גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכוניות שייעלמו מהכביש, ואלו שיתייקרו: הרגולציה האירופית שתטלטל את שוק הרכב הישראלי

רגולציות סביבתיות ובטיחותיות מחמירות ייכנסו השנה לתוקף באיחוד האירופי, וגם שוק הרכב הישראלי יצטרך להסתגל ● יצרנים רבים ייאלצו לוותר על דגמי מפתח פופולריים, ואת מקומם בישראל יתפסו דגמים בתקינה אמריקאית - שלרובם צריכת דלק ופליטה גדולות יותר

כלי רכב בנמל אילת / צילום: Shutterstock
כלי רכב בנמל אילת / צילום: Shutterstock

בשבוע שעבר נחשף בגלובס כי שורה של רגולציות רכב אירופיות סביבתיות ובטיחותיות, שייכנסו השנה לתוקף, עתידות להביא להפסקת השיווק של דגמים רבים, בשל חוסר כדאיות של היצרנים להמשיך ולייצר אותם. חלק מהדגמים הללו נחשבים לדגמי מפתח בשוק הרכב הישראלי, ובניסיון למצוא להם תחליף בוחנים כיום היבואנים את האופציה לייבא אותם בתקינה אמריקאית או קנדית, שמוכרת בישראל לצד התקינה האירופית המחייבת. ננסה לענות כאן על כמה שאלות מתבקשות בנוגע להשפעה על השוק המקומי ואולי גם על המדיניות הסביבתית של ישראל.

חברת התעופה יונייטד חוזרת לישראל ב-15 במרץ. כמה יעלה כרטיס לניו יורק?
אופנועים בשווי מעל 300 מיליון שקל: האקזיט הענק של חן למדן וגדי אבירם
מענק חתימה ותוספת של 65 מ"ר לדירה: התמורות החריגות בהתחדשות עירונית

על אילו רגולציות מדובר?

מדינת ישראל נחשבת "שותפה חיצונית" של האיחוד האירופי ושואפת להיות בעתיד גם חברה מלאה בארגון. אבל סטטוס כזה מגיע עם מחויבויות כבדות, כמו למשל אימוץ מוחלט של רגולציות סביבתיות וצרכניות מחמירות. השנה "מתלכדות" שלוש רגולציות כאלה.

הראשונה, שנכנסה לתוקף כבר בתחילת ינואר 2025, כוללת הורדה משמעותית של ממוצע הפליטה המשוקלל של כל הדגמים של כל יצרן שמשווק רכב באירופה. זאת כשלב ביניים בדרך להפסקה מוחלטת של דגמים עם מנועי בעירה פנימית באירופה ב־2025. הממוצע המרבי שמותר החל מהשנה הוא ברמה מקבילה לזו של רכב היברידי, פחות מ־100 גרם פחמן דו־חמצני לקילומטר. יצרן שלא יעמוד ביעד יאלץ לשלם קנסות עתק: 95 אירו לכל גרם חריגה, כפול מספר כלי הרכב שהוא מוכר.

כלומר, ליצרני רכב, ששיווקו עד היום באירופה דגמים עם מנועי בנזין ודיזל מקובלים, כבר לא משתלם לשווק אותם מכיוון שהם "מושכים למעלה" את הממוצע ומגדילים את הסיכוי לקנס. לפיכך הם חייבים להתמקד בייצור כלי רכב עם הנעה חשמלית, היברידית ו/או פלאג־אין.

הרגולציה הסביבתית השנייה, שעתידה להיכנס לתוקף בסוף השנה, היא תקינת הפליטה החדשה יורו 7, שדורשת מהיצרנים לתכנן מבראשית הרבה דגמים חדשים, במיוחד עם מנועי בנזין ודיזל. השקעות העתק הכרוכות בכך הן עוד מוטיבציה ליצרנים "להעלים" מההיצע שלהם דגמים רבים, פופולריים ורווחיים ככל שיהיו.

"מכת הרגולציה" השלישית של 2025 כוללת דרישות בטיחותיות חדשות להתקנת שלל מערכות בטיחות חדשות כחלק מתקינת הרכב האירופית המחייבת. חלקן דורשות השקעה לא מבוטלת של היצרנים, דוגמת התקנת "קופסה שחורה" שאוגרת נתונים בעת תאונה, "חיישן אלכוהול" שלא מאפשר לנהגים שיכורים להתניע ולנהוג, בקרת שיוט חכמה על בסיס GPS ועוד.

גודש הרגולציות החדשות הללו מקשה על תפקודם של יצרני רכב רבים ולא מעט מהם התלוננו בחודשים האחרונים במדיה על הנזק שהן גורמות לתעשייה האירופית. עם זאת ראוי לציין, שלמרות התלונות הרגולציות החדשות גם מעכבות את הפלישה של יצרני רכב סינים ולכן הן גם משרתות את "המקומיים".

איך מגיבים היצרנים באירופה?

כמעט כל יצרני הרכב, למעט יצרנים ממוקדי רכב חשמלי, מבצעים כיום "דילול" בהיצע הדגמים וגרסאות ההנעה שלהם בתקינה אירופית. התוצאה העיקרית היא היעלמות הדרגתית מהשוק של לא מעט דגמי רכב זולים יחסית עם מנועי בנזין ודיזל מסורתיים. כמו למשל מכוניות עירוניות קטנות, דגמי ציים, מסחריות עבודה קלות וכו'.

הפגיעה קשה במיוחד בדגמים של יצרנים שאיחרו להצטרף ל"טרנד החשמלי", ושרוב המכירות וההכנסות שלהם באירופה עדיין מגיעות מגרסאות עם מנועים מזהמים יחסית.

על אילו דגמים מדובר בישראל?

חלק מהדגמים שייעלמו או שיעברו שינויים מהותיים נחשבים פופולריים בישראל. הדוגמה הבולטת ביותר היא מאזדה, שבשנה החולפת תפסה את המקום השישי במסירות לפי מותגים עם קרוב ל־14 אלף כלי רכב. כולם עם מנועי בנזין מזהמים יחסית בנפח 1.5 או 2 ליטר, שצפויים להיעלם כעת מההיצע האירופי שלה. מאזדה צפויה להישאר באירופה בעיקר עם דגמים יקרים יחסית כמו מאזדה 6 החשמלית והחדשה ומספר דגמי פלאג־אין גדולים, שמכוונים לשוק הפרמיום ועולים בהתאם.

ברשימה נמצאים עוד דגמים פופולריים בישראל כמו מיצובישי ספייס סטאר, סוזוקי איגניס, מספר דגמים של קיה ויונדאי עם מנועי בנזין קלאסיים, וגם לא מעט דגמים אירופים עם מנועי דיזל, בעיקר מפלח המסחריות והמוניות. הרשימה צפויה להתארך החל מהמחצית השנייה של השנה.

איך מנסים היבואנים לפתור את הבעיה?

הפיתרון העיקרי של חלק מהיבואנים הוא שימוש ב"דלת אחורית" של יבוא בתקינה צפון־אמריקאית. רבים מהיבואנים שיאבדו את האופציה לייבא דגמים בתקינה אירופית שייצורם יופסק, יוכלו לנצל את האופציה לייבא אותם בתקינה צפון־אמריקאית ישירות מהיצרן.

התהליך כבר החל בשנים האחרונות וצפוי להתעצם כעת. יונדאי, קיה, מיצובישי, טויוטה ואחרות כבר שנים מייבאות לישראל כלי רכב בתקינה אמריקאית, ובשנה הקרובה הרשימה תתרחב לדגמים "אירופיים" רבים נוספים - למעט דגמים עם הנעה היברידית או חשמלית, שכולם יגיעו בתקינה צפון־אמריקאית.

אז איפה הבעיה?

הבעיה היא שהמעבר מתקינה אירופית לאמריקאית כרוך לעיתים קרובות במעבר למנועים גדולים יותר ופחות חסכוניים, ששייכים בישראל לקבוצות זיהום גבוהות יותר משל מקביליהם האירופים. לכן, הטבות המס הירוק עליהם יתכווצו. דגמים כאלה הם לרוב גם פחות פופולריים בציי רכב גדולים, שעבורם סוגיית הפחתת הפליטה וצריכת הדלק היא משמעותית.

דוגמה בולטת הן מאזדה 3 ומאזדה CX30, שפופולריות בציי רכב בישראל. באירופה (ובישראל) הן מצוידות כיום במנוע 2 ליטר בנזין אבל הגרסה האמריקאית שלהן מצוידת אך ורק במנוע 2.5 ליטר. בשורה התחתונה, ככל שיתרחב המעבר לכלי רכב בתקינה צפון־אמריקאית, כך המחירים של דגמי מפתח בישראל עשויים לטפס משמעותית.

נציין שעדיין לא ברור איך תשפיע ההחלטה של ממשל טראמפ בסוף השבוע האחרון להטיל מכסים על כלי רכב שמיוצרים במקסיקו ובקנדה בתקינה אמריקאית. בטווח הקצר היא עשויה ליצור הזדמנויות יבוא ממקסיקו, למשל, אבל בטווח הארוך סביר להניח שהזמינות של המלאים עבור ישראל תיפגע.

ומה ההשפעות החיצוניות?

ברמה הסביבתית תקינת הפליטה האמריקאית נחשבת למקלה הרבה יותר מהתקינה האירופית, כלומר מאפשרת זיהום הרבה יותר גדול מכלי רכב ובהתאם גם צריכת דלק גדולה יותר. הפער מול אירופה החל להיסגר בתקופת ממשל ביידן אולם הוא צפוי להיפתח ולהעמיק כעת שוב בעקבות עליית ממשל טראמפ, שעתיד לבטל את תוכנית ביידן להפחתת הפליטה וצריכת הדלק מכלי רכב חדשים בעשור הקרוב.

מגמה כזו בהחלט לא תואמת את המגמה המוצהרת של ישראל להפחית את הפליטה התחרותית.

השפעה נוספת עשויה להיות חיכוך עם ארה"ב מכיוון שהשינוי "מחטיא" את המטרה המרכזית של אימוץ התקינה האמריקאית, שהיא רכישה מוגברת של כלי רכב מתוצרת ארה"ב בישראל. רוב כלי הרכב בתקינה אמריקאית שמיובאים כיום לישראל, ומדובר על עשרות אלפי כלי רכב בשנה, מיוצרים בכלל במפעלים בדרום קוריאה, יפן ומקסיקו. לפיכך, היבוא שלהם לא תורם לתל"ג האמריקאי אלא רק "תופס טרמפ" על תחום אפור של הרגולציה בארה"ב. וזו נקודה רגישה מאד של הממשל החדש.

עוד כתבות

ארז צדוק / צילום: פרטי

מנהל תיקים ביום, סופר בלילה: העלילה החדשה של ארז צדוק

ארז צדוק, בעלי בית ההשקעות אביב המתמחה בהשקעות הוגנות, מוציא ספר חמישי ושומר על אופטימיות: "תהיה פה צמיחה כלכלית, וכולנו רואים את זה עכשיו. בהשוואה לדורות הקודמים, אנחנו בני מזל"

ארונותיהם של החטופים החללים סהר ברוך ועמירם קופר / צילום: דובר צה''ל

שלושת ארונות החללים החטופים הועברו לידי צה"ל וחצו לשטח ישראל

השיירה עושה את דרכה למרכז הלאומי לרפואה משפטית, שם יבוצע הליך הזיהוי ● לטענת חמאס אחד מהשלושה הוא אל"ם אסף חממי, מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה ● דיווח באל-ג'זירה: מתנהלים מגעים כדי להבטיח את נסיגתם של מחבלי חמאס מהאזורים שמעבר לקו הצהוב ● עדכונים שוטפים

בניין גב־ים בהרצליה / צילום: איל יצהר

ביהמ"ש בולם פשרה שהותירה את משקיעי גב־ים ללא פיצוי

בעל מניות בגב־ים הגיש תביעה ייצוגית בטענה כי מכירתה לנכסים ובניין קיפחה את הציבור ● הוסכם כי נכסים ובניין תתרום 4 מיליון שקל לחיילים, אך ביהמ"ש מתנגד: "הקבוצה לא מקבלת דבר"

שפיר הנדסה / צילום: בר - אל

שפיר הנדסה במימוש ראשון: מוכרת כ-40% משלושה פרויקטים למוסדיים

על פי מזכר ההבנות, ההחזקות בפרויקטים, יועברו לשותפות מוגבלת בשליטת שפיר, והגופים המוסדיים ירכשו ממנה יחידות בשיעור שבין 33.5% ל־38.5% ● העסקה, שנעשית לפי שווי של כמיליארד שקל, היא למעשה מהלך ראשון של מימוש נכסים בתחום הזכיינות מצד החברה

בנין הוועד הפועל של ההסתדרות בת''א / צילום: עינת לברון

ההסתדרות, הג'ובים והדירקטורים: כך נוצרה הקרקע לצמיחת השיטה שנחשפה

ההסתדרות זוכה למעמד יוצא דופן שמאפשר לה לא רק למנות את הדירקטורים בגופים שתחתיה, אלא גם דריסת רגל משמעותית בחברות הממשלתיות ● האירועים הנוכחיים מצטרפים לביקורת החריפה ולניסיונות להגביל את הכוח הזה באמצעות חקיקה

חדר מסחר / צילום: תמר מצפי

האם בגלל השינוי בבורסה יקוצרו שעות העבודה בכלל המשק?

החל מינואר 2026, המסחר בבורסה בת"א יתקצר מ־36 ל־34 שעות שבועיות, בעקבות ביטול יום העבודה בראשון והוספת ארבע שעות מסחר בשישי ● מעבר למטרות הסנכרון עם הבורסה בעולם, קיצור שבוע העבודה מסמל את המשך המגמה של איזון בין עבודה לפנאי בשוק המקומי

יפעת תומר-ירושלמי, הפרקליטה הצבאית הראשית / צילום: דובר צה''ל

אחרי שעות של חיפושים נרחבים: האלופה יפעת תומר-ירושלמי אותרה

במשך שעות חיפשו כוחות הצלה רבים את הפצ"רית היוצאת אחרי שלא יצרה קשר עם משפחתה מאז שעות הבוקר ● רכבה אותר נטוש ומונע בחוף הצוק בת"א, ומכתב שנמצא בו גרר חשש כבד לחייה ● לאחר שעות של דאגה, המשטרה עדכנה כי האלופה יפעת תומר-ירושלמי "נמצאה בריאה ושלמה" ● ביום שישי האחרון היא הגישה מכתב התפטרות ובו הודתה כי אישרה את הדלפת הסרטון משדה תימן

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

כצמן מבצר את השליטה במדינות הנורדיות: קונה מניות סיטיקון בפרמיה של 36% על מחיר השוק

חברת המרכזים המסחריים ג'י סיטי נדרשת לפי החוק בפינלנד להגיש הצעת רכש על סיטיקון בעקבות עלייתה בשיעור האחזקה בה ● בנוסף מקדם כצמן הנפקת נכסים בפולין

קמפיין וולט שעלה בסוף השבוע / צילום: צילום מסך

פניתם לוולט וקיבלתם הודעה שהנציג דובר אנגלית? זו הסיבה

בחודשים האחרונים מצאו באפליקציית המשלוחים פתרון לעומס הפניות: חלקן מנותבות לנציגי שירות הממוקמים בגאורגיה, שלא תמיד מתקשרים היטב עם הלקוחות ● לפי החברה, שמעסיקה כ־1,400 נציגי שירות בישראל, מדובר בעיקר בזמן אירועי ספורט גדולים ובערבי חמישי

משרד האוצר בירושלים / צילום: Shutterstock

כדי לעודד השקעה בהייטק: משרד האוצר מעניק הטבות מס מפליגות לקרנות הישראליות

במסיבת עיתונאים שנערכה היום, עדכן משרד האוצר ברפורמת הפחתת המס על קרנות ההשקעה בהייטק ● בין היתר: הורדה משמעותית במס על דמי הצלחה, הטבה להייטקיסטים השוהים בחו"ל וגם הקלה לחברות בינלאומיות שמעוניינות לרכוש חברות ישראליות ● ברקע: ירידה של 80% בהשקעות בהון סיכון הישראלי

בניין להב 433 / צילום: גלובס

אל על ורכבת ישראל מדווחות: המשטרה פשטה על משרדי ועדי העובדים כחלק מפרשת "יד לוחצת יד"

משטרת ישראל פשטה על משרדי ועדי העובדים של רכבת ישראל, אל על, האוניברסיטה העברית ומכון וינגייט ● זאת חלק מפרשת השוחד שבמסגרתה נעצרו עשרות בכירים, ובה מעורבים גם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ועדי עובדים גדולים וראשי ערים

דגמים בולטים בציי הרכב / צילום: יח''צ

עודפי ליסינג, הנחות חריגות וירידת ערך מואצת: הכללים בשוק היד שנייה משתנים

השינויים התחרותיים והטכנולוגיים המואצים שחלים בשוק הרכב החדש משפיעים בצורה ישירה ומשמעותית גם על שוק המכוניות מיד שנייה ● אילו הרגלים חדשים כדאי לקונים ומוכרים לשקול לאמץ, היכן מסתתרות המציאות הזולות, ומאילו מלכודות מומלץ להיזהר?

הטבות המס לחברות הייטק / איור: Shutterstock

יש לכם חודשיים לבצע את תכנון המס הזה, והוא יכול לחסוך לכם הון

פחות מחודשיים לסוף השנה, גלובס יוצא בסדרת כתבות על ההטבות והתכנונים שיעזרו לכם לחסוך במס על ההשקעות שלכם. והפעם - קיזוז הפסדי הון ● איך הפסדים בהשקעה אחת יכולים לחסוך במס בהשקעה אחרת, על אילו נכסים ההטבה חלה, ועד מתי אפשר לממש את הזכאות? ● כתבה ראשונה בסדרה

עו''ד יפעת תומר ירושלמי, צילום: דובר צה''ל

מעצרם של הפצ"רית ושל התובע הצבאי לשעבר הוארך: "חשש לשיבוש לפחות ב-2 פעולות חקירה"

הדיון על הארכת מעצר תומר-ירושלמי וסולומש התקיים בדלתיים פתוחות, הפצ"רית נכנסה לאולם הדיונים לא אזוקה • החוקרת הציגה לשופטת דוח סודי והבהירה: "מדובר בפרשה לא פשוטה" • עורך דינה: "אין שום סיבה להניח שהפצ"רית תשבש חקירה" • הסיבה להארכת המעצר: שיבוש ומסוכנות • הציטוטים מהדיון

Jaecoo 7 צ'רי / צילום: יח''צ

מהפך בשוק הרכב: קבוצת צ'רי הסינית עקפה את המסירות של טויוטה

קבוצת צ'רי הסינית טיפסה למקום השני במסירות הרכב מתחילת השנה עם המותגים צ'רי וג'אקו, תוך שהיא עוקפת את טויוטה שנמצאת כעת במקום השלישי בחלוקה ליצרניות ● יונדאי מוטורס שומרת עדיין על ההובלה עם כ־52 אלף מסירות מצטברות ● בענף הרכב מצפים כי בחודשים הבאים ימשכו מבצעי ההנחות על רכבי "אפס קילומטר"

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות, שלומי יוסף

פרשת "יד לוחצת יד": ביהמ"ש הורה להאריך את מעצרו של יו"ר ההסתדרות בשבוע

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ב-10 ימים: "אחת מפרשות השחיתות הציבורית הגדולות שנחקרו" ● השופטת: "אם בר-דוד ישוחרר, יש חשש לתיאום עדויות" ● סנגורו: "ידיו נקיות, הוא לא קיבל שקל" ● גם מעצר אשתו של בר-דוד ומעצרו של סוכן הביטוח עזרא גבאי הוארכו בשבוע ● סנגורו של גבאי טען: במשטרה אמרו לו - "תביא ראיה על ארנון ותלך הביתה"

פטריות של חברת מרינה / צילום: עינת לברון

חברת מרינה פטריות רוצה להנפיק בבורסת ת"א לפי שווי של מיליארד שקל

בימים אלה שוקדת חברת מרינה פטריות על הכנת תשקיף על בסיס דוחות הרבעון השלישי, מתוך מטרה להנפיק אותה לקראת פברואר 2026 ● ההערכות בשוק הן שטיוטה פומבית ראשונה של התשקיף צפויה עשויה להתפרסם עוד לפני סוף השנה הנוכחית

מתחת לרדאר: המדינה שמהדקת את הלחץ על יצוא ביטחוני לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: חברות ביטחוניות באוסטרליה מעידות כי יש הגבלות חדשות על יצוא לישראל, ישראל לא הצליחה להתקרב למנהיג המורדים החות'ים עבד אל־מלכ אל־חות'י ואיך ישראל תושפע אם זוהרן ממדאני ייבחר לראש עיריית ניו יורק  ● כותרות העיתונים בעולם 

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט בביקורת על הבורר אורנשטיין: "בהתנהלותו נפלו פגמים"

המחוזי קבע כי פסק הבוררות שפרסם השופט בדימוס איתן אורנשטיין באפריל 2024, בנוגע לסכסוך בין היהלומן דן גרטלר לאנשי העסקים מנדי ומשה גרטנר, לא יקבל כרגע תוקף של פסק דין - אך גם לא יבוטל ויחזור לאורנשטיין "לשם השלמתו" ● השופטת דחתה את טענת גרטלר כי אורנשטיין היה בניגוד עניינים, אך מתחה עליו ביקורת לגבי פגיעה בזכות הטיעון של הצדדים

תקיפת צה''ל בלבנון (ארכיון) / צילום: ap, Hassan Ammar

בכיר ישראלי מאיים: "ייתכן שנתקוף שוב - אם חיזבאללה לא יפורק מנשקו"

בכיר בחיזבאללה: "ישראל מפעילה לחץ מקסימלי, נדרשת עמדה לאומית" ● ראש הממשלה נתניהו החליט - 200 מחבלי חמאס לא יורשו לעבור לשטח העזתי ● משפחותיהם של החטופים החללים אל"ם אסף חממי ז"ל וסמ"ר עוז דניאל ז"ל עודכנו כי יקיריהן הושבו לישראל ● טראמפ בישר על הזיהוי של עומר נאוטרה ● עדכונים שוטפים