ליוני בראל יש סיפור חיים לא טיפוסי: כילד הוא עבר בין מדינות, על תואר אקדמי הוא ויתר, כי "לא לכולם מתאימה מסגרת", ותקרית באתר בנייה שעבד בו אילצה אותו לסגור את העסק ● כל זה לא עצר אותו מלטפס עד לתפקיד סמנכ"ל בענקית הנדל"ן אזורים ולרשום עבורה שיא במכירות
בגיל 20 יוני בראל, היום סמנכ"ל השיווק והמכירות של ענקית הנדל"ן אזורים, חווה תאונת עבודה. "הייתי בעל עסק למיגון בתים. במסגרת הזאת עליתי יום אחד על פיגום, והוא התפרק לי מתחת לרגליים. נפלתי, ורק בנס החולצה שלי נתפסה בפיגום שהיה בקומה שמתחת ובלמה את הנפילה. עיקר הפגיעות שספגתי היו מהקרשים שנפלו".
היום הוא כבר צוחק על זה, אבל גם זוקף לאותו המקרה את העיסוק שלו. "אמרתי אז לעצמי - לא עוד עבודה פיזית, אלא עבודה עם הראש; לא עוד בנייה או הקמה או התקנה, אלא נדל"ן".
כיצד אתה רואה את ריבוי תאונות העבודה באתרי בניין?
"בטיחות זה עיקרון שצריך לחלחל מלמעלה, אך גם להגיע מלמטה, מהעובדים. אזורים אינה חברה מבצעת, אבל אני יכול לראות שכשקבלנים מבצעים לא מעגלים פינות ומקפידים על כללי בטיחות - אין תאונות. מנגד, כשאחראי הבטיחות לא יודע מי נכנס לאתר, כשהעובדים מזלזלים - זו רק שאלה של זמן".
בשנים האחרונות, במסגרת תפקידו באזורים, בראל היה אמון על מכירה של כ-5,000 יחידות דיור במקביל לתכנון ולקידום פרויקטים בהיקף דומה. בקורונה הוא קידם מבצע מכירות בשיתוף ארגון חבר למכירת דירות באונליין בפרויקט MOMENT בבת ים, שבו בתוך יומיים נרכשו כ-480 דירות בהיקף של כמיליארד שקל. באזורים מעריכים כי בתקופת כהונתו החברה הגיעה לשנות שיא במכירות עם ממוצע של כ-1000 יח"ד בשנה, במשך שלוש שנים רצופות.
הוא אחראי גם על יחסי הציבור של החברה וכן על פעילות הפרויקטים של קרן הריט אזורים Living, המתמחה בדיור להשכרה לטווח ארוך וכיום מנוהלת בידי המנכ"ל ערן ענבים.
"אין דבר שאי אפשר למכור"
בראל נולד בירושלים ואת ילדותו העביר בשכונת ברמת שרת. אולם אז עברה המשפחה לרומא, כשאביו מונה לקונסול, ואז לפראג למשך כחמש שנים. כששבו לארץ הוא נאלץ להדביק מבחני בגרות. זו הייתה תקופה לא פשוטה, אבל גם כזו שככל הנראה קידמה אותו מאוד כאוטודידקט, כך הוא מעיד.
בהמשך הוא הקים כאמור חברה למיגון בתים. אך לאחר התאונה הוא סגר אותה ועבר לעבוד בחברת שיווק הדירות הוותיקה אמבסדור. "לא התחלתי בפרונט, זה היה עבורי כמו בית ספר, שבו לא רק למדתי מכירות, אלא גם פיננסים ומשפטים".
בין היתר שיווק אז את פרויקט מוצא עילית של אזורים. הוא מספר כי על אף המיקום אטרקטיבי הוא היה מאתגר במיוחד. "הפרויקט יושב על כביש שבע האחיות ההיסטורי, והנגישות אליו הייתה קשה. היום כביש 16 פתר את כל הבעיות".
כשהוא נשאל על משהו שפחות הצליח הוא נזכר בניסיון לארגן קבוצת רכישה שתקנה קרקעות בנווה זוהר על ים המלח: "ניסינו לדחוף את הפרויקט, אבל התברר שים המלח לא מעניין נדל"נית". עם זאת, בשורה התחתונה הוא אומר: "אין דבר מבחינתי שאי אפשר לעטוף ולשווק לקהל הנכון - בהינתן חופש פעולה".
בראל טיפס למעלה עד לתפקיד מנכ"ל אמבסדור, וב-2018 החליטה אזורים, אולי בעקבות הפרויקט במוצא, לפנות אליו. הוא החל לעבוד כמנהל מכירות ארצי ובהמשך כסמנכ"ל מכירות, תפקיד שנדרש לאור התפתחות החברה והגדלת נפח המכירות. לפני כשנתיים מונה לסמנכ"ל השיווק והמכירות.
את כל אלה הוא עושה ללא תואר אקדמי. "כל אחד לומד בצורה אחרת ולכל אחד יש את יכולות הלמידה והספיגה שלו", הוא אומר. "יש כאלה שצריכים מסגרת ויש כאלה שלא. אותי מעניין התכל'ס.
"אני לומד כל יום דברים כמו מימון, משפט, תכנון, הנדסה. כשרציתי ללמוד את חוק המכר לקחתי את החוק ולמדתי על בוריו; כשלמדתי מימון - לקחתי ספר. אני גם קורא דוחות כספיים, לא ברמה של רואה חשבון, אבל ברמה שמספיקה לצרכים שלי. עשיתי קורסים של דירקטורים וייעוץ משכנתאות, לא משום שחשבתי שאעסוק בזה".
מה תעשה בעוד עשר שנים מהיום?
"אשאר בנדל"ן, זה בטוח, והשאיפה שלי היא לנהל חברה גדולה".