גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גם אחרי שיונייטד תחזור לנתב"ג, אל תבנו על טיסה לארה"ב בפחות מ־1,600 דולר

החברות האמריקאיות נוקטות מדיניות זהירה - דלתא תפעיל טיסות בספטמבר, אמריקן איירליינס לא חוזרת, ורק יונייטד מקדימה את שובה לישראל ● היצע הטיסות לארה"ב כיום נמוך בכשליש לעומת טרום המלחמה ● האם ומתי נראה הוזלה משמעותית בטיסות לארה"ב?

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock
מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

מאז 7 באוקטובר, המציאות החדשה לימדה את ישראל שלא ניתן לקחת את חברות התעופה הזרות כמובן מאליו, וגם כעת לא ברור לאיזו שגרה הענף יחזור כשהתותחים יידמו.

בפרויקט בן שלוש כתבות, גלובס יתמקד בכל פעם בשחקן אחר בשוק התעופה הישראלי, בניסיון לבדוק האם היעדרם שינה את הכללים מבחינת המחירים והתחרות. והפעם: חברות התעופה האמריקאיות.

120 טיסות שנעלמו משמי ישראל עומדות לחזור לנתב"ג. כל היעדים והמחירים
היא נחשבת לאחת מחברות התעופה החשובות בעולם. כשהפסיקה לטוס לישראל, קרה דבר מפתיע

השיבה ארצה: 27 באוגוסט

חברת התעופה האמריקאית יונייטד איירליינס הודיעה בשבוע שעבר על הקדמת החזרה שלה לארץ ל־21 ביולי. מדובר בצעד של הבעת אמון בישראל, שכן החברה תכננה במקור לשוב שבוע וחצי מאוחר יותר - בתחילת חודש אוגוסט.

דלתא איירליינס, לעומתה, עדיין לא הודיעה על שינוי במועד שתכננה (1 בספטמבר) ולא צפויה כעת לשוב לפני סוף אוגוסט. לפי גורמים במשרד התחבורה, החברה שהסיטה מטוסים ליעדים אחרים כבר מכרה את מרבית הכרטיסים, ולכן חזרה מוקדמת מהמתוכנן פחות אטרקטיבית עבורה בשלב זה, אך עדיין תיתכן הקדמה מסוימת של חזרתה.

לעומת זאת, החברה האמריקאית השלישית שפעלה בישראל לפני המלחמה, אמריקן איירליינס, מזה חודשים לא נוקבת בתאריך חזרה, ולא נראה שחזרה לישראל כלולה בתוכניות שלה. כזכור, החברה הפסיקה את פעילותה כבר ב־7 באוקטובר 2023, ובאתר החברה לא מופיעות טיסות לישראל בשנה הקרובה.

השורה התחתונה: מתוך שלוש חברות תעופה אמריקאיות שפעלו בישראל ערב מלחמת "חרבות ברזל", רק אחת חזרה.

נתח השוק והיעדים: 71 טיסות בשבוע

נכון לאפריל, החודש האחרון בו פעלו החברות האמריקאיות דלתא ויונייטד בישראל בשנה האחרונה, 1.8% מהנוסעים בנתב"ג נסעו עם יונייטד, ששבה בחודש מרץ, 0.78% נסעו עם דלתא - ויחד הן הטיסו באפריל כמעט 50 אלף נוסעים לארה"ב.

תוספת של שתי חברות אמריקאיות לקו המבוקש לניו יורק קריטית לנוסע הישראלי, שנשלט עד לא מזמן על־ידי אל על וארקיע. אולם תוספת הטיסות והחזרה החלקית של יונייטד עדיין לא מתקרבות להחזיר את היקף הטיסות הישירות לארה"ב למצב שהיה לפני המלחמה.

בקיץ שעבר פעלו בין ישראל לארה"ב 97 טיסות שבועיות של ארבע חברות תעופה - יונייטד, דלתא, אמריקן ואל על - שטסו יחד לתשעה יעדים שונים ברחבי ארה"ב. יונייטד לבדה הפעילה 28 טיסות שבועיות, בעוד אל על הובילה עם 42 טיסות לשישה יעדים.

כיום אל על היא החברה הדומיננטית ביותר בקו, עם 52 טיסות שבועיות, מתוכן כ־30 טיסות לניו יורק, השאר לשמונה יעדים נוספים. ארקיע ויונייטד יפעילו טיסות לניו יורק בלבד, והחל מספטמבר, אם דלתא תשוב - לא סביר שתחזיר טיסות ליעדים נוספים מלבד ניו יורק.

המשמעות היא שבאוגוסט, הידוע כתקופת שיא של הביקוש, יהיו פחות 26 טיסות שבועיות ביחס לכמות של לפני המלחמה, וגם נוסעים שצריכים להגיע ללוס אנג'לס או בוסטון יצטרכו לעבור דרך ניו יורק - או בטיסה ישירה של אל על בלבד.

השורה התחתונה: העומס מתנקז לקו לניו יורק, כשהביקוש קיים גם ליעדים נוספים בארה"ב.

המחירים: לא יורדים מ־1,600 דולר

כדי להבין כיצד חזרתה של יונייטד עשויה להשפיע על המחירים, ביצענו השוואה בין מחירי השבוע הראשון של יולי 2024 לעומת אותו השבוע ביולי 2025.

בהיעדר החברות האמריקאיות, עליית המחירים בקווים הישירים לניו יורק הייתה מובהקת במיוחד. אם בשנה שעברה ניתן היה לרכוש כרטיס בסיסי ביונייטד ובדלתא בפחות מ־1400 דולר, השנה מי שהציעה את המחיר הכי נמוך הייתה אל על, שהציעה את המחיר ההתחלתי החל מ־1,611 דולר - מחיר גבוה ביחס למתחרות בשנה שעברה, אך נמוך מזה של ארקיע בשנה הנוכחית, שנסק ללמעלה מ־2,200 דולר.

עם זאת, יונייטד פתחה כעת למכירה כרטיסים לטיסות שלא היו זמינות במשך חודשים. מכיוון שהחברה תכננה במקור לשוב לפעילות רק באוגוסט, כרטיסים לתקופה זו כבר היו זמינים בעבר ונמכרו בהדרגה.

לעומת זאת, הכרטיסים לטיסות שיתווספו כעת בעקבות הקדמת החזרה הם חדשים לגמרי - ולכן נמכרים בתמחור התחלתי, ולא במחירי "רגע אחרון" שמאפיינים זמינות מוגבלת. כתוצאה מכך, ניתן עדיין למצוא כרטיסים בודדים לחלון זמן מוגבל לסוף יולי במחירים של כ־1,200־1,300 דולר. באוגוסט המחירים כבר חוזרים לרמות הגבוהות יותר (לפי שיטת התמחור בענף).

השורה התחתונה: הנוכחות של החברות האמריקאיות קריטית להורדת מחירי הכרטיסים. המחירים הגבוהים של החברות הישראליות משקפים את הביקוש האדיר, שגובר על ההיצע.

מדיניות במשבר: אמון במבחן

מאז פרוץ המלחמה, חברות התעופה האמריקאיות נקטו קו זהיר במיוחד בכל הנוגע לפעילותן בישראל, והעדיפו להודיע מראש על ביטולים ארוכי־טווח. כמי שמפעילות קווים ליעדים רחוקים במיוחד, הן נדרשות לתכנון מוקדם ולוודאות תפעולית גבוהה.

במהלך השנה הראשונה ללחימה, דלתא בלטה כחברה האמריקאית הנאמנה ביותר לקו הישראלי, ושבה להפעיל טיסות בשלב מוקדם יחסית. אולם בחצי השנה האחרונה, יונייטד נטלה את ההובלה כשהייתה הראשונה לשוב בכל פעם שבה הושבתו הטיסות, ובכך אותתה על אמון מתמשך בישראל.

כך או כך, חברות התעופה האמריקאיות מקפידות לחזור רק לאחר שחלה רגיעה במצב הבטחוני, שנמשכת לאורך שבועות או חודשים.

כמו כן, חברות התעופה האמריקאיות מחויבות להלין את צוותי האוויר בישראל - בשל אורך הקו שמצריך זמן מנוחה. הדרישה הזו, יחד עם גישה ביקורתית מצד חלק מארגוני העובדים בארה"ב כלפי ישראל, הפכו את המשך הפעילות בישראל לרגיש עוד יותר עבורן.

השורה התחתונה: חברות התעופה האמריקאיות זקוקות לוודאות כדי לחזור.

עוד כתבות

משטרת ישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

הקצין הבכיר שנחקר במחלקה לחקירות שוטרים: ראש להב 433 - ניצב מני בנימין

החשדות נגד ניצב בנימין: הפרת אמונים ושימוש לרעה בכוח המשרה ● לאחר שהמפכ"ל דני לוי מינה ממלא מקום זמני לראש היחידה - השר בן גביר דרש לבטל את המינוי ובכך נוצרה מתיחות נוספת בין השניים ● בתוך כך, הניצב נחקר במשך שעות והורחק מכל מתקני המשטרה

ממדאני ודוואג'י בליל הבחירות בניו יורק / צילום: Reuters, Neil Constantine

ללא שרוולים, עם רקמה פלסטינית: מיהי הגברת הראשונה של ניו יורק

ראמה דוואג'י נמנעה מלקחת חלק בקמפיין של בעלה, ראש העיר הנבחר של ניו יורק זוהרן ממדאני ● וזה לא שהיא נמנעת מהפוליטי: האיורים שלה עוסקים בנעשה בעזה ובסוריה, ודרכם היא מאשימה את ישראל ב"פשעי מלחמה" ● זו האישה לצידו של זוהרן ממדאני

הדמיית פארק טבעון טק / הדמיה: Oilin

כפי שנחשף בגלובס: המדינה תקצה קרקע לקמפוס החדש של אנבידיה בקריית טבעון

שר הבינוי והשיכון חיים כץ מאשר את חשיפת גלובס מאמש, לפיה המדינה תפעל להקצות לענקית השבבים אנבידיה קרקע בפטור ממכרז בקריית טבעון ● לדבריו, הקמפוס יוקם על שטח של 160 אלף מ"ר ויאכלס מעל 8,000 עובדים ● מאנבידיה נמסר: "החברה ממשיכה לבחון את כל החלופות"

GAC HYPTEC HT / צילום: יח''צ

הרכב הסיני הזה מזכיר את טסלה Y, וזול ממנה בעשרות אלפי שקלים

AION HT, הקרוס-אובר החשמלי הגדול של GAC, מציב את טסלה Y על הכוונת, אבל זול ממנה בעשרות אלפי שקלים ● יש לו תא נוסעים מאובזר ויוקרתי, ואיכות נסיעה טובה, אם כי מערכת ההנעה צנועה למדי

וול סטריט / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; הביטקוין ירד אל מתחת ל-95 אלף דולר

מניית גאוזי נופלת בנאסד"ק ביותר מ-30% לשפל של כל הזמנים, לאחר שהחברה דיווחה שבית המשפט המסחרי בצרפת הורה על פתיחת הליכי חדלות פירעון ● וולמארט יורדת ביותר מ-1% לאחר שמנכ"ל החברה, דאג מקמילן, הודיע ​​כי יפרוש מתפקידו ב-1 בפברואר ● הביטקוין ממשיך לרדת ● ארה"ב ודרום קוריאה פרסמו את פרטי הסכם הסחר ביניהן, הכולל השקעה קוריאנית של 350 מיליארד דולר

חיילי צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ארון החטוף החלל הועבר לישראל

ישראל רוצה לגבש הסכם סיוע ביטחוני חדש וארוך טווח עם ארה"ב ● זעזוע בעולם מאלימות המתנחלים - והביקורת החריפה על אוזלת-היד של הרשויות ● דיווחים פלסטיניים: תקיפות מהאוויר בעיר עזה, כוחות צה"ל פתחו באש בח'אן יונס ● דיווח מלבנון: מטוסי חיל האוויר של צה"ל הפציצו בעיירה עייתרון ● עדכונים שוטפים

אדמירל (במיל') גארי ראפהד / צילום: נעמה קליין

"זה לא הזמן לנוח": האדמירל האמריקאי שמפציר בישראל להתכונן לעימות הבא מול איראן

אדמירל (מיל') גארי ראפהד, מפקד צי ארה"ב לשעבר, מזהיר כי האיום הימי של איראן ושלוחותיה רחוק מלהסתיים ● בראיון לגלובס הוא מדבר על הכישלון מול החות'ים, על הלייזר שצפוי לשנות את מאזן ההגנה ועל עתיד שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל ● ויש לו אזהרה: "דווקא עכשיו, כשהרובים שותקים, זה לא הזמן לנוח"

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

טראמפ: "אדון עם יורש העצר הסעודי בשבוע הבא על הצטרפות להסכמי אברהם"

לקראת פגישתו בשבוע הבא עם יורש העצר הסעודי, טראמפ אמר לכתבים: "אני מקווה שהסעודים יצטרפו בקרוב להסכמי אברהם" ● עדכונים שוטפים

סיילספורס / צילום: Reuters, Rafael Henrique

סיילספורס רוכשת סטארט־אפ ישראלי בן שנה בכ-100 מיליון דולר

דוטי, שהוקמה ב־2024, פיתחה "מוח ארגוני" מבוסס בינה מלאכותית, שמרכז את כלל הידע הפנים־ארגוני ומנגיש אותו לעובדים בצורה מיידית ומותאמת הקשר ● בסיילספורס ציינו כי שילוב הטכנולוגיה והצוות של דוטי, יחזק את מרכז המחקר ופיתוח ה-AI של החברה בישראל

''חוברת ההתגוננות האזרחית'' שפורסמה בשבדיה בשנה שעברה כהכנה לציבור למקרה של משבר או מלחמה / צילום: ap, Mimmi Montgomery

בסקנדינביה לוקחים צעד אחורה מהשאיפה ל"חברה ללא מזומנים"

מדינות צפון אירופה, שהובילו את מהפכת התשלומים הדיגיטליים, משנות כיוון בזהירות ● הביטחון הכלכלי והחשש ממתקפות סייבר ומתרחיש של מלחמה אזורית - מחזירים את המזומן למרכז השיח ● במקביל, האיחוד האירופי מגביר רגולציה על עסקאות במזומן לצמצום הון שחור

עדי חבשוש בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: צילום מסך

אין אותי? דווקא יש: הפרסומת של מזרחי טפחות היא הזכורה ביותר השבוע

הפרסומת האהובה ביותר השבוע נוצרה כבר לפני חמישה חודשים ושייכת לביטוח 9, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● במקום השני הן בזכירות והן באהדה נמצאת וולט, שמקדמת שירות חדש בעזרת הכינים של משפחת זילברשץ–בנאי

אוניות בתעלת סואץ / צילום: שלטונות נמל סואץ

אחרי הכרזת החות'ים על "פתיחת הים האדום": בענף הרכב נערכים לחזרת ההובלה הישירה מהמזרח

בימים האחרונים מתבצעת בדיקה מול יצרניות רכב גדולות מהמזרח על חידוש קווי ההובלה דרך תעלת סואץ, צעד אשר צפוי לחסוך עלויות הובלה של כ־1,000 דולר לרכב ● הערכה: אימוץ תקינת האמירויות יכול לחסוך עד עשרות אלפי שקלים למכונית ● וגם: טסלה מרחיבה נוכחות בישראל, דגם הפרימיום הסיני שבדרך והיונדאי המפוארת שתתחרה במכוניות שרד גרמניות • השבוע בענף הרכב 

צילום: ap, Alex Brandon

הלחץ האמריקאי לנורמליזציה עם סעודיה: "מצפים להתקדמות"

דיווח: שרי החוץ של האיחוד האירופי ידונו בשבוע הבא בהצעה להכשיר 3,000 שוטרים פלסטינים שיוצבו ברצועת עזה ● 4 תושבי ירושלים נעצרו בחשד שהשתייכו לדאעש ● רוסיה העלתה במועצת הביטחון הצעה לסיום המלחמה בעזה - שסותרת את ההצעה האמריקאית ● משרד רה"מ הודיע על השבתו של גודארד, שנרצח ב-7 באוקטובר ונחטף לעזה ● 3 חטופים חללים נותרו בעזה ● עדכונים שוטפים

פרנץ' טוסט בגוטל'ה / צילום: מיכל אורדן

כך הפך יישוב קטן וחינני בישראל לעיירה תוססת עם סודות מקומיים

ארוחות בוקר שמשתרך אליהן תור ארוך, קוראת בקלפים, 3,000 זוגות נעליים מיניאטוריות מכל העולם וחנות קונספט לכלים נדירים ● ביקור באבן יהודה ● חגית אברון תופרת יום

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

אחרי שהימר נגד פלנטיר ואנבידיה: הצעד המפתיע של מייקל ברי

המשקיע שחזה את המשבר הפיננסי של 2008, הסיר את רישומה של קרן ההון סיכון שלו ברשות ני"ע האמריקאית ● ברי נקלע לעימות חזיתי מול מנכ"ל פלנטיר בשבוע שעבר, לאחר שדווח כי ביצע הימור בהיקף של 912 מיליון דולר נגד החברה ● כעת הוא טוען כי היקף ההימור היה בעצם 9.2 מיליון דולר, וכי הוא בדרך "הלאה לדברים יותר טובים"

מתקן התפלה באשקלון / צילום: יח''צ

מחיר המים יעלה פחות מהצפוי בינואר - אך ההתייקרות הגדולה פשוט נדחית

רשות המים קבעה עלייה של כ־2.5%, שמסתכמת אמנם בתוספת שלושה שקלים בחודש למשק בבית ממוצע - אך מדובר במחיר הגבוה ביותר שנרשם בעשור האחרון ● ואולם, במקור המחיר צפוי היה לטפס בשיעור גבוה יותר של כ־7%, שהתמתן בעקבות דחייה של עלויות התפלה והשקעות לשנים הבאות

נדל''ן בתל אביב / צילום: Shutterstock

שוק הנדל"ן התל אביבי חזר 4 שנים לאחור

נתוני הלמ"ס מראים כי לא רק שמחירי הדירות יורדים: הציבור מחפש היום דירות זולות ● זאת בעוד שבשוק, במיוחד במרכז הארץ, יש היצע דירות יקרות ● חוסר איזון כזה לא יכול להגמר טוב

ניהול סיכונים ובקרה פנימית / צילום: Shutterstock

ניהול סיכונים ובקרה פנימית: מה מנהלים יכולים ללמוד מאירועי 7 באוקטובר

ועדת תורג'מן חשפה כיצד הטיות קוגניטיביות עיצבו את קבלת ההחלטות לפני 7 באוקטובר ● אבל הן עלולות להפיל גם חברות עסקיות ● כך תזהו אותן ותמנעו טעויות קריטיות בארגון שלכם

מטוס F-15 איגל אמריקאי / צילום: Reuters, Mark Cosgrove/News Images/Sipa USA

השכנה של ישראל לוחצת על ארה"ב: תמכרו לנו מטוסי קרב חדשים

חברת וונדר רובוטיקס תשיק רחפן תקיפה חדש שיבצע את טיסותיו הראשונות כבר בימים הקרובים ● אזרבייג'ן מציגה מערכת הגנה אווירית חדשה שרכשה מסין ● מצרים מנהלת מו"מ עם ארה"ב לרכישת עשרות מטוסי קרב ● וגם: הסינים מעתיקים מל"ט מתאבד מאיראן ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

דליה קורקין, ומתחם טיפול של עמל ומעבר / צילום: מצגת החברה

הנפקת עמל ומעבר הושלמה בבורסה לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל

השלמת ההנפקה מגלמת לעמל ומעבר שווי של כ-2.6 מיליארד שקל - נמוך במאות מיליוני שקלים מהתוכנית המקורית של החברה ● פרסום התוצאות הסופיות של ההנפקה צפוי לשבוע הבא, כאשר ככל הנראה קודם לפרסום יפורסמו תוצאות לרבעון השלישי של הרשת