גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכנסת רוצים "לפרק את העצמות" לפקידות המקצועית, וכך נישאר ללא שדה תעופה משלים

בדיון חסר מעצורים, ועדת הכלכלה אישרה הצעות חוק שכופות על משרד התחבורה להקים שדה תעופה בנבטים, תוך דריסת שיקול הדעת התכנוני ● ההצעות עוקפות חוות דעת והחלטות ממשלה, והיא חוסמת כל אפשרות להקמת שדה אחר ● ח"כ אלמוג כהן: "כל משרד שיעז לשים רגליים - אנחנו מפרקים לכם את העצמות"

הדיון בוועדת הכלכלה בנושא הקמת שדה תעופה בנבטים, היום / צילום: דוברות הכנסת
הדיון בוועדת הכלכלה בנושא הקמת שדה תעופה בנבטים, היום / צילום: דוברות הכנסת

בדיון ברוטאלי וחסר מעצורים, ועדת הכלכלה של הכנסת התעלמה מאזהרות צה"ל וקיבלה הצעות חוק שיכפו על גופי התכנון והביצוע להקים שדה תעופה בנבטים. ההפצרות של נציג משרד המשפטים לפיהן מדובר בהתערבות בוטה בשיקול הדעת התכנוני התקבלו בבוז, וחבר הכנסת אלמוג כהן אף איים "לפרק את העצמות" של הפקידות אם תתנגד לחוק, ואז התנצל - אבל המסר כבר הועבר.

בלעדי | החשמול תקוע, הפשרה קרסה: העימות בין הרכבת לעיריית חיפה מגיע לביהמ"ש
הרכבת תושבת לשבועיים וחצי? התרחיש שמטריד את משרד התחבורה

הוועדה בראשות ח"כ דוד ביטן אישרה ביום א' שתי הצעות חוק פרטיות לקריאה שנייה ושלישית, האחת של ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) והשנייה של ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית), לפיהן שדה תעופה בין־לאומי יקום בנבטים, סמוך לבסיס חיל האוויר. אליהן מוזגה הצעה דומה של ח"כ נעמה לזימי (הדמוקרטים). הבוז למקצועיות, הטון האלים והאדנותי ושכרון הכוח שאפיינו את הדיון משתלבים באווירה הכללית הנוכחית של בית המחוקקים ושל הממשלה.

לפי ההצעה שאושרה, תוך שבע שנים תושלם הקמתו של שדה התעופה, כאשר תוך שנה וארבעה חודשים מפרסום החוק תגיש המועצה הארצית לתכנון ובנייה הכפופה לממשלה תוכנית מפורטת לאישורה. נציג צה"ל בדיון, יעקב לאנין, הודיע פעם נוספת שלא קיימת היתכנות ביטחונית להקמת שדה תעופה בנבטים, וכי הצבא ביקש להציג את עמדותיו בפני הקבינט. ישיבה כזו טרם נקבעה. במשרד התחבורה מצידם ביקשו להכניס סייג לחוק לפיו השדה יוקם בהתחשב בשיקולים ביטחוניים, אבל נדחו כשהיו"ר ביטן קבע: "לא יקרה".

לא עזרו ההסברים והוועדה דהרה לאישור החוק. גם הדרישה להקים את השדה בתוך שבע שנים מאישור החוק ולא מאישור התוכנית לא סבירה, ניסו להסביר, אבל ח"כ אלמוג כהן התפרץ: "שדה תעופה בנבטים יקום ראס בן אמו של כל הפקידים, כל משרד שיעיז לשים רגליים אנחנו מפרקים אתכם, מפרקים לכם את העצמות. חוצפנים". מאוחר יותר כאמור כהן התנצל, אבל ההתבטאות נגד שומרי הסף וגורמי המקצוע כבר חצתה גבול נוסף.

ובכלל, איך ייתכן שחברי כנסת יחליפו את מוסדות התכנון? לדברי נציג משרד המשפטים בדיון, עו"ד תום פישר, "שדה תעופה בינ"ל היא תשתית שאין הרבה כמוה במדינת ישראל ועצם הקביעה שהוא יוקם באזור מסוים היא התערבות". הוא המשיך והסביר כי "מדובר בתוכנית מתאר ארצית והיא צריכה לכלול סעיף התנגדויות, כשהדיונים בהתנגדויות הן הליך מעין שיפוטי, אבל בעצם החוק מגביל את מוסד התכנון מלדון בהתנגדויות שכן התוצאה ידועה מראש". לדבריו סד הזמנים בחוק "מזהם את ההליך התכנוני".

עוקפים את הממשלה

חברי הכנסת דרשו בנוסף להכניס סעיף לחוק שנותן קדימות לתכנון וביצוע שדה התעופה בנבטים על פני כל שדה אחר, וכך החקיקה למעשה עוקפת את הממשלה, שהחליטה בינואר 2024 לקדם את התכנון של שני שדות תעופה משלימים לנתב"ג - בנבטים וברמת דוד.

ראשי הרשויות בעמק יזרעאל מתנגדים נחרצות להקמת שדה התעופה, בעוד שאלו בדרום מקדמים את הקמתו בנבטים. וזו היא גם הסיבה להתארגנות הפוליטית חוצת המפלגות. שורה של ועדות ודוחות דנו בנושא לאורך השנים, אבל אלו לא הצליחו לגבור על הברית הפוליטית של ראשי הרשויות והלחץ שהם מפעילים על הפוליטיקאים שנמנעים מלומר אמת - האופציה הריאלית ביותר היא הקמתו של שדה התעופה ברמת דוד. משמעות ההחלטה היא שבשל שיקולים פוליטיים לא יוקם שדה תעופה נוסף בישראל, חרף מצוקת התשתית שתשפיע על זמינות הטיסות ויוקר המחיה, וזאת משום שהסבירות ששדה כזה יוקם בנבטים עם אילוצי הביטחון היא לא גבוהה בלשון המעטה, ובינתיים שדה אחר לא יקודם.

עוד קבעה הצעת החוק שבתוך שנה וארבעה חודשים תוצג תוכנית לממשלה, אף שתסקיר סביבתי אורך כשנה (בודק את ארבעת העונות). גם זה לא עניין את חברי הוועדה שציינו שהחלטות להקמת שדה התעופה התקבלו משנת 2017 וזה לא הזמן לעשות תסקיר. במנהל התכנון הזהירו שייאלצו לוותר על סעיפים בתסקיר כדי לקדמו בסד הזמנים שקובע החוק אבל זה לא הרשים איש, "במקום כבר פועל שדה תעופה של הצבא אז שיעשו תסקיר ב-3-4 חודשים" אמר ביטן בביטול.

נציג משרד המשפטים ציין כי "אם אחרי תסקיר סביבתי יהיה חבר במועצה הארצית לתכנון ובניה ויחשוב שלא צריך להקים את שדה התעופה שם הוא לא יוכל להצביע נגד, כשהחוק מחייב אותו להגיש תוכנית".

פשרה לא על הפרק

בשנת 2011 קבעה הממשלה להכיר ב"צורך הלאומי הדחוף" בהקמת שדה תעופה נוסף בישראל כשדה משלים לנתב"ג. ב־2014 ציינה הממשלה שהמיקום המועדף הוא רמת דוד, בכפוף לשיקול־דעת מוסדות התכנון.

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החלה בשנת 2016 בבחינת חלופות, עבודה שעלתה על הכתב בדוח ועדת שפרן. הוועדה המליצה על קידום התכנון ברמת דוד ובנבטים, אך הדגישה כי "לרמת דוד יש עדיפות מובהקת בתחום האווירי והכלכלי, לנבטים יש מגבלות אוויריות אך עדיפות מבחינת השפעה סביבתית בהיבט רעש. מכיוון שטיפול ברעש הוא נושא פתיר, ההמלצה היא לקדם בשלב ראשון תוכנית מפורטת לשדה משלים ברמת דוד", נכתב.

בשנת 2021 שרת התחבורה דאז מרב מיכאלי הובילה החלטת ממשלה לביטול כלל ההחלטות הקודמות, שהורתה לערוך שוב סקירה מקיפה אודות מיקומים מומלצים. שוב הוקמה ועדה בראשות משרד התחבורה, אך הדוח הסופי שלה בן כ־600 העמודים לא נחתם והופץ - זאת משום שההמלצות כללו פעם נוספת את חלופת רמת דוד. כדי לצאת מהפלונטר, הממשלה הנוכחית קיבלה כאמור החלטה לפני הבחירות המקומיות - לקדם במקביל גם את רמת דוד וגם את נבטים.

הפעם אפילו פשרה מפא"יניקית של הקמת עוד וועדה כבר לא על הפרק, פשוט דוהרים בחקיקה שתדרוס את הליכי התכנון. זאת, בשעה שגורמי המקצוע מסבירים שוב ושוב ששדה בנבטים יתנגש עם מסלול הטיסות של נתב"ג ולכן מבחינה תחבורתית אין היגיון בהקמתו, והוא לא יצליח לענות על ביקושי הטיסות. ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, היזמית של התוכנית, אמר בכנס התשתיות של גלובס שאם יידרש להקים שדה בנבטים הוא יעשה זאת במהירות, אבל לעמדתו "מקצועית שדה תעופה כזה צריך לקום ברמת דוד, נקודה. נוסף על כך, ולא ארחיב - צבאית וביטחונית, במובן הרחב של המילה, בלתי אפשרי להקים שדה תעופה כזה בנבטים. מי שמבין מה יש שם באזור, מבין גם למה".

ונחזור לדיון. ביטן הוסיף והזהיר את הפקידים מלנסות לערב את השרים כך שיפילו את הצעת החוק בוועדת שרים לחקיקה. בני ביטון ראש העיר דימונה סיכם, "זה הסכם היסטורי! אתה תהיה נציג הנגב, ותשיא משואה!". ולתפארת מדינת ישראל.

עוד כתבות

דן ברונר מנכ''ל חברת ורינט פותח את יום המסחר בנאסד''ק / צילום: יח''צ

דיווח: קרן תומא בראבו מנהלת משא ומתן לרכישת ורינט

על פי דיווח שפורסם בבלומברג, קרן תומא בראבו מנהלת משא ומתן לרכישת ורינט, המספקת פתרונות למוקדי שירות ● מטעם החברות סירבו להגיב

ג'ף בזוס / צילום: ap, John Locher

ג'ף בזוס מכר מניות אמזון בשווי 737 מיליון דולר

ג'ף בזוס מכר כ-3.3 מיליון מניות בשווי 737 מיליון דולר, במסגרת תוכנית מכירה מוסדרת שמתפרסת עד מאי 2026 ● לאחר המכירה, בזוס מחזיק בכ‑905 מיליון מניות, ועדיין מהווה הבעלים הפרטי הגדול ביותר בחברה

איור: גיל ג'יבלי

"המדינה שלנו זקוקה לאלטרנטיבה": הסכסוך בין טראמפ למאסק עולה שלב

איל ההון תקף ברשת החברתית X את חוק התקציב הענק והשנוי במחלוקת של הנשיא, ושוב איים בהקמת מפלגה מתחרה ● התגובה של טראמפ לא איחרה לבוא: "מאסק קיבל יותר סובסידיות מכל אדם אחר בהיסטוריה" ● החוק צפוי להגדיל את הגירעון האמריקאי ב־3.8 טריליון דולר

האלוף (מיל') תמיר הימן / צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת ת''א

בשיתוף ארה"ב וסעודיה: הפרויקט השאפתני של ראש אמ"ן לשעבר

האלוף (במיל') תמיר היימן מקדם קרן מחקר למחשוב קוונטי ל"נטרול השאיפות הסיניות" בתחום ● התקציב לפעילות בגובה 200 מיליון דולר יאפשר לחברות ישראליות, שנחשבות מובילות בתחום, לקחת חלק בפרויקטים חדשניים ● היוזמה לקרן היא על רקע היעדרות ישראל מהסכמי הבינה המלאכותית שנחתמו בין ארה"ב לאמירויות ולסעודיה

מנכ''ל הבורסה לני''ע, איתי בן זאב / צילום: ניקי וסטהפל

שתי בעלות המניות הגדולות בבורסה לני"ע מוכרות מניות ב-700 מיליון שקל

קרן מאניקיי האוסטרלית וקרן נובו נורדיסק, שתי בעלות המניות הגדולות של הבורסה לניירות ערך, מוכרות חלק גדול מהחזקותיהן בסכום מצטבר של 700 מיליון שקל

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מניות הבנקים קפצו, האם בנק ישראל יאשר להגדיל את הדיבידנד?

בשוק ההון מעריכים כי הפיקוח על הבנקים עשוי לאשר את בקשת הבנקים להגדיל את שיעור חלוקת הדיבידנד לעד 50% מהרווח הנקי

מיקרוסופט / צילום: Shutterstock

דיווח: מיקרוסופט מפטרת כ-9,000 עובדים, בסבב הרביעי מתחילת השנה

לפי CNBC, ענקית הטכנולוגיה הודיעה כי תקצץ פחות -4% מכוח העבודה הגלובאלי שלה, המונה כ-228 אלף עובדים, כאשר רק במאי האחרון, פוטרו כ-6,000 עובדים ● לפי שעה, עוד לא ברור איך המהלך ישפיע על עובדי החברה בישראל

עידן דוד / איור: גיל ג'יבלי

השר אמסלם מקדם: מנכ"ל עיריית אשקלון לשעבר ימונה ליו"ר נתיבי איילון

עידן דוד יהיה אחראי במסגרת תפקידו על תקציב של כ־3 מיליארד שקל ● בענף יש מי שכבר מרימים גבה על המינוי, בשל חוסר הניסיון שלו בתחום

פי דידי. זוכה מסעיפי האישום החמורים נגדו, אבל הורשע בשני סעיפים של שידול לזנות / צילום: ap, Willy Sanjuan/Invision

משפט פי דידי: הראפר הורשע בשידול לזנות, אבל זוכה משאר האישומים נגדו

חבר המושבעים במשפט פי דידי המואשם בשורה של עבירות מין וסחר בבני אדם הגיע להחלטה בבית המשפט הפדרלי בניו יורק ● הראפר זוכה מסעיפי האישום החמורים נגדו, אבל הורשע בשני סעיפים של שידול לזנות - שעשויים להוביל ל-10 שנות מאסר כל אחד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בתל אביב; אלקטרה צריכה עלתה בכ-6%, מדד הבנקים ירד ב-2.5%

ת"א 35 ירד ב-0.3% ● מדד הבנקים ירד בכ-2.5% ● חצי שנה פנומנלית בבורסה בת"א: 28 שיאי כל הזמנים, 9 הנפקות ראשוניות, ושני מדדים שכיכבו מעל כולם ● השקל נסחר ביציבות, הדולר בעולם בשפל של מעל 3 שנים ● S&P 500 חצה לראשונה את רף ה-6,200 נקודות ● גאופוליטיקה, מלחמת הסחר ו-"רגע ליז טראס" - בבלומברג מנתחים את הסיכונים בוול סטריט במחצית השנייה של השנה

נשיא העליון, השופט יצחק עמית, בדיון בבג''ץ על מינוי ראש השב''כ / צילום: צילום מסך מהשידור החי

מינוי זיני: הממשלה והיועמ"שית פועלים להגיע להסכמות

לאחר הדיון היום בבג"ץ בנוגע לעתירות למנוע את מינויו של האלוף זיני לראש השב"כ הודיעו הצדדים כי הם פועלים להגיע להסכמות  ● במהלך הדיון ח"כ גוטליב צעקה לעבר הנשיא עמית: "תתבייש לך" - והוצאה מהאולם ● בעקבות הפרעות נוספות, הוחלט להמשיך את הדיון ללא קהל; עמית על המהומה באולם: "ניסיון להכשיל הליך משפטי"

בעלי סוכנות נטו פיננסים וקרן וולת'סטון, מימין: עידן כץ, אילן בן-ישי וירון פיטארו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: תמר מצפי, אתר החברה, שאטרסטוק

רשות ני"ע מאשימה את בעלי וולת'סטון: "גייסו כסף במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל"

הרשות מאשימה את הבעלים של קרן ההשקעות בנדל"ן וולת'סטון, ירון פיטארו, אילן בן ישי ועידן כץ, בגיוס כספים במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל ● לפי החשד, השלושה הציעו השקעות בסיכון גבוה, שלא על־פי תשקיף, תוך הטעיית המשקיעים והצגת מצגי שווא באשר לניגוד העניינים בו היו מצויים

מנכ''ל בלקרוק, לארי פינק / צילום: בלקרוק

ענקית ההשקעות שממליצה: תשכחו מהטווח הארוך. הכללים בשווקים השתנו

בבלקרוק סבורים שקשה היום יותר מבעבר, לחזות את העתיד הכלכלי, בשל השינויים המבניים שמובילה ארה"ב ושינוי זה "מחייב גישה חדשה כלפי סיכון" ● במקום שבע המופלאות, ענקית ההשקעות ממליצה על יצרניות החומרה ועל מגזר שירותי התשתיות

לחיזבאללה יש דרישות מישראל בתמורה להתפרקות מנשקו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הפרשן שמסביר איך פוטין הרוויח מהמלחמה באיראן; "בגידה"- בכירים באיראן כועסים על רוסיה; איראן מסרבת לשתף פעולה עם האו"ם בנושא הגרעין;  וגם: הדרישות של חיזבאללה כדי שיתפרק מנשקו • כותרות העיתונים בעולם

רמפייג / צילום: אלביט מערכות

הידידה הקרובה של ישראל רוצה לקנות מאיתנו טילים חדשים

כהפקת לקחים מהמלחמה עם פקיסטן, ההודים מפנימים כי הם צריכים טילי אוויר־קרקע מדוייקים לטווחים רחוקים ● אייר לורה, שפיתחו במפעל מל"מ של התע"א ייעודי לפגיעה באתרי טילים, בסיסים צבאיים ומערכות הגנה אווירית, מבלי לסכן את הטייסים והמטוסים

דירה שנפגעה מטיל איראני ברמת גן / צילום: ap, Oded Balilty

"אין כבר איפה לשכור דירה ברמת גן": החורים במתווה הפיצויים לנפגעי הטילים חושפים סכסוכים ובעיות

המלחמה שמטה את הקרקע תחת רגליהם של בעלי דירות ושוכרים רבים, ובשטח מצטברים מקרים שמתווה הסיוע לא נותן להם מענה ● חוזים מתבטלים ומשכירים נאלצים לשלם משכנתא על נכסים שלא ראויים למגורים ● מפונים מתקשים למצוא דיור חלופי באזורים שנהרסו, עקב הביקוש הגבוה ● האם אנחנו בדרך לגל תביעות? ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד

סמל יניב מיכלוביץ ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: סמל יניב מיכלוביץ, בן 19 מרחובות, לוחם שריון בחטיבה 7 נפל בקרב בצפון רצועת עזה

שורת תקריות ברצועה: 2 לוחמים נפצעו קשה באירועים שונים ● ב-AP מדווחים כי ארגון הטרור "לא השיב בחיוב", אך טרם מסר תגובה רשמית ● כוחות צה"ל השמידו בעזה תוואי תת-קרקעי באורך של כ-2.5 קילומטרים ● הרמטכ"ל זמיר: החמאס ארגון מת, עכשיו צריך לשחרר חטופים ● פעילות חריגה בדרום סוריה: צה"ל עצר חוליית מחבלים איראנית ● 50 חטופים - 635 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

מערכת ההגנה האווירית SPYDER בתצורת All in One / צילום: רפאל

המערכת שמאחורי עסקת הענק של רפאל, ולמה היא לא ממש פועלת בישראל?

רומניה תרכוש את מערכת ההגנה האווירית ספיידר של רפאל, בעסקה בשווי של כ־2.2 מיליארד דולר ● העובדה שמכירתה לא דורשת אישור אמריקאי, לצד התאמתה לאיומים מתמרנים כמו מל"טים וטילים בליסטיים, הופכת אותה למבוקשת במיוחד בשוק הביטחוני הנוכחי

אוטובוס בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מראים: "צדק תחבורתי" של מירי רגב הביאה לעלייה במחירי הנסיעה

במשרד התחבורה טוענים כי רפורמת "צדק תחבורתי" מקזזת את עליית המחירים ומיטיבה עם רוב אזרחי המדינה, אלא שבדיקת גלובס מגלה תמונה שונה ● גורמי מקצוע מתריעים: שיפור התדירות והשירות הוא הסוגיה החשובה ביותר

דן בודנר, מנכ''ל ורינט / צילום: איל יצהר

לא הסיבוב הראשון בארץ: הקרן שעשויה להפוך לגלגל ההצלה של מניית ורינט

חברת הטכנולוגיה הוותיקה שנסחרת בשווי של 1.1 מיליארד דולר עשויה לעבור לידי קרן ההשקעות תומא בראבו, לה היסטוריה מוצלחת עם חברות בישראל ● ורינט המספקת פתרונות למוקדי שירות, איבדה שליש מהשווי שלה רק השנה