גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל אלקטרה על שוק המשרדים: "מחוץ לתל אביב יש חולשה ענקית"

"משרדים מחוץ לתל אביב מוצעים להשכרה במחירים הנמוכים שהיו פה בעשור האחרון", אומר איתמר דויטשר, מנכ"ל אלקטרה ● לדבריו, הבנקים טעו כשעזבו את תל אביב, והעבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן יושלמו בזמן

איתמר דויטשר, מנכ''ל קבוצת אלקטרה / צילום: טל גבעוני
איתמר דויטשר, מנכ''ל קבוצת אלקטרה / צילום: טל גבעוני

איתמר דויטשר, מנכ"ל אלקטרה, הוא אחד המנהלים הבכירים בענפי הנדל"ן והתשתיות. בראיון לגלובס הוא מספר על הקשיים בענף בשנה החולפת כתוצאה מהמלחמה, למה לדעתו הבנקים טעו כשעזבו את תל אביב ולמה הוא חושב שהמגבלות החדשות על מבצעי הקבלנים יוסיפו יציבות לתחום. הוא גם מבטיח: העבודות על הרכבת בין חיפה לנצרת יתחילו כבר השנה.

בלעדי | הדיל יוצא לדרך: אתם תשלמו בכניסה לתל אביב, מירי רגב תקבל רכבת לקריית שמונה
הסימנים בשטח: פרויקט המטרו יוצא לדרך

אלקטרה פועלת רבות בשוק הנדל"ן ולדויטשר יש תובנות כמי שחי בשוק הזה עשרות שנים. לדבריו, הריבית הגבוהה, המלחמה ועצירת מבצעי הקבלנים על ידי בנק ישראל הם לא אינדיקטורים למשבר בענף.

"שנת 2024 הייתה שנה טובה במכירות. ההחלטה להגביל את מבצעי הקבלנים יכולה להשפיע בטווח הקצר, אבל אני חושב שהיא תביא יציבות לענף. אף אחד לא רוצה למכור דירה למי שלא יכול לקנות ויש מספיק פתרונות. אגיד לך יותר מזה, אנחנו לא אהבנו את מבצעי 20-80 ואנחנו נמצאים במקומות שזה לא נדרש", אמר דויטשר.

תחום הנדל"ן למשרדים גם הציג חולשה כרגע. לאיפה אתה רואה את השוק הזה הולך?
"מחוץ לתל אביב יש חולשה ענקית. יש שטחים שמוצעים להשכרה במחירים הנמוכים שהיו פה בעשור האחרון, אבל בתל אביב זה פחות מורגש ויש בניינים עם רשימות המתנה. אני אישית חושב שתל אביב פחות תיפגע כי בסוף יש משמעות למשרד שנמצא במרחק נסיעת קורקינט, אבל בפריפריה, אפילו במעגל הראשון של תל אביב - יכול לקחת הרבה זמן עד שהשווקים יחזרו".

מדברים לפעמים על זה שבתל אביב יש בעיות עם חניה ופקקים ויש הרבה מאוד עבודות ולכן משרדים ירצו לצאת ממנה. אתה שותף להנחה הזו?
"אני לא חושב. אני חושב שגם אלה שיצאו, נגיד הבנקים, אני לא בטוח שכולם חושבים שהם עשו נכון. המוצר הכי נדרש לכולנו זה עובדים, ובתל אביב הכי קל לך לקבל עובדים, בטח במגזרים של ההייטק, זה בכלל לא אנשים שנכנסים למכונית. אם אני אקח משרד בתל אביב ואעביר אותו לנס ציונה, העובדים יגיעו? זו שאלה".

בשיא המלחמה, כ-55% מהמהנדסים והמנהלים היו במילואים

דוחות אלקטרה שפורסמו היום (ג') מצביעים על גידול בהכנסות בשנת 2024 של כ-6% ל-12.3 מיליארד שקל, והחברה רשמה גידול ברווח נקי של 7% ל-260 מיליון שקל. ה-EBITDA הסתכם בכ-879 מיליון שקל, בדומה לשנת 2023. לאחר פרסום הדוחות אמר דויטשר לגלובס כי "בסך הכל גומרים שנה נוספת של צמיחה, למרות כמה יחידות עסקיות, בעיקר בתשתיות ובנייה, שנאבקו בעלויות הנוספות שיש בגלל המלחמה. שאר הרגליים צמחו יפה".

האתגר הגדול ביותר, לדבריו, היה העובדה שבשיא הלחימה כ-55% מהמהנדסים והמנהלים היו במילואים. "דבר שני זה העלייה של תשומות של כוח אדם", מוסיף דויטשר, "בעיקר בעבודות הרטובות, עבודות הבטון, כשהייתה עלייה בערך של כ-35%. המדד עכשיו התחיל לפצות כשבמהלך חודשיים הוא עלה ב-3% ותחשב את זה על צבר הזמנות של 37 מיליארד שרובו צמוד למדד, אבל בדצמבר יש נקודת חיתוך של דוחות".

כל הענף מתלונן כבר הרבה שנים על מדד תשומות הבנייה שלא משקף את המציאות בשטח. ויש עתירה של דניה סיבוס נגד הלמ"ס. אתה חושב שזה היה צעד נכון?
כן. אני חושב שבפועל המרכיב הזה של שכר עבודה של עובדים עבודות רטובות לא קיבל ביטוי נכון. אנחנו באמת רואים תוצאה ראשונה של זה בינואר-פברואר השנה, שהמדד עלה ב-3%, אבל בעיניים שלי זה עדיין לא מספיק, ולכן אני בהחלט חושב שהעתירה של דניה נכונה. המדד מורכב ממרכיבים היסטוריים והעלויות בפועל עלו יותר מאשר המדד.

על הרכבת הקלה: "עמידה בלו"ז לא תהיה קלה, אבל היא אפשרית"

לצד פעילותה בתחום הנדל"ן, אלקטרה שותפה של חברת אלסטום הצרפתית בהקמת הקו הירוק בגוש דן, הקו הארוך והיקר ביותר של הרכבת הקלה, שעליו יסעו רכבות קלות מראשון לציון להרצליה דרך תל אביב. לוחות הזמנים האחרונים של נת"ע לקו מציגים דחייה במועד הפתיחה בעקבות השלכות המלחמה, כך שחלקו הדרומי מראשון לציון עד לדרום תל אביב ייפתח רק בסוף שנת 2028, ואילו חלקו הצפוני מדרום תל אביב להרצליה ייפתח בשנת 2030.

בענף התחבורה סבורים שמדובר בתאריכים לא ריאליים, אבל דויטשר משוכנע שיעמוד בזמנים. "הפרויקט הזה ממש במסלול. צריך להגיד את זה גם לזכותה של אלסטום. זו חברה זרה שגם בתקופת המלחמה היו פה באופן מלא. נראה שלוחות הזמנים המעודכנים האלה הם לוחות זמנים שאפשר לעמוד בהם", הוא ציין.

בממשלה פחות מסכימים עם זה שהפרויקט עלה על המסלול ומאוד סקפטיים לגבי התאריכים.
"אני חי את לוחות הזמנים המפורטים. עמידה בלו"ז לא תהיה קלה, אבל היא אפשרית ויש גם מרווח בלוחות הזמנים. יש לנו את כל היחידות בתוך הבית והיינו מעורבים גם בהקמת הקו האדום".

יש מי שתולה את זה בקשרי העבודה שלכם עם אלסטום. יש הרבה מחלוקות בפרויקט?
"הקשר עם אלסטום מתחיל מקשר אישי שלי עם המנכ"ל. לוקח זמן לייצר שותפות, ולפעמים צריך לייצר תהליכי עבודה ולפעמים צריך לחבר את כולם בעבודת צוות. אנחנו אחרי עקומת הלמידה הזאת. אנחנו שותפים של אלסטום בקו בחיפה נצרת, פרויקט שיתקדם הרבה יותר מהר ונתחיל בקיץ כבר לעבוד ושיטת העבודה שם הרבה יותר פשוטה. כלומר, אין שם חשיפה למחלות הילדות שהיו בקו הירוק, וזה נכון שהיו כאלו. יש לנו המון שותפויות עם חברות זרות. ואני חושב שיש לנו הצלחה גדולה היום".

"כל מי שנכנס היום לגוש דן מבין שיש בעיה"

פרויקט נוסף שאלקטרה מקימה הם הנתיבים המהירים משפיים לראשון לציון שיתחילו לפעול השנה, חלקו השני של הפרויקט מתוכנן על כביש 5 ואלקטרה מועמדת במכרז, ולאחרונה ראש עיריית תל אביב רון חולדאי פתח מאבק בפרויקט ובצורך בחניוני הענק שיוקמו לצידו. חולדאי טען שהפרויקט יקבע תלות ברכב הפרטי והוא לא נועד לתחבורה הציבורית וחותר תחתיה.

"תמיד צריך לבחון את הפרויקט מול האלטרנטיבות, אני לא חושב שזה הפתרון היחיד שיש, אבל אנחנו מדינה במצור", משיב דויטשר לטענות. "כל מי שנכנס היום לגוש דן מבין שיש בעיה ויש פיגור גדול בין התשתיות לבין הצורך בתשתיות, ולכן אם מישהו רוצה לבטל או לשנות, שיציע רעיון טוב יותר. אני לא ראיתי אלטרנטיבה כזו. האם הפרויקט יעזור? כן, האם יש פתרונות טובים יותר? יכול להיות, שמישהו ישים אותם על השולחן".

רואים שחניון שפירים ריק והשאטלים נזנחו. עשיתם עבודה לקראת הפתיחה של הפרויקט שלכם להבין מה היו הבעיות שם?
אני לא מכיר את הנתונים הספציפיים, אבל זה באמת חצי פתרון במובן הזה שעדיין אתה נכנס לכלי רכב שלך. במדינה לא מצליחים ליישם פתרונות של של פירסט ולאסט מייל. זאת אומרת, אם אתה היום גר באחד היישובים באזור נתניה ואתה רוצה לעלות על הרכבת בבית יהושע, אתה לא יכול להשאיר שם את הרכב כי אין מקום, אבל אם מישהו היה אוסף אותך מהבית באמצעות אפליקציה ומוריד אותך ברכבת לא היית שוקל לעלות על הרכב ולא היית חונה אותו בשפיים למשל. אנחנו הצענו שירות כזה לרכבת כמה פעמים בעבר, אבל זה לא קרה. מי שיחנה בשפיים לעומת זאת יעלה על האוטובוס ויגיע לתל אביב".

אלקטרה גם מפעילה שירות אוטובוסים באמצעות חברת אלקטרה אפיקים. בדוחות החברה שפורסמו היום מצוין שההכנסות והרווח התפעולי עלו.

בפורום חברות התחבורה הפרטיות טוענים שהמדינה צריכה לתת הרבה יותר עזרה כי התחום נמצא במשבר, אבל מהדוחות שלכם דווקא נראה שגשוג משמעותי.
"צריך להסתכל לטווח ארוך. אם רוצים לייצר יציבות בענף, כל אחד מהמפעילים צריך להסתכל שנים קדימה, ולכן היום משרד התחבורה מקדם הסדרה ענפית שיש לה שני עקרונות - מצד אחד הארכת תקופת הזיכיון כדי לייצר אופק לחברות ומצד שני דורש מכל אחת מהחברות לייעל קווים".

עוד כתבות

ג'ונתן גריי / צילום: Reuters

חבר של ביל אקמן, האיש הטוב של עולם ההשקעות: הכירו את המיליארדר שמאחורי תרומת הענק

המיליארדר היהודי ג'ונתן גריי, נשיא חברת ההשקעות בלקסטון, עומד מאחורי תרומת העתק בהיקף 125 מיליון דולר לאוניברסיטת ת"א - הגדולה ביותר שקיבלה מעולם ● גריי הצטרף לבלקסטון כשהיה בן 22 בלבד, אחראי במידה גדולה להצלחתה ונחשב ל"איש הטוב" של קרנות ההון סיכון ● וגם: הקשר עם ביל אקמן ומה הוא חושב על מכסי טראמפ ● פרופיל

קמפיין בזק / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

פרסומת ה-AI של בזק היא הזכורה ביותר השבוע, החתונה של הוט - האהובה ביותר

הפרסומת של הוט היא האהובה ביותר בפעם הרביעית, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● טורנדו מתברגת במקום השני בזכירות עם "טכנאי תוך יום", הפרסומת השנויה במחלוקת שבה מככב אליהו יוסיאן עלתה לאוויר לאחר ביצוע הסקר ● הפרסומות הזכורות והאהובות

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

המדינה שנחשבה תומכת של ישראל וכעת יוצאת נגדנו

שר החוץ ההולנדי הודיע במכתב רשמי לאחראית על יחסי החוץ של האיחוד האירופי כי הולנד תסרב לקדם את היחסים עם ישראל מעתה והלאה ותדרוש לדון אם היא נשארה מחויבת לעקרונות החוק הבינלאומי ● האיחוד הוא שותף הסחר הגדול ביותר של ישראל, עם סחר שנתי של יותר מ-50 מיליארד אירו

תחבורה ציבורית / צילום: Shutterstock, defotoberg

בעלות של מיליוני שקלים: משרד התחבורה מפקיע תחב"צ להילולה בהר מירון

משרד התחבורה מסיט רכבות ואוטובוסים לטובת מבצע ההילולה בהר מירון, שתתקיים בלילה שבין הימים חמישי ושישי בשבוע הבא ● בין היתר, תחנת כרמיאל תיסגר לשירות, ולא יופעלו רכבות בקו באר שבע-ת"א בין השעות 9:00-13:00 ● מדובר בהיערכות חריגה בהיקפה לעומת שנים קודמות

המפעל של ארית תעשיות בשדרות / צילום: יח''צ

ותודה להודו: מה עומד מאחורי הזינוק של החברה הביטחונית בבורסת ת"א

דווקא לאחר שגייסה הון ממוסדיים בדיסקאונט של 8% על מחיר השוק, זינקה מניית יצרנית המרעומים ארית לשיא חדש ● בשוק מעריכים כי הסיבה היא העימות המתפתח בין פקיסטן להודו, שבה יש לחברה משדרות פעילות משמעותית ● גם לאלביט ותע"א פעילות נרחבת במדינה

אילוסטרציה: Shutterstock

התחרות של המותגים היא על 6 שעות מדיה ביום. כך הם יוכלו לנצח

צפייה בטלוויזיה, גלישה ברשתות החברתיות ובאינטרנט לצד האזנה למוזיקה - כל אלה מתכנסים כיום לשש שעות בממוצע של צריכת מדיה, שבהן למפרסמים יש הזדמנות להגיע לכיס של הצרכנים ● הדוח השנתי של חברת הייעוץ דלויט מציע כיצד לעשות את זה

גם זה קרה פה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: שלומי יוסף

תיקון בשווקים? חלק מהמשקיעים הבינו, וחלק עדיין תופסים את הראש

מה אפשר ללמוד מפסק הדין של חניון הברזל ● בהסתדרות המורים העדיפו את הוותיקים על הצעירים ● והתשואות לא התרגשו מהטלטלה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

דונלד טראמפ / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הראשון של טראמפ: מה כולל "ההסכם ההיסטורי" עם בריטניה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע היום על עסקת סחר ראשונה מאז שהכריז על "יום השחרור" ● העסקה, שנחתמה עם הממלכה המאוחדת כוללת יצוא חופשי של בקר, אתנול ומכונות ● אך למרות ההצהרות הרמות, לא מדובר בהסכם סחר מקיף

טיל JASSM-ER בבסיס חיל האוויר האמריקאי / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב (חיל האוויר האמריקאי)

1.5 מיליון דולר לטיל שיוט: ישראל בדרך לעסקת ענק שעשויה לסייע בתקיפת איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשברקע תקיפה אפשרית באיראן, לגלובס נודע כי משרד הביטחון נמצא במשא־ומתן לרכישת טילי שיוט מתקדמים של לוקהיד מרטין ● טיל JASSM-ER נמצא בשימוש בצבאות ארה"ב ואוסטרליה, והוא מאפשר למטוסי קרב לתקוף מטרות בעומק שטח האויב, בלי להיכנס אליו

מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג / צילום: Associated Press, Nic Coury

"תזנק ב-40%": האם אנבידיה תחזור להיות הכוכבת הלוהטת בוול סטריט

לאחר פתיחת שנה עגומה, מניית אנבידיה מציגה התאוששות בחודש האחרון ● במקביל, הדיווחים כי טראמפ מתכנן לבטל את הגבלות יצוא השבבים בארה"ב צפויים לתת רוח גבית למניה ● ב-FactSet מעריכים כי לאנבידיה יש פוטנציאל אפסייד עצום ● ואילו עוד מניות טכנולוגיה צפויות לעלות?

אילוסטרציה: Shutterstock

ירשתם חלק מדירה? זהירות בעריכת הסכמי חלוקת עיזבון

ליורשים מותר להגיע ביניהם להסכמה על חלוקת נכסים מעיזבון, גם אם היא שונה ממה שנכתב בצוואה • חשוב להגיע להחלטה כזו עוד לפני שמושכים כסף או דמי שכירות מהעיזבון - אחרת תחויבו במס כבד

Water Clinic / צילום: דבי סיני

טיפול מרגיע בבריכה ועגלת יין וגבינות: עשר דקות מתל אביב מצאנו שלווה מפתיעה

רכיבה על סוסים בשקיעה למצוק שמשקיף על הים, מתחם מופלא לוואטסו וטבילה בקרח ומיזם קולינרי שמגיש פיצה עם בוראטה ● ביקור בכפר שמריהו ורשפון ● חגית אברון תופרת יום

ילדים בבית הספר / צילום: Shutterstock, Monkey Business Images

האוצר שוב הודיע על הסכמות עם המורים, וגם הפעם הן לא יסיימו את השיבושים במערכת החינוך

המתווה הסופי שגובש אינו שונה מהותית מההסכמות עליהן כבר הכריזו ביום ראשון, שבפועל לא הביאו לסיום עיצומי המורים והגננות ● גם הסכם זה כנראה לא ימנע את העיצומים באופן מוחלט, לאור התרופפות האחיזה של הסתדרות המורים על המורים

ביל גייטס / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ביל גייטס הודיע: יחלק את רוב הונו ויסגור את קרן הפילנתרופיה שלו ב-2045

יחד עם העובדה שהוא מתכוון לחלק את כל 200 מיליארד הדולר בקופת הקרן, גייטס יהיה אחראי על חלוקה של כ-300 מיליארד דולר עד שיגיע לגיל 89 ● "אנשים יגידו עליי הרבה דברים כשאמות, אבל אני נחוש בדעתי שהאמירה 'הוא מת עשיר' לא תהיה אחת מהם", כתב 

חדר מיון בקליפורניה, ארה''ב / צילום: ap, Ashley Landis

כך הפכו חוליי מערכת הבריאות בארה"ב לשוק שמושך חברות ישראליות

ב־15 השנים האחרונות גילו סטארט־אפים ישראליים שיש להם יתרון בשוק שמנסה לפתור את חוליי מערכת הבריאות האמריקאית בעזרת ביג דאטה ● איך הם עושים את זה, והאם היתרון הזה הולך ונשחק?

מערכות הארופ ומיני הרפי של התעשייה האווירית / צילום: תע''א

פקיסטן: הודו משתמשת במל"טים מתאבדים ישראלים נגדנו

הצבא הפקיסטני הודיע כי הודו השתמשה בחימושים משוטטים מדגם "הארופ" של התעשייה האווירית, וכי הצליחו ליירט 12 מתוך מל"טי הארופ ששיגרה הודו לשטחם ● גם צרפת מודאגת מיכולות חיל האוויר הפקיסטני

יונתן אוריך / צילום: ויקיפדיה

שינוי הגרסה של יונתן אוריך: קיבל כסף מקטאר - אבל עבור המונדיאל

אחרי שהכחיש קשר לכסף הקטארי, יועצו של נתניהו שינה גרסה • הוא אישר שעבד עם הקטארים, אך רק בתקופת המונדיאל - ולא בזמן המלחמה ובנושאים הקשורים לה • בית המשפט המחוזי האריך את מעצרו של אוריך: "החשד בעניינו התחזק" • במסגרת חקירת קטארגייט, המשטרה גם בוחנת חשד הנוגע לנושא ביטחוני • כל הפרטים

תמיר נמרודי. 580 ימים בשבי

תמיר נמרודי הוא החטוף הישראלי שיש חשש לחייו

ברויטרס דווח כי נשיא ארה"ב החליט לזנוח את הדרישה האמריקנית לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, במסגרת הסכמה אמריקנית לפרויקט גרעין סעודי ● בכיר ישראלי: יש חלון הזדמנויות של 9 ימים להגיע לעסקה ● קטאר קיבלה אור ירוק מארה"ב ותעביר כסף לממשלה בסוריה ● 59 חטופים - 580 ימים בשבי • עדכונים שוטפים  

דג שלם בגריל / צילום: רוי גיא, אפולו

הומאז' לשנות ה-90: מסעדת דגים שמחזירה את הקסם של ת"א הישנה

שולחנות נירוסטה, מוזיקה ישראלית, קרם בוואריה, צ'ייסרים של אוזו, כפכפים, שמח: הבאזז שקדם לפתיחת מסעדת הדגים בהחלט מוצדק ● תמורה טובה לכסף, פינה חדשה עם אוכל שלא קורע את הכיס

יוני ורונן אסיא, מייסדי איטורו / צילום: איל יצהר

האחים שקיבלו תיק השקעות לבר מצווה מגיעים לנאסד"ק אחרי שנים של דחיות

אחרי ניסיון מיזוג כושל, קשיי רגולציה, נפילות בשוק הקריפטו וסדרה של דחיות - איטורו, שהוקמה על ידי האחים יוני ורונן אסיא והייתה בין הראשונות לאפשר מסחר בקריפטו - תהפוך בימים הקרובים לחברה ציבורית ● המטרה: לאתגר את המערכת הבנקאית המסורתית ● ומה למדה איטורו מהעבודה לצד מי שבהמשך המציא את האת'ריום