מטוסים בנתב''ג / צילום: Shutterstock
תכנון ותיאום של חודשים, שני שותפי סוד, והתראה של שעות בודדות: פרטי המבצע "מגן אווירי" לפינוי המטוסים מישראל נחשפים. לאחר התקיפה הישראלית באיראן, עם סגירת המרחב האווירי של ישראל ועוד לפני שבארץ התכוננו לתגובה האיראנית, נתב"ג כבר היה ריק ממטוסים זרים וישראליים, ובתוך זמן קצר גם פונו כל עשרת אלפי הנוסעים ששהו בנתב"ג.
● ראיון | כך יתנהל המבצע להחזרת הישראלים מחו"ל: "זה ייקח שבועות"
● ענקית הלואו קוסט שמאריכה את ביטולי הטיסות לארץ עד סוף אוגוסט
המבצע הלא-טריוויאלי נשמר בסוד, ויצא לדרך לאחר שבשנה האחרונה התקיימו למעלה מעשר פגישות בין שמואל זכאי, מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), ועמיתיו בקפריסין, ביוון ובמקומות אחרים, בשביל להכין את פרטי המבצע, מבלי למסור את הסיבה לו ובליווי של גורמים ביטחוניים.
התכלית הייתה שבשעת הצורך יינתן מקום לכל כלי הטיס שמתפנים מישראל, מבלי לספק הסברים. חצי שעה לפני היציאה של המטוס האחרון לתקיפה, המטוסים המריאו מפה יחד עם הצוותים בהחלטה שהתבררה כנכונה, לאחר שבהערכת מצב של משרד התחבורה עלה שרסיסים נפלו בסביבת נתב"ג, באופן שככל הנראה היה פוגע בצי המטוסים אם עדיין היו שם כאלו.
ההחלטה הייתה כה גורפת, עד שלפי גורמים בממשלה הושארו בישראל רק שלושה מטוסים אזרחיים.
למרות ההכנות הקפדניות, איש לא ידע, לרבות שרי הקבינט, על המועד המתוכנן של המתקפה ושל מבצע פינוי המטוסים.
"הונאה אסטרטגית"
"מעל הכול בוצעה הונאה אסטרטגית למהלך הזה", סיפר זכאי בראיון לגלובס במוצאי שבת. "היינו צריכים להכין צוותים ושדות תעופה בחו"ל, וזה היה מורכב מאוד, כי היינו צריכים להכין את החברות הזרות בלי שהן יודעות על מה אני מדבר איתן, ולהכין את הצוותים ואת המטוסים, וכל זה כשאתה לא יודע בדיוק כמה מטוסים יהיו בדרך, כמה יהיו בארץ וכמה עדיין לא יצאו. כל אלו היו פקטורים לא ידועים וזה היה מאוד מורכב".
במקביל, ברשות שדות התעופה קיבלו התראה כדי להצליח ולפנות את כל 10,000 הנוסעים ששהו בטרמינל, וגם זה היה חלק מהמבצע. כל זה קרה בזמן שהתקיפה באיראן כבר יצאה לדרך.
חלק מהמטוסים פונו לקפריסין וליוון, בגלל שאלו יעדים קרובים וגם מתוך הבנה שמשם יחזרו מרבית הישראלים, וכבר יש שם ריכוז גבוה שלהם. בנוסף, מטוסים שלא המריאו לטיסת החזור נמצאים בניו יורק ובתאילנד, וכן במקומות נוספים.
למרות שרוב המטוסים פונו למדינות הללו, ששם נמצא ההאב התעופתי של משרד התחבורה, ושישראלים הורגלו מאז פרוץ המלחמה שמשם יש תדירות גבוהה של טיסות, במשרד התחבורה מסבירים שזה לא המצב הפעם.
ביום ראשון אף פרסמה רשות שדות התעופה הבהרה בנושא: "אין כל המלצה לישראלים השוהים בחו"ל להגיע בשלב זה ללרנקה או לאתונה, מתוך מחשבה לעלות משם על טיסה חזרה לארץ".
זאת, משום שגם כשהמרחב האווירי בישראל ייפתח, הטיסות לא יתקיימו בתדירות גבוהה, וצפויה המתנה של ימים, אם לא שבועות, עד לשיבוץ בטיסת חזור. בנוסף, לנוכח ריכוז של ישראלים באיטליה ובהולנד, ובמקומות נוספים, ייתכן שתהיה הסטת מטוסים, אך הפרטים עדיין לא ידועים.
התוכנית אשר הוצגה ואושרה על ידי הקבינט כללה גם הוצאת צוותים לחו"ל, משום שלא ניתן להטיס מטוסים ללא צוותי האוויר, ביקורת גבולות וכיוצ"ב. המטוסים שיחזרו לישראל עם פתיחת המרחב האווירי ייצאו ממנה חזרה ריקים, במטרה להוריד כמה שיותר מהר את הנוסעים ולפנות כמה שיותר מהר את המטוסים מנתב"ג, שנחשב לאזור מאוים מאוד. לדבר יש כמובן השלכות כלכליות של סבסוד המדינה את החברות, וגם השלכות על היכולת לצאת מהמדינה לחו"ל בימים הקרובים, יכולת שגם כשהשמיים ייפתחו תהיה מצומצמת מאוד, וכל זאת לצד לחצים על דיפלומטים לצאת מישראל וצורך לספק גם מענה כזה.
לוח הטיסות ישתנה
במסגרת ההיערכות למבצע לצד סגירת או פתיחת השמיים, קיימת גם מגבלת התקהלות של פיקוד העורף, התקהלות שתיווצר כמובן עם פעילות נתב"ג. לכן, כדי לצמצם את הסיכון, לוח הטיסות לישראל לא יהיה דומה לזה שבשגרה, ולמעשה הוא יתוכנן לגמרי מחדש, והשימוש בנתב"ג יהיה נקודתי.
ישראלים רבים בוחנים את עזיבת המדינה או הגעה אליה באמצעות ספינות, משום שהמרחב הימי לא סגור, אבל יש סיכון לא מבוטל בעלייה על ספינה בימים הללו. "מי שיעלה על המטוס האחרון לישראל, זה יכול לקחת גם שבועיים. אני קורא לציבור להתאזר בסבלנות ולהתעדכן מול חברות התעופה. זה ייקח זמן, אבל כולם יגיעו הביתה", הדגיש זכאי.