גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארבע מכרזים חדשים: מה ייבנה מעל התחנות של רכבת ישראל

בשנה הקרובה תפרסם רכבת ישראל ארבעה מכרזים למיזמי בנייה מעל התחנות, ובהמשך יהיו מכרזים לפרויקטים נוספים ● לפי ההערכות בענף, התקבולים יסתכמו במאות מיליוני שקלים

הדמיית המרכז המתוכנן במודיעין / צילום: רכבת ישראל
הדמיית המרכז המתוכנן במודיעין / צילום: רכבת ישראל

במהלך השנה הנוכחית צפויה רכבת ישראל לפרסם ארבעה מכרזים לפיתוח הנדל"ן סביב התחנות, במטרה להקים מרכזים מוטי תחבורה ציבורית המערבים מסחר, תעסוקה ומגורים.

ההיטלים ייחתכו בחצי מיליארד שקל: העיריות מתחילות להתקפל מול קבלנים
החברה שמכרה יותר משליש פרויקט ב־20/80: מה אומרים הדוחות על מבצעי הקבלנים?

הפוטנציאל הנדל"ני של האזורים שסביב לתחנות הרכבת עומד על למעלה מ־50 מתחמים, ועל פי מיפוי שעשו בחברה מקודמים כרגע שישה מתחמים למימוש מיידי, וישנם עוד תשעה מתחמים עם תב"ע בתוקף. כדי להכשיר גם את יתר המתחמים נערכות פגישות חודשיות עם רמ"י ששותפה בבניית התוכנית. על פי הערכות, ההכנסות צפויות להסתכם במאות מיליוני שקלים.

התוכנית שיוצאות כרגע לביצוע כוללות את תחנת כרמיאל, שם יוקם מבנה מסחר ומשרדים, ותחנת מודיעין שמכרז נוסף פורסם לגביה לאחרונה.

במאי 2024 פרסמה רכבת ישראל מכרז להקמת קומפלקס של כ־27 אלף מ"ר למסחר, משרדים ומגורים מעל ובצמוד לתחנת הרכבת במע"ר מודיעין אך למכרז לא הוגשו הצעות כלל. בהפקת הלקחים של הרכבת הוחלפו 125 יחידות הדיור להשכרה בדירות למכירה, ושטחי המסחר שיוקמו יוקצו לזכיין ולא ינוהלו על ידי הרכבת, שזה לא תחום התמחותה. גם הדרישה ל־300 מקומות חניה לרכבת בוטלה. הפרויקט מתוכנן להסתיים בסוף 2030.

בכרמיאל מתוכנן מבנה משרדים ומסחר בהיקף של 12 אלף מ"ר, אך עדיין אין מתווה למימון הפרויקט, שהמכרז שלו צפוי להתפרסם במהלך השנה. גם ברמלה מקודמת תוכנית בהיקף של כ־42 אלף מ"ר לתעסוקה ולמסחר. מכרז נוסף שצפוי להתפרסם השנה הוא פרויקט אופקים בהיקף בינוי של 26 אלף מ"ר שכולל תחנה מרכזית, תעסוקה, מסחר ומעונות סטודנטים.

במתחם החאן בירושלים תוקם תחנת רכבת במסגרת הארכת הקו המהיר מתחנת יצחק נבון, והמתחם שייבנה יכלול עירוב שימושים של תעסוקה, מסחר, מלונאות, מבני ציבור ומגורים בהיקף של 35 אלף מ"ר. התקציב להקמת המסילה ניתן, והבינוי מעליה תלוי בהתקדמות הפרויקט התחבורתי. בחודשים הקרובים התוכנית אמורה לעמוד בתנאי הסף לקליטתה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

נוסף לכך מקודמות תוכניות בשלבים שונים במרכז תחבורתי שיוקם בקריות בסמוך לסביוני ים, בתחנת מלחה בירושלים ובמתחם גלילות דרום. כל התוכניות הללו מצויות בלב אזור הביקוש.

התוכניות הגדולות בלב אזורי הביקוש

ברכבת מדגישים כי בהתאם לסיכומים מול המדינה, תקבולים שיתקבלו כתוצאה מפרויקטים אלו יופנו לשיפור השירות ברכבת ישראל. בנוסף, הרכבת תוכל גם להציע להקים תחנות רכבת נוספות ללא עלות למדינה באמצעות שיווקי קרקעות בשיתוף עם רמ"י, אך הדבר יכול להשפיע על התוכנית התפעולית של הרכבת - שכן יותר תחנות משמעותן יותר עצירות של הרכבת ונסיעה איטית יותר, ולא כל תחנה מוצדקת מבחינה תחבורתית וכלכלית.

יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני: "מתחמי הנדל"ן שמקודמים בשיתוף פעולה עם רמ"י ומבוצעים היום בפריסה ארצית הם חלק אינטגרלי מהמדיניות ומחזון הדירקטוריון ומהפיתוח האסטרטגי העתידי של רכבת ישראל. לא מדובר רק במרכזי פנאי ומסחר, אלא רובד משמעותי נוסף בחוויית הנסיעה של לקוחות הרכבת שייהנו ממוקדי תחבורה, תעסוקה, מסחר ומגורים צמודים זה לזה, אשר יעניקו מעטפת שירותים כוללת ויביאו לשגשוג האזור".

משה (שיקו) זאנה, מנכ"ל הרכבת: "הנוסע הישראלי רגיל לתחנה הסטנדרטית המקומית וכשהוא מבקר בעולם הוא נחשף לתחנות שמשלבות חוויית שימוש של כמה אלמנטים במקביל. זה בדיוק מה שאנחנו עושים במתחמי הנדל"ן שיוקמו ויאפשרו לתושבים בישראל לגור קרוב, לעבוד קרוב, לקנות קרוב ולהתנייד בנוחות עם תחבורה ציבורית נגישה ומתקדמת, ובכך נפסיק לבזבז את זמנו בפקקים, נוריד את הגודש בכבישים ובכך נשפר את איכות החיים".

"כמו במגדלי עזריאלי ובחוצות המפרץ"

דניאלה פז ארז, הבעלים של חברת פז הנדסה וכלכלה, מסבירה שמדובר בתהליך של יותר מעשור. "אני מאמינה שבסופו של דבר הוא יצליח למרות המורכבויות", היא אומרת. "היתרון הגדול הוא שמשרתים נוסעים שיוצאים מרכבת והם יכולים 'להישפך' לתוך מרכז מסחר ותעסוקה כמו במגדלי עזריאלי ובחוצות המפרץ, שם זה כבר עובד".

לאחרונה הציג מכון אהרן שבאוניברסיטת רייכמן חישוב שלפיו קידום מתחמי נדל"ן מסביב לתחנות הרכבת בארץ יכול להניב 108 מיליארד שקל שיוכלו לממן את ההשקעות הנדרשות לקידום התוכנית.

עורכי המחקר, סני זיו ואורן שפיר, הציגו מודל שבנוי על 55 תחנות ויוכל להוסיף 140 אלף יחידות דיור. לדבריהם, אם התוכנית תיושם לצד כל תחנות הרכבת המתוכננות עד לשנת 2040, מחירי הדירות יוכלו לרדת בטווח ארוך בכ-26%. ואולם, התוכנית של הרכבת עוד רחוקה מאוד מהיעד שאליו שואפים החוקרים.

הדמיית המרכז המתוכנן בלוד / צילום: רכבת ישראל

סני זיו, חוקר מכון אהרון, מציין שתוכנית הרכבת חופפת חלקית את המחקר שבוצע: "תוכנית רכבת ישראל מקדמת פיתוח נדל"ני סביב תחנות רכבת, בדגש על מסחר, תעסוקה ולעיתים גם מלונאות, אולם היא כמעט ואינה כוללת רכיב משמעותי של דיור, ובפרט דיור בצפיפות גבוהה.

"לעומת זאת, התוכנית של מכון אהרון שמה דגש על שילוב בלתי נפרד בין תחבורה לדיור, תוך קידום פיתוח עירוני משולב שכולל מגורים, תעסוקה ומסחר בסמיכות לתחנות תחבורה ציבורית - רכבת כבדה, מטרו ורכבת קלה. ציפוף מגורים אינטנסיבי ליד תחנות רכבת לא רק תורם לרווחיות כלכלית של הפרויקטים, אלא מהווה אבן יסוד במדיניות לצמצום יוקר המחיה, הגדלת שוויון הזדמנויות, שיפור הפריון ויעילות שוק העבודה. התמקדות רק בתעסוקה ומסחר מחמיצה את ההזדמנות הזו". לדבריו של זיו, מחסור בדיור עומד בחסרונותיה של התוכנית לצד ניצול חסר של הפוטנציאל התחבורתי לצד יתרונות כמו יצירת הכנסות לרכבת, חיזוק מרכזים קיימים והוספת שטחי מסחר.

לעמדתו, המכרז המחודש במודיעין יכול גם להביא להצלחות. המעבר ממודל של השכרה למכירה עשוי לשפר את הרווחיות של היזם אך "הגורם המרכזי לרווחיות גבוהה ולכדאיות כלכלית בטווח הבינוני והארוך הוא רמת הציפוף, ובמיוחד - שילוב של שימושי מגורים בצפיפות גבוהה בסמוך לתחנות הרכבת.

"לציפוף כזה יש יתרונות ברורים ליזם: ניצול הקרקע הוא מיטבי עם יותר יחידות דיור ליחידת קרקע. כמו כן, מחירי למ"ר של מגורים גבוהים משמעותית ממחירי למ"ר של שטחי מסחר או תעסוקה, עם מגמה עקבית של עלייה במחירים אלו - בעיקר בסביבת תחנות תחבורה ציבורית וניצול הקרקע מיטבי".

צומת תחבורתית ולא תחנה בודדה

יוגב שרביט, מנהל המחלקה הכלכלית בבילד אסטרטגיה אורבנית, מציין כי תחנות הרכבת שנמצאות במרכזי הערים הם מוקדים של פעילות כלכלית ויש הצדקה כלכלית להעצמת זכויות, ושלרכבת יש הרבה מאוד שטחי חניה שאפשר להמיר לשטחים בנויים.

לצד זאת, חולשותיה מתבססות על כך שחלק מהתחנות בשולי הערים "הן מראש במקום נחות והתעקשות לפתח סביבן, במיוחד בעוצמות בינוי משמעותיות ובתמהיל שימושים שאופייני למרכזי ערים ולא לשולי ערים, משולה לניסיון להזיז את מרכזי הערים וזה לא יעבוד.

"גם לא בכל מקום שיש תחנת רכבת אפשר באמת לשים עליה שטחי תעסוקה ומסחר - יש תחנות שמוקמו בצורה גרועה ולא צריך להוסיף חטא על פשע ובכוח לשים עליהן מסחר ותעסוקה באופן שפוגע בערים שהן משויכות אליהן".

לדבריו, כדי להבטיח היתכנות כלכלית לפרויקטים יש לבחון את הביקושים של השוק לבינוי שטחי תעסוקה ומסחר ולבנות היכן שהתחנה מהווה צומת תחבורתית שאינה רק רכבת וכי התוספת תשתלב במכלול השטחים של העיר ולא תתחרה בהם.

עוד כתבות

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

נמנעים מבדיקות? אולי יש לכם FOFO

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

עבודות על המטרו בשכונת כפר גנים בפתח תקווה / צילום: דרור מרמור

פרויקט הענק עובר לשלב הביצוע: הונחה אבן הפינה להקמת המטרו בגוש דן

בטקס רשמי שנערך הבוקר, הפרויקט שאמור לשנות את מפת התחבורה במרכז הארץ עובר משלב התכנון לשלב ביצועי ראשון ● רשת המטרו צפויה לכלול 3 קווים שיחברו בין 24 רשויות לאורך 300 ק"מ של מנהרות ● עם זאת, המטרו עדיין ניצב בפני שורה ארוכה של אתגרים - תכנוניים, ניהוליים ותפעוליים

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה ירוקה בוול סטריט: נאסד"'ק עלה ב-1.4%

נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר הפתיעו לטובה ועמדו על 2.7%, מה שהוביל לעליות בוול סטריט ● נעילה חיובית באירופה, הדאקס קפץ בכ-1.1% ● מחר צפוי להיות יום תנודתי במיוחד ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

בגיל 86, עם רזומה עשיר בביטוח ובריאות, אביגדור קפלן מודאג: "יש יותר מדי טבחים בעוגת הסיעוד"

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות

ניר וברית בן עמרם, בעלי בלונדי גריל צ'יז / צילום: משה ניסים

"רעדתי מפחד": בית הקפה שממציא את עצמו מחדש אחרי שנים סוערות

ברית וניר בן עמרם נאלצו לסגור את העסקים שלהם בקורונה, ותכננו לפתוח בית קפה בצפון ב-8 באוקטובר 2023 ● מאוחר יותר, כשפתחו בירושלים, החלה המלחמה עם איראן: "חיילים צוחקים איתי שפעם הבאה אשלח להם צו 8 מראש" ● ולמרות הכול, הם מצליחים להגשים את החלום שלהם: "אפשר לקנות אלף מאפים טעימים, אבל אנחנו רוצים לעורר באנשים זיכרונות"

בעלי השליטה והמנכ''לים המשותפים, האחים צחי ועידו חג'ג', עם רותם סלע / צילום: Israel Hadari

שלוש דירות, 100 מיליון שקל: האחים חג'ג' חושפים את העסקאות בשדה דב

באירוע חגיגי האחים חג’ג’ חשפו את הדגם של פרויקט FIRST העתידי בשדה דב, הכולל מגדל בן 45 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני 9 קומות ● מוזיאון ישראל קיבל תרומה נדירה מהאספן האמריקאי מרטין מרגוליס ● ובסאפיינס מתחיל סבב מינויים חדש לאחר המעבר לבעלות חדשה וההפיכה לחברה פרטית ● אירועים ומינויים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

הדוח הסופי של האוצר: מס מדורג על רווחי הבנקים שמעל ל- 50% ביחס לשנים קודמות

לפי הדו"ח הסופי של הצוות הבין משרדי: העלייה החריגה בשיעורי הרווחיות של הבנקים נובע מהריבית הגבוהה ומסביבה תחרותית מוגבלת וריכוזית ■ אגף התקציבים ונציג בנק ישראל התנגדו: "הכיוון שהתגבש בדוח הסופי, לא שיקף את הלך הרוח במהלך דיוני הצוות"

פינוי פצועים משדה הקרב / צילום: דובר צה''ל

הכשרה ממומנת ועבודה מובטחת: כך המדינה משלבת פצועי צה"ל בענף הסייבר הלוהט

מיזם ייחודי של משרד הביטחון מכשיר בשנה האחרונה פצועי צה"ל בתחום הסייבר, במטרה להעניק להם נתיב תעסוקתי חדש ● גם המדינה מרוויחה מכך - כוח אדם איכותי בתחום שזקוק לו ● מאור, משתתף בתוכנית: "הרגשנו שקופים, וראו אותנו"

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock

החל ממרץ: הטיסה הבינלאומית הראשונה שתצא משדה התעופה רמון

לגלובס נודע כי הקו הראשון שחברת הלואו קוסט וויזאייר תפעיל מנמל התעופה רמון יהיה קו בודפשט-אילת ויפעל כבר מחודש מרץ הקרוב ● המהלך הוא חלק מהקמת בסיסי הפעילות של החברה בישראל ומההסכמות שהושגו במו"מ עם משרד התחבורה

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

זום גלובלי / צילום: AP

קרב אגרופים בפרלמנט הבולגרי ו"סדר חדש" בבוליביה

מנהל נאס"א הנבחר ובעל בריתו של אילון מאסק גורם לחשש בארה"ב ● בעקבות ירידה בילודה, בסין מטילים מס חדש על האוכלוסייה ● ובצד השני של העולם - ממשלת בוליביה מפסיקה לסבסד את הדלק אחרי 20 שנה ● זום גלובלי, מדור חדש 

היו”ר אילן בן ישי ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

נטו פיננסים: למרות ביקורת מהמדינה, העליון אישר הליך גישור לפיצוי החוסכים

השופט גרוסקופף קבע כי הדיון בערעור שהגישו חוסכים על הפטור שקיבלו סוכני נטו מתביעות יידחה ל-2026 ● חלק מהחוסכים מתנגדים: "הגישור נועד לחפות על המחדלים וירחיק את הריפוי" ● בהסדר חוב נמכרה פעילות נטו לארבע עונות בכ-50 מיליון שקל

חתימה על צוואה / אילוסטרציה: Shutterstock

ההורה לא מימש את זכויותיו ונפטר. האם יורש רשאי להגיש תביעה בשמו?

בת הגישה בשם אמה המנוחה תביעה נגד אחיה, בדרישה לבטל עסקת מתנה של מקרקעין שביצע אביהם המנוח ● הבת טענה כי מחצית מהזכויות במקרקעין שייכות לאם מכוח נישואי הוריהם, ולכן האב לא היה רשאי להעניק במתנה זכויות שאינן בבעלותו ● מה קבע ביהמ"ש?

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בת"א ננעלה בעליות, מניות האנרגיה זינקו

ת"א 35 עלה בכ-0.7% לשיא ה-59 שלו השנה ● השקל תנודתי לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב ● מניות התקשורת יורדות ומעיבות על השוק, מנגד אישור עסקת הגז תומכת בשוק ● אפקון גייסה 74 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים, מור תהפוך לבעלת עניין ● ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ברבע אחוז כצפוי

רומן אברמוביץ' / צילום: ap, Martin Meissner

ממשלת בריטניה לוחצת על רומן אברמוביץ' להעביר 2.5 מיליארד ליש"ט לטובת אוקראינה

עם פתיחת המלחמה באוקראינה, ממשלת בריטניה הטילה סנקציות על אברמוביץ', בעליו של מועדון הכדורגל צ'לסי, הנחשב למקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ● הוחלט לאפשר לו למכור את הקבוצה, בתנאי שכספי המכירה לא ילכו לכיסו אלא למטרות צדקה ● אלא שמאז הכספים מוקפאים ● ראש ממשלת בריטניה: "המסר שלי לאברמוביץ' הוא זה: השעון מתקתק"

עגבניות / צילום: עינת לברון

בדיקה שגרתית בנמל אשדוד גילתה: הפיקוח על העגבניות מאזרבייג'ן מזויף

משלוחי עגבניות שהוצגו כמגיעים מאזרבייג'ן לוו בתעודות מזויפות, ולעיתים אף הפנו לאתר אינטרנט מתחזה ● משרד החקלאות והיחידה המרכזית לאכיפה וחקירות בודקים ניסיון שיטתי לעקוף את מנגנוני הפיקוח על יבוא תוצרת חקלאית

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

זנדסק מגיעה לישראל: רוכשת את אנליש בכ-40-50 מיליון דולר

הרכישה תאפשר לחברת התוכנה האמריקאית לפתוח לראשונה מרכז פיתוח בישראל ● בין המשקיעים המוקדמים בחברת ה-AI הקטנה: קרן TLV Partners, אביגדור וילנץ, בני שניידר ואריק קליינשטיין מקרן גלילות