גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גם אחרי שיונייטד תחזור לנתב"ג, אל תבנו על טיסה לארה"ב בפחות מ־1,600 דולר

החברות האמריקאיות נוקטות מדיניות זהירה - דלתא תפעיל טיסות בספטמבר, אמריקן איירליינס לא חוזרת, ורק יונייטד מקדימה את שובה לישראל ● היצע הטיסות לארה"ב כיום נמוך בכשליש לעומת טרום המלחמה ● האם ומתי נראה הוזלה משמעותית בטיסות לארה"ב?

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock
מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

מאז 7 באוקטובר, המציאות החדשה לימדה את ישראל שלא ניתן לקחת את חברות התעופה הזרות כמובן מאליו, וגם כעת לא ברור לאיזו שגרה הענף יחזור כשהתותחים יידמו.

בפרויקט בן שלוש כתבות, גלובס יתמקד בכל פעם בשחקן אחר בשוק התעופה הישראלי, בניסיון לבדוק האם היעדרם שינה את הכללים מבחינת המחירים והתחרות. והפעם: חברות התעופה האמריקאיות.

120 טיסות שנעלמו משמי ישראל עומדות לחזור לנתב"ג. כל היעדים והמחירים
היא נחשבת לאחת מחברות התעופה החשובות בעולם. כשהפסיקה לטוס לישראל, קרה דבר מפתיע

השיבה ארצה: 27 באוגוסט

חברת התעופה האמריקאית יונייטד איירליינס הודיעה בשבוע שעבר על הקדמת החזרה שלה לארץ ל־21 ביולי. מדובר בצעד של הבעת אמון בישראל, שכן החברה תכננה במקור לשוב שבוע וחצי מאוחר יותר - בתחילת חודש אוגוסט.

דלתא איירליינס, לעומתה, עדיין לא הודיעה על שינוי במועד שתכננה (1 בספטמבר) ולא צפויה כעת לשוב לפני סוף אוגוסט. לפי גורמים במשרד התחבורה, החברה שהסיטה מטוסים ליעדים אחרים כבר מכרה את מרבית הכרטיסים, ולכן חזרה מוקדמת מהמתוכנן פחות אטרקטיבית עבורה בשלב זה, אך עדיין תיתכן הקדמה מסוימת של חזרתה.

לעומת זאת, החברה האמריקאית השלישית שפעלה בישראל לפני המלחמה, אמריקן איירליינס, מזה חודשים לא נוקבת בתאריך חזרה, ולא נראה שחזרה לישראל כלולה בתוכניות שלה. כזכור, החברה הפסיקה את פעילותה כבר ב־7 באוקטובר 2023, ובאתר החברה לא מופיעות טיסות לישראל בשנה הקרובה.

השורה התחתונה: מתוך שלוש חברות תעופה אמריקאיות שפעלו בישראל ערב מלחמת "חרבות ברזל", רק אחת חזרה.

נתח השוק והיעדים: 71 טיסות בשבוע

נכון לאפריל, החודש האחרון בו פעלו החברות האמריקאיות דלתא ויונייטד בישראל בשנה האחרונה, 1.8% מהנוסעים בנתב"ג נסעו עם יונייטד, ששבה בחודש מרץ, 0.78% נסעו עם דלתא - ויחד הן הטיסו באפריל כמעט 50 אלף נוסעים לארה"ב.

תוספת של שתי חברות אמריקאיות לקו המבוקש לניו יורק קריטית לנוסע הישראלי, שנשלט עד לא מזמן על־ידי אל על וארקיע. אולם תוספת הטיסות והחזרה החלקית של יונייטד עדיין לא מתקרבות להחזיר את היקף הטיסות הישירות לארה"ב למצב שהיה לפני המלחמה.

בקיץ שעבר פעלו בין ישראל לארה"ב 97 טיסות שבועיות של ארבע חברות תעופה - יונייטד, דלתא, אמריקן ואל על - שטסו יחד לתשעה יעדים שונים ברחבי ארה"ב. יונייטד לבדה הפעילה 28 טיסות שבועיות, בעוד אל על הובילה עם 42 טיסות לשישה יעדים.

כיום אל על היא החברה הדומיננטית ביותר בקו, עם 52 טיסות שבועיות, מתוכן כ־30 טיסות לניו יורק, השאר לשמונה יעדים נוספים. ארקיע ויונייטד יפעילו טיסות לניו יורק בלבד, והחל מספטמבר, אם דלתא תשוב - לא סביר שתחזיר טיסות ליעדים נוספים מלבד ניו יורק.

המשמעות היא שבאוגוסט, הידוע כתקופת שיא של הביקוש, יהיו פחות 26 טיסות שבועיות ביחס לכמות של לפני המלחמה, וגם נוסעים שצריכים להגיע ללוס אנג'לס או בוסטון יצטרכו לעבור דרך ניו יורק - או בטיסה ישירה של אל על בלבד.

השורה התחתונה: העומס מתנקז לקו לניו יורק, כשהביקוש קיים גם ליעדים נוספים בארה"ב.

המחירים: לא יורדים מ־1,600 דולר

כדי להבין כיצד חזרתה של יונייטד עשויה להשפיע על המחירים, ביצענו השוואה בין מחירי השבוע הראשון של יולי 2024 לעומת אותו השבוע ביולי 2025.

בהיעדר החברות האמריקאיות, עליית המחירים בקווים הישירים לניו יורק הייתה מובהקת במיוחד. אם בשנה שעברה ניתן היה לרכוש כרטיס בסיסי ביונייטד ובדלתא בפחות מ־1400 דולר, השנה מי שהציעה את המחיר הכי נמוך הייתה אל על, שהציעה את המחיר ההתחלתי החל מ־1,611 דולר - מחיר גבוה ביחס למתחרות בשנה שעברה, אך נמוך מזה של ארקיע בשנה הנוכחית, שנסק ללמעלה מ־2,200 דולר.

עם זאת, יונייטד פתחה כעת למכירה כרטיסים לטיסות שלא היו זמינות במשך חודשים. מכיוון שהחברה תכננה במקור לשוב לפעילות רק באוגוסט, כרטיסים לתקופה זו כבר היו זמינים בעבר ונמכרו בהדרגה.

לעומת זאת, הכרטיסים לטיסות שיתווספו כעת בעקבות הקדמת החזרה הם חדשים לגמרי - ולכן נמכרים בתמחור התחלתי, ולא במחירי "רגע אחרון" שמאפיינים זמינות מוגבלת. כתוצאה מכך, ניתן עדיין למצוא כרטיסים בודדים לחלון זמן מוגבל לסוף יולי במחירים של כ־1,200־1,300 דולר. באוגוסט המחירים כבר חוזרים לרמות הגבוהות יותר (לפי שיטת התמחור בענף).

השורה התחתונה: הנוכחות של החברות האמריקאיות קריטית להורדת מחירי הכרטיסים. המחירים הגבוהים של החברות הישראליות משקפים את הביקוש האדיר, שגובר על ההיצע.

מדיניות במשבר: אמון במבחן

מאז פרוץ המלחמה, חברות התעופה האמריקאיות נקטו קו זהיר במיוחד בכל הנוגע לפעילותן בישראל, והעדיפו להודיע מראש על ביטולים ארוכי־טווח. כמי שמפעילות קווים ליעדים רחוקים במיוחד, הן נדרשות לתכנון מוקדם ולוודאות תפעולית גבוהה.

במהלך השנה הראשונה ללחימה, דלתא בלטה כחברה האמריקאית הנאמנה ביותר לקו הישראלי, ושבה להפעיל טיסות בשלב מוקדם יחסית. אולם בחצי השנה האחרונה, יונייטד נטלה את ההובלה כשהייתה הראשונה לשוב בכל פעם שבה הושבתו הטיסות, ובכך אותתה על אמון מתמשך בישראל.

כך או כך, חברות התעופה האמריקאיות מקפידות לחזור רק לאחר שחלה רגיעה במצב הבטחוני, שנמשכת לאורך שבועות או חודשים.

כמו כן, חברות התעופה האמריקאיות מחויבות להלין את צוותי האוויר בישראל - בשל אורך הקו שמצריך זמן מנוחה. הדרישה הזו, יחד עם גישה ביקורתית מצד חלק מארגוני העובדים בארה"ב כלפי ישראל, הפכו את המשך הפעילות בישראל לרגיש עוד יותר עבורן.

השורה התחתונה: חברות התעופה האמריקאיות זקוקות לוודאות כדי לחזור.

עוד כתבות

מה עומד מאחורי המהלך של החשכ''ל / צילום: רפי קוץ

סוף לשוטף פלוס: באוצר מקדמים מערכת דיגיטלית חדשה לניהול תשלומי המדינה

לגלובס נודע שהחשב הכללי יוצא במהלך שאפתני להחלפת העברות הכספים המסורתיות לספקים ב"אסימונים" דיגיטליים ממשלתיים - שיתקבלו מיד עם גמר העבודה ● על פי הערכות, מיליארדי שקלים שמועברים לביצוע פרויקטים "נבלעים" בדרך ● המערכת תאפשר מעקב אחר הכספים ותמנע את זליגתם לגורמים עברייניים

קופת חולים כללית / צילום: Shutterstock

משרד הבריאות ידרוש מכללית: קיצוץ במשרת היו"ר והגבלת השפעת הדירקטוריון על מינוי בכירים

על רקע מינוי מנכ"ל חדש לקופה, במשרד הבריאות דורשים כי יו"ר הדירקטוריון יוחנן לוקר יעבור למשרה חלקית, וכי סמכויות הדירקטוריון יצומצמו ● גורמים במערכת הבריאות: "אנחנו מחכים לראות אם ימונה האדם המתאים ביותר. אם לא, נפעל" ● תהליך מינוי המנכ"ל עשוי להסתיים עד ראש השנה

קטאר בנתה "חיל אוויר עצום ביחס למדינה קטנה", אז למה היא לא תוקפת את ישראל?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: קטאר פיתחה במשך עשור את הצבא שלה, אך הוא לא הצליח למנוע את התקיפה הישראלית; הסיבה שטראמפ לא לוחץ על נתניהו לסיים את המלחמה; והחרמות באקדמיה בעולם נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

וויטני וולף הרד. המנכ''לית הצעירה ביותר שהנפיקה בארה''ב / צילום: Reuters, Andrew Kelly

מייסדת באמבל רוצה ש-AI תבחר לכם את הדייט

היא הייתה שותפה באפליקציית ההיכרויות טינדר, התפטרה בסערה, הקימה את המתחרה באמבל ופרשה מתפקיד המנכ"לית ● אלא שאז הייתה לה תובנה: במקום שאנחנו נחליט עם מי לצאת, AI תחליט בשבילנו ● אז היא חזרה, פיטרה 30% מהעובדים, ובאמצעות הפרויקט תנסה לעצור את רצף ההפסדים והצניחה בשווי ● ראיון עם וויטני וולף הרד

דונלד טראמפ וצ'ארלי קירק / צילום: ap, Andrew Harnik

"אי אפשר להחליף את קירק": הרצח שמטלטל את אמריקה, ולא עוצר שם

מותו של צ'ארלי קירק, פעיל פוליטי שמרני, בעל דעות שנויות במחלוקת שסחפו מליוני אנשים, טלטל את ארה"ב החצויה פוליטית ● את החשוד בירי תפסו במרחק 3 שעות מהמקום בו נרצח ● והפרס העצום שהציעו למי שיסגיר אותו

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס / צילום: ארמיס

הסכר נפרץ: החברות הישראליות שמכוונות להנפקה בוול סטריט

הצפי להורדת ריבית בארה"ב וליציבות האינפלציה מביא כמה מהחברות לשקול הנפקה בשוק האמריקאי ● ביניהן ארמיס, שנמצאת כעת בסבב גיוס לפי שווי של 5 מיליארד דולר, ו־וואסט דאטה, אחת השותפות המרכזיות של אנבידיה בתחום ניהול אחסון מידע

עידן הבינה המלאכותית / צילום: Shutterstock

עידן הבינה המלאכותית יצריך מודלים חדשים לגמרי של מיסוי וחלוקה

תזרים ההכנסות של תוכניות הביטוח הלאומי ומדיקר מגיע ממס המוטל על השכר, המהווה היום כ-85% מהכנסות ממשלת ארה"ב ● ההתקדמות בעולם הבינה המלאכותית תשאיר את התוכניות המהותיות הללו מרוקנות לגמרי

יובל לוי, מנצח העונה השביעית של ''האח הגדול'' / צילום: רן יחזקאל

הרייטינג והמספרים מאחורי "האח הגדול"

העונה השביעית של "האח הגדול" ברשת 13 הגיעה לסיומה, עם גמר שרשם רייטינג של 23.6% ו־714 אלף צופים ● מלון התיאטרון בירושלים יארח בראש השנה חיילי מילואים שלחמו במהלך השנה האחרונה, במטרה להוקיר את פועלם ● ומועדון הוט יעניק לחבריו 15% הנחה על מגוון תווי המזון ● אירועים ומינויים

מדד הניקיי, אתמול. רשם את התשואה היומית הגבוהה ביותר מאז 2008 / צילום: ap, Willy Kurniawan

מגמה חיובית באסיה; טוקיו עולה בכ-1%

בורסת דרום קוריאה בשיא ● הפעילות הכלכלית בסין הואטה באוגוסט מעבר לציפיות ● החל מרביעי: 36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם, רוב תשומת־הלב אל הפד, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה בקדנציה של טראמפ ● מניות השבבים בסין מזנקות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● ספק אם מדד המחירים לצרכן שיפורסם היום יגרום לבנק ישראל להוריד את הריבית ● החל מרביעי: 36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם, רוב תשומת־הלב אל הפד, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה בקדנציה של טראמפ ● אורקל ועוד שתיים: אנליסטים בכירים בוול סטריט מצביעים על שלוש מניות מבטיחות ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר

שכונת עומרים באופקים / הדמיה: אול אין

המכירות של הדירות החדשות צנחו ב-20%, והעיר ששומרת על המקום הראשון בעסקאות

לפי הלמ"ס, מלאי הדירות החדשות למכירה מגיע לכמעט 83 אלף, ולפי קצב המכירות, ייקח ליזמים 31 חודשים עד שיצליחו להיפטר מכולן ● בחודשים מאי-יולי 2025 נמכרו כ-21,640 דירות, ירידה של כ-20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד

גיא פלכטר, מייסד שותף ומנכ''ל חברת הסייבר סולה / צילום: ויקטור לוי

הוא עשה אקזיט של 300 מיליון דולר. לחברה החדשה שהקים הוא כבר הולך לדרוש הרבה יותר

כשגיא פלכטר לא התקבל לרפואה למרות פסיכומטרי של 754, הוא פנה לעולם הסייבר ● את החברה הראשונה שהקים מכר לפאלו אלטו, אבל המעבר למעמד של שכיר הקשה עליו ● החברה שייסד לאחר מכן זכתה להשקעה של מיליונים ממיקרוסופט ● "היום אם יציעו לי 300 מיליון על סולה - זה לא רלוונטי" ● שיחה קצרה עם מנכ"ל סולה

אשר דהן, תומר וינגרטן, רפי עמית / צילום: מתוך לינקדאין, יח''צ, רענן טל

החברה הקטנה מיקנעם שזינקה ב-800% בשלושה ימי מסחר

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מניית חברת Wearable Devices, המפתחת מכשירים לבישים מבוססי-AI, טסה בכ-800% בימים בודדים, במחזורי מסחר גבוהים במיוחד ● קמטק זינקה לאחר שהודיעה על הנפקת אג"ח להמרה בריבית 0%, בהיקף של 425 מיליון דולר ● וסנטינל וואן קפצה לאחר שהודיעה על רכישת חברת AI אמריקאית

כשמכוניות חדשות נמכרות בהנחות ענק, לא קונים מכוניות יד שנייה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בחסות הנחות של עשרות אלפי שקלים - רכב בן שנה עשוי לעלות יותר מרכב חדש

היבואנים תקועים עם מלאי גדול, ועשרות אלפי רכבי "אפס קילומטר" מוצעים בהנחות של עשרות אלפי שקלים ● לצד התחרות האגרסיבית שנוצרה בין הדגמים החדשים, ההשלכות מורגשות גם בשוק המשומשות ● הנפגעים העיקריים: רכבים שעלו לכביש בשלוש השנים האחרונות

נמל התעופה הבינ''ל בדובאי / צילום: Shutterstock

ההיעלמות הטורקית והנאמנות האמירותית: כך הפכו הסכמי אברהם לחבל הצלה לנוסעים הישראלים

הסכמי אברהם לא רק הביאו לפתיחת קווים ישירים לאזור המפרץ, אלא שינו את מפת התעופה הישראלית מקצה לקצה ● דובאי ואבו דאבי הפכו לשער נוח למזרח, זמני הטיסות התקצרו, המחירים ירדו - והחברות מהאמירויות שמרו על יציבות גם בשיא המלחמה ● ועדיין, הן מתקשות למלא את הוואקום שהותירו הטורקים ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

לארי אליסון, מייסד אורקל / צילום: Shutterstock

בחסות הסנסציה בשווקים: חדשות טובות לאלשטולר שחם, מגדל, כלל ומיטב

שורה של מנהלי השקעות מוסדיים נהנו מרווחים גדולים על הנייר כתוצאה מהזינוק היומי החריג במניית ענקית התוכנה אורקל ● מגדל: "לאורקל יש עוד לאן לצמוח, ואנחנו מאמינים בה בטווח הארוך"

השופט יוסף אלרון / צילום: דוברות הרשות השופטת

הדיל במינוי, ההחמרה בענישה ודעת המיעוט: השופט שיצא נגד המערכת מסכם כהונה

השופט יוסף אלרון, שהדהים את מערכת המשפט כאשר התמודד על נשיאות העליון בניגוד לשיטת הסניוריטי, יפרוש השבוע בתום יותר מ־30 שנה על כס השיפוט ● מי שנודע בדעות מיעוט בעד ביטול עילת הסבירות ומינוי דרעי לשר, היה גם "פליליסט" שהחמיר בענישה - כולל בפרוטקשן

אינפלציה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום בנתוני האינפלציה בישראל?

היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן עבור חודש אוגוסט 2025, שעפ"י ההערכות צפוי להצביע על עלייה בשיעור גבוה יחסית של 0.6%-0.7% ● עם זאת, האינפלציה השנתית צפויה להתכנס לראשונה אל תוך יעד המחירים שהציב בנק ישראל - עם התמתנות מ־3.1% ל־2.8%

גדעון תדמור, מייסד ויו''ר נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

ההצהרה של ממשלת ארגנטינה שמעוררת חשש אצל המשקיעים הישראלים

ארגנטינה גינתה מחדש את פרויקט סי ליון והצהירה כי פעילות נאוויטס באיי פוקלנד אינה חוקית ● בחברה מבהירים כי לא חל כל שינוי משפטי, וכי ההצהרה לא צפויה לעכב את ההחלטה על השקעה סופית במחצית השנייה של השנה ● עם זאת, המשקיעים נרתעים, והמניה נחלשת

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ג'ף שוורץ / צילום: שלומי יוסף

הוא ניהל את אחת החברות הגדולות בעולם ואז עזב הכול לטובת ישראל. זה הסיפור שלו

שיחה עם ג'ף שוורץ, מנכ"ל טימברלנד לשעבר ויו"ר ארגון מעוז, מתוך כנס החברות המשפחתיות ● על העסק המיתולוגי, ההחלטה לא להעביר אותו לדור הרביעי וגם ההשקעות כדי לחזק את המדינה