מיכלית בריטית במיצרי הורמוז / צילום: ap, Morteza Akhoondi
בשל הסכנה לסגירת מיצרי הורמוז, "נשק יום הדין" של איראן, ארגון Bimco המייצג בעלי ספינות ברחבי העולם מזהיר מלפעול במיצרי הורמוז המחברים את המפרץ הפרסי לאוקיינוס ההודי. חלק מחברות הספנות כבר צמצמו פעילות בנקודה הרגישה בה עוברים עשרות אחוזים מהסחר בנפט ובגז. מומחים וגופים פיננסיים גדולים עדיין מניחים שמדובר בתרחיש קיצוני שלא יתרחש, אך מחירי האנרגיה כבר מושפעים מכך, וספינות רבות מעדיפות לא לקחת את הסיכון ולהתרחק משם מראש.
● כותרות העיתונים | ב-CNN טוענים: יש רק דבר אחד שישראל צריכה מטראמפ לגבי איראן
● פרשנות | בתוך ארבעה ימים: התקיפות הישראליות הביאו את איראן לכלכלת חימושים
כלי הנשק החזק ביותר בידי איראן אינו הטילים הבליסטיים שלהם, אלא קו החוף הארוך שהם מחזיקים באחת מהנקודות האסטרטגיות ביותר בעולם: מיצרי הורמוז, המחברים בין המפרץ הפרסי לבין האוקיינוס ההודי ואחראיים לחלק ניכר מאספקת הגז והנפט בעולם, בייחוד לאירופה ולמזרח אסיה. מיצרי הורמוז הם מיצר ימי צר יחסית, רוחבו נע בין 39 ל־96 קילומטרים בלבד. עם זאת, הוא משמש עורק ימי קריטי למדינות המפרץ. למעשה, כל איום על חופש השיט במיצר הזה גורר תגובת שרשרת בכלכלה העולמית, לרבות עליית מחירי הדלק. חבר פרלמנט איראני המייצג את טהרן, והיה גם בכיר במשמרות המהפכה, כבר איים בסגירה שלו שתטלטל את הכלכלה העולמית, אך היא עלולה גם לגרור את ארה"ב למלחמה.
"רמת הסיכון במיצרים הינה משמעותית"
יעקב לרסן, ראש מחלקת הבטחון ב"בימקו" המייצגת בעלי ספינות ברחבי העולם, אמר ל- CNBC שהעימות בין ישראל לאיראן מסלים, ובכך יוצר חששות בקהילת בעלי הספינות ויוצר "הפחתה מתונה" בכמות הספינות ששטות באזור. לדבריו "הנסיבות והסובלנות לסיכון משתנות בין בעלי ספינות שונים. נראה שרוב בעלי הספינות כרגע בוחרים להמשיך, בזמן שאחרים מעדיפים להישאר בחוץ". גם פיטר טירשוול, סגן הנשיא לסחר ימי בסוכנות הדירוג S&P, העיד ל-CNBC שחלק מחברות הספנות מעדיפות להתרחק ממיצרי הורמוז. גם חברת הספנות הגרמנית הפאג-לויד מעידה שרמת הסיכון במיצרים היא "משמעותית".
מעבר לאנרגיה, מיצרי הורמוז חשובים גם לסחר המכולות העולמי. זאת משום שאיחוד האמירויות שנמצאת מעבר לו משמשת גם כנקודת ביניים להעברת סחורות בין ספינות. המשמעות היא שחסימת המיצרים עלולה להביא לעליה במחירי השינוע או אף לשיבושים בשרשראות האספקה. מחירי השינוע של דלקים כבר עלו ב-24% מתחילת המלחמה מול איראן.
עם זאת, מומחים וגופים פיננסיים גדולים עדיין מעריכים שהסיכויים להתממשות התרחיש הזה נמוכים: ד"ר מנחם מרחבי, מומחה לאיראן במכון טרומן במרכז האקדמי שלם, אמר לגלובס ש"מדובר במהלך נואש בעיניו. הרי כולם מבינים שיש לו השלכות גם על שחקנים שאיראן לא בהכרח תרצה לפגוע בהם והיא תסכן את הקשרים שלה עם כל האזור. סגירת הורמוז היא לא צעד שיפגע בישראל באופן ישיר, אלא במדינות כמו איחוד האמירויות. ישראל מייבאת את הנפט שלה בעיקר ממדינות ברית המועצות לשעבר, כמו אזרבייג'ן". מי שדווקא יותר תיפגע ממהלך כזה היא סין, שמייבאת חלק ניכר מהנפט שלה מהמזרח התיכון. אך בניגוד לסין, שמייבאת נפט ממספר מדינות כולל ערב הסעודית, עיראק ואיחוד האמירויות, איראן תלויה לגמרי בסין, שקונה 88% מייצוא הנפט האיראני.