ג'ארד אייזקמן / צילום: ap, ohn Raoux
ג'ארד אייזקמן השיג את כל מה שרצה בחייו: הוא הקים חברת פינטק והפך מיליארדר עוד לפני גיל ארבעים. את תחביב הטיס שלו הפך לעסק: הוא מחזיק באחד מציי מטוסי הקרב הפרטיים הגדולים בעולם - שהוא משכיר לצבאות מערביים כדי לאמנם בקרבות אוויר נגד מטוסי מיג רוסיים; את שאיפותיו הגשים גם בחלל, כשהפך לאסטרונאוט הפרטי הראשון של ספייס אקס ולראש צוות המשימה המאוישת הפרטית הראשונה שלה, "אינספיריישן פור".
● ניתוח | עשרות מיליארדים על הכף: המכה שעסקי מאסק עשויים לספוג
● אפקט המכסים על האיחוד: אירופה מוצפת במוצרי פלדה ואלומיניום והמחירים צונחים
בשנה שעברה ביצע אייזקמן את הליכת החלל הפרטית הראשונה במסגרת "פולאריס דאון" - גם היא בצי החלליות של אילון מאסק. גם את החלום הגדול מכל שלו - להפוך לראש סוכנות נאס"א בממשל טראמפ החדש, הוא היה קרוב מאוד להגשים. הנשיא ראה בו פייבוריט עוד לפני שנכנס לבית הלבן. בחודש אפריל האחרון אישר הסנאט את מינויו בתום עדות שנתן במשך שלוש שעות - אך שיחת טלפון מהבית הלבן הבהירה לאייזקמן שהמינוי בוטל.
ימים ספורים לפני שהעימות בין הנשיא טראמפ לבין אילון מאסק צץ אל פני השטח, משך טראמפ באופן מפתיע את מועמדותו של אייזקמן לראשות נאס"א, תוך שהוא מציין כי עשה זאת "לאחר בחינה יסודית של קשרים שניהל אייזקמן בעבר". עוד אמר הנשיא כי יכריז על מועמד חדש בקרוב. וכך הותיר את אייזקמן (42), יהודי־אמריקאי, קירח מכל הצדדים לאחר שכבר התחייב בפני הסנאט כי יעזוב את חברת הסליקה שיפט פור (Shift4) שבבעלותו ויצמצם את קשריו עם ספייס אקס של מאסק. מוקדם יותר השבוע מימש את הבטחתו ועזב את תפקיד מנכ"ל שיפט פור, כשהוא כבר מכיר בעובדה שיו"ר נאס"א הבא הוא כבר לא יהיה.
מטרה לנפגעי מאסק
מה הוביל להחלטה לבטל את מינויו של האסטרונאוט החובב והמיליארדר לראשות נאס"א? הנשיא הותיר את הסיבה לכך מעורפלת כשהוא מזכיר "יחסים קודמים" של אייזקמן עם גורמים עלומים. היו מי שהעלו את הסברה כי תרומות שהעביר בעבר אייזקמן למפלגה הדמוקרטית הם אלה שהביאו את טראמפ לקבל את ההחלטה, אלא שגם טראמפ בעברו תרם לאותה המפלגה ובראיון שנתן אייזקמן לתקשורת הוא דחה את הסברה הזו.
ההערכה היא כי אייזקמן נחשב מלכתחילה ל"איש של מאסק" בספייס אקס ולא לחינם בחר בו טראמפ כמועמדו לראשות נאס"א עוד לפני שנכנס לבית הלבן. זאת למרות ההכחשות של אייזקמן במהלך השימוע בסנאט. למעשה, מועמדותו של אייזקמן נחשבת למהירה ביותר שהוגשה בהיסטוריה, כאשר כבר ביום ההשבעה הניח אותה טראמפ על שולחן הסוכנות.
הודעת הדחייה שקיבל אייזקמן הגיעה ביום שבו עזב מאסק את משרד היעילות הממשלתית (DOGE) כיועץ מיוחד לנשיא לקיצוצים בתקציב. מאסק כידוע, לא רק הכעיס את הנשיא בפעילותו, אלא גם הותיר אדמה חרוכה אחרי שהסתכסך עם פקידי ממשל רבים להם קיצץ בתקציבים. אתר החדשות הטכנולוגיות 'ארס טכניקה' (Ars Technica) חשף כי בכיר בנציבות שירות המדינה בבית הלבן בשם סרג'יו גור פעל נגד אייזקמן, לאחר שמאסק עזב את הבית הלבן. גור זעם על כך שמאסק לא התייעץ עמו ועם פקידים אחרים בכמה החלטות.
אייזקמן עצמו לא מילא פיו מים זמן רב והצהיר כי ככל הנראה הקרבה למאסק הייתה בעוכריו: "אני לא הולך להעמיד פנים בעניין הזה, אני לא חושב שתזמון ההודעה הוא צירוף מקרים - ואני הייתי מטרה גלויה", אמר בשבוע שעבר בראיון לפודקסט "אול אין" (All‑In), אך באותה הנשימה הדגיש שאיננו מאשים את טראמפ וכי הוא תומך בדרכו.

מעדיף את המאדים
בקהילת החלל ביכו את ההחלטה, מאחר ואייזקמן נחשב למועמד פופולרי - אדם שעשה את הונו בעשר אצבעותיו, למד טייס באופן פרטי והפך לאסטרונאוט חובב בזכות כישוריו. העובדה שלא גדל בנאס"א, אלא בספייס אקס הייתה יכולה להביא לתפקיד רעננות שתשפיע לטובה על סוכנות החלל - שסופגת ביקורת על היותה ארגון כבד, איטי ומסורבל. יחד עם זאת, בשימוע שנערך לו בסנאט ובראיונות לתקשורת נדמה היה כי הרעיונות של אייזקמן חופפים לאלה של מאסק: הוא מעדיף את המסע למאדים על פני הירח ונחשב לתומך גדול של תוכנית רקטות השיגור הרב־שימושיות, בדומה לאלה המיוצרים בספייס אקס. כמה מהסנאטורים לא ראו את הדמיון הזה בחיוב - הסנאטור טד קרוז אף ביקר את מאסק על כך שקרא לביטול תחנת החלל הבינלאומית ולביטול מסעות "ארטמיס" לירח ועל הסטת התקציבים לבניית משימות למאדים.
יצויין כי בניגוד למאסק, אייזקמן לא תמך בביטול השיגורים לירח שיעשו בכלים של נאס"א, והזכיר כי יש צורך בנוכחות אמריקאית בירח בשל המאמץ הסיני שמופנה לאותו אזור, אך ביקר את תוכניות נאסא הקיימות ושאל: "מדוע לוקח לנו כל כך הרבה זמן ועולה לנו כל כך הרבה כדי להגיע לירח?".
רזומה דומה
לא פלא שמאסק רואה באייזקמן את בן דמותו: שניהם יזמי טכנולוגיה שעשו את הונם בזכות חברת תשלומים שהקימו בצעירותם, ולאחר מכן הרחיבו את הגבולות שלהם בעולמות התעופה והחלל. שניהם עובדים עם מערכת החלל והביטחון האמריקאית: מאסק באמצעות סטארלינק וספייס אקס ואילו אייזקמן דרך חברת אימוני התעופה דרייקן (Draken).
עד שיתחיל את הפרק הבא בחייו, אייזקמן נותר יו"ר בשיפט פור - חברה ציבורית שנסחרת כיום לפי שווי שוק של 8.4 מיליארד דולר ומעסיקה 4,000 עובדים. החברה מספקת פתרונות סליקה בנקודות מכירה מקומיות - היא החלה את דרכה בעולם המסעדנות והמלונאות והפכה להיות הסולקת הגדולה בשוק זה, עם לקוחות כמו רשת בתי המלון הילטון ורשת המזון המהיר KFC.
לחברה זווית ישראלית: לפני שלוש שנים רכש אייזקמן את פינרו הישראלית (שמוכרת יותר בשמה הקודם, קרודרקס), חברת סליקה ופינטק שדומיננטית מאוד באירופה. זאת כדי להתרחב אל מחוץ לארה"ב ואל עולמות המסחר האלקטרוני. בזמן הרכישה בשנת 2022 עוד נפוצה ההערכה כי קשריו עם מאסק יסייעו לטכנולוגיה הישראלית להגיע גם אל סטארלינק, שירות האינטרנט הלווייני של ספייס איקס.