השוק" אחרי ההנחות השונות המקובלות. הפער הזה התרחב מאד בשנים האחרונות, ובמיוחד בשנה החולפת שבה יבואנים "נתקעו" עם עשרות אלפי כלי רכב לא מכורים וחתכו מחירים.

הפער הזה מתרחב גם בשל הנוהג של יבואנים לייבא עשרות אלפי כלי רכב בסוף השנה, לקראת עליית המסים, ולשחרר אותם ממכס במס נמוך. השנה מדובר בקרוב ל־100 אלף כלי רכב, שיימכרו במחצית הראשונה של השנה ללקוחות פרטיים בהנחות לא מבוטלות מהמחירונים הרשמיים, שעלו בתחילת 2025. אבל מקבלי הרכב צמוד ישלמו את מס השווי (ואת חוזי הליסינג) לפי המחירון החדש והמלא של תחילת 2025.

אותו מחיר בסיס מנופח, שמשמש לצורך חישוב שווי השימוש, "ילווה" את מקבל הרכב במשך כל תקופת הליסינג כולל בשנה השנייה, השלישית ולעיתים גם הרביעית כאשר הרכב משומש. ניתן להבין מדוע מבחינת האוצר מס השווי הוא בבחינת "נוסחה מנצחת לא מחליפים" ומדוע לא עודכן ב־15 השנים האחרונות.

לפיכך, הצעד הראשון בהחלטה על כדאיות הליסינג צריך להיות זיהוי הפער בין המחיר ה"אמיתי" של הדגם בו בוחרים, אחרי ההנחות השונות, לבין המחיר ה"רשמי" שבו משתמשים האוצר וחברות הליסינג כדי לתמחר אותו לאורך התקופה. משם זה כבר רק עניין של היוון.

"ביטוח" מירידת ערך?

רבים מאמינים שהליסינג מנטרל את מרכיב אובדן הערך המואץ של הרכב המשומש. אבל גם כאן השתנו הרבה דברים בשנים האחרונות. דגמים רבים, במיוחד חשמליים, היברידיים ופלאג־אין, רשמו בארבע השנים האחרונות ירידת ערך מתונה מאד ובחלק מהמקרים אף רשמו עליית מחירים - בשל העלאת מס הקנייה עליהם.

לקוח שרכש לפני שלוש־ארבע שנים רכב היברידי פופולרי כאשר מס הקנייה עליו היה בסביבות 30%, יכול למכור כיום את הרכב עם 80-100 אלף קילומטר במחיר שווה או גבוה לזה ששילם, וזאת לאחר שמס הקנייה זינק ל־83%.

מי שהפך את מיצוי הערך מהמשומשות לאומנות הן חברות הליסינג, שבשלוש השנים האחרונות רשמו רווחי עתק ממכירת דגמים פופולריים מליסינג, כמעט במחיר שבו הן רכשו אותם (בהנחה) לפני שלוש שנים.

בקצרה, במקרים רבים הליסינג לא מספק "ביטוח" מפני ירידת ערך ואף שולל ממקבלי הרכב הצמוד רווח פוטנציאלי ממכירתו בתום השימוש. כמובן שכל מקרה לגופו ויש עדיין דגמים שלוקים בירידת ערך מואצת, והליסינג אכן מאפשר לנטרל אותה. אבל גם אז, לרוב הצפי לירידת הערך מתומחר במחיר חוזה הליסינג.

הכדאיות של רכב חשמלי

עובדים רבים מתלבטים בין רכב חשמלי לבנזין. זו סוגיה מורכבת, שיש בה שיקולים לכאן ולכאן. מצד אחד הרבה מעבידים בישראל יוצאים כיום מגדרם כדי לעודד עובדים לעבור לרכב חשמלי. זה יכול לכלול הטבות כמו סבסוד חלק מעלות הליסינג החודשי, הבטחת חניה צמודה עם מטען בעבודה, סבסוד מלא או חלקי של עלות הטעינה ועוד. יש גם חברות שמתייחסות לנושא כחלק מאסטרטגיית הקיימות שלהן.

אבל רוב החברות מתייחסות למעבר לרכב חשמלי כאמצעי לחסוך משמעותיות בעלויות הדלק. התחשיב פשוט: רכב ציים שעובר 30 אלף ק"מ בשנה ורושם בממוצע 10 קילומטר לליטר דלק, "עולה" למעביד כ־20 אלף שקל בדלק בשנה (על פי מחיר הדלק כיום). במכפלות של מאות ושל אלפי עובדים זה הרבה כסף, כך שגם אם מעבירים חלק מהחיסכון לעובדים זה עדיין משתלם.

מנקודת המבט של העובד, המוטיבציה המרכזית היא הטבת שווי השימוש על רכב חשמלי, שעומדת כיום על 1,310 שקל בחודש. יחד עם זאת, ההטבה הזו נקבעה ב־2022 ומאז זינקו מחירי הרכב החשמלי בשל עליית מס הקנייה עליהם מכ־10% ל־45% כיום, ועוד היד נטויה. כלומר שווי השימוש על רכב חשמלי עלה, אבל גובה ההטבה נותר קבוע (למעט עדכון מדדי), כך שההטבה נשחקה. בשבוע שעבר גלובס חשף שהאוצר שוקל להאריך ולעדכן את ההטבה הזו לקראת 2026, אבל למודי ניסיון, אנחנו מעדיפים לחכות ולראות.

במקרה של רכב חשמלי, סימן השאלה על כדאיות הליסינג גדול. נושא "ביטוח ירידת הערך" אמור להיות משמעותי במיוחד ברכב חשמלי, מכיוון ששוק היד השנייה שלו טרם התייצב. אבל בפועל, העלאות מס הקנייה בשנים האחרונות נטרלו חלק גדול מירידת הערך במכירה. אם מוסיפים לכך את העובדה שעלות האחזקה של רכב חשמלי נמוכה משמעותית - למרות שהאגרה השנתית זינקה השנה ומחירי הטעינה טיפסו - ייתכן שרכישת רכב חשמלי עדיפה על פני ליסינג. ואם אתם נעולים על ליסינג, ויש לכם נסועה גבוהה במיוחד, רכב בנזין הוא עדיין יותר משתלם.

עוד כתבות

"מצרפת ועד אוסטרליה, מניו יורק ועד אמסטרדם": יהודים נאלצים להסתתר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: האנטישמיות זורעת פחד בקהילות היהודיות בעולם, האקרים האיראנים מציעים פרס כספי עבור מידע על ישראל, וקניה קיבלה מישראל מערכת הגנה אווירית של רפאל ● כותרות העיתונים בעולם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א ננעלה בשיאים; עם רוח גבית מגרמניה - אלביט ונקסט ויז'ן זינקו בחדות

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.8% ● מגה אור זינקה במעל 10%, לאחר שדווח כי חברה־בת שלה עשויה לבנות את המבנה בו תשוכן חוות השרתים של אנבידיה בישראל ● האנליסט שטוען - זו הסיבה שיש עדיין סיכוי לראלי של סוף שנה בוול סטריט

וואטסאפ / צילום: Shutterstock

האם הסכמה בוואטסאפ על מחיר הדירה נחשבת להסכם מחייב?

לאחר שהסכימו על מחיר בהודעת וואטסאפ, נסוג המוכר מהעסקה, מתוך תקווה לקבל תמורה גבוהה יותר ● ביהמ"ש קבע כי ההסכם לא היה מחייב, אך פסק פיצוי לרוכש

פרויקט התשב''צ של קרדן גבע. 401 יחידות דיור / הדמיה: HACUBIA

מגורים במקום מוסכים: דירה סמוך לבלומפילד עולה חצי מדירה בצפון תל אביב

ציר שלבים בת"א, סמוך לאצטדיון בלומפילד, משנה את פניו ויהפוך בשנים הקרובות מאזור מסחרי למגורים ותעסוקה ● המחירים נמוכים משמעותית מאשר בחלקים אחרים של העיר, אבל הקושי למכור דירות מורגש גם כאן

שיגור טיל חץ 3 / צילום: משרד הביטחון

גרמניה מרחיבה את עסקת הרכישה של מערכות חץ ב-3.1 מיליארד דולר נוספים

משרד הביטחון הודיע כי הבונדסטאג הגרמני אישר את הרחבת העסקה למכירת מערכת "חץ 3" הישראלית לגרמניה, כפי שנחשף בגלובס ● עסקת החץ צפויה להסתכם בלמעלה מ-6.7 מיליארד דולר ולהיות הגבוהה ביותר בתולדות מדינת ישראל

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה בסלייס ואסף גולדברג, מנכ''ל סלייס לשעבר / איור: גיל ג'יבלי

תביעת ענק חושפת את השיטה בפרשת ההונאה בסלייס

תביעה בסכום של כמיליארד שקל שהגיש המנהל המורשה בסלייס נגד בעל השליטה ונושאי המשרה לשעבר, חושפת את שיטת העבודה בחברת הגמל הקורסת ● מחסכונות שעברו לקרנות עלומות ועד מנהלים שלא עשו דבר ● בעל השליטה: "הטענות יתבררו כלא נכונות"

משרדי EY בתל אביב / צילום: יח''צ EY

המשרדים שהושכרו ומסעירים את הרוחות בין ועד העובדים להנהלת EY

מתיחות בפירמת EY בין מתמחים ורואי חשבון צעירים לבין ההנהלה ● ועד העובדים מלין על שחיקה מתמשכת בשכר העובדים ובמקביל יוצא נגד החלטת ההנהלה לצמצם שטחי משרדים ● ברקע: טענות דומות גם בשאר הענף ומגעים להסכם קיבוצי חדש ● מ־EY נמסר: הטענות לא נכונות

הסנטימנט בשווקים מתקרב לרמה של ''שוריות קיצונית'' / צילום: Shutterstock

מנהלי הקרנות אופטימיים, אבל נתון דרמטי אחד מסמן שהשווקים עומדים לרדת

סקר מנהלי הקרנות הגלובלי של בנק אוף אמריקה מצביע על אופטימיות שלא נראתה בשווקים מזה כארבע וחצי שנים ● רמת המזומנים בקרב מנהלי הקרנות ירדה לשפל של כל הזמנים, מאז שהחלה עריכת הסקר ב-1999 ● לפי הבנק, כאשר רמת המזומנים הייתה סביב רמה זו, שווקי המניות בעולם ירדו ב-2% בארבעת השבועות העוקבים

להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק / צילום: צילומי מסך

מיומנות חדשה ונדרשת בעבודה: להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק

בעבר, מעסיקים שנאו את העובדה שעובדים מעלים פוסטים לרשתות על חיי העבודה שלהם ● עכשיו סטארבקס, דלתא וחברות נוספות מעודדות אותם בעצמן ליצור תוכן - כאסטרטגיה ● העובדים מרוויחים כישורים כישורים חדשים, והמעסיקים נהנים משיווק אורגני

עבודות על המטרו בשכונת כפר גנים בפתח תקווה / צילום: דרור מרמור

פרויקט הענק עובר לשלב הביצוע: הונחה אבן הפינה להקמת המטרו בגוש דן

בטקס רשמי שנערך הבוקר, הפרויקט שאמור לשנות את מפת התחבורה במרכז הארץ עובר משלב התכנון לשלב ביצועי ראשון ● רשת המטרו צפויה לכלול 3 קווים שיחברו בין 24 רשויות לאורך 300 ק"מ של מנהרות ● עם זאת, המטרו עדיין ניצב בפני שורה ארוכה של אתגרים - תכנוניים, ניהוליים ותפעוליים

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

ברשות החברות חוששים לעתיד חברת מקורות בעקבות שינוי רגולציה

רשות החברות הממשלתיות מתנגדת לעדכון מנגנון האסדרה שמקדמת רשות המים וטוענת כי המהלך יסכן פיננסית את חברת מקורות ● עוד נטען כי רשות המים התעלמה מהמלצותיו של יועץ מיוחד שמונה לבחון את השפעת עדכון הרגולציה על החברה ● רשות המים: המהלך יאזן בין הצורך בהשקעות בתשתיות לבין שמירה על אינטרס הצרכנים

שכונת הדר יוסף / צילום: ויקיפדיה

אחרי עשור בצנרת: אושרה תוכנית ל־740 דירות בשכונת הדר יוסף בצפון תל אביב

התחדשות עירונית רחבת־היקף מתקדמת בתל אביב וברמת גן עם מאות דירות חדשות, בהן דיור בהישג יד להשכרה וללא חניה בחלק מהמתחמים ● קטה גרופ נכנסת לשוק ההון עם גיוס אג"ח ראשון ● ורובי קפיטל והפניקס סגרו עסקת מימון בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל לפרויקט מגורים בירושלים ● חדשות השבוע בנדל"ן 

מי ירכוש את אולפני וורנר ברדרס? / צילום: Shutterstock

עסקת הענק במדיה: בוורנר ברדרס ממליצים לדירקטוריון לבחור בנטפליקס על פני פרמאונט

במכתב לבעלי המניות, וורנר כינתה את הצעתה של פרמאונט "אשליה", העלתה חששות לגבי אמינות ההון המוצע על-ידה ואף הטילה ספק במחויבות של משפחת אליסון למימון העסקה ● "הצעת פרמאונט לא נותנת ערך מספק; תנאי המיזוג עם נטפליקס עדיפים"

עו''ד יהודה גור, מונה לשותף בפירמת הליטיגציה הבינלאומית קווין עמנואל / צילום: Quinn Emanuel

פירמת הליטיגציה הגדולה בעולם ממנה שותף ישראלי

עו"ד יהודה גור פועל ממשרד הפירמה בניו יורק ומייצג לקוחות בפני בתי משפט פדרליים ומדינתיים, כמו גם מלווה לקוחות ישראלים בהליכים בארה"ב ● בעבר התמחה אצל המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן ושימש כעורך הראשי של כתב העת "עיוני משפט" באוני' תל אביב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

"לא לבעלי לב חלש": מה צופים מומחי ההשקעות לוול סטריט ב-2026?

מומחי השקעות בוול סטריט מנסים להעריך את כיוון השוק ב־2026 ● רובם מעריכים שנה חיובית, גם אם תנודתית, בזמן שאחד מזהיר מסיכון למיתון שידחוף את S&P 500 כלפי מטה ● BDO: "זה לא שוק לבעלי לב חלש. המניות מתומחרות לשלמות, ויש אפס מרווח לטעויות"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

מגמה חיובית בבורסת ת"א; מניות האנרגיה מזנקות, דוראל מזנקת ב-7%

ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל נחלש הבוקר מול הדולר ב-0.4% ● מניות השבבים הדואליות יורדות ומעיבות על השוק ● מנגד אישור עסקת הגז תומכת בשוק ● 
אפקון גייסה 74 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים, מור תהפוך לבעלת עניין ● היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב, האינפלציה צפוייה להישאר דביקה ● בתוך יומיים יתפרסמו חמש החלטות ריבית ברחבי העולם

אילוסטרציה: Shutterstock

שוק העבודה הדוק: שיא של שלוש שנים בשיעור המשרות הפנויות

לפי הלמ"ס, סך מספר המשרות הפנויות עלה ל-151,354 בנובמבר, לעומת 150,974 באוקטובר ● המחסור הכבד ביותר בידיים עובדות מצוי בקרב עובדי המכירות

עובדי סייארה / צילום: מנש כהן

בהובלת בלאקסטון: סייארה הישראלית מגייסת לפי שווי של 9 מיליארד דולר

חברת הסייבר הישראלית סייארה משלשת את שוויה בתוך שנה ומגייסת בימים אלה 400 מיליון דולר לפי שווי חברה של 9 מיליארד דולר ● הגיוס נעשה בהובלת קרן ההשקעות בלאקסטון

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

מקום שני אחרי ארה"ב: האם ישראל הופכת למעצמת דיפ טק?

הם מפתחים שבבים, מחשוב קוונטי ותרופות מצילות חיים, ולא מחפשים אקזיט מהיר ● מנכ"לית לאומיטק, מיה אייזן צפריר, מסבירה מדוע הטכנולוגיה העמוקה מצליחה לצמוח דווקא כשהשוק מהסס, ואיך קורה שחברות בתחום שורדות פי שניים יותר מסטארט-אפים רגילים

שר התרבות והספורט מיקי זוהר המהדורה המוקדמת, קשת 12, 09.12.25 / צילום: לשכת עורכי דין

הח"כים יזכו להעלאת שכר? זה הסכום שהם קיבלו בפעם האחרונה

ההתנגדות להעלאת שכר הח"כים היא "פופוליסטית"? לפי מיקי זוהר, הח"כים בכלל לא נהנו מעליות שכר בשנים האחרונות ● הטענה אולי נשמעת מפתיעה, אבל מתברר שהיא לא שגויה ● המשרוקית של גלובס