גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחירי הטיסות יקרים היום? חכו שתראו מה מצפה לכם בעוד עשור

נתב"ג צפוי להגיע לקצה גבול הקיבולת שלו בשנת 2035, והפתרון הנדרש הוא הקמת שדה תעופה חדש ● בעוד שהמומחים מסכימים שהמיקום המתאים ביותר הוא ברמת דוד, סגן השר אלמוג כהן מנסה לקדם במקום שדה בנבטים ● כעת גם נתניהו נכנס לתמונה ודחה את הדיון בשדה הצפוני ● אם המשחקים הפוליטיים לא ייפסקו, התוצאה תהיה שאף אחד משדות התעופה לא יוקם, והציבור ישלם את המחיר

מטוסים בנתב''ג / צילום: תמונה פרטית
מטוסים בנתב''ג / צילום: תמונה פרטית

המאבקים הפוליטיים סביב השאלה האם שדה תעופה נוסף יוקם בצפון או בדרום, יובילו לכך שאף אחד מהם לא יוקם באמת. כך, שבעוד כעשור אזהרתו של מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח עשויה להתממש, ונחיה בעולם שבו הרבה יותר מהיר להזמין תור לחידוש דרכון מאשר להצליח לקנות כרטיס טיסה לחו"ל. אם לא יהיה שינוי בקרוב, הציבור שוב ישלם על הפוליטיקה הקטנה.

טראמפ שולח לישראל מערכת נשק בשווי חצי מיליארד דולר
חברות התעופה מבקשות פטור רטרואקטיבי על הטיסות שבוטלו. איך זה ישפיע עליכם?

תחילה נעשה סדר בעובדות: מאז תחילת העשור הקודם הבינו בממשלה שבישראל חייב לקום שדה תעופה נוסף שישלים את פעילות נתב"ג. ועדות בנושא קמו והמומחים המליצו: שדה התעופה הישים, הכלכלי, ההגיוני, הבטיחותי והטוב ביותר שניתן להקים בישראל נמצא ברמת דוד בעמק יזרעאל. עוד אמרו, בנוסף, כי אפשר להקים גם שדה תעופה בנבטים שבנגב, אך הבעיה בו היא שמסלולי הטיסה שלו מתחרים עם אלו של נתב"ג, כך שהוא לא יספק את כל הביקושים הנחוצים, וגם עם מסלולי חיל האוויר - עובדה שקוממה את הצבא ואת מערכת הביטחון כנגד שדה התעופה המתוכנן.

לכן, הממשלה החליטה בזמנו להקים את שדה התעופה בעמק יזרעאל. אלא שאז, ראשי הרשויות מהעמק דרשו לבטל את הגזירה בטענה לפגיעה סביבתית בנוף, וברעש. ראשי רשויות אלו קרובים מאד לאנשי המרכז שמאל בכנסת, לעומת ראשי הרשויות בנגב, המחוברים לפוליטיקאים בליכוד, ובראשם בני ביטון, ראש עיריית דימונה, שלוחצים מזה שנים על הקמת שדה תעופה בנגב. כך, האינטרסים המשולבים של ראשי הרשויות מימין ומשמאל יצרו קונצנזוס בכנסת, והממשלה הקודמת ביטלה את ההחלטה להקים את השדה בעמק והקימה עוד ועדה ששוב הציעה את אותן הצעות נשנות - להקים ברמת דוד ובנגב שני שדות תעופה משלימים לנתב"ג.

שראשי הרשויות בדרום יהיו מרוצים

כדי לצאת מהפלונטר, הממשלה הנוכחית קיבלה החלטה ששני שדות התעופה יוקמו כל אחד בקצב שלו - או במילים אחרות, כדי שראשי הרשויות מהדרום יהיו מרוצים, הם יוכלו לנופף בהחלטת ממשלה שלא בטוח אם תמומש אי פעם, להקמת שדה תעופה בנבטים. מצד שני, שדה תעופה אמיתי בהתאם לצרכי המשק יקום בעמק יזרעאל, ושראשי הרשויות שם יחפשו, הם גם ככה מהמחנה הנגדי - ובא לציון גואל.

בנגב עלו על הלוקש שניסו למכור להם, והחלו להתנות את קידום שדה התעופה בצפון בזה שיוקם קודם השדה בדרום. למהלך הזה נכנס אלמוג כהן שהגדיל לעשות והעביר בהצעת חוק פרטית את אישור ועדת הכלכלה של הכנסת, ובתמיכת 80 חברי כנסת שהשדה בנגב יוקם בתוך 7 שנים, זאת למרות ההתנגדויות המקצועיות והצבאיות לכך.

במסגרתו של דיל פוליטי, כהן מונה לסגן שר, הצעת החוק הוקפאה, וראש הממשלה הורה לגבש חלופה לבסיס נבטים בנגב וכן על קידום שני שדות התעופה גם יחד. החלופה שמקודמת היא צקלג ובמשרד התחבורה אפילו קיבלו תקציב לבחינתה. בינתיים, במועצה הארצית לתכנון ובנייה ממשיכים לקדם את התכנון של השדה בצפון שכבר מצוי בשלבים תכנוניים מתקדמים בהרבה. כהן איים, התפטר מהממשלה, נתניהו הנחה לבטל את הדיון שתוכנן וכהן חזר בו מהתפטרותו. הממשלה שעצרה את נשימתה חזרה לתפקד עם סגן השר החשוב כל כך והליך הקמת שדה התעופה האמיתי האפשרי שעומד על הפרק - הוקפא.

תמיכה חדשה בהקמת השדה בצפון

בינתיים שעון החול התהפך מזמן. בשנת 2035, בעוד עשור, נתב"ג יגיע לקצה גבול הקיבולת שלו. אם לא יוקם עד אז שדה נוסף (והרי הקמת שדה לוקחת יותר מעשור) במשרד האוצר הזהירו שמחירי הכרטיסים יאמירו, הדבר ישפיע במיוחד לא רק על תיירות וחופש התנועה של אזרחי המדינה אלא על המשק, שכן נסיעות עסקיות - שהם הסגמנט שמשפיע ברמת המאקרו כלכלית בתחום התעופה - יהיו נדירות, רחוקות ויקרות יותר. ושלא נדבר על כך שהמלחמה באיראן שזה עתה הסתיימה הראתה את הצורך הבהול של ישראל בשדות תעופה נוספים.

לכן, חלק מגורמי המקצוע התלהבו מתמיכה חדשה בהקמת השדה בצפון והפעם מראשי רשויות עם כוח ליכודי. רונן פלוט, ראש עיריית נוף הגליל נחשב לאחת הדמויות החזקות והמקושרות לשרי הליכוד היום. הוא הביע תמיכה בהקמת השדה הצפוני. יחד איתו חתומים גם ראשי רשויות בכרמיאל, עפולה, בית שאן, טבריה, עמק הירדן, קריית ביאליק, צפת וחצור - מוקדי השפעה שמוטב לשרי הליכוד לשמור איתם על קשרים. הם כתבו שהשדה יוסיף 11 אלף מקומות עבודה, ישלשו את ההכנסות מהתיירות הנכנסת וינגישו את שירותי התעופה ל-4 מיליון התושבים שצפויים לגור בעוד עשור בצפון.

בעידן שבו תשתיות הכרחיות מחולקות לפי אינטרסים פוליטיים, מדובר בחיזוק משמעותי לדרישה להקמת שדה תעופה בצפון. אבל באופן כמעט לא אינטואיטיבי - המכתב הזה מייצר לחץ הפוך:

בשעה שהרעש הפוליטי מגיע כביכול מסגן השר אלמוג כהן, מתחת לפני השטח מתחמם מאבק ענקים פנים ליכודי בין תומכי השדה הצפוני לתומכי השדה הדרומי - פלוט נגד ביטון ולהיפך. ולכן, עכשיו כבר ברור, אי אפשר לקדם שדה אחד בשל, רלוונטי, שנעשתה סביבו עבודה מקצועית והוא לא שנוי במחלוקת ביטחונית עד שלא מקדמים שדה שנמצא כרגע על הנייר, שהוא שנוי במחלוקת כלכלית וביטחונית ושיחלפו עוד שנים עד שיסיימו את תכנונו אם בכלל. את מחיר הפוליטיקה, כמו תמיד, ישלמו האזרחים. מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח כבר הזהיר בעבר שאם לא יהיה שדה משלים בעוד עשור לישראלים יהיה יותר קל ומהיר לקבוע תור לחידוש דרכון מאשר לטוס לחו"ל, ולחברות התעופה לא תהיה ברירה אלא לנהל את הביקושים לטיסות באמצעות הפקעת מחירים.

עוד כתבות

בנין הוועד הפועל של ההסתדרות בת''א / צילום: עינת לברון

ההסתדרות, הג'ובים והדירקטורים: כך נוצרה הקרקע לצמיחת השיטה שנחשפה

ההסתדרות זוכה למעמד יוצא דופן שמאפשר לה לא רק למנות את הדירקטורים בגופים שתחתיה, אלא גם דריסת רגל משמעותית בחברות הממשלתיות ● האירועים הנוכחיים מצטרפים לביקורת החריפה ולניסיונות להגביל את הכוח הזה באמצעות חקיקה

Jaecoo 7 צ'רי / צילום: יח''צ

מהפך בשוק הרכב: קבוצת צ'רי הסינית עקפה את המסירות של טויוטה

קבוצת צ'רי הסינית טיפסה למקום השני במסירות הרכב מתחילת השנה עם המותגים צ'רי וג'אקו, תוך שהיא עוקפת את טויוטה שנמצאת כעת במקום השלישי בחלוקה ליצרניות ● יונדאי מוטורס שומרת עדיין על ההובלה עם כ־52 אלף מסירות מצטברות ● בענף הרכב מצפים כי בחודשים הבאים ימשכו מבצעי ההנחות על רכבי "אפס קילומטר"

רמי דרור / צילום: דרור סיתהכל

"לא אופטימי": מנהל ההשקעות שמסמן סקטור אחד להתרחק ממנו

רמי דרור, מנכ"ל ווליו השקעות מתקדמות, המנהלת כ-4 מיליארד שקל, ידע להמליץ לפני שנה על מניות הביטוח. כעת הוא בטוח שבטווח הקצר השוק המקומי ימשיך לעלות, בהינתן סיום המלחמה וכניסה לשנת בחירות ● ולאיזה סקטור הוא מעדיף לא להתקרב היום?

מנכ''ל מורגן סטנלי טד פיק ודיוויד סולומון, מנכ''ל גולדמן זאקס / צילום: AP - Seth Wenig

בכירי וול סטריט מזהירים: המדדים בדרך לשינוי מגמה

המדדים המובילים בארה"ב נסחרים ברמות שיא לאחר עליות בשיעורים דו־ספרתיים השנה, אך בכירי וול סטריט מזהירים כי השוויים "מתוחים מדי" ● מנכ"לי גולדמן זאקס, ג'יי.פי מורגן וקפיטל גרופ סבורים שתיקון של עד 15% בשווקים הוא רק עניין של זמן - וזה לאו דווקא רע

דגמים בולטים בציי הרכב / צילום: יח''צ

עודפי ליסינג, הנחות חריגות וירידת ערך מואצת: הכללים בשוק היד שנייה משתנים

השינויים התחרותיים והטכנולוגיים המואצים שחלים בשוק הרכב החדש משפיעים בצורה ישירה ומשמעותית גם על שוק המכוניות מיד שנייה ● אילו הרגלים חדשים כדאי לקונים ומוכרים לשקול לאמץ, היכן מסתתרות המציאות הזולות, ומאילו מלכודות מומלץ להיזהר?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מציג את תקציב 2026 / צילום: מירי שמעונוביץ

שר האוצר: "בתקציב 2026 יוטל מיסוי חדש על הבנקים", בנק ישראל: "לא מקובל"

השר בצלאל סמוטריץ' הציג את עקרונות תקציב 2026; הציב יעד גירעון מתון יחסית של 3.2% לשנת 2026 ● הכלכלן הראשי הפחית את תחזית הצמיחה ל-2025, אך הביע אופטימיות לגבי השנה הבאה ● בנק ישראל מתנגד לכוונה של השר למסות את הבנקים, "מיסוי סקטוריאלי מייצר עיוותים בין השחקנים השונים במשק ולא בכדי הוא אינו מקובל בעולם"

איתן יוחננוף, מנכ''ל ובעלי רשת יוחננוף / צילום: גבע טלמור

יוחננוף מתרחבת לשדות: רוכשת כ-107 דונם בנס ציונה לגידול עצמי של פירות וירקות

הרשת תשלם על הקרקע כ-27 מיליון שקל, ובנוסף תשלם 5.1 מיליון שקל לצד שלישי כדמי ייזום ● מטרת הרכישה היא לבצע שימוש חקלאי בקרקע, הכולל גידול של מוצרי פירות וירקות שיוחננוף רוצה למכור בסניפיה, תוך הפחתת העלויות הכרוכות בשרשרת האספקה

שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

איזו ועדה תטפל? השאלה שתקבע את גורל רפורמת השידורים

הרפורמה השנויה במחלוקת שמקדם השר שלמה קרעי, עברה משוכה ראשונה ● מה היא כוללת, אילו תחנות צפויות לה ומדוע מנסים להרחיקה מוועדת הכלכלה?

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

"אחת הפרשות הגדולות שנחקרו בארץ": החשדות, הנחקרים והמעצר של יו"ר ההסתדרות

שוחד, מרמה והפרת אמונים - פרשת "יד לוחצת יד" מטלטלת את המשק ● יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד נעצר בחשד שקיבל לכאורה כסף וטובות הנאה מסוכן הביטוח עזרא גבאי ● ביהמ"ש קבע כי בר־דוד יישאר במעצר עד 10 בנובמבר מחשש לשיבוש חקירה ● המשטרה: מדובר ב־13 פרשיות שחיתות, שכל אחת מהן יכולה לעמוד בפני עצמה, עם מעל 300 נחקרים ומעורבים

טורביורן טורנקוויסט / צילום: Reuters

עשה את עסקת חייו: המיליארדר שצפוי לרכוש את אימפריית הנפט הרוסית

בצל הסנקציות על רוסיה, הסוחר השוודי טורביורן טורנקוויסט הגיע לעסקה פורצת דרך לרכישת נכסי לוקאויל בחו"ל ● העסקה, שעשויה להגיע לעשרות מיליארדי דולרים, מרחיבה את שליטתו בשוק הנפט - ומחזירה למוקד את קשריו הישנים עם הקרמלין

שר האנרגיה אלי כהן חדשות שש, רשת 13, 25.09.25 / צילום: איל יצהר

האם רעיון המדינה הפלסטינית נתקל בהתנגדות מפתיעה במדינה מערבית?

השר אלי כהן סיפר שקרא על סקר עם התנגדות גורפת של הבריטים להכרה במדינה פלסטינית ● אבל לפני שקופצים למסקנות, כדאי לקרוא את האותיות הקטנות ● המשרוקית של גלובס

''מס זוקמן, שאלה של צדק''. הפגנה בפריז / צילום: Reuters, Tom Nicholson

מסים חדשים על "מולטי־מיליונרים" - המדינות האירופיות שבוחנות צעדים דרסטיים

צרפת נאבקת לסגור את הגירעון ומוותרת על רפורמות דגל לטובת מסים חדשים ופשרות פוליטיות - כולל שיתוף פעולה מפתיע עם לה־פן והימין ● גם בריטניה שוקלת צעדים דרמטיים, בהם “מס יציאה” למולטי־מיליונרים, בניסיון נואש לאזן תקציב מנופח בלי לפגוע בצמיחה

הטבות המס לחברות הייטק / איור: Shutterstock

יש לכם חודשיים לבצע את תכנון המס הזה, והוא יכול לחסוך לכם הון

פחות מחודשיים לסוף השנה, גלובס יוצא בסדרת כתבות על ההטבות והתכנונים שיעזרו לכם לחסוך במס על ההשקעות שלכם. והפעם - קיזוז הפסדי הון ● איך הפסדים בהשקעה אחת יכולים לחסוך במס בהשקעה אחרת, על אילו נכסים ההטבה חלה, ועד מתי אפשר לממש את הזכאות? ● כתבה ראשונה בסדרה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל: לאומי פרטנרס רוכשת 10% מקבוצת יוסי אברהמי

זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי חתמה על עסקה לרכישת 10% בחברת הנדל"ן היזמי יוסי אברהמי תמורת 144 מיליון שקל ● כניסתה של לאומי לחברה נעשית כחלק ממהלך לקידום הנפקת החברה והרחבת פעילות המגורים שלה בישראל

שלט חוצות בטיימס סקוור מציג את תחזיות ההימורים לקראת הבחירות / צילום: פרופ׳ ניצן גסלביץ פקין

הבחירות בניו יורק כמשל: כך הופכים שוקי החיזוי מכלי למדידה למייצרי מציאות

שוקי החיזוי סביב המועמד לראשות ניו יורק שוברים שיאים - אך האם מדובר במניפולציה? ● פלטפורמות כמו פולימרקט מבטיחות לנבא תוצאות בעזרת "חוכמת המונים", אך בפועל הן משתמשות באלמנטים של הימורים, ויש חשש שהן מתומרנות ע"י גורמים זרים ● טור אורח

אילוסטרציה: Shutterstock

פרשת השחיתות החדשה: איך התגמול של סוכני הביטוח שוב במרכז

תגמול סוכני הביטוח נמצא במוקד פרשת השחיתות הגדולה "יד לוחצת יד", שנחשפה הבוקר ● עפ"י החשד, בעלים של סוכנות ביטוח העניק הטבות שונות בתמורה להעברת לקוחות לסוכנות שלו ● על שולחן האוצר נמצאת רפורמה שאמורה להסדיר את הענף ולמנוע ניגודי עניינים, אך היא כנראה לא תקודם בשל לחצים פוליטיים

ניר דוד / צילום: אלעד גוטמן

600 מיליון שקל ל-15 שנה: בזק חתמה על הסכם חדש עם גילת טלקום

חברת גילת טלקום ממשיכה את התנופה בפעילות האינטרנט והענן, וחתמה עם בזק על הרחבת השימוש בקווי הסיבים האופטיים שלה ● ההסכם, שתקף ל-15 שנה תמורת יותר מ-600 מיליון שקל, צפוי גם להרחיב משמעותית את בסיס ההכנסות של בזק

עזרא גבאי / איור: גיל ג'יבלי

"כולם חשדו שיש שטיקים": סוכן ביטוח אחד עומד בלב הפרשה החמורה

עזרא גבאי נחשב לאחד מסוכני הביטוח הפרטיים הגדולים בישראל, מחובר היטב לצמרת ההסתדרות, למרכז הליכוד, לעיריות ולחברות ממשלתיות ● כעת הוא נעצר בחשד למעורבות בפרשת השחיתות בהסתדרות ● סנגורו: "כל עסקה הייתה באמצעות מכרז"

האם הריבית על העו''ש משתלמת? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

כולם מציעים פתאום ריבית על העו"ש, אבל האלטרנטיבות יכולות להיות הרבה יותר משתלמות

אפליקציית התשלומים ביט של בנק הפועלים מציעה ללקוחות 4% ריבית על היתרה החיובית ומצטרפת לשורה של בנקים ופלטפורמות תשלומים עם הצעות דומות ● אבל הסכומים המוצעים מסתכמים לרוב במאות שקלים בשנה בלבד, והאלטרנטיבות נראות אטרקטיביות יותר

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות, שלומי יוסף

פרשת "יד לוחצת יד": ביהמ"ש הורה להאריך את מעצרו של יו"ר ההסתדרות בשבוע

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ב-10 ימים: "אחת מפרשות השחיתות הציבורית הגדולות שנחקרו" ● השופטת: "אם בר-דוד ישוחרר, יש חשש לתיאום עדויות" ● סנגורו: "ידיו נקיות, הוא לא קיבל שקל" ● גם מעצר אשתו של בר-דוד ומעצרו של סוכן הביטוח עזרא גבאי הוארכו בשבוע ● סנגורו של גבאי טען: במשטרה אמרו לו - "תביא ראיה על ארנון ותלך הביתה"