גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוף עידן משרדי הפרסום? כך ייראה הענף בעוד חמש שנים

אמיר גיא, יו"ר איגוד חברות הפרסום לשעבר, קורא למשרדים להתעורר: אנחנו פועלים בעולם שמתערער, עם שיבוש מוחלט של המודל הכלכלי, תהליך העבודה והיחסים עם המותגים ● מי שישרוד הוא זה שימזג קריאייטיב, דאטה ונרטיב למוצר אחד ויהפוך לשותף טכנולוגי של הלקוח

משרד הפרסום העתידי, כפי שנוצר באמצעות ChatGPT / צילום: ChatGPT
משרד הפרסום העתידי, כפי שנוצר באמצעות ChatGPT / צילום: ChatGPT

הכותב הוא פרסומאי, יזם טכנולוגיה ומנהל המותג העולמי פאפאיה

מהפכת ה־AI שמתרחשת מול עינינו מחוללת יותר מרק שינויים בתהליכי עבודה. עולם הפרסום כפי שהכרנו אותו - הזמן, הכסף, המבנה - מתערער אל מול עידן חדש: עידן הווידאו שנוצר על־ידי בינה מלאכותית. הטכנולוגיה הפכה את מה שפעם דרש הפקה של שלושה חודשים וצוות של עשרות אנשים, לרעיון של שלוש מילים שמבוצע תוך שלושה ימים. זה אולי נשמע כמו בדיחה, אבל זוהי הבדיחה שאנחנו חיים בתוכה.

איך לדבר על שיווק בשפה שסמנכ"לי כספים מבינים, והקשר ל־AI
כולם למדו את האלגוריתם של גוגל, ואז הגיעו הצ'אטבוטים

פעם, כדי להפיק סרט פרסומת, נדרש צוות של עשרות אנשים, תקציב של מאות אלפי דולרים ולו"ז של חודשים. היום? מספיק רעיון, מקלדת וקצת תעוזה. מה שנראה לפני שנה כהבטחה רחוקה, כבר מייצר קמפיינים ויזואליים, סרטוני מוצר ותוכן מדיה אינטראקטיבי, ולעתים קשה להבחין האם מדובר ביצירה אנושית או באלגוריתם עם דמיון פורה. מעבר לכך, מדובר בשיבוש מוחלט של כל מה שהכרנו לגבי המודל הכלכלי של משרדי הפרסום, תהליך העבודה והיחסים בין מותגים לספקי הקריאייטיב שלהם.

נפרדים מהליניאריות

הווידאו שנוצר כיום באמצעות AI הוא, איך לומר, הכי גרוע שהוא אי־פעם יהיה. מכאן זה רק משתפר. אם עד היום דיברנו על הפקה ליניארית הכוללת תסריט, לוקיישן, מצלמות ועריכה, אנחנו עכשיו בעידן של תוכן מולטי־מודאלי בזמן אמת. תוכן שמיוצר לא רק במהירות, אלא גם בקנה־מידה שלא ניתן היה לדמיין. ולצד חיסכון דרמטי בזמן ובעלות, מגיעה גם אחת ההבטחות הגדולות: שחרור היצירתיות.

פתאום, רעיון שמישהו מהצוות זרק בארוחת צהריים יכול להפוך לסרטון מהוקצע עוד באותו היום. זה קורה עם מודלים כמו Minimax הסינית (או "האסיאתית", כפי שהם מעדיפים לכנות עצמם), שפיתחה את Hylo 02 - מנוע וידאו מבוסס AI שמייצר תוצרים מרהיבים ומעודכן מדי יום. Runway האמריקאית מובילה את התחום של טקסט לווידאו עם דגש על שליטה מלאה של היוצר, יציבות בין פריימים, קוהרנטיות נרטיבית ואפשרות לשינויים תוך כדי תנועה.

אם פעם קמפיין של סופרבול היה בגדר חלום של מותגים קטנים, הרי שהיום סטארט־אפ של שלושה אנשים יכול להשיק קמפיין שנראה (ונשמע) כמו מיליון דולר, בעלות של כמה עשרות אלפים ובתוך פחות משבועיים. המשמעות? שדה המשחק משתנה. הכוח לא נמצא רק אצל הגדולים, אלא אצל מי שמבין איך להשתמש בכלים החדשים. מי שיידע להפעיל את היכולות של AI, לא רק ליצירת תוכן אלא ליצירת חוויה מותאמת אישית, סיפור אינטראקטיבי או מוצר משולב מדיה, הוא זה שיבדל את עצמו באמת.

למה הקמפיין עבד

רבים נוטים לראות ב־AI בעיקר הזדמנות לחיסכון: להוזיל עלויות, לייעל תהליכים, לפטר אנשים. זו כמובן פרספקטיבה קצרת־טווח, ואולי גם עצובה. אבל האמת המעניינת הרבה יותר היא שמדובר בהזדמנות להרחיב: לייצר יותר, גם בקנה־המידה והאיכות. AI לא רק חוסך זמן וכסף, הוא גם משחרר את הדמיון. הוא מאפשר לאיש הקריאייטיב לדבר עם החומר שהוא יוצר בו ולקבל תשובה בחזרה.

מה שפעם היה חלום שמור לקמפיינים של פרפורמנס בהתאמה אישית, מדידה מדויקת ואופטימיזציה בזמן אמת, הופך כעת לנחלתם של מותגים. בזכות AI, גם קמפיין ברנד יכול להיות רגיש, פרסונלי ודינמי, מבלי לוותר על נרטיב, עומק או זהות ברורה.

לא עוד מסר אחיד לכולם, אלא מערכת יחסים משתנה, עשירה ורלוונטית, עם כל קהל, בכל רגע. אפשר סוף־סוף לדעת לא רק אם הקמפיין עובד או לא, אלא גם למה הקמפיין עבד. פרסום מותגי ופרפורמנס כבר לא צריכים לשבת באגפים נפרדים, הם סוף־סוף יכולים לדבר באותה שפה.

בין האלגוריתם לנרטיב

המודל המסורתי של משרדי פרסום - ריטיינרים, עמלות מדיה ושעות עבודה מדווחות באקסל - לא עומד בקצב של מהפכת הבינה המלאכותית. כשקמפיינים נוצרים תוך ימים ובשבריר מהעלות, לא רק מודל הריטיינר מתערער, אלא גם ההיגיון מאחורי עמלות מדיה. פשוט כי לא מעט מהערך שה־AI מאפשר לייצר לא בהכרח עובר דרך מדיה בתשלום.

אם נסתכל חמש שנים קדימה, בעידן שבו תוכן מופץ גם מחוץ למדיה הקלאסית, משרדי פרסום חייבים להפוך לפלטפורמות טכנולוגיות, מבוססות דאטה, המחברות בין קריאייטיב, מדיה וקונטקסט. בתוך התווך הזה, בין האלגוריתם לנרטיב, ייבחנו היכולות האמיתיות: לבנות מערכות שמייצרות גרסאות רבות, מדויקות ופרסונליות לרעיון קריאייטיבי. לא רק להבין את הבריף, אלא גם להתחבר ליעדים העסקיים של הלקוח ולעבוד עמו כשותף אסטרטגי וטכנולוגי. וזה הכרחי כדי לשרוד.

השרשרת המיותרת

בואו נשים את זה על השולחן: גם סוכנויות המדיה לא הולכות לצאת מזה בשלום. אם אנשי הקריאייטיב מתחילים לחשוש מ־generative AI, הרי שאצל מתכנני המדיה זו כבר כמעט חרדה קיומית. הלקוחות יפסיקו לנהל טריליון דולר של תקציבי פרסום, שמתוכם כ־700 מיליארד רק בדיגיטל, באמצעות קבצי אקסל ותחושת בטן. לא עוד ישיבות עם שורות אינסופיות של מספרים וניסיון "לנחש" איפה כדאי לשים את הבאנר הבא. זו לא אסטרטגיה, זו נוסטלגיה.

האלגוריתמים החדשים לא רק ינתחו דאטה, הם יבצעו override לפלטפורמות כמו מטא, יוטיוב ואמזון, ויתכננו מדיה בזמן אמת לפי הדאטה של המותג, לא של הפלטפורמה. במילים אחרות, לכל מפרסם יוכל להיות אלגוריתם מותאם אישית, שינהל קמפיינים בזמן אמת.

ומה לגבי התרבות הארגונית? המהפכה לא מתחילה בקובץ אקסל - היא מתחילה בתרבות. ארגונים חייבים לאמץ גישה חדשה: לא פחות עובדים, אלא יותר רעיונות. לא לפחד מהטכנולוגיה, אלא ליצור שותפות עמה. לא עוד "מחלקת קריאייטיב", אלא צוות שיודע לתפעל מערכת הפצה, התאמה ותגובה אינטראקטיבית בזמן אמת.

מרטין סורל, מהאבות המייסדים של עולם הפרסום המודרני, חשף לאחרונה מיזם חדש בשם "Humane Create". מדובר בפלטפורמה שמאפשרת יצירת חוויות תוכן אינטראקטיביות תלת־ממדיות, בזמן אמת, בתגובה לדאטה והתנהגות משתמש. בעצם, Humane Create ממחישה כיצד יכול להיראות משרד הפרסום של העתיד - לא כספק שירות, אלא כפלטפורמה שממזגת קריאייטיב, דאטה ונרטיב למוצר אחד.

זו אינה עוד טכנולוגיה ליצירת וידאו, אלא מערכת חיה, נשלטת בזמן אמת, המייתרת את כל שרשרת הערך המסורתית של קריאייטיב, הפקה ומדיה. במילים אחרות, מי שחושב ש־AI יחליף את משרד הפרסום טועה, אבל גם מי שחושב ש־AI זה רק "כלי" של collaboration לאנשי קריאייטיב, טועה.

אולי זה לא הסוף של תעשיית הפרסום - אלא רק הסוף שלה כפי שהכרנו אותה.

עוד כתבות

טקס ציון עשור להנפקת סייברארק בנסדא''ק / צילום: ואניה סאוויק – נסדא''ק

כמה יקבלו עובדי סייברארק מהעסקה ומי חברת הביטוח שתרוויח בגדול?

רשימת בעלי המניות הגדולים בסייברארק כוללת מספר גופי השקעה גדולים מחו"ל ובהם קרן העושר הנורבגית לצד מוסדיים מישראל, בראשות כלל ביטוח ● וכמה שוות האופציות שמחזיקים עובדי החברה?

פסקי הדין שמשרטטים את הגבולות בהעברת נכסים / איור: Shutterstock

כיבוד הורים מול צו ירושה: פסקי הדין שמשרטטים את הגבולות בהעברת נכסים

סבתא שהורישה דירה ישירות לנכדים ודילגה על ההורים, בן ששידל את אמו להעביר לו את הנדל"ן, ואישה שהחליטה לציין בצוואה רק את החברה הטובה שלה: מומחים בענף אומרים שפסקי דין מהזמן האחרון מלמדים שיותר ויותר שופטים מגמישים את כללי הקניין כדי להתאים אותם לדיני המשפחה ● כך זה נראה

איך לשים את הכסף כדי לצאת לפנסיה בגיל 50? / צילום: Shutterstock

רוצים לפרוש לפנסיה בגיל 50? כמה כסף כדאי לכם לשים בצד

הצטרפות לטרנד ה-FIRE - עצמאות פיננסית לטובת פרישה מוקדמת ומרופדת בגיל 50, נשמעת כמו חלום ● חישוב שעשינו לסכומי החיסכון שאליהם ניתן להגיע מעבודה והשקעה סטנדרטיות, העלה תוצאות לא מעודדות ● למי שלא מוותר - אלו האתגרים והמכשולים בדרך

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

טבע פספסה בהכנסות, אך עקפה ברווח; מעלה את תחזית ל-2025

חברת הפארמה פספסה את התחזיות בשורת ההכנסות, אך עקפה את הצפי בשורת הרווח ● במקביל מעדכנת טבע מעט כלפי מעלה את תחזית הרווח השנתית ומאשרת את שאר הפרמטרים ● מנכ"ל טבע ריצ'רדס פרנסיס: "אנחנו מרגישים מאוד בנוח עם התחזית ל-2027"

פרויקט הבנייה של אאורה ביהוד / צילום: איל יצהר

הרבנים הראשיים נגד אאורה, ומה אומרת רשות העתיקות לגבי הקברים?

הרבנים טוענים במכתב כי קרוב לוודאי שהמתחם שבו בונה החברה הוא בית קברות יהודי עתיק ו"קוראים בכל תוקף לא להמשיך את הבנייה במקום זה עד למציאת פתרון ראוי" ● עם זאת, רשות העתיקות טענה כי ככל הנראה רוב הקברים אינם של יהודים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את התחזיות לרבעון; זינוק מרשים בהכנסות חטיבת הענן

הרווח למניה היה 3.65 דולר, הרבה מעל התחזית ● ההכנסות היו 76.4 מיליארד דולר, לעומת צפי של 73.8 מיליארד ● הכנסות חטיבת הענן זינקו ב-26% ● המניה מזנקת במסחר המאוחר

משפטנים בבריטניה: הכרה במדינה פלסטינית מנוגדת לחוק הבינ"ל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: כ-40 משפטנים ועורכי דין שלחו מכתב לראש ממשלת בריטניה והסבירו את הבעיתיות בהכרה במדינה פלסטינית, בגרמניה לוחצים על הקנצלר לסגת מהתמיכה בישראל, ומספר שיא של דמוקרטים בארה"ב הצביעו בעד אמברגו נשק על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; נובה וארית תעשיות מטפסות בכ-2%

מדד ת"א 35 מתקדם בכ-0.3% ● הודעה של טראמפ על הסכם סחר עם קוריאה הדרומית ודוחות חזקים של מטא ומיקרוסופט, מקפיצים את החוזים העתידיים בוול סטריט ● שוק האג"ח המקומי ממריא: קפיצה של 87% בהיקף ההנפקות מתחילת השנה ● ומחירי הנפט מזנקים, בעקבות איומי טראמפ להטיל מכסים נוספים על רוסיה

סת גודין / צילום: Brian Bloom

גורו השיווק מודה: "הצלחתי בלי להיות בפייסבוק, אינסטגרם או טוויטר. אני לא מוכן לעבוד בשבילן"

אחת הטעויות של מנהלי שיווק היא שהם מנסים לרצות את הבוסים שלהם במקום את הלקוחות - כך אומר מומחה השיווק הגלובלי סת גודין, שכתב מעל 20 רבי-מכר ונכנס להיכל התהילה של ארגון השיווק האמריקאי ● עם צאת ספרו "זוהי אסטרטגיה", הוא מסביר בראיון למדד המותגים של גלובס מדוע התנתק מהרשתות החברתיות, ולמה לא צריך לשלם למשפיענים

ניר צוק / צילום: טל גבעוני

אחרי עסקת הענק: למה מניית פאלו אלטו נפלה במסחר בוול סטריט?

בגלל הרכיב המנייתי בעסקה, כשמניית פאלו אלטו נחלשת, מטבע הדברים יורדת גם התמורה בעסקת סייברארק ● מעתה ועד השלמת העסקה, מניית סייברארק תגיב לכל תנודה במניית פאלו אלטו, כלפי מטה או מעלה

הפגנה אנטי־ישראלית בניו־יורק / צילום: Reuters, Eduardo Munoz

המפולת בדעת הקהל האמריקאית: רק 32% תומכים בישראל במלחמה

סקר מכון גאלופ מדבר בעד עצמו: בקושי שליש מהמרואיינים בו הביעו הבנה למעשי ישראל בעזה (8% בלבד בקרב הדמוקרטים) ● גם בימין הרדיקלי בקונגרס מאשימים את ישראל בג'נוסייד ● רבות מתמונות הרעב בעזה מבוימות, אך זה לא מונע את הביקורת בעולם

שער הניו יורק טיימס / צילום: צילום מסך

בניו יורק טיימס לא מתנצלים על פרסום הכזב שלהם

אחרי שהעיתון הציג תמונות של ילד פלסטיני אשר סובל ממחלה גנטית, וטען כי מצבו נובע מהרעב בעזה, הוא פרסם "הבהרה" ברשת - בחשבון בו יש לו 88 אלף עוקבים בלבד ● קיבוץ כיסופים קיים טקס חנוכה לרפת חדשה, קרוב לשנתיים אחרי ה-7 באוקטובר ● וגם: ספר בדיחות שאסף הפרסומאי הבכיר אמנון אריאלי ז"ל יוצא לאור ● אירועים ומינויים

מלון ישמאעילוף / צילום: חגית ב, ויקיפדיה

סוף לסכסוך: נכסי היוקרה של משפחת מחקשווילי נמכרו בכחצי מיליארד שקל

מכירת עשרה מנכסי משפחת מחקשווילי יצאה בימים האחרונים לפועל ● בכך עשויות לבוא לתומן כ־30 שנות סכסוכים על ירושת האב אהרון ישר מחקשווילי

מחנה אוהלים בח'אן יונס / צילום: ap, Abdel Kareem Hana

לראשונה - בחריין ביקשה להצטרף להצנחות הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה

קנדה הכריזה שתכיר במדינה פלסטינית, טראמפ איים בהשלכות ● 27 סנאטורים הצביעו הלילה בעד החלטה לעצור מכירת נשק לישראל ● שר החוץ של איראן: כתנאי לחידוש שיחות הגרעין, ארה"ב חייבת לפצות אותנו ● ממשל טראמפ הטיל סנקציות חדשות על איראן ● הרחבת הפעולה הצבאית או עסקה - צה"ל ממתין לדרג המדיני ● 50 חטופים - 664 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

המחקר העלה אפשרות לקשר בין פרקינסון לווירוס HPgV / צילום: Shutterstock, Atthapon Raksthaput

מיליונים חולים במחלה הזו מדי שנה, מחקר חדש עשוי לפתור את התעלומה

וירוס ה-HPgV שנחשב עד כה לבלתי מזיק נמצא במוחותיהם של חולי פרקינסון, וחוקרים משערים כי הנגיף עלול לגרום למחלה הניוונית ● המחקר עדיין ראשוני, אך מעורר שאלות מטרידות לגבי מקורות הפרקינסון

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

התנאי של סמוטריץ' לאישור תחנת הכוח בשרון: מחלף לשומרון

שר האוצר מתנגד לתוכנית ההקמה של תחנת הכוח "ריינדיר", שאמורה לקום בסמוך לכפר סבא, בשל העובדה שלא כלולה בה הקמה של מחלף בין כביש 55 לכביש 6 - שלדבריו, כבר הוסכם עליו בדיון קודם ● במקביל, המועצות האזוריות בשרון, המתנגדות בחריפות להקמת התחנה, הגישו עתירה לבג"ץ נגד המהלך

טרמינל 1 / צילום: מיכל רז חיימוביץ

טרמינל 1 ייפתח בשבוע הבא: איך זה ישפיע על יצע הטיסות?

לראשונה מאז פרוץ מבצע "עם כלביא" ולאחר תקופה ארוכה של חוסר יציבות, טרמינל 1 ישוב לפעילות בינלאומית סדירה ב-3 באוגוסט ● המהלך נועד לעודד חברות תעופה זרות לשוב לישראל, בזכות מיסי הנמל הנמוכים בטרמינל 1 לעומת טרמינל 3 ● תחילה יפעלו בו החברות הישראליות לצד ג'ורג'יאן איירווייז, ובהמשך צפויות להצטרף חברות נוספות

הרטמכ''ל אייל זמיר / צילום: דובר צה''ל

הפעולה בעזה תתרחב? האפשרויות שעלו בדיון המצומצם

בכיר ישראלי: ישראל העבירה לחמאס באמצעות המתווכות "מסמך עם דגשים" בתגובה לתשובת חמאס להצעה לעסקה ● ש"ס ויהדות התורה: ניתן גיבוי לכל הצעת הסכם חטופים ● עשר מדינות הצהירו: נכריז על הכרה במדינה פלסטינית בעצרת האו"ם ● אמילי דמארי לר"מ בריטניה: "תתבייש לך, המהלך שלך מעניק פרס לטרור" ● 50 חטופים - 663 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה בירידות; מדד הביטוח ירד ב-1.6%, מדד הנדל"ן ב-1.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.4% ● השקל נסחר ביציבות מול המטבעות הזרים ● ב־IBI מעריכים: "התמחור של הבנקים עדיין אטרקטיבי להשקעה" ● הריבית בארה"ב צפויה להיוותר ללא שינוי הערב, בוול סטריט מנסים להעריך איך ההחלטה תשפיע על יחסי פאוול וטראמפ ● בנוסף, הערב בסיום המסחר מיקרוסופט ומטא יפרסמו את דוחותיהן

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

סופטבנק חוזרת להשקעות בישראל - זו חברת הקוונטום אליה היא מצטרפת


המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק • והפעם: אנבידיה חוזרת לייצר שבבים לסין ● סופטבנק חוזרת להשקיע בישראל ● קרן החוב מגייסת כמעט 700 מיליון דולר, בגיבוי טייקון ההון סיכון ● הסטארט-אפ הישראלי שמושך אנג'לים מוויז, גוגל וקראודסטרייק ● חדשות ההייטק