גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיבוב הפרסה של אירופה ביחס לרכבי הבנזין צפוי להשפיע על היבוא לישראל

הרכב החשמלי היה אמור להיות עתיד התעשייה, אך הרגולטורים באירופה ובארה"ב דחו את הצעדים שתוכננו ● האיחוד האירופי כבר לא ממהר להוריד מהכביש רכבי בנזין, וטראמפ מוחק את הישגי קודמו ● איך זה ישפיע על השוק בישראל, ומי המרוויחים הגדולים משינוי המגמה?

ההישגים התחבורתיים של ממשל ביידן נמחקו / צילום: Shutterstock, Scharfsinn
ההישגים התחבורתיים של ממשל ביידן נמחקו / צילום: Shutterstock, Scharfsinn

הרבעון הראשון של 2025 ייזכר כאחת התקופות השחורות ביותר במאבק נגד ההתחממות הגלובלית בזירת התחבורה. בארה"ב הצליח ממשל טראמפ למחוק תוך פחות מחודשיים את רוב ההישגים התחבורתיים הירוקים של ממשל ביידן, ובשבוע שעבר אירופה "הירוקה" נכנעה ללובי של תעשיית הרכב והציגה הקלות בתוכנית להפחתת הפליטה מכלי רכב חדשים.

יצואנית הרכב הגדולה של סין מתכננת להתנפל גם על ישראל
מי שמחפש קרוס-אובר משפחתי עם נוכחות כביש ייחודית יקבל תמורה הולמת לכספו

להתפתחויות האסטרטגיות הללו עוד יהיו בעתיד הרבה השפעות אסטרטגיות על תעשיית הרכב, וגם שוק הרכב הישראלי יושפע מהן - למרות שהסוגיות הסביבתיות אינן בסדר העדיפויות שלו.

אירופה נכנעה ליצרנים

האיחוד האירופי הציג את עצמו בשנים האחרונות בעולם בתור מוביל עולמי של רגולציה פרו־סביבתית בתעשיית הרכב. זכורה במיוחד ההחלטה פורצת הדרך של האיחוד ב־2023, שלפיה ייאסר שיווק כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית בכל האיחוד החל מ־2035. זאת לצד יעדי ביניים להפחתת הפליטה, שאמורים היו לאלץ מעבר מואץ של תעשיית הרכב מהנעת בנזין לחשמל כבר בעשור הנוכחי.

יעד הביניים הראשון אמור היה להיכנס לתוקף כבר השנה, ולאלץ את כל היצרנים שמשווקים רכב באירופה להפחית את פליטת ה־CO2 הממוצעת של הדגמים שלהם מתחת לסף חדש ונמוך, או לשלם קנסות עתק על חריגה.

כשהמחאה של תעשיית הרכב האירופית לא הועילה, הופעלו "תותחים כבדים" בדמות גופי לובי עם השפעה פוליטית חוצה גבולות. בשבוע שעבר נשאה מתקפת הלובי פרי, כאשר נציבות האיחוד הודיעה כי היא דוחה בשלוש שנים את הטלת הקנסות, ומאפשרת ליצרני רכב שיחרגו מהסף המקסימלי השנה לחשב את הפליטה הממוצעת שלהם על פני השנים הבאות. זאת בנימוק הרשמי של "סיוע לשמירה על התחרותיות של תעשיית הרכב האירופית".

השינוי לא צפוי לשנות את תמהיל הדגמים שייובאו לישראל בשנה הקרובה. יצרנים שהחליטו שלא להמשיך לשווק באירופה דגמים מזהמים יוציאו אותם מהשוק בלאו הכי בשל תקינת יורו 7 המחמירה, שתיכנס לתוקף בשנה הבאה. אבל השינוי המרכזי יהיה דחיית הפיתוח והייצור של כלי רכב חשמליים זולים באירופה, מכיוון שאלה אינם רווחיים.

בהנחה שהביקוש לרכב חשמלי ימשיך להיות ער בישראל ובאירופה, המרוויחים הגדולים מהמהלך יהיו דווקא יצרני הרכב הסינים - שהבלעדיות שלהם בפלח כלי הרכב הירוקים ה"עממיים" תונצח, ללא תחרות מהותית בשוק מכיוון אירופה ובוודאי שלא מכיוון ארה"ב.

מכיוון שישראל מקדימה את זמנה בכל הנוגע לחדירה של תעשיית הרכב הסינית, לא נופתע אם הרגולציה תהדק עוד יותר את אחיזתם המקומית של דגמי רכב סיניים עם הנעה חשמלית ופלאג־אין, שכבר היום מתקדמים לכיבוש נתח של 30% מהשוק ב־2025. וכשהצונאמי הסיני יתרחב מישראל לאירופה, זה עשוי להיות "הגול העצמי" הגדול ביותר בהיסטוריה של תעשיית הרכב המערבית.

ארה"ב ויתרה על הסביבה

כבר מיומו הראשון בתפקיד קידם ממשל ביידן חקיקה שמטרתה להרחיב את החדירה של כלי רכב חשמליים ומופחתי פליטה לארה"ב. זו כללה בין השאר הקצאת עשרות מיליארדי דולרים עבור סבסוד לרוכשי רכב חשמלי, הקמת מאות אלפי עמדות טעינה, תמיכה במפעלי רכב שיסבו ייצור מרכבי בנזין לחשמל, תמיכה בהקמת מפעלי סוללות, קידום שרשרת אספקה עצמאית של חומרי גלם לסוללות בארה"ב והנחיה לצי הרכב הפדרלי לעבור לרכב חשמלי.

במרץ אשתקד אף הציג ממשל ביידן לוח זמנים מואץ להפחתת הפליטה וצריכת הדלק הממוצעת של כלי רכב חדשים עם מנועי בנזין שייוצרו בארה"ב בעשור הבא.

התוכנית הזו אילצה את תעשיית הרכב האמריקאית להקטין את ההשקעות בפיתוח מנועי בנזין גדולים וצמאים, להוריד מהייצור דגמי רכב בזבזניים ולעבור לפיתוח מואץ של כלי רכב עם הנעה חשמלית.

למותר לציין כי התעשייה לא קיבלה זאת בברכה. יצרני הרכב האמריקאים גרפו במשך שנים הון עתק ממכירת טנדרים ורכבי כביש־שטח ענקיים עם מנועי בנזין גדולים ומזהמים, שהרווח ליחידה עליהם נחשב הגבוה ביותר בתעשיית הרכב. זאת להבדיל מכלי רכב חשמליים שהרווחיות עליהם מזערית, אם בכלל.

לכן אין זה מפתיע שכאשר הודיע ממשל טראמפ בחודש הראשון שלו על מחיקת המדיניות "הירוקה" של הממשל הקודם, כולל ביטול הסבסוד לרכב חשמלי והקלות מהותיות ביעדי הפליטה העתידיים, קיבלה זאת התעשייה המקומית בתשואות.

יתר על כן הממשל אף ביצע צעדים שנועדו להחזיר לאחור את שמהלכים של ביידן שכבר בוצעו. הנחיה נשיאותית חדשה הורתה לממשלה למכור את כל כלי הרכב החשמליים בצי שלה ולנתק עמדות טעינה במתקנים פדרליים. גם המימון להקמת עמדות טעינה חדשות בארה"ב הופסק.

כיום פועל הממשל כדי לבטל בחקיקה גם את הפריבילגיה ההיסטורית של מדינת קליפורניה "הירוקה" לקבוע לעצמה רגולציה עצמאית ומחמירה של פליטות מכלי רכב. ומכיוון שקליפורניה היא גם שוק הרכב הגדול בארה"ב בכלל וגם הצרכנית הגדולה ביותר של רכב חשמלי בפרט, זו תהיה מכה לשוק החשמליות בארה"ב.

גם המכסים ישפיעו

בשבועות האחרונים נראה כי ממשל טראמפ פועל נגד האינטרסים של תעשיית הרכב המקומית, שכן המכסים שהטיל על מקסיקו וקנדה עשויים לפגוע בשרשרת האספקה של יצרני הרכב האמריקאים. אולם לאחר "שיחת הבהרה" של קברניטי התעשייה עם הנשיא בשבוע שעבר, הוחלט להעניק "החרגה" מהמכסים על יבוא כלי רכב וחלקיהם מהמדינות השכנות לתקופה של חודש.

למרות הנוכחות הזעירה של כלי רכב מתוצרת ארה"ב בישראל, צפויות השפעות מקומיות. התרחיש הראשון הוא שממשל טראמפ יחליט להחיל מכסים גם על תעשיית הרכב האמריקאית בתום תקופת הארכה בחודש אפריל. במקרה כזה צפויה התייקרות של כלי הרכב המיובאים לישראל מארה"ב, שתשפיע בעיקר על פלח רכבי היוקרה. בטווח ארוך יותר מהלך המכסים עלול לפגוע גם בשרשרת האספקה של תעשיית הרכב כולה, עקב פגיעה במפעלים לייצור רכיבים לרכב בקנדה, מקסיקו וארה"ב. אולם כרגע הסבירות לתרחיש הזה נמוכה.

התרחיש השני הוא שהמדיניות ה"לאומנית" של הממשל החדש תתרחב גם ליחסי הסחר עם ישראל. בארה"ב הביעו לא אחת מאחורי הקלעים מורת רוח מהחדירה המזערית של כלי רכב מתוצרת ארה"ב לישראל, שעמדה בשנה שעברה על פחות מ־2%. זאת לעומת נתח של כמעט 25% של כלי רכב מתוצרת סין.

ולמי שחושב שלישראל יש "חסינות" מפני גזירות סחר של ממשל טראמפ, נציין כי בימים אלה בוחן הממשל הטלת מכסי עונשין על יבוא מדרום קוריאה ומהאיחוד האירופי, מה שגרם לשותפות הסחר הוותיקות של ארה"ב להציע הורדת מכסים על כלי רכב אמריקאים כדי "להרגיע" את ממשל טראמפ.

עוד כתבות

גם זה קרה פה / צילום: דוברות משרד האוצר, גיא יחיאלי

סאגת הגוש הגדול מלמדת: לפעמים משתלם לחכות 50 שנה

כמה זמן לוקח להבדיל בין גבר לאישה ● מה ייתן מגה-משרד של עורכי דין ● ולמנהלים המיוחדים לגוש הגדול היה שווה לחכות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

גיא פלכטר, מייסד שותף ומנכ''ל חברת הסייבר סולה / צילום: ויקטור לוי

הוא עשה אקזיט של 300 מיליון דולר. לחברה החדשה שהקים הוא כבר הולך לדרוש הרבה יותר

כשגיא פלכטר לא התקבל לרפואה למרות פסיכומטרי של 754, הוא פנה לעולם הסייבר ● את החברה הראשונה שהקים מכר לפאלו אלטו, אבל המעבר למעמד של שכיר הקשה עליו ● החברה שייסד לאחר מכן זכתה להשקעה של מיליונים ממיקרוסופט ● "היום אם יציעו לי 300 מיליון על סולה - זה לא רלוונטי" ● שיחה קצרה עם מנכ"ל סולה

צום דיגיטלי / צילום: Shutterstock

האנשים שנפרדו מהניידים, ובטוחים שזה הדבר הכי טוב שקרה להם

אלעד מאחסן את הנייד לארבע שעות ביום כי הבין שהוא לא מצליח להיות גם אבא, סביון התנתק לשבוע וחווה תסמיני גמילה, צבי עבר לטלפון טיפש, ויעל מרגישה שרק ככה היא מצליחה להתחבר לעצמה ● כשברקע החשש התמידי שלנו מ־FOMO, הכירו את האנשים שהחליטו לעשות צום דיגיטלי, וסבורים: שום דבר מרגש לא קורה במקום אחר

מוחים דורכים על דגלי ישראל וארה''ב במהלך הפגנת תמיכה בפלסטינים. בחריין, אוקטובר 2023 / צילום: Reuters, Hamad I Mohammed

ברחוב הערבי מוטרדים משינוי מאזן הכוחות האזורי לטובת ישראל

הסכמי אברהם סייעו לישראל לייצר שורה של קשרים כלכליים, ביטחוניים ותרבותיים עם מדינות ערב - אך ההישגים לא באים ללא אתגר ● המלחמה בעזה והפערים סביב הסוגיה הפלסטינית העמיקו את החשדנות ועיצבו תדמית של ישראל ככוחנית ומתרחקת מהשתלבות אזורית ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

עומר אדם בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך מיוטיוב

בנק לאומי לא חוזר אחורה, וכובש את פסגת הזכורות יחד עם עומר אדם

הפרסומת האהובה ביותר השבוע שייכת לקופת החולים מכבי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● מכבי גם אחראית להשקעה הגבוהה ביותר, לפי נתוני יפעת ● נהג המונית "אשר" מסיע את הפניקס סמארט למקום השלישי באהדה

השבוע בעולם / צילום: ap, Niranjan Shrestha, Alex Goodlett, Alex Brandon

הרצח הסנסציוני של צ'ארלי קירק, משפיען ימני שעזר לטראמפ להגיע לשלטון

צ'ארלי קֶרק הזיז את אמריקה ימינה, ואהב את ישראל ● מלחמת עולם על אש קטנה בשמי פולין ובמימי האוקיאנוס השקט ● נשיא צרפת מאבד ראש ממשלה רביעי ● קטמנדו בוערת ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וויטני וולף הרד. המנכ''לית הצעירה ביותר שהנפיקה בארה''ב / צילום: Reuters, Andrew Kelly

מייסדת באמבל רוצה ש-AI תבחר לכם את הדייט

היא הייתה שותפה באפליקציית ההיכרויות טינדר, התפטרה בסערה, הקימה את המתחרה באמבל ופרשה מתפקיד המנכ"לית ● אלא שאז הייתה לה תובנה: במקום שאנחנו נחליט עם מי לצאת, AI תחליט בשבילנו ● אז היא חזרה, פיטרה 30% מהעובדים, ובאמצעות הפרויקט תנסה לעצור את רצף ההפסדים והצניחה בשווי ● ראיון עם וויטני וולף הרד

דניאל רמות, מנכ''ל ויה (Via) / צילום: יח''צ

החברים מתלפיות הנפיקו הלילה חברה בניו יורק: ״לקח לנו חמש שנים להשיג לקוח״

חברת התחבורה הציבורית הדיגיטלית ויה, שהוקמה על ידי דניאל רמות ואורן שובל, צפויה להתחיל להיסחר הערב בבורסת ניו יורק לפי שווי של מיליארדים ● בריאיון לגלובס מספר רמות על הפיבוט הגדול מה-B2C למכירת טכנולוגיה לערים וממשלות, על הדרך הממושכת לשכנע את המשקיעים, ועל החזון להפוך ל"מוח הדיגיטלי" של התחבורה הציבורית בעולם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ג'ף שוורץ / צילום: שלומי יוסף

הוא ניהל את אחת החברות הגדולות בעולם ואז עזב הכול לטובת ישראל. זה הסיפור שלו

שיחה עם ג'ף שוורץ, מנכ"ל טימברלנד לשעבר ויו"ר ארגון מעוז, מתוך כנס החברות המשפחתיות ● על העסק המיתולוגי, ההחלטה לא להעביר אותו לדור הרביעי וגם ההשקעות כדי לחזק את המדינה

בודקים את המיתוס. החצב כלל לא מסמן את בוא הסתיו / צילום: 11asaf - ויקיפדיה

החצב כלל אינו מסמן את בואו של הסתיו

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: הפרח התמיר הפך לסמל של התחלות חדשות וחילופי עונות, אבל לא ממש בצדק

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית פגוש את העיתונות, קשת 12, 06.09.25 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

אזהרת שימוש בנתונים: בן גביר התגאה בהפחתת הפיגועים - ואז שישה נרצחו

ימים ספורים אחרי שהשר לביטחון לאומי הכריז שכיום יש פחות פיגועים, התרחש הירי בירושלים ששינה את המגמה ● ניתוח נתונים מעמיק הוא לא כל כך פשוט, והרבה תלוי בשאלה מה בדיוק בוחרים להשוות ● ומה צריך לקחת בחשבון כשבוחנים השפעה של מדיניות?

התחדשות עירונית. שינוי גישה / צילום: טלי בוגדנובסקי

המפקחים על רישום מקרקעין משנים כיוון: שוויון בין בעלי הדירות מעל לאינטרס החיזוק

שתי פסיקות חדשות בתל אביב מסמנות קו חדש בהתחדשות העירונית: לא עוד "דייר סרבן" כמעכב פרויקט, אלא שומר סף על זכויות הקניין והאיזון בין בעלי הדירות

עידן הבינה המלאכותית / צילום: Shutterstock

עידן הבינה המלאכותית יצריך מודלים חדשים לגמרי של מיסוי וחלוקה

תזרים ההכנסות של תוכניות הביטוח הלאומי ומדיקר מגיע ממס המוטל על השכר, המהווה היום כ-85% מהכנסות ממשלת ארה"ב ● ההתקדמות בעולם הבינה המלאכותית תשאיר את התוכניות המהותיות הללו מרוקנות לגמרי

שייח'ה אל–מיאסה הקטארית. מהדמויות החזקות בעולם האומנות / צילום: Reuters, Ammar Abd Rabbo/ABACAPRESS

קטאר וסעודיה הולכות על אחד ממנועי ההשפעה הגדולים בעולם - הוליווד

קטאר הפכה לשחקנית מרכזית בעולם האמנות והקולנוע, כשהיא משקיעה הון עתק ביצירות ובסרטים ● בסעודיה גם מנסים למשוך את הוליווד כשריאד בונה תעשיית קולנוע משל עצמה ● הפרדוקס הוא ששתי מדינות המפרץ ממשיכות לצנזר את אותה התרבות שהן מבקשות לממן

עידו לוינסון ומשפחתו ביקב. רב יכולות / צילום: דניאל לילה

שפה של מורכבות ועידון: עידו לוינסון עושה יינות אלגנטיים שמדברים בשקט

עידו לוינסון כבר קטף את התואר הגבוה ביותר בעולם היין, מאסטר אוף וויין, שקיבלו עד היום רק כ–400 בעלי מקצוע בעולם כולו ● למרות הקריירה הבינלאומית, חוט השני שעובר לאורך חייו המקצועיים הוא זהות מקומית ברורה

לארי אליסון לצד נשיא ארה''ב דונלד טראמפ בביקור בבית הלבן בינואר / צילום: ap, Julia Demaree Nikhinson

תורם נלהב לישראל עם מסלול חיים לא שגרתי בכלל: הדרך של האיש העשיר בעולם

לארי אליסון התעשר בכ־100 מיליארד דולר בלילה, הודות לקפיצה היסטורית במניית ענקית התוכנה שייסד, אורקל ● כך הפך הילד המאומץ שנשר מהלימודים פעמיים למי שהצליח לבנות אימפריה משלו, ולהפתיע את וול סטריט עם חוזי ענק בתחום ה־AI

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ננעל בשיא, וורנר ברדרס דיסקברי זינקה בכ-16%

הבן של לארי אליסון רוצה לרכוש את וורנר ברדרס ● כלכלנים מעריכים שבמחצית השנייה של 2025 תחל האטה בכלכלה הבריטית ● חברת התחבורה החכמה ויה (Via Transportation) הישראלית החלה להיסחר הערב בניו יורק ועלתה בכ-7%

ביל אקמן / צילום: ענבל מרמרי

משקיע העל ביל אקמן בראיון בלעדי לגלובס: "זו הטעות הכי גדולה שישראל עושה"

אקמן, ממנהלי קרנות הגידור הבולטים בעולם, השקיע 100 מיליון שקל בבורסה בתל אביב בשיא המלחמה, וגם אחרי עלייה של כמעט 300%, הוא מצהיר שלא ימכור "לעולם" ● כעת הוא בוחן הזדמנויות נוספות בישראל ● בראיון לגלובס הוא מסביר למה אינו מאמין בגיוון יתר בהשקעות, מה למד מוורן באפט - ולמה הטעות הגדולה של ישראל היא שהמדינה מאפשרת פייק ניוז ולא משקיעה בהסברה

חדשות מענף הרכב / צילום: יח''צ

החל מ-150 אלף שקל: האירופאים מנסים לתת פייט לסינים עם דגם הרכב הזה

שוק הרכב המקומי נערך לגל רכבים סיניים חדשים שהוצגו בתערכה הבינלאומית בגרמניה ● דיפאל, BYD, צ’רי והונגצ’י עם דגמים חשמליים והיברידיים ● פולקסווגן משיקים דגם חדש של סקודה כתגובה אירופית ● השבוע בענף הרכב

טקס החתימה על הסכמי אברהם בוושינגטון / צילום: ap, Alex Brandon

המסחר פרח, הפוליטיקה דרכה במקום: הנורמליזציה במבחן המציאות

הסכמי אברהם שנחתמו בספטמבר 2020 היוו מפץ במזרח התיכון, וסימנו עידן של שלום, השקעות זורמות ונורמליזציה שתתרחב למדינות האזור ● האמירותים הפכו לשותפי סחר מהותיים ומרוקו התחמשה בנשק כחול־לבן, אבל הרחוב הערבי זועם והמלחמה בעזה לצד דיבורים על סיפוח מערערים את יסודות ההסכמים ● החזון תלוי בתחזוקה שקטה וזהירה ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד