אליהו יוסיאן בפרסומת של מזגני טורנדו / צילום: צילום מסך
סערת הרשת שנוצרה בעקבות הפרסומת החדשה של חברת המזגנים טורנדו, בהשתתפות אליהו יוסיאן (המגדיר עצמו "מייסד ומנכ"ל תנועת מולדת יהודית", והפך למוכר מאז פרוץ המלחמה כפרשן לענייני איראן), הובילה לשתי תגובות סותרות מצד האחראים לפרסומת.
● מארק צוקרברג הכריז על "הגדרה מחדש של קטגוריית הפרסום". האם זה יצליח?
● ללין, מנגו וג'מבו: כך בונה הראל ויזל את "קבוצת פוקס הקטנה" בקנדה
אחרי שהבעלים של טורנדו רונן בזזי הגן על הבחירה ביוסיאן ואמר כי לדעתו אין סיבה להוריד את הפרסומת מהאוויר, מנכ"ל קבוצת מקאן, שאחראית על הפרסומת, עמי משיח, הודה שהבחירה הזו דווקא הייתה טעות.
בהקלטה שפרסמה תוכנית "הצינור" של רשת 13 אתמול בערב (ד'), נשמע בזזי אומר: "אנשים הגזימו, וזה קפלניסטים שעושים עכשיו באמוק, ויושבים על המקלדות וכותבים. אני מבין שהעם שלנו קצת השתגע... מזה עושים כזה 'לא נקנה טורנדו', חרם צרכני?... אז אל תקנו... להוריד את הסרט כי עכשיו החליטו בקפלן שיוסף לא יהיה? מי אתם בכלל שתעשו חרם על טורנדו?".
היום (ה') פרסם משיח פוסט בדף הפייסבוק שלו, ובו כתב כי "מקאן שגתה כשהציגה קמפיין בהשתתפות אליהו יוסיאן לטורנדו. הטעות נעשתה בתום לב. יוצרי הפרסומת ראו ביוסיאן תופעה משעשעת כשהציגו אותו לצד טל ברודי, ננסי ברנדס ו-ונסה וידל אביטל, כולם אנשים שמייצגים רבדים שונים בציבור הישראלי.
"הם התעלמו מהתוכן והמשמעות של דבריו, ולא הבינו את הפגיעה שהוא גורם לחלקים בציבור. פרסום הוא מקצוע שתפקידו (בין השאר) לזהות תופעות וטרנדים תרבותיים ולהשתמש בהם כדי להעצים ולהדהד את עולם התוכן והמסרים של מותגים.
"אבל השנים האחרונות מזמנות עבורנו אתגרים חדשים. השיח הרעיל, גזענות בוטה שמטיפים לה בגאווה לאור השמש פשיסטים שהגיחו משולי החברה הישראלית למרכזה ומטיפים לשנאה ואלימות מכל במה, ליצנים שהפכו לגיבורי השעה, כל אלה יוצרים עבורנו הכרח לסמן את גבולות השיח הלגיטימי. את מה שנמצא מחוץ לגבולות אלה אסור לנו לנרמל".
"הטעות נעשתה בתום לב. השיעור נלמד"
בניגוד למה שעולה מהשיח ברשתות החברתיות, לפי משיח לא מדובר בוויכוח בין ימין ושמאל. "חובתנו להביא דעות ולהשתמש בגיבורי תרבות מכל קצוות הקשת הפוליטית. תפקידנו גם לשמור על גבולות השיח הלגיטימי ובעיקר על מה שנמצא מחוץ להם. הכוח של פרסום לנרמל תופעות ולהפכן למיינסטרים אינו מותיר מקום לשימוש באנשים כמו יוסיאן ('חילוניזם וליברליזם הם סרטן בגוף האומה היהודית')...
"טורנדו הוא מותג שפונה לכלל אזרחי ישראל, וגם בקמפיין זה ביקש המותג לדבר אל כלל האוכלוסיות בחברה הישראלית. בטורנדו בוחרים להשאיר את הקמפיין באוויר. זו זכותם. באווירה המטורפת שנוצרה כאן בשנתיים האחרונות, גם העליהום מטורף. נראה כי כל אוחז מקלדת מרגיש צורך להיכנס בטורנדו ובנעמי לבוב (הפרזנטורית הראשית של המותג, ג"ח). זה מיותר. הטעות נעשתה בתום לב. השיעור נלמד. אפשר להמשיך להילחם ולעסוק בבעיות הגדולות שמעיבות כרגע על חיינו".
הפוסט של משיח זכה לתגובות רבות, כמעט אף אחד מהן לא של בכירי ענף הפרסום, למעט אלון מיכאלי מוליאן, בעלי "טוויסטד", שכתב "שמישהו רק יצמיד לבעלים של טורנדו יועץ תקשורת או משהו. הפוסט הזה כבר לא רלוונטי אחרי התגובה שלו. חטא על פשע".
"נמשיך לפרסם את הסרט"
בעקבות הסערה אמרו השבוע בטורנדו כי החברה "יצאה בקמפיין הקיץ לשנת 2025, הכולל 21 סרטים בכיכובה של נעמי לבוב, הפרזנטורית של טורנדו בשלוש השנים האחרונות וגם השנה. עלינו עם הסרט הראשון, סרט שירות שבו הכלב אכל את השלט של המזגן, ועם הסרט השני, שבו נעמי לבוב הפרוזנטורית פוגשת שחקנים שהתארחו בפרסומת: טל ברודי מלך ישראל, ננסי ברנדס, ונסה זוכת מאסטר שף, ואליהו יוסיאן...
"הבאנו טאלנטים מוכרים במטרה להראות שכולם עוברים לטורנדו אינוורטר, אנשים שמשקפים את כלל האוכלוסייה בישראל. הקו הפרסומי של טורנדו הוא קו הומוריסטי, וכך גם בפרסומת זו. אנחנו בטוחים שרוב הציבור יקבל את הפרסומות בפרופורציות הנכונות, וייהנה מתוכן מצחיק...
"אנחנו לא מתרגשים משיח אלים ושלילי שמתנהל כרגע ברשת. אם כמדינה נאבד את ההומור באמת נאבד את הכול. אנחנו נמשיך לפרסם את הסרט על פי התוכניות שנקבעו מראש, עד שיגיע לחשיפה המתוכננת. לא יהיה שום שינוי בעקבות השיח האלים ברשת".
היום (ה'), לאחר פרסום הדברים של משיח, אומר כאמור בזזי כי עמדתו לא השתנתה. "אין סיבה, צילמנו סרט נהדר".