גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חלל פתוח

פלטפורמה דיגיטלית ישראלית מגדירה מחדש את חוויית המוזיאון ויוצרת קהילת אומנות גלובלית ללא מגבלות זמן ומרחב - כזו שמנכיחה תצוגה אחרת ומבקר מסוג חדש

'זריחה חדשה', תערוכה קבוצתית / הדמיה: סטודיו RDD
'זריחה חדשה', תערוכה קבוצתית / הדמיה: סטודיו RDD

לאילנה סלזנב יש חלום, להקים את המוזיאון הווירטואלי הראשון מסוגו בעולם. יש לו כבר שם טוב: TOV - The Original Virtual Museum Israel. יש כישרון ואמביציה, יש צוות מוכשר. ומה חסר? משקיע שייתן את הדחיפה הראשונית, אבל אין ספק שגם זה יגיע.

הסיפור מתחיל בעקבות שבעה באוקטובר. במטרה להנציח ולזכור את הרגע ההיסטורי, סלזנב מזהה את יצירות האומנות שנבעו מהשבר, ומתוך מחשבה ראשונית לאגד את גוף העבודות המאוד ייחודי הזה במקום אחד היא מקימה כמעט באופן ספונטני מוזיאון וירטואלי, שדרכו תוכל לחשוף את התגובה היצירתית לקהל רחב. "בהתחלה הדגש היה
על איסוף החומרים", אומרת סלזנב, "אבל תוך כדי תנועה עלה הרעיון להקים תערוכה. מכיוון שהשותפים שלי ואני לא נמצאים פיזית באותו מקום, החלטנו להקים תערוכה וירטואלית".

אילנה סלזנב, מייסדת המוזיאון הווירטואלי / צילום: מאיר כהן

אילו תובנות צצו תוך כדי התהליך?
"ראשית התרגשנו מאוד ולמדנו המון. התערוכה הראשונה 'זריחה חדשה' הוקמה כתגובה למלחמה, כשבחרנו לשקף דרכה ערכים של אופטימיות וקהילתיות. היו בה שני חללי תצוגה וירטואליים שבהם הציגו קרוב ל-20 אומנים שונים, במדיום כמו איור, ציור, וידאו, אודיו, כתיבה, פיסול וצילום. תוך כדי העבודה על התערוכה הבנו את היתרון בגמישות של המרחב הווירטואלי, שמאפשר בכל זמן נתון להוסיף חללים, להרים ולהוריד קירות, להגדיל ולהקטין יצירות וכן ליהנות מהרבה חופש אוצרותי ומחוסר תלות בלוח זמנים מוגבל. מהר מאוד הבנו שהפורמט שהקמנו מהווה כלי רב-פעלים, שמאפשר לנו לייצר חוויה אינטראקטיבית ודינמית מרתקת ובו-בזמן לקבל חשיפה גלובלית וליצור בלי סוף קשרים חדשים. מעבר לזה, היה ברור מאליו שיש פה משהו עם פוטנציאל צמיחה. אפילו הופתענו מכמות החשיפה והתגובות שקיבלנו כשמהר מאוד פנו אלינו יוצרים ואוצרים שרצו לקחת חלק בפרויקט".

מה ייחודי למוזיאון שלכם?
"אין דבר כזה בעולם. המוזיאון הווירטואלי שלנו הוא פלטפורמה מהפכנית שתוכל להנגיש אומנות לקהלים בכל העולם, בלי כל המגבלות שכרוכות במבנה פיזי. היתרונות הבולטים
הם נגישות פשוטה, עלות נמוכה וחשיפה מתמדת לתכנים מכל נקודה בעולם ובכל זמן נתון. למעשה מדובר בשטח תצוגה אין-סופי שאינו תלוי בזמינות או בגודל החלל. המבקרים מוזמנים להיכנס אליו מבלי לצאת מהבית וילדים ובני נוער מקבלים הזדמנות
חדשה להתחבר לאומנות וליצירה בדרך חדשה שמתקרבת לעולם שלהם. אני רואה במיזם הזה פוטנציאל אדיר לייצור וחיבור קהילות שונות בארץ ובעולם וכן לחשיפת קהלים
קיימים וחדשים לאומנות ישראלית".

דימויים ומחשבות לקראת הקמת המוזיאון הווירטואלי, סטודיו RDD / הדמיה: סטודיו RDD

במה שונה המוזיאון שלכם משלל מוזיאונים וירטואליים שכבר קיימים בארץ ובעולם?
"בדומה למוזיאונים וירטואליים אחרים, גם היוזמה שלנו נובעת מזיהוי הצורך במרחב מוזיאלי דיגיטלי - תובנה שהתחדדה במיוחד בתקופת הקורונה בעולם כולו, אבל בשונה
מרוב הפלטפורמות הקיימות שמסתפקות בתצוגה דיגיטלית של תערוכות פיזיות, למשל באמצעות סריקות תלת-ממדיות או קטלוגים אינטראקטיביים, המוזיאון שלנו נבנה מראש כסביבה דיגיטלית עצמאית. זוהי יוזמה ייחודית בישראל ובעלת חזון שונה גם ביחס למקבילות בין־לאומיות: אנחנו לא שואפים רק לתרגם את הפיזי לדיגיטלי, אלא להיעזר
בכל הטוב שיש לעולם הדיגיטל להציע. אנחנו שואפים ליצור מציאות וירטואלית חדשה -
מוזיאון שהוא עולם עצמאי, חי, שאינו דומה לשום דבר מוכר. אנחנו שואפים לחדש, לאתגר ולדחוף את גבולות המדיום - מבחינה רעיונית, אסתטית וחווייתית".

אילנה סלזנב היא מעצבת תעשייתית, מרצה ומנטורית ועוסקת באוצרות. היא בעלת סטודיו RDD (ראשי התיבות של Research, Development, Design) שכשמו כן עוסק במחקר, פיתוח ועיצוב מוצר בדגש על עיצוב חכם, פרקטי ופונקציונאלי. לצד פרופ' יעקוב גולדנברג היא חוקרת תהליכי יצירה דרך מתודולוגיה בשם 'המתמטיקה של העיצוב', שמטרתה להציע כלים שיטתיים לפתרון בעיות עיצוביות. סלזנב זכתה בפרסים בין-לאומיים ובין היתר הציגה בתערוכות במילאנו, צרפת, ניו יורק, טוקיו ועוד. כיום היא גם שופטת ישראלית יחידה בפאנל של תחרויות מרכזיות וחשובות בעולם.

את המוזיאון הווירטואלי היא מקימה עם שני חברים, שיחד, לדבריה, מביאים ידע וניסיון מעולמות האומנות, העיצוב, האדריכלות והטכנולוגיה, ועוסקים בקריאיטיב, עיצוב ופיתוח המיזם. "כולנו יזמים בנפשנו ושואבים השראה מהיכולת להפיץ השראה, ליצור במה ליצירה עכשווית, לחבר קהלים חדשים לאומנות ובעיקר להפוך רעיונות למציאות. כל אחד מאיתנו מביא את הרקע ונקודת המבט הייחודיים לו וכך אנחנו יוצרים חזון שבו השלם גדול מסך חלקיו. עפרי פז, שגרה בברלין ובאה מעולמות התוכן, אחראית על ניהול אומנותי, תוכן והפקה. העובדה שהיא נמצאת בחו"ל ואני בארץ מזכירה לנו מדי יום את היתרון הבסיסי של המוזיאון הווירטואלי והזמינות שלו בכל זמן ומכל מקום. יגאל שנירמכר, המנהל האופרטיבי שלנו, מגיע מעולמות ההיי טק ובעל ידע רב בפיתוח תוכנה, ניהול פרויקטים טכנולוגיים וניהול מוצר. הרזומה הרחב שלו והידע בהובלת מיזמים כאלה מהותי לעבודה שלנו כמיזם טכנולוגי, המחבר בין היי טק לאומנות ועיצוב".

הדמיה: סטודיו RDD

השמיים הם הגבול

הפלטפורמה שמציעים סלזנב וחבריה תשלב למעשה כלים טכנולוגיים, דיגיטליים ואינטראקטיביים לצד שיטוט בחללי תצוגה, במטרה לתת כמה שיותר ערך למבקר ולאפשר לו לקרוא, לשמוע וללמוד כפי רצונו על היצירות והיוצרים שמעניינים אותו. הבסיס לכל זה יהיה אתר שמרכז את המידע אודות המוזיאון והתערוכות וממנו תהיה גישה
לגלריות, ללוח אירועים וכדומה. "חוויית התצוגה שאנחנו מכירים ממוזיאונים וגלריות תשולב עם ממשק נגיש ומזמין, כדי שכל אחד יוכל להרגיש שהוא לוקח חלק בחוויה ולא רק צופה מהצד. כחלק מתהליך הפיתוח אנחנו מנסים להרחיב את מושג החלל המוזיאלי כפי שאנחנו מכירים אותו כיום, המוגבל לרצפה, תקרה וקירות, ולהבין איך פלטפורמה כזו
יכולה לפרוץ גבולות וצריכה להיראות".

באיזה אופן המחשב תורם לשיפור החוויה במוזיאון הווירטואלי על פני האמיתי?
"כמו במוזיאונים וגלריות קיימים, ניתן יהיה לייצר תכנים ולקיים אירועים ומפגשים וירטואליים סביב התערוכות, כמו סיורים מודרכים, שיח גלריה ומפגשים עם יוצרים. בנוסף, נוכל להשתמש בכלים דיגיטליים כדי להעמיק ולהעשיר את חוויית המבקר ולספק לו עוד מידע ותוכן אודות יוצרים, יצירות וטכניקות. הפלטפורמה תאפשר חשיפה של יוצרים ואומנים מקומיים לקהילות ברחבי העולם, ובעזרת כלים של מציאות רבודה, מציאות מדומה ומשחקים היא תוכל לחבר גם קהילות שאולי לא צורכות אומנות באופן קבוע ולהנגיש להן את התחום".

דימוי לפריט תערוכה במוזיאון הווירטואלי / הדמיה: סטודיו RDD

איך ייראה מבנה המוזיאון?
"אחד היתרונות הגדולים של המרחב הדיגיטלי-וירטואלי, בטח לעומת מרחבי תצוגה פיזיים, הוא הגמישות. גודל מרחב התצוגה וצורתו יוכלו להשתנות לפי הצורך. אנחנו
מכוונים לכך שיהיו כמה תצורות עקרוניות שמתייחסות לקנה המידה של חלל התצוגה
המוקדש לתערוכה ספציפית, אבל בגדול השמים הם הגבול".

ומה לגבי המוצגים, הם יהיו אמיתיים או וירטואליים?
"המוצגים יכולים להיות גם אומנות דיגיטלית וגם פיזית. ניתן יהיה לשלב אומנות שנוצרה באופן דיגיטלי, כמו מודלים תלת־ממדיים, אימג'ים מסוגים שונים, אודיו ווידאו וכן להשתמש בכלים של סריקה וצילום כדי להעלות אובייקטים שיוצרו באופן פיזי ובעבודת יד. אנחנו רואים את המרחב הווירטואלי ככלי שיאפשר להרחיב את עולם היצירה והאומנות וככל שהתחום יתפתח האפשרויות רק ילכו ויגדלו".

סלזנב מאמינה בשיתוף, פתיחות ובחירת אומנים מתוך איכות, מקוריות וחזון אישי. בדמיונה היא רואה איך צוות המוזיאון ירכז את כל הפעילויות וילווה אוצרים ואוצרות
בהקמת תערוכות במקביל ולפי לוח זמנים גמיש, שמתאפשר פחות במוזיאונים וגלריות
פיזיים.

יש לכם כוונה לתמוך גם באומנים פחות מוכרים?
"לגמרי. חלק מהחזון שלנו הוא לתת במה ליוצרים צעירים ובוגרים וליצור כך קהילה
אומנותית תוססת ומגוונת. אנחנו בהחלט מתכוונים לבוא לעזרתם בבניית גלריות
אישיות ולספק להם תמיכה טכנית, אוצרותית ועיצובית. אנחנו רואים בפלטפורמה כלי עבור יוצרים ויוצרות, שיוכלו ליצור לעצמם תיק עבודות וירטואלי שיתפקד כמו תערוכה
אישית לכל דבר. ככה הם יוכלו לחשוף את העבודות שלהם ולהתחבר לקולגות, אנשי
מקצוע וקהל רחב ברמה גלובלית.

מוזיאון כזה, שבו ניתן להציג עבודות ללא מגבלת זמן או מרחב וללא צורך בהשקעה
כספית גדולה, ישפיע משמעותית על האפשרויות העומדות בפני אומנים בתחילת
דרכם. הרי כיום חלל תצוגה דורש תקציב משמעותי וכרוך בעלויות של הקמה, תחזוקה, הובלה וצוות, שלא נדבר על כך שתערוכה מוגבלת בזמן וחייבת להסתיים בשלב כלשהו. תחזוקת מוזיאון וירטואלי היא אפסית ביחס לעלויות של מוזיאון פיזי והיא יכולה לעמוד כפי שהיא לאורך זמן וגם להשתנות לפי הצורך".

מוזיאונים וגלריות קיימים יוכלו גם להשתמש בפלטפורמה שלכם?
"כן, בהחלט. אנחנו מאמינים בשיתופי פעולה ומכוונים להרבה כאלה וכך הפלטפורמה שלנו תוכל לשמש אותם להרחבת הפעילות הדיגיטלית שלהם".

כשאני שואלת את סלזנב מה המודל העסקי של המיזם ומי יהיה המרוויח הגדול, היא מסבירה שהיא והצוות שלה נמצאים בשלבי פיתוח ראשוניים ושואפים לגייס בסבב הראשון כ-300 אלף שקלים עבור פיתוח הפלטפורמה, גיוס צוות נוסף והקמת תשתית שיווקית.

ומהיכן יגיעו ההכנסות?
"תהיה מכירת כרטיסים ומנויים למבקרים וכן מנויים על בסיס חודשי או שנתי ליוצרים ואוצרים שמעוניינים להקים תיק עבודות אישי. בנוסף, תתאפשר גם מכירת יצירות דרך הפלטפורמה עם אופציה למשלוח או הורדה, שמהן תיגבה עמלה".

המבקר הווירטואלי

בעולם וירטואלי שבו הולך ופוחת הצורך לצאת מהבית ואף לקום מהכיסא, אני תוהה לגבי ביטול שלל היתרונות שבהליכה פיזית למוזיאון. "שני הדברים לא סותרים", אומרת סלזנב, "שתי הפלטפורמות, הפיזית והדיגיטלית, לא צריכות להפריע אחת לשנייה להתקיים או לחיות יחד בהרמוניה. המוזיאון הפיזי מספק חוויה חושית ומרחבית, אבל בעולם המהיר והטכנולוגי, יש מקום למוזיאון וירטואלי שמאפשר חוויות נוספות, כמו נגישות, תצוגה גמישה, קהל מגוון יותר ושיח בין-לאומי".

באיזה אופן מוזיאונים וירטואליים ישנו את הרגלי תרבות הפנאי שלנו?
"עוד מוקדם לענות על זה. כפי שלא ידענו מראש איך הטלפונים החכמים, הסטרימינג או ה-AI ישנו את התרבות, גם במקרה הזה קשה לצפות את זה מראש. אני מקווה שפלטפורמה כזו תהפוך את התרבות, האומנות והעיצוב לנגישה וזמינה יותר ותרחיב את גבולות המדיום לכיוונים שאפילו אני לא מצליחה כרגע לדמיין".

לדברי סלזנב המוזיאון הווירטואלי יוצר גם מבקר וירטואלי, משתתף מסוג חדש שאינו מוגבל בזמן, מקום או קוד לבוש. "המעבר למרחב וירטואלי משנה את חוקי המשחק: הוא מאפשר למבקר לחוות תרבות ואומנות מתוך הסביבה הפרטית שלו, בקצב שלו, מתי שנוח לו - ולפעמים גם לחזור שוב ושוב לאותו חלל מבלי שתפוג החוויה. שינוי שכזה דורש מאיתנו לחשוב אחרת על כל שלב ביצירה, באוצרות ובתצוגה של תערוכות - ובהתאם, לפתח כלים חדשים שיהפכו את הביקור לחוויה מעשירה, דינמית ומערבת. כצוות, אנחנו מבינים שהמבקר הווירטואלי הוא לא רק צופה אלא גם משתמש ולכן הפלטפורמה שאנחנו בונים משלבת ממשק אינטראקטיבי, המאפשר שיטוט תלת-ממדי, תוכן מותאם אישית, האזנה, קריאה, רכישה ואפילו השתתפות באירועים. זהו מרחב שמאפשר חקירה
עצמאית וחיבור ישיר לאומנים ואף מעודד למעורבות רגשית ורעיונית מסוג חדש. מעבר לכך, המבקר הווירטואלי פותח בפנינו קהלים חדשים - ילדים ובני נוער, קהילות מרוחקות גיאוגרפית ואנשים שלא היו פוקדים מוזיאונים פיזיים בעבר. כך, המעבר ממפגש חד־פעמי למערכת יחסים מתמשכת עם תוכן, יוצרים וקהילה שמתגבשת סביבם, משנה את צריכת התרבות עצמה ומכוון אותנו לעולם הרפתקאות חדש".

עוד כתבות

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

דיווח: בריטניה תכיר במדינה פלסטינית בסוף השבוע

שר הביטחון ישראל כ"ץ: "עם תחילת התמרון הקרקעי, הושמדו בעזה 25 מגדלי טרור" ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ●  במערכת הביטחון נערכים לניסיון חטיפה של חיילים באזור הלחימה בעיר עזה ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

מימין: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושרת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס, בריסל / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

הסנקציות של האיחוד האירופי: השפל ביחסים ומי עדיין תומך בישראל?

הנציבות האירופית הכריזה על תוכנית חסרת תקדים לסנקציות חריפות על ישראל, וחלק מהצעדים כבר יצאו לדרך ● מה יהיו השלבים הבאים, כמה כסף נפסיד ואילו מדינות מובילות את המהלך? ● שאלות ותשובות

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר ה־SEC פול אטקינס / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

טראמפ רוצה לבטל את הדיווחים הרבעוניים. וול סטריט לא תיתן לו

נשיא ארה"ב קרא השבוע לבטל את הדוחות הכספיים הרבעוניים וטען: "פעם בשישה חודשים זה אמור להספיק". ברשות ני"ע החלו לקדם את השינוי ● אלא שירידה בדיווחים עלולה להוביל לתנודתיות במחירי המניות וייתכן שחברות ימשיכו בתדירות הנוכחית כדי לזכות באמון השוק

בנייה / צילום: Shutterstock

200 אלף דירות בבנייה: קצב התחלות הבנייה וההיתרים בשיא, אבל סיום הפרויקטים מתעכב

נתוני הלמ"ס מלמדים על קצב התחלות בנייה גבוה במיוחד: ב-12 החודשים האחרונים עד ליוני האחרון החלו להקים 77 אלף דירות ● בירושלים ובת"א נוספו בשנים האחרונות דירות בהיקף של ערים גדולות ● עם זאת, ענף הבנייה בישראל תקוע בין נתונים מרשימים של התחלות - לבין מספר גדל והולך של דירות שמצויות בפיגורים במהלך בנייתן

בית הדין הרבני / צילום: Shutterstock

בית הדין הרבני באמירה תקדימית: ניתן לחייב בעל במזונות אישה גם לאחר הגירושים

באמירה יוצאת דופן, בית הדין הרבני ציין כי במקרה בו יוגש הליך גירושים חדש המבוסס על עילה, קיימת אסמכתא הלכתית להמשך חיוב הבעל במזונות אישה גם לאחר הגירושים, עד לקבלת חלקה ברכוש 

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

לאחר שאיבדה 31% משוויה, מאנדיי תרכוש מניות של עצמה ב-870 מיליון דולר

הרכישה נועדה להצביע על אמון הדירקטוריון וההנהלה בכיוון החברה ולאותת לשוק שבחברה מאמינים שמחיר המניה מוערך בחסר ● החברה עורכת היום מפגש עם משקיעים בניו יורק, בו היא צפויה לספק מידע על החזון לעתיד על רקע ה-AI, על האסטרטגיה ועל יעדיה הפיננסיים

פרויקט &EAST של רבוע כחול נדל''ן / צילום: רבוע כחול נדלן

כפי שנחשף בגלובס: Jfrog תשכור משרדים בעסקה של כ־650 מיליון שקל

עפ"י ההסכם עם רבוע כחול נדל"ן, חברת התוכנה תתפוס שטח של 15 אלף מ"ר בפרויקט, ותוכל להתרחב עד ל־20 אלף מ"ר • ההכנסות המוערכות לרבוע כחול נדל"ן בגין כל תקופת השכירות, כולל תקופות האופציה, הן כ־500 מיליון שקל

השרה מאי גולן / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

"ביקשה לצאת לשירותים": השרה מאי גולן הבריחה את אמה מהחקירה

באמצע החקירה, הוציאה השרה מאי גולן את אמה ללא אישור מתחנת המשטרה - במשטרה בודקים אם ניתן לעצור את השרה חרף החסינות ● האם חשודה בקבלת דבר במרמה בשל מעורבותה בעמותת "העיר העברית" של גולן ● השרה עצמה עדיין לא התייצבה בחקירה שנפתחה בעקבות תחקיר "המבקר" בחדשות 12, אחרי שטענה כי מדובר ב"חקירה פוליטית"

האם הורדת הריבית תכניס כסף חדש לוול סטריט? / צילום: Shutterstock

ההיסטוריה מלמדת: לא תמיד השווקים עולים אחרי הורדות ריבית

וול סטריט מחכה להורדות ריבית מתחילת השנה, אבל ההיסטוריה מלמדת שלא תמיד הקלה מוניטרית משמעותה עליות בבורסה, במיוחד בטווח הקצר ● בזמן שבשוק מצפים שטריליוני דולרים יזרמו מהקרנות הכספיות לשוק המניות, יש מי שמצננים את ההתלהבות: "הכסף הזה לא יזוז"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

וול סטריט שוברת שיאים; מניית אינטל מזנקת ב-24%

אנבידיה תרכוש מניות אינטל בשווי 5 מיליארד דולר, במסגרת שיתוף פעולה בתחום השבבים ושרתי הענן - אינטל מזנקת בכ-30% ● רוש רוכשת את 89bio בעסקה של עד 3.5 מיליארד דולר, הנרכשת מזנקת ב-90% ● מספר תביעות האבטלה הראשונות ירד בשבוע שעבר ל-231 אלף, לעומת 264 אלף בשבוע שעבר ● הדולר מזנק בשוק המט"ח בעקבות סגירה של פוזיציות שורט על המטבע האמריקאי

שי פולונסקי (מימין) ומיקי זיסמן / צילום: יח''צ

יזמי הנדל"ן שיש להם מלאי של 3 מיליארד שקל בת"א

ברקע המציאות המורכבת של ענף הנדל"ן, שני המייסדים של חברת ההתחדשות העירונית בולווארד־ג'נסיס, מיקי זיסמן ושי פולונסקי, ממשיכים להאמין בתל אביב ● לאחרונה חתמו על הסכם עם חברת העיר הלבנה, נהנים לבנות ברובעים 3 ו־4 ולא חוששים משדה דב בתור תחרות

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

שבע תובנות על תפקיד מיתוג המעסיק ועל מה שהוא דורש

מה צריך כדי להיכנס לתפקיד מיתוג מעסיק? ● עיון ב-15 מודעות למשרות מסוג זה העלה תובנות על משמעות התפקיד, מקומו בארגון ולאן התחום מתקדם ● טור אורח

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: ענבל מרמרי

התגובה בשווקים, ומה יעשה בנק ישראל? ליאו ליידרמן מנתח את הורדת הריבית של הפד

לאחר תשעה חודשים של המתנה, הפד הוריד את הריבית, והשאלה הגדולה היא מה צפוי בהמשך ● פרופ' ליאו ליידרמן מנתח את ההשפעות הצפויות על הבורסה האמריקאית, מעריך שבנק ישראל יכול לנקוט צעד דומה בסוף החודש, ומתייחס לפער הריביות ההיסטורי שייפתח בין המדינות

מתוך ההגרלה של נגה / צילום: צילום מסך

לוטו גרסת נגה: הדרך החריגה שבה החליטו מי יזכה להתחבר לחשמל

בצל ביקוש אדיר לחיבור לרשת המתח העליון, בקבוצת נגה נאלצו לערוך הגרלה כדי לקבוע אילו פרויקטים יעברו סקירה ● שיכון ובינוי זכו ב־57% מההספק שנכנס לסקירה - כל ארבעת הפרויקטים שהגישו עברו ● אנלייט, שהגישה את ההספק הגדול ביותר, נאלצת להמתין לתורה ● בשוק מותחים ביקורת על חוסר הוגנות בהליך

פצצת MPR - 500 חודרת קירות בטון של אלביט / צילום: אלביט מערכות

"היינו צריכים מניות בשווי מיליארד שקל": למה הבורסה חיכתה שנתיים להשקת מדד ביטחוני?

מדד חדש שיושק בנובמבר יכלול כמה מהכוכבות הגדולות של הסקטור הביטחוני בבורסה בת"א - אלביט, נקסט ויז'ן וארית, שהניבו תשואה של מאות אחוזים ● בבורסה טוענים כי לא איחרו את הרכבת: "זה לא מדד ליום או יומיים. התפקיד שלו הוא לייצר מכשיר פיננסי בר־מעקב"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

הפד הודיע על הורדת הריבית בארה"ב, צופה עוד שתי הורדות עד סוף השנה

האינפלציה מעל ליעד, אבל שוק עבודה חלש הכריע את הכף, ולאחר תשעה חודשים - הריבית ירדה ב-0.25% ל-4.25% ● יו"ר הפד ג'רום פאוול תיאר את המהלך ככזה שנועד לניהול סיכונים, השוק קיבל את זה באכזבה ● הפד צופה עוד שתי הורדות ריבית עד סוף השנה ● סטיבן מירן, המינוי של טראמפ לפד הצביע נגד ודרש הפחתה של 0.5% ● וגם האזהרה של ג’יי.פי מורגן

אילוסטרציה: Shutterstock, alexfan32

החברות שיבטחו את כל צי הרכב של המדינה

החשכ"ל הודיע כי WeSure ומגדל זכו במכרז לביטוח רכבי עובדי המדינה וגמלאיה לשנת 2026 ● שתי החברות יבטחו למעלה מ-70 אלף כלי רכב, בהיקף כספי מוערך של למעלה מ-350 מיליון שקל ● בעקבות המכרז, עובדי המדינה יזכו ברובם להוזלת הפרמיה בעת חידוש הפוליסה הקרוב

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

תשעה חודשים של ציפייה: האירוע שכל הכלכלה העולמית מחכה לו מגיע

בשוק מעריכים בהסתברות של 96% שהפד יוריד את הריבית הערב ב-0.25% - לראשונה השנה ואחרי חמש החלטות רצופות ללא שינוי ● ב-CNBC סימנו מספר מניות שצפויות להרוויח מהורדת הריבית המסתמנת