משרדי ענקית ציוד השבבים ASML / צילום: ap, Peter Dejong
במשך שלושה חודשים ארוכים השווקים חיכו לבשורה הזאת, וביום ראשון היא סוף סוף הגיעה. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ונשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, חתמו על הסכם סחר במסגרתו יוטל מכס של 15% על רוב הסחורה האירופית שנכנסת לארה"ב.
● מדד ה-S&P 500 בשיא. האם זה הזמן להיכנס או לצאת ממנו?
● נייס רוכשת חברת AI ב-955 מיליון דולר. המניה קופצת בוול סטריט
בעוד האנליסטים והמשקיעים ממתינים לקבל תמונה מלאה על ההסכם, יש מי שמנסה לסמן כבר כעת את ההשפעות הצפויות של המהלך. שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים פיננסיים בבנק דיסקונט, כתב בתגובה להסכם כי הטקטיקה של איום במכסים גבוהים ואז הסכמות על רמה נמוכה יותר התממשה גם בהסכם הנוכחי. התוצאה היא שהמכסים על ייבוא סחורות מארה"ב לאיחוד האירופי יהיו גבוהים מב־2024, אך נמוכים מהאיומים והחששות. לדברי קצביאן, ההסכם יגביר את הרכישות של מוצרי ביטחון ואנרגיה מארה"ב, וישים את מרבית האי־ודאות מאחורינו. עם זאת הוא צופה שגם רמת המכסים הזו תתמוך בהאצה באינפלציה בארה"ב בחודשים הבאים.
ב־Yahoo Finance צוטט אסטרטג המאקרו של אירופה ב־BNY Melon, ג'ף יו, שאמר כי ברגע שיהיו יותר פרטים, צפוי "ראלי של הקלה" במניות האירופיות. לעומתו, ניל בירל, מנהל השקעות ראשי ב־Premier Milton העריך כי "יש סיכוי שאחרי העליות בשוק יהיו מכירות. השטן נמצא בפרטים, שלא יהיו טובים לגמרי, לא לאירופה ולא לארה"ב".
מי שעוד הביע תפיסה אמביוולנטית לגבי טיב העסקה הוא הולגר שמידינג, הכלכלן הראשי בבנק ברנברג שצוטט בגרדיאן הבריטי. לדבריו, "נראה כי האי־ודאות המשתקת חלפה ברובה. הסכם הסחר נסבל עבור האיחוד האירופי, הרבה יותר ממכס של 30% שטראמפ איים להטיל. עם זאת, התוצאה נותרה גרועה מהמצב שלפני סבב מלחמות הסחר. המכס הנוסף יפגע הן בארה"ב והן באיחוד האירופי". הוא העריך שהמתיחות בנושאי הסחר תגרע 0.3 נקודות אחוז מהצמיחה האירופית בשנים 2025־2026.

המרוויחות הגדולות: מרצדס ו־LVMH
מהם הסקטורים והמניות שעשויים ליהנות מהסכם הסחר החדש? ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ של בנק לאומי, מסמן כמה כיוונים. "מאז שהתחילו להתפרסם דיווחים על הסכם סחר אפשרי, כבר ראינו חלק מהסקטורים שהכי חשופים לאיום המכסים מתחילים לתקן כלפי מעלה", הוא מציין - ומוסיף שהעליות האלה מהשבוע שעבר מסבירות חלק מהתגובה המתונה יחסית בשוקי אירופה עם פתיחת שבוע המסחר הנוכחי.
לדברי אורגד, בין הסקטורים שעשויים לבלוט לטובה ניתן למנות את תחום הצריכה המחזורית, הכולל חברות רכב אירופיות ומותגי יוקרה, שעיקר הייצור שלהן באירופה, אך המכירות שלהן לצרכן האמריקאי משמעותיות. הוא מציין גם את תחום התעופה והביטחון, כמו יצרנית המטוסים איירבאס, לה לקוחות אמריקאים, וכן ספקיות רכיבים שעובדות עם בואינג וכבר הספיקו להזהיר מפני השפעה של עליית המכסים על התוצאות שלהן.
מבין חברות הרכב מציין אורגד את מניות המותגים המובילים דוגמת מרצדס וב.מ.וו: "חברות עם כוח מותג חזק, אהובות על ידי הצרכן, וכמובן מוכרות לארה"ב". לכך, הוא מצרף גם את מניית חברת מותגי היוקרה LVMH, שסבלה עד כה מאיום המכסים, היות והשוק האמריקאי הינו השני בגודלו עבור מותגי יוקרה, אחרי סין. כל הייצור שלה בצרפת בבתי אופנה, אז העובדה שתהיה ודאות ויידעו מה רמת הנכסים תתמוך במניה. בנוסף, הוא מציין את חברת MTO Aero Engines הגרמנית המפתחת מנועים למטוסים מסחריים, שהחשש ממכסים ריחף מעל תוצאותיה.
שני סקטורים נוספים אותם מציין אורגד הם תחום התרופות והשבבים. לדבריו, על אף שחברות בתחום הבריאות הוחרגו עד כה מהמכסים שהטיל טראמפ, הוא הביע בעבר נכונות להטיל מכסים גם על תרופות ושירותי בריאות. על כן, ההסכם עשוי למתן את החששות בנוגע לסקטור ותרום לחברות. לבסוף, הוא מציין גם את סקטור השבבים, שמאופיין בשרשרת האספקה הבינלאומית שלו אשר עוברת בשורה של מדינות, כולל בסין אירופה וארה"ב. בהתאם, להערכתו חברות שבבים מאירופה המחזיקות בלקוחות אמריקאים, צפויות להנות מהקלה בעקבות החתימה הצפויה על ההסכם.

בצד השני של העולם: גם ביפן יש מרוויחים
במבט קדימה, נדמה שעננת האי־ודאות שריחפה במשך תקופה ארוכה מאז הכריז טראמפ על המכסים, ירדה משמעותית בשבוע החולף. זאת, לאחר שבשבוע שעבר חתם טראמפ על הסכם סחר עם יפן, אשר כלל הורדה של המכסים שיוטלו על יפן לכ־15% (לעומת 25%). בתמורה התחייבה יפן להשקיע סכומים משמעותיים (550 מיליארד דולר) בכלכלה האמריקאית.
אחד הנהנים המרכזיים מההסכם הוא מגזר הרכב היפני, שנשען במידה רבה על הייצוא לארצות הברית, ואשר מהווה מרכיב משמעותי בגירעון הסחר של יפן מול ארצות הברית. בתגובה לחתימה על ההסכמים בין המדינות זינקו מניות הרכב המקומיות בשיעורים דו־ספרתיים.
עם זאת, למרות החתימה של שתיים מהכלכלות הגדולות בעולם, יש מי ששבים ומדגישים שארצות הברית טרם הגיעה להסכמים מול כלל המדינות ובראשן סין. בתחילת בחודש מאי האחרון הגיעו סין וארצות הברית להסכמות על השהיית המכסים ההדדיים לתקופה של 90 יום לצורך קיום משא ומתן. השבוע, צפויות המדינות לחזור אל שולחן המשא ומתן בשוודיה, כשהערכות הן כי הם צפויים להסכים על הארכה נוספת של "הפסקת האש".

"צריך לראות שהדברים נסגרים", אומר אורגד מלאומי. להערכתו "אם לא יגיעו לעסקה שתעניק ודאות ושקט, החברות יכולות להיפגע מכך שייתכן שהכלכלה הסינית תסבול ושרשרת האספקה תתערער. צריך לזכור שהעולם היום הוא גלובלי ויש מעברי סחורות בין מדינות שונות. לכן, המשקיעים הרבה יותר זהירים מחשש מההשפעות של השילוב בין אתגרי שרשראות אספקה ופגיעה בכלכלה העולמית במידה ודברים יסתבכו".
שתי מדינות נוספות שטרם הגיעו להסכם מול ארצות הברית הן שכנותיה ושותפות הסחר המשמעותיות שלה, קנדה ומקסיקו. בסוף השבוע העריך טראמפ כי הוא אינו צופה להגיע להסכם סחר מול קנדה לפני תום הדד-ליין שהציב (ה־1 באוגוסט) לגיבוש ההסכם. "לא היה לנו ממש הרבה מזל עם קנדה", אמר טראמפ לכתבים לקראת ביקורו בסקוטלנד ביום שישי האחרון. "אני חושב שקנדה יכולה להיות מדינה עליה יוטל מכס, לא ממש משא ומתן".
"מחכים לראות עוד הסכמים ומה יהיו הפרטים, בתקווה שהאירוע יהיה מאחורינו. בסוף טראמפ הוא אדם שלפעמים מפתיע את השוק. הוא למשל יכול לבוא יום אחד ולהגיד 'אירופה לא עומדת בהסכם', ולהעלות חזרה את המכסים", מסכם אורגד.