קניון ערים כפר סבא בזמן המלחמה / צילום: רמי זרנגר
בניגוד לשנים קודמות ולמשברים קודמים, מרבית הקניונים לא הזדרזו להציע מתווה הקלות לשוכרים בגין הפגיעה הקשה שספגו בגין התקופה בה החנויות היו סגורות במהלך מלחמת 12 הימים עם איראן, בצילה כל המשק נסגר.
● מנכ"ל ישראכרט: "פחות עסקים קטנים נפתחים, אני מקווה שהם יצליחו לשרוד"
● נפלו בין הכיסאות: בעלי דירות להשקעה שנפגעו לא יקבלו פיצוי מלא מרשות המסים, בינתיים
● שכר דירה בהתאם לפדיון: ביג מפרסמת הקלות לשוכרים
שחר תורג'מן, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה במכתב חריף בו הוא מבקש מהקניונים וממרכזי הקניות, בשם השוכרים בהם, "לבצע חשיבה מחודשת בנוגע לתקופה בה המרכזים המסחריים היו סגורים, ולזכות את השוכרים באופן הוגן בחלק היחסי של דמי השכירות ודמי הניהול עבור ימים אלה". עוד ביקש תורג'מן לפרוס את תשלום דמי השכירות של חודש יולי למספר תשלומים עתידיים.

בתחילת דבריו הבהיר תורג'מן כי הוא פנה לרשות התחרות בנושא דמי השכירות ודמי הניהול בתקופת המלחמה עם איראן, ורק לאחר מכן שלח את המכתב. "בחודש האחרון, כידוע לכם, חווינו כולנו תקופה קשה ומורכבת, וזאת עוד בטרם התאוששנו מאירועי ה-7 באוקטובר והלחימה הממושכת שבאה בעקבותיהם", נכתב במכתב. "במשך ימים רבים בחודש יוני נאלצו מרבית עסקי הקמעונאות בישראל לסגור, לא מתוך בחירה אלא בהתאם להנחיות מפורשות של פיקוד העורף.
"ברור לכל כי עסקים אלה נפגעו קשות, הן בפגיעה ישירה ברווחיותן והן בעיקר בפגיעה חמורה בתזרים המזומנים, שנגרמה כתוצאה מהיעדר תקבולים במשך כ-12 ימים".
"קיווינו שתגלו אחריות"
"כשותפים עסקיים של ענף הקמעונאות, ציפינו ואף קיווינו שתגלו אחריות, תטו כתף ותשאו בנטל לצד ציבור השוכרים", הוסיף תורג'מן. "לצערנו, מרביתכם בחרתם להתעלם מהמציאות או להסתפק בשליחת הודעות שכותרתן 'מכתב הקלות לשוכרים', שלרוב היו ריקות מתוכן ולעתים אף מעליבות ומזלזלות. נדמה כי חלקכם מבקש להתנתק מהאירוע, כאילו אין לכם בו חלק, ולכן גם אינכם רואים עצמכם מחויבים לקחת אחריות או להשתתף במאמץ לפתרונו".
עוד ציין תורג'מן כי "בשגרה, כאשר העסקים משגשגים ונהנים מצמיחה, אתם גובים שיעור ממחזור העסקים בנוסף לדמי השכירות הקבועים, מודל שמבוסס על שותפות ברווחים. לכן, טבעי היה לצפות כי בעתות משבר, כאשר המחזורים נפגעים באופן דרמטי, תנהגו בהתאם לרוח השותפות ותסתפקו בגבייה המבוססת על מחזור בלבד, מבלי לדרוש תשלום על דמי שכירות בסיסיים".
נזכיר כי קבוצת ביג מרכזי קניות פרסמה בתחילת השבוע מתווה לשוכרים, שעיקריו נוגעים קודם כל לאחת הסוגיות הכבדות ביותר לבעלי העסקים, שכר הדירה. לפי ביג, גביית שכר הדירה בגין חודש יוני תבוצע לפי תחשיב אחוז העומס של החנות ביוני של השנה הקודמת ובהתאם לפידיון בפועל ביוני השנה - כולל ימי המלחמה. שכר הדירה של יוני שולם כבר, אולם ביג תיתן זיכוי בתשלום שכר הדירה של אוגוסט.
גם הכשרת היישוב פרסמה מתווה לשוכרים, שעיקרו הוא ששכר הדירה הבסיסי שייגבה בחודש יולי יגלם 50% הנחה על התקופה שהקניון היה סגור. מליסרון הציעה לשוכרים לחלק כאמור את שכר הדירה לשלושה תשלומים, ועזריאלי לא פרסמה מתווה כלשהו.
"מתווה שמבזה את הנייר"
"מעולם איגוד לשכות המסחר לא הוציא מכתב כזה, שהוא סוג של רעידת אדמה. אבל אני כבר 'fed up'", אמר תורג'מן לגלובס. "אני פונה לקניונים ואומר להם בדיוק מה אנחנו חושבים עליהם - על זה שלא פורסמו מתווים עד עכשיו, ועל כך שמליסרון פרסם מתווה שמבזה את הנייר שהוא כתוב עליו (פריסת שכר הדירה לחודש יוני לשלושה תשלומים - ש.ס). ביג באופן מסורתי מפרסמים מתווים שנותנים לשוכר את התחושה שהם שותפים איתך כשוכר, והם הקבוצה היחידה שעושה את זה. לכן הוצאתי את המסמך.
"הם גופים חזקים וכוחניים, והחלטתי להגיד להם מה השוכרים חושבים עליהם. כשהייתה מלחמה, והשוכרים היו סגורים, הם כאילו לא שותפים לאירוע, והשוכרים מודים לי על כך שסוף-סוף מישהו אמר לחבר'ה בצד השני מה אנחנו מרגישים. בסוף קרה פה משהו. איפה אתם? אתם מתפרנסים מהשוכרים כל השנה. איפה אתם, לכל הרוחות?".