גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הישראלים מורידים הילוך: מבצעים בשוק הרכב כבר לא מפתים את הצרכנים

השינויים המהירים המתרחשים בשוק הרכב הישראלי, ובראשם התעצמות התחרות, משפיעים גם על התנהגות הצרכנים ● הרוכשים מפתחים "חסינות" בפני הורדות מחירים ומבצעים, וכבר לא נאמנים למותגים ולטכנולוגיות הנעה

מכירת רכבי המותג GEELY בארץ. מבצעי רכב כבר לא מפתים את הצרכנים / צילום: טלי בוגדנובסקי
מכירת רכבי המותג GEELY בארץ. מבצעי רכב כבר לא מפתים את הצרכנים / צילום: טלי בוגדנובסקי

שוק הרכב הישראלי נחשב במשך שנים רבות לשוק יציב ושמרני בכל הנוגע להתנהגות הצרכנים. במשך עשרות שנים שלטו בו קומץ מותגים יפניים וקוריאניים "אמינים", שחמשת המובילים בהם החזיקו לרוב בנתח של 60%-70% מהמכירות השנתיות. שיקולי הרכישה העיקריים של הלקוחות היו שמירת ערך של הרכב; מחיר הרכב ביחס לתמורה, שנמדדת בעיקר באבזור תקני ובסטטוס; סוג ההנעה (חיסכון בדלק וכו'); ונאמנות למותג.

קבוצת פולקסווגן משיקה שיתוף־פעולה ענק עם מובילאיי
מדינת ישראל כבר לא מעודדת רכישת רכב חשמלי. אלה ההשלכות על השוק
החל מ-174 אלף שקל: הרכב שמציע חבילה יוצאת דופן

אבל בשנים האחרונות, ובמיוחד בחודשים הראשונים של 2025, הפכה ישראל משוק סגור ושמרני למעין "מעבדת ניסויים" פורצת דרך עבור כלל שוק הרכב הגלובלי. ישראל מקדימה כיום את רוב העולם המערבי בכל הנוגע למספר הדגמים והמותגים שמתחרים בה, ולתחרות האגרסיבית בין שיטות ההנעה - חשמלית, היברידית, פלאג־אין ובנזין. ומה שקורה כאן היום עתיד לקרות גם במקומות אחרים, לנוכח "הפלישה" הצפויה של כוחות עולים מהמזרח.

כדי להבחין בעוצמת השינויים בהתנהגות הצרכנים בישראל אל מול העולם השתמשנו בתוצאות של סקר צרכני הרכב הגלובלי לשנת 2025 של חברת הייעוץ דלויט. התוצאות בהחלט מעניינות.

חסינות בפני הוזלות

אחד מכללי הברזל הוותיקים ביותר של שוק הרכב בישראל הוא "המחיר הוא המלך". כלומר, הוזלות והנחות תמיד יצרו דינמיקה משמעותית של מכירות, ואפשרו לעקוף מתחרים ולשבור חסמים שיווקיים. הכלי הזה הוכח בעבר כאפקטיבי גם לצורך החדרה של דגמים ומותגים חדשים, באמצעות מחירי חדירה נמוכים במיוחד.

צילומים: Shutterstock

אבל בחודשים האחרונים נראה, שכלי המחיר מאבד אפקטיביות, והצרכנים בישראל מפתחים "סבילות" כלפי הוזלות. מותגי רכב חדשים מסין, שנכנסים כיום לשוק עם מחירי חדירה אגרסיביים, כבר אינם מצליחים ליצור מסת מכירות ראשונית כמו בעבר, וגם מבצעי הוזלות מתקשים למשוך המונים לאולמות התצוגה.

הסיבה העיקרית לכך היא "שימוש יתר" שנעשה כיום בכלי השיווקי הזה. נראה, שמלחמת המחירים האגרסיבית בין עשרות מותגים עם דגמים מקבילים, גורמת ללקוחות רבים דווקא לעכב את החלטות הרכישה שלהם. זאת בשל ציפייה להוזלה נוספת של אותו מותג, או של מותגים מתחרים, ו/או חשש שלאחר הרכישה מחיר הרכב יופחת שוב, וישפיע על שמירת הערך.

קשה למצוא בעולם תקדים לתהליך כה עצים, למעט אולי בשוק הסיני, שגם בו קיימת מלחמת מחירים עזה, שגורמת סטגנציה בשוק כבר שנים.

דוגמאות למלחמת מחירים שמנטרלת את עצמה אפשר למצוא בשפע, לעיתים אפילו בקרב דגמים מקבילים של מותגים מתחרים מבית אותו יצרן. למשל, מלחמת המחירים העזה שמתנהלת כיום בין הקרוס־אובר החשמלי זיקר X, ובין אחיו לפלטפורמה, לינק אנד קו 02, סמארט 1 ו־וולבו EX30, או קרב המחירים בין האחים הכמעט זהים ג'אקו 7 פלאג־אין וצ'רי טיגו 7 פלאג־אין.

גם טסלה היא דוגמה בולטת להשלכות השליליות של "חסינות ההוזלות" של צרכני הרכב בישראל. החברה הרגילה את הלקוחות בארץ לשינויי מחיר תכופים, ובמהלך 2024 היא ביצעה עוד חיתוך מחירים אגרסיבי. אולם המהלך לא הניב את תנופת המכירות אשר לה קיוותה החברה.

הנאמנות למותג בדעיכה

הירידה בנאמנות הלקוחות למותגי רכב היא תופעה גלובלית, שזוהתה גם בסקר צרכני הרכב החדש של דלויט. על פי הסקר "אחוז הצרכנים שמתכוונים להחליף מותגים בפעם הבאה שירכשו רכב נמצא בעלייה בכמה שווקים גלובליים, ומצביע על הצורך לבנות יחסי לקוח חזקים".

אבל בישראל, שאליה נכנסו כמעט 20 מותגים מתחרים בשנתיים האחרונות בלבד, רובם סיניים, התופעה מוקצנת. אומנם נותרו עדיין בישראל כמה מותגי "בונקר", שמהווים מפלט לצרכנים עם מערכת שיקולים שמרנית. כמו למשל טויוטה, יונדאי, סובארו, סקודה, קיה ועוד. אבל תמונת המצב הכללית מגלה מעבר מואץ של לקוחות בין מותגים, לעיתים אפילו ברזולוציה של רבעונים.

זו בעיה משמעותית עבור המותגים "הוותיקים", שמעידה על כך שצרכנים רבים מתייחסים לרכב החדש כאל "ברזל", כלומר מוצר צריכה, שממלא צורך תכליתי ולא רגשי. ייתכן שהבעיה הזו תתמתן בעתיד אם המותגים החדשים לא יעמדו בציפיות של הלקוחות לשמירת ערך, שהיא עדיין שיקול צרכני משמעותי בבחירת רכב בישראל. אבל לפחות בטווח הקצר נראה, שהרבה לקוחות בישראל מוכנים "להמר" כרגע על שמירת הערך.

"תקועים" עם מלאים

לא רק הנאמנות של הצרכנים למותגי הרכב נמצאת בירידה בישראל אלא גם הנאמנות שלהם לטכנולוגיה. נזכיר, שבתחילת העשור הקודם כ־90% מכלי הרכב שנמכרו בישראל צוידו במנועי בנזין מקובלים. לכלי הרכב ההיברידיים לקח כמעט עשור לחדור בצורה נרחבת לשוק הישראלי, למרות הטבות המס.

שינוי הפאזה הבא, שהיה מעבר לכלי הרכב חשמליים, כבר התרחש בקצב הרבה יותר מהיר והחדירה שלהם זינקה מאחוזים בודדים ב־2022 לכמעט 25% מהשוק ב־2024. כיום השינויים ממשיכים להתרחש ובקצב הולך וגובר. לדגמים סיניים עם הנעת פלאג־אין (PHEV) לקח פחות מחצי שנה לכרסם באופן משמעותי במכירות הדגמים החשמליים בישראל והתהליך זכה להאצה נוספת בתחילת 2025 לאחר הכניסה של דגמים חדשים לשוק.

הסקר של דלויט מזהה תופעה דומה בעולם: "העניין של הלקוחות בכלי רכב היברידיים מלאים וברכבי PHEV צובר תאוצה בכמה שווקים גלובליים… הלקוחות שואפים לקבל פתרון להורדת צריכת הדלק, "שנהנה מכל העולמות" ולא יוצר תלות בתשתית הטעינה".

זו כאמור תופעה גלובלית אבל שינוי הכיוון בישראל מהיר בצורה קיצונית ולראיה המספר הרב של יבואני רכב ישראלים, שכיום "תקועים" עם מלאים ענקיים של כלי רכב חשמליים לנוכח המעבר המהיר לדגמי פלאג־אין. אבל המגמה עשויה להשתנות שוב ככל שייכנסו לשוק דגמים חשמליים והיברידיים (לא פלאג־אין) חדשים במחירי נגישים.

אין זכר לרכב השיתופי

נסיים באחד השינויים הצרכניים המעניינים ביותר, שהסקר הגלובלי מגלה - אולם בישראל אין לו כל סימן וזכר. הסקר מציין התעניינות גוברת של צרכני רכב בעולם, בעיקר צעירים, בשירותי תחבורה שיתופיים דוגמת "אובר", "ליפט" וכו' כתחליף לרכישה ובעלות על רכב.

על פי הסקר "מספר משמעותי של צרכנים בגיל 18 עד 34 שהשתתפו בסקר שוקלים לוותר על הבעלות המסורתית על רכב לטובת "רכב כשירות" (MAAS)". תאורטית, אפשר להניח שינוי צרכני כזה אמור היה לאפיין גם את ישראל שסובלת ממצוקה קשה של פקקים, העדר מקומות חניה ועלויות קבועות ושוטפות גבוהות על רכב פרטי.

אבל ישראל היא אחת המדינות המפותחות היחידות בעולם שעדיין אוסרות על קיום שירותי MAAS למעט במסגרת של מוניות מקובלות. התוצאה היא לא רק העצמה של בעיות הגודש בכבישים אלא גם פיגור משמעותי בהכנות הלאומיות לקראת שירותי הסעה אוטונומיים, שכיום זוכים בכל העולם לתנופה רבתי ולתקציבי ענק. זאת למרות, שישראל נחשבת לכר גידול מוביל עולמית לטכנולוגיות נהיגה אוטונומיות. אבל כנראה, שזה מה שקורה כשמציבים הנצחה של מונופולים לפני טובת הצרכן.

עוד כתבות

בנק ONE ZERO / צילום: טלי בוגדנובסקי

וואן זירו משיקים פיקדון בריבית של 5.5% לפותחי חשבון

מדובר בהטבה שעוקפת את הריבית שמציעה אפליקציית ביט של בנק הפועלים, כפי שדווח מוקדם יותר השבוע - של 4% למי שסוגר את כספו לשלושה חודשים ● פותחי חשבון בוואן זירו יוכלו לקבל את הריבית הגבוהה לסכום פיקדון של עד 100 אלף שקל

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

הדיחו את צוקרברג: אלו הם המיליארדרים הצעירים ביותר בעולם


המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק ● והפעם: שלושת מייסדי הסטארט־אפ מרקור גייסו בשווי ענק והפכו למיליארדרים הצעירים אי־פעם בוול סטריט, החברה של הישראלי בצעד גדול לקראת הנפקה, מייסד ויקפדיה נגד הערך של "רצח העם בעזה", וחוזה ענק מהפנטגון לחברת החלל של אילון מאסק ● חדשות ההייטק 

ממדאני לאחר נאום הניצחון שלו בניו יורק / צילום: Reuters, Jeenah Moon

אוטובוסים חינם, מס על עשירים: ההבטחות הגדולות של ממדאני יעמדו למבחן המציאות

הניצחון ההיסטורי של זוהרן ממדאני מבוסס על תוכניות כלכליות־חברתיות שאפתניות ● תומכיו רואים בהן עתיד חדש ומזהיר לעיר ניו יורק, המבקרים מזהירים מפער מסוכן בין הבטחות למציאות ● האם החזון הסוציאליסטי של ממדאני ישים? דוח של חברת ההשקעות ג'פריס בדק את התנאים החוקתיים והכלכליים למימושו

מטה אלי לילי, ארה''ב, ומנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג / צילום: AP - AJ Mast

"בית חרושת לתרופות": מחשב־על של אלי לילי ואנבידיה מציב רף חדש לשוק

ענקית הפארמה מובילה את מרוץ ההתחמשות של התעשייה בכוחות חישוב, בדרך למהפכה בגילוי ובפיתוח תרופות ● במסגרת ההסכם עם אנבידיה אמור להיבנות המחשב החזק בעולם לתחום הרפואי, שנשען בין היתר על טכנולוגיה ישראלית ● איך הוא ישנה את השוק?

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את ציפיות האנליסטים והרגיעה את החששות לגבי ההכנסות בארה"ב; המניה זינקה

ענקית הפארמה דיווחה על הכנסות בגובה של 4.5 מיליארד דולר ורווח נקי של 78 סנט ● מניית טבע נמצאת במגמה חיובית בחודשים האחרונים, ועלתה בכ-60% מאז השפל השנתי האחרון שאליו הגיעה בחודש אפריל ● המניה זינקה במעל 17% בת"א וב-20% בוול סטריט

סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: ap, Aurelien Morissard

אזהרת בועה: מה הסיכוי שה־AI יצדיק את השוויים וההשקעות בו

האם שוק המניות האמריקאי יקר מדי, כמו שמזכירים בכירים בשוקי ההון והכספים בארה"ב, מתי נכון לדבר על בועה, ואיך ייגמר הראלי ארוך־השנים הזה?

אמבולנס של הצלב האדום ברצועת עזה

חלל חטוף נוסף הועבר לישראל, הודעה תימסר למשפחה לאחר הזיהוי

צה"ל מכחיש את הדיווחים: "אין בידינו מידע הקובע שגופתו של הדר גולדין נמצאת במנהרה שבה נמצאים מחבלי חמאס" ● הצעת ממשל טראמפ לפתרון משבר המחבלים במנהרות ברפיח: המחבלים ייכנעו וימסרו את נשקם לגורם שלישי ● חמאס: נשיב חלל חטוף הערב בשעה 21:00 ●  חוסל המחבל זיד זכי עבד אל-האדי - שהחזיק ב-6 חטופים ישראלים ● החטוף החלל סמ"ר איתי חן ז"ל הושב הלילה לישראל ● עדכונים שוטפים

איור: Shutterstock

מתי כדאי למכור נכס ואיך להיערך לחזרתו של מס הרכוש: מדריך למיסוי השקעות נדל"ן

פחות מחודשיים לסוף השנה, גלובס יוצא בסדרת כתבות על ההטבות והתכנונים שיעזרו לכם לחסוך במס על ההשקעות שלכם. והפעם - נדל"ן להשקעה ● איך להעביר אליכם נכסים מחברה מפורקת, כיצד לבחור מסלול לתשלום מס על השכרה, ומה לעשות במקרה שמס רכוש יחזור ● כתבה רביעית בסדרה

ניקולאי טנגן, מנכ''ל קרן העושר הנורבגית / צילום: Reuters

אחרי שפסלה את ישראל: נורבגיה "תבחן מחדש" את שיקולי האתיקה שלה

קרן העושר הנורבגית התהדרה בכך ששיקולי האתיקה מנחים אותה, והם אלו שהובילו אותה להסיט השקעות מחברות ישראליות באוגוסט האחרון ● אולם לפי כללי האתיקה הנוכחיים, הקרן לא תוכל להחזיק באחוזים בחברות ענק כמו גוגל ומיקרוסופט שעובדות עם ישראל ● שר האוצר הנורבגי: "הגיע הזמן לעבור על תקנות האתיקה מחדש"

מייסדי וויז. מימין: רועי רזניק, עמי לוטבק, אסף רפפורט, וינון קוסטיקה / צילום: אבישג שאר ישוב

האקזיט הגדול בתולדות ישראל עולה שלב: עסקת גוגל־וויז קיבלה אור ירוק בארה"ב. התחנה הבאה: אירופה

עסקת הענק בסכום של 32 מיליארד דולר עברה ציון דרך משמעותי עם אישורה ע"י הרגולטור האמריקאי ● אלא שהאישור הוא רק שלב ראשון בדרך להשלמתה, והיא תצטרך לעמוד בדרישות מחמירות של רשויות בעולם, בראשן אירופה, עליהן העסקה משפיעה בתחום הענן ● וגם: כמה צפויה ישראל להרוויח מהרווח של המייסדים?

פרויקט עיר גלים של הכשרת הישוב / הדמיה: טוטם

קריית ים מציגה: יותר מ־6,000 דירות בהתחדשות עירונית וקפיצה במחירים

העיר הסמוכה לים, שנחשבה במשך שנים לשכונה אפורה בפאתי חיפה, צפויה להוסיף בשנים הקרובות אלפי יחידות דיור חדשות ● המחירים עלו ב־56% בפחות מארבע שנים, אבל המכפילים בפרויקטים עדיין גבוהים

עולים חדשים מגיעים לארץ / צילום: Shutterstock

אפס אחוז מס הכנסה: הפטור החדש שמקדמים באוצר לעולים יוצא לדרך

שר האוצר ושר העלייה והקליטה הציגו רפורמת מס דרמטית לעולים חדשים ולתושבים חוזרים, שתעניק להם פטור ממס על הכנסותיהם בישראל בשנים 2026-2027, עם עלייה מדורגת בשיעור המס עד 2030 ● המהלך נועד לעודד עלייה ולהקל על השתלבות העולים במשק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת תל אביב ננעלה בעליות; טבע זינקה ב-17% והפכה לחברה השנייה בשוויה בבורסה

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.1% ● טבע זינקה לאחר שהיכתה את התחזיות לרבעון השלישי והעלתה תחזיות ל-2025 ● נובה, קמטק וטאואר עם ירידות של 2%-3%, על רקע הירידות במניות הטכנולוגיה ברחבי העולם ● אורביט מזנקת בכ-13%, לאחר שדווח כי היא צפויה להתמזג עם חברה ביטחונית אמריקאית ● וול סטריט ננעלה בירידות חדות אמש, בין היתר, על רקע חששות מפני הערכות שווי קיצוניות ואזהרות של מנכ"לים בכירים מפני תיקון קרוב בשווקים

מירי רגב ובצלאל סמוטריץ' / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

סמוטריץ' מקדם הפרטת הרכבת. גורם במשרד התחבורה תוקף: "מנסה לקושש קולות"

משרד האוצר מבקש לפתוח את קווי הרכבת לתחרות מצד מפעילים פרטיים - מהלך שיסמן את תחילת הפרטתה של רכבת ישראל ● במשרד התחבורה צפויים להתנגד בתוקף מחשש לפגיעה בשירות ולפיטורי עובדים

תומר בר־זאב ממייסדי איירון סורס (מנכ''ל) וזיג, ועומר קפלן  ממייסדי איירון סורס וזיג / איור: גיל ג'יבלי

למה הסטארט-אפ החדש של מייסדי איירון סורס רכש מפעל למזון כלבים

סטארט־אפ חדש של מייסדי איירון סורס רוכש ומשווק מותגים קיימים בתחום מזון לחיות וקוסמטיקה ● פלטפורמת המסחר האלקטרוני משלבת AI ומדע נתונים כדי לחזות את הצלחתם של מוצרים ולהפיצם ● יותר מ־40 מיליון דולר גויסו - אך הנוכחות הדיגיטלית של המותגים בשוק הרווי עדיין ראשונית

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס / צילום: ארמיס

ארמיס דחתה את הצעת הרכישה: מגייסת 435 מיליון דולר לפי שווי של 6.1 מיליארד

הגיוס יאפשר לחברה אורך נשימה להמשיך ולהתכונן להנפקה המתוכננת להערכתה בין סוף שנת 2026 לבין תחילת השנה שלאחריה ● ארמיס דחתה עסקאות השקעה אחרות שהונחו על שולחנה, כולל הצעה לרכישת השליטה בה בשווי מוערך של 5 מיליארד דולר

זוהרן ממדאני נושא את נאום הזכייה שלו / צילום: ap, Yuki Iwamura

בוול סטריט נערכים: איך ייראו יחסי העבודה עם ממדאני?

דמויות מובילות בעולם הפיננסי הוציאו מיליונים כדי לקדם מועמדים אחרים במרוץ לראשות עיריית ניו יורק – אך התושבים בחרו דווקא במועמד הדמוקרטי זוהרן ממדאני ● כעת וול סטריט נערכת לעידן של אי-ודאות מול ראש העיר החדש

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

ירידות קלות באירופה; מארוול מזנקת בכ-10% במסחר המוקדם בוול סטריט

הפוטסי יורד בכ-0.3% ● בורסות אסיה רשמו עליות בהובלת מניות הטכנולוגיה ● הבנק המרכזי בבריטניה הותיר את הריבית על כנה ● בוול סטריט, נתונים כלכליים טובים מהצפוי הובילו להתאוששות אתמול, בהובלת מניות הטכנולוגיה ● טבע, סולאראדג' ולמונייד הישראליות כיכבו וזינקו בשיעורים דו־ספרתיים ● הביטקוין מתאושש ונסחר הבוקר סביב 103 אלף דולר, אם כי הוא עדיין רחוק משמעותית משיאו

הסכם חדש בין ישראל והודו, והדוקו הגרמני על מבצע הביפרים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: דוקו גרמני על מבצע הביפרים הישראלי חושף פרטים חדשים, הסכם חדש בין ישראל והודו, וכוננות שיא בבריטניה לקראת משחק כדורגל בהשתתפות מכבי תל אביב ● כותרות העיתונים בעולם 

מורי ארקין / צילום: שלו אריאל

שוק הביומד מתעורר? מורי ארקין מגייס קרן של 40 מיליון דולר

בין המשקיעים בגיוס של קרן ארקין דיגיטל נמצאות הקרנות וינטג' פרטנרס וקבוצת הראל ● הסכום אומנם לא גדול מאוד, אך מדובר בחדשות משמעותיות לסקטור הביומד בישראל, בו גויסה מתחילת המלחמה רק קרן אחת