שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שרת התחבורה מירי רגב מעכבת את אישור תוכנית הקו הצפוני של המטרו ומבקשת לדון בה בממשלה, לנוכח דרישת ראשי רשויות בשומרון לחבר את המטרו עד למחלף אייל.
● בלעדי | באופן חריג: עיריית ראשון לציון תשתתף במימון הארכת הקו של הרכבת הקלה
● בלעדי | לא רק הרכבת הקלה: יונדאי לוטשת עיניים לפרויקט התחבורה הגדול בישראל
במסגרת פרויקט המטרו קיימות חמש תוכניות לאישור הקווים, שלוש מתוכן מתייחסות לקו M1 שיחבר את צפון המטרופולין לדרומו. חלקו הדרומי והמרכזי כבר אושרו בממשלה, אך סביב החלק הצפוני ביותר - מאזור גלילות לכפר סבא, רעננה, רמת השרון והרצליה - התקיימה מחלוקת ארוכה על מיקום הדיפו בשרון. הוועדה לתשתיות לאומיות הכריעה בנושא, אך במקום לאשר את התוכנית על סמך השיקולים התכנוניים של מוסדות התכנון, שרת התחבורה דורשת לדון בה בממשלה.
במכתב ששלחה רגב למזכיר הממשלה יוסי פוקס, היא מבקשת לדון בתוכנית "לאור ההזדמנות התכנונית והתחבורתית המשמעותית הגלומה בהארכת תוואי הקו עד למחלף אייל. ההחלטה הנוכחית, הממקמת את מתחם התפעול והאחזקה (הדיפו) בשטחים חקלאיים רגישים, מתעלמת מחלופה עדיפה הזוכה לתמיכה רחבה".
לפי רגב, הארכת הקו תייצר "ממשק תחבורתי בין מערכת המטרו למסילת הרכבת המזרחית, לשיפור דרמטי בקישוריות בין צפון הארץ, השומרון והמרכז". רגב סבורה כי "יש לבחון את ההחלטה תוך מתן שיקולים ליתרונות הלאומיים והאזוריים של חלופת מחלף אייל".
בוועדה לתשתיות לאומיות דנו ארוכות בהארכת הקו ומצאו יתרון בחיבור המטרו למסילה המזרחית, ואולם על-מנת לא לעכב את אישור וביצוע התוכנית, הוחלט להשאיר את התכנון כפי שהוא כך שיסתיים בשרון (ולא בשומרון), ויידונו חלופות תחבורתיות להארכת הקו בהמשך.
"הזדמנות היסטורית לחבר את השרון למרכז"
בין ראשי הרשויות בשרון שלא רוצים את הדיפו בשטחם ובין ראשי רשויות בשומרון שרוצים ליהנות אף הם ממערכת המטרו נוצר קונצנזוס. ראשי הרשויות בכפר סבא, במועצה אזורית שומרון, במועצה אזורית דרום השרון ובעיריית טירה פנו לרגב בתחילת השבוע וכתבו כי "הארכת הקו למחלף אייל כפי שהצענו היא הזדמנות היסטורית הזוכה להסכמה של ראשי רשויות בשומרון ובשרון לחיבור אמיתי ונגיש בין אזור הצפון והשומרון למרכז... זוהי הזדמנות היסטורית לחבר את השרון למרכז".
גורמים בענף מציינים כי כדי לרצות את ראשי הרשויות בשומרון, רגב מבקשת לדון שוב בתוכנית שכבר נדונו התנגדויות אליה ואשר אושרה תוך עיכוב אפשרי של התוכנית הקריטית להקמת מערכת המטרו.