תורים בקרפור ביום שישי, אחרי המתקפה של ישראל באיראן
מלחמת ישראל-איראן שפרצה בלילה שבין חמישי לשישי האחרון הובילה לפאניקה צרכנית החל משישי בבוקר ועד יום ראשון, כאשר הקניות המוגברות הן בעיקר בגזרת מוצרי מזון וחירום - אך גם בקטגוריות אחרות, מפתיעות יותר.
● "מצב כמעט בלתי אפשרי": השפעת המערכה באיראן על העסקים הקטנים
● עבודה בחירום: האם מקבלים שכר כשלא מגיעים, ומי חייב להתייצב?
● מי שהבית שלו נפגע מטיל יקבל פיצוי. אם השכרתם דירה שנפגעה - אכלתם אותה
ברשתות השיווק נוצרו בבוקר שישי תורים ארוכים לקופות, ונרשמה עלייה של מאות אחוזים בכמות הלקוחות בהשוואה לימים רגילים.
כך, למשל, בקשת טעמים נרשמה עלייה חדה בצריכת מוצרי בסיס, באופן חריג ביחס לסופי שבוע רגילים. "הציבור נכנס למצב של היערכות, והדבר הורגש היטב בסניפים", אומר המנכ"ל קינן ממן. "בנוסף, אנו מתמודדים עם מצוקת חלב, כתוצאה מהביקוש הגבוה ומהשפעות לוגיסטיות". הסניפים ושירות ההזמנות אונליין תוגברו, בפרט כשהרשת עבדה במהלך כל סוף השבוע - כשרוב הרשתות האחרות סגורות.
ברשת יוחננוף מציינים כי הביקושים הגבוהים שהחלו בסוף השבוע נמשכים גם היום (א'), עם תורים ארוכים ונוכחות גבוהה של לקוחות בכל רחבי הארץ. "אנחנו רואים עלייה ניכרת בצריכה של מוצרי בסיס, שנועדו להיערכות לשהות ממושכת בבית, ומדובר בביקוש חריג בהיקפו", נמסר מהרשת.
לדברי הבעלים איתן יוחננוף, "אנחנו מבינים את הלחץ ואת חוסר הוודאות שרבים חווים ברגעים כאלה, ועושים כל שביכולתנו להתאים את הפעילות, כדי לשמור גם על הרציפות וגם על הבטיחות של כולם".

חוסרים נקודתיים
במהלך היום נרשמו חוסרים נקודתיים במוצרי חלב, ביצים ונייר טואלט, אולם הם נובעים ברובם מהתנפלות של הצרכנים. מדובר בדפוס מוכר היטב מהשנים האחרונות - החל מהקורונה, דרך תחילת המלחמה וכלה בימים הנוכחיים. גם אם הייצור נשאר זהה, כשלקוח קונה ארבעה קרטוני חלב במקום אחד ושלושה קרטוני ביצים - הלקוחות שיגיעו אחריו יפגשו במחסור.
בתנובה ציינו כי בחברה נערכו מאז יום שישי לגידול בביקושים למוצרים, במקביל להתאמות שבוצעו לאור גיוסם של עשרות עובדים למילואים, חלקם הניכר ממערך הייצור והתובלה. עוד ציינו כי מפעלי החברה והמחלבות ימשיכו לפעול כסדרם, למעט מפעל מעדנות שיהיה סגור, על-פי הנחיות פיקוד העורף.
וולט: זינוק במכירות מזרנים, מאווררים ובריכות
בזמן שהקניונים ומרכזי הקניות סגורים, ופיקוד העורף אסר על קיום פעילויות ומקומות בילוי, הזמנות האונליין קיבלו תפנית. כך, באפליקציית המשלוחים וולט נרשמה קפיצה של פי עשרה מיום רגיל ברכישת מזרנים, מאווררים ובריכות. מבחינת מכר של בריכות נרשם גידול של 192% בשישי-שבת לעומת הסופ"ש קודם. נכון להיום בשעות הצהריים, המכירות בקטגוריית הילדים קפצו פי שניים מיום רגיל, ובנוסף נרשמה עלייה של 60% בביקוש למוצרי סופרמרקט.
ביאנגו דלי מציינים כי הביקושים הגבוהים נמשכו לאורך כל סוף השבוע, עם עלייה של עשרות אחוזים בהיקפי ההזמנות לעומת סוף שבוע רגיל. באופן צפוי, בשעות מסוימות הופסקה הפעילות, בשל המתקפות ובשל הצורך להבטיח את שלום הצוותים בסניפים והשליחים. כאן המוצרים המבוקשים ביותר היו מים, מוצרי מזון בסיסיים, נייר טואלט ושימורים - כלומר כאלה שנועדו לאפשר שהות ממושכת בבית.
גם בחנויות החשמל נרשם זינוק בביקושים. לדברי לירון כץ, סמנכ"ל מחסני חשמל, מאז יום שישי ובייחוד היום רואים ברשת ביקושי שיא למוצרים חיוניים לשהייה ממושכת במרחב המוגן - ובראשם מגדילי טווח ייעודיים לאינטרנט בממ"ד, מזגנים ניידים וגם קונסולות משחק ניידות. במקביל נרשם זינוק בביקושים לאמצעי גיבוי: נמכרו כ-800 גנרטורים, כ-2,500 יחידות גיבוי עוצמתיות לסוללה וכ-1,000 רדיו-טרנזיסטורים הפועלים על סוללות.
ברקת בהערכת מצב
במוצאי שבת קיים שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת הערכת מצב עם מנהלי רשתות השיווק, הקמעונאים והיבואנים. כ-550 "סניפי ברזל" של רשתות המזון ערוכים לפעול במצבי קיצון, ובהם ירוכזו כוח-אדם ומלאי מזון במקרה שייווצר חוסר. אלפי סניפים נוספים ברחבי הארץ ימשיכו לפעול כל העת, בהתאם להנחיות פיקוד העורף.
ברקת ציין כי לצד זאת, מלאי החירום של ישראל הוגדלו מאז תחילת המלחמה כמותית, והורחבו מבחינת מגוון המוצרים, וכעת רמתם עומדת על מוכנות גבוהה. המחסנים ייפתחו רק בהנחיה של משרד הביטחון.
הקמעונאים העלו בדיון מספר סוגיות שבהן ביקשו את סיוע משרד הכלכלה, כמו בעיית כוח-האדם, השינוע וסימון המחירים, בדומה למה שקרה בתחילת המלחמה.
"חשוב להבהיר לציבור כי אין כל מחסור במזון, ואין צורך באגירה. אנחנו כאן כדי לוודא שהמשק ממשיך לפעול בצורה סדירה גם בשעת חירום", אמר ברקת.