נמל חיפה / צילום: שלומי יוסף
עם שמיים סגורים ומשק שמושבת כמעט לחלוטין, בצל איומי טילים מכיוון איראן, ישראל מתנהלת במצב חירום שמשפיע על אספקטים רבים בחיי היומיום - ביניהם יבוא הסחורות לישראל. תחום השילוח האווירי פועל בצורה חלקית ביותר - לאל על יש לו"ז טיסות מצומצם עם מטוסי 737 ליומיים-שלושה הקרובים, ובנוסף צ'אלנג' איירלינס מפעילה את שלושת מטוסיה באישור מיוחד. הפעילות של החברה היא בעיקר לצרכי משרד הביטחון לנושאי מזון, תרופות ועוד, ומשם הכינוי "האמבולנס הלאומי".
● מליסרון בפנייה דחופה לשר הכלכלה: "לא יהיה מנוס מהוצאת מאות אלפי עובדים לחל"ת"
● טיסות החילוץ של אל על יוצאות לדרך. כך זה יעבוד
לעומת זאת, לפי זכיינית UPS בישראל, פעילות השילוח הימית פועלת כסדרה, כולל הנמלים, המסופים וחברות הספנות (תחת הנחיות פיקוד העורף). "אנחנו מציעים למשל הובלה יבשתית לנמלי מפתח באיטליה וסלובניה, ומשם הובלה ימית לישראל בתוך מספר ימים", אומר גל שחם, סמנכ"ל בזכיינית UPS בישראל.

"פתרונות אלה מתאימים לכל גודל מטען, הודות לעבודה אינטנסיבית מול סוכנים בחו"ל שמבצעים קונסולידציות למטענים (איחוד מספר מטענים למשלוח אחד). עדיין מוקדם להעריך את ההשלכות של סגירת השמיים, הן מבחינת עיכובים והן מבחינת מחירים. אנחנו פועלים ליצירת פתרונות ליבואנים ויצואנים".
יובל גרודק, מנכ"ל ומייסד משותף בחברת המשקאות גרופר, מספר כי החברה תגברה לקראת הקיץ את מלאי הסחורות לקראת העלייה בביקושים. "יש מכולות שכבר בדרך ואמורות להגיע בימים הקרובים, ויש כאלה שאמורות לצאת בימים הקרובים מצפון אירופה, ואנחנו מקווים שלא יהיו עיכובים בהגעת הסחורות".
לקוחות החברה מתחלקים לשניים. החלק הראשון הופך כמעט לא רלוונטי: מסעדות, בתי קפה ועגלות קפה שלא יכולים לעבוד כרגע, לקוחות בשוק המוסדי שעובדים בצורה פחותה מהרגיל וחברות הייטק שרובן עברו לעבודה מהבית. מאידך, גרופר מוכרת גם בסופרמרקטים, בחנויות ובמכולות, שנחשבים לעסקים חיוניים, מה שמקטין את הפגיעה שלה.
גרודק מציין גם כי חלק גדול מהעסקים שעובדים עם החברה הודיעו כי יהיו חייבים לעכב תשלומים, מכיוון שגם להם מעכבים תשלומים. "אנחנו מקווים שלא יהיו ביטולים או תשלומים נוספים כמו סוג של 'היטל מלחמה' - תשלום נוסף לכל מכולה בגלל המצב", הוא מסכם.

בין החנויות החיוניות שקיבלו היתר לפתוח נמצאים הסטוקים למיניהם - שתלויים מאוד ביבוא הימי. 99% מהסחורות והמוצרים שמוכרת רשת הסטוק, למשל, מבוססים על יבוא. נכון לעכשיו המחסנים עמוסים במלאי, אולם ככל שמצב החירום יימשך, האתגרים יגברו.
"אין מכולות שנכנסות לנמל בארץ ונפרקות מלבד מוצרים חיוניים", מסביר עופר ברק, מייסד ומנכ"ל רשת הסטוק. "כל המכולות שעליהן סחורה לא דחופה עברו לנמלים אחרים, בין היתר בקפריסין".
ברק מסביר כי נמלי חיפה ואשדוד עובדים במתכונת מצומצמת, ובנוסף חברות הספנות הודיעו כי לא יגיעו לישראל עד שהמלחמה עם איראן לא תסתיים. האניות שבדרך הודיעו כי הן סוטות מהמסלול וימתינו כרגע בנמלים אחרים, ואניות שהיו אמורות לצאת לארץ הודיעו על עיכוב יציאה.
האם אנחנו צפויים לראות קפיצה במחירי המשלוחים והמכולות כמו שהיה בקורונה ובתחילת המלחמה? "המחירונים היו במגמת ירידה שבוע לפני המלחמה, אבל המחירון החדש של יולי הושהה", אומר ברק. "הכול כרגע בהולד".

עיכובי הזמנות מחו"ל
חלק גדול ממשלוחי האונליין בישראל הם מאתרים בינלאומיים כמו אמזון, עליאקספרס, טמו ושיין. האם יש טעם להזמין משלוחים מאתרים אלה, והאם הם צפויים להגיע? כאן התשובה היא חד-משמעית לא, מכיוון שהם מגיעים דרך האוויר.
היקף העיכובים תלוי בעיקר בשאלה מתי ייפתחו השמיים לישראל. "אין כניסה של מטוסים, כך שאם מזמינים היום משלוח מטמו או משיין, אי-אפשר לתת צפי הגעה", אומר גורם בשוק המשלוחים.
האם יש סיכוי שההזמנות מאתרי האיקומרס הגדולים יוסטו ליבוא בספינות? לדברי אותו גורם, אין סיכוי, בעיקר כשמדובר במוצרים במחיר שלא עולה על עשרות דולרים בודדים לכל היותר. "זה לא על הפרק, וגם אין יבוא אישי דרך הים".
צ'אלנג' איירלינס מטיסה בשגרה משלוחים מאתרי איקומרס כמו טמו ועליאקספרס, אבל כרגע היבוא הזה נעצר לטובת הצרכים הלאומיים. עם זאת, בחברה אומרים כי יש עדיין סיכוי קטן להגעתם, אם יישאר מקום בטיסותיה.