נתב''ג סגור לאחר התקיפה הישראלית באיראן / צילום: ap, Ariel Schalit
מעט לאחר תקיפת צה"ל באיראן שפתחה את מבצע "עם כלביא", התברר שצי המטוסים הישראלי וגם זה של החברות הזרות לא נמצאים בנתב"ג. "תכננו את המבצע הזה מראש, וצריך היה לשמור על רמת חשאיות כה גבוהה שהיו רק שני שותפי סוד לעניין הזה. אתה צריך להכין מערכת שלמה בלי להגיד לה פרטים, אז זה מורכב", מספר שמואל זכאי, מנהל רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה.
● שאלות ותשובות | עם טילים ובלי לייזר: למה ישראל לא מצליחה ליירט את כל המטחים מאיראן?
לדבריו, "מעל הכל בוצעה הונאה אסטרטגית למהלך הזה והיינו צריכים להכין צוותים ושדות תעופה בחו"ל, זה היה מורכב מאוד ותוכנן בקפידה באינסוף נסיעות שלי לחו"ל. היינו צריכים להכין את החברות הזרות בלי שהן יודעות על מה אני מדבר איתן בכלל ולהכין את הצוותים ואת המטוסים וכל זה כשאתה לא יודע בדיוק כמה מטוסים יהיו בדרך, כמה יהיו בארץ וכמה עדיין לא יצאו. כל אלו היו פקטורים לא ידועים וזה היה מאוד מורכב".
לאחר הצלחת המבצע החשאי שניהל זכאי, הוא מסביר שהשלב השני בתוכנית כולל את החזרת המטוסים לישראל עם ישראלים כדי שיוכלו לחזור לארץ - אלא שכעת המרחב האווירי של ישראל עדיין סגור. "שמרנו על רמת חשאיות גבוהה כדי להעביר את המטוסים קרוב לנוסעים, ועכשיו אנחנו ממתינים לאישור מערכת הביטחון לחדש את הטיסות. ברור לנו מהערכת המצב האחרונה שביצענו עם צה"ל שזה יקח עוד זמן ולא אפשרי כרגע".
"מחכים לאור ירוק כדי להתחיל להחזיר את כולם לארץ"
המבצע ינוהל על ידי מנכ"ל רשות שדות התעופה שרון קדמי, ויכלול את חידוש הטיסות לישראל קודם כל מלרנקה ואתונה - יעדים קרובים שמשמשים טרמינלים של משרד התחבורה. "מי שיעלה על המטוס האחרון לישראל, זה יכול לקחת גם שבועיים. אני קורא לציבור להתאזר בסבלנות ולהתעדכן מול חברות התעופה. זה יקח זמן, אבל כולם יגיעו הביתה", אמר זכאי.
לדבריו, "שמתי את שרידות צי המטוסים הישראלי בראש סדר העדיפויות, ועכשיו אנחנו מחכים לאור ירוק כדי להתחיל להחזיר את כולם לארץ. זה מבצע מורכב מאוד שכולל את תכנון הטיסות וההמראות מחדש - את הסלוטים, את שעות הנחיתות וההמראות והאבטחה של הטיסות, כל אלו ינוהלו בצורה קפדנית. הכל מתוכנן ועובד בדיוק לפי הצפי שלנו". לדבריו, משיחות שקיים עם חברות תעופה זרות, לפי התמונה הנוכחית הן לא יחזרו לישראל לפני חגי תשרי.