גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מירי רגב: הישראלים הראשונים יחזרו מחו"ל דרך המדינות האלה

שרת התחבורה הודיעה על המתכונת להחזרת כ-100 אלף הישראלים שנתקעו בחו"ל מאז תחילת המערכה מול איראן עקב סגירת המרחב האווירי ● טיסות החילוץ הראשונות יהיו מתאילנד, לרנקה, אתונה, איטליה וארה"ב ● רגב: "חברות התעופה יחליטו מי יחזור ראשון. יוקם צוות למקרים חריגים, וניתן דגש למקרים מצילי חיים" ● בשלב זה לא יאושרו יציאות ישראלים לחו"ל ● מנכ"ל רש"ת: "זה ייקח שבועות"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה על המתכונת המתוכננת להחזרת מעל 100 אלף הישראלים שנתקעו בחו"ל מאז תחילת המערכה מול איראן בעקבות סגירת המרחב האווירי של ישראל. רגב מקיימת בשעה זו תדריך לגבי הטיסות הצפויות לצאת לחילוץ אותם ישראלים.

"אני מבינה את המצוקה, אבל אנחנו נמצאים ביום הרביעי למלחמה לא פשוטה ומחיר כבד שהעורף משלם, ולא ניקח סיכון וחס וחלילה שיהיה אירוע על הקרקע, שנצטרך להסביר כיצד אישרנו למטוס לנחות בקרקע עם יותר מ-300 הרוגים. לכן נבצע בצורה מדורגת ומתוכננת ומתואמת עם משרד הביטחון וגורמי מקצוע של התעופה האזרחית", אמרה.

טיסות החילוץ של אל על יוצאות לדרך. כך זה יעבוד
מחיר החזרה הביתה: 4,000 אירו, עד 22 שעות בים - והמדינה מחוץ לתמונה
המבצע הסודי בנתב"ג: כך פונו כל המטוסים לפני התקיפה באיראן

"אמרנו שייקח זמן ושזה לא יהיה מהיום למחר, אבל נתנו את האוקיי, ובעצם אנחנו מתחילים עם מבצע 'חזרה בטוחה' של הישראלים הביתה של משרד התחבורה יחד עם הגורמים הרלוונטיים", הוסיפה רגב.

רגב ציינה כי "לא נאשר יציאות ישראלים לחו"ל בשלב זה. מי שיוצא כרגע לחו"ל אלה מי שהגיעו לבקר בארץ - דיפלומטים, תיירים וכדומה".

לדבריה, "השלב הראשון יצא לפועל, והתוכנית הייתה שברגע שהייתה אזעקה ב-3 בבוקר, העפנו את כל צי המטוסים מנתב"ג. זו הייתה החלטה נכונה - אחרת לא היה לנו עם מה להחזיר את הישראלים ארצה.

"כעת, השלב השני של תוכנית 'חזרה בטוחה' יוצא לפועל. זה אומר שלאחר תיאום עם מת"ח וניהול סיכונים שנציג בהמשך, אנחנו נערכים להחזיר את האזרחים הביתה החל מהיום. היציאה היא לאותם המוקדים שידענו שיש בהם ישראלים: תאילנד, לרנקה, אתונה, איטליה וארה"ב, ומשם יהיו ההחזרות הראשונות".

"נקים גוף ייעודי"

באשר לחלוקת העבודה ציינה רגב: "משרד הביטחון מחלץ ישראלים עם כוחות ביטחון שצריך להחזיר הביתה, ולא נכנסים לזה. החזרת האזרחים הביתה נעשית על-ידי משרד התחבורה בשיתוף-פעולה עם משרד הביטחון. בשלב זה תשובת משרד הביטחון הייתה מובנת - יש עומס גדול על צה"ל ועל חיל האוויר, ולכן מטוסי צה"ל לא יחזירו אזרחים, אלא צי המטוסים הישראלי ובאמצעות חברות זרות שיהיו מוכנות לקחת חלק.

"נקים גוף ייעודי שיורכב מנציגי משרדי התחבורה, משרד החוץ, פיקוד העורף ורשות החירום הלאומית, עם מוקד טלפוני שיפורסם בקרוב לציבור. הגוף הזה בעצם יידע לתעדף את מקרי החירום של אותם אזרחים שצריכים לחזור, ושחברות התעופה לא יודעות לתת להם מענה, ולכן גם רשות החירום הלאומית היא חלק מהצוות".

רגב ציינה כי "בנוסף למרחב האווירי, אנו פועלים לתת מענה דרך הים. במרחב הימי החרגנו באמצעות פיקוד העורף את מנו ספנות. אני שמחה שהוא פנה אלינו. שוחחנו ארוכות וסיכמנו שמנו ספנות יסייע לנו להחזיר ישראלים מקפריסין לישראל ויסייע להוציא ישראלים שלא צריכים להיות פה, כמו תיירים ובני נוער מ'תגלית', שאותם נוציא לחו"ל.

"קיימת אופציה להחזיר אזרחים בנחתות (כלי שיט צבאיים המאפשרים הנחתת כוחות), אך זו אופציה לא פשוטה. אני לא יודעת מי שט בנחתת 18 שעות מקפריסין לישראל - זה לא פשוט, ואם נראה שלא נוכל להרחיב את המרחב האווירי, נבקש את הנחתות שיסייעו לנו להביא ישראלים, ונשתמש בנחתות במקרה שלא נצליח ליצור מרחב אווירי להבאת ישראלים.

"אני אומרת לאזרחים: אין מה להילחץ. אתם בחו"ל, תהנו. אני יודעת שזה לא פשוט, והעלאתי בקבינט האחרון את סוגיית השיפוי. נשב עם האוצר ונראה איך אפשר לטפל בנושא הזה. אני מבקשת מאנשים סבלנות.

"על אף אתגרי המלחמה, שמרנו על שמיים פתוחים, למרות שהרבה חברות זרות יצאו מכאן וחזרו לטוס. רק לפני שבועיים החזרנו את וויז ולופטהנזה. זה אתגר עצום להפעיל תעופה אזרחית במלחמה. נעשה הכול כדי להחזיר אתכם לארץ, ובעזרת השם נחזיר את כולם ארצה, אבל זה ייקח זמן. ברגע שנאשר חזרה של מטוס ארצה, ונבין גם כשהמטוס באוויר שיש סכנה לחיי אדם - נחזיר אותו בחזרה. ניקח את הסיכונים בצורה מושכלת, כשחיי אדם הם מעל הכול".

"משימת קודש"

שמואל זכאי, מנהל רשות התעופה האזרחית, הוסיף: "המבצע הזה של החזרת הישראלים הביתה תוכנן מראש ובקפידה בתכנון מורכב, והיה כמובן צורך לשמור על חשאיות כדי לא לחשוף את התקיפה באיראן.

"כדי להחזיר את הישראלים צריך מטוסים. הדבר הראשון הוא להוציא את צי המטוסים ולקרב אותו לנוסעים. ב-3 לפנות בוקר היו מטוסים בחו"ל ובנמלי המוצא, מטוסים באוויר וכאלה שעל הקרקע. את המטוסים שהיו שבחו"ל ובאוויר הפננו לשדות תעופה שמהם נחזיר את הישראלים הביתה, ואת המטוסים מנתב"ג הוצאנו החוצה.

"שדה תעופה לא יכול לקלוט כמות כזו מעכשיו לעכשיו, והייתה כאן מערכת הכנות מורכבת. הכנו את מקומות החניה ששדות התעופה יקלטו אותם בזמן אמת, והכי חשוב להכין צוותי טייסים והנהלות חברות התעופה בפרק זמן מהיר.

"הסיטואציה האנושית הייתה ידועה מראש. יש ילדים שנמצאים עם דיילים ודיילות בחדרים בבתי מלון ללא הוריהם. הצוותים רואים בכך משימת קודש. מהרגע הזה ניהול החזרת הנוסעים עובר מרשות תעופה אזרחית לרשות שדות התעופה".

"זה לא ייקח ימים אלא שבועות"

שרון קדמי, מנכ"ל רשות שדות התעופה, אמר כי "המבצע יחל כ-24 שעות מרגע שנקבל את ההנחיה", ורגב אמרה בתגובה: "קיבלתם".

לדבריו, המבצע כולל החזרת ישראלים בלבד - אך ורק ישראלים ששוהים בחו"ל, ואין נוסעים יוצאים. "התהליך יהיה מהיר ככל היותר, והדבר הכי חשוב זה זמן מינימלי על הקרקע בשל הסיכונים. החזרה תהיה מדורגת ותיבנה לאט-לאט במסגרת הסיכונים.

"תוך 24 שעות החברות יידעו מה הולך לקרות, הו ייצרו קשר עם הנוסעים, ומי שיעמוד מולם בחו"ל אלה חברות תעופה, ויש צוות בראשותו של עוזי יצחקי למקרים חריגים".

לדברי קדמי, "זה לא ייקח ימים אלא מספר שבועות. יש תנאים שלא קשורים בנו, ויום אחד יהיה שונה מיום אחר. נעשה את זה תוך כדי תנועה, כשמה שהכי חשוב זה חיי אדם".

מנהל רשות הספנות והנמלים, רב-חובל צדוק רדקר, אמר: "היום אונייה של מנו ספנות תוציא מכאן דיפלומטים ותיירים. יש לא מעט כלי שיט אחרים שמשתתפים במבצע של השבת הישראלים מחו"ל, ואם המאמצים לא יספיקו, חיל הים ומערכת הביטחון יירתמו למשימה".

תיעדוף למקרים מצילי חיים

רגב הוסיפה: "איש מילואים פעיל - צה"ל יחזיר אותו. משרד הביטחון יחזיר מי שנדרש ללחימה, וכל האזרחים האחרים יחכו.

"לגבי אזרחים שהגיעו עם חברות תעופה זרות: אנחנו מפרסמים טלפון של החמ"ל, ואיפה שנראה עניין הומניטרי ועניין של הצלת חיים, נדע לתעדף את זה ולהעביר בצורה מסודרת. חברות התעופה יחליטו מי יחזור ראשון. אנחנו ניתן דגש למקרים מצילי חיים שחברות התעופה לא נתנו להם מענה".

לדברי זכאי, "יש הרבה ישראלים בחו"ל, וכולם יקרים לנו באותה מידה, ומי שיקבע מי יעלה קודם אלה חברות התעופה. אנחנו לא יכולים להחזיר בבת-אחת יותר נוסעים - לא כי אין לנו אמצעים. אנחנו יכולים תאורטית לקחת 70 מטוסים ולהטיס אותם ארצה, אבל אף אחד לא חושב שזה דבר אחראי לעשות".

חשש מהפקעת מחירים

רגב ציינה כי "הנוסעים יקבלו את המגיע להם על-פי 'חוק טיבי', אבל אני מצפה להתערבות של משרד האוצר, כי הנוסעים נשארו בחו"ל בגלל מבצע חשאי, ואני חושבת שכאשר האוצר יכול לסייע בשיפוי, הוא צריך לעשות זאת. אני מתארת לעצמי שגם שר הכלכלה יביע עמדתו בעניין הזה.

"אני מקווה שהחברות יבינו המשמעות של חזרת הישראלים ואת ההוצאות הגדולות של שהייה בחו"ל, וברור שחברה שנוסעת צד אחד ריק וצד אחד מלא - צריך לתת לה מענה, ואני אדאג לשיפוי לאותן חברות כדי שכרטיס הטיסה יהיה במחיר סביר".

במענה לחשש מהפקעת מחירים, שרת התחבורה אמרה כי "אני כרגולטור לא יכולה להתערב בעניין המחירים, אבל אני לא מתעלמת מזה, ולכן אני מאמינה שמשרד הכלכלה, משרד האוצר ואנחנו נסייע ככל הניתן כדי לתת מענה. זו סמכותי ואחריותי להחזיר את הישראלים ארצה".

במענה לשאלת גלובס על הגבלת מחירי הטיסות שהוטלה בתקופת הקורונה ולמה לא מפעילים זאת כעת, אמרה רגב: "אני אעשה הכול שחברות תעופה לא יפקיעו מחירים, ואני מאמינה שהן מבינות את גודל השעה ואת האתגר העומד לפניהן.

"בנוסף, נעודד עוד ועוד חברות תעופה זרות לקחת חלק בזה. וזה לא סוד שאני נפגשתי עם מנכל וויזאייר, ואני רוצה בייס שלהם בארץ, שיבינו שתחרות היא מאסט כדי להטיס ישראלים. ברגע שנפתח את השמיים, גם שרי הכלכלה והאוצר יידעו לעשות מה הם צריכים לעשות כדי למנוע הפקעת מחירים, וחברה שמפקיעה מחירים - לא תקבל פיצוי".

עוד כתבות

דונלד טראמפ / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

טראמפ הודיע כי חתם על הסכם סחר עם וייטנאם

"זה יהיה הסכם שיתוף פעולה נפלא בין שתי המדינות שלנו. התנאים הם שוייטנאם תשלם לארצות הברית מכס בגובה 20% על כל המוצרים שיישלחו לשטחנו, ומכס של 40% על כל העברה דרך מדינה שלישית", כתב טראמפ

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דד־ליין המכסים של טראמפ מתקרב, אך הסכמי הסחר שהובטחו לא נראים באופק

התקופה שהגדיר נשיא ארה"ב טראמפ למשא ומתן על הסכמי סחר מתקרבת לסיומה ללא תוצאות, והאיומים במכסים כבדים על שותפות כמו יפן והאיחוד האירופי מתחדשים ● בכירים בממשל מנסים לרכך את הדד־ליין שנקבע, ה־9 ביולי ● בינתיים, השווקים לא מתרגשים מהבאות

האלוף (מיל') תמיר הימן / צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת ת''א

בשיתוף ארה"ב וסעודיה: הפרויקט השאפתני של ראש אמ"ן לשעבר

האלוף (במיל') תמיר היימן מקדם קרן מחקר למחשוב קוונטי ל"נטרול השאיפות הסיניות" בתחום ● התקציב לפעילות בגובה 200 מיליון דולר יאפשר לחברות ישראליות, שנחשבות מובילות בתחום, לקחת חלק בפרויקטים חדשניים ● היוזמה לקרן היא על רקע היעדרות ישראל מהסכמי הבינה המלאכותית שנחתמו בין ארה"ב לאמירויות ולסעודיה

רונית רפאל / צילום: עידו לביא

רונית רפאל מחפשת שוכרים חדשים בבזל

אחרי 17 שנים של פ עילות, רשת ארקפה תפנה ב־1 בספטמבר את הסניף ברחוב בזל בתל אביב - אחד המיקומים הבולטים בעיר ● מדובר בנכס שבבעלות אשת העסקים רונית רפאל, והוא כולל שטח מסחרי של 65 מ"ר נטו, בתוספת חלל אחסון של 10 מ"ר ● אירועים ומינויים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; טסלה ואנבידיה ירדו ומשכו את נאסד"ק למטה

נאסד"ק ירד ב-0.8% ● תשואות האג"ח האמריקאיות טיפסו לאחר שפאוול אמר שלולא מלחמת הסחר, הריבית בארה"ב הייתה יורדת ● נעילה מעורבת באירופה ● הדולר בעולם בשפל של מעל 3 שנים • S&P 500 חצה לראשונה את רף ה-6,200 נקודות • גאופוליטיקה, מלחמת הסחר ו-"רגע ליז טראס" - בבלומברג מנתחים את הסיכונים בוול סטריט במחצית השנייה של השנה

מנכ''ל הבורסה לני''ע, איתי בן זאב / צילום: ניקי וסטהפל

שתי בעלות המניות הגדולות בבורסה לני"ע מוכרות מניות ב-700 מיליון שקל

קרן מאניקיי האוסטרלית וקרן נובו נורדיסק, שתי בעלות המניות הגדולות של הבורסה לניירות ערך, מוכרות חלק גדול מהחזקותיהן בסכום מצטבר של 700 מיליון שקל

אלכסנדר ואנג, מייסד scale AI / צילום: ap, Jeff Chiu

ילד פלא, גאון מתמטי בלי תואר ומיליארדר: המינוי שהביא לצוקרברג שיא חדש

אלכסנדר ואנג בן ה־28, מייסד חברת הדאטה Scale AI ותופעה בעמק הסיליקון הוא המינוי שמטא מקווה שיביא לה את הניצחון במירוץ ה־AI ● מהדירה שחלק עם סם אלטמן ועד למעמד של אחד האנשים המקושרים בתעשייה: הכירו את האיש שצוקרברג מהמר עליו במיליארדים

הוספת ממ''ד לבניין בראשון לציון במסגרת תמ''א 38 / צילום: Shutterstock

האם בקרוב הממ"דים יגדלו? הצעות החוק בנושא עולות שלב

הצעת החוק להגדלת שטח הממ"ד אושרה לקריאה ראשונה אחרי הקפאה ארוכה ● ברשויות המקומיות צפויים להתנגד, אלא אם יקבלו פיצוי על אבדן דמי השבחה ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

בעקבות הסכם הסחר עם וייטנאם, נאסד"ק ו-S&P 500 ננעלו בשיאים

נעילה מעורבת באירופה ● קמעונאיות הביגוד זינקו בעקבות הסכם מכס בין ארה"ב לוויאטנם ● מיקרוסופט עומדת לפטר כ-9,000 עובדים ● נפילה של 13% במסירות של טסלה, רבעון שלילי שני ברציפות ● פסגות: הפד לא יוריד את הריבית לפני 2026, למרות הלחצים של הנשיא טראמפ ● וגם: הבנק האמריקאי שמסביר עד מתי הראלי בוול סטריט יימשך ● המגזר הפרטי בארה"ב התכווץ לראשונה ממרץ 2023

רמפייג / צילום: אלביט מערכות

הידידה הקרובה של ישראל רוצה לקנות מאיתנו טילים חדשים

כהפקת לקחים מהמלחמה עם פקיסטן, ההודים מפנימים כי הם צריכים טילי אוויר־קרקע מדוייקים לטווחים רחוקים ● אייר לורה, שפיתחו במפעל מל"מ של התע"א ייעודי לפגיעה באתרי טילים, בסיסים צבאיים ומערכות הגנה אווירית, מבלי לסכן את הטייסים והמטוסים

החוסכים הישראלים מסכמים חצי שנה פנומנלית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

החודש ההיסטורי שסידר לחוסכים הישראלים את אחת התקופות הטובות אי פעם

המחצית הראשונה של שנת 2025 הייתה עמוסה בטלטלות בארץ ובעולם, ועדיין חוסכי הגמל והפנסיה צפויים ליהנות מתשואות שלא נראו כמותן זה שנים ● הסיבה המרכזית: הבורסה בתל אביב שהפכה לאחת החזקות בעולם, ושברה שורה של שיאים היסטוריים ● ובכל זאת, במסלול אחד ייצאו מאוכזבים

ארז קמיניץ, לשעבר המשנה ליועמ''ש / צילום: אייל טואג

עו"ד ארז קמיניץ: "המדינה חייבת לעשות מסלול ירוק להיתרים"

על רקע הפגיעות בעורף, קמיניץ מציע מודל של שולחן עגול, בלי רפורמות חדשות, שנוטות להתעכב ואינן מתאימות למצב חירום ● "שיתוף פעולה בין מינהל התכנון, רשות המסים, רמ"י, משרד הפנים, משרד המשפטים וגופים נוספים הוא הכרחי. אין טעם להניע תהליכים ללא גיבוי ממשלתי רחב", אמר קמיניץ

מתקרבים לגיל פרישה? החיסכון שיכול לתת לכם קצבה פטורה ממס

"תיקון 190" נשמע טכני, אך הוא מאפשר ניהול כסף פרטי דרך קופת גמל - עם שיעור מס שונה, גמישות בהשקעה וגם כמה מגבלות שחשוב להכיר ● למי הוא מתאים ומתי זה משתלם? לפני שמפקידים - חשוב להבין את כל המשמעויות

פגיעה ישירה של טיל איראני בממ''ד בפתח תקווה / צילום: Reuters, Matan Golan

המיקום האופטימלי של הממ"ד: חיצוני, בניגוד לכיוון הטילים

בעקבות המלחמה עם איראן - יש שטוענים, כי הממ"דים אולי הגנו על יושביהם, אך לא במידה מספקת ● המהנדס ד"ר בני ברוש: "מה שקיבלנו עד עכשיו, רקטות וטילים קטנים מעזה ומלבנון - היה נמוך יותר מרמת המוכנות של הממ"דים" ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד 

ג'ף בזוס / צילום: ap, John Locher

ג'ף בזוס מכר מניות אמזון בשווי 737 מיליון דולר

ג'ף בזוס מכר כ-3.3 מיליון מניות בשווי 737 מיליון דולר, במסגרת תוכנית מכירה מוסדרת שמתפרסת עד מאי 2026 ● לאחר המכירה, בזוס מחזיק בכ‑905 מיליון מניות, ועדיין מהווה הבעלים הפרטי הגדול ביותר בחברה

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק הדין החדש שכל זוג נשוי צריך להכיר. וההשלכות

בית המשפט העליון קבע השבוע באופן תקדימי כי ניתן לחלק בין בני זוג המתגרשים גם נכס שהיה שייך לאחד מהם לפני הנישואים ● כל מה שכדאי לדעת על הסכסוך שמאחורי ההלכה החדשה, ההשלכות וגם - למה מעכשיו "חייבים לעשות הסכם ממון"

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

האקזיט של המשקיעים הזרים על מניית הבורסה בת"א, ומדוע הגופים המקומיים נעדרים ממנו

שתי קרנות השקעה זרות מכרו בימים האחרונים מניות הבורסה ב־650 מיליון שקל, ובתשואה של יותר מפי 10 על השקעתן

משרד הפרסום העתידי, כפי שנוצר באמצעות ChatGPT / צילום: ChatGPT

סוף עידן משרדי הפרסום? כך ייראה הענף בעוד חמש שנים

אמיר גיא, יו"ר איגוד חברות הפרסום לשעבר, קורא למשרדים להתעורר: אנחנו פועלים בעולם שמתערער, עם שיבוש מוחלט של המודל הכלכלי, תהליך העבודה והיחסים עם המותגים ● מי שישרוד הוא זה שימזג קריאייטיב, דאטה ונרטיב למוצר אחד, ויהפוך לשותף טכנולוגי של הלקוח

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

הרשימה הרבעונית של ענקית ההשקעות: אלה המניות המבטיחות

הבנק האמריקאי מפרסם רשימה של מניות מעניינות להשקעה שצפויות לרכז עניין ברבעון השלישי של 2025 ● במקביל מפרסם הבנק שתי מניות שצפויות לרדת

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מניות הבנקים קפצו, האם בנק ישראל יאשר להגדיל את הדיבידנד?

בשוק ההון מעריכים כי הפיקוח על הבנקים עשוי לאשר את בקשת הבנקים להגדיל את שיעור חלוקת הדיבידנד לעד 50% מהרווח הנקי