גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנתונים שמגלים: כמה זמן אנחנו נמצאים כל יום בדרך לעבודה

לפי נתוני הלמ"ס, רוב העובדים מוכנים לנסוע עד שעה וחצי ביום, ורק מעטים נוסעים יותר מכך ● כך מצטמצמות אפשרויות התעסוקה של העובדים ואפשרויות הגיוס של המעסיקים, ונפגע גם פריון העבודה: "עובדים מגיעים מאוחר ויוצאים מוקדם כדי להימנע מהפקקים"

פקקים באיילון. ''הערים מעדיפות שתנהגו לכל מקום, ואז מתלוננות שיש פקקים'' / צילום: איל יצהר
פקקים באיילון. ''הערים מעדיפות שתנהגו לכל מקום, ואז מתלוננות שיש פקקים'' / צילום: איל יצהר

כך משבר התחבורה מטלטל את שוק העבודה: מרבית הישראלים - גם אלו שנוהגים ברכב וגם אלו שמשתמשים בתחבורה ציבורית - לא נוסעים לעבודה יותר מ־45 דקות.

במציאות של פקקים לא נגמרים ושירות שהוא עדיין איטי ומסורבל בתחבורה ציבורית, המשמעות היא צמצום המרחק שבו מעסיקים יכולים למצוא עובדים, ושבו עובדים יכולים למצוא עבודה.

הרגלי הנסיעה הללו מכונים "יוממות" בשפה המקצועית ומשפיעים על כולם - על המשק הישראלי ופריון העובדים, על שוק הנדל"ן למשרדים, על הזדמנויות בעידן של מאבק על כוח אדם ושינויים דרמטיים בשוק העבודה ועל איכות החיים של העובדים.

הנתונים: כמעט 64% מגיעים לעבודה ברכב פרטי

לפי נתוני הסקר החברתי של הלמ"ס משנת 2023, שהם הנתונים הרשמיים המעודכנים ביותר, כמעט 64% מאזרחי המדינה מגיעים לעבודה ברכב פרטי לעומת כ־18% בתחבורה ציבורית, כמעט 2% באופניים וקורקינטים וכמעט 8% צועדים למקום העבודה ברגל. לא פחות מ־70% מהישראלים נוסעים למקום העבודה לא יותר מ־45 דקות.

הנתונים הללו תואמים גם נתונים מסקרים שבוצעו בעולם ולמחקרים שעומדים על זמנים דומים שמשקפים את הזמן שאנשים מוכנים לבזבז על הדרך לעבודה ובחזרה ממנה.

משום כך, מומחים מסבירים שהאזהרות על שעתיים בפקק בדרך לעבודה לא יתממשו, הזמן יישאר אותו זמן, אבל רדיוס המרחק ישתנה. מי שמתגורר באזורים עירוניים וצפופים יוכל למצוא הזדמנויות עבודה בקלות, ומי שמתגורר באזורים פרבריים יחוש מצוקה גדולה יותר.

"ראשי רשויות מקומיות התרגלו שכאשר הם תכננו יחידות דיור, אז באו יזמים ובנו יחידות דיור. הם חשבו שהם יעשו אותו דבר בתעסוקה, ואז יבנו גם תעסוקה שתכניס לעיר הרבה כסף מארנונה, אבל זה לא המצב", מסביר אלון סיגלר, שותף בחברת Last Mile לתכנון ערים ותחבורה.

"התעסוקה מתמקמת במקום שלעובדים יהיה נוח להגיע אליו. איזה מעסיק ירצה להקים משרד בשכונה שיש לה שתי יציאות שנסתמות בכל בוקר? לכן יש עודף שטחי תעסוקה מאושרים שלא מצליחים לממש אותם, והקשיים בהגעה וביציאה מהעבודה מגבילים מאוד את המקומות במרכז הארץ שבהם אפשר להתמקם.

"אם משקיעים בתחבורה ציבורית, זה פתרון מאוד יעיל להרבה אנשים ורואים את זה בפתח תקווה לצד הקו האדום של הרכבת הקלה וגם בחולון לקראת הקמת הקו הירוק".

תל אביב משקיעה בחלופות לנהיגה ביחס לשכנות

ואכן בתל אביב הנתונים שונים מאשר ביתר המדינה. לפי הסקר החברתי בנפת תל אביב, שם 77.5% מהעובדים מגיעים תוך עד 45 דקות למקום העבודה ורק 54% מהעובדים משתמשים ברכב פרטי, לעומת כ־21% בתחבורה ציבורית, יותר מ־6% באופניים וקורקינט וכ־13% ברגל.

אלו יכולים להסביר את השינויים גם בשוק המשרדים. בראיון לגלובס אמר לאחרונה מנכ"ל אלקטרה, איתמר דויטשר כי "מחוץ לתל אביב יש חולשה ענקית. יש שטחים שמוצעים להשכרה במחירים מהנמוכים שהיו פה בעשור האחרון, אבל בתל אביב זה פחות מורגש ויש בניינים עם רשימות המתנה.

"אני אישית חושב שתל אביב פחות תיפגע כי בסוף יש משמעות למשרד שנמצא במרחק נסיעת קורקינט, אבל בפריפריה - אפילו במעגל הראשון של תל אביב - יכול לקחת הרבה זמן עד שהשווקים יחזרו.

"המוצר הכי נדרש לכולנו זה עובדים, ובתל אביב הכי קל למצוא עובדים, בטח במגזרים של ההייטק. אלו בכלל לא אנשים שנכנסים למכונית. אם אני אקח משרד בתל אביב ואעביר אותו לנס ציונה, העובדים יגיעו? זו שאלה".

ואכן, בתל אביב מלבד הרכבות הכבדה והקלה העירייה סללה עשרות ק"מ של שבילי אופניים ונתיבי תחבורה ציבורית שיכולים להקל משמעותית על דרכי ההגעה.

סיגלר: "המרחק ממזרח גבעתיים לתחנת השלום זהה למרחק מהים לתחנת השלום - כשלושה קילומטרים. למרות המרחקים הקצרים, רק עיר אחת משקיעה בחלופות לנהיגה על ידי שבילי אופניים והעדפה לתחבורה ציבורית. אבל אם יוצאים מתל אביב מגלים שרוב הערים מעדיפות שתנהגו לכל מקום, ואז מתלוננות שיש פקקים.

"הכנתי מפה שמראה את הגבול הבלתי נראה בין הערים. בירוק סימנתי בניינים שנמצאים ליד שבילי אופניים במרחק של עד 5 ק"מ מהתחנה, באדום בניינים ליד תחנות הרק"ל ובצהוב סימנתי את נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית.

"באופן לא מפתיע, כל הנתונים מראים שהסיכוי שתושב תל אביב ינהג לעבודה נמוך בהרבה מהסיכוי שתושב רמת גן או גבעתיים יעשה את הדרך בנהיגה, אף שהם נוסעים את אותם מרחקים ולאותם יעדים".

מפה שהכין מתכנן התחבורה אלון סיגלר שמראה את התשתיות סביב תחנת רכבת השלום

המעסיקים לוקחים מקומות חניה שהוחזרו בקורונה

"כל חברה גדולה שתסתכל עליה, עשתה בדיקת יוממות לעובדים במסגרת תהליכי האסטרטגיה שלה", אומרת שרית יצחקוב, מנכ"לית קוליירס ישראל שמייעצת בתהליכי התייעלות ומעבר לחברות בעיקר מתחום ההייטק והפיננסים.

"בשלב הראשון הם מסתכלים מאיפה העובדים שלהם מגיעים ובאילו דרכי הגעה הם מגיעים. היום זמן העבודה של עובד במקום העבודה הוא בממוצע שנתיים וחצי ולכן כשבוחנים מעבר משרדים עדיף לעשות את זה באופן שייתן מענה גם לעובד הקיים וגם לעובד הפוטנציאלי".

לדבריה, "המעסיק תמיד מסתכל קודם כל האם יש רכבת, בעיקר תחנת רכבת כבדה, ולאחר מכן רכבת קלה. רק בשלב השלישי מסתכלים על אוטובוסים. בד בבד חלק מהם מעדיפים קרבה לכבישים ראשיים", היא אומרת.

נושא התחבורה נהפך לכל כך משמעותי עד שיצחקוב מסבירה שבעלי נכסים מציעים שאטלים כדי לנסות למשוך לקוחות פוטנציאליים לאזור התעסוקה שלהם.

"הייתה לנו חברה מפתח תקווה שהעובדים שלה מגיעים מהאזור ובחנו אפשרות לצאת לראש העין או לאזורים גיאוגרפיים אחרים כדי להוריד עלויות, אבל בהנהלה החליטו פה אחד שהם לא זזים מאזור של פתח תקווה כדי לא לערער את העובדים. זו החלטה אסטרטגית כלפי העובדים והחברה לא רצתה לקחת את הסיכון.

שרית יצחקוב, מנכ''לית קוליירס ישראל / צילום: אפרת מזור

"לעומת זאת, לחברה אחרת מפתח תקווה לא היה אכפת להתמקם באזור אחר כי היא מארגנת הסעות לעובדים והיא התמקמה במודיעין. זה היה אירוע מאוד דרמטי. בדיעבד אנחנו יודעים שהיה שיעור מאוד גדול של נטישה. אחרי שינוי מהותי בארגון תמיד יש נטישה, אבל כאן עזבו יותר מ־10% וזה גבוה מאוד.

"מצד שני, ברגע שהם עשו מעבר לאזור מודיעין, הם נחשפו לקהלי יעד נוספים שהם יכולים לגייס דווקא מהטבעת הזאת, שעד אותו רגע הם לא הצליחו למשוך אותם. ספציפית במקרה הזה חיפשו כוח עבודה ולא מפתחים, אז קהל היעד התאים לשינוי".

גם העבודה מהבית, שתלו בה תקוות רבות בתקופת הקורונה, הולכת ודועכת לטענת יצחקוב: "אנחנו רואים מגמה של ניסיון להחזיר מקומות חניה למשרדים לאחר שוויתרו עליהם כדי לצמצם עלויות שכר דירה, כי יש היום יותר עבודה מהמשרד.

"ככל שמתקרבים לרכבת כך מספר החניות שהחברה צריכה קטן. ובכלל, למרות ההצהרות של טראמפ תחום ה־ESG שמחייב להיות עירניים בסוגיות הקיימות עדיין מאוד בולט אצל חברות גלובליות. הן מנסות להפחית את מספר החניות שהן שוכרות עבור העובדים שלהן, ואת מספר כלי הרכב ולבטל הסדרי ליסינג. לחברות בתוך תל אביב אין אפילו מקום חניה אחד לעובדיהן, פשוט כמדיניות אין חניות".

ואולם, זמני הנסיעה לא משפיעים רק על גיוס העובדים אלא גם על הפרודוקטיביות שלהם. "היום העובדים יוצאים מהבית מאוחר יותר כדי לחסוך את הפקקים. ויוצאים מהמשרד יותר מוקדם כדי לחסוך את שעת העומס אחה"צ, כמובן שעובדים טוענים, ואני מניחה שזה גם באמת קורה, שהם חוזרים הביתה ועובדים גם מהבית, אבל אחוז הפריון יורד בצורה משמעותית".

לדבריה, "אני חושבת שהמעסיקים מעלימים עין מזה שהעובדים מגיעים יותר מאוחר ויוצאים יותר מוקדם. בסוף מה שמעניין אותם זו התפוקה, ואם העובד יודע לייצר את התפוקה בטווח של זמן העבודה שניתן לו - בשביל לסיים את המשימות שלו, אז למעסיק לא באמת יהיה אכפת.

"אני כן יכולה להגיד שבאיזשהו מקום זה אומר שביותר זמן במשרד העובד יכל לעשות יותר, אין ספק. אבל זו חשיבה של פעם. היום המעסיקים חושבים אחרת כי אין ברירה. למעסיק חשוב שהעובד ירגיש טוב כי אז נותן תפוקה יותר טובה והוא יצירתי יותר".

העובדים: 60% ויתרו על עבודה בגלל זמן נסיעה ארוך

המשבר בתשתיות התחבורה הציבורית מורגש לא רק אצל המעסיקים ובשוק הנדל"ן למשרדים, אלא גם כמובן אצל העובדים.

איתי שפרן מחברת "פתרונות" כלכלה תכנונית מסביר שבסקר שביצע בקרוב עובדים עלה ש-־60% מהמשיבים ויתרו על מקום עבודה בגלל זמן נסיעות ארוך מדי.

"שוק העבודה הוא נגזרת של מקומות שיש בהם את החיבור ואת העוצמה החזקה ביותר של מערכות להסעת המונים. בישראל המיקום הזה מאוד ברור, והוא בין הרחובות יגאל אלון למנחם בגין בתל אביב. זה המקום עם העוצמה הכלכלית הכי חזקה במדינה, וזה גם גרם לזה שמתחמים עירוניים בעיר ירדו מנכסיהם כמו שדרות רוטשילד", אומר שפרן.

לדבריו, "שוק הנדל"ן למשרדים מחוץ לתל אביב לא רק נחלש, בחמש השנים האחרונות, גם התחלות הבנייה הגיעו למספרים חסרי תקדים. אם הביקוש הוא בערך בין 700 ל־-800 אלף מ"ר בשנה במדינה, ההיתרים בשנת 2024 עמדו על מיליון וחצי מ"ר, מתוכם בתל אביב התחילו לבנות רק 13 אלף מ"ר".

לכן לדבריו, "אם שילמת 50־100 שקל למ"ר במטרופולין, ליד מגדלי עזריאלי תשלם 150־200 שקל למ"ר. אבל אתה משתפר ביכולת להשיג הון אנושי בצורה שהיא כמעט חוצה מדינה ובזכות הרכבת עובד מגיע מירושלים בפחות זמן ממה שיגיע מקריית אונו ברכב. העלות הכספית היא כאין וכאפס לעומת יכולת הגיוס".

עוד כתבות

אנשי ביטחון סינים אוספים פרטים מאזרחים באיי שלמה, החודש / צילום: Reuters, Royal Solomon Islands Police Force

מדינות האי הזעירות של האוקיינוס השקט נקראות לבלום את התפשטות סין

שורת איים קטנים ומרוחקים הצביעו עם ישראל בעצרת האו"ם ביום שישי האחרון נגד ההצעה ל"שתי מדינות לשני עמים" ● ניתן להניח שהדבר קשור בכך שהן נשענות, לפחות במידת מסוימת, על סיוע אמריקאי - ומאוימות מההתפשטות הסינית באזור

רוברט פ. קנדי, שר הבריאות של ממשל טראמפ / צילום: Reuters, Elizabeth Frantz

הדיווח שגרם לצניחת המניות והעקיצה של מנכ"ל פייזר: חברות החיסונים תחת מתקפה

פרסום על כך ששר הבריאות של טראמפ מתכוון להציג נתונים על נזקי החיסונים לקורונה הובילו לירידות של מניות פייזר, מודרנה וביונטק ● מה עומד מאחורי הדיווח, עד כמה החברות צפויות להיפגע ומדוע בשוק כבר יש מי שצופים את פרישת השר המתנגד לחיסונים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

מארה"ב ועד יפן: היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם. ומתי בישראל?

היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם, מארה"ב ועד יפן ● את מירב תשומת־הלב ימשוך הנגיד האמריקאי, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה לאחר תשעה חודשים ● ומה לגבי ישראל? בתחזית הפסימית, הריבית כלל לא תרד עד סוף השנה

ועדת החוץ והביטחון / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

בג"ץ: הגדלות הרמטכ"ל לא חוקיות, הסדירו אותן תוך 3 חודשים או שיבוטלו

בג"ץ נותן ארכה עד סוף שנת 2025 להסדיר את הנושא, אחרת כל ההגדלות יבוטלו ● יש לכך חשיבות גדולה בשווי עשרות מיליארדי שקלים לכל פורשי צה"ל בפנסיה תקציבית ● העותרות, עמותת "צדק פיננסי" ו"רווח נקי": "מסע של למעלה משש שנים הגיע לסיומו עם אמירה מרכזית של בית משפט שכולם כפופים לחוק וצה"ל לא יכול לעשות דין לעצמו"

חן גולן, יו''ר נקסט ויז'ן / צילום: שלומי יוסף

בתזמון מושלם: החברה הביטחונית שגייסה הערב 400 מיליון דולר

חברת המצלמות לרחפנים ולמל"טים נקסט ויז'ן הודיעה על הגיוס המשמעותי בצל דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על מעמדה של ישראל בעולם, ועל כך ש"תעשיות הנשק שלנו עשויות להיחסם" ● המניה טסה ב-272% בשנה האחרונה

סמנכ''ל האוצר, יוראי מצלאוי / צילום: עודד קרני

כפי שנחשף בגלובס: האוצר משיק תוכנית תמריצים למוסדיים שישקיעו בתשתיות

לפי התוכנית שנחשפה, התזכיר אמור להעלות את תקרת הפטור מ-20% ל-49% עבור קופת גמל בודדת, ומ-50% ל-75% עבור השקעה משותפת של מספר קופות ● הודעת האוצר מהיום אישרה את הכיוון הכללי, אם כי לא פירטה את האחוזים הספציפיים החדשים

ניר צוק, שמוליק האוזר ויובל אלוני באירוע ההשקה של בנק אש / צילום: גדי סיארה

בלי עמלות עו"ש: בנק חדש בישראל יוצא לדרך

בנק אש, שבין מייסדיו נמצא היזם הטכנלוגי ניר צוק, יפתח את שעריו לקהל בתחילת 2026 ויציע חשבון עו"ש ללא עמלות, ריבית זהה לכל המפקידים, ומחצית מההכנסות שלו יופקדו בחשבונות הלקוחות – שינוי שמאתגר את הבנקים המסורתיים בארץ ● עם זאת, הבנק לא יפעל בתחום המשכנתאות ולא מתכנן להציע מסחר בניירות ערך

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

נתניהו: "אנחנו בסוג של בידוד. תעשיות הנשק שלנו עשויות להיחסם, נצטרך להיות סופר ספרטה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בצורה חריגה לבידוד הכלכלי על ישראל בכנס החשב הכללי: "נצטרך לפתח פה תעשיות נשק. אין לנו ברירה - מה שעבד עד עכשיו, לא יעבוד יותר" ● "נצטרך יותר ויותר להסתגל לכלכלה עם סממנים אוטרקיים"

דונלד טראמפ וצ'ארלי קירק / צילום: ap, Andrew Harnik

"אי אפשר להחליף את קירק": הרצח שמטלטל את אמריקה, ולא עוצר שם

מותו של צ'ארלי קירק, פעיל פוליטי שמרני, בעל דעות שנויות במחלוקת שסחפו מליוני אנשים, טלטל את ארה"ב החצויה פוליטית ● את החשוד בירי תפסו במרחק 3 שעות מהמקום בו נרצח ● והפרס העצום שהציעו למי שיסגיר אותו

מושגים לאזרחות מיודעת. ייצוג הולם / צילום: Shutterstock

המינוי של סמוטריץ' נבלם? זה המקור של הנימוק המפתיע

הכנסת חוקקה, הממשלה החליטה, והמדינה קיבלה על עצמה לתת ייצוג הולם לנשים בשירות הציבורי ● אבל במשך שנים זה לא קרה, בג"ץ ביקש לשים לזה סוף - וכעת המינוי לראש אגף התקציבים נתקע ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

ג'אקו 7, רכבי הפלאג אין מובילי מכירות בשוק הפרטי ובהדרגה גם בשוק הציים / צילום: יח''צ

באוצר מתכננים שינוי בהטבות המס למחזיקי רכב צמוד. כל הפרטים

לגלובס נודע כי על פי הערכות בענף, במשרד האוצר מתכננים להפחית במאות שקלים את ההטבה החודשית לרכבי פלאג־אין. לעומת זאת, זו של החשמליים צפויה לגדול ● ואיך יושפעו בעלי רכבים היברידיים?

השופט יוסף אלרון / צילום: דוברות הרשות השופטת

הדיל במינוי, ההחמרה בענישה ודעת המיעוט: השופט שיצא נגד המערכת מסכם כהונה

השופט יוסף אלרון, שהדהים את מערכת המשפט כאשר התמודד על נשיאות העליון בניגוד לשיטת הסניוריטי, יפרוש השבוע בתום יותר מ־30 שנה על כס השיפוט ● מי שנודע בדעות מיעוט בעד ביטול עילת הסבירות ומינוי דרעי לשר, היה גם "פליליסט" שהחמיר בענישה - כולל בפרוטקשן

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג, לצד מייסד מלאנוקס איל ולדמן / צילום: תמר מצפי

מלאנוקס בלב המתיחות בין ארה"ב לסין: האם אנבידיה תספוג קנס של מיליארדים

הרשויות בבייג'ינג הודיעו כי אנבידיה הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים במדינה עם רכישת מלאנוקס ב־2020 ● כעת, ענקית השבבים עשויה לספוג קנס של עד 10% מהכנסותיה בסין ● המהלך מגיע לאחר שורת צעדים שארה"ב וסין נקטו אחת נגד השנייה באחרונה

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

זמן מלחמה? בנמל אשדוד יפרצו את התקציב כדי לממן חגיגות

בנמל אשדוד מתכוונים לפרוץ את מסגרת תקציב ההוצאות כדי לממן את החגיגות לרגל 60 שנה להקמת הנמל - שיעלו כ-3 מיליון שקל ● והתאגיד הופך את הסדרה המצליחה "קופה ראשית" לסרט שיעלה לאקרנים בקיץ הבא ● אירועים ומינויים

ראשי קרן אלומה, מימין: אורי יוגב, מולי רבינא ויאיר הירש / צילום: נוי נפתלי

האקזיט בוטל: בזק לא תרכוש את אקסלרה של קרן אלומה

חברת התקשורת הודיעה על החלטתה לוותר על העסקה לרכישת חברת הבת של קרן התשתיות, המחזיקה כבל תת-ימי בין ישראל לאירופה ● המשמעות - הקרן של אורי יוגב לא תרשום את האקזיט לו ציפתה

כשמכוניות חדשות נמכרות בהנחות ענק, לא קונים מכוניות יד שנייה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בחסות הנחות של עשרות אלפי שקלים - רכב בן שנה עשוי לעלות יותר מרכב חדש

היבואנים תקועים עם מלאי גדול, ועשרות אלפי רכבי "אפס קילומטר" מוצעים בהנחות של עשרות אלפי שקלים ● לצד התחרות האגרסיבית שנוצרה בין הדגמים החדשים, ההשלכות מורגשות גם בשוק המשומשות ● הנפגעים העיקריים: רכבים שעלו לכביש בשלוש השנים האחרונות

השרה מאי גולן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

החשדות, המעצר של המקורב והחשש מתיאום גרסאות: פרשת מאי גולן מסתבכת

השרה מאי גולן זומנה לחקירה לאחר שחוקרי להב 433 פשטו על המשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה שבראשותה, וכן עצרו עו"ד המקורב לה ● לפי החשד, עובדיה עשו שימוש בעמותות ככלי להוצאת כספים בניגוד לחוק ● מומחים מעריכים: יגויסו עדי מדינה

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס / צילום: ארמיס

הסכר נפרץ: החברות הישראליות שמכוונות להנפקה בוול סטריט

הצפי להורדת ריבית בארה"ב וליציבות האינפלציה מביא כמה מהחברות לשקול הנפקה בשוק האמריקאי ● ביניהן ארמיס, שנמצאת כעת בסבב גיוס לפי שווי של 5 מיליארד דולר, ו־וואסט דאטה, אחת השותפות המרכזיות של אנבידיה בתחום ניהול אחסון מידע

בנייה ללא היתר / צילום: Shutterstock

התגורר במשך חמש שנים בבית ללא היתר וקיבל קנס של 180 אלף שקל

בית המשפט המחוזי החמיר בעונשו של תושב עראבה שבנה בית בן חמש קומות ללא היתר, אולם המבנה לא נהרס

ראש עיריית איסטנבול המודח, אקרם אימאמאולו ונשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Emrah Gure, Markus Schreiber

ארדואן ממשיך לסגור חשבונות עם האופוזיציה ומטלטל את הבורסה באיסטנבול

נשיא טורקיה מסלים את המאבק נגד מפלגת העם הרפובליקנית, במקביל לניסיונות להציב "נאמנים" בהנהגת האופוזיציה ● בזמן שהמערכת הפוליטית סוערת, מאבקים אלימים שוטפים את הרחובות ● המשקיעים, שחוששים מערעור היציבות, מטלטלים את שוקי ההון הטורקיים