גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוא ממוצב כרכב פאר ומתעלם מהתחרות הסינית. האם הוא גם משתלם?

הקרוס-אובר החשמלי החדש אאודי 45 Q6 e-tron מתעקש שלא ליישר קו עם טסלה ועם שלל מתחריה הסיניים ● יש לו עיצוב חוץ ופנים סולידי, הוא מצויד בתא נוסעים מרווח ומפואר ומצליח לשלב היטב בין התנהגות לנוחות ● המחיר הוא לא לכיסו של כל אחד ● מבחן דרכים

אאודי 45 Q6 e-tron / צילום: יח''צ
אאודי 45 Q6 e-tron / צילום: יח''צ

כמו כל יצרני הרכב המערביים גם אאודי עברה כמה שלבי אבולוציה בשוק הרכב החשמלי. בשלהי העשור הקודם היא אימצה את הקונספט "להיות יותר טסלה מטסלה", והשקיעה סכומי עתק במחקר ופיתוח ובמפעלים ייעודיים לרכב חשמלי.

המאבק הסמוי בין יבואניות הרכב הגדולות לחברות הליסינג
הרכב הזה טוב וראוי מכל בחינה, למעט תג המחיר

בשלב השני החלו כל יצרני הרכב המערביים, ואאודי ביניהם, לנסות להפוך את פיתוח כלי הרכב החשמליים שלהם להגיוני ורווחי יותר באמצעות שיתוף פלטפורמות בין מותגים שונים ויצירת בידול באמצעות מיתוג. רוב הדגמים החשמליים של החברה שנמצאים בשוק שייכים לדור הזה.

בשלב השלישי, שמתחיל בימים אלה, מנסים המערביים להדביק פערים עם תעשיית הרכב הסינית, שמפגינה עליונות בכל הנוגע לקצב החדשנות ולהורדת עלויות ייצור.

כך למשל, בתערוכת שנגחאי באפריל השיקה אאודי קרוס-אובר חדש תחת שם המותג AUDI (באותיות גדולות). יש לו עיצוב ייחודי ומיתוג גרמני, אבל בשורה התחתונה הוא "הנדסת מותג" על בסיס פלטפורמה חשמלית של SAIC הסינית, שגם תייצר בסין.

רכב המבחן שלנו, אאודי Q6, שייך עדיין ל"שלב הביניים". הוא מיוצר בגרמניה, ניצב על פלטפורמה שפותחה עצמאית, ומשרתת גם את פורשה מקאן החשמלית, וממוצב כרכב פאר עם תמחור תואם, תוך התעלמות מוחלטת מהתחרות הסינית.

עיצוב חיצוני

חיצונית הרכב זונח את הקו העגלגל של טסלה ושלל מתחריה הסיניים, לטובת מראה טכני ו"גרמני". העיצוב כולל חרטום "כועס", שמחצין גריל ענק בצבע שחור מבריק ומחורץ עם פנסי הייטק צרים וממוחשבים. פרופיל הצד תכליתי ורבוע עם קשתות גלגלים גדולות בעיצוב קלאסי, גג בקימור עדין, עמודי גג זקופים יחסית ודלתות עם מסגרת מסורתית. הזנב ארוך ודי אנכי, אם כי מערך מורכב של גופי תאורה מקנה לו מראה מתוחכם.

כל העסק ארוז בממדים די נכבדים עם בסיס גלגלים באורך של 2.9 מ'. מי שרוצה מראה דינמי יותר, יצטרך לחכות לגרסת "ספורטבאק" של הרכב, אבל גם ה-Q6 "הרגיל" משדר בנקל סטטוס של רכב פרימיום, ושואב לא מעט תשומת לב בחניוני ישראל.

פנים הרכב

בתא הנוסעים המושבים ממוקמים די גבוה מעל האספלט, עם תצפית טובה לכל הכיוונים. בניגוד בולט לסגנון המינימליסטי והאופנתי של טסלה ושאר שכפוליה, התא של ה-Q6 מאמץ סגנון "עמוס". מערך הפיקוד מעוצב בכמה מפלסים, ידיות הדלתות הן בעיצוב מסורתי והקונסול המרכזי מארח מתג שליטה בהילוכים ועוד מספר מתגים פיזיים.

פתחי האוורור נשלטים ידנית וממוקמים היטב, ויש הרבה חיפויי עור ועיטורי עץ ומתכת באיכות גבוהה, אם כי באופן מפתיע יש גם לא מעט משטחי פלסטיק בדלתות, שמשמיעים צליל חלול כשנוקשים עליהם. בידוד הרעשים במהירויות שיוט גבוהות הוא אחד הטובים שפגשנו בפלח.

המושבים מלפנים ומאחור נוחים ותומכים היטב, ומרחב הישיבה מלפנים ומאחור מצוין. חמישה נוסעים לא-קטנים יכולים לשבת ברכב לפרקי זמן ממושכים, ללא צורך בעצירה.

התחושה בתא אוורירית ומוארת, בזכות חלונות צד גדולים יחסית וגג פנורמי ענק ונפתח עם כיסוי חשמלי. תא המטען אינו ענק כמו בטסלה, אבל עדיין ניתן לדחוק לתוכו מטען בנפח של כ-526 ליטר, די והותר לנסיעות פנאי משפחתיות טיפוסיות.

הנדסת האנוש מתוכננת היטב, עם מערך תצוגה משולב בעיצוב מקורי, שעוטף את עמדת הנהג בקימור מודגש ומציג את כל המידע בקלות וברזולוציה גבוהה. לרשות הנוסע לצד הנהג עומד מסך נפרד משלו, שמאפשר שליטה על רוב פונקציות הבידור והנוחות. כגיבוי יש מערכת פיקוד קולי מצוינת (באנגלית).

מערך התפריטים קל יחסית לפענוח, למעט כמה מטרדים, כמו הצורך לאשר אחרי כל התנעה את ניתוק המערכת הטורדנית לשמירה על הנתיב. יש לא מעט מתגים פיזיים שחוסכים הסחת דעת בעת הנהיגה, אם כי משום מה החליטו באאודי למקם מערך שלם של מתגי מגע שטוחים וצפופים על דלת הנהג. האבזור התקני עשיר, מקיף וממצה, ללא צורך באופציות, וזה בהחלט נוהג חיובי, שאאודי כנראה אימצה מהסינים.

מנוע וצריכת דלק

ה-Q6 ניצבת על פלטפורמה חשמלית ייעודית ומתקדמת בטכנולוגית 800V, ומוצעת בכמה גרסאות הספק וטווח, כולל גרסת ביצועים כפולת מנועים. אנחנו לקחנו למבחן את גרסת הבסיס, 45, עם מנוע חשמלי אחורי בודד בהספק 252 כ"ס, שמסוגל לייצר הספק רגעי של עד 292 כ"ס לצורך זינוקים ממצב עמידה.

זה לא הספק מרשים לרכב חשמלי בטווח המחיר הזה, ואפשר למצוא כיום דגמים זולים יותר עם הספק כפול, אבל הביצועים "הגיוניים". המכונית מזנקת מאפס ל-100 קמ"ש בכ-7 שניות, צוברת מהירות בקצב נאה ויש לה מספיק רזרבות להאצה גם ב-150 קמ"ש. ריגושים תצטרכו לחפש בגרסאות אחרות.

גרסת ה-45 מצוידת בסוללה בקיבולת די מתונה לימינו, של כ-82 קילוואט, ומצהירה על טווח של עד 524 ק"מ בין טעינות. אבל ביום אביב ישראלי לוהט עם מזגן פועל בעוצמה, כמתחייב, ושיוט מזדמן במהירויות גבוהות, התקשינו להשיג יותר מ-400 ק"מ. סביר להניח שגרסת ה-50, שמצוידת בסוללה של 100 קילוואט-שעה, מתאימה יותר לצרכני קילומטרים "כבדים", שנוסעים לעיתים תכופות למרחקים ארוכים.

בצד הזכות יש לרכב מערכת מצוינת לאחזור אנרגיה מבלימה, שבמצב החזק שלה גם חוסכת צורך להשתמש בבלמים וגם מוסיפה לא מעט קילומטרים לטווח. הרכב גם תומך בטעינה סופר-מהירה, כראוי לרכב ברמת המחיר הזו.

על הכביש

על הכביש ה-Q6 נאמנה למוצא הגרמני המכובד שלה. היא מרגישה נטועה היטב על האספלט גם במהירויות גבוהות (מאוד) תחת רוחות שרב עזות, והשליטה בתנודות הגוף בפניות מרשימה בנהיגה נמרצת על כבישים מפותלים. זה בהחלט הישג מכובד לקרוס-אובר, ששוקל כ-2.1 טונות. ההיגוי אולי לא מרגיש חד ומהיר כמו בטסלה Y החדשה, אבל עדיין מחבר את הנהג היטב לגלגלים. גם תחושת הבלמים די טבעית.

רכב המבחן צויד במתלי אוויר, שהם חלק מחבילה אופציונלית שעולה 19 אלף שקל. המתלים הללו מגהצים בצורה מרשימה מאוד שיבושי כביש קטנים וגדולים, לא מרגישים רכים מדי בנהיגה נמרצת ומשפרים מאוד את נוחות הנוסעים מאחור. מתלי אוויר הם תמיד השקעה מומלצת לרכב חשמלי כבד, וכאן הם מוכיחים את עצמם היטב.

מחיר

המחיר של ה-Q6 בגרסת ה-45 מתחיל בכ-502 אלף שקל, וחבילת מתלי האוויר הכמעט-הכרחית מוסיפה כ-19 אלף שקל. זה מחיר די מאתגר ביחס למתחרות הסיניות, שלחלקן יש יותר כוח וסוללות עם טווחים גדולים יותר. אבל בהתחשב בממדים ובאבזור, הוא אינו חריג בפלח הזה. בשורה התחתונה זהו רכב מרווח ומאובזר שנעים מאוד לנסיעות משפחתיות ארוכות ומותיר רושם "נכון" על סביבתו. האם זה יספיק מול ההסתערות הסינית הבלתי פוסקת? נחכה ונראה.

חלק מהמתחרות

NIO EL7
554 אלף שקל עולה הקרוס-אובר החשמלי המפואר של NIO הסינית. יש לו שני מנועים בהספק משולב של 653 כ"ס ותאוצה ל־100 ב־3.9 שניות, וסוללה שמספקת עד 501 ק"מ

NIO EL7 / צילום: יח''צ

מרצדס EQE 350
707 אלף שקל עולה גרסת הפתיחה של EQE החשמלית. היא מעט גדולה מה-Q6 אך תא המטען מסתפק ב־520 ליטר. למנוע 292 כ"ס וטווח הנסיעה עד 510 ק"מ

מרצדס EQE 350 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

תוכנית "דירה בהנחה" צפויה לעבור למתכונת חדשה. כך היא תעבוד

תוכנית "דירה בהנחה" תימשך במתכונת הנוכחית שלה עד לסוף אוגוסט, כדי לאפשר שיווק של מלאי קיים ● לאחר מכן, היא צפויה לעבור למתכונת חדשה, עם מיקוד בעיקר ביישובי הפריפריה ● חלק מראשי הרשויות המקומיות התערמו על המתווה החדש, ולא מן הנמנע שיהיה ניסיון להביא להארכה נוספת של התוכנית הנוכחית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר קובי ברדה וד''ר אבנר גולוב / צילום: טל גבעוני, אלן ציפלסקי

מומחים לפוליטיקה אמריקאית: מה שקרה השבוע ביחסים בין ארה"ב לישראל - "מטורף"

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא במכון מיינד ישראל, וד"ר קובי ברדה, מומחה לפוליטיקה אמריקאית מהמכון הטכנולוגי חולון ● על הסדר העולמי המשתנה, ומה שמניע את נשיא ארה"ב, אישית ואסטרטגית ● טראמפ מול העולם, כתבה שנייה בסדרה ● האזינו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; S&P 500 התרומם השבוע ב-5%

המדדים העיקריים עלו בממוצע שבועי ברקע ההסכמות בין ממשל טראמפ וסין על השעייה זמנית של סכסוך המכסים ביניהם ● וולמארט דיווחה אתמול כי יתכן ותאלץ להעלות מחירים על מוצרים מסוימים בסוף מאי ● ביל אקמן מכר את מניותיו בנייקי, רכש אופציות במקום

משרדי צ'ק פוינט המתוכננים / הדמיה: ישראל קנדה

כפי שנחשף בגלובס: צ'ק פוינט בונה קמפוס חדש בת"א

צ׳ק פוינט הודיעה על בניית קמפוס חדש בת"א ● בחברה מעריכים כי עבודות הבנייה יחלו בעוד שנתיים ויימשכו כשבע שנים ● לדברי החברה, עם השלמת הבנייה, המטה הגלובלי של צ׳ק פוינט בישראל יכלול כ-100 אלף מ"ר וכ-6,000 מקומות ישיבה לעובדים, ויהפוך לאחד ממבני ההייטק הגדולים בישראל

אליזבת הולמס / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

אדם נוימן לא לבד: מוכרי החלומות לא טורחים לחפש טריק חדש

בילי אוונס מוכר למשקיעים אבחון מהיר למצב רפואי - אותו רעיון שבגינו מרצה זוגתו אליזבת הולמס 11 שנות מאסר ● ואם כל כך קל למחזר חלומות ענק, מה הפלא שאדם נוימן הקים חברה שנשמעת דומה מדי לוויוורק ● למה הם חוזרים לשיטת הפעולה שכשלה? פשוט, כי הם יכולים

דולפינים / צילום: יח''צ

"אנחנו מתקרבים לחלום - להבין את שיחות בעלי החיים, ואולי אפילו להשתתף בהן"

אוניברסיטת ת"א וקרן ג'רמי קולר ערכו תחרות אקדמית נושאת פרסים בין קבוצות החוקרות תקשורת בעלי חיים, הנקראת "אתגר דוליטל" ● הפרס ניתן לקבוצת חוקרי דולפינים, בזכות עושר המידע שהצליחה להביא לאורך עשורים של מחקר ● בין היתר, גילו החוקרים כי דולפינות משתמשות ב"שפת תינוקות" כשהן יוצרות קשר עם הדולפינים הצעירים, בדומה לבני אדם

סיכום שווקים שבועי / צילום: עיצוב נטלי פורטי, צילומים:

מניות או אג"ח? איפה כדאי להשקיע - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

יש מצבים שבהם הכסף הגדול בורח ממניות ונוהר לאיגרות החוב הממשלתיות, ולעתים קורה ההפך ● בדקו מה עשה החיסכון שלכם ● מומחי שוק ההון מנסים להעריך אם כעת זה הזמן לחזור ולחפש הזדמנויות בוול סטריט ● מניית אפל מציגה ביצועים חלשים, ואמון המשקיעים נשחק ● וגם: וורן באפט בראיון פרישה בלעדי לוול סטריט ג'ורנל

מישל וולבק / צילום: Reuters, Aurore Marechal/ABACAPRESS

על פסטיבל הסופרים בצל חרם תרבותי ושמיים סגורים

למרות המלחמה שמטילה צל כבד על עולם התרבות, פסטיבל הסופרים.ות הבינלאומי בירושלים יתקיים השבוע עם מספר שיא של סופרים אורחים ● בין המשתתפים: מישל וולבק, שיקבל את פרס ירושלים וברנאר־אנרי לוי, שידון באנטישמיות ● השנה הפסטיבל מנסה להיאחז בכוחה של הספרות לדמיין מה הלאה ● מנהלת הפסטיבל ג'וליה פרמנטו–צייזלר, "החרם הוא ירייה ברגל של התרבות"

מטה חברת נובו נורדיסק בדנמרק. החסם היחיד הוא חוסר היכולת לייצר את התרופות מהר / צילום: Shutterstock

מנכ"ל נובו נורדיסק, לארס פרוארגורד יורגנסן, מתפטר מתפקידו

יורגנסן יישאר בתפקידו "לתקופה מסוימת כדי לתמוך במעבר חלק להנהגה חדשה" ● מניית החברה שירדה בכ-50% בשנה האחרונה יורדת כעת ב-4% במסחר המוקדם

צילומים: דני שם-טוב, דוברות הכנסת, איל יצהר, Shutterstock, עיצוב: נטלי פורטי

הריבית על העו"ש היא מסך עשן, אל תתנו לה להרדים אתכם

המאבק על הריבית בעו"ש מיותר ● משרד הכלכלה מתעקש על היטל לא מתאים ● והחקיקה שכן נעשתה כמו שצריך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מכוניות חשמליות של TESLA עולות על האונייה בסין בדרכן לישראל / צילום: TESLA

טסלה החלה במסירות Y החדשה, ונערכת לפתיחת האולם בתל אביב

משלוח ראשון של מאות דגמי טסלה מסוג Y הגיע החודש לנמל אשדוד והחל להימסר ללקוחות, כאשר לפי הערכות, צבר ההזמנות בישראל עומד על מעל 2,000 רכבים ● אולם התצוגה של החברה במתחם מידטאון תל אביב, שעלות הקמתו מוערכת בכ-6 מיליון שקל, צפוי להיפתח בקרוב ● השבוע בענף הרכב

טוני אבוט / צילום: פרטי באדיבות המצולם

ראש הממשלה לשעבר שבטוח: אלה שלוש הדיקטטורות שרוצות לרסק את המערב הליברלי

רגע אחרי הבחירות באוסטרליה, ראש הממשלה לשעבר טוני אבוט בראיון מיוחד ● הוא מודאג מהשלטון הנוכחי במדינתו, שמחריף את מצב הקהילה היהודית בה, סבור שישראל נלחמת מלחמה צודקת, מאמין בסחר חופשי אבל לא שולל מכסים על סין, ובטוח: "טראמפ לא שמרן. בלב השמרנות נמצאת תפיסת הכבוד"

החוקר שיודע איך להפוך אותנו לחכמים יותר

פרופ' רועי כהן־קדוש, ראש בית הספר לפסיכולוגיה של אוניברסיטת סורי בבריטניה, חוקר איך אנחנו יכולים להעצים את יכולות הלמידה שלנו בעזרת גירוי מוחי ● בראיון לגלובס הוא מספר על חרדת המתמטיקה שהייתה לו כנער, הסטארט־אפים שהיה שותף בהקמתם והחשיבות שהוא מייחס להטמעת שיטות לימוד המבוססות על מדעי המוח במערכת החינוך ● ויש גם טיפ להורים שרוצים לעודד חשיבה כמותית אצל הילדים

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס / צילום: Shutterstock, Daniel J. Macy

מודי׳ס: ארה״ב מאבדת את דירוג האשראי המושלם שלה

חברת הדירוג מודי׳ס החליטה להפחית את המעמד של ארה״ב בדרגה אחת ● המשמעות: אף אחת מחברות הדירוג כבר לא מעניקה לארה״ב טריפל A ● הסיבה: העלייה העקבית בגירעון ובהוצאות על ריבית

עדן בר טל / צילום: תמר מצפי

היועמ״שית פסלה את מינוי בר-טל למ״מ נציב שירות המדינה

המשנה ליועמ״שית כתב לנתניהו, כי בניגוד לאמור בהודעת רה״מ לא בוצעה ההתייעצות הנדרשת לפי החוק עם היועמ״שית לפני ההודעה על המינוי ● מועמדות בר-טל נמצאה בעייתית גם לנוכח הזיקה שלו לדרג הפוליטי

מערכת מעיל רוח של רפאל / צילום: אתר רפאל

מערכת הנשק הישראלית שזוכה לביקושים גדולים במיוחד

מערכת ההגנה האקטיבית של רפאל "מעיל רוח" הצילה חיים רבים והופכת מבוקשת במיוחד, מטוס הקרב הדור החמישי של טורקיה יוצג בשנת 2027, סינגפור רוכשת צוללות מטיסנקרופ הגרמנית שמכרה בעבר צוללות לישראל, ודנמרק תגן על נתיבי הסחר הימיים עם כשב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; פוט לוקר זינקה ב-86%, סולאראדג' ב-16%

נאסד"ק ירד ב-0.2% ● פוט לוקר נרכשת בפרמיה של 90% ● פאוול מזהיר מפני "שוקים בשרשרת האספקה" ● מנכ"ל ג'יי.פי.מורגן: "המיתון עדיין מהווה אפשרות" ● יונייטד הלת' נפלה בכ-15% לאחר שפורסם שהחברה נמצאת תחת חקירה של משרד המשפטים האמריקאי ● ירידה מפתיעה במדד המחירים ליצרן בארה"ב ● תשואות האג"ח ומחירי הנפט ירדו, מחיר הזהב התאושש

חוזרים לעבודה במשרד / צילום: AI

באינטל וגוגל כבר שינו את הכללים: ברוכים הבאים לעידן החדש בשוק העבודה

יותר ויותר חברות ענק בעולם נפרדות מהמודל ההיברידי ומקשיחות מדיניות לעיבוי הנוכחות במשרד - וגם בישראל כבר מיישמים את המגמה ● איך תעשו את זה נכון, בלי לאבד את הטאלנטים שלכם?

צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ענקיות השבבים שכבר נהנות מההסכם של טראמפ עם סעודיה

בעקבות עסקאות הענק שנחתמו במהלך ביקורו הנשיאותי של טראמפ בחצי האי ערב, בנק אוף אמריקה כבר העלה את תחזיותיו לחברות השבבים אנבידיה ו-AMD, והקפיץ את מחירי היעד של מניותיהן ● הבנק העלה גם את מחירי היעד של מניות ברודקום ומארוול, על אף שהן חשופות לאפל ולגוגל, שמעמדן הרגולטורי והעסקי רגיש

אלעד פרנקל / צילום: שלומי יוסף

הסבים שלו ייסדו את תל אביב, את קרן ההשקעות שלו הקים עם חבר מכיתה א'

אלעד פרנקל, נצר למשפחה בוהמיינית ידועה, הקים את העסק הראשון שלו בכיתה ו': "קיבלתי צ'קים בדואר" ● קרן ההשקעות שהקים עם שניים מחבריו מ־8200 מגייסת עשרות מיליונים ממשקיעים בכל העולם ● שיחה קצרה עם מייסד IL Ventures