גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טראמפ שולח לישראל מערכת נשק בשווי חצי מיליארד דולר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ארה"ב תמכור לישראל מערכת להנחיית פצצות, בוול סטריט ג'ורנל טוענים שגם דחייה של חודש בתוכנית הגרעין האיראנית משמעותית ואיך השפיעה המערכת מול איראן על ענף התעופה ● כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין - בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

הכתבות שאנחנו מציגים במדור לקוחות מתוך עיתונים גדולים בעולם, ואינן משקפות בהכרח את תפיסת העולם של גלובס.

"כיפת סייבר": הפרויקט של ישראל עם בעלת הברית הקרובה באירופה
הצד הפחות מוכר של המלחמה: ישראל נתנה מכה אנושה גם לתשתית הפיננסית של איראן

1"מחויבים לביטחונה": ארה"ב תמכור מערכת נשק לישראל

לאחר שישראל השתמשה בתחמושת רבה במלחמה באיראן, "ארה"ב הודיעה על אישור מכירת ערכות להנחיית פצצות לישראל בשווי 510 מיליון דולר", פורסם בדיפנס פוסט. המערכת הופכת פצצת שימוש כללי ל"פצצה חכמה" מדויקת.

סוכנות שיתוף הפעולה הביטחוני של ארה"ב (DSCA) הצהירה כי "המכירה המוצעת תחזק את יכולתה של ישראל להתמודד עם איומים נוכחיים ועתידיים, על ידי שיפור יכולתה להגן על גבולותיה, על תשתיות חיוניות ועל מרכזי אוכלוסייה". בנוסף, בהצהרה הובהר כי "ארה"ב מחויבת לביטחונה של ישראל, וחיוני לאינטרסים הלאומיים של ארה"ב לסייע לישראל לפתח ולשמר יכולת הגנה עצמית חזקה".

משרד החוץ האמריקאי אישר את המכירה, וה-DSCA העביר את ההודעה לקונגרס.

מתוך הדיפנס פוסט. לקריאת הכתבה המלאה.

2הוול סטריט ג'ורנל: "העיכוב של איראן בתוכנית הגרעין - פוליטי לא פחות מטכני"

מאז שהפסקת האש בין ישראל ואיראן נכנסה לתוקף עלו תהיות בדבר יעילות התקיפות של ארה"ב וישראל במתקני הגרעין. השאלה האם התקיפות האמריקאיות השמידו את תוכנית הגרעין או לא הפכה לשאלת השעה. כעת, בוול סטריט ג'ורנל נכתב כי השיקולים של טהרן לפיתוח נשק גרעיני אינם רק טכניים "אלא גם פוליטיים".

בלוח הזמנים האיראני, גם במידה והמלחמה עיכבה את תוכנית הגרעין בחודש - זה עיכוב משמעותי. "לוח זמנים ארוך יותר מגביר את הסיכון שיאתרו אותה או שיתקפו אותה שוב, מה שעלול להרתיע את איראן מלקחת את ההימור מלכתחילה". לכן, "עיכוב של כמה חודשים יכול להתגלות כהרבה יותר משמעותי אם הוא מונע מטהרן להתקדם".

מייקל סינג, מנכ"ל מכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב ובכיר לשעבר במועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, אמר לוול סטריט ג'ורנל כי גם חודש "זה לא כלום". והוסיף, "אם הם יתחילו את מאמץ הפריצה שלהם, וזה ייקח להם עוד שלושה חודשים זה הרבה זמן להגיב. זה נותן לך זמן לאתר את זה".

אלן אייר, לשעבר בכיר במשרד החוץ וחבר בצוות המו"מ של ממשל אובמה להסכם הגרעין ב-2015, אמר כי "אם איראן תחליט להתחמש בגרעין, זה ייקח יותר זמן ממה שהיה לוקח אחרת" אך סייג "באופן פרדוקסלי, ייתכן שחיזקנו את נחישותם לנסות להשיג נשק גרעיני עכשיו".

בוול סטריט ג'ורנל ציינו כי "אפשרויותיה של איראן כעת כוללות ניסיון להקים מחדש תוכנית גרעין חשאית ולייצר פצצה במהירות האפשרית. אפשרות שנייה היא להסכים למסלול דיפלומטי שיגביל את יכולתה לייצר נשק על ידי הפסקת העשרת האורניום, כפי שממשל טראמפ דחף. איראן גם עשויה לנסות לשלב בין השניים: להיכנס למסלול דיפלומטי תוך קידום חשאי של תוכנית הגרעין - מה שיחייב עבודה באתרים מוסתרים מהפיקוח הבינלאומי ויהפוך את המשימה למסובכת יותר". אך "מה שיחליט חמינאי בעקבות התקיפות הוא כעת השיקול הגדול ביותר בכל לוח זמנים".

אריק ברואר, סגן נשיא יוזמת האיום הגרעיני ובכיר לשעבר בבית הלבן ובמועצה למודיעין לאומי, אמר לוול סטריט ג'ורנל "אנחנו לא יודעים אם זה שעון שרץ באופן פעיל. לוחות הזמנים האלו מתפתחים במובנים מסוימים, והם תלויים בבחירות שאיראן תעשה הלאה".

מתוך הוול סטריט ג'ורנל מאת ג'ארד מלסין ולורנס נורמן. לקריאת הכתבה המלאה.

3כך מלחמת ישראל-איראן שינתה את ענף התעופה

מלחמת ישראל-איראן גרמה לסגירת השמיים בענף התעופה האזרחית מה שהשפיע משמעותית "על העלויות הנוחות והבטיחות", נכתב בניו יורק טיימס. בעקבות המלחמה "מדינות המפרץ סגרו את שמיהן, מה שאילץ יותר משני תריסר חברות תעופה מרכזיות בעולם להסיט או לבטל טיסות".

עקב המצב המעורער בעולם, "בשנים האחרונות נאלצות חברות תעופה ברחבי העולם להתמודד יותר ויותר עם גיאופוליטיקה, כאשר מלחמות ממושכות ועימותים פתאומיים מחייבים אותן לשנות במהירות מסלולים עיקריים ולחשב מחדש את רווחיותן".

"חילופי התקיפות האחרונים בין איראן לישראל היו שיבוש מרכזי לחברות התעופה הגלובליות, משום שערים במזרח התיכון הן לרוב תחנות ביניים בין יעדים באסיה לאירופה. קטר איירווייז נאלצה להסיט יותר מ-90 טיסות לאחר התקיפה האיראנית על בסיס אמריקאי בקטר בשבוע שעבר, מה ששיבש את המסע של יותר מ-20 אלף נוסעים", נכתב. כעת, למרות הפסקת האש בין ישראל ואיראן "חברות התעופה נערכות לאפשרות שהתקיפות יתחדשו".

"חברות תעופה יכולות להתאושש במהירות משיבושים קצרים כאלה", נכתב. אבל "סכסוכים ממושכים, יכולים להיות בעלי השלכות רחבות היקף".

אנדראס שייפר, פרופסור במכון לאנרגיה של UCL בלונדון, אמר לניו יורק טיימס כי "שעה נוספת של טיסה במטוס גדול המשמש בטיסות בינלאומיות ארוכות טווח עלולה להוסיף כ-10,000 דולר לעלויות. בעיקר דלק, עבודה ותחזוקה".

חלק מהחברות אף "הוסיפו עצירות לטיסות שהיו בעבר ישירות או ויתרו על מסלולים שהפכו ללא רווחיים. אחרות טסו עם פחות נוסעים או פחות מטען בשל ירידה בביקוש או חוסר כדאיות כלכלית לטוס מרחקים ארוכים עם מטוס מלא. במקרים קיצוניים היה צורך לשנות מודלים עסקיים שלמים".

מתוך הניו יורק טיימס מאת אנופיטה דאס וניראג' צ'וקשי. לקריאת הכתבה המלאה.

4כך מלחמת ישראל-איראן שיבשה את הים

המלחמה בין ישראל-איראן "שיבשה את מערכות הניווט של הסחר הימי העולמי", פורסם בבלומברג. המלחמה "חשפה ליקוי קריטי במערכות מבוססות לוויין, שמותיר את התעשייה המובילה 80% מהסחר העולמי פגיעה לשיבוש המוני".

קפטן יווני בשם קונסטנטינוס צוטראס אמר לבלומברג כי מערכות הניווט האלקטרוניות שובשו בזמן שניווט, "משהו שקרה אלפי פעמים לספינות במהלך המלחמה". בשל כך "צוטראס וצוותו נאלצו להסתמך על שיטות ניווט מסורתיות יותר, כמו שימוש במכ"ם לתכנון מסלול הספינה ידנית והעמדת קצינים נוספים לתצפית חזותית. הוא לא דאג רק מהתנגשות עם כלי שיט אחר, אלא גם מהימנעות ממכשולים תת-ימיים שבאמצעות מיפוי מדויק אפשר היה להימנע מהם". והוסיף, "כל הציוד שמתחבר ל-GPS כשל".

השיבוש בניווט מכונה "שיבוש (jamming) והטעיה (spoofing), שבהן האותות משתבשים ונותנים קריאות שקריות על המיקום. מקרים כאלה במקומות כמו מצרי הורמוז, נתיב ימי חיוני שמעביר כ-20% מאספקת הנפט העולמית, ממחישים בעיה שמתרחשת בקנה מידה עולמי. היא מחמירה באזורים של מתיחות עולמית והעולם ההולך ונעשה לא יציב, ולכאורה היא אף תרמה להתנגשות בין שתי מכליות החודש", נכתב.

הפרעות בניווט עקב המלחמה "מדגישות ליקוי בטיחותי יסודי בתעשייה שאחראית על הובלת כ-80% מהסחר העולמי - תעשייה שהפכה תלויה במערכות מיקום אלקטרוניות שמראות לספנים בדיוק היכן הם נמצאים, היכן נמצאים כלי שיט אחרים והיכן יש סכנות. גם בתעשיית הביטוח מתחילים להישמע פעמוני אזהרה". כעת "קשה לדעת מי עומד מאחורי השיבושים, אך מומחים מצביעים על שחקנים ברמה מדינתית, ובמיוחד על ניסיונות לשבש טילים".

נכתב כי "זמן קצר לאחר שישראל החלה בהפצצות באיראן, מכלית Front Eagle התנגשה בספינה אחרת, Adalynn, שחצתה את נתיבה כאשר Front Eagle עזבה את המפרץ הפרסי. בעליה של Front Eagle, חברת Frontline Plc, התעקשה שהאירוע אינו קשור לסכסוך, אך מרכז MICA הזהיר שהפרעה אלקטרונית עלולה הייתה להיות גורם מחריף בתקרית". לשיבוש בניווט יש גם השפעה סביבתית. כך, התנגשות שתי הספינות גרמה ל"כתם נפט שהשתרע על פני 10 קמ"ר, לפי המשרד ההידרוגרפי הלאומי של פקיסטן - שווה ערך לכ-1,400 מגרשי כדורגל".

קורמק מק גארי, מנהל בחברת Control Risks שאחראית על שירותי מודיעין וביטחון ימי, אמר לבלומברג כי "השיבוש יכול להיות תופעת לוואי של מערכות הגנה אווירית או הפרעה מכוונת מצד גורמים מדינתיים". לדבריו, "חלק גדול מהשיבוש ליד נמל חיפה ובמפרץ הפרסי נגרם ממערכות ההגנה האווירית של ישראל ואיראן, שמשלבות שיבוש GPS כדי לצמצם יכולות פגיעה מדויקות".

מתוך בלומברג מאת ג'ק ויטלס, אלכס לונגלי, ג'וליאן לי ופרג'ולה פרם. לקריאת הכתבה המלאה.

עוד כתבות

מטוס AIR ONE מאויש של חברת AIR / צילום: חברת AIR

השחקנית הישראלית שמנסה לרכוש מעמד בשוק הכטב"מים

יצרנית כלי הטייס האוויריים החשמליים AIR צפויה לפתוח מתקן ייצור בכפר יונה, בהשקעה של מיליוני שקלים ● השחקן בר ברימר משיק מותג אופנת גברים חדש בשם CABO, יחד עם קבוצת משקיעים ● והפדרציה היהודית של ניו יורק העניקה סיוע בהיקף של 200 אלף שקל לאלמנות צה"ל ● אירועים ומינויים

רמפייג / צילום: אלביט מערכות

הידידה הקרובה של ישראל רוצה לקנות מאיתנו טילים חדשים

כהפקת לקחים מהמלחמה עם פקיסטן, ההודים מפנימים כי הם צריכים טילי אוויר־קרקע מדוייקים לטווחים רחוקים ● אייר לורה, שפיתחו במפעל מל"מ של התע"א ייעודי לפגיעה באתרי טילים, בסיסים צבאיים ומערכות הגנה אווירית, מבלי לסכן את הטייסים והמטוסים

הוספת ממ''ד לבניין בראשון לציון במסגרת תמ''א 38 / צילום: Shutterstock

האם בקרוב הממ"דים יגדלו? הצעות החוק בנושא עולות שלב

הצעת החוק להגדלת שטח הממ"ד אושרה לקריאה ראשונה אחרי הקפאה ארוכה ● ברשויות המקומיות צפויים להתנגד, אלא אם יקבלו פיצוי על אבדן דמי השבחה ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד

מנכ''ל בלקרוק, לארי פינק / צילום: בלקרוק

ענקית ההשקעות שממליצה: תשכחו מהטווח הארוך. הכללים בשווקים השתנו

בבלקרוק סבורים שקשה היום יותר מבעבר, לחזות את העתיד הכלכלי, בשל השינויים המבניים שמובילה ארה"ב ושינוי זה "מחייב גישה חדשה כלפי סיכון" ● במקום שבע המופלאות, ענקית ההשקעות ממליצה על יצרניות החומרה ועל מגזר שירותי התשתיות

אילון מאסק / צילום: Shutterstock

ניסיון לחזור למרוץ ה-AI: גיוס הענק של של אילון מאסק

בנק ההשקעות מורגן סטנלי הודיע כי סטארט-אפ הבינה המלאכותית xAI, שלפי מאסק, שוויו מוערך בכ-80 מיליארד דולר, גייס 10 מיליארד דולר בחוב ובמניות ● גיוס ההון יאפשר לחברה לקדם את מודל ה-AI של החברה, Grok, ולהשיג יתרון מול המתחרות שלה, OpenAI ו-Anthropic

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

העליות בת"א מתחזקות; מדד הבנקים עולה ב-2%, מניית הבורסה נופלת בכ-7%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.4% ● השקל ממשיך להפגין חוסן מול המטבעות הזרים ● הפניקס: השקל החזק יפוגג את הלחץ על האינפלציה ● שוק האג"ח המקומי מתמחר: הסתברות של קרוב ל–100% לשתי הורדות ריבית עד סוף השנה ● פסגות: הפד לא יוריד את הריבית לפני 2026, למרות הלחצים של הנשיא טראמפ ● וגם: הבנק האמריקאי שמסביר עד מתי הראלי בוול סטריט יימשך

אוטובוס בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מראים: "צדק תחבורתי" של מירי רגב הביאה לעלייה במחירי הנסיעה

במשרד התחבורה טוענים כי רפורמת "צדק תחבורתי" מקזזת את עליית המחירים ומיטיבה עם רוב אזרחי המדינה, אלא שבדיקת גלובס מגלה תמונה שונה ● גורמי מקצוע מתריעים: שיפור התדירות והשירות הוא הסוגיה החשובה ביותר

שלמה אליהו, אהרון פרנקל, אלון עמרם / צילום: עמית באום מתוך ויקיפדיה, עינת לברון, תמר מצפי

האחים שמכרו מניות של חברת נדל״ן והבעלים שמימש אחרי זינוק של 80% בשנה: גל המימושים החריג בבורסה

עליות השערים החדות בבורסה הובילו בשבועיים האחרונים לגל מימושים ע"י בעלי שליטה ומנהלים, בעיקר בחברות נדל"ן ופיננסים ● האם מדובר באיתות למשקיעים הקטנים שהשוק עלה יותר מדי וגם להם כדאי לממש? לא כולם מסכימים: "גם בעלי עניין יכולים להיות מופתעים"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

זו הייתה מחצית פנומנלית לחוסכים לפנסיה, חוץ ממסלול אחד

למרות המכסים, המלחמות, הנפט והיחלשות הדולר - הקפיצה של הבורסה המקומית סידרה לחוסכים תשואות נאות מאוד ● גם הקאמבק של וול סטריט מהשפל של תחילת אפריל סייעה ● היחלשות הדולר פגעה בכולם אך בפרט במסלולים מחקי מדד ה-S&P 500

דירה שנפגעה מטיל איראני ברמת גן / צילום: ap, Oded Balilty

"אין כבר איפה לשכור דירה ברמת גן": החורים במתווה הפיצויים לנפגעי הטילים חושפים סכסוכים ובעיות

המלחמה שמטה את הקרקע תחת רגליהם של בעלי דירות ושוכרים רבים, ובשטח מצטברים מקרים שמתווה הסיוע לא נותן להם מענה ● חוזים מתבטלים ומשכירים נאלצים לשלם משכנתא על נכסים שלא ראויים למגורים ● מפונים מתקשים למצוא דיור חלופי באזורים שנהרסו, עקב הביקוש הגבוה ● האם אנחנו בדרך לגל תביעות? ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד

מנכ''ל הבורסה לני''ע, איתי בן זאב / צילום: ניקי וסטהפל

שתי בעלות המניות הגדולות בבורסה לני"ע מוכרות מניות ב-700 מיליון שקל

קרן מאניקיי האוסטרלית וקרן נובו נורדיסק, שתי בעלות המניות הגדולות של הבורסה לניירות ערך, מוכרות חלק גדול מהחזקותיהן בסכום מצטבר של 700 מיליון שקל

מטוסים בנתב''ג / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

חברות התעופה מבקשות פטור רטרואקטיבי על הטיסות שבוטלו, איך זה ישפיע עליכם?

חברות התעופה פנו בבקשה דחופה להעניק להם פטור רטרואקטיבי מחובת מתן הטבות לנוסעים שטיסותיהם בוטלו או שונו בעקבות מבצע "עם כלביא" ● במקביל, אלפי ישראלים כבר תובעים את חברות התעופה על הפרת זכויותיהם במהלך תקופת המבצע ● נראה כי בחברות התעופה מנסים לדחוף לשינויים רגולטוריים כדי להימנע מתביעות הענק ● ומה קבעו בתי המשפט במשברי תעופה עולמיים?

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דד־ליין המכסים של טראמפ מתקרב, אך הסכמי הסחר שהובטחו לא נראים באופק

התקופה שהגדיר נשיא ארה"ב טראמפ למשא ומתן על הסכמי סחר מתקרבת לסיומה ללא תוצאות, והאיומים במכסים כבדים על שותפות כמו יפן והאיחוד האירופי מתחדשים ● בכירים בממשל מנסים לרכך את הדד־ליין שנקבע, ה־9 ביולי ● בינתיים, השווקים לא מתרגשים מהבאות

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

אירופה מוכנה להסכם סחר עם ארה"ב, אך לא ללא תמורה

האיחוד שואף שהסכם הסחר עם ארה"ב יכלול מכס אחיד של 10% על חלק נרחב מהיצוא האירופי, אך מבקש מהאמריקאים התחייבויות להפחתת מכסים בתחומים מרכזיים כמו תרופות, אלכוהול, שבבים ומטוסי נוסעים

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה דומה

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי ירד ב-0.6% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה מעורבת ● פסגות: הפד לא יוריד את הריבית לפני 2026, למרות הלחצים של הנשיא טראמפ ● וגם: הבנק האמריקאי שמסביר עד מתי הראלי בוול סטריט יימשך

נזק כתוצאה מהמטח מאיראן / צילום: כב''ה

פתרון לבירוקרטיה ולמאבקי הדיירים? הממשלה שוקלת לקנות את הדירות ההרוסות

על פי הערכות, קיימות כיום כ-3,000 משפחות שביתן נהרס כליל בעקבות המלחמה, וכי ייקח שנים עד שישוקמו או שבתים אחרים יוקמו במקומם ● משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, רשות המסים והתאחדות הקבלנים, הודיעו על מסלול שיסייע לתושבים בהתנהלות מול הרשויות, במסגרתו כל התהליך ינוהל על ידי המדינה, לרבות מימון, פיקוח וביצוע

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: ap, Tsafrir Abayov

בעקבות רפורמת הנשק של בן גביר: כמות התלונות על המשרד לביטחון לאומי גדלו פי 6

רפורמת הנשק של השר בן גביר הביאה לגל של 370 אלף בקשת לרישיון נשק מתחילת המלחמה, שהביאה לעומס בירוקרטי יוצא דופן ● 1,436 תלונות על המשרד לביטחון לאומי הוגשו בשנה החולפת, לעומת 226 תלונות בלבד בשנה שעברה ● רבות מהתלונות הן של חיילים בחזית שלא הצליחו להוציא רישיון נשק אזרחי

אלכסנדר ואנג, מייסד scale AI / צילום: ap, Jeff Chiu

ילד פלא, גאון מתמטי בלי תואר ומיליארדר: המינוי שהביא לצוקרברג שיא חדש

אלכסנדר ואנג בן ה־28, מייסד חברת הדאטה Scale AI ותופעה בעמק הסיליקון הוא המינוי שמטא מקווה שיביא לה את הניצחון במירוץ ה־AI ● מהדירה שחלק עם סם אלטמן ועד למעמד של אחד האנשים המקושרים בתעשייה: הכירו את האיש שצוקרברג מהמר עליו במיליארדים

משמאל לימין: מייסדי אימג'ין, יהונתן צלח, דין ביתן ושחר פורת / צילום: אייל טואג

גיוס של 23 מיליון דולר לחברת אימג'ין AI בהובלת לארי אליסון

גיוס סבב נוסף בהיקף של 23 מיליון דולר לאימג'ין AI, שפיתחה טכנולוגיה לגילוי מהיר של סרטן, שאותו מוביל, כמו את סבב הגיוס הקודם, מייסד חברת אורקל והמשקיע לארי אליסון ● בעקבות הגיוס הנוכחי, סך ההשקעות בחברה מגיע ל-45 מיליון דולר

בעלי סוכנות נטו פיננסים וקרן וולת'סטון, מימין: עידן כץ, אילן בן-ישי וירון פיטארו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: תמר מצפי, אתר החברה, שאטרסטוק

רשות ני"ע מאשימה את בעלי וולת'סטון: "גייסו כסף במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל"

הרשות מאשימה את הבעלים של קרן ההשקעות בנדל"ן וולת'סטון, ירון פיטארו, אילן בן ישי ועידן כץ, בגיוס כספים במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל ● לפי החשד, השלושה הציעו השקעות בסיכון גבוה, שלא על־פי תשקיף, תוך הטעיית המשקיעים והצגת מצגי שווא באשר לניגוד העניינים בו היו מצויים