גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התחרות של המותגים היא על 6 שעות מדיה ביום. כך הם יוכלו לנצח

צפייה בטלוויזיה, גלישה ברשתות החברתיות ובאינטרנט לצד האזנה למוזיקה - כל אלה מתכנסים כיום לשש שעות בממוצע של צריכת מדיה, שבהן למפרסמים יש הזדמנות להגיע לכיס של הצרכנים ● הדוח השנתי של חברת הייעוץ דלויט מציע כיצד לעשות את זה

אילוסטרציה: Shutterstock
אילוסטרציה: Shutterstock

משנה לשנה יש לנו יותר אפשרויות צפייה בתוכן טלוויזיוני, יותר אפליקציות, יותר סרטונים ויותר משחקים, ולצדם המוני יוצרים ומשפיענים שיעשו הכול כדי את תשומת הלב שלנו. לכאורה, השפע הזה היה אמור גם להגדיל את זמן צריכת המדיה שלנו, אך בפועל, הוא כמעט לא משתנה בשנים האחרונות - ועומד על 6 שעות ביום בממוצע. כתוצאה מכך, התחרות על תשומת הלב של הצרכן הופכת קשה יותר.

מארק צוקרברג הכריז על "הגדרה מחדש של קטגוריית הפרסום". האם זה יצליח?
הפיתוחים הישראלים שעשויים לשנות את עולם השיווק והפרסום

מדי שנה מפרסמת פירמת הייעוץ דלויט דוח מקיף על צריכת המדיה של האמריקאים, בהתבסס על מחקר בהשתתפות כ-3,600 צרכנים. הנתונים שעולים ממנו רלוונטיים גם לישראל, ויכולים לסייע לקבלת ההחלטות של אנשי שיווק, פרסום ותוכן.

לא כולם ביוטיוב

שש השעות שבהן אנחנו צורכים מדיה כוללות צפייה בטלוויזיה (מסורתית וסטרימינג), גלישה ברשתות חברתיות, צפייה בתוכן גולשים, האזנה למוזיקה, גיימינג והאזנה לפודקאסטים. בני דור ה-Z צורכים מדיה 6.9 שעות ביום, ואילו המבוגרים צורכים 4.5 שעות מדיה. הדור המבוגר מבלה הכי הרבה מול הטלוויזיה המסורתית, ואילו הדור הצעיר נמצא הכי הרבה ברשתות החברתיות. מי שצופה הכי הרבה בשידורי סטרימינג הם בני דור ה-X.

"העובדה שצריכת המדיה ממשיכה לעמוד על 6 שעות בממוצע מעידה על כך שהגענו לרוויה מסוימת", אומר אורן רוזמן, שותף ומוביל תחום תקשורת, מדיה וספורט בדלויט ישראל. "מצד שני, הזמן הזה גם לא יורד, ואלה שש שעות של מעורבות גבוהה. אולי בעתיד יהיה לנו יותר זמן לצרוך מדיה, למשל אם יהיו רכבים אוטונומיים. בדוחות שלה, נטפליקס תמיד אומרת שהתחרות שלה היא מול שעות השינה, מול פורטנייט או מול הבחירה שלנו מה לעשות כשאנחנו על הספה בשבע בערב".

רוזמן מזכיר דוח של חברת הייעוץ האמריקאית Activate ולפיו בני אדם עושים פעולות יותר מ-32 שעות ביום. איך זה ייתכן אם יש רק 24 שעות ביממה? פשוט: אנחנו בעידן שבו עושים כמה דברים בו זמנית. "המסקנה לאיש השיווק היא: חשוב שתשים לב היכן קהל היעד שלך נמצא, ולא תלך אוטומטית למדיות מסוימות כמו פרסום מסורתי או יוטיוב", הוא אומר.

"חשוב גם לבדוק מה הסטייט אוף מיינד של הקהל - עד כמה הוא פתוח לפרסום, מה רמת הקשב שלו. האתגר הוא תמיד לשלב בין כמה מדיות, והרבה משווקים לא מצליחים לייצר את ההמשכיות הזו".

אמצעי המדיה החזק ביותר הוא עדיין הטלוויזיה, אולם הנתונים מצביעים על ירידה משמעותית במספר המנויים לטלוויזיה בכבלים או לוויין: רק 49% מהאמריקנים מנויים, לעומת 63% לפני שלוש שנים. הסיבות הבולטות שהם מציינים לתשלום על מנוי הן צפייה בשידורי חדשות ואירועי ספורט.

הירידה החדה בשיעור המנויים מיוחסת לכך ששירותי הסטרימינג משדרים יותר ויותר אירועי ספורט, ובנוסף ישנם סרטונים ספורטיביים במדיה החברתית. מאחר שאלה שני פורמטים שמועדפים על בני דור ה-Z, לא פלא שחמישית מבני דור זה שמחוברים כיום לטלוויזיה בכבלים או לוויין, סבורים כי יתנתקו במהלך השנה הקרובה - בעיקר בגלל המחיר.

המחירים בארה"ב גבוהים משמעותית מבישראל, אולם "יחסי הכוחות" דומים: מי שמחובר לטלוויזיה בכבלים או לוויין משלם בממוצע 125 דולר בחודש, בעוד שהתשלום על ארבעה שירותי סטרימינג גם יחד הוא 69 דולר בלבד (מדובר בעלייה של 13% תוך שנה).

מבין מנויי הסטרימינג, ל-54% יש מנוי לפחות לשירות אחד שכולל פרסומות (מה שמאפשר להם לשלם מחיר מופחת) - עלייה של 8% לעומת 2024. כלומר, מודל הפרסומות בסטרימינג תופס תאוצה בארה"ב. ישראל עדין נמצאת מאחור.

הקשר בין הפלטפורמות

הדוח מצביע על הקשר החזק בין המדיות השונות, וליתר דיוק, הסושיאל הוא זה שמשפיע על צריכת המדיות האחרות, ומהווה עוגן לכל פעילות. כך, למשל, 75% מהדור הצעיר צופים בתכנים טלוויזיוניים לפי המלצות ברשתות החברתיות. רבים מהם גם מגלים מוזיקה חדשה בעיקר דרך סרטונים ברשתות חברתיות, ולא באמצעות שירותי סטרימינג מוזיקליים.

"הזרימה של קהל הצופים בין הפלטפורמות מאוד משמעותית", אומר רוזמן. "פעם צופים היו זורמים משידורי אחר הצהרים למהדורת החדשות המרכזית, ואז לתוכניות הפריים טיים, ולפי זה היית מנהל את הפרומואים. היום אתה מביא את הקהל שלך מהרשתות החברתיות.

"זה עובד לשני הכיוונים: הרבה מותגים נבנים דרך תוכן טלוויזיוני. למשל, פורמולה 1 קיבל יותר תשומת לב הודות לסדרה בנטפליקס, ואותו אפקט היה לסדרות על ה-NBA. חלק מהבנייה של המותגים האלה היא דרך התוכן, כך שנוצר משחק בין הפלטפורמות".

נקודה נוספת היא שהצעירים מחפשים חוויות מהירות ומותאמות אישית, ומרגישים חיבור גדול יותר ליוצרי תוכן מאשר לדמויות טלוויזיה מוכרות - ולכן מותגים צריכים לנהל את אסטרטגיית התוכן שלהם בהתאם. "פעם הבייסיק של השיווק היה 'אני בונה מותג בטלוויזיה', אבל הכאוס שעולם המדיה נמצא בו דורש מהמפרסמים לאתגר את האקסיומות, ולבחון מה נכון לקהל היעד שלהם", אומר רוזמן.

הדוח נחרץ יותר, וקובע כי "מאמצי השיווק צריכים להתחיל ולהסתיים בפלטפורמות חברתיות מובילות. הפלטפורמות הללו הן המקור לגילוי, מודעות והייפ סביב תוכניות טלוויזיה: 56% מבני הדורות הצעירים צופים בתוכניות או סרטים לאחר ששמעו עליהם מיוצרים באינטרנט, ו-53% אומרים שהם מקבלים המלצות צפייה טובות יותר במדיה החברתית.

תובנה חשובה נוספת היא שטכנולוגיות פרסום וכלי בינה מלאכותית עוברים למרכז כלכלת התוכן. לכן, לגופי טלוויזיה כדאי ליצור שותפויות אסטרטגיות שיאפשרו להם לפתח יכולות בתחום. איזה יכולות? למשל, AI ג'נרטיבי לדיבוב ותרגום לחציית מחסומי שפה; יכולות AI שיהפכו פונקציות תפעוליות ליותר אוטומטיות, כמו חוזים, הערכת תסריטים ומציאת לוקיישנים; ושימוש ב-AI ליצירת תוכן מותאם אישית.

חשוב גם להיעזר ביוצרי תוכן, משום שהם יכולים לסייע במשיכת קהלים - הם יודעים לתקשר איתם באותנטיות רבה יותר, ולהפוך את התכנים הטלוויזיוניים לוויראליים.

המסקנה של הדוח ברורה: "ייתכן שרק חברות מדיה גדולות ומגוונות יכולות להתחרות בנוף החדש". מה יעשו השחקנים הקטנים? ימכרו תוכן לחברות הגדולות, ינסו לפתות יוצרי תוכן וייצרו יותר חומרים למדיה החברתית, או יתאחדו עם שחקנים קטנים אחרים במטרה ליצור בריתות תחרותיות יותר.

הבמה שמותגים שוכחים

זירה חזקה נוספת, שכיום פחות פופולרית בקרב מפרסמים, היא משחקי וידאו מרובי משתתפים - שהפכו לבמה גלובלית לאירועי בידור, תחרויות והופעות. "גיימינג חייב להיות באסטרטגיית המדיה של מפרסמים ומשווקים", אומר רוזמן. "הצעירים הישראלים מבלים המון במדיה הזו, יש בה הרבה משפיענים משמעותיים, ולמרות זאת הרבה חברות עדיין מתעלמות ממנה. משרדי פרסום לא יודעים עד הסוף איך לנצל אותה".

מה צריכה להיות האסטרטגיה של גופי תוכן לאור עליית תחום הגיימינג? קודם כל, שיתופי פעולה עם חברות הגיימינג כדי ליצור תוכן משולב, כמו סדרות טלוויזיה וסרטים המבוססים על משחקים פופולריים. שיתופי פעולה כאלה מאפשרים לגופי התוכן להגיע לקהלים חדשים מחד, ולמנף את הפופולריות של המשחקים מאידך, כלומר לייצר היזון חוזר של קהלים בין המדיות.

הם גם יכולים להפיק תוכן אינטראקטיבי, כלומר לשלב אלמנטים מעולם המשחקים ולתת לצופים לבחור את מהלך העלילה. זה יאפשר מעורבות גדולה יותר בתוכן, וחוויה מותאמת אישית. ולבסוף, כדאי להם להרחיב נוכחות בפלטפורמות כמו Twitch ו-YouTube Gaming, ולפגוש שם את הקהל הצעיר.

עוד כתבות

מימין: ספי זינגר, אילן רום, עמית גל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ברוך גרינברג, עופר עמרם, יוסי כהן

המהפכה של האוצר בשוק החיסכון נכנסת לשלב השימועים המכריע

לגלובס נודע כי הצוות שהקים משרד האוצר יקיים בימים הקרובים שימועים לגופים הרלוונטיים בנוגע לדוח הביניים על הרפורמה המתוכננת בשוק החיסכון ● במוקד: איחוד שורת מוצרי השקעה תחת פלטפורמה אחת תוך השוואת תנאי המיסוי ● מאבק מרכזי צפוי להיות סביב מקומם של הבנקים ● מי תומך, מי מתנגד ומה עוד על הפרק?

טיל JASSM-ER בבסיס חיל האוויר האמריקאי / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב (חיל האוויר האמריקאי)

1.5 מיליון דולר לטיל שיוט: ישראל בדרך לעסקת ענק שעשויה לסייע בתקיפת איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשברקע תקיפה אפשרית באיראן, לגלובס נודע כי משרד הביטחון נמצא במשא־ומתן לרכישת טילי שיוט מתקדמים של לוקהיד מרטין ● טיל JASSM-ER נמצא בשימוש בצבאות ארה"ב ואוסטרליה, והוא מאפשר למטוסי קרב לתקוף מטרות בעומק שטח האויב, בלי להיכנס אליו

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל חברת טבע / צילום: דוברות טבע

"זה היה באוויר": למה טבע מפטרת 3,000 עובדים

היעדים השאפתניים שהציב המנכ"ל פרנסיס, צמיחה, רווחיות תפעולית ויחס חוב משופר מחייבים אותו לקצץ בעלויות ● החיסכון הזה אמור גם לפצות על אובדן הרווח של טבע מהתרופה האונקולוגית Revlimid ולהגביר את הביטחון אצל המשקיעים שהיעדים אכן ברי השגה

אמבולנס של מד''א / צילום: תיעוד מבצעי מד״א

צה"ל: שני לוחמים במילואים נפצעו קשה בפיגוע הירי באזור מעבר ריחן

לוחם בסיירת גולני נפצע קשה מפיצוץ מטען ברפיח, שלושה לוחמים נוספים נפצעו בינוני ● נתניהו: "אנחנו יודעים בוודאות שיש 21 חטופים חיים. יש עוד 3 שיש ספק לגביהם" ● נשיא סוריה מאשר: מקיימים שיחות עקיפות עם ישראל כדי להרגיע את המתיחות ● טראמפ אמר שלא יגיע לישראל בביקורו באזור והדגיש: "לאיראן לא יהיה נשק גרעיני" ● 59 חטופים - 579 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

המדינה שחותמת עם טראמפ על הסכם סחר ראשון

על פי דיווח שפורסם בניו יורק טיימס, ברטיניה צפויה להיות המדינה הראשונה לחתום על הסכם סחר עם ארה"ב ● אמש פרסם טראמפ כי יקיים היום מסיבת עיתונאים במהלכה יכריז על הסכם סחר משמעותי, אך לא פירט באשר לזהות המדינה עמה נחתם ההסכם או בנוגע לתנאיו

דגל ברה''מ על בניין הרייכסטאג / צילום: יבגני חאלדיי

ברה"מ לא ניצחה לבדה את גרמניה הנאצית בחזית המזרח. מי עזר לה?

מי ניצח את גרמניה הנאצית בחזית המזרחית? ברית המועצות, אבל לא בלי עזרה מערבית

אנשיל סאג / צילום: Karna Roa

האנליסט הבכיר שמעריך: נקודת המפנה של אינטל עוד רחוקה

למרות האופטימיות של אינטל לגבי עתיד החברה, אנליסט השבבים והחומרה הבכיר, אנשיל סאג חושב כי "נתוני הצמיחה הגדולים של מפעלי הייצור של אינטל עוד רחוקים" ● ולמיזוג אפשרי עם ענקית השבבים TSMC הוא קורא "לא הגיוני"

בית הקזינו בחיפה / צילום: איל יצהר

בית הקזינו בחיפה: דרישה לבטל את חוזה החכירה עם משפחת דנקנר בעקבות ההזנחה

הקליניקה המשפטית לצדק סביבתי באוניברסיטת חיפה טוענת במכתב לרמ"י כי דור כימיקלים התחייבה להשלים את בניית המבנים במתחם הקזינו בחיפה, שנה אחרי החתימה על החוזה ולשמר אותו, אך היא לא עשתה דבר בנדון ● רמ"י: "זכותה של דור להשתמש במבנה, או להרוס ולהקים חדש"

בנין אמפא בת''א / צילום: תמר מצפי

צמרת אמפא נהנתה מחגיגת שכר ורוצה להנפיק בבורסה

מלבד האחים נקש שמחזיקים בכמחצית מהקבוצה שעיקר פעילותה בנדל"ן מניב, נטלו חמשת בעלי המניות הבולטים שכר בעלות מצרפית של 35 מיליון שקל אשתקד ● טיוטת התשקיף שפרסמה, חושפת גם את ביצועי WeWork ישראל שבידיה

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש ממשלת קנדה מארק קרני בחדר הסגלגל. פגישה של הפתעות / צילום: ap, Evan Vucci

לקראת הביקור במזרח התיכון, טראמפ מתחיל ומסיים מלחמות בניעור שרוול

ההפתעות האחרונות צנחו משרוולו של דונלד טראמפ אתמול, על סוף מלחמת אמריקה בחות'ים ועל החטופים החיים בעזה ● שיטות העבודה שלו מערערות את היציבות על רקע סכנת מלחמה בין הודו לפקיסטן וסביב תאריך היסטורי רב משמעות: יום השנה ה־80 לכניעת גרמניה הנאצית

המפעל של ארית תעשיות בשדרות / צילום: יח''צ

ותודה להודו: מה עומד מאחורי הזינוק של החברה הביטחונית בבורסת ת"א

דווקא לאחר שגייסה הון ממוסדיים בדיסקאונט של 8% על מחיר השוק, זינקה מניית יצרנית המרעומים ארית לשיא חדש ● בשוק מעריכים כי הסיבה היא העימות המתפתח בין פקיסטן להודו, שבה יש לחברה משדרות פעילות משמעותית ● גם לאלביט ותע"א פעילות נרחבת במדינה

אחרי צרפת: המדינה האירופית שצפויה להכיר במדינה פלסטינית

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמהוהפעם: הארגון המסתורי שאמור לנהל את הסיוע ההומניטרי בעזה, הנזק שספגה נושאת המטוסים האמריקאית בים האדום ובלגיה תומכת בהכרה במדינה פלסטינית ● כותרות העיתונים בעולם

פרויקט הנתיבים המהירים וה''האבים'' התחבורתיים בכביש 5 / הדמיה: נתיבי איילון | ארקאפקט עדי באונו

השיטה והמחירונים נחשפים: כמה תשלמו בנתיבים המהירים החדשים

פרויקט התחבורה השאפתני באיילון ובכביש החוף יציע נסיעה חינם בשאטלים במהירות של 70 קמ"ש - אך יגבה מאות שקלים ממי שיבחר לנסוע ברכב פרטי ● בזמן שמשרד התחבורה מבטיח פתרון לפקקים, מומחים מזהירים: זו השקעה שמנציחה את התלות ברכב הפרטי ומפספסת את ליבת הבעיה

איתי בן זאב, חיים סאמט ויורם נוה / צילום: הבורסה לני''ע ת''א

כך חגגו בכלל את הכניסה למדד ת"א 35

הנהלת כלל החזקות עסקי ביטוח פתחה את המסחר בבורסה לניירות ערך לרגל כניסתה למדד הדגל ת"א-35 ● לי אורון מונתה למנהלת מחוז מרכז בקופת חולים מאוחדת ● אירועים ומינויים

ילדים בבית הספר / צילום: Shutterstock, Monkey Business Images

האוצר שוב הודיע על הסכמות עם המורים, וגם הפעם הן לא יסיימו את השיבושים במערכת החינוך

המתווה הסופי שגובש אינו שונה מהותית מההסכמות עליהן כבר הכריזו ביום ראשון, שבפועל לא הביאו לסיום עיצומי המורים והגננות ● גם הסכם זה כנראה לא ימנע את העיצומים באופן מוחלט, לאור התרופפות האחיזה של הסתדרות המורים על המורים

יודפת אפק ארזי / צילום: עוז שכטר

דירקטוריון נת"ע קבע: זו מי שתמונה לתפקיד יו"ר החברה

מנכ"לית עיריית בת-ים לשעבר, יודפת אפק ארזי, תיכנס לתפקיד יו"ר החברה הממשלתית ב-1 ביוני ● אפק ארזי סיימה את תפקידה בעיריית בת-ים ביוני 2024, לאחר שהוציאה את העירייה מגירעון, וכן כיהנה כסגנית מנהל רשות החברות לענייני מונופולים ושינויים מבניים ברשות

גן החשמל בת''א / צילום: תמר מצפי

אחרי הכישלון: עיריית תל אביב מציבה רף מינימום גבוה ל"גן החשמל"

העירייה יוצאת בניסיון נוסף לשיווק הקרקעות להקמת כ-60 דירות ● קובעת רף של כ–102 מיליון שקל, למרות שההצעות הקודמות היו נמוכות בהרבה

ניו יורק / צילום: Shutterstock

מתכננים לנסוע לניו יורק בקיץ? מחירי הטיסות כבר קפצו בשיעור דו-ספרתי

בעקבות פגיעת הטיל מתימן בנתב"ג, דלתא ויונייטד האמריקאיות האריכו את ביטול הטיסות בכשבועיים ● למרות שבינתיים טרם הודיעו על שינויים בחודשי הקיץ, המחירים לניו יורק כבר מזנקים ● וגם: בריטיש עוצרת את כל טיסותיה לישראל עד ה-14 ביוני

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: ap, Denes Erdos

מזרים כסף ואמל"ח: ארדואן לקח תחת חסותו את פקיסטן במלחמה מול הודו

ההסלמה בין שתי מדינות הגרעין הפכה לעימות ישיר הכולל שיגורי טילים, הפצצות ויירוט מטוסים ● הנשיא הטורקי מנצל זאת להגברת התלות של פקיסטן בו ומעניק לה סיוע כלכלי וביטחוני נרחב

איור: גיל ג'יבלי

סעודיה מנסה להביא לירידה של מחירי הנפט. וזאת הסיבה

משיא של כ־90 דולר לחבית מחיר הנפט ירד בשליש לרמה שלא נראתה מאז שנת 2021 ● למה זה קרה? מי אחראי לכך? ומה המשמעויות לכיס שלנו, לכלכלה העולמית ולעוצמה של יצואניות הנפט במזרח התיכון ומעבר לו? ● נתון בשבוע