גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דירת פאר על גלגלים: הרכב שיעלה קצת יותר ממיליון שקל

במחיר שמתחיל בכמיליון שקל הקרוס-אובר החשמלי הענק של מרצדס, EQS450 SUV, מכוון ללקוחות משפחתיים ללא מגבלת תקציב, או לטייקונים שרוצים לשדר מסר "סביבתי" ● אבל מאחורי הסמל והפאר המוחצן מסתתר רכב רב–תכליתי מפנק ושימושי באופן מפתיע ● מבחן דרכים

מרצדס EQS450 SUV / צילום: יח''צ
מרצדס EQS450 SUV / צילום: יח''צ

שוק הרכב החשמלי צולח כיום מסלול מכשולים מורכב. בעולם הוא מתמודד עם מלחמת מחירים ששוחקת את הרווחיות, הממשל האמריקאי החדש מבטל בהדרגה את ההטבות לכלי רכב חשמליים ויצרני הרכב החשמלי באירופה נפגעים קשה ממלחמת הסחר.

בישראל זינק מס הקנייה על רכב חשמלי מ-10% ל-45% (ועוד היד נטויה) תוך מספר שנים, בוטלה הטבת אגרת הרישוי, ומס נסועה ממתין מעבר לפינה. הוסיפו לכך היצף של דגמים עממיים, בעיקר מסין, קושי למכור חשמליות משומשות וסימני שאלה לגבי שמירת הערך בעתיד, ותבינו מדוע הלקוחות יושבים על הגדר.

בתוך כל המהומה עדיין נותרו כמה איי יציבות, ואחד מהם הוא פלח רכבי האולטרה-פאר החשמליים. מי שרוכש רכב חשמלי בטריטוריה של מיליון שקל פלוס-מינוס אינו מוטרד מזוטות כמו חיסכון בהוצאות הדלק, שמירת הערך בשוק המשומשות וגובה האגרה. רכישה כזו היא בבחינת "הצהרה ערכית/סביבתית" שמיועדת עבור בעלי המניות, העובדים וציבור. משהו בנוסח "הבוס יכול היה לרכוש מה שהוא רוצה אך העדיף חשמלי". אבל אין צורך לדאוג; אין כאן ויתור על שום סממן של סטטוס, פינוק או ביצועים, אלא רק על פליטת CO2, ודוגמה בולטת הוא ה-EQS SUV של מרצדס.

עיצוב חיצוני

הרכב תוכנן בעיקר לשוק האמריקאי, וזה בהחלט ניכר בממדיו. הוא נמתח לאורך של יותר מ-5.1 מ', מתנשא לגובה של 1.72 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך מרשים של 3.21 מ'. עם כאלה ממדים, וסמל של מרצדס, המעצבים לא היו צריכים "לצעוק" כדי להתבלט.

עיצוב החרטום מזכיר את משפחת הדגמים החשמליים של מרצדס, עם צמד פנסים גדולים ומלוכסנים, שממסגרים "גריל" שחור וענק. הפרופורציות הצידיות מזכירות יותר מיניוואן מאשר SUV, עם משטחי מרכב עגלגלים וזורמים, עמוד גג אחורי בזווית די מתונה וחישוקי 21 אינץ'. גם עיצוב הזנב די מתון, עם שמשה אחורית די גדולה ופנסים רוחביים.

ואם מישהו סובל מחוסר תשומת לב, הוא יכול להזמין צביעה בשני גוונים, וחישוקים אפילו עוד יותר גדולים ובולטים, שעולים כמה עשרות אלפים.

פנים הרכב

סף הכניסה/יציאה די גבוה, אולם מתלי האוויר מורידים אותו לגובה נוח יחסית כאשר הרכב חונה. מרחב הפנים תוכנן במחשבה על משפחות אמריקאיות גדולות ממדים, והמושבים הקדמיים רחבים דיים גם עבור בעלי משקל תלת-ספרתי לא רק בפאונדים. מרחב הראש מכובד, מלפנים ומאחור, ושורת המושבים השנייה תאכלס בנקל שלושה מבוגרים גבוהים. הגישה לשורת המושבים השלישית דורשת גמישות, אבל יש בה מספיק מקום למבוגרים בגובה ממוצע.

פתח תא המטען רחב ומתוכנן היטב לטובת העמסה נוחה, וכאשר כל שבעת המושבים מאוכלסים נפחו 565 ליטר. קיפול המושבים האחוריים, או חלקם, כבר מפנה מאחור משטח שיכול לאכלס מזרן זוגי מכובד.

מערך הפיקוד של ה-SUV הוצג לראשונה כבר ב-2021, אבל גם כיום הוא עדיין מצליח להיראות עדכני. אומנם גרסת ה-450 שבה נסענו לא צוידה במסך המרכזי העצום של גרסת ה-580 הבכירה, אבל גם כך יש לה שלל מסכים עם גרפיקה חדה ומרהיבה.

ממשק האנוש, שתוכנן במקור במרכז הפיתוח של מרצדס בישראל, לומד את העדפות המשתמש, תומך בעברית רהוטה ומגיב בזריזות. יש גם כמות מכובדת של מתגים לשליטה פיזית על מערכות חיוניות, ופיקוד קולי, באנגלית. מוט ההילוכים ממוקם בנקודה נוחה על ההגה, ומתגי השליטה על המושב, שממוקמים על הדלת, כבר זכו לאינספור חיקויים. מערך המתגים על ההגה הואעדיין גימיק לא כל כך שימושי. תנוחת הישיבה גבוהה ונינוחה, והראות לפנים ולצדדים מצוינת. הראות לאחור דורשת שימוש במצלמות ההיקפיות.

איכות הייצור והגימור גבוהה, כמקובל אצל מרצדס, עם משטחי דיפון רכים, שנראים כאילו הותכו זה לזה, חומרי דיפון וטקסטורות נעימים לעין ולאצבע, ומתגים שמרגישים כמו תכשיטים. גם בידוד הרעשים מצוין.

רשימת האבזור התקני עשירה, כולל מערכת קול אימתנית, ריפוד עור, גג חשמלי ועוד. אבל מרצדס לא נפטרה מהרגלים ישנים, ואפילו במיליון שקל נעדרים פריטי אבזור שמקבלים בסיניות שעולות חצי, כמו טריקה עצמית של הדלתות.

מנוע וטווח חשמלי

גרסת ה-450 מצוידת בשני מנועים חשמליים בהספק משולב של 360 כ"ס עם מומנט של כ-81 קג"מ ותאוצה מאפס ל-100 ב-6 שניות. אפשר למצוא בשוק כיום כלים בעלי הספק הרבה יותר גבוה ותאוצה יותר גבוהה, שעולים מאות אלפי שקלים פחות. אבל האמת היא, שעבור רכב חשמלי המיועד לשינוע משפחות גדולות הנתונים מספקים בהחלט. ה-450 צובר מהירות בקצב מכובד, ובמצב התכנות הספורטיבי המומנט המסיבי הודף את הנוסעים לאחור גם בעליות תלולות.

מערכת ההנעה מרגישה נטולת מאמץ גם ב-150 קמ"ש על הכביש המהיר, ויש מספיק רזרבות לעקיפות חירום. מי שלא מסתפק בזה יצטרך להוציא עוד כמה מאות אלפים עבור גרסת ה-580 כ"ס, שמאיצה ל-100 ב-4.6 שניות. אבל זה יותר צורך פסיכולוגי מאשר מעשי.

הרכב מגיע כסטנדרט עם סוללה מסיבית בקיבולת כ-108 קילוואט-שעה, שמעניקה לו טווח מוצהר של עד 579 ק"מ. לא העמדנו את הטווח למבחן ממצה, אבל ביום חם, שבו מערכת המיזוג עבדה קשה כדי לקרר שישה נוסעים בחלל הענק, התרשמנו שהנתון המוצהר די אופטימי, והנתון בפועל קרוב יותר ל-400 ק"מ. מנגד, בשימוש יום-יומי מתון הרכב יוכל לצלוח נסיעות בין-עירוניות בישראל הקטנה מבלי לבזבז זמן יקר בעמדת טעינה.

על הכביש

על הכביש ה-SUV ממלא היטב את ייעודו, כלומר בידוד של נוסעים מיוחסים מהמציאות הישראלית הרועשת והמחוספסת. מתלי האוויר הממוחשבים מנטרלים היטב שיבושי כביש עירוניים טיפוסיים ומעניקים תחושת ריחוף, אם כי נתקלנו בשקטים מהם. ההיגוי שומר על הקשר בין הנהג לגלגלים כל עוד מקפידים לנתק את מערכת "הסיוע להיגוי", ונטיית הגוף בפניות הדוקות על כבישים מפותלים סבירה בהתחשב במשקל עצמי של כ-2.8 טונות.

למרות הממדים המסיביים, המכונית קלה לנהיגה בחניונים וברחובות עירוניים צפופים, בזכות היגוי אחורי מופלא, שמעניק לרכב קוטר סיבוב של מכונית קטנה. הגיע הזמן שכל רכב חדש יצויד במערכת כזו.

מחיר

המחיר של ה-EQS SUV בגרסת ה-450 עם שבעה מושבים עומד על 1.06 מיליון שקל. גרסת ה-580 החזקה כבר מציבה את המחיר על 1.25 מ', ובטרם יישמעו המחאות המוכרות נציין, שזה אינו מחיר חריג באלפיון העליון בישראל. מתחילת השנה בלבד כבר נמסרו 25 כלי רכב כאלה מיבוא סדיר ומקביל. בחלקם נוסעים כמה מהשמות המוזכרים ביותר בעיתונים הכלכליים.

כך או כך, ה-EQS SUV הוא הישג הנדסי מרשים, שממלא היטב את הייעוד של "דירת פאר על גלגלים", עם בונוס של הוצאות תפעוליות נמוכות ופליטה מזערית.
מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו IX50

קרוס-אובר חשמלי ב־605-845 אלף שקל. תא נוסעים ענק ושני מנועים חשמליים בהספק 523 כ"ס, שמאיצים את הרכב ל־100 ב-4.6 שניות, וסוללה עם טווח של 606 ק"מ.

ב.מ.וו IX50 / צילום: יח''צ

קאדילק אסקלייד IQ

קרוס-אובר חשמלי ב־700-760 אלף שקל, עצום ומוחצן, שאורכו 5.7 מ'. שני מנועים בהספק של 750 כ"ס, וסוללה עם טווח של עד 740 ק"מ. דורש רישיון ג'.

קאדילק אסקלייד IQ / צילום: יח''צ

עוד כתבות

אלעד טנא / צילום: איה אפרים

ידיעות אחרונות במגעים עם העורך הראשי של מקור ראשון לתפקיד בכיר בקבוצה

אחרי שעורך העל של הקבוצה, אבי משולם, הודיע על סיום תפקידו, בקבוצת התקשורת מנהלים מגעים עם אלעד טנא - העורך הראשי של מקור ראשון מקבוצת ישראל היום ● לטנא יש רקורד בתקשורת הישראלית ואף בידיעות אחרונות עצמה

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

הרשימה הרבעונית של ענקית ההשקעות: אלה המניות המבטיחות

הבנק האמריקאי מפרסם רשימה של מניות מעניינות להשקעה שצפויות לרכז עניין ברבעון השלישי של 2025 ● במקביל מפרסם הבנק שתי מניות שצפויות לרדת

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap

טראמפ: אני אהיה תקיף ביותר מול נתניהו על עזה

טיל שוגר מתימן לישראל ויורט ● גורם המעורה במו"מ: "אפשרות לפריצת דרך בזמן הקרוב" ● איראן: מתקני הגרעין שלנו ניזוקו בצורה קשה, אין לפי שעה תאריך לחידוש שיחות הגרעין ● שרי החוץ של מדינות ה-G7: יש לפעול לחידוש המו"מ עם איראן על הסכם הגרעין ● נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הסיר את הסנקציות מהמשטר בסוריה ● דיווחים ערביים: כוחות צה"ל פועלים באזור שכם ● 50 חטופים - 634 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים 

נזק כתוצאה מהמטח מאיראן / צילום: כב''ה

פתרון לבירוקרטיה ולמאבקי הדיירים? הממשלה שוקלת לקנות את הדירות ההרוסות

על פי הערכות, קיימות כיום כ-3,000 משפחות שביתן נהרס כליל בעקבות המלחמה, וכי ייקח שנים עד שישוקמו או שבתים אחרים יוקמו במקומם ● משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, רשות המסים והתאחדות הקבלנים, הודיעו על מסלול שיסייע לתושבים בהתנהלות מול הרשויות, במסגרתו כל התהליך ינוהל על ידי המדינה, לרבות מימון, פיקוח וביצוע

מנכ''ל הבורסה לני''ע, איתי בן זאב / צילום: ניקי וסטהפל

שתי בעלות המניות הגדולות בבורסה לני"ע מוכרות מניות ב-700 מיליון שקל

קרן מאניקיי האוסטרלית וקרן נובו נורדיסק, שתי בעלות המניות הגדולות של הבורסה לניירות ערך, מוכרות חלק גדול מהחזקותיהן בסכום מצטבר של 700 מיליון שקל

נשיא העליון, השופט יצחק עמית, בדיון בבג''ץ על מינוי ראש השב''כ / צילום: צילום מסך מהשידור החי

מינוי זיני: הממשלה והיועמ"שית פועלים להגיע להסכמות

לאחר הדיון היום בבג"ץ בנוגע לעתירות למנוע את מינויו של האלוף זיני לראש השב"כ הודיעו הצדדים כי הם פועלים להגיע להסכמות  ● במהלך הדיון ח"כ גוטליב צעקה לעבר הנשיא עמית: "תתבייש לך" - והוצאה מהאולם ● בעקבות הפרעות נוספות, הוחלט להמשיך את הדיון ללא קהל; עמית על המהומה באולם: "ניסיון להכשיל הליך משפטי"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה ואנבידיה יורדות ומושכות את נאסד"ק למטה

נאסד"ק יורד ב-0.6% ● תשואות האג"ח האמריקאיות מטפסות לאחר שפאוול אמר שלולא מלחמת הסחר, הריבית בארה"ב הייתה יורדת ● נעילה מעורבת באירופה ● הדולר בעולם בשפל של מעל 3 שנים • S&P 500 חצה לראשונה את רף ה-6,200 נקודות • גאופוליטיקה, מלחמת הסחר ו-"רגע ליז טראס" - בבלומברג מנתחים את הסיכונים בוול סטריט במחצית השנייה של השנה

איור: גיל ג'יבלי

"המדינה שלנו זקוקה לאלטרנטיבה": הסכסוך בין טראמפ למאסק עולה שלב

איל ההון תקף ברשת החברתית X את חוק התקציב הענק והשנוי במחלוקת של הנשיא, ושוב איים בהקמת מפלגה מתחרה ● התגובה של טראמפ לא איחרה לבוא: "מאסק קיבל יותר סובסידיות מכל אדם אחר בהיסטוריה" ● החוק צפוי להגדיל את הגירעון האמריקאי ב־3.8 טריליון דולר

יעקב לוקסנבורג / צילום: סיון פרג'

המהלך הכפול שהניב ליעקב לוקסנבורג תוספת שווי של 400 מיליון שקל

בשבוע שעבר ניצל יעקב לוקסנבורג את מחירי השיא בבורסה בת"א כדי למכור מניות בחברת הבנייה דניה סיבוס, ובמקביל הגדיל את החזקותיו בלפידות קפיטל השולטת בה ● התוצאה: שווי החזקותיו בלפידות זינק ל-3.2 מיליארד שקל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

המניה הלוהטת שחזרה לככב בוול סטריט, והמניות שאכזבו בת"א

האופטימיות ביחס להסכמי הסחר והמערכה הקצרה עם איראן צבעו את המסכים בבורסה בתל אביב ובוול סטריט בירוק במהלך החודש החולף ● סקטור השבבים ובעיקר מניית אנבידיה הובילו את העליות, מי אכזבו והאם הראלי יימשך?

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: ap, Tsafrir Abayov

בעקבות רפורמת הנשק של בן גביר: כמות התלונות על המשרד לביטחון לאומי גדלו פי 6

רפורמת הנשק של השר בן גביר הביאה לגל של 370 אלף בקשת לרישיון נשק מתחילת המלחמה, שהביאה לעומס בירוקרטי יוצא דופן ● 1,436 תלונות על המשרד לביטחון לאומי הוגשו בשנה החולפת, לעומת 226 תלונות בלבד בשנה שעברה ● רבות מהתלונות הן של חיילים בחזית שלא הצליחו להוציא רישיון נשק אזרחי

טל יעקובסון, מנכ''ל פריון / צילום: אוהד דיין

איך לדבר על שיווק בשפה שסמנכ"לי כספים מבינים, והקשר ל-AI

תעשיית הפרסום הדיגיטלי צמאה לא רק ליצירתיות, אלא גם לאופטימיזציה ומדידה עסקית, אומר טל יעקובסון מנכ"ל פריון, שרכשה את Greenbids המתמחה ברכש מדיה מבוסס בינה מלאכותית ● "עכשיו אנחנו בשוק של 750 מיליארד דולר, שמחבר קריאייטיב, מדיה וטכנולוגיה"

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק הדין החדש שכל זוג נשוי צריך להכיר. וההשלכות

בית המשפט העליון קבע השבוע באופן תקדימי כי ניתן לחלק בין בני זוג המתגרשים גם נכס שהיה שייך לאחד מהם לפני הנישואים ● כל מה שכדאי לדעת על הסכסוך שמאחורי ההלכה החדשה, ההשלכות וגם - למה מעכשיו "חייבים לעשות הסכם ממון"

תקיפות צה''ל ברחבי איראן / צילום: Reuters, SOCIAL MEDIA

סיפקו מפת מודיעין עשירה: הלווינים הכינו את מכת הפתיחה באיראן

המראות של האיראנים מצלמים מל"טים בשמי טהרן שיקפו במהלך המערכה סיטואציה שבה צה"ל, במידה כזו או אחרת, הפך את איראן לרצועת עזה ● כעת משרד הביטחון חושף את הנתונים שהובילו לשליטה של צה"ל בשמי איראן

תשואות קרנות הפנסיה והגמל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

זו הייתה מחצית פנומנלית לחוסכים לפנסיה, חוץ ממסלול אחד

למרות המכסים, המלחמות, הנפט והיחלשות הדולר - הקפיצה של הבורסה המקומית סידרה לחוסכים תשואות נאות מאוד ● גם הקאמבק של וול סטריט מהשפל של תחילת אפריל סייעה ● היחלשות הדולר פגעה בכולם אך בפרט במסלולים מחקי מדד ה-S&P 500

עוזי לוי, מנהל מחקר חו״ל בבנק מזרחי טפחות / צילום: באדיבות מזרחי טפחות

"פוטנציאל לתשואות פנומנליות": מנהל המחקר בבנק שמסמן 3 סקטורים לוהטים

עוזי לוי, מנהל מחקר חו"ל במזרחי טפחות, לא נלחץ מהשיאים בשוק המניות: "זה לא 'הייפ' על ריק — אנחנו נמצאים בראשיתה של מהפכה טכנולוגית" ● למשקיע אגרסיבי הוא ממליץ לשים את הז'יטונים על מניות AI, ענן ומחשוב קוונטי, לצד הסקטור החבוט של אנרגיות מתחדשות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום לע''מ

ראש הממשלה ביטל דיון בהקמת שדה תעופה ברמת דוד

המועצה הארצית לתכנון ובניה לא תדון היום בהקמת שדה התעופה ברמת דוד שבעמק יזרעאל והליכי התכנון יעוכבו ● הביטול מגיע אחרי שסגן השר אלמוג כהן התפטר מהממשלה במחאה על התכנון לקדם שדה תעופה בצפון ולא בדרום

היזם בני לנדא / צילום: איל יצהר

הוא חתום על אחד האקזיטים המדהימים בתולדות ישראל אבל 4 חברות שלו כבר נקלעו לקשיים. למה זה קורה?

בני לנדא נחשב לאחד מהיזמים הבולטים בישראל, בין היתר, בזכות האקזיט המדהים של אינדיגו ואלף פטנטים שרשם ● אך לפחות ארבע חברות המקושרות אליו נקלעו לקשיים - בשל פיתוחים יקרים, קצב חדירה איטי לשוק, תלות במשקיעים אירופים והשלכות המלחמה ● האם מדובר בצירוף מקרים מצער, או בכשל מובנה במודל?

מנכ''ל פריון, טל יעקובסון / צילום: אוהד דיין

גם הפניקס דורשת מפריון לבטל את גלולת הרעל: "רואים בחומרה את התנהלות הדירקטוריון"

הפניקס מצטרפת לדרישה של ווליו בייס לבטל את גלולת הרעל ● השתיים מבקשות לכנס אסיפת בעלי מניות ובה להצביע על ביטולה ודרישה לאישורה ברוב רגיל ● בפניקס אומרים שהתוכנית אומצה תוך התעלמות מהנזקים שייגרמו לבעלי המניות

הון שחור / צילום: דוברות המשטרה

ועדת השרים אישרה את החוק נגד ארגוני פשיעה במכרזים ציבוריים

התוכנית החדשה תעניק לחשב הכללי במשרד האוצר סמכות לפסול ספקים ממכרזים ציבוריים על בסיס מידע משטרתי ● המנגנון החדש יחול על תחומים שבהם זוהתה מעורבות משמעותית של גורמי פשיעה, ותוקם ועדה מקצועית בראשות בכיר מאגף החשכ"ל שתגבש המלצות לפסילת ספקים ספציפיים