גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשהבוט עובד מכל הלב: האם סוכני AI יהפכו ל"אנושיים" יותר מנציגי שירות?

סוכני בינה מלאכותית יודעים לסייע ללקוחות במהירות, אבל האתגר הגדול הוא ללמד אותם לגלות אמפתיה ● המודלים החדשים לומדים את החוויה האנושית על כל גווניה ומורכבותה, ומשנים את האינטראקציה עם הלקוח ואת תחום השירות כולו ● פרויקט השירות של ישראל 

סוכנות AI של אמדוקס, וואווי והונור / צילומים: גלית חתן, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
סוכנות AI של אמדוקס, וואווי והונור / צילומים: גלית חתן, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עד לפני כמה שנים, אם היינו זקוקים למידע לגבי מועד הגעת ההזמנה שלנו, עזרה אחרי קבלת פריט פגום או מענה משירות לקוחות במקרה שהמקרר או מכונת הכביסה התקלקלו - התקשרנו למוקד השירות של החברה, המתנו על הקו פרק זמן מייאש, והגענו לאיש או אשת השירות כשעצבינו מרוטים.

פרויקט השירות של ישראל | אתגרי השירות: הסמנכ"לים בחברות הגדולות במשק מנתחים
פרויקט השירות של ישראל | האתגר: לייצר בנקאות אמפתית, מותאמת אישית, ונגישה
פרויקט השירות של ישראל | מה הישראלים חושבים על תודעת השירות של גורמים ממשלתיים?
פרויקט השירות של ישראל | ללמוד מחברות הייעוץ הגדולות בעולם: הפקטור שמייצר הבדל תחרותי

עם הזמן השירות הזה התרחב לוואטסאפ ולדיגיטל. לעתים הוא חסך לנו זמן ואנרגיה, ולעתים דווקא מילא אותנו בתסכול. בשנה האחרונה יותר ויותר חברות משלבות גם כאן בינה מלאכותית, כשהיא זו שמנהלת תקשורת עם הלקוח במקום, או לצד, עובד אנושי בשר ודם.

עד כמה מדובר בפתח לתקלות? האם הצרכנים עלולים להיפגע מהתקשורת עם הצ'אט מלא הידע אך חסר האפשרות לחוש רגשות אמיתיים? איך מייצרים אמפתיה אצל סוכני AI? ומהעבר השני, בהתחשב בעובדה שלא מעט נציגי שירות לקוחות אנושיים הם חסרי סבלנות ולא תמיד מצטיינים באמפתיה בעצמם - האם לא מדובר למעשה בהזדמנות לשדרוג השירות?

יותר אמפתיים מבני אדם

לאחרונה גילו בחברת הביטוח Allstate כי בינה מלאכותית מגלה יותר אמפתיה ללקוחותיהם מנציגיה האנושיים. בכתבה שפורסמה ב"וול סטריט ג'ורנל" סיפרו גורמים בחברה כי התכתובות בין לקוחות לנציגים לאחר הגשת תביעה עלולות להיות מתסכלות, אך לאחר שהן החלו להיכתב על-ידי AI - הן הפכו למאשימות פחות והביעו יותר אמפתיה.

כיום כמעט כל ההודעות בשירות הלקוחות של אולסטייט הן תוצר של בינה מלאכותית, כשסוכן התביעות בודק אותן רק כדי לוודא שהן מדויקות. השימוש ב-AI יכול גם למנוע מצב בו שיחה יוצאת משליטה, כשחלק מהנציגים האנושיים עלולים לנקוט טון מאשים כלפי הלקוחות או לפקפק בדבריהם, בזמן שסוכן בינה מלאכותית לא ינהג בצורה כזו.

הסוכן גם מאומן להעביר מידע בצורה מעודנת יותר, עם הודעות בסגנון "אני מבין כמה אתה מודאג", או לסיים שיחה ב"אם יש לך שאלות נוספות, אל תהסס" - הודעות שנציגים אנושיים לא כתבו.

"אמפתיה אמורה להתבטא בשלוש רמות", מסביר אסי דהן, סמנכ"ל AI ומדע נתונים בחברת ONE bi. "ראשית, האם אני מרגיש אותך; שנית, ברמה הקוגניטיבית, האם אני מבין שאם אענה בצורה מסוימת, אולי תתעצבני ולא תחזרי כלקוחה; והרמה השלישית היא לעשות פעולה בכיוון - אני אדבר בצורה מסוימת, ואז את תרגישי משהו מסוים. מודלי שפה מאוד טובים בלהבין קונטקסט, הם יבינו בקלות לפי התוכן שכתבת אם התעצבנת או התבלבלת. הבוט אולי לא מרגיש אמפתיה, אבל הוא יכול לייצר אמפתיה ולהתנהג בצורה כזו".

דהן מביא כדוגמה פרויקט בבית חולים גדול בארץ שבו ביקשו מהחברה להנגיש את האבחנה הרפואית של רופאים, שלרוב כותבים "מגילות" בשפה קרה שאינה מובנת לקהל הרחב. "פיתחנו מודל שיודע להסביר את הממצא הרפואי בצורה פשוטה, ולצד זאת ביקשו מאיתנו להוסיף ניואנס מרגיע שמזמין לבדיקה. למשל: 'נמצאה אבחנה כזו וכזו, מדובר בממצאים די נורמטיביים, אבל כדאי שתיצור קשר', במקום לכתוב משפט כמו 'צור קשר עם הרופא', שמצאנו שהוא מאוד מלחיץ".

בנוסף, מודלי שפה לא יתעצבנו או יתעייפו, והם יכולים לענות שוב ושוב מבלי לאבד סבלנות. "המודלים האלה תוכננו להיות עם סבלנות אינסופית. מאוד נדיר לפגוש מודל שמתעצבן, וברמה הזו הם מנצחים את הנציג האנושי".

לדברי ד"ר אבישי קליין, ראש מחלקת פרטיות, סייבר ו-AI במשרד עורכי הדין ברנע ג'פה לנדה, "בינה מלאכותית יודעת היום לזהות רגשות, להבין הקשרים ולספק אינטראקציות מותאמות אישית. צ'אטבוטים, עוזרים וירטואליים ואפליקציות טיפוליות מבוססות AI כבר מסוגלים לזהות אם המשתמש כועס, מתוסכל או מרוצה, ולהגיב בהתאם.

"חברות טכנולוגיה גדולות משקיעות משאבים בשילוב מומחים ממדעי החיים - פסיכולוגים, נוירולוגים ומדעני מוח - כדי לדמות רגשות אנושיים במכונות. מחקרים מראים כי AI עם יכולות זיהוי רגשי תשפר משמעותית את חוויית המשתמש, ולפי תחזיות עדכניות, תוך מספר שנים מרבית האינטראקציות עם שירות הלקוחות יתבצעו באמצעות מערכות מבוססות רגשות.

"טכנולוגיות כמו Sentiment Analysis (לניתוח הלך-הרוח של כותב טקסט, ש"ס) ולמידת חיזוק (על-ידי ניסוי וטעייה) מאפשרות למערכות האלה להבין את המצב הרגשי של המשתמש ולהגיב בצורה מתאימה".

עיבוד שיחה מהיר

לנציגי שירות אין תמיד יכולת לסרוק את כל המידע שקיים במערכות של החברה על לקוח שהתקשר אליהם. אבל כשמדובר בבוט, תוך שניות הוא יכול לדעת בדיוק מי אתה - לקוח חדש או ותיק, בן כמה ומאיפה, והאם אתה כזה שמרבה להתלונן.

"לרובוטים אין תבונה, אבל הם מעבדים את פרוטוקול הנתונים שעלו ומייצרים שיח מותאם", מסבירה ד"ר יעל פוזננסקי, סגנית ראש הפקולטה לפסיכולוגיה מהמכללה האקדמית אחוה. "לעומת זאת, לאדם אנושי אין יכולת לעשות את האינטגרציה הזו בזמן אפס ולנהל שיחה בו-זמנית. לנציגים האנושיים יש בדרך-כלל שבלונות שיחה, הם עובדים כמו רובוטים ולא באמת מנהלים שיח.

"לדוגמה, התקשרתי לחברה מסוימת כדי להתנתק. הנציגה שאלה מה הסיבה, ואני עניתי שאיני מעוניינת להגיד מהי, אבל היא התעקשה וטענה שבלתי אפשרי לעבור למסך הבא אם אינה מזינה את התשובה. עניתי שאני נכנסת לכלא. התשובה הייתה: 'האם את לא מעדיפה להקפיא את המנוי?'.

"לאחר שעניתי שאינני אמורה לצאת מהכלא, מכיוון שאני מתכוונת להתאבד שם, הנציגה שאלה אם הייתי מעוניינת להעביר את המנוי על שם אחר. בסיום השיחה היא איחלה לי יום נעים. וזה השירות האנושי".

למרות כל אלה, לרבים עדיין יש בעיה לדבר עם בוטים. "יש הסתגלות של לקוחות, אבל לא לכולם זה עובר חלק בגרון. יש אנשים שמאוד מתנגדים ופוחדים מהטכנולוגיה, אבל חשש מהחדש תמיד יהיה, ואנחנו בפתחה של מהפכה תעשייתית חדשה".

עוד כתבות

גם זה קרה פה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: שלומי יוסף

תיקון בשווקים? חלק מהמשקיעים הבינו, וחלק עדיין תופסים את הראש

מה אפשר ללמוד מפסק הדין של חניון הברזל ● בהסתדרות המורים העדיפו את הוותיקים על הצעירים ● והתשואות לא התרגשו מהטלטלה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: Shutterstock

התחרות של המותגים היא על 6 שעות מדיה ביום. כך הם יוכלו לנצח

צפייה בטלוויזיה, גלישה ברשתות החברתיות ובאינטרנט לצד האזנה למוזיקה - כל אלה מתכנסים כיום לשש שעות בממוצע של צריכת מדיה, שבהן למפרסמים יש הזדמנות להגיע לכיס של הצרכנים ● הדוח השנתי של חברת הייעוץ דלויט מציע כיצד לעשות את זה

אילוסטרציה: Shutterstock

ירשתם חלק מדירה? זהירות בעריכת הסכמי חלוקת עיזבון

ליורשים מותר להגיע ביניהם להסכמה על חלוקת נכסים מעיזבון, גם אם היא שונה ממה שנכתב בצוואה • חשוב להגיע להחלטה כזו עוד לפני שמושכים כסף או דמי שכירות מהעיזבון - אחרת תחויבו במס כבד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הרפורמה שלא מורגשת: מה קרה להבטחה לחסוך 6,000 שקל למשפחה?

קרוב לחצי שנה חלפה מאז שרפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" נכנסה לתוקף, אבל בינתיים המחירים כמעט בכל קטגוריה רק מטפסים ● במשרד הבריאות, אחד הגופים האמונים על התוכנית, נשמעים יותר מסויגים לגבי היעד: "אם יהיו השפעות על יוקר המחיה - מבורך"

נראה כי התוכנית תימשך בפריפריה ובמעגל השני והשלישי לאזורי הביקוש / צילום: Shutterstock

הקרב על "דירה בהנחה": התוכנית תימשך, אבל ללא אזורי הביקוש

אחרי מחלוקת ממושכת, משרד הבינוי והשיכון קיבל את מבוקשו - והתוכנית הממשלתית לסבסוד מחירי הדירות תימשך ● בערים שבהן המחיר למ"ר גבוה מ־20 אלף שקל, נראה כי היא לא תתקיים ● עוד סוכם כי הממשלה תקדם "תוכנית להאצת ענף הנדל"ן" ב־3 מיליארד שקל ● ההחלטות הסופיות בעניין יתקבלו ביום חמישי הבא

טיל JASSM-ER בבסיס חיל האוויר האמריקאי / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב (חיל האוויר האמריקאי)

"יוכל לשמש לתקיפה באיראן": חשיפת גלובס מעוררת סערה בעולם

המשא ומתן בין ישראל לארה"ב על רכישת טילי שיוט מסוג JASSM, שנחשף בגלובס השבוע, מכה גלים בתקשורת העולמית ● רבים מכלי התקשורת בתחום התעשיות הביטחוניות הבליטו את יתרונותיהם של הטילים בתקיפת יעדים ארוכי־טווח, וציינו באופן ספציפי כי הם עשויים לשמש את ישראל לתקיפה באיראן

מימין לשמאל: אוטו פון ביסמרק, ולדימיר פוטין והמלכה אליזבת' הראשונה / צילומים:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב; AP - Mikhail Klimentyev; ויקיפדיה

מיוון העתיקה ועד פוטין: מדינות חתרו זו תחת זו משחר ההיסטוריה

אליזבת' הראשונה מימנה בחשאי מורדים נגד ספרד וביסמרק שילם לעיתונאים כדי לשנות את דעת הקהל בצרפת: ההיסטוריונית ד"ר ג'יל קסטנר מגלה בספר חדש שפוטין לא המציא את מבצעי ההשפעה ● בראיון לגלובס היא מסבירה למה דמוקרטיות לא צריכות להיבהל אבל כן להגן על עצמן ● ואף מילה על קטאר

דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

המדינה שחותמת עם טראמפ על הסכם סחר ראשון

על פי דיווח שפורסם בניו יורק טיימס, ברטיניה צפויה להיות המדינה הראשונה לחתום על הסכם סחר עם ארה"ב ● אמש פרסם טראמפ כי יקיים היום מסיבת עיתונאים במהלכה יכריז על הסכם סחר משמעותי, אך לא פירט באשר לזהות המדינה עמה נחתם ההסכם או בנוגע לתנאיו

רכב חשמלי בטעינה / צילום: Shutterstock

הערכות: צי הרכב הממשלתי לא יעבור לחשמל בשנה וחצי הקרובות

למרות החלטת הממשלה, כל מכרזי ההצטיידות שפורסמו מתחילת 2025 היו לרכבי בנזין או הייבריד ● קבוצת צ'רי חשפה החודש באירופה דגמים חדשים ● השנה צפוי לנחות בישראל מותג חדש של NIO, שמתומחר ב-150 אלף שקל ● ועוד חדשות מענף הרכב

חדר מיון בקליפורניה, ארה''ב / צילום: ap, Ashley Landis

כך הפכו חוליי מערכת הבריאות בארה"ב לשוק שמושך חברות ישראליות

ב־15 השנים האחרונות גילו סטארט־אפים ישראליים שיש להם יתרון בשוק שמנסה לפתור את חוליי מערכת הבריאות האמריקאית בעזרת ביג דאטה ● איך הם עושים את זה, והאם היתרון הזה הולך ונשחק?

רוני אשורי (מימין), שי כהן, רענן גבירצמן, אוולין לנדמן, קית' מורטון. הנהלת פרוטאנטקס / צילום: איל יצהר

החברה של יוצאי מלאנוקס מגייסת לפי שווי של יותר מחצי מיליארד דולר

פרוטאנטקס, שמנכ"ל אינטל העולמית נמצא בדירקטוריון שלה, מייצרת רכיב להוזלת עיבוד ה־AI ומגייסת כ־50 מיליון דולר לפי שווי של מעל ל־600 מיליון דולר ● אנבידיה במו"מ לרכישת מוצריה

קומפלקס City Atlantic בים המלח / צילום: 3Dblender

בהשקעה של 800 מיליון שקל: פרויקט הענק החדש בים המלח

​קבוצת ברקליס מקימה ליד חוף הפטריות בים המלח קומפלקס תיירות ענק שייקרא City Atlantic, ויתפרס על פני 110 אלף מ"ר ● השטח נרכש ב-2019, והפרויקט הוא חלק מתנופת הפיתוח באזור שבין עין בוקק לנווה זוהר ● ענקית הסייבר Tenable חנכה השבוע את משרדיה בבניין Landmark TLV, המנכ"ל "נתקע" בארה"ב לאחר שטיסתו בוטלה ● אירועים ומינויים

דג שלם בגריל / צילום: רוי גיא, אפולו

הומאז' לשנות ה-90: מסעדת דגים שמחזירה את הקסם של ת"א הישנה

שולחנות נירוסטה, מוזיקה ישראלית, קרם בוואריה, צ'ייסרים של אוזו, כפכפים, שמח: הבאזז שקדם לפתיחת מסעדת הדגים בהחלט מוצדק ● תמורה טובה לכסף, פינה חדשה עם אוכל שלא קורע את הכיס

הפרויקט בתמל 3006 של L.D.B GLOBAL, הרצליה / הדמיה: דוד בן חמו

18 דונם ביותר מ-200 מיליון שקל: עסקת הענק בהרצליה

חברת L.D.B GLOBAL רכשה 18 דונם של קרקע חקלאית ● בתוך פחות משנה נרכשו במקום קרקעות ביותר מחצי מיליארד שקל

יונתן אוריך / צילום: ויקיפדיה

שינוי הגרסה של יונתן אוריך: קיבל כסף מקטאר - אבל עבור המונדיאל

אחרי שהכחיש קשר לכסף הקטארי, יועצו של נתניהו שינה גרסה • הוא אישר שעבד עם הקטארים, אך רק בתקופת המונדיאל - ולא בזמן המלחמה ובנושאים הקשורים לה • בית המשפט המחוזי האריך את מעצרו של אוריך: "החשד בעניינו התחזק" • במסגרת חקירת קטארגייט, המשטרה גם בוחנת חשד הנוגע לנושא ביטחוני • כל הפרטים

גן החשמל בת''א / צילום: תמר מצפי

אחרי הכישלון: עיריית תל אביב מציבה רף מינימום גבוה ל"גן החשמל"

העירייה יוצאת בניסיון נוסף לשיווק הקרקעות להקמת כ-60 דירות ● קובעת רף של כ–102 מיליון שקל, למרות שההצעות הקודמות היו נמוכות בהרבה

קמפיין בזק / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

פרסומת ה-AI של בזק היא הזכורה ביותר השבוע, החתונה של הוט - האהובה ביותר

הפרסומת של הוט היא האהובה ביותר בפעם הרביעית, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● טורנדו מתברגת במקום השני בזכירות עם "טכנאי תוך יום", הפרסומת השנויה במחלוקת שבה מככב אליהו יוסיאן עלתה לאוויר לאחר ביצוע הסקר ● הפרסומות הזכורות והאהובות

גיל לוריא, ראש תחום הטכנולוגיה בבית ההשקעות האמריקאי D.A. Davidson / צילום: DA Davidson

"הכי פחות שורי" על אנבידיה, ומאמין שגוגל צריכה להתפצל: הישראלי שהפך לכוכב בשוק האמריקאי

בעידן שבו מניית אנבידיה הפכה לדת, גיל לוריא בחר להיות כופר ● בראיון לגלובס מספר ראש מחלקת מניות הטכנולוגיה ב–D.A. Davidson מדוע הוריד את דירוג כוכבת השבבים ל"ניטרלי" - עוד הרבה לפני המכסים של טראמפ, סוקר את התמורות בהשקעה בטכנולוגיה ומסביר מה ענקיות ההייטק צריכות לשנות בתקופה הנוכחית

Water Clinic / צילום: דבי סיני

טיפול מרגיע בבריכה ועגלת יין וגבינות: עשר דקות מתל אביב מצאנו שלווה מפתיעה

רכיבה על סוסים בשקיעה למצוק שמשקיף על הים, מתחם מופלא לוואטסו וטבילה בקרח ומיזם קולינרי שמגיש פיצה עם בוראטה ● ביקור בכפר שמריהו ורשפון ● חגית אברון תופרת יום

ליאור שיף ואייל חיימדס, מייסדי Tripeldot / צילום: ap, Business Wire

שני ישראלים רכשו חברת משחקים ב-800 מיליון דולר

חברת המשחקים הבריטית טריפלדוט, בבעלות ליאור שיף ואייל חיימדס, רכשה את חטיבת המשחקים של חברת אפלובין האמריקאית ב-800 מיליון דולר ● העסקה תביא את טריפלדוט למעמד של אחת מחברות משחקי המובייל הפרטיות הגדולות בשוק