גוגל. לוקחת נתח משמעותי מאחוזי הפרסום / צילום: Shutterstock
כבר חודשים נשמעות תחזיות על דעיכתו הקרבה של מנוע החיפוש המסורתי, בטענה שצ'אטבוטים חכמים כמו ChatGPT וקלוד יהפכו אותו למיושן. אלא שהדוחות האחרונים של גוגל מספרים סיפור אחר. בתוצאות הרבעון הראשון של 2025, שפורסמו השבוע, הציגה אלפאבית, חברת האם של גוגל, גידול של 12% בהכנסות, שהגיעו ל־90.2 מיליארד דולר. מנוע החיפוש רשם גידול של 10% בהכנסות והגיע ל־50.7 מיליארד דולר.
● גוגל מנפצת את התחזיות ומכריזה על בייבאק נרחב. המניה קופצת
● בדיקה טכנולוגית | הפיצ'רים החדשים בוואטסאפ שחובה להכיר
שילוב פרסומות
מאחורי התוצאות המרשימות מסתתר סיפור מורכב יותר. לא רק שהחיפוש המסורתי לא דעך, אלא שהוא מקבל חיזוק משמעותי מהפיתוחים בעולמות הבינה המלאכותית. כפי שכתב האנליסט ג'פרי סיילר במאמר שצוטט ביאהו פיננס, "האמת היא שבינה מלאכותית לא מחליפה חיפוש. יש לה שימושים נהדרים רבים, אך היא גם תהליך עתיר אנרגיה שיקר בהרבה להפעלה מאשר חיפוש מסורתי".

אבל לא הכול ורוד. לפי מחקר של חברת הייעוץ Bain, שפורסם בפייננשל טיימס בימים האחרונים, מצטיירת מגמה של שינוי מהותי בהתנהגות המשתמשים - 80% מהצרכנים מסתמכים כיום על תוצאות שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית עבור לפחות 40% מהחיפושים שלהם, וכ־60% מהחיפושים מסתיימים ללא לחיצה על קישור חיצוני - מגמה שמקטינה את התנועה האורגנית לאתרים בעד 25%.
ולמרות זאת, גוגל מצליחה להפוך את המגמה הזו להזדמנות אסטרטגית. סוד ההצלחה טמון בשני מישורים - ראשית, שילוב פרסומות ישירות בתוך תצוגות ה־AI Overview, כך שגם כאשר המשתמשים מקבלים תשובה מיידית, הם ממשיכים להיחשף למודעות ממומנות. כפי שדיווחה החברה בדוחות הכספיים שלה, "ה־AI Overviews ממשיכות לייצר רווחים בשיעור דומה לחיפוש רגיל" - כלומר, יכולת הפקת ההכנסות מכל חיפוש נשמרת גם בעידן של תשובות חכמות. שנית, גוגל מצליחה להגדיל את נפח החיפושים הכולל באמצעות כלים חדשים כמו Circle-to-Search, שמאפשרים לבצע חיפושים מהירים וממוקדים מתוך הקשר ויזואלי חדש.
רוח נגדית צפויה
התגובה בשוק לא איחרה לבוא כאשר מניית אלפאבית עלתה מאז פרסום הדוחות. לואיס נבלייר, אחד המשקיעים הוותיקים בוול סטריט, ציין בראיון ל־TheStreet כי הצלחתה של גוגל להציג צמיחה בעסקי הפרסום מחפה, לפחות לעת עתה, על החששות מהתפתחויות רגולטוריות. נכון לעכשיו, מניית אלפאבית איבדה כ־14% מערכה מתחילת השנה, והיא נחשבת לזולה ביותר בין מניות "שבעת המופלאות", עם מכפיל רווח עתידי של כ־17 בלבד - נמוך אף מזה של קוקה קולה .
נכון להיום אלפאבית מתמודדת עם אתגרים רגולטוריים משמעותיים. בשבועות האחרונים נפתח בוושינגטון שלב ההכרעות במשפט ההגבלים העסקיים מול ענקית החיפוש, משפט שבו דורש משרד המשפטים האמריקאי לפרק חלקים מהחברה, כולל אפשרות למכירת דפדפן כרום ואפילו מערכת ההפעלה אנדרואיד, כדי להחזיר את התחרות לתחום החיפוש באינטרנט. גוגל מצידה טוענת כי צעדים דרסטיים כאלה יפגעו בצרכנים ובחדשנות ומבקשת להסתפק בהגבלות מתונות יותר על הסכמי קידום החיפוש.
חשוב לציין כי לצד התוצאות החזקות - החברה מזהירה מפני "רוח נגדית קלה" בעסקי הפרסום, בעקבות שינויים צפויים בפטור ה"מיני מס" בארה"ב, המאפשר כיום יבוא חבילות בשווי של עד 800 דולר ללא תשלום מכס. צמצום הפטור צפוי להכביד על קמעונאים זרים, במיוחד מסין, שהם לקוחות פרסום מרכזיים של גוגל.