גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בממשלה רוצים לקצר את התור בנמלים, ובדרך פוגעים במכונת המזומנים שלהם

במשרדי התחבורה והאוצר גיבשו מתווה להרחבת התחרות על פריקת מכוניות – שנחשבת לאפיק רווחי במיוחד עבור הנמלים ● המטרה: לגרום להם לתת עדיפות לסחורות אחרות, כמו ברזל, שתקועות בלב ים זמן רב ● בוועדי הנמלים עשויים לצאת למאבק

מכוניות חדשות בנמל המפרץ / צילום: יח''צ
מכוניות חדשות בנמל המפרץ / צילום: יח''צ

בוועדת המחירים המשותפת למשרדי התחבורה והאוצר הגיעו בימים אלה להסכמה על הפיכת המחיר הקבוע שמקבלים הנמלים (כ-80% מעלות הפריקה) לסכום מקסימלי, כדי לתת דחיפה לתחרות בענף.

הסכם המוערך בכ-600 מיליון שקל: קרן נוי תרכוש 25% מנמל המפרץ שמופעל על ידי חברת SIPG
יותר מ־60% מהאוניות שממתינות בתור בים עושות את דרכן לנמל קטן אחד בלבד

בין היתר נועד המהלך לתת מענה לתופעה של תורים של אוניות שמשתרכים סמוך לחופי ישראל, ושהפכו בשנים האחרונות למראה שמזוהה עם פעילות הנמלים בארץ. זאת למרות שב-20 השנים האחרונות ננקטו בישראל צעדים מרחיקי לכת להגברת היעילות, כגון הקמה של שלושה נמלים - באשדוד ובחיפה - לצד אלה הוותיקים, ובהפרטה של נמל חיפה.

הגדלת הקיבולת הנמלית הרבה מעבר להיקף המטענים שמגיעים לישראל אמורה הייתה ליצור מצב שבו אין תורים כלל, ושהנמלים הם אלו שיתחרו על הסחורות המגיעות לישראל. ואולם, בפועל, התחרות איבדה שיווי משקל לחלוטין, ובעוד שהנמלים מתחרים על פריקת סחורות מסוימות, אחרות נותרות ללא מענה בלב ים. כעת נראה שבממשלה מאבדים סבלנות, ושמים על הכוונת את תחום המכוניות המועדף על הנמלים.

הסוגייה קריטית במיוחד כשמדובר בצינור הסחר המרכזי של ישראל מול העולם; לא פחות מ-98% מהסחורות מגיעות ויוצאות מישראל דרך נמלי הים שלה, שמתקשים לתפקד ביעילות גם היום: השבוע הנוכחי נפתח עם 60 אוניות שממתינות לפריקה מחוץ לנמלים. בשיא משבר התובלה בעקבות מגפת הקורונה, כ-80 אוניות המתינו מחוץ לנמלי הארץ, והסעירו את המדינה. בעקבות זאת, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר בדקה את ההשפעה על המשק, ומצאה שהפגיעה המוערכת ביצוא כתוצאה מירידת התפוקה בנמלים ברבעון הראשון של 2021 עמדה במונחי תוצר על 16 מיליון שקל ליום. הפגיעה ביבוא במונחי תוצר היא כ-10 מיליון שקל ביום. עוד הזהירו אז, כי "אם לא יחול שיפור משמעותי בעיכובים בנמלים עד סוף השנה, הדבר יתרום לעליית מחירים נוספת, בשיעור של כ-0.1%".

עיוותים וכשלים בתחרות

אולם, כאמור, התורים אינם מתחלקים באופן שווה. מרבית האוניות שממתינות בלב ים, אז כמו גם היום, כוללות בעיקר סחורה המכונה מטען כללי - כזה שמגיע בתפזורת ולא בתוך מכולות - והוא כולל פעמים רבות בעיקר ברזל לבנייה ולתעשייה. לעומת זאת, תתקשו למצוא אוניות מכולה, או יותר מכך - אוניות שנושאות עליהן מכוניות בלב ים. הדבר נעוץ בעיוותים ובכשלים באסדרת התחרות שבין הנמלים.

המחירים שגובים נמלי הים מהיבואנים מעוגנים בצו תעריפים ממשלתי. הסחורה הכי משתלמת לפריקה היא מכוניות, שכן הצו קובע תעריף אחיד, של כ-300 שקל לרכב דו-גלגלי ועד לכ-3,500 שקל לכלי רכב גדולים. מרבית הסכום קבוע וכולל תשלום בגין דמי התשתית שמחולקים למדינה (20%) ולבעלי הנמל (80%). רק כמה עשרות שקלים מתוך הסכום מהווים דמי ניטול, שעליהם בעלי הנמל יכולים להציע הנחה כלשהי.

אומנם, גם במכולות הסכום נקבע בצו, אלא ששם מדובר במחיר מקסימום, והנמלים מתחרים באמצעות הנחות. בברזל, המחיר המרבי מגיע לכמה עשרות שקלים לכל טונה, וגם שם ניתן להציע הנחות. כל אלו עומדים בפני מנהלי נמל, אל מול עלויות כוח אדם והסכמים היסטוריים מול ועדי עובדים, שעד לפני כמה שנים היו מהחזקים בארץ. לפרוק מכוניות באמצעות אנשים שנוהגים אותן אל שטחי האחסון - זו עבודה קלה, נעימה ורווחית לעומת פריקת ברזל, שהיא עבודה סיזיפית וקשה, ומחויבת בתשלום פרמיה גבוהה.

לכן, הגיוני שנמלים ישאירו את מטעני הברזל בלב ים לנמל כמעט יחיד שמוכן להתעסק איתם, והוא נמל מספנות ישראל, שבו אין הסכמי שכר כובלים.

היות שהנמלים אינם יכולים להתחרות במחיר בפריקת מכוניות, משום שהוא קבוע, הם מתחרים בטיב השירות, שבא לידי ביטוי במהירות הפריקה ובימי אחסון של המכוניות בנמל. הפניית כל התשומות לבוננזת המכוניות מעוותת את השוק: הנמלים עמוסים מכוניות ואין להם מקום לפרוק ברזל, והם עסוקים בשביעות רצון היבואנים ולאו דווקא באינטרסים המשקיים.

מאילת לים התיכון

הדבר מתעצם מאז שהושבת נמל אילת בעקבות מתקפות החות'ים בים האדום והסטת אוניות המכוניות לסיבוב עוקף, כך שהן מגיעות לים התיכון ומוסיפות לנתח העבודה.

כך, בחודשים ינואר עד אפריל השנה נפרקו בישראל כ-84 אלף כלי רכב, כמחציתם בנמל חיפה (43 אלף), בנמל אשדוד כ-30 אלף ובנמל המפרץ כ-11 אלף. המגמה דומה גם לממצאי שנת 2024 כולה. נמל אילת, בשיאו, פרק למעלה מ-150 אלף כלי רכב בשנה - כמעט מחצית מהמכוניות שהגיעו לישראל, והתחום המשתלם הזה עבר לנמלי הים התיכון.

במשרד האוצר ניסו לקדם במשך שנים קביעת מחיר מקסימום, נמוך בהרבה, לפריקת כלי רכב, כדי לשחוק את הרווחיות של הנמלים מפריקת מכוניות. כעת, כאמור, הגיעו בוועדת המחירים להסכמה על הפיכת המחיר הקבוע שנכנס לנמלים לסכום מקסימלי, מבלי להפחית אותו.

אתגרים רבים בדרך

למרות הסרת הכפפות ושינוי הרגולציה כדי לנסות ולהגביר את התחרות - צעדים לא מובנים מאליהם שנוקטים משרדי הממשלה - צפויים עוד אתגרים רבים עד למימושם, וגם לאחריו: ראשית, הוועדים שמחוברים לבכירי משרד התחבורה צפויים להתנגד נחרצות לצעד הזה, שיפגע בעבודתם הנוחה בתחום המכוניות, וכמובן שגם הנמלים שרווחיותם הגדולה תיפגע.

המתנגדים אף עשויים לטעון שמדובר בהטבה ליבואנים, שכן הם יקבלו הנחה במחיר הפריקה, ולא בטוח שההטבה הזו, שעשויה להגיע למאות שקלים בודדות, תגולגל לצרכן.

ואולם, ספק אם הטבה של כמה מאות שקלים היא שתשפיע על צרכן שקונה רכב חדש במאות אלפי שקלים. בכל אופן, בממשלה צפויים להדגיש שהצעד לא נועד להיטיב או להרע עם יבואני רכב, אלא לטפל ביוקר מחיה שמחריף בעקבות סחורות רבות שצפות בלב ים כדי לרצות את היבואנים בשוטף.

שנית, הנמלים יכולים בפועל שלא להוריד את המחיר, ו"לתקוע" את התחרות שהממשלה מנסה לעודד, כדי לא לשחוק רווחיות בטווח הארוך. במקרה כזה, נודע לגלובס, יש תוכנית מגירה מוכנה, שכוללת את הורדת המחיר בצו התעריפים והגבלה של מספר ימי אחסון המכוניות בנמלים.

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

העסקה שהקפיצה את רשות המסים: רכשו 4 דירות ומכרו אותן באותו היום

ביהמ"ש לתביעות קטנות חייב את ישראייר לשלם לאם ולארבע בנותיה החזר בגין ההוצאות שנגרמו להן בעקבות ביטול טיסה חזרה לארץ ● ביהמ"ש לענייני משפחה הורה על קיום צוואת אם לעשרה ילדים שהורישה את כל רכושה לבנה הצעיר בלבד ● ביהמ"ש קבע: פעולה אקטיבית בשוק הנדל"ן להשאת רווחים אינה פסולה, אך עשויה להביא לכך שהעסקה תיחשב מסחרית-עסקית ולגרור מס גבוה יותר ● 3 פסקי דין בשבוע

כסף בקיר. עם שחר שני / צילום: פרטי

בגיל 23 הוא כבר מחזיק דירות להשקעה בשווי של 4 מיליון שקל

שחר שני עבד כנער בצביעת בתים ובשיפוצים, ולכן לא נבהל מקניית דירה שזקוקה לשיפוץ ● לאחר מכן מינף את הניסיון שצבר בבית ואת מבצעי הקבלנים - כדי להחזיק שתי דירות בגיל שבו רוב הצעירים עוד חוסכים לטיול אחרי צבא

ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט / צילום: ראובן קסטרו

מדוע ביטול משפט נתניהו עדיף על חנינה

חנינה עשויה להעביר מסר ציבורי שלפיו נתניהו הוא עבריין שנחסך ממנו הדין, ועלולה להעמיק את תחושת הניכור הציבורי ● מנגד, ביטול המשפט - כצעד ממלכתי, מוסכם ומודע בין המדינה לבין נתניהו - תאפשר לישראל להתאחד, להתחזק ולצמוח ● הגיעה העת לבחור בדרך של אחריות, פיוס ותקווה ● דעה

אילון מאסק ודונלד טראמפ / צילום: ap, Brandon Bell

בדרך לעימות נוסף? אילון מאסק שוב תוקף את הצעת החוק שמנסה להעביר טראמפ

"טיוטת החוק האחרונה של הסנאט תהרוס מיליוני משרות באמריקה ותגרום נזק אסטרטגי אדיר למדינה שלנו", כתב מאסק ברשת x שבבעלותו, שעות ספורות לפני שהסנאט עומד לקיים הצבעה מכרעת בנושא

נוי קדם מדמון, ראש מערך התקשורת והאחריות התאגידית תנובה / צילום: רמי זרנגר

ראש מערך התקשורת והאחריות התאגידית של תנובה מסיימת את תפקידה

נוי קדם-מדמון ביקשה לסיים את תפקידה ● בשלוש וחצי השנים האחרונות היא הובילה את התקשורת החיצונית של תנובה, את התקשורת הפנים-ארגונית, את מיתוג המעסיק בנכסים הדיגיטליים ובשנה האחרונה גם את תחום האחריות התאגידית

הראל ויזל, מנכ''ל ובעל השליטה בפוקס / צילום: דימה טליאנסקי

מניית נייקי הצליחה להפתיע את המשקיעים, והראל ויזל מרוויח בגדול

דוחות חיוביים הזניקו את מניית נייקי ביום שישי ב-15.2% ● בתגובה, הזכיינית הישראלית ריטיילורס קופצת גם היא בבורסה בתל אביב

מארק צוקרברג מנכ''ל מטא / צילום: ap, Godofredo A. Vásquez

הבונוסים השמנים של צוקרברג: כך מנסה מטא למשוך את הטאלנטים מ־OpenAI

על רקע ביצועים מאכזבים של מודל ה־AI של מטא, Llama 4, מארק צוקרברג פותח את הארנק, עורך פגישות אישיות עם החוקרים המבריקים ביותר, ומציע, לפי פרסומים, בונוסים של עד 100 מיליון דולר ● בתוך המאבק האגרסיבי הזה, OpenAI מסרבת להרים ידיים

מטוסי חיל האוויר / צילום: דובר צה''ל

יורים על אנשים טילים והם נכנסים לשוק ההון: ניסינו לפצח את החידה של המשקיעים הישראלים

שבועיים של מלחמה היסטורית מול איראן התקבלו בבורסה המקומית בעליות חסרות תקדים ● וזו לא הפעם הראשונה שתל אביב מפגינה חוסן חריג: גם בסאגת המכסים הבורסה הישראלית הייתה מהיציבות בעולם ● האם שנים ארוכות של מלחמות הפכו את הישראלים למשקיעים העמידים בעולם? "יורים על אנשים טילים והם נכנסים לשוק ההון"

צילום: Shutterstock

שכחו מ"שבע המופלאות": האנליסט שממליץ על מניות זולות בתחום ה-AI

ג'ון באר, אשר מנהל קרן שצמחה בשיעור כפול ממתחרותיה בחמש השנים האחרונות, מציע למשקיעים להסתכל מעבר ל"שבע המופלאות", ומסמן שבע מניות זולות של חברות המספקות שירותים חשובים בתחום ה-AI ● בשיחה עם מרקטוואץ', הוא מסביר כי דווקא חברות פחות זוהרות עשויות להציע ערך משמעותי, שעדיין לא מגולם במחיר מניותיהן

עמי פרץ / צילום: דוד סקורי

דירות שמוכנות עכשיו, עם ממ"ד: הנדל"ניסט שממפה את המגמה החדשה בשוק

בוני התיכון, המתמקדת בהתחדשות עירונית, זינקה לצד יתר מניות הנדל"ן בימי המערכה מול איראן ● המנכ"ל עמי פרץ טוען כי "בעקבות המלחמה, רואים עלייה משמעותית בהתעניינות בדירות עם ממ"ד שאפשר להיכנס אליהן באופן מיידי" ● הוא לא מאמין שהעובדים הפלסטינים יחזרו, וטוען שלמרות עליית המחירים "בסוף אנשים קונים דירות, עם קצת חסכונות ועזרה מההורים. התרבות הזו היא דבר חזק מאוד"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בכירים באנבידיה מימשו מניות בשווי יותר ממיליארד דולר, ובראשם המנכ"ל ג'נסן הואנג

על רקע העלייה החדה במניית החברה, בכירים בענקית השבבים אנבידיה מימשו מניות בשווי מצטבר של מעל מיליארד דולר במהלך 12 החודשים האחרונים, מתוכם יותר מ-500 מיליון דולר רק בחודש האחרון ● המנכ"ל ג'נסן הואנג עומד בראש גל המימושים, אבל הוא לא לבד

מתחם בזן במפרץ חיפה / צילום: שגיא מורן

בזן חוזרת לפעילות חלקית ותשוב לפעילות מלאה עד אוקטובר

בשל טיל האיראני שפגע בתחנת הכוח של בזן במפרץ חיפה, שלושה מעובדי בית הזיקוק נהרגו, ופעילות בזן הופסקה לחלוטין ● כעת בזן מודיעה: חזרנו לפעילות חלקית ● מניית בזן   עלתה ב-20 הדקות האחרונות של יום המסחר ב-1.6%, ובכך השלימה עלייה יומית של 2.5%

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

השקל חזק, המשקיעים אופטימיים: היום נדע אם לבורסה בתל אביב יש עוד לאן לעלות

בסוף השבוע, קיבלו המשקיעים עוד מאותו הדבר באמריקה: הנשיא טראמפ מעוניין שהנגיד פאוול יתפטר; שיחות הסחר עם קנדה הוקפאו, אבל מדדי המניות כבר לא מתרגשים שם וכבשו רמות שיא חדשות ● הבורסה בתל אביב, שעלתה על גל חיובי מאז המבצע באיראן, ירדה בחמישי, וכוחם של המשקיעים ייבחן מחדש

מי־האו צ׳יאנג, מנכ''ל SIPG ישראל / צילום: שלומי יוסף

הסכם המוערך בכ-600 מיליון שקל: קרן נוי תרכוש 25% מנמל המפרץ שמופעל על ידי חברת SIPG

לפי הודעת הקרן והנמל, מנהלי הקרן ניהלו במשך מספר שנים מגעים עם מטה SIPG בשנגחאי ● המגעים הבשילו לאחרונה לכדי הסכם לרכישת 25% ממניות נמל המפרץ ● ההסכם כפוף לאישור הרגולטורים בישראל והשלמת העסקה צפויה בתוך כשנה

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

טראמפ בשיא כוחו: מביס את השופטים, קורא להם "מטורפים" ותובע אותם לדין

בשבוע של ניצחונות, הוא מדלג על משוכה ענקית בעזרת ביהמ"ש העליון: נשללת הסמכות משופטים מחוזיים לפרוש את רשת פסיקותיהם על פני כל ארה"ב ● זה היה האמצעי היעיל ביותר להגבלת כוחו של נשיא, השולט באמצעות צווים ● הוא יוכל כנראה להשיא הרבה עצות לנתניהו

האם ישראל מתקרבת מחדש למי שהפכה לאחת האויבות המושבעות שלה?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: באיראן מנסים למצוא סוכני מוסד שהסתננו למדינה, טורקיה וישראל מדברות על סוריה, ויורש העצר האיראני קורא לעם להפיל את השלטון ● כותרות העיתונים בעולם

רחובות טהרן. משמרות המהפכה נעלמו? / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

תחושות כעס והשפלה ברחוב האיראני: "זה אולי לא יקרה היום, אבל הם יקומו"

הפגיעה במעמד משמרות המהפכה, המחסור הכלכלי והביקורת הגוברת - גם מצד תומכי המשטר - יוצרים תשתית לשינוי עמוק ברפובליקה האסלאמית ● האם הלחץ האמריקאי לעצור את המלחמה בלם גם מהפך היסטורי בחברה האיראנית, או שכדור השלג כבר החל להתגלגל ● היום שאחרי המלחמה, פרויקט מיוחד

בני סבטי / צילום: פרטי

הפרשן הכי מדובר לענייני איראן מספר על הבריחה הגדולה, השירות הממושך בצה"ל והחיקוי ב"ארץ נהדרת"

"ב-1985 משמרות המהפכה האשימו את אבא שלי שהוא משת"פ. יום אחד, כשיצא מהעבודה, ג'יפ העיף אותו באוויר. היו לו שברים בכל הגוף. באותו היום הבנו שמקומנו לא באיראן" ● שיחה קצרה עם בני סבטי, חוקר איראן ב-INSS ופרשן טלוויזיוני

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

המוח, הכליות ואיכות השינה: ההשפעות השליליות של חום מתמשך על הגוף

עם התקדמות משבר האקלים: ההשפעות השליליות המצטברות של חום שאינו בא בגלים ● האפליקציה שהצליחה להוריד מדדי דלקת במערכת החיסון ● InspireMD תקבל תשלום אבן דרך של 18 מיליון דולר ● הצוות הישראלי שזוכה לראשונה במענק EIC Transition ● השבוע בביומד

קניון עזריאלי / צילום: כדיה לוי

הרשתות יוצאות למלחמה? יבקשו להכריז על הקניונים הגדולים כקבוצת ריכוז

אחרי שדרשו להפחית מדמי השכירות ששילמו בזמן שהקניונים נסגרו עקב המלחמה עם איראן, הרשתות הגדולות ובעלי החנויות מתכוונים לדרוש מרשות התחרות לפעול נגד הקניונים ● מנגד, הקניונים והמרכזים המסחריים מבקשים מהרשות לאפשר להם להתאגד כדי לנהל ביחד מו"מ מול הרשתות ● רשות התחרות: "שיתוף-פעולה לגבי דמי השכירות לא מחייב אישור מראש"