מדפי סופרמרקט / צילום: טלי בודנובסקי
ב־3 השנים האחרונות, סל של 112 מוצרים נפוצים התייקר ב־19% ברשת האונליין של שופרסל, ובסניפים הפיזיים הוא קפץ ב־16%־17% - כך עולה מבדיקה שערך פרופ' איתי אטר מאוניברסיטת תל אביב, המבוססת על נתוני פרייסז. באתר של יינות ביתן המחירים עלו ב־27%. לעומת זאת, ברשת רמי לוי הסל התייקר ב־9% (ושומר על מעמדו כרשת הזולה ביותר אבסולוטית) וביוחננוף נרשמה עלייה של 8% בלבד.
● ירידה חדה ברכישות ברשתות השיווק: "הגענו לגבול היכולת להוציא על קניות"
● הנתונים נחשפים: איזו רשת גוזרת את הקופון הגדול ביותר על חשבון הצרכן?
פרופ' איתי אטר מהפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב מודד סל של 112 מוצרים נפוצים (שאת הרכבו המדויק הוא לא חושף כדי להימנע ממניפולציות מכוונות, ע"א) ואת מחיריו ברשתות השיווק השונות לאורך זמן. בכך הוא מאפשר הן השוואה אבסולוטית בין המחירים של רשתות אלה והן השוואה יחסית של השינוי במחיריהם לאורך זמן. בעקבות ההתייקרויות האחרונות, הנתונים שלו מאפשרים לבחון איזו רשת שיווק גלגלה את עליות המחירים לצרכנים בצורה הרחבה ביותר, ואיזו רשת דווקא ספגה אותן ובה ההתייקרויות היו מתונות יחסית.

הבדלים משמעותיים בין הרשתות
גם טיב טעם לא טומנת את ידה בצלחת ומתייקרת ב־17% בסניפי הסיטי וב־14% בשאר הסניפים. באונליין, בו התחרות כנראה קשה יותר, ההתייקרות עומדת על 12% בלבד. התייקרויות דרמטיות נוספות נרשמו ב־3 השנים האחרונות גם ברשת ויקטורי (17%, ו־15% באונליין) ובפרשמרקט (14%).
לעומת זאת, יש שתי רשתות בלבד שבולטות בעליות מחירים נמוכות יחסית: מי שגלגלה הכי מעט התייקרויות לצרכנים היא רשת יוחננוף, שמחיריה עלו כאמור ב־8% בלבד במשך 3 שנים. יוחננוף גם הרשת השלישית הזולה ביותר אבסולוטית שנבדקה, כאשר רמי לוי באונליין ובחנויות הפיזיות לוקחים את המקום הראשון והשני. בשניהם, הרשת העלתה את מחיריה ב־9% ב־3 השנים האחרונות.
בכך נראה כי הפערים בין רשתות השיווק רק הולכים וגדלים: הרשתות היקרות מתייקרות עוד יותר, והרשתות הזולות משתדלות לשמור על מעמדן. האם הציבור יתגמל אותן על כך? עוד מוקדם מכדי לדעת.